Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk hondenras zou geschikt kunnen zijn

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Muisje
Vaste gebruiker

Welk hondenras zou geschikt kunnen zijn

Ongelezen bericht door Muisje »

Hallo allemaal!

Een tijd geleden ben ik lid geworden van dit forum maar vanwege een drukke periode was ik niet in de gelegenheid om het forum te bezoeken.

Ik ben lid geworden van dit forum omdat ik van plan ben over te gaan tot de aanschaf van een hond.
Sinds een aantal jaren ben ik op medische gronden helemaal arbeidsongeschikt verklaard en op aanraden van vele mensen leek het leuk om opzoek te gaan naar een hond.
Ik vind het moeilijk moeilijk om te schrijven dat ik arbeidsongeschikt ben omdat ik daar zelf veel moeite mee heb maar ik dacht ik probeer de situatie maar zo goed mogelijk te omschrijven.
Momenteel heb ik katten in huis en een hond erbij lijkt mij heel erg leuk.
Ik wil graag heel veel tijd aan de hond besteden, de hond overal mee naar toe nemen, heel veel wandelen en cursussen gaan volgen zoals speurcursussen, flyball en andere cursussen.

Momenteel woon ik in een appartement.
De hond zou overal mogen lopen in huis en er zijn veel gebieden waar ik zou kunnen wandelen.
Ik vind het heel moeilijk om het juiste hondenras uit te zoeken.
Door het lezen van veel informatie op internet, boeken en in aanraking te zijn geweest met verschillende mensen die honden in huis hebben zou ik jullie toch graag om tips en advies willen vragen.

Ik ben op zoek naar een hond die een vriendelijke aard heeft, waaks is, absoluut niet agressief of schuw, niet al te veel blaft, trouw, goed kunnen omgaan met kinderen en andere huisdieren als katten, goed aanpassingsvermogen, stabiele aard, hond waar je makkelijk dingen aan kan leren.
Ik ben zelf iemand die niet enorm stevig in het leven staat en geen harde aard heeft.
Ik zal de hond een consequente opvoeding proberen te geven en ik ben vooral op zoek naar een echte vriend naast de katten die ik ook in huis heb.
Het lijkt mij ook prettig als het een hond zal zijn die zelf stevig in het leven staat een soort leider (het klinkt misschien een beetje raar maar ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven).

Na het lezen van veel informatie kom ik steeds terug op de Oud Duitse Herdershond, de Duitse Herdershond en het Kooikerhondje.
Ik hoop dat ik jullie om advies en tips zou mogen vragen over hondenrassen die jullie denken die misschien geschikt zouden zijn.

Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties terug.

Muisje :mrgreen: :cheer:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Volgens mij kunnen Kooikerhondjes vrij makkelijk aan de schuwe kant zijn, en super stabiel zijn ze ook niet altijd.

Qua uiterlijk val je op harig begrijp ik?
Afbeelding
Muisje
Vaste gebruiker

Onder andere de Oud Duitse Herdershond vind ik zelf een mooie hond.

Muisje
Moos
Zeer actief

Muisje schreef:Onder andere de Oud Duitse Herdershond vind ik zelf een mooie hond.

Muisje
Ja dat snapte ik al :mrgreen: Maar dat is dus een harige hond en een Kooikertje ook.

Vandaar mijn vraag. Op wat voor uiterlijk val je dan?
Afbeelding
Muisje
Vaste gebruiker

Eigenlijk maakt het uiterlijk niet zoveel uit.
Een langharige hond als de Oud Duitse Herder is een mooie hond maar een kortharige hond vind ik ook mooi.

Muisje
Pak-de-bal

Re: Welk hondenras zou geschikt kunnen zijn

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

[quote="Muisje]
Ik ben op zoek naar een hond die een vriendelijke aard heeft, waaks is, absoluut niet agressief of schuw, niet al te veel blaft, trouw, goed kunnen omgaan met kinderen en andere huisdieren als katten, goed aanpassingsvermogen, stabiele aard, hond waar je makkelijk dingen aan kan leren.
:smile: ... de perfecte hond, dus !!...

daar zijn wij àllen voor op zoek ! :wink: ..maar helaas .. die bestaat niet :19:
Ik ben zelf iemand die niet enorm stevig in het leven staat en geen harde aard heeft.
Ik zal de hond een consequente opvoeding proberen te geven
ja, dat is toch wel een belangrijk gegeven, hoor :19:

je móet namelijk heel consequent blijven
en je móet namelijk heel steivig in je schoenen blijven staan voor de honds-opvoeding. :19:

.
Het lijkt mij ook prettig als het een hond zal zijn die zelf stevig in het leven staat een soort leider
vergis je hier ook niet in:

waaks èn de leider zijn, ? ...dan kom je toch uit op een hond, die misschien dan tòch weer niet bij jòu past :19:
omdat hij de leider gaat worden. ! en dat is niet leuk, hoor :eek:

Na het lezen van veel informatie kom ik steeds terug op de Oud Duitse Herdershond, de Duitse Herdershond en het Kooikerhondje.
dat verklaart wel wat hierboven door mij geschreven wordt,
want een Duitse herder ( dat dacht ik al)
..is hij niet tè groot voor je? :denken:

vooral als je hem wilt opvoeden zoals je nu jezelf beschrijft, ..
... je móet wel een goede leider kùnnen zijn, bij deze honden , anders gaat het fout . !!

waarom niet een Kings Cavalier? Veel kleiner en makkelijker !! :ok:
Laatst gewijzigd door Pak-de-bal op 20 jul 2008 13:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Moos
Zeer actief

Nanna schreef:Ik begrijp dat je op een appartement woont. Zou de hond moeten traplopen? In dat geval valt eigenlijk een grote herder al af...
Als je 1 hoog woont is dat ook weer anders dan als je 3 hoog woont lijkt me?
Ik woon 1 hoog en til Vera nu nog, als ze wat ouder is mag ze zelf die twee trapjes van een paar treden doen.
Het is wel een onderdeel van de redenen waarom ik een teefje wilde, want als er iets is waardoor ze zelf niet mag trappen lopen wil ik haar wel nog kunnen tillen.

Ik heb geen idee wat een volwassen DH teef bijvoorbeeld weegt hoor.
Afbeelding
Pak-de-bal

Muisje schreef:Onder andere de Oud Duitse Herdershond vind ik zelf een mooie hond.

Muisje
maar alleen af gaan op een "mooie hond" ? :denken:

let wel , dat een grote Duitser heel wat werk kan verschaffen en ik weet niet waar je voorkeur naar gaat?
teef of reu?

Maar een reu is wel een stevige body, en kàn je dàt wel aan? :denken:
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Moos schreef:
Nanna schreef:Ik begrijp dat je op een appartement woont. Zou de hond moeten traplopen? In dat geval valt eigenlijk een grote herder al af...
Als je 1 hoog woont is dat ook weer anders dan als je 3 hoog woont lijkt me?
Ik woon 1 hoog en til Vera nu nog, als ze wat ouder is mag ze zelf die twee trapjes van een paar treden doen.
Het is wel een onderdeel van de redenen waarom ik een teefje wilde, want als er iets is waardoor ze zelf niet mag trappen lopen wil ik haar wel nog kunnen tillen.

Ik heb geen idee wat een volwassen DH teef bijvoorbeeld weegt hoor.
tussen de 25 en 32 kilo. Nanni is 28 kilo tuana gemiddeld 32 kilo. Zit dus verschil in.
Houd er met een duitse herder wel rekening mee uit welke bloedlijnen je er eentje neemt. Ze zijn vaak moeizaam met andere honden en sommige zijn erggg waaks. Andere zijn supersociaal en kan je zo binnen stappen :mrgreen:
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Pak-de-bal schreef:

Muisje
maar alleen af gaan op een "mooie hond" ? :denken:

let wel , dat een grote Duitser heel wat werk kan verschaffen en ik weet niet waar je voorkeur naar gaat?
teef of reu?

Maar een reu is wel een stevige body, en kàn je dàt wel aan? :denken:
Hoezo is een grote hond meer werk? Ik heb meer werk gehad een shih tzu's dan een duitse herder qua vacht :smile:
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Ja idd een spaniel is mss wel een optie?
Ze zijn vrij gemakkelijk op te voeden,houden van veel gezelligheid om zich heen. Kunnen niet tegen een harde aanpak, juist niet.
Je kunt allerlei cursussen met ze doen.
Alleen vergis je niet in het onderhouden van de vacht.....
Afbeelding

So Sweet :I:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Muisje schreef: Ik ben op zoek naar een hond die een vriendelijke aard heeft, waaks is, absoluut niet agressief of schuw, niet al te veel blaft, trouw, goed kunnen omgaan met kinderen en andere huisdieren als katten, goed aanpassingsvermogen, stabiele aard, hond waar je makkelijk dingen aan kan leren.
Nee, geen Kooikerhondje :wink: Wil je een pup of een volwassen hond? Wat vind je van een Golden Retriever?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja, ik denk dan ook gelijk aan een leuke vriendelijke golden :wink:
Moos
Zeer actief

S@ndr@ schreef:tja, ik denk dan ook gelijk aan een leuke vriendelijke golden :wink:
Maar dan valt het waakse (regelmatig) af.
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Ik dacht aan een chihuahua
http://www.chihuahuaclub.nl/html/wat_is_dat.html schreef:Ze zijn zeer schrander, nieuwsgierig en trouw t.o.v. de baas. Misschien wel juist omdat hij zo klein is,
laat de Chihuahua in heel zijn doen en laten zo duidelijk weten dat hij er is.
Hij is een gezelschapsdier bij uitstek, laat zich graag aanhalen en vertroetelen, maar kan aan de andere kant ook
uitstekend zijn mannetje staan.Hij is beslist niet bang uitgevallen, kan zich bij vreemde soortgenoten zelfs provocerend
gedragen, hetgeen bij confrontatie met grote honden tot gevaarlijke situaties kan leiden.
Hij is ook bijzonder waaks, slaat vaak bij het minst of geringste aan en, wat opmerkelijk is, kan zijn sympathie of
antipathie ten opzichte van vreemden duidelijk laten blijken.
Ondanks zijn geringe afmeting is de Chihuahua beslist niet teer of zwak, hij behoort dit ook niet uit te stralen.
Hij is een kleine persoonlijkheid, op ons gezelschap zeer gesteld. Hoewel hij zonder problemen langere tijd alleen kan
blijven, is hij voor mensen, die de hele dag van huis zijn, een minder geschikte huisgenoot.
De Chihuahua kan uitstekend met kinderen opschieten, al zult u, en dat geldt eigenlijk voor elk dier, bij kleine kinderen
een oogje in het zeil moeten houden. Peuters en kleuters kunnen nogal eens ruw met dieren omgaan en gezien het
formaat van de Chihuahua dient men hier rekening mee te houden.
Overigens is, net als alle andere dieren, ook de Chihuahua beslist geen speelgoed-beest !
Hoewel de Chihuahua vanwege zijn omvang weinig ruimte behoeft, houdt hij ook wel van een flinke wandeling.
Het is een sportief hondje met een behoorlijk jachtinstinct.
Kortom, een hond, klein van formaat, groot in karakter !!
S@ndr@
Zeer actief

Moos schreef:
S@ndr@ schreef:tja, ik denk dan ook gelijk aan een leuke vriendelijke golden :wink:
tja ik vind het dubbel wel waaks geen blaffer :denken: , een poedel misschien :ok: :cheer:
Moos
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
Moos schreef:
tja ik vind het dubbel wel waaks geen blaffer :denken: , een poedel misschien :ok: :cheer:
Ik denk wel waaks, maar niet bij elke scheet aanslaan zeg maar :wink:
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

of de boston terrier
http://www.canis.nl/ras.asp?id=43 schreef:De Boston Terriër is een robuuste, stevige middelgrote hond. Hij past zich gemakkelijk aan zijn omgeving aan, maar wil graag op zijn tijd even uitrazen tijdens een lange wandeling.
Vroeger werd de Boston Terriër als rattenvanger ingezet, en dat jachtinstinct heeft hij nog steeds. Hij is vrolijk van aard en een geschikte gezinshond, kan goed met kinderen omgaan. Het is geen blaffer, maar zeker wel waaks. Tegenover vreemden neemt de Boston Terriër een afwachtende houding aan. Hij kan ongeveer de leeftijd van 13 jaar bereiken.

Dit gezellige heertje kan goed met kinderen overweg, hij wil bij te weinig aandacht nog wel eens wat zelfmedelijden hebben. De Boston Terriër is erg gevoelig voor stemverheffingen, opvoedkundig kan hiermee veel worden bereikt mits hij niet "te hard" wordt aangepakt. Hij is vrolijk, leergierig, waaks en trouw aan de baas. Hij neemt genoegen met standaard wandelingen per dag als hij maar af en toe de gelegenheid krijgt zich flink uit te leven.
S@ndr@
Zeer actief

EstherK schreef:of de boston terrier
http://www.canis.nl/ras.asp?id=43 schreef:De Boston Terriër is een robuuste, stevige middelgrote hond. Hij past zich gemakkelijk aan zijn omgeving aan, maar wil graag op zijn tijd even uitrazen tijdens een lange wandeling.
Vroeger werd de Boston Terriër als rattenvanger ingezet, en dat jachtinstinct heeft hij nog steeds. Hij is vrolijk van aard en een geschikte gezinshond, kan goed met kinderen omgaan. Het is geen blaffer, maar zeker wel waaks. Tegenover vreemden neemt de Boston Terriër een afwachtende houding aan. Hij kan ongeveer de leeftijd van 13 jaar bereiken.

Dit gezellige heertje kan goed met kinderen overweg, hij wil bij te weinig aandacht nog wel eens wat zelfmedelijden hebben. De Boston Terriër is erg gevoelig voor stemverheffingen, opvoedkundig kan hiermee veel worden bereikt mits hij niet "te hard" wordt aangepakt. Hij is vrolijk, leergierig, waaks en trouw aan de baas. Hij neemt genoegen met standaard wandelingen per dag als hij maar af en toe de gelegenheid krijgt zich flink uit te leven.
Dat klinkt dan weer als een hond voor mij :mrgreen:
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

Ik dacht aan de Coton de Tulear. :wink: Het zijn vrij kleine hondjes, reuen zijn max 30 cm. Dus prima voor een appartement. Ze zijn ook lekker harig. :D En lief. Ik heb ze eens op een show gezien en met een fokker gepraat. Beessies geaaid, ze zijn echt super lief! Kreeg wel meteen een groot fotoboek in mn handen gestopt en de fokker begon te praten en hield bijna niet meer op haha. Hij was trots op zn beessies, dat vond ik wel leuk. ;) Chichi fokkers zijn vaak toch wat afstandelijker vind ik..

De Coton is echt een veelzijdig baasje. Het is een echte "gezelschapshond" waar de baas is daar ziet men ook de Coton en voor zijn baasje heeft hij alles over. Een van zijn bijnamen is de "Pias" wat hij vooral te danken heeft aan zijn soms kolderieke gedrag en de manier waarop zij soms hun hoofd in de rondte laten gaan wanneer men ze toespreekt. Toch is de Coton in zijn gedrag een echte hond, niet voor een kleintje vervaard en hij schuwt ook een behoorlijke wandeling echt niet wat hem de bijnaam de "sportieve knuffelhond" heeft opgeleverd. Een Coton is een gehoorzame hond die daarbij ook nog eens gek op kinderen is. De Coton is ook leergierig wat hem dan ook heel geschikt maakt voor behendigheid. Een Coton is zeer waaks, het is bijna uitgesloten dat er iemand binnen komt zonder dat dit gemeld wordt. Zit de gast dan op zijn gemak dan zal hij de grootste moeite hebben onze vriend van zich af te houden die de bezoeker enthousiast verwelkomt.
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef:
als je een hond wil waarvan je er redelijk vanop aan wil kunnen dat het een betrouwbare waker wordt kom je toch al snel uit bij rassen die me omwille van allerlei andere redenen niet geschikt lijken voor ts :wink: .
Daarom kwam ik ook niet met mogelijke rassen, want ik kon die combinatie ook niet maken :mrgreen: :wink:
je kan beter een hond nemen waarvan alle basiseigenschappen overeenkomen met wat je wil en dan hopen dat het ook een wakertje wordt - heel veel rassen slaan wel aan bij onraad.
Wellicht kan je bijvoorbeeld bij een Golden daar ook een beetje op selecteren? Dat de ouderdieren wat waakser zijn dan gemiddeld?
En dan op hoop van zegen.

Volgens mij is een Welsh Springer Spaniel wel waaks in de zin van aanslaan, en dan vrolijk bezoek begroeten.
Dan eentje uit stabiele lijnen, en is dat misschien wat?
Afbeelding
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Ja hoor, een spaniel is ook waaks hoor, een flinke blafsaldo valt je ten deel als je hier binnen komt, gewenst of ongewenst :mrgreen:

Moet je je daarna wel verplicht laten aflebberen.......kan ongewenst bezoek afschrikken natuurlijk :pffff:
Afbeelding

So Sweet :I:
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

een engelse springer spaniel (showlijn) klinkt als een super kameraad voor je. Ze zijn makkelijk op te voeden, zijn vriendelijk, kunnen met kinderen, houden van wandelen, zijn geschikt voor diverse vormen van hondesport. Het zijn geen honden waar je hard voor moet zijn, een zachte opvoeding is voor hun het geschikst. Het zijn geen honden die als je ze een vinger geeft gelijk de hele arm nemen. Ze kunnen ook goed samen met katten, konijnen enz. Mits ze het van pup af aan leren natuurlijk. Ze kunnen goed los lopen, zijn absoluut geen weglopers.

Ze zijn waaks maar niet super overdreven. In het donker buiten zijn ze op hun hoede en grommen als het hun niet aanstaat wat ze zien, aanvallen doem ze niet, maar ik heb er wel vertrouwen in dat als het nodig zou zijn, mijn mannen me verdedigen.
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.

Ongelezen bericht door linda1985 »

Moos schreef:
Inge O schreef:
Moos schreef:
als je een hond wil waarvan je er redelijk vanop aan wil kunnen dat het een betrouwbare waker wordt kom je toch al snel uit bij rassen die me omwille van allerlei andere redenen niet geschikt lijken voor ts :wink: .
Daarom kwam ik ook niet met mogelijke rassen, want ik kon die combinatie ook niet maken :mrgreen: :wink:
je kan beter een hond nemen waarvan alle basiseigenschappen overeenkomen met wat je wil en dan hopen dat het ook een wakertje wordt - heel veel rassen slaan wel aan bij onraad.
Wellicht kan je bijvoorbeeld bij een Golden daar ook een beetje op selecteren? Dat de ouderdieren wat waakser zijn dan gemiddeld?
En dan op hoop van zegen.

Volgens mij is een Welsh Springer Spaniel wel waaks in de zin van aanslaan, en dan vrolijk bezoek begroeten.
Dan eentje uit stabiele lijnen, en is dat misschien wat?
ik heb een welsh springer en inderdaad gaat hij flink tekeer als er mensen binnenkomen, eenmaal binnen is alles ok. Het is wel echt een hond die veel blaft naar alles en iedereen op straat (ben ik nog aan het afleren :roll: ) maar echt een schat van een hond en super lief, makkelijk en sociaal!
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik zou het in elk geval zoeken tussen de jachthonden, die zijn toch wat socialer en zachtaardiger en vaak echte allemansvrienden.

Waaksheid is iets wat je er bij een opgezette hond nog in kan trainen. :wink: Er is immers een giga verschil tussen waakse honden en waakhonden. Die van mij zijn prima waaks. Er komt 's nachts echt niemand ook maar in de buurt van de buitendeuren zonder dat de hele buurt wakker wordt geblaft, maar het zijn geen waakhonden, ze hoeven een inbreker niet tegen de grond te kunnen houden ofzo. :mrgreen:

Spaniels zijn leuk en lekker makkelijk in de omgang. Een golden is ook geen slecht idee. En ik zou overwegen om voor een volwassen hond te gaan, daar kan je als beginner weinig meer aan verzieken :mrgreen: en je weet (bij een goed asiel / goeie stichting) precies wat je in huis haalt. Een pup blijft in mijn ogen toch altijd afwachten wat het wordt, want ik ken een cocker die slechter luistert dan mijn podenco's (en dat ligt niet aan de baas, want haar andere cocker is superbraaf), en ik ben ook wel goldens tegengekomen die van dat ADHD-gedrag vertoonden dat je bij sommige andere rassen (ik noem geen namen :roll: ) vaak ziet.

Met een volwassen hond zit je ook safer wat je katten betreft, want gedrag naar katten *nu* zal niet meer heel erg veranderen. Een pup wordt groter en zelfverzekerder en dan is het maar afwachten hoe de status katten-hond zich ontwikkelt.

Ik zweer bij honden van anderhalf jaar oud. :mrgreen: Er zit nog heerlijk puppegedrag in, maar het karakter is gevormd, je kan niks meer verpesten, alleen nog maar verbeteren.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Pak-de-bal

Inge O schreef:
Moos schreef:

precies, mijn hond slaat alleen maar aan, bij een geluid wat nooit eerder voorkomt

en dat is dè goed manier van waaksheid, niet elke keer weer aanslaan bij dezelfde geluiden van de buurman
dat is stom vervelned :roll:
Moos
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
Waaksheid is iets wat je er bij een opgezette hond nog in kan trainen. :wink: Er is immers een giga verschil tussen waakse honden en waakhonden. Die van mij zijn prima waaks. Er komt 's nachts echt niemand ook maar in de buurt van de buitendeuren zonder dat de hele buurt wakker wordt geblaft, maar het zijn geen waakhonden, ze hoeven een inbreker niet tegen de grond te kunnen houden ofzo. :mrgreen:
Al zou ik willen, ik krijg Saar niet waaks hoor :mrgreen: :wink:
Het hoogst bereikbare is denk ik dat ik haar zover krijg om bij onraad 1 keer 'waf' te doen, maar tekeer gaan gaat niet lukken hoor. En dan zou ik haar nog elke keer moeten blijven stimuleren tot die ene 'waf' ook, als dat me al zou lukken.
Vera vooralsnog ook niet, maar die is pas 4 maanden natuurlijk.

Ik denk dus niet dat je het er bij elke hond in kan trainen eigenlijk, bij veel ongetwijfeld wel, maar echt niet allemaal hoor.
Laatst gewijzigd door Moos op 21 jul 2008 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Zoek stok! schreef:
Muisje schreef: Ik ben op zoek naar een hond die een vriendelijke aard heeft, waaks is, absoluut niet agressief of schuw, niet al te veel blaft, trouw, goed kunnen omgaan met kinderen en andere huisdieren als katten, goed aanpassingsvermogen, stabiele aard, hond waar je makkelijk dingen aan kan leren.
Nee, geen Kooikerhondje :wink:
Waarom niet?

Zelf zie niet in waarom een kooikerhondje niet geschikt zou zijn. Niet ieder kooikerhondje zal geschikt zijn, maar velen zouden in jouw leven prima kunnen.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Muisje schreef:
Ik zal de hond een consequente opvoeding proberen te geven en ik ben vooral op zoek naar een echte vriend naast de katten die ik ook in huis heb.
Het lijkt mij ook prettig als het een hond zal zijn die zelf stevig in het leven staat een soort leider (het klinkt misschien een beetje raar maar ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven).
Wat jij zoekt, is precies zoals mijn Bente was. Een stabiele hond. Vriendelijk, weinig blaffen, had een bepaalde uitstraling en was daarom een soort 'koningin'. Niet slaafs, wel een eigen willetje. Er viel heel goed met haar te praten, maar je moest wel consequent en duidelijk zijn. Gevoelig voor je stem. Een stemcorrectie was al een hele zware straf die nauwelijks ingezet hoefde te worden voor een goede opvoeding.
Misschien is het goed om je aan te melden op het kooikerforum? www.kooikerforum.nl

Binnen het ras is namelijk veel verschil. Binnenkort hebben we in Zeewolde een forumdag en vermoedelijk komen daar zeker een 60 kooikerhondjes. Deze dag bezoeken is zeker de moeite waard als je dit ras overweegt.

Verdere vragen over dit ras, stel ze gerust, evt. via pb.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Renske schreef:
Zoek stok! schreef:
Nee, geen Kooikerhondje :wink:
Waarom niet?

Zelf zie niet in waarom een kooikerhondje niet geschikt zou zijn. Niet ieder kooikerhondje zal geschikt zijn, maar velen zouden in jouw leven prima kunnen.
Een vriendelijke aard, goed kunnen omgaan met kinderen, stabiele aard? Nou nee, dat zie ik niet bij het gemiddelde Kooikerhondje. En met een beetje pech zit er ook nog angst in waardoor het 'niet schuw en niet agressief' ook niet op gaat. Ik denk dat topic starter een probleemloos zeer vriendelijk hondje zoekt en dan zie ik geen Kooikerhondje bij haar. Dat is geen waardeoordeel overigens. En ja, natuurlijk zijn er best Kooikers die wel voldoen aan de beschrijving, maar ik kijk naar het gemiddelde wat ik zie op wandelingen, evenementen en shows.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”