Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Knikstaart

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Ineke

Knikstaart

Ongelezen bericht door Ineke »

Heeft iemand hier een foto van een knikstaart?
Waar hier ooit een topic over was geloof ik, over de problemen met/door zo'n ding.
Ben erg benieuwd hoe dat eruit ziet, ken namelijk een hondje met een knik(je) aan 't eind van z'n staart.
Hondje is rasloos.
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

deze duidelijk genoeg??
Afbeelding
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Re: Knikstaart

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ineke schreef:Heeft iemand hier een foto van een knikstaart?
Waar hier ooit een topic over was geloof ik, over de problemen met/door zo'n ding.
Ben erg benieuwd hoe dat eruit ziet, ken namelijk een hondje met een knik(je) aan 't eind van z'n staart.
Hondje is rasloos.
:roll: :denken:
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Weet wel Ineke dat als een hond een knikstaart heeft, het niet verstandig is ermee te fokken. :ok:
Wellicht is je volgende vraag daar ook mee beantwoord. :wink:
Het is een skeletafwijking namelijk.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Ineke

monky555 schreef:deze duidelijk genoeg??
Afbeelding
Yep thanx!
Ineke

Re: Knikstaart

Hutsje schreef:
Ineke schreef:Heeft iemand hier een foto van een knikstaart?
Hondje is rasloos.
:roll: :denken:
Hahaha beetje ongelukkig uitgedrukt geloof ik. :mrgreen:
Maar je snapt wat ik bedoel, toch?
't Was laat op de avond :Q: ...
Ineke

wendy71 schreef:Weet wel Ineke dat als een hond een knikstaart heeft, het niet verstandig is ermee te fokken. :ok:
Wellicht is je volgende vraag daar ook mee beantwoord. :wink:
Het is een skeletafwijking namelijk.
Neej dat weet ik :wink: . Het is ook niet onze hond, het is een reutje van kennisen.
Een erg leuk beest, dat wel :ok: .
Voor zover ik weet zijn ze ook niet van plan met hem te gaan fokken, raad ik ze uiteraard ook af.
Volgens mij is het een pretnesthondje of broodfok, ik weet niet precies waar hij vandaan komt.
Ja, van een boerderij ofzo. Kennisen willen geen hond bij fokker weg :denken: .
Maar goed, ik vroeg me af of hij echt een knikstaart heeft.
Hij heeft een krulstaartje met aan 't uiteinde een klein knikje.
Dus niet zo ernstig als op de foto hierboven.
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Is een knikstaart bij honden dan altijd duidelijk te zien? Bij katten nl. niet, dan merk je het pas met goed voelen.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Chione schreef:Is een knikstaart bij honden dan altijd duidelijk te zien? Bij katten nl. niet, dan merk je het pas met goed voelen.
nee, het is niet altijd duidelijk te zien. Dat hangt van de knik af.
Soms zit er duidelijk een knik of een hele kurketrekker in de staart. Soms is het alleen een bobbeltje waarna de staart iets afwijkt.

Bij sommige rassen is het gewoon toegestaan: Staart: Gemiddelde lengte, tamelijk hoog aangezet en in een vrolijke krul over de rug gedragen. Zeer zwaar bevederd. Een knik bij de punt komt vaak voor en is toegestaan.
En bij andere rassen is een afwijkende/misvormde staart zelfs verplicht zoals bij sommige Bulldoggen.

Een knikstaart is bij veel rassen een fokuitsluitende fout omdat het problemen KAN opleveren. Het is niet zo dat dat altijd zo is en de dingen die er op internet over te vinden zijn, zijn allemaal door één persoon geschreven of op stukjes van die ene persoon gebaseerd.
Eén en ander is mi sterk overdreven. Het onderzoek wat is gedaan is een onderzoek met laboratorium ratten. Het was een onderzoek naar open gehemeltes en open ruggetjes. Als je ratten daarmee ging intelen kwamen er nog andere skeletafwijkingen boven waaronder knikstaarten. Daarna is het verhaal dus omgedraaid. Natuurlijk is voorzichtigheid geboden en neem je liefst geen risico. Je gaat iig geen twee honden met knikstaarten met elkaar kruisen. Maar die hysterische verhalen over knikstaarten zijn vaak wel erg overdreven (vind ik dan). Vooral als mensen elkaar gaan waarschuwen dat een hond met knikstaart heel ongezond zou zijn ed want een knikstaart is een voorbode en gerelateerd aan .....
Een hond kan prima gezond zijn met knikstaart en een hond kan heeeeeeel ongezond zijn met een perfecte mooie dikke lange staart.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Chione
Zeer actief

sirene schreef:
Chione schreef:Is een knikstaart bij honden dan altijd duidelijk te zien? Bij katten nl. niet, dan merk je het pas met goed voelen.
Soms zit er duidelijk een knik of een hele kurketrekker in de staart. Soms is het alleen een bobbeltje waarna de staart iets afwijkt.

Bij sommige rassen is het gewoon toegestaan: Staart: Gemiddelde lengte, tamelijk hoog aangezet en in een vrolijke krul over de rug gedragen. Zeer zwaar bevederd. Een knik bij de punt komt vaak voor en is toegestaan.
En bij andere rassen is een afwijkende/misvormde staart zelfs verplicht zoals bij sommige Bulldoggen.

Een knikstaart is bij veel rassen een fokuitsluitende fout omdat het problemen KAN opleveren. Het is niet zo dat dat altijd zo is en de dingen die er op internet over te vinden zijn, zijn allemaal door één persoon geschreven of op stukjes van die ene persoon gebaseerd.
Eén en ander is mi sterk overdreven. Het onderzoek wat is gedaan is een onderzoek met laboratorium ratten. Het was een onderzoek naar open gehemeltes en open ruggetjes. Als je ratten daarmee ging intelen kwamen er nog andere skeletafwijkingen boven waaronder knikstaarten. Daarna is het verhaal dus omgedraaid. Natuurlijk is voorzichtigheid geboden en neem je liefst geen risico. Je gaat iig geen twee honden met knikstaarten met elkaar kruisen. Maar die hysterische verhalen over knikstaarten zijn vaak wel erg overdreven (vind ik dan). Vooral als mensen elkaar gaan waarschuwen dat een hond met knikstaart heel ongezond zou zijn ed want een knikstaart is een voorbode en gerelateerd aan .....
Een hond kan prima gezond zijn met knikstaart en een hond kan heeeeeeel ongezond zijn met een perfecte mooie dikke lange staart.
Maar an sich komt de knikstaart toch voort uit hetzelfde, een aangeboren en erfelijke afwijking v.d werfels of niet? Zijn er geen extra gezondheidsproblemen bij rassen waar dit toegestaan/verplicht is?

Qua gezondheid, ik weet niet of het hetzelfde werkt als bij katten. Bij katten komt het best nog regelmatig voor, met name bij bepaalde rassen, en indien mee door gefokt is er met iedere generatie kans een ernstigere vorm ( dus ook andere skelet afwijkingen ). Zo ver ik begrepen heb althans. :wink:

Bij katten wordt trouwens ook gezegd dat beide ouders de knikstaart afwijking met zich mee moeten dragen.

~
Afbeelding
~
Hutsje
Zeer actief

ze heeft het over Ratten ;)
Afbeelding
Chione
Zeer actief

Hutsje schreef:ze heeft het over Ratten ;)
Ik las het en ik vroeg even door over honden en katten. :wink:

~
Afbeelding
~
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Is daar uberhaupt dan een vergelijk in mbt honden, vraag ik me af. :denken:

Het zal er ook aan liggen waar in de staart de *knik* zich bevind denk ik.
Bij de rr mag er zowiezo niet gefokt worden met honden die een knikstaart hebben, in welke mate dan ook.
Afbeelding
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Maar fokken met een hond met knikstaart is toch not done? (Ook al is die hond verder goed gezond?)
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

hercujess schreef:Maar fokken met een hond met knikstaart is toch not done? (Ook al is die hond verder goed gezond?)
Dat vind ik ook. :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Bij veel rassen waar de staarten vroeger werden gecoupeerd kom je nu knikjes tegen op plaatsen die voorheen niet meer "aanwezig" waren :wink:

Ik hoorde van een keurmeester dat hij vrij veel knikjes op het einde van staarten tegen kwam bij de jachthonden die vroeger werden gecoupeerd (zoals de DSK, DSD, Griffon Korthals, Weimaraner enz.).

Ik weet dat bij Teckels een knikstaart een fokuitsluitende fout is (niet dat die ooit gecoupeerde staarten hebben gehad hoor!).

Vanuit fokkerskringen hoor je vaak dat als het knikje in de laatste staartwervels zit, de hond de staart wel tussen een deur of zo zal hebben gehad. :denken:
Kan je dat eigenlijk op een foto zien?
Ik bedoel is het verschil tussen een "aangeboren" knikstaart en een knikje door een ongelukje zichtbaar op een foto?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

ranetje schreef:Vanuit fokkerskringen hoor je vaak dat als het knikje in de laatste staartwervels zit, de hond de staart wel tussen een deur of zo zal hebben gehad. :denken:
Ik bedoel is het verschil tussen een "aangeboren" knikstaart en een knikje door een ongelukje zichtbaar op een foto?
Volgens mijn dierenarts kun je dat wel zien op een foto, omdat een knik door een staart die tussen de deur heeft gezeten een oude breuk is en een knikstaart niet.
Hutsje
Zeer actief

ranetje schreef:Bij veel rassen waar de staarten vroeger werden gecoupeerd kom je nu knikjes tegen op plaatsen die voorheen niet meer "aanwezig" waren :wink:

Ik hoorde van een keurmeester dat hij vrij veel knikjes op het einde van staarten tegen kwam bij de jachthonden die vroeger werden gecoupeerd (zoals de DSK, DSD, Griffon Korthals, Weimaraner enz.).

Ik weet dat bij Teckels een knikstaart een fokuitsluitende fout is (niet dat die ooit gecoupeerde staarten hebben gehad hoor!).

Vanuit fokkerskringen hoor je vaak dat als het knikje in de laatste staartwervels zit, de hond de staart wel tussen een deur of zo zal hebben gehad. :denken:
doorgaans wel. als de staart tussen de deur heeft gezeten krijg je een breukje.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Bedankt Scooby en Hutsje voor de uitleg :ok:

Aangezien de keurmeester zei dat hij er nogal veel tegenkomt vraag ik me wel af of die deur nou zo veel te maken heeft met al die knikjes :wink:
Ik ben benieuwd hoeveel hondenstaarten er gefotografeerd gaan worden
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Chione schreef:
sirene schreef:

Maar an sich komt de knikstaart toch voort uit hetzelfde, een aangeboren en erfelijke afwijking v.d werfels of niet? Zijn er geen extra gezondheidsproblemen bij rassen waar dit toegestaan/verplicht is?

Qua gezondheid, ik weet niet of het hetzelfde werkt als bij katten. Bij katten komt het best nog regelmatig voor, met name bij bepaalde rassen, en indien mee door gefokt is er met iedere generatie kans een ernstigere vorm ( dus ook andere skelet afwijkingen ). Zo ver ik begrepen heb althans. :wink:

Bij katten wordt trouwens ook gezegd dat beide ouders de knikstaart afwijking met zich mee moeten dragen.
Ja er zijn aangeboren en erfelijke afwijkingen bij deze rassen in de wervels. Heb er thuis een heel goed voorbeeld van rondlopen.....
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

ranetje schreef:Bedankt Scooby en Hutsje voor de uitleg :ok:

Aangezien de keurmeester zei dat hij er nogal veel tegenkomt vraag ik me wel af of die deur nou zo veel te maken heeft met al die knikjes :wink:
Ik ben benieuwd hoeveel hondenstaarten er gefotografeerd gaan worden
hier ook een hond met een nauwelijks voelbare onregelmatigheid aan het uiteinde van de staart.
Dus foto van gemaakt en blijkt ook een breuk te zijn, opgelopen in het nest, (deur, moederhond ,kennelpaneel?)
breuk is ook officieel bevestigd in Utrecht en dit bewijs heb ik dus bij me op shows, voor het geval dat....
Afbeelding
rö foto was moeilijk te fotograferen maar als je goed kijkt zie je de breuk bij de laatste 3 wervels, is weer netjes aan elkaar gegroeid met wat weefselverdikking en dit is dus voelbaar.
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
sirene
Zeer actief
Contacteer:

wendy71 schreef:
Is daar uberhaupt dan een vergelijk in mbt honden, vraag ik me af. :denken:

Het zal er ook aan liggen waar in de staart de *knik* zich bevind denk ik.
Bij de rr mag er zowiezo niet gefokt worden met honden die een knikstaart hebben, in welke mate dan ook.
Ik weet niet of je honden goed kunt vergelijken met ratten en ik wil ook niet stellen dat je gewoon maar met iedere hond met knikstaart moet fokken.
Ik weet alleen wel dat er al zo lang geroepen wordt over de knikstaart en erfelijke afwijkingen enz maar dat ik nog nooit een onderzoek ernaar heb gelezen. Alles qua afwijking van de staart wordt onder één afwijking geschaard (korte staart, knikstaart, stompe staart, en een krulstaart die niet recht te buigen is) en daar zou je allemaal niet mee mogen fokken. Er zijn zat rassen en individuele honden waar dat wel gewoon bij gedaan wordt of werd en die naar mijn weten geen andere afwijkingen voortbrengen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:
Ja er zijn aangeboren en erfelijke afwijkingen bij deze rassen in de wervels. Heb er thuis een heel goed voorbeeld van rondlopen.....
Maar daar heb je het weer. Wat was er het eerst ? De kurketrekkerstaart waar men op ging fokken of de andere afwijkingen die men tot raskenmerk heeft verheven ?

Veroorzaakt bv het fokken op de korte snuit de problemen of is dat echt die staart ?
Ik geloof wel dat één en ander met elkaar te maken heeft maar het kan ook nog dat het per ras verschilt of het kwalijk is om met iets te fokken.
Zomaar zonder consequenties op lichamelijke afwijkingen fokken kan bij geen één ras.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnnSophie »

Mijn hond heeft ook een knikstaart denk ik. Het is niet altijd zichtbaar, wanneer ze in haar element is gaat de staart omhoog en is het niet zichtbaar. Maar wanneer ze in rust staat te staan, is het af en toe wel zichtbaar, zo 12cm van de staart aanzet, daar zit de knik. Vroeger werden hun staarten gecoupeerd idd.
Ik heb er denk ik geen foto's van aangezien ze meestal heel erg vrolijk is en zo :mrgreen:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

AnnSophie schreef:Mijn hond heeft ook een knikstaart denk ik. Het is niet altijd zichtbaar, wanneer ze in haar element is gaat de staart omhoog en is het niet zichtbaar. Maar wanneer ze in rust staat te staan, is het af en toe wel zichtbaar, zo 12cm van de staart aanzet, daar zit de knik. Vroeger werden hun staarten gecoupeerd idd.
Ik heb er denk ik geen foto's van aangezien ze meestal heel erg vrolijk is en zo :mrgreen:
Een knikstaart moet je, volgens mij, altijd kunnen voelen, ongeacht of je hond vrolijk is of niet.
ranetje
Zeer actief

Scooby schreef:
AnnSophie schreef:Mijn hond heeft ook een knikstaart denk ik. Het is niet altijd zichtbaar, wanneer ze in haar element is gaat de staart omhoog en is het niet zichtbaar. Maar wanneer ze in rust staat te staan, is het af en toe wel zichtbaar, zo 12cm van de staart aanzet, daar zit de knik. Vroeger werden hun staarten gecoupeerd idd.
Een knikstaart moet je, volgens mij, altijd kunnen voelen, ongeacht of je hond vrolijk is of niet.
Klopt :ok:

@Hamilton, bedankt voor de foto :ok:
Dat maakt het voor mij een stuk duidelijker
Afbeelding
AnnSophie
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding

Heel toevallig in training een staart die knikt.
Mijn onervaren hand voelt daar niks :19:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

AnnSophie schreef:Afbeelding

Heel toevallig in training een staart die knikt.
Mijn onervaren hand voelt daar niks :19:
Een knikstaart kun je nooit rechtbuigen. Het is echt een vergroeiing. Kun je dat wel, is het geen knikstaart.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
AnnSophie
Zeer actief
Contacteer:

Ah oké dan heeft ze geen knikstaart, want soms komt die wel mooi recht.
Eastmoor
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eastmoor »

Vind het wel grappig in hoeveel bochten fokkers zich soms draaien inderdaad bij het fenomeen knikstaart, tussen de deur, heeft de teef gedaan in het nest ga zo maar door. Toen ik mijn eerste knikstaartje in een nest had ging ik rondvragen..... wie heeft dat eerder gehad.... nou je raad het al niemand haha. Toch makkelijk dat couperen...... nu de staarten eraan blijven valt het aantal knikstaarten mij toch nog best wel mee. Laatst hadden we in de praktijk nog een hond met een knikkie en daar kon je gewoon teveel beweegelijkheid vaststellen dus inderdaad een breukje...... het is natuurlijk nu wel een ding wat nog achter je aan moet komen en als je niet snel genoeg bent tja dan is de deur al dicht auuuwaaa....
Knikstaarten zijn dus bij ons ras fokuitsluitend.... ooit eens een goeie lezing over gehad....skeletafwijking in hetzelfde ontwikkeldeel als HD en ED dus niet mee fokken!
En by the way bij de Engelse Bulldoggen begint steeds meer de voorkeur voor pijlstaarten te komen he dus ook die beginnen er over na te denken.
Groetjes Angela
Sommige mensen hebben een Rottweiler.....wij hebben er drie

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”