Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag over karakter

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Vraag over karakter

Ongelezen bericht door Maeve »

Gewoon uit nieuwsgierigheid dit vraagje.

Sommige rassen hebben een karakter wat ze minder of helemaal niet geschikt maakt als huishond. Wat is voor een fokker van dat ras belangrijk voor het karakter van hun fokdieren? Zo ken ik een Kerry Blue Terrier die heel lief is, en de perfecte gezinshond: gehoorzaam, lief met kinderen, gek op mensen en dieren. Nu zouden nakomelingen van deze hond hele leuke gezinshondjes zijn, maar zou een (verantwoorde) fokker ervoor kiezen zo'n hond te laten dekken? Want het is niet echt een rastypisch Terrier karakter.

Dus wat kiezen fokkers in zo'n geval: rastypisch of een goede gezinshond? En dan heb ik het voornamelijk over goede fokkers, geen mensen met telkens weer oeps-nestjes :wink:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

:denken: een kerry blue die is zoals jij omschrijft, is helemaal niet vreselijk rasontypisch, opvoeding en consequenties zijn een vereiste bij een terrier, maar gezinshonden, goed met kinderen, luisteren? dat is iets wat ze heel erg goed kunnen, dat ze ook eigenzinnig kunnen zijn? ja zeker, maar dat staat al die andere eigenschappen niet in de weg.
zoals jij het omschrijft, zou je dus alleen met een terrier moeten fokken, als die moeilijk in een gezin te houden is, slecht luisterd, en alles wat anders dan hem/haar is opvreet. :19:

ik denk dat je best een fout beeld hebt van wat een terrier voor karakter zou moeten hebben ;)

ik wil een terrier, die zelfstandig kan zijn, die werklust in zich heeft en daarnaast ook heerlijk meehobbelt met mijn neefjes, naast de kat ligt, en komt als ik roep... en laat ik die nou ook hebben :wink:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef::denken: een kerry blue die is zoals jij omschrijft, is helemaal niet vreselijk rasontypisch, opvoeding en consequenties zijn een vereiste bij een terrier, maar gezinshonden, goed met kinderen, luisteren? dat is iets wat ze heel erg goed kunnen, dat ze ook eigenzinnig kunnen zijn? ja zeker, maar dat staat al die andere eigenschappen niet in de weg.
zoals jij het omschrijft, zou je dus alleen met een terrier moeten fokken, als die moeilijk in een gezin te houden is, slecht luisterd, en alles wat anders dan hem/haar is opvreet. :19:

ik denk dat je best een fout beeld hebt van wat een terrier voor karakter zou moeten hebben ;)

ik wil een terrier, die zelfstandig kan zijn, die werklust in zich heeft en daarnaast ook heerlijk meehobbelt met mijn neefjes, naast de kat ligt, en komt als ik roep... en laat ik die nou ook hebben :wink:
Nee hoor, ik weet dat opvoeding veel doet maar Terrier staan er toch om bekend een tikkeltje eigenwijs en koppig te zijn, en dat is deze totaal niet. Luisterd altijd, gaat nooit ergens achteraan. Ergens vind ik dat ze dat eigenwijze en koppige horen te hebben, dat maakt ze zo leuk.

Verder was het alleen een voorbeeld, een Terrier is heel goed te houden in huis maar er zijn genoeg rassen die een hele uitdaging zijn om te houden als huishond.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ligt aan het ras natuurlijk... ik kan niet over de terriers praten want daar heb ik de ballen verstand van, maar als ik naar de mechelaar kijk, moet daar wel de power in zitten die de hond behoort te hebben voor het werken. Kijk ik naar de showlijnen hiervan heb je een hond wat niet eens op een mechelaar lijkt met een vreselijk karakter... er zit niets meer in.
Als dat de bedoeling is voor een huishond, nee laat het dan maar lekker werkhonden zijn en daarvoor worden gefokt. :neenee: Ook al zal dat misschien best lastig zijn voor de gemiddelde hondenbezitter. Het is geen ras die met 5 minuutjes lopen genoegen neemt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Maeve schreef:
yamie schreef::denken: een kerry blue die is zoals jij omschrijft, is helemaal niet vreselijk rasontypisch, opvoeding en consequenties zijn een vereiste bij een terrier, maar gezinshonden, goed met kinderen, luisteren? dat is iets wat ze heel erg goed kunnen, dat ze ook eigenzinnig kunnen zijn? ja zeker, maar dat staat al die andere eigenschappen niet in de weg.

Nee hoor, ik weet dat opvoeding veel doet maar Terrier staan er toch om bekend een tikkeltje eigenwijs en koppig te zijn, en dat is deze totaal niet. Luisterd altijd, gaat nooit ergens achteraan. Ergens vind ik dat ze dat eigenwijze en koppige horen te hebben, dat maakt ze zo leuk.

er zijn heel veel rassen die eigenwijs, eigenzinnig en koppig zijn. dat maakt ze niet ongeschikt als huishond hoor ;).

Verder was het alleen een voorbeeld, een Terrier is heel goed te houden in huis maar er zijn genoeg rassen die een hele uitdaging zijn om te houden als huishond.
oh ja, welke dan?
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:
Maeve schreef:

er zijn heel veel rassen die eigenwijs, eigenzinnig en koppig zijn. dat maakt ze niet ongeschikt als huishond hoor ;).

oh ja, welke dan?
Ik had het hier nog meer over de Terriers. Die zijn niet altijd even makkelijk maar toch populair bij de gemiddelde hondeneigenaar. Als ik naar onder anderen berghonden en dergelijke kijk, zijn die best moeilijk als huishond (voor mensen met bijvoorbeeld een eerste hond denk ik dan aan).
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

dat soort honden zijn ook moeilijk voor beginners als ze in een kennel worden gehouden, ze zullen toch opgevoed moeten worden en uitgelaten. dat maakt dus niet uit dan ;).
Afbeelding
starfleet
Erelid

Re: Vraag over karakter

Ongelezen bericht door starfleet »

Maeve schreef:
Dus wat kiezen fokkers in zo'n geval: rastypisch of een goede gezinshond? En dan heb ik het voornamelijk over goede fokkers, geen mensen met telkens weer oeps-nestjes :wink:
Ik ben geen fokker, maar dat is maar toevallig omdat Buffy niet geschikt is ;-) Ik zou op zich wel kiezen voor een vrij karakter, maar een Labrador kooiker daar zou ik niet mee fokken. Dus niet met een grote allemansvriend met overhangende lip en lobbesogen. Zulke Kooikers heb je best wel en die vind ik niet rastypisch, dus daar zou ik niet mee fokken, hoe fijn en lief het karakter ook is.

Van oudsher zijn Kooikers vaak terughoudend, maar dat is niet meer zo gewenst. Daar ben ik het wel mee eens, terwijl het vroeger toch een beetje als rastypisch werd gezien.

Anne
starfleet
Erelid

Re: Vraag over karakter

Ongelezen bericht door starfleet »

Nanna schreef:
Terughoudendheid vind ik in een ras juist een zeer fijne eigenschap.
Ik hoef geen hond die uit blijdschap overal maar bovenop springt, en láng niet iedereen is ook gediend van zo'n hond.
Ik ben het helemaal met je eens Nanna, maar het is voor veel mensen moeilijk te zien waar terughoudendheid eindigt en angst begint, dat is het probleem. Er zijn genoeg angstagressieve kooikers en het is begrijpelijk dat men dat wel uit het ras wil hebben.

Ik vind terughoudendheid een van de fijnste eigenschappen van een Kooiker, maar bij Buffy zit er beslist wel iets angst bij en dat geldt voor veel meer kooikers. Dat betekent goed begeleiden en lang niet voor iedereen geschikt. Het is begrijpelijk dat men dat liever niet ziet, maar ik vind het ook jammer als het de heel andere kant opgaat op den duur en dat je als vreemde door een kooiker besprongen en belikt wordt en dat het helemaal geen waaks hondje meer is :-(

Anne
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind het best jammer dat ze dat afwachtende eruit fokken bij de Kooiker, dat vind ik juist wel rastypisch en helemaal geen probleem voor de juiste eigenaar. Hoewel ik ook wel weer begrijp dat je geen angstige fokdieren wil.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Maeve schreef:Ik vind het best jammer dat ze dat afwachtende eruit fokken bij de Kooiker, dat vind ik juist wel rastypisch en helemaal geen probleem voor de juiste eigenaar. Hoewel ik ook wel weer begrijp dat je geen angstige fokdieren wil.
Maar wordt dat afwachtende er echt uitgefokt bij de Kooiker dan? :denken:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Maeve schreef:Ik vind het best jammer dat ze dat afwachtende eruit fokken bij de Kooiker, dat vind ik juist wel rastypisch en helemaal geen probleem voor de juiste eigenaar. Hoewel ik ook wel weer begrijp dat je geen angstige fokdieren wil.
Ik denk wel dat dat gaat gebeuren. Nu word geselecteerd op honden die een vriendelijk karakter hebben, om het angstige eruit te krijgen, dan krijgen vriendelijke honden supergoede resultaten en blijven mensen daarop doorfokken want dat is wat men wil.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Moos schreef:
Uiteindelijk wel denk ik. Je ziet dat Kooikers heel vaak bij gezinnen terecht komen met veel aanloop. Die zoeken gewoon een klein maatje Labrador heb ik vaak het idee. Ik denk dat fokkers daar wel steeds meer rekening mee houden, dat ze 'lief' zijn tegen mensen. Terwijl je - vind ik - heftig aangeblaft zou moeten worden als je als onbekende op het terrein van de Kooiker komt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Uiteindelijk wel denk ik. Je ziet dat Kooikers heel vaak bij gezinnen terecht komen met veel aanloop. Die zoeken gewoon een klein maatje Labrador heb ik vaak het idee. Ik denk dat fokkers daar wel steeds meer rekening mee houden, dat ze 'lief' zijn tegen mensen. Terwijl je - vind ik - heftig aangeblaft zou moeten worden als je als onbekende op het terrein van de Kooiker komt.
Echt waar? Ik dacht eigenlijk dat fokkers ook zouden vinden dat je geen Labrador Kooikers moet fokken :wink:

Maar daar zal wel een heeeel tijd overheen gaan dan toch, als het al helemaal zou lukken om alle terughoudendheid eruit te krijgen?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Moos schreef: Echt waar? Ik dacht eigenlijk dat fokkers ook zouden vinden dat je geen Labrador Kooikers moet fokken :wink:

Maar daar zal wel een heeeel tijd overheen gaan dan toch, als het al helemaal zou lukken om alle terughoudendheid eruit te krijgen?
Ik weet niet zo goed wat Kooiker fokkers vinden, het zal vast heel verschillend zijn. Ik zie wel dat ze veel verkopen aan gezinnen met kleine kinderen en veel aanloop. Aan mensen die de term 'terughoudendheid' niet zo veel zegt. En ja, je hebt niet morgen ineens allemaal open Kooikertjes natuurlijk, maar het is wel de beweging denk ik. Het is te hopen dat het ras niet te populair gaat worden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

malinois schreef:Ligt aan het ras natuurlijk... ik kan niet over de terriers praten want daar heb ik de ballen verstand van, maar als ik naar de mechelaar kijk, moet daar wel de power in zitten die de hond behoort te hebben voor het werken. Kijk ik naar de showlijnen hiervan heb je een hond wat niet eens op een mechelaar lijkt met een vreselijk karakter... er zit niets meer in.
Als dat de bedoeling is voor een huishond, nee laat het dan maar lekker werkhonden zijn en daarvoor worden gefokt. :neenee: Ook al zal dat misschien best lastig zijn voor de gemiddelde hondenbezitter. Het is geen ras die met 5 minuutjes lopen genoegen neemt.
Precies hetzelfde bij de showduitsers, veelal mag het van mij de naam duitseherder niet hebben. Schreef het ergens anders al in een topic. Je ziet steeds meer en meer showduitsers die totaal geen karaktereigenschappen meer hebben die zo'n hond wel hoort te hebben; moed, power e.d.
Maar ja nu kan zo'n hond wel lekker mee hobbelen in een gezinnetje met 3 kinderen en hebben ze toch een 'stoere' herder.
Het ergste van alles is nog dat je steeds meer angst agressie gaat zien.

Geef mij dan maar liever een werkduitser die al die eigenschappen nog wel bezit en die voor veel huisgezinnetjes een maatje te groot is. Moeten die fokkers ze natuurlijk niet aan die lui verkpen maar dat spreekt voor zich.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Maar estelle, er zijn ook fokkers die dus in huis rustig zijn, en giga willen werken. EN mooi zijn :ok: Als ik er kom, alle honden slapen en zijn rustig. Maar als ik ze zie werken, daar schrik je van :smile: Hoogste punten van de dag (hoger als werkhonden) maar wel gewoon sociaal.
Daar zoek ik nu echt naar en heb ik hopelijk met noah gevonden :ok:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:Maar estelle, er zijn ook fokkers die dus in huis rustig zijn, en giga willen werken. EN mooi zijn :ok: Als ik er kom, alle honden slapen en zijn rustig. Maar als ik ze zie werken, daar schrik je van :smile: Hoogste punten van de dag (hoger als werkhonden) maar wel gewoon sociaal.
:smile: zijn die er? weet je een leuke in mannelijke vorm :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
Het ergste van alles is nog dat je steeds meer angst agressie gaat zien.
ja dat is exact hetzelfde bij de mechelaars... angstbijtertjes... brrrr
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
jidde schreef:Maar estelle, er zijn ook fokkers die dus in huis rustig zijn, en giga willen werken. EN mooi zijn :ok: Als ik er kom, alle honden slapen en zijn rustig. Maar als ik ze zie werken, daar schrik je van :smile: Hoogste punten van de dag (hoger als werkhonden) maar wel gewoon sociaal.
:N: :smile: :smile:

Ik kan het me eigenlijk niet zo goed voorstellen... mooi en karakter gaat bijna niet samen.. bij de dobers gaat het sowieso niet, bij de mechels niet... waarom bij de Duitsers wel?
Overigens wat is goed, lopen die hoog mee op NBG wedstrijden bijv. en niet alleen op VDH veldjes?
Afbeelding
estelle

malinois schreef:
yamie schreef:
:N: :smile: :smile:

Ik kan het me eigenlijk niet zo goed voorstellen... mooi en karakter gaat bijna niet samen.. bij de dobers gaat het sowieso niet, bij de mechels niet... waarom bij de Duitsers wel?
Overigens wat is goed, lopen die hoog mee op NBG wedstrijden bijv. en niet alleen op VDH veldjes?
Ja dat vraag ik me dus ook af. Hoe scoren die 'super werkende showduitsers' op een wedstrijd? Dat weet je niet want je ziet ze er niet omdat ze gewoon echt tekort komen.

Overigens Wendy, vind ik ook niet iedere uit werklijn zijnde duitser geweldig hoor, daar zitten er ook geneog bij die niet vooruit te branden zijn en liever het veld afrennen ipv het gevecht aan te gaan. Dus dat er dan eens een showduitser is die de hoogste punten haalt zegt me zo op papier weinig.

Ik wil een hond echt zelf zien werken, punten zeggen me niks, ook niet bij een werklijn duitser.
Plus dat waar het mij omgaat dus juist dat is wat niet op het trainingsveld afspeelt, maar thuis, tijdens het uitlaten, als je naar een onbekende omgeving gaat, in de trein, op een station etc.
estelle

Hier Wendy, een uitmuntend op een clubmatch, sociaal en meedraaien aan de top:
http://www.zcottvomhauslarwin.nl/ :mrgreen:
jidde

yamie schreef:
Je kan wel lachen, maar die zijn er zeker degelijk. Kijk eens naar Gaia van Petra :19: en zo ken ik er meerdere van die fokker :19:
jidde

malinois schreef: :N: :smile: :smile:

Mee kunnen draaien op PAK :19:
estelle

jidde schreef:

Weer niet om lullig te doe maar PAK zegt me ook niet zoveel. Als je toevallig weinig goede honden hebt zitten in een bepaalde provincie, of heel weinig deelnemers ben je zo 1e , 2e, of 3e. :wink:

Selecteren voor NIAK, dat zegt me iets. Of aan wedstrijden mee doen waar de top honden dus ook aan mee doen.
jidde

estelle schreef:
jidde schreef:

Weer niet om lullig te doe maar PAK zegt me ook niet zoveel. Als je toevallig weinig goede honden hebt zitten in een bepaalde provincie, of heel weinig deelnemers ben je zo 1e , 2e, of 3e. :wink:

Selecteren voor NIAK, dat zegt me iets. Of aan wedstrijden mee doen waar de top honden dus ook aan mee doen.
Tja en een kyno die de beste punten op een dag heeft (beter als de werkhonden) zegt natuurlijk ook niets :mrgreen:
Ik zie ook zelden en werkhond hoge ogen scoren op een cm, waarom moet andersom altijd weer een showhond WEL goede punten draaien :19:
Maar goed, ik hoef geen ADHD hond en een ander wil geen kachelhond. Daarom is het ook fijn dat er verschil in zit
estelle

jidde schreef:
estelle schreef:
jidde schreef:

Tja en een kyno die de beste punten op een dag heeft (beter als de werkhonden) zegt natuurlijk ook niets :mrgreen:
Ik zie ook zelden en werkhond hoge ogen scoren op een cm, waarom moet andersom altijd weer een showhond WEL goede punten draaien :19:
Maar goed, ik hoef geen ADHD hond en een ander wil geen kachelhond. Daarom is het ook fijn dat er verschil in zit
Dat zegt mij idd niks over zo'n hond, nogmaals dan wil ik graag de punten horen en weten welke werkduitsers daar dan meedraaide.
Het gaat om het karakter. Dat veel showduitsers in karakter niet zijn wat een duitser hoort te zijn. En dan zie ik dat wel veel en veel meer terug bij de werkduitsers. Al gaat dat dus idd ook vaak genoeg fout met die ADHD honden.

De link naar de hond hierboven die ik je gaf is dus een werkduitser die een Uitmuntend scoorde op een cm, die enorm goed kan werken, meedraait aan de top en sociaal is. Zo hoort het.
jidde

Je hebt ook gelijk dat de meeste showhonden daar niet aan voldoen, ik zie ook zat angstig karakter. Maar ik moet bekennen dat de werkhonden die ik tegen kom dus ook verreweg van sociaal zijn. Kan ook toeval zijn hoor, maar ik ken dus werkhonden die niet willen werken en showhonden die niet willen werken :19:
Die reu is zeker geen verkeerde :ok: Een mooi donkergrauwe zeg ik ook geen nee tegen :mrgreen:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
jidde schreef:
yamie schreef:
Je kan wel lachen, maar die zijn er zeker degelijk. Kijk eens naar Gaia van Petra :19: en zo ken ik er meerdere van die fokker :19:
wakker worden, jidde, en eens goéd lezen :N: :mrgreen: .
:mrgreen:
estelle

jidde schreef:Je hebt ook gelijk dat de meeste showhonden daar niet aan voldoen, ik zie ook zat angstig karakter. Maar ik moet bekennen dat de werkhonden die ik tegen kom dus ook verreweg van sociaal zijn. Kan ook toeval zijn hoor, maar ik ken dus werkhonden die niet willen werken en showhonden die niet willen werken :19:
Die reu is zeker geen verkeerde :ok: Een mooi donkergrauwe zeg ik ook geen nee tegen :mrgreen:
Tuurlijk heb je bij beiden wel wat. Maar het valt mij bij de showduitsers gewoon veel meer op.
Dat sociale is idd jammer maar toch zie ik meer dan genoeg sociale werkduitsers, bij ons op de club was merendeel gewoon sociaal, op mijn vorige club ook.

Mooie reu he? ach ik ben natuurlijk wel bevooroordeeld. haha.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”