Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vanaf welke leeftijd pup uitkiezen?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Boreas
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Boreas »

Onze fokster heeft de puppy's uitgezocht, na de karaktertest met 7 weken werden we pas gebeld welke het was geworden. Ze wilde ook best veel van ons weten maar dat vind ik ook logisch en alleen maar goed, wij wilden ook veel weten ;) En zijn vier keer op bezoek geweest en met ophalen ook nog gepraat.

Hebben dus veel zitten praten haha. En we vertrouwen haar volledig dat ze de beste keuze heeft gemaakt. Ik kon tussen de 8 bijna identieke witte wolbalen echt niet zien welke het beste bij ons paste. Had met bijna allemaal wel een klik :D Het is wel de pup geworden die mijn vriend stiekem al de leukste/mooiste vond dus dat is wel grappig, al zijn de pups wel veranderd kwa uiterlijk (degene die de slankste/sierlijkste was op de foto's is nu de stevigste jongen bv).

Toen we op de puppymiddag vlak voor de pups opgehaald werden hoorden en zagen hoe de andere pups waren was iedereen erg tevreden over de matches die ze gemaakt heeft. Er waren er twee over die ze zelf heeft gehouden (van de 4 reuen een, want die mensen heeft ze afgezegd, en van de 4 teven een, dat was wel al de bedoeling) dus keuze was er wel wat de reuen betreft, maar toch vind ik het op deze manier erg prettig.
We hebben niet voor niks gezocht naar een fokker die we vertrouwen en waar het mee klikt en die haar honden door en door kent. We bellen en mailen bijvoorbeeld nog soms, dan wil ik iemand bij wie ik dat kan en die dat zelf ook leuk vind.

Het scheelde ook dat we al een hond van haar kennen uit een vorig nest en die match is ook heel goed gemaakt, echt een superhond voor dat gezin.
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Ik ben altijd heel erg duidelijk naar de puppenkopers. Er wordt niet gelijk het grappigste snoetje gekozen. Met ongeveer 6 weken kun je al heel aardig zien hoe de karaktertjes zich ontwikkelen. Dan ga je met de puppenkopers overleggen. Wat zoeken jullie, aan welke eisen moet jullie pupje voldoen, wel of geen kinderen (en hoe zijn die opgevoedt), wel of geen hondensport etc.
Heel vaak zie je dat mensen een klik hebben met een bepaald hondje, dan kijk je of dat hondje ook bij hun past. Maar soms kun je het ook sturen. Dan leg je uit dat dat hondje daarachter gewoon een beetje verlegen is, die zou heel goed bij jou passen omdat je alleen woont en ze alle tijd krijgt om met jou een band aan te gaan.
Soms zeg ik ook heel duidelijk dat een bepaald hondje gewoon echt niet geschikt is voor hun situatie. Ik plaats echt geen onzeker hondje in een gezin waarvan ik vind dat de kinderen niet goed opgevoed zijn. Daar past veel beter een rustige stabiele hond. Je ziet toch vaak dat in gezinnen waar onopgevoede kinderen rondlopen ook onopgevoede honden rondlopen. Soms raad ik ze een hond dan ook gewoon af.
Tot nu toe heb ik alleen maar goede ervaringen gehad op deze manier. De nieuwe eigenaren zijn allemaal tevreden met hun hondje en vinden het prettig om zo begeleidt te worden.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
miekemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door miekemuis »

zo doe ik het ook altijd en daar hebben de nieuwe eigenaren en ik een goed gevoel bij
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik heb Bram met elf dagen al uitgekozen. Hij was de grootste en dikste, bemoeide zich veel minder met het nest dan de andere pups en had een mantel. Bij m'n volgende hond zou ik wat langer wachten, maar ik denk dat ik toch vrij snel een klik heb met een bepaalde pup. Niet met elf dagen, maar toch wel met vier weken. Denk ik hoor. De fokkers waar ik nu informeer, verdelen de pups allemaal in samenspraak met zes a zeven weken. Heb ik met een andere pup een klik dan de pup die de fokker in z'n hoofd heeft voor mij, dan praten we daarover en komen we er niet uit, dan wordt het gewoon geen pup uit dat nest voor mij. Ik ga geen pup nemen waar ik weinig mee heb.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
brecht
Actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door brecht »

ik had Anderz voor het eerst in mn handen toen ze 1 of 2 weken oud was, we hadden 1e keus uit de teefjes en elke keer als we gingen kijken pikte ik haar er onbewust uit. Met 6 weken hebben we de defenitieve keuze gemaakt.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Met mn jongste mechelreu uit mn eigen teef had ik eerste keus en die had ik bij zn geboorte al gemaakt... hij was de enige die zo goed als zwart was en een wat langere vacht dan de rest...
Uiteindelijk heb ik mijn toemalige trainer nog gevraagd te kijken naar het nest en welke hij voor mij zou nemen zonder hem over mijn keus te informeren. Deze had idd. ook mijn huidige hondje gekozen.
Heb er nog geen seconde spijt van gehad... de rest van de kopers overigens ook niet... de andere reu die hier in NL zit was ook hun 1e keus :ok: (zij hadden 2e keus) maar ze hadden mijn hond ook prima gevonden, zagen er weinig verschil in en dat was ook zo... je kon ze alleen aan een wit voetje onderscheiden toen ze weggingen :wink:

De andere honden zijn bijna op dezelfde manier gegaan, teef had ik ook 1e keus maar dat was mn eerste hondje dus heb ook toen mn toemalige trainer meegenomen om te kijken en hij adviseerde 2 van de 3 teven en daaruit heb ik Xena gekozen.

Mn oudste mechelreu daar hadden we 4e keus bij... ook nog steeds tevreden over de keus

Oudste dober heeft de fokker uitgezocht... was mn eerste rashond maar ik zou dat dus niet meer willen... wil zelf mn hond uitzoeken. Overigens prima keus geweest, niks mis mee

En de jongste dober was de laatste uit het nest... de rest was al lang en breed weg en het was niet de bedoeling dat hij mee zou gaan, wij zouden er 1 nemen uit dezelfde combi het jaar erop. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Bij ons was al vrij snel duidelijk dat Lola onze pup zou worden. :wink:
Wij kregen sowieso geen reu mee omdat onze fokker geen reuen meegeeft aan *eerste hondenbezitters.* :mrgreen: .
Daar zijn de rr-reuen nét iets te pittig voor volgens haar, en daar had ze gelijk in m.i.
We waren er dus al vrij snel uit dat het een teefje moest worden.
Daarbij waren en zijn wij erg gecharmeerd van de livernose variant, dus als er een livernose teefje bij zou zitten... :wink: .

En Lola was het enigste livernose teefje dat geboren werd(naast 2 livernose broertjes, waarvan ik er er alsnog 1 heb :cheer: ).
Het was dus vrij duidelijk dat zij bij ons hoorde. :ok:
Ondanks haar 4 kroontjes, dat maakte mij niks uit, wij wilde toch in eerste instantie een fijne gezellige huishond, en dat is ze ook geworden. :ok:

De andere pups zijn gewoon in samenspraak weggegaan met de fokker.
Zij(fokker) had destijds 18! mensen op de wachtlijst voor een pup, dus vielen er sowieso mensen af.
Ook stonden er toen mensen bij die al voor een tweede pup kwamen bij haar en die gaf zij natuurlijk voorrang wat betreft wensen reu/teef, en dat vind ik niks meer dan normaal. :wink:

Zo is het een beetje bij ons gegaan.
En ik ben van mening dat een (goede) fokker best wel weet welke pup het beste bij wie past.
Zij (of hij) brengt immers veel meer tijd met de pups door en kent ze daarom beter, dan wij(pupkopers) die 1 keer in de week een paar uurtjes langskomen. :19:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Esther80
Zeer actief
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther80 »

Er valt bij ons alleen wat te kiezen als er meerdere pupjes in het gezin zouden passen en aan de aan hun gestelde eisen voldoen. Dan mogen ze zelf kiezen. Ze krijgen uitgebreid advies waarom wel en waarom een bepaalde pup niet geschikt voor ze is.

Ze mogen bij ons altijd hun voorkeur uitspreken maar ik zie ze minimaal 7 weken dag in dag uit en bij ons 1e nestje heb ik de pupjes precies op de goede plek weten te krijgen (vind het nog steeds knap ;-)) Ik maak dus de keuze als er niets te kiezen valt en dat bevalt mij en de puppebaasjes prima. En om eerlijk te zijn zoeken de pups vaak hun baasjes zelf al uit.

Ik was er met een week of 5 a 6 wel uit en de puppebaasjes ook want die waren het helemaal met me eens.

Toen we zelf onze Ridgebacks bij de fokker haalden was het ons bij het 1e bezoek (3 weken oud) al duidelijk dat Ghalu bij ons zou horen en dat had de fokker inderdaad ook gezien, we kregen onze Ghalu toegewezen, net zoals we Vai toegewezen kregen, uitgezocht op karakter door de fokker en jeetje wat past dat stel goed bij elkaar. (Zelfde fokker als Wendy van Lola en Jakko trouwens ;-)).

Groetjes,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Heb Caja met zo'n 6 weken toegewezen gekregen.
Vind minimaal 6 weken een mooie leeftijd om te beslissen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”