Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Frenk moet onder het mes (Radius Curvus Syndroom)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Frenk moet onder het mes (Radius Curvus Syndroom)

Ongelezen bericht door Frenk »

Mijn kleine man liep sinds een week of 2 wat mank. Het gekke was dat hij alleen kreupelde in draf en niet in galop of in stap (als dat bij honden ook zo heet). Soms leek het wat erger, soms was het weer minder zichtbaar. Geen pijl op te trekken. We hadden al een afspraak bij de DA om een hardnekkige melktand te laten trekken en dus meteen gevraagd of die ook even naar zijn voorpoten wilde kijken. Wat blijkt... Radius Curvus Syndroom :(:

In Frenk's linkervoorpoot (zie foto's) zie je heel duidelijk dat het spaakbeen en de ellepijp elkaar niet bij gehouden hebben in de groei, wat nu zorgt voor 'incongruentie in het gewricht'.

Volgens de DA is het een aandoening die je met zeer grote regelmaat bij kortbenige honden tegenkomt. In de meeste gevallen groeien zowel de ellepijp als het spaakbeen krom en dan krijg je de, zoals hij dat noemde, barokke stand. Dat brede, kromme, staan van bijvoorbeeld buldoggen. Frenk had dat inderdaad ook een beetje toen hij klein was, maar nu is hij flink in de groei en nu doet zijn ellepijp wel zijn best, maar het spaakbeen niet (of omgekeerd :mrgreen:) In ieder geval probeert 1 van beide botjes recht te groeien, waar de ander krom trekt. En dat zorgt ervoor dat ze in het gewricht niet meer op elkaar aansluiten. En dat zorgt weer voor het manken. Of zoals de DA het ons uitlegde: het is als een boog en een pees. Die pees (het rechte bot) moet nu los gemaakt worden van de boog, zodat ze met behulp van een stalen pen beiden recht kunnen groeien.

De dierenarts was verder behoorlijk positief (anders dan wat ik hier op het forum over de aandoening kon vinden :N: :jank: ) Hij zegt dat bij spoedig ingrijpen Frenk volledig zal herstellen en alles zal kunnen wat een gezonde jonge hond kan. Hij durfde zelfs de term garantie te gebruiken :eek: . En dus gaat Frenk aankomende vrijdag onder het mes. Eerst curatief de linkervoorpoot (de meest aangedane) en dan over een aantal weken preventief de rechter.

Gelukkig was verder alles in orde. Heupen waren goed, schouders en knieen ook. Vacht is prima. Gewicht is goed. Alleen die kromme voorpoten dus... :boos:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

och menneke toch...

heel veel sterkte! ik hoop dat het net zo goed zal gaan als je DA denkt! :ok:
Afbeelding
Leonieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische honden
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Leonieke »

Jeetje, wat naar!!
Veel sterkte ermee. Hopelijk komt het goed en is hij dan weer top fit!!
www.marengosoutfit.nl
"Exclusief voor hond en paard"
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Tjee, wat rot voor Frenk.
Heel veel beterschap met hem, en we hopen op een succesvolle operatie. :ok: :ok:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

wat sneu zeg! de verwachting mag wel goed zijn maar een operatie is toch altijd vervelend. en de revalidatie al helemaal ;). sterkte!
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Dank!

En ja ... de revalidatie ...... :N:

Ik zie nog niet helemaal voor me hoe ik een puber van ietsjes meer dan zes maanden die het zelf totaal niet nodig vindt om rustig aan te doen (nog steeds klimmen, klauteren en springen :roll:) in toom moet gaan houden...

Tips zijn als altijd meer dan welkom :mrgreen:
Afbeelding
mo
Actief

Ongelezen bericht door mo »

:ok:
Laatst gewijzigd door mo op 27 jul 2008 00:54, 1 keer totaal gewijzigd.
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

Heel veel sterkte vrijdag! Ik hoop dat Frenk weer snelopknapt :ok:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

De enige tip om hem rustig te houden: bench. Bedenk wat dat aantal weken is op een heel hondenleven en stop hem in die bench. Ja, is zielig. Altijd kreupel blijven is nog veel zieliger.

Sterkte!!
Frenk
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:De enige tip om hem rustig te houden: bench. Bedenk wat dat aantal weken is op een heel hondenleven en stop hem in die bench. Ja, is zielig. Altijd kreupel blijven is nog veel zieliger.

Sterkte!!
Bench gaat wel lukken hoor. Ik ben niet zo teerhartig :mrgreen:

We zaten alleen te kijken of we bijvoorbeeld ook wat extra vloerkleden op het parket moeten leggen bijv.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Frenk schreef:
Rosita Compagner schreef:De enige tip om hem rustig te houden: bench. Bedenk wat dat aantal weken is op een heel hondenleven en stop hem in die bench. Ja, is zielig. Altijd kreupel blijven is nog veel zieliger.

Sterkte!!

We zaten alleen te kijken of we bijvoorbeeld ook wat extra vloerkleden op het parket moeten leggen bijv.
Als hij in de bench zit? Lijkt me niet nodig.
Frenk
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:
Frenk schreef:

Sterkte!!

Als hij in de bench zit? Lijkt me niet nodig.
Hij zit niet voor de rest van z'n leven in de bench. Ik begrijp dat de eerste tijd de bench het aangewezen middel is, maar dan ga je vervolgens zijn bewegingsvrijheid weer opbouwen. Is het dan niet verstandig om maatregelen te treffen?
Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

heel veel sterkte, super dat jullie hem laten opereren :ok:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Frenk
Zeer actief

jores schreef:heel veel sterkte, super dat jullie hem laten opereren :ok:
Dank je, maar hoezo is dat super? Het lijkt mij dat we geen keus hebben... Of we moeten hem tot een leven van artrose veroordelen :19:
Afbeelding
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Ik had er nog nooit foto's van gezien.
Wat een verschil in botlengte zeg.
Sterkte hoor met de operatie !
Frenk
Zeer actief

Bullenmama schreef:Ik had er nog nooit foto's van gezien.
Wat een verschil in botlengte zeg.
Sterkte hoor met de operatie !
Ja en dan zitten wij blijkbaar nog in een vroeg en gunstig stadium :N: Nog geen schade of artrose. Maar blijkbaar kan dat met een paar weken wachten alweer heel anders zijn.. Vandaar ook zo snel mogelijk een operatiedatum geprikt. Ik neem er liever geen risico mee.

En als het goed is zit Frenk met z'n 29 weken nog in de goede groeifase, waardoor het herstel ook zeer voorspoedig zou moeten verlopen... :19:

Hoe gaat dat eigenlijk bij jouw bullen dan? Loop je daar niet tegen dergelijke groeiproblemen aan?
Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Frenk schreef:
Dank je, maar hoezo is dat super? Het lijkt mij dat we geen keus hebben... Of we moeten hem tot een leven van artrose veroordelen :19:
omdat er mensen zijn die de operatie niet laten doen en dan de hond vroeg moeten laten inslapen :19:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Nee, onze bullen hebben helemaal geen last van botgroeiproblemen.
De pups die we gefokt hebben ook niet.
Maar ik ben er wel in geinteresseerd omdat het bij Engelse bullen ook voorkomt, dus ik blijf je topic volgen.
Frenk
Zeer actief

jores schreef:
Frenk schreef:
omdat er mensen zijn die de operatie niet laten doen en dan de hond vroeg moeten laten inslapen :19:
Wat zou dan een reden zijn om deze operaties niet uit te laten voeren? Ik kan ze namelijk niet bedenken...

Ik lees trouwens dat RCS aangeboren/erfelijk kan zijn, maar ik lees dat ook voer een rol kan spelen. Kan iemand mij vertellen of CB aangevuld met karnemelk, eieren en vuile pens (en een sporadische kippennek :mrgreen: ) hier een kwalijke rol kan hebben gespeeld of hoef ik daar niet naar te kijken? De DA leek het prima te vinden, maar ik wil natuurlijk uitsluiten dat ik mijn hond zelf ziek maak :N:

Ik heb van de DA trouwens een glucosamine/chondroitine supplement gekregen om meteen te gaan geven.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Bullenmama schreef:Nee, onze bullen hebben helemaal geen last van botgroeiproblemen.
De pups die we gefokt hebben ook niet.
Maar ik ben er wel in geinteresseerd omdat het bij Engelse bullen ook voorkomt, dus ik blijf je topic volgen.
Mooi dat jullie daar geen last van hebben :ok:

De DA vertelde dat bij veel bullen/bul-achtigen/kleine rassen beide botjes gewoon een kromming krijgen, maar dat in bepaalde gevallen 1 van beide botjes opstandig gaat doen en recht wil groeien. :19:

Hij zei letterlijk: "gemiddeld zien we er hier 2 per week" :N:
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Frenk schreef:
jores schreef:
Frenk schreef:
Wat zou dan een reden zijn om deze operaties niet uit te laten voeren? Ik kan ze namelijk niet bedenken...

Ik lees trouwens dat RCS aangeboren/erfelijk kan zijn, maar ik lees dat ook voer een rol kan spelen. Kan iemand mij vertellen of CB aangevuld met karnemelk, eieren en vuile pens (en een sporadische kippennek :mrgreen: ) hier een kwalijke rol kan hebben gespeeld of hoef ik daar niet naar te kijken? De DA leek het prima te vinden, maar ik wil natuurlijk uitsluiten dat ik mijn hond zelf ziek maak :N:

Ik heb van de DA trouwens een glucosamine/chondroitine supplement gekregen om meteen te gaan geven.
Met je voeding is niks mis hoor.. :ok:
Dat ziet er goed/gezond uit.

Ik denk dat de afwijking los staat van zijn voeding. :wink:
Ik zou als ik jou was wél kleden op de grond leggen als ie met beetjes uit de bench kan.
Je kan zo'n hond toch niet de hele dag opsluiten wanneer ie dat niet gewend is?
Verder zou ik hem geestelijke uitdaging bieden in de vorm van een spel oid, van nina ottosson bijvoorbeeld, ik noem maar iets..
Een voerbal is dan ook leuk voor hem als ie in de bench moet of een gevulde kong met iets erin, lekker moeilijk maken voor hem.
Speurspelletje doen , zoiets zou ik verzinnen denk ik.
Beetje trainen binnenshuis.
Sterkte met Frenk.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Frenk schreef:
De DA vertelde dat bij veel bullen/bul-achtigen/kleine rassen beide botjes gewoon een kromming krijgen, maar dat in bepaalde gevallen 1 van beide botjes opstandig gaat doen en recht wil groeien. :19:

Dat kan best kloppen. Ik zie hier veel hussel-mixen met kromme en vaak ook te korte voorpootjes.
Sterkte met de operatie en revalidatie en hopelijk komt het helemaal goed :ok:
Zit je bij een da in Haarlem?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

alm@ schreef:
Frenk schreef:

Dat kan best kloppen. Ik zie hier veel hussel-mixen met kromme en vaak ook te korte voorpootjes.
Ik ben naar een DA bij mijn ouders in de buurt gegaan. Hij is (bewezen) goed met kleine huisdieren en vooral ook met operaties. Hij heeft na dat ongeluk waar ik volgens mij al over verteld heb de schedel van de hond van mijn ouders weer in elkaar gepuzzeld... Geen slechte ervaringen in Haarlem, maar wel hele goede bij hem. Vandaar :19:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Nanna schreef:Ik ken het RCS alleen van grote honden eigenlijk, omdat daar de groei veel sneller gaat in verhouding tot kleine rassen. En er dienovereenkomstig dus ook veel meer mis kan gaan.
Bij de teckel bijvoorbeeld heb ik er nog nooit van gehoord.
Maar goed, Frenk heeft het nu dus wel (goed te zien trouwens op de foto's). Hartstikke vervelend voor het ventje, idd niet eens die operaties maar het revalideren. Leg het maar eens uit aan hem...
Zoals al geopperd is de bench de enige remedie, en verder zou ik hem bezighouden met een gevulde Kong en denkspelletjes.
Ik kende het sowieso niet :19: Volgens de DA ziet hij het regelmatig bij de rassen die kort/krombenig gefokt worden. Ik neem aan dat de teckel daar eigenlijk niet onder valt. Ik ken trouwens wel teckels met Franse stand.
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Frenk schreef:
alm@ schreef:
Frenk schreef:

Ik ben naar een DA bij mijn ouders in de buurt gegaan. Hij is (bewezen) goed met kleine huisdieren en vooral ook met operaties. Hij heeft na dat ongeluk waar ik volgens mij al over verteld heb de schedel van de hond van mijn ouders weer in elkaar gepuzzeld... Geen slechte ervaringen in Haarlem, maar wel hele goede bij hem. Vandaar :19:
Aha. Ik was even nieuwsgierig omdat er weinig dierenartsen hier in de buurt vóór vers voeren zijn.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Nanna schreef:
Frenk schreef:Volgens de DA ziet hij het regelmatig bij de rassen die kort/krombenig gefokt worden. Ik neem aan dat de teckel daar eigenlijk niet onder valt. Ik ken trouwens wel teckels met Franse stand.
Ja, maar franse stand heeft niets te maken met het RCS. :wink:
En franse stand komt bij alle rassen wel voor.

Maar als je DA dat zegt, geloof ik het onmiddellijk hoor. Ik heb het alleen bij de honderden teckels die ik gekend heb nog nooit gezien.
Zou daar best nieuwsgierig naar zijn, of er rassen gepredisponeerd zijn. Ik nam aan alleen de grote rassen, maar ik kan me makkelijk vergissen.
ik ken het juist voornl bij kleine hondjes, hussels, bassets, een aantal terrier rassen. :wink:
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Als iemand is die heel hard voor Frank gaat duimen ben ik 't wel :wink:
Zeker met zo'n positieve insteek van je DA :ok:
Waar laat je 't doen?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

alm@ schreef:
Frenk schreef:
alm@ schreef:
Frenk schreef:

Aha. Ik was even nieuwsgierig omdat er weinig dierenartsen hier in de buurt vóór vers voeren zijn.
Hij was in ieder geval niet tegen. :mrgreen: Hij zei dat het goed klonk. Da's al heel wat bij een DA :mrgreen: EDIT: ik lees net bij het googlen op zijn naam op voernatuurlijk.nl dat hij zijn eigen honden ook (af en toe) vers voert. En dat hij zelf samenstellen 'leuk' vindt. :mrgreen: Dat verklaart het gebrek aan een 'brokkenpreek'

Maar als ik hier in het archief lees, dan lees ik wel veel over calcium/fosfor verhoudingen en ik heb werkelijk geen idee hoe dat allemaal werkt :19:
Laatst gewijzigd door Frenk op 21 jul 2008 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Rea schreef:Als iemand is die heel hard voor Frank gaat duimen ben ik 't wel :wink:
Zeker met zo'n positieve insteek van je DA :ok:
Waar laat je 't doen?
Bij de DA van mijn ouders in Friesland.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Nanna schreef:Ja, maar franse stand heeft niets te maken met het RCS. :wink:
En franse stand komt bij alle rassen wel voor.

Maar als je DA dat zegt, geloof ik het onmiddellijk hoor. Ik heb het alleen bij de honderden teckels die ik gekend heb nog nooit gezien.
Zou daar best nieuwsgierig naar zijn, of er rassen gepredisponeerd zijn. Ik nam aan alleen de grote rassen, maar ik kan me makkelijk vergissen.
Nee, ik weet dat franse stand en RCS iets anders zijn, maar franse stand is toch wel een botgroei probleem? Of heb ik het nu helemaal mis?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”