ja maar ik benoem het dan, dat ik de honden waar ik me fok wil verbeteren, of iig op bepaalde punten die ik graag beter zie wil proberen te verbeteren, ik vind "het ras verbeteren"zo groot klinken, ook omdat er binnen een ras ook type verschil zit, en wat ik mooi vind, kan een andere fokker weer minder belangrijk vinden en andersom, maar om dan te zeggen, dat een fokker die op een ander type valt of op andere dingen let niet bezig is met verbeteren vind ik ook onzin, snap jeScooby schreef:Als je zo fokt, ben je toch ook bezig met verbeteren?yamie schreef:ik vind het ras verbeteren ook altijd zo groot, ik zie graag punten verbeteren van bv mijn teef ( of de reu) en dat kan in de ene combi dit zijn en in de andere combi zus, dat bedoelde ik ook met tegenvalen van een herhaling, tuurlijk zal en kan dat nog gewoon kwaliteit zijn, maar of ook in dat nest die geweldige hoekingen of koppen naar voren komen? dat hoeft niet, kan in een herhaling een ander punt of andere punten zijn die verbeterd, versterkt worden
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Combinatie herhalen
Moderator: moderatorteam
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ja, ik snap je. In mijn opinie valt dat ook onder 'het ras verbeteren', hoor.yamie schreef:ja maar ik benoem het dan, dat ik de honden waar ik me fok wil verbeteren, of iig op bepaalde punten die ik graag beter zie wil proberen te verbeteren, ik vind "het ras verbeteren"zo groot klinken, ook omdat er binnen een ras ook type verschil zit, en wat ik mooi vind, kan een andere fokker weer minder belangrijk vinden en andersom, maar om dan te zeggen, dat een fokker die op een ander type valt of op andere dingen let niet bezig is met verbeteren vind ik ook onzin, snap jeScooby schreef:Als je zo fokt, ben je toch ook bezig met verbeteren?yamie schreef:ik vind het ras verbeteren ook altijd zo groot, ik zie graag punten verbeteren van bv mijn teef ( of de reu) en dat kan in de ene combi dit zijn en in de andere combi zus, dat bedoelde ik ook met tegenvalen van een herhaling, tuurlijk zal en kan dat nog gewoon kwaliteit zijn, maar of ook in dat nest die geweldige hoekingen of koppen naar voren komen? dat hoeft niet, kan in een herhaling een ander punt of andere punten zijn die verbeterd, versterkt worden
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- zeta-jones
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
- Aantal honden: 9
- Contacteer:
Ik denk idd ook dat er hele goede redenen zijn om voor een nestherhaling te kiezen. Toch zou ik er zelf niet zo snel voor kiezen, maar dat heeft er meer mee te maken dat wij ervoor hebben gekozen 'maar' twee nesten met een teef te fokken en dan vinden we het een beetje zonde om twee keer dezelfde reu te gebruiken. Ik kan me echter goed voorstellen dat je besluit een combinatie te herhalen als die goed uitgepakt heeft 

- Leonieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische honden
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Onze Dazzle komt uit een herhalingsnest.
Op zich, een keertje herhalen heb ik geen problemen mee. Als je echt een goed nest hebt gehad. Geen foutjes, en super gezond. Daarbij fokt zijn fokker met een tevenlijn die je sowieso hier in Nederland erg weinig ziet. Dus voor het ras helemaal niet verkeerd denk ik.
Daarbij zie je dat ook erg veel dat nest zussen door dezelfde reu worden gedekt. En dat er continu gelijnteeld wordt op dezelfde hond, al jaren achtereen. Daar ben ik persoonlijk ook geen voorstander van.
Op zich, een keertje herhalen heb ik geen problemen mee. Als je echt een goed nest hebt gehad. Geen foutjes, en super gezond. Daarbij fokt zijn fokker met een tevenlijn die je sowieso hier in Nederland erg weinig ziet. Dus voor het ras helemaal niet verkeerd denk ik.
Daarbij zie je dat ook erg veel dat nest zussen door dezelfde reu worden gedekt. En dat er continu gelijnteeld wordt op dezelfde hond, al jaren achtereen. Daar ben ik persoonlijk ook geen voorstander van.
www.marengosoutfit.nl
"Exclusief voor hond en paard"
"Exclusief voor hond en paard"
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Ik vind het zo groots en meeslepend klinkenScooby schreef:Volgens mij moet dat je streven zijn als je wil fokken? In de breedste zin van het woord, dat wel. Maar waarom fok je anders?Zoek stok! schreef:Maar ik geloof gewoon niet zo in altijd bezig zijn met het ras te verbeteren.

Linda, Izzie en Bram
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
en veel rassen worden juist door het streven naar perfectie kapotgemaakt. dit door overdreven op bepaalde uiterlijke (of innerlijke) kenmerken te fokken.Zoek stok! schreef:Ik vind het zo groots en meeslepend klinkenScooby schreef:Volgens mij moet dat je streven zijn als je wil fokken? In de breedste zin van het woord, dat wel. Maar waarom fok je anders?Zoek stok! schreef:Maar ik geloof gewoon niet zo in altijd bezig zijn met het ras te verbeteren.Ik denk dat de hoofdreden om te fokken is dat je wilt bijdragen aan een bepaald ras met gezonde, rastypische honden voor eigenaren die zo'n hond zoeken. Maar of dat steeds maar weer een verbetering is, vraag ik me af. Alle rassen zouden dan al lang perfect moeten zijn
- Sonnie1983
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Voor mij hangt het van verschillende factoren af.
Als eerste de populatie van een ras. Bij bijvoorbeeld een groot ras als de Golden Retriever vind ik het veel minder erg dat een combinatie wordt herhaald als een klein ras als het Markiesje.
Als de populatie niet al te groot is zou het niet mijn voorkeur hebben om een combinatie te herhalen. Wel hangt het er vanaf hoeveel honden er daarna mee doorgegaan wordt. Als er met maar één of twee hondjes uit een nest doorgegaan wordt en het was een prachtig nest, dan heb ik geen problemen met nog een keer de combinatie te herhalen. Een derde keer dezelfde combinatie vind ik wel te vaak.
Als eerste de populatie van een ras. Bij bijvoorbeeld een groot ras als de Golden Retriever vind ik het veel minder erg dat een combinatie wordt herhaald als een klein ras als het Markiesje.
Als de populatie niet al te groot is zou het niet mijn voorkeur hebben om een combinatie te herhalen. Wel hangt het er vanaf hoeveel honden er daarna mee doorgegaan wordt. Als er met maar één of twee hondjes uit een nest doorgegaan wordt en het was een prachtig nest, dan heb ik geen problemen met nog een keer de combinatie te herhalen. Een derde keer dezelfde combinatie vind ik wel te vaak.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
dat is eng. dan moet je hééél goed je lijnen kennen want al het leuke komt dubbel en dwars terug, maar ook alle evt foutjes komen als donderslag terug...Martijn schreef:Vader-dochter?Sonnie1983 schreef:De Fokster van Diego heeft met 1 hond een nestje gehad. En vond deze combinatie zo mooi dat ze met dochter van de moederhond uit het eerste nestje met deze reu nog een keer deze reu heeft gebruikt.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben het er ook mee eens (saai hè ?) maar juist hierom kan ik me moeilijk voorstellen dat je een herhaling gaat doen van een combi. Of zelfs twee. Als je kritisch kijkt kan een nest toch nooit zo geweldig zijn dat je hem drie keer doet ? Ik kan me er weinig bij voorstellen iig.Inge O schreef:mee eensZoek stok! schreef: Maar ik geloof gewoon niet zo in altijd bezig zijn met het ras te verbeteren. Ik geloof wel in heel leuke nesten. Maar of het dan nog weer beter kan, mwah. Anders, dat wel.
ik zou een tweede nest zeker wel overwegen als het eerste me super bevalt, maar zover is het tot nu toe nog niet gekomen - er was altijd wel iets wat me minder beviel.
en dan doe je de volgende keer een andere combi en dan is er weer wat anders dat niet bevalt..... tot zover 'het moet altijd beter'.
Ik kan best redenen bedenken om een nest 1x te herhalen. Vooral met hondjes met werkcapaciteiten. Maar nog meer keer ? Behalve gemakzucht en portemonneevulling kan ik me geen redenen bedenken.
Als zo'n combi echt zo ontzettend geweldig is. Leg dat dan vast dmv lijnteelt ofzo.
Wat ik bij de Chinese Crested veel zie gebeuren zijn herhalingscombi's met eigen reu en teef. Er wordt niet eens gewacht tot de hondjes volwassen zijn met de tweede herhaling dus over gezondheid en karakter is nog heel weinig bekend. Ik kan me moeilijk goede redenen bedenken voor zo'n herhalingscombi.
- Sonnie1983
- Zeer actief
- Sonnie1983
- Zeer actief
Zal even een letter neer zetten voor de naam van de hond.
Moeder: D.
Dochter: B.
Vader: K.
Andere vader: X.
Dochter is van D + X (en is geboren in januari 2006)
Vorig jaar ( 2007 ) een nestje geweest van D + K
Nu (2008) een nestje van B + K
Zo duidelijker?
Zo duidelijker?
Laatst gewijzigd door Sonnie1983 op 06 aug 2008 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
een dochter van de moederhond ,uit een eerdere combi, die heeft een nest gehad met de reu waarvan de moederhond haar latere nestje hadMartijn schreef:Sorry..ik kom er niet uit.Sonnie1983 schreef:Nee is van een andere vader deze dochter.Martijn schreef:Vader-dochter?Sonnie1983 schreef:De Fokster van Diego heeft met 1 hond een nestje gehad. En vond deze combinatie zo mooi dat ze met dochter van de moederhond uit het eerste nestje met deze reu nog een keer deze reu heeft gebruikt.
Maar geen vader dochter combi dus.
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Maar dat staat er dus niet, zoals je het omschreven hebt en binnen de context van het onderwerp lijkt het vader x dochter combi.Sonnie1983 schreef:Nee is van een andere vader deze dochter.Martijn schreef:Vader-dochter?Sonnie1983 schreef:De Fokster van Diego heeft met 1 hond een nestje gehad. En vond deze combinatie zo mooi dat ze met dochter van de moederhond uit het eerste nestje met deze reu nog een keer deze reu heeft gebruikt.
Is de dochter uit een eerder nest van een andere vader dan heeft deze combi nog maar weinig te doen met een herhalingsnest, de fokker heeft dan gewoon 2 x een zelfde reu gebruikt.
- Moos
- Zeer actief
Ah dank je. Ik zat net te denken ergens klopt er nog steeds iets niet, maar hoe leg ik dat uitAngelique25 schreef:Maar dat staat er dus niet, zoals je het omschreven hebt en binnen de context van het onderwerp lijkt het vader x dochter combi.Sonnie1983 schreef:Nee is van een andere vader deze dochter.Martijn schreef:Vader-dochter?Sonnie1983 schreef:De Fokster van Diego heeft met 1 hond een nestje gehad. En vond deze combinatie zo mooi dat ze met dochter van de moederhond uit het eerste nestje met deze reu nog een keer deze reu heeft gebruikt.
Is de dochter uit een eerder nest van een andere vader dan heeft deze combi nog maar weinig te doen met een herhalingsnest, de fokker heeft dan gewoon 2 x een zelfde reu gebruikt.

-
jidde
Zo heb ik dus Noah en kennis van mij Yara, is zelfde verhaal. Ze hebben zelfde pa, alleen is Noah een kleindochter van de moeder van Yara (snap je het nogSonnie1983 schreef:Zal even een letter neer zetten voor de naam van de hond.
Zo duidelijker?
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
In dat geval maakt het dan toch niets uit of je er nog een keer dezelfde reu op zet? Ik denk dat je dan juist alleen maar meer toevoegt aan een ras als je verschillende reuen gebruikt?Leonieke schreef:Daarbij fokt zijn fokker met een tevenlijn die je sowieso hier in Nederland erg weinig ziet. Dus voor het ras helemaal niet verkeerd denk ik.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is ook niet altijd een verbetering (en daarom denk ik dat je als fokker altijd in je achterhoofd moet houden dat het 'altijd beter kan'), maar dat moet wel je streven zijn, denk ik? Wat er dan uitkomt, zie je vanzelf en dan probeer je dat weer te verbeteren (met een andere reu).Zoek stok! schreef:Ik vind het zo groots en meeslepend klinkenScooby schreef:Volgens mij moet dat je streven zijn als je wil fokken? In de breedste zin van het woord, dat wel. Maar waarom fok je anders?Zoek stok! schreef:Maar ik geloof gewoon niet zo in altijd bezig zijn met het ras te verbeteren.Ik denk dat de hoofdreden om te fokken is dat je wilt bijdragen aan een bepaald ras met gezonde, rastypische honden voor eigenaren die zo'n hond zoeken. Maar of dat steeds maar weer een verbetering is, vraag ik me af. Alle rassen zouden dan al lang perfect moeten zijn
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
'Te' is nooit goed.Elmar schreef:en veel rassen worden juist door het streven naar perfectie kapotgemaakt. dit door overdreven op bepaalde uiterlijke (of innerlijke) kenmerken te fokken.Zoek stok! schreef:Ik vind het zo groots en meeslepend klinkenScooby schreef:Volgens mij moet dat je streven zijn als je wil fokken? In de breedste zin van het woord, dat wel. Maar waarom fok je anders?Zoek stok! schreef:Maar ik geloof gewoon niet zo in altijd bezig zijn met het ras te verbeteren.Ik denk dat de hoofdreden om te fokken is dat je wilt bijdragen aan een bepaald ras met gezonde, rastypische honden voor eigenaren die zo'n hond zoeken. Maar of dat steeds maar weer een verbetering is, vraag ik me af. Alle rassen zouden dan al lang perfect moeten zijn
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar waarom zou je met een ras van zo'n grote populatie herhalingsnesten doen? Juist bij die rassen moeten er toch genoeg geschikte reuen rondlopen, denk ik dan?Renske schreef:Voor mij hangt het van verschillende factoren af.
Groetjes, Karen