Ik denk dat alvorens suggesties te geven, het handiger is als je bovenstaande overdenkt en beantwoord!Muk schreef:Ik zou eerst een lijst maken met wat je een hond allemaal kan bieden. En dat voor de komende 10 tot 15 jaar.
Bijvoorbeeld:
- Dagelijks meerdere lange wandelingen maken of liever een paar keer per dag wat kortere rondjes.
- Hondensport (iedere hond is met een bepaald doel gefokt en daar kun je dan op trainen), een newfoundlander is bijvoorbeeld gefokt om visnetten en kleine boten uit het water te trekken en mensen te redden uit het water, daar kun je dan mee waterwerken (dan train je op het doel waarvoor die honden gefokt zijn). Heb je geen zin om dit soort dingen te doen, dan kun je wat rassen wegstrepen van je lijst.
- Wil je een pup (dat betekent zindelijk maken, dus ook 's nachts meerdere keren je bed uit om woef uit te laten en dat weken achtereen) of een herplaatser?
- Ben je sterk genoeg om een hond van groot formaat tegen te houden als die zich schrap zet? Een boerboel die even een sprint trekt naar bijvoorbeeld een andere hond is aan de lijn niet zo makkelijk te houden dan een tekkel.
Enz.
Door zo een overzicht te maken met wat jij je hond kan bieden, kun je die (samen met je wensen) vergelijken met de hondenrassen (verdiep je daar eens in, kijk verder dan het uiterlijk). En het ras dat dan het beste past bij wat jij de hond kan en wil bieden daar zou ik mij dan op richten.
Wat kan jij een hond bieden en dan niet alleen nu maar de komende 15 jaar?
Vind je het leuk om politiehondentraining te doen, jachttraining, behendigheid of wil je helemaal niet trainen enz.