Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Combinatie herhalen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Combinatie herhalen

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ben wel benieuwd wat jullie vinden van het herhalen van een combinatie. Wat zijn de voor- en nadelen daarvan? Wel of niet verstandig? Ik zie op sites van fokkers dat bepaalde teef x reu combi's zelfs drie keer gedaan worden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik vind 3x een combinatie herhalen niet goed voor het ras, net als het heel veel gebruiken van een bepaalde dekreu.
Omdat hierdoor veel van de genetische variatie verloren gaat.
Je hebt dan in een volgende generatie veel meer verwantschap.
Daardoor zal het inteeltpercentage van combinaties waarschijnlijk omhoog zal gaan.
Laatst gewijzigd door marye op 04 aug 2008 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

het moet wel heeeel speciaal zijn wil ik het een tweede keer misschien overwegen maar in principe geen tweede keer voor een combinatie
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Opzich niets mis met een nestherhaling, wel als het meerdere keren is en eigen reu, Dan denk ik al snel: lekker goedkoop :N: Nanni der dochter is meerdere keren gedekt door een eigen reu
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Maar waarom zou je willen herhalen? Wat is de meerwaarde van 'nog meer van hetzelfde'? Moet je, als fokker, niet de instelling dat het altijd beter kan en daar ook op zoek naar blijven?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

heb hier een nest herhaling gedaan omdat ik uit het eerste nest geen teef voormezelf had gehouden en toen ik zag hoe ze uitgroeiden wilde ik dat toch eigenlijk wel voor de toekomst....
maar te veel is in mijn ogen niet goed voor het ras...
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Vind het nooit zo'n heel goed idee. Zie het bij Tollers ook eens gebeuren en dan vind ik het helemaal vervelend, dat is al niet zo'n populair ras hier en zo'n combinatie herhalen levert alleen maar een kleinere genenpool op.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Scooby schreef:Maar waarom zou je willen herhalen?
Omdat je meer pups uit die combinatie wil?

Ik vind het geen probleem.
Het voegt niets toe op het vorige nest maar dat is echt wel vaker zo hoor..ook als het geen herhaling is. :wink:

Of het goed of slecht voor het ras is hangt nogal af van wat je met de nakomelingen doet.
daarom gaf ik ook TE veel is niet goed...maar bedoel, 3x een klein nest uit 3x dezelfde combi of 1x een groot nest uit dezelfde combi.... :19:
alleen wel met behoud van het welzijn van de teef....
Zoek stok!
Zeer actief

Martijn schreef:
Exact. Als een bepaalde combi waanzinnig leuke honden heeft voortgebracht, kan ik me wel voorstellen dat je dat nog een keer wilt. Drie keer gaat mij dan weer te ver, dat drukt wel erg een stempel op een ras, alhoewel het ook weer uitmaakt hoe groot het ras is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

als je de eerste keer maar 2 pups hebt vb, en die pups zijn super uitgegroeid, zou ik herhalen ja.

als het enkel maar is omdat het 'makkelijk' is (eigen reu) vind ik het niet kunnen.

herhalen na 6 maand of 1 jaar zou ik ook niet doen, gezien ik eerst de pups volledig zou willen zien uitgroeien.
(nu ja, de teef hergebruiken na 6 maand zou ik ook niet direct doen)
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

maart schreef: herhalen na 6 maand of 1 jaar zou ik ook niet doen, gezien ik eerst de pups volledig zou willen zien uitgroeien.
(nu ja, de teef hergebruiken na 6 maand zou ik ook niet direct doen)
:-) Ik heb even glimlachend het woord 'hergebruiken' gelezen ;-)
:mrgreen:

In de 'regels' voor de Shelties staat dat een combi niet meer dan 1 x mag worden herhaald. Ik ben er niet meteen tegen om combi 1 x te herhalen (dus in totaal die combi 2 x) maar het hangt er idd wel vanaf 'wie wat waar en waarom'. Bijv. als de teef in beide nesten maar 1 pup had, vind ik zelfs een derde keer niet meteen een probleem, als het tenminste wat toevoegt aan het ras zeg maar. Uitsluitend om gemakzucht of als de reu al een groot stempel drukt op het ras.. dan toch maar weer niet....
(Merlijn is ook een hondje uit een herhalingscombi.... wist ik toen wel, maar overzeg eea niet).

Het lijkt me wel handig om niet te herhalen voordat de oorspronkelijke pups een jaar of ouder zijn, zodat je 'weet wat het opleverde'... ;-)
(En natuurlijk niet eerder dekken dan 'verantwoord' is na een bepaald nest)

Suzanne
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Mickie schreef:Ik vind het vooral belangrijk te weten hoeveel pups uit de eerste (of eerste 2) combi's in de fokkerij beland zijn. Als er maar weinig of geen honden zijn gebruikt en je weet dat de eigenaren dat ook niet van plan zijn, vind ik het ook bij een erg klein ras geen probleem om de combi te herhalen, desnoods meedere keren. Vooropgesteld dat de eerdere resultaten leuk waren.
Ik ben het met het eerste stuk eens, meerdere keren herhalen zou ik zelf, ook als de eerdere nesten super zijn uitgegroeid, niet doen.

Als ik een combinatie heb gemaakt waarbij de honden overwegend niet voor de fokkerij worden ingezet (hooguit 1 of 2) en ik zie dat de combinatie erg mooi uitgroeit en goed gezond is (dus pas na een paar jaar na de geboorte van het eerste nest uit die combinatie) dan zou ik de combinatie best wel willen/kunnen herhalen.
Met in mijn achterhoofd dat het in principe natuurlijk helemaal niets zegt over hoe de pups de tweede keer gaan worden, en er zeker geen garantie is op kopietjes van de pups uit het eerste nest van dezelfde combi.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef: Zie het bij Tollers ook eens gebeuren en dan vind ik het helemaal vervelend, dat is al niet zo'n populair ras .
Niet?! Nou, volgens mij is het inmiddels een aardig populair ras aan het worden?!
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Maar waarom nog meer van hetzelfde?
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Scooby schreef:
Martijn schreef:
omdat het eerste nest zo goed bevallen is? :19:
En ik ken dus net als Crutz de reden dat toen 1e nest er was er geen ruimte was voor een teef en nu wel, dus das ook een reden
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:
Scooby schreef:
Martijn schreef:
En ik ken dus net als Crutz de reden dat toen 1e nest er was er geen ruimte was voor een teef en nu wel, dus das ook een reden
Dat laatste vind ik inderdaad nog een reden ter overweging van een herhalingsnest. Maar het moet toch altijd beter kunnen?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:
Scooby schreef:
Martijn schreef:
was hier niet eens het geval van geen ruimte, maar heb mijn nestkeus teef verkocht aan nr 4 op de lijst die net misgreep, dit omdat ik hun op dat moment een pup gunde en zelf nog prima kon wachten...
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Suzanne123 schreef:
Bijv. als de teef in beide nesten maar 1 pup had, vind ik zelfs een derde keer niet meteen een probleem, als het tenminste wat toevoegt aan het ras zeg maar.
Deze teef brengt in ieder geval géén vruchtbaarheid in het ras. Twee keer 1 pup werpen..... dan zou ik achter mijn oren gaan krabben.

Een leuk uitgegroeide combi waar bv alleen reuen uitkwamen. Daar zou ik misschien nog een kansje mee wagen om daar toch een teefje uit te krijgen. Maar via de zoon uit dat leuke nest kan dat natuurlijk ook en dan kan je met de moeder weer een andere combinatie maken.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

hooguit, als er in het eerste nest bv alleen maar reuen zaten en ik er wel graag een teef van zou willen, maar dan nog.... ik heb al veel te vaak gezien, dat een herhaling geen garanties ( of zelfs dat het stomweg enorm tegenvalt ) geeft, wellicht zou ik dan eerder gaan voor een zoon van de eerste reu , als die aanwezig is uiteraard :wink:
Laatst gewijzigd door yamie op 04 aug 2008 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Weet ik veel. Maar ik vind het te ver gaan om te doen alsof een herhalingsnest per definitie aantooont dat je slecht fokt.
Ho! Dat heb ik ook helemaal nergens willen suggereren. Ik vraag me alleen af waarom je twee keer hetzelfde toe wil voegen aan een ras? Als je een teef uit die combinatie zou willen en er zitten alleen reuen in het nest, dan kan ik er misschien nog wel in komen. Aan de andere kant denk ik dat je als fokker bij ieder nest wel dingen hebt waarvan je denkt: dat had beter gekund. En volgens mij moet dat je streven zijn als je fokt: het kan altijd beter?
Zoek stok!
Zeer actief

Scooby schreef: En volgens mij moet dat je streven zijn als je fokt: het kan altijd beter?
Maar hoe kun je dan altijd beter fokken als je voor het eerste nest van de teef een werkelijk geweldige dekreu hebt gebruikt uit prachtige lijnen?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Scooby schreef: En volgens mij moet dat je streven zijn als je fokt: het kan altijd beter?
Maar hoe kun je dan altijd beter fokken als je voor het eerste nest van de teef een werkelijk geweldige dekreu hebt gebruikt uit prachtige lijnen?
Een geweldige reu uit prachtige lijnen, geeft natuurlijk geen garantie voor geweldige pups :wink:
Het is altijd afwachten wat uit zo'n combinatie komt.
2 kampioenshonden als ouders betekend niet dat de pups allemaal geboren kampioenen zullen zijn.
Laatst gewijzigd door marye op 04 aug 2008 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

1 of 2 x zou ik idd. ook nog wel doen... daarna wordt het teveel.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief

marye schreef:
Zoek stok! schreef:
Geen geweldige reu uit prachtige lijnen, geeft natuurlijk geen garantie voor geweldige pups :wink:
2 kampioenshonden als ouders betekend niet dat de pups allemaal geboren kampioenen zullen zijn.
I know :wink: Maar ik geloof gewoon niet zo in altijd bezig zijn met het ras te verbeteren. Ik geloof wel in heel leuke nesten. Maar of het dan nog weer beter kan, mwah. Anders, dat wel :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
marye schreef:
Zoek stok! schreef:
Geen geweldige reu uit prachtige lijnen, geeft natuurlijk geen garantie voor geweldige pups :wink:
I know :wink: Maar ik geloof gewoon niet zo in altijd bezig zijn met het ras te verbeteren. Ik geloof wel in heel leuke nesten. Maar of het dan nog weer beter kan, mwah. Anders, dat wel :wink:
Oh, nee van mij hoef het zeker niet altijd steeds beter :wink:
Ben een voorstander van variatie :wink:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Je kunt toch naar de pups kijken die die combinatie heeft gegeven? Ik kan me niet voorstellen dat je een compleet 'perfect nest' kunt fokken?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Zoek stok! schreef:
marye schreef:
Zoek stok! schreef:
ik vind het ras verbeteren ook altijd zo groot, ik zie graag punten verbeteren van bv mijn teef ( of de reu) en dat kan in de ene combi dit zijn en in de andere combi zus, dat bedoelde ik ook met tegenvalen van een herhaling, tuurlijk zal en kan dat nog gewoon kwaliteit zijn, maar of ook in dat nest die geweldige hoekingen of koppen naar voren komen? dat hoeft niet, kan in een herhaling een ander punt of andere punten zijn die verbeterd, versterkt worden, vandaar dat ik het een keer proberen soms wel snap, maar er zelf niet veel in zie ;)
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Maar ik geloof gewoon niet zo in altijd bezig zijn met het ras te verbeteren.
Volgens mij moet dat je streven zijn als je wil fokken? In de breedste zin van het woord, dat wel. Maar waarom fok je anders?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:ik vind het ras verbeteren ook altijd zo groot, ik zie graag punten verbeteren van bv mijn teef ( of de reu) en dat kan in de ene combi dit zijn en in de andere combi zus, dat bedoelde ik ook met tegenvalen van een herhaling, tuurlijk zal en kan dat nog gewoon kwaliteit zijn, maar of ook in dat nest die geweldige hoekingen of koppen naar voren komen? dat hoeft niet, kan in een herhaling een ander punt of andere punten zijn die verbeterd, versterkt worden
Als je zo fokt, ben je toch ook bezig met verbeteren?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Scooby schreef:
Maeve schreef: Zie het bij Tollers ook eens gebeuren en dan vind ik het helemaal vervelend, dat is al niet zo'n populair ras .
Niet?! Nou, volgens mij is het inmiddels een aardig populair ras aan het worden?!
Ze worden populairder ja, maar ik vergeleek het meer met bijvoorbeeld een Labrador of Duitse Herder. Daar heeft zo'n herhalingscombi nog net iets minder impact op de genenpool dan met Tollers :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”