Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenrassen en hun fouten

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Hondenrassen en hun fouten

Ongelezen bericht door sirene »

Ik ben benieuwd wat de fokkers onder de forummers (of liefhebbers van een ras) als de meeste voorkomende fouten of meest storende fouten binnen hun ras zien.
Wat vind je nou echt punten waar aan gewerkt zou moeten worden of waar jij als fokker naar toe werkt om die uit jou ras/lijnen te fokken ?
Wat vind jij dingen die jouw honden hebben of die jij mooi vind die je absoluut niet kwijt zou willen raken ?

Dat kan natuurlijk voor iedere fokker van eenzelfde ras wat anders zijn hè. De één vindt, dit belangrijk, de ander dat.
Lijkt me gewoon leuk om eens te lezen.

Als voorbeeld vind ik het in mijn ras echt erg dat heel veel honden geen bone bezitten. Het lijkt alsof elegantie verward wordt met fragiel zijn.
Het gangwerk (en dus eigenlijk wel de algehele bouw) van veel honden is echt afschuwelijk. Ook kromme ruggen vind ik een aandachtspunt.

Waar ik echt van kan genieten is een hond met uitstraling. Die in de ring maar ook in het dagelijks leven staat van "kijk mij!". Een aantal van mijn honden hebben dat en dat zou ik graag willen behouden.

*edit* gezondheid heb ik eigenlijk buiten beschouwing gelaten. Ik neem eigenlijk aan dat iedereen graag een gezonde hond wil ;o)

Nu jullie :wink:
Laatst gewijzigd door sirene op 07 aug 2008 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Wat ik bij mijn ras jammer vind, is de karakters. Je ziet vaak angstige honden en dat vind ik dus echt niets :N: Verder zijn sommige overhoekt.

Wat ik mooi vind? Hun gangwerk en hun uitstraling, en dan vooral de reuen. een mooie donkere kop :ok:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ben dan wel geen fokker maar de meest voorkomen fout bij Tollers is geloof ik teveel wit. En ook al mag hier niet mee gefokt worden, vind ik dit niet zo belangrijk dat mensen dit ten alle tijden moeten voorkomen. Het heeft niets met gezondheid te maken en kan eigenlijk alleen voorkomen worden door honden met nauwelijks wit te gebruiken. Ik vind dat een Toller toch bekend staat om de witte aftekeningen dus dan maar een paar pups met te veel wit die leuk aan alles mee kunnen doen behalve shows.

Wat ik wel jammer vind is dat vooral de Tollers in Amerika een te lichte kleur en te dikke vacht hebben. Tollers zijn gefokt om op vossen te lijken, tegenwoordig zie je daar Tollers die qua vacht meer op een Newfoundlander lijken :N:
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Wat mij stoort binnen het kooikerhondje is als kooikerhondjes te lang en te laag (of te grof) zijn. Ook te grote honden vind ik jammer.
Ik zie graag een kooikerhondje waarvan afstraalt dat deze zo in de eendenkooi aan de slag kan. Een heerlijk pienter werkhondje met een hele mooie uitstraling.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik doe het makkelijk, hou even karakter buiten beschouwing. Ik wil graag dat de sbt een meer het lichaam krijgt als vroeger. Diversiteit is prima, was er altijd al. Maar a la engelse bulldog kan niet.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Valerie schreef:Ik doe het makkelijk, hou even karakter buiten beschouwing. Ik wil graag dat de sbt een meer het lichaam krijgt als vroeger. Diversiteit is prima, was er altijd al. Maar a la engelse bulldog kan niet.
eens, wat in de kop zit moet het lichaam ook kunnen
Afbeelding
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.

Ongelezen bericht door monky555 »

ik zou wel eens, dat de allergie bij de staff eens goed werdt uitgezocht en verbannen :wink:

en bij de AST mogen ze ook wel wat aan de oren doen :mrgreen:

ook mogen ze wel weer wat atletischer worden, maar dat komt omdat ik niet van de "showtypes" hou :wink:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Dat lijkt me wel een eerste vereiste. Dat een hond nog kan doen waar hij voor gemaakt is. Zelfs al zou het niet kunnen (doordat het gebruiksdoel niet meer nodig is of onethisch) zou het hondje het theoretisch wel moeten kunnen.

Toch zie ik op shows wel honden lopen van rassen waarvan ik me afvraag of ze het nog kunnen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

de tumoren die er binnen ons ras veel voorkomen.wordt wel naar onderzocht maar het blijft toch een probleem.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Leonieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische honden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Leonieke »

Wat mij opvalt binnen ons ras is het "teveel".
Ik zie veel honden in de puppy klasse staan die ook in de open klasse niet zullen misstaan. De elegantie gaat verloren en de honden worden plomp en te grof.
Verder zie je vaak dat iets wat door de keurmeesters wordt gewaardeerd overdreven wordt door gefokt. Zoals bijvoorbeeld het teveel aan achterhandshoeking (dalmaten moeten matig gehoekt zijn). Al vind ik de hoekingen van de nieuwe generatie er tot nu toe goed uitzien.
Op dit moment zie je ook wel wat slechte toplijnen. De rug vind ik ook erg belangrijk, die moet recht en sterk zijn.
Ik hou absoluut niet van fragiele honden, maar een stukje elegantie en gratie moet er wel in blijven.

Wat ik aan onze eigen honden mooi vind is vooral hun type. Niet teveel en niet te weinig. Stevig, maar niet plomp. Prachtige hoofden, mooi front en een sound gangwerk.
Verder heeft vooral onze reu een heerlijk karakter, beter kan niet.
Uiteraard zitten er aan elke hond verbeter puntjes en dus ook wel aan onze 2. Al ben ik er zeeeeer tevreden over.

Ik zou graag verder willen fokken naar honden die goed geschikt zijn voor de sport, super karakter, makkelijk bewegen en een goede constructie hebben en zich dus zowel in show als sport ring kunnen vertonen.
www.marengosoutfit.nl
"Exclusief voor hond en paard"
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

slecht gangwerk, en dan veroorzaakt door imo te weinig been, te korte opperarm, nauw van achter, krom front.

dus ook dat te laaggesteld, weinig hals en gedrongen in schouder.

dat zijn wel de punten die mij het meeste "storen" tuurlijk zijn er ook ook dingen zoals betere hoofden, staarten, maar dat vind ik een stuk minder belangrijk.

ik zie graag een atletische terrier, die kan bewegen en niet alleen mooi in stand kan staan.
Laatst gewijzigd door yamie op 07 aug 2008 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Bij de Goldens mogen ze wat mij betreft heel snel ingrijpen in de toenemende tendens van epilepsie onder het ras.

Het mooie van Goldens vind ik het karakter, de intelligentie en de uitstraling. Maar eigenlijk vind ik alles mooi aan Goldens :I: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Van de DH vind ik het ontzettend jammer dat sommige honden overhoekt zijn en dat het karakter zo achteruit holt. Verder vind ik een groot aandachtspunt dat de werklijn en kyno lijn zo ontzettend van elkaar verschillen.

Het mooie aan de DH is de uitstraling en de diversiteit van inzet. Ze kunnen voor heel verschillende doeleinden gebruikt worden en zijn heel erg intelligent.
Afbeelding
Trippell
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trippell »

(Alaskan Malamutes)

Het karakter, en de te korte vachten die je soms terugziet.
Afbeelding
"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
Kayka
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kayka »

MoniqueDM schreef:Bij de Goldens mogen ze wat mij betreft heel snel ingrijpen in de toenemende tendens van epilepsie onder het ras.

Het mooie van Goldens vind ik het karakter, de intelligentie en de uitstraling. Maar eigenlijk vind ik alles mooi aan Goldens :I: .
Vind je het niet slecht dat ze steeds witter gefokt lijken te worden? Ik verbaas me er soms echt over; laatst stond er een "golden" naast Dunaj die net zo wit als hij was... Als dit de bedoeling was van zo'n ras hadden ze toch wel White Retriever geheten...?? :denken:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Kayka schreef:
MoniqueDM schreef:Bij de Goldens mogen ze wat mij betreft heel snel ingrijpen in de toenemende tendens van epilepsie onder het ras.

Vind je het niet slecht dat ze steeds witter gefokt lijken te worden? Ik verbaas me er soms echt over; laatst stond er een "golden" naast Dunaj die net zo wit als hij was... Als dit de bedoeling was van zo'n ras hadden ze toch wel White Retriever geheten...?? :denken:
owww, welke weg sla jij nou in :N: :mrgreen: :wink:
Kayka
Zeer actief

yamie schreef:
Kayka schreef:

Gewoon, nieuwsgierigheid! :mrgreen: Ik stoor me eraan dus ik vraag me af hoe eigenaren/fokkers van Goldens dit zien.
Laatst gewijzigd door Kayka op 07 aug 2008 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ook geen fokker maar wat mij het meeste stoort binnen de duitseherder is het karakter wat steeds meer angstige herders laat zien. Herders die totaal geen moed meer bezitten, geen wil om te werken etc.
Tegenwoordig is het uiterlijk vaak veel en veel belangrijker dan of ze qua werk nog wat kunnen.
De duitseherder moet toch een allround hond zijn.

Verder natuurlijk de HD problemen. In de toekomst wil ik dolgraag duitseherders blijven houden maar omdat er zoveel HD voorkomt neig ik nu toch naar een mechelaar of een totaal ander ras.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Kayka schreef:
yamie schreef:
Kayka schreef:

Gewoon, nieuwsgierigheid! :mrgreen: Ik stoor me eraan dus ik vraag me af hoe eigenaren/fokkers van Goldens dit zien.
nou... succes alvast hahaha :mrgreen:
MoniqueDM
Zeer actief

Kayka schreef:

Ik heb toch echt twee goudkleurige Goldens :mrgreen: , maar om antwoord op je vraag te geven: ik heb van fokkers begrepen dat er weer meer terug naar de goudkleur gaat worden gefokt.

Persoonlijk stoort die witte kleur mij niet. De ene houdt van een witte Golden, de andere van een goudkleurige..., ieder z'n meug.
De epilepsie die groeiende en groeiende is onder het ras vind ik vele malen ernstiger dan die witte kleur en daar moet wat mij betreft dan ook de prioriteit liggen :wink: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Kayka
Zeer actief

MoniqueDM schreef:
Kayka schreef:

Ik heb toch echt twee goudkleurige Goldens :mrgreen: , maar om antwoord op je vraag te geven: ik heb van fokkers begrepen dat er weer meer terug naar de goudkleur gaat worden gefokt.

Persoonlijk stoort die witte kleur mij niet. De ene houdt van een witte Golden, de andere van een goudkleurige..., ieder z'n meug.
De epilepsie die groeiende en groeiende is onder het ras vind ik vele malen ernstiger dan die witte kleur en daar moet wat mij betreft dan ook de prioriteit liggen :wink: .
Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar het kan er bij mij niet in dat een ras dat nota bene naar zijn kleur is vernoemd, in een andere kleur gefokt wordt. :19:
Kayka
Zeer actief

yamie schreef:
Kayka schreef:
yamie schreef:
Kayka schreef: Vind je het niet slecht dat ze steeds witter gefokt lijken te worden? Ik verbaas me er soms echt over; laatst stond er een "golden" naast Dunaj die net zo wit als hij was... Als dit de bedoeling was van zo'n ras hadden ze toch wel White Retriever geheten...?? :denken:
nou... succes alvast hahaha :mrgreen:
Wat vind jij er eigenlijk van? :mrgreen:
MoniqueDM
Zeer actief

Kayka schreef:
MoniqueDM schreef:
Kayka schreef:

Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar het kan er bij mij niet in dat een ras dat nota bene naar zijn kleur is vernoemd, in een andere kleur gefokt wordt. :19:
Volgens mij, maar ik word graag gecorrigeerd als ik het fout heb, is de Golden van oorsprong een Engels ras. De laatste jaren zijn er veel Scandinavische lijnen bij gekomen en daar zie je over het algemeen meer die witte kleur dan bij de Engelse lijnen.
En dan krijg je natuurlijk te maken met een kwestie van smaak. Veel mensen vinden die witte kleur mooi en daar wordt gehoor aan gegeven door bewust door te gaan met het erin fokken van een witte kleur.
Maar goed, ik snap je vraag, maar helaas kan ik daar geen kant-en-klaar antwoord opgeven. Ik heb in ieder geval altijd goudkleurige Goldens gehad, alleen Megan neigde iets meer naar wat lichter. Ik kan je wel mededelen dat ze er zeker niet minder lief door was :smile: .
Afbeelding
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

massam schreef:
Valerie schreef:Ik doe het makkelijk, hou even karakter buiten beschouwing. Ik wil graag dat de sbt een meer het lichaam krijgt als vroeger. Diversiteit is prima, was er altijd al. Maar a la engelse bulldog kan niet.
eens, wat in de kop zit moet het lichaam ook kunnen
Same here mbt de Amerikaanse Bulldog. Het zou volgens mij niet de bedoeling moeten zijn dat de AB veranderd in een soort grote Engelse Buldog ( met alle problemen erbij ).
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik vind hetzelfde als Renske: ze moeten bijna kwadratisch van bouw zijn. Te grof in het gezicht met hanglippen en lodderogen vind ik absoluut niet passen bij een Kooiker. Te groot ook al met Renske eens dat dat niet hoort bij een Kooiker. Veel van de Teckelkooikers zijn ook nog eens wat grof en eigenlijk zouden ze te groot zijn als ze langere poten hadden. Ik zie dat er nog steeds mensen zijn die ermee fokken, er zijn er zelfs die in de prijzen vallen, soms verdenk ik de keurmeesters van een beetje vriendjespolitiek, en dat vind ik erg jammer.

Qua karakter vind ik dat een Kooikertje uiteindelijk geen Labrador moet zijn, terwijl dat soort karakters wel erg geliefd zijn bij de keurmeesters. Dadelijk hebben we een grote grove allemansvriend met een overhangende lip. Dat is voor mij geen kooikertje meer.

Anne
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Bij de rr de dermoid sinus(DS)..
Vooral in het verleden werden ds pups afgemaakt en zodoende verzwegen.. :roll:
Maw de fokker deed net alsof de DS in zijn nest niet voorkwam/komt.
Pup was inmiddels toch al afgemaakt..?
Niet elke fokker denkt zo(gelukkig) maar hetgeen ik boven beschreven heb is wel degelijk gebeurd in het verleden..(mag hopen nu niet meer :wink: ).

Als je een nest fokt volgens de regels van de RR club ( de Code Of Ethics, COE)dien je je hond te testen op HD en ED.
Je mag fokken met HD-A en HD-B maar daar moet ten allen tijde Ed vrij tegenover staan. :wink:

En je moet minimaal 2 U-tjes hebben gelopen met je hond, anders is hij/zij niet fokwaardig binnen de regels van de RR club Nederland. :wink:

Maar de DS is wel het grootste *probleem* binnen ons ras. :wink:

Voor overige info over de DS, zie de WWW in mijn onderschrift. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Wat ik bij de boxers ergelijk vind is dat ze tegenwoordig kleiner en fijner worden. Veel iele sprieten ertussen en ik hou enorm van het wat grotere, grove type (zoals boris). Als je een boxer ziet moet je zoiets hebben van: wow, gave, gespierde hond en niet van mmm, wat een iel ding.
Moeten dus zeker geen bordeaux doggen of bull mastiff richting op gaan, vind die rassen wel enorm mooi, maar dat is niet het uiterlijk voor een boxer :wink:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

bij de dh's wou ik dat ze eens echt aan de slag gingen met de hd en niet zo halfslachtig als ze nu doen. Wel hd in de lijn maar een hond hd vrij of met een hd waarde die nog toegelaten wordt dan wordt ie toch vrolijk ingezet voor de (keur)fok.
Dat dat niet werkt wordt nog steeds bewezen door de grote hoeveelheid dh's met slechte heupen.

Ook mogen ze van mij de grens tussen kynologisch gefokte honden en werkhonden verkleinen of vergroten.
Maak een echte scheiding tussen beide of kom nader tot elkaar.
Wat er nu rondloopt en wat in de toekomst zeker nog erger gaat worden zijn honden die aan beide kanten tekort komen. De werkhond aan uiterlijk en de kyno aan werklust.
Ik vind het eeuwig zonde van mijn ras dat het verliest aan karakter doordat er zoveel belang gehecht wordt aan het uiterlijk en aan de andere kant dat het behoud van het karakter ten koste gaat van het uiterlijk.
Dr moet toch een middenweg zijn dunkt me, die is er jarenlang geweest waarom kan die nou dan niet terug gevonden worden??
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Te korte poten in verhouding tot het lichaam vind ik heel lelijk bij de Kooiker. En bepaalde koppen die veel te grof zijn, daar houd ik ook niet van. Reuen met die koppen doen het vaak goed op shows. En qua karakter de angst natuurlijk.

Wat ik wel mooi vind, is een compact hondje met uitstraling. Niet te tenger, niet te grof. En qua karakter best een beetje zinnig, een hondje dat zich de kaas niet van het brood laat eten.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Tollers die heel laag op de poten staan vind ik niet mooi.

Vind juist de compacte en atletische bouw en de kleur prachtig :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”