De knikstaart is het gevolg van het gehele model waarop de Franse Bulldog is gefokt (Brachycefaal als ik het goed schrijf) . Heb me er enigszins op ingelezen sinds de röntgenfoto's van Tirsa. Zonder het brachiaal syndroom zou de Franse bulldog (en andere kortsnuitigen) er niet uitzien zoals ze er nu uitzien.sirene schreef:Maar daar heb je het weer. Wat was er het eerst ? De kurketrekkerstaart waar men op ging fokken of de andere afwijkingen die men tot raskenmerk heeft verheven ?Neeltje schreef:
Ja er zijn aangeboren en erfelijke afwijkingen bij deze rassen in de wervels. Heb er thuis een heel goed voorbeeld van rondlopen.....
Veroorzaakt bv het fokken op de korte snuit de problemen of is dat echt die staart ?
Ik geloof wel dat één en ander met elkaar te maken heeft maar het kan ook nog dat het per ras verschilt of het kwalijk is om met iets te fokken.
Zomaar zonder consequenties op lichamelijke afwijkingen fokken kan bij geen één ras.
Het is dus gewoon een hele hoop factoren bij elkaar. Ook hebben de meeste Franse Bulldoggen een knik in de ruggewervel door de 'roach' die ze willen hebben in de rug

Op deze foto kun je ook de hele staart van Tirsa zien waar aan de buitenkant maar 'n klein knopje van te bezichtigen is.

Hoe lief ik de Franse Bulldog dus ook vind, hier komt er geen meer, röntgenfoto spreekt denk ik voor zich zelf.