Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

met welk gedrag is jouw hond a-typisch voor zijn ras ?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

ana

met welk gedrag is jouw hond a-typisch voor zijn ras ?

Ongelezen bericht door ana »

Ieder ras heeft neem ik aan zijn kenmerkende gedragseigenschappen en ik ben benieuwd waarin jullie honden a-typisch zijn voor hun ras.
Ridgebacks staan niet bekend om hun liefde voor water, haten regen over het algemeen en verafschuwen repetitief gedrag, maar die van mij zwemt als een rat, regen boeit haar niet en ze kan een miljoen keer achter een balletje aan rennen. Hoe zit het met jullie honden ?!
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Tuana was niet echt waaks. Ja ze blafte als er iemand kwam, want die kwamen allemaal speciaal voor haar :smile:
Nanni mist het werkkarakter wat ze horen te hebben, die heeft Tuana wel
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Beau is stamloos dus dat zou ook een reden kunnen zijn :wink: Maar over het algemeen zijn Lhasa Apso's geen hondjes die onnodig veel blaffen, behalve Beau dan die is gek op zijn eigen stemgeluid :mrgreen:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Kira lijkt qua gedrag niet veel op de standaard

Staffbull
Geen waakhond
Onbevreesd
Geschikt voor kinderen
Niet altijd even handelbaar
Intelligent
Vasthoudend

Kira
slaat aan bij onraad
maar doet dit uit angst
Ramon tolereert ze maar vindt ze niks aan. alleen als hij eten laat vallen
ze is zeer handelbaar, loopt altijd los, luistert goed en is zeer zacht
intelligent klopt
vasthoudend ook niet, veel te zacht voor

ik denk dat ik perongeluk een maltezer heb gekocht :jank:
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Een Greyhound is volgens de beschrijving afstandelijk naar vreemden.
Tico denkt daarintegen dat iedereen op aarde is om hem te aaien. :roll:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

een dogo canario hoort afstandelijk te zijn tegen vreemde mensen,
mijn reu denkt dat iedereen speciaal voor hem komt :cheer: :cheer:
op het teefje weet ik qua karakter niet echt iets aan te merken

een staff hoort sociaal te zijn naar mensen, de onze is dat totaal niet, hij is heel afwachtend

de 4e is een kruising dus dat zal wel niet tellen
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Eva de Laekense is eigenlijk heel erg rastypisch. Ik zou zo geen eigenschap kunnen noemen waarin ze erg buiten de in de standaard beschreven karaktereigenschappen valt :wink:

De Belgische herder is een waakzame en actieve hond, bruisend van vitaliteit en altijd bereid om tot actie over te gaan. Aan zijn aangeboren geschiktheid als bewaker van de kudden paart hij de kostbare goede eigenschappen van de allerbeste waakhond voor huis en erf. Hij is, zonder de minste aarzeling, de hardnekkige en vurige verdediger van zijn meester. Hij verenigt in zich alle vereiste kwaliteiten om een herders-, waak-, verdedigings- en diensthond te zijn. Zijn levendig en alert temperament en zijn zelfverzekerd karakter, zonder ook maar enige vrees of agressiviteit, moeten blijken uit de houding van zijn lichaam en de fiere en opmerkzame uitdrukking van zijn fonkelende ogen. Tijdens het keuren zal met rekening houden met een ‘rustig’ en ‘onverschrokken’ karakter.

Wat ik echt enorm lachen vind is dat er vaak gezegd wordt dat een Laekense neigt naar cirkels door het hoedinstinct. Vandaag zag je dat weer. Zet je 5 laekense in een weitje en er wordt allemaal in rondjes gedraaft. Ze gaan echt allemaal draven en allemaal in circelvormige bewegingen. Of spelen en interactie maar vooral heel veel samen en om elkaar heen draven in cirkels. Eva doet vrolijk mee. :smile: Dat is echt genetisch want onze andere honden doen dat totaaaaal niet. :mrgreen:
Afbeelding
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Nebla; berner sennen; Rasstandaard;
afwachtend, maar toch vriendelijk en zelfverzekerd tov vreemden.
Onbevreesd, geen jachtdrift, apporteren of echt zwemmen, zit er meestal niet in, pootje baden nog wel, maar zwemmen doen de meeste berners niet..

Nebla is zeer afwachtend, zo afwachtend dat ze zich alleen door Clemens en mij laat aanhalen, voor ons doet ze alles, luistert perfect omdat ze niemand anders vertrouwd (dus niet omdat wij haar zo perfect hebben opgevoed :mrgreen: ) Wel met alle liefde (niet zo moeilijk bij haar..)en daar hangt ze letterlijk en figuurlijk aan. Voor vreemde mensen is ze echt bang. Die negeert ze en gaan ze zich opdringen, dan steken wij er uiteraard allang een stokje voor, maar zouden we dit niet doen, gaat ze blaffen en verder hebben we niet uitgeprobeerd.
Ze is daardoor ontzettend waaks, maar das wel berner eigen, maar bij haar komt het ook grotendeels door angst.
Nebla zwemt en apporteert, zwemt meerdere malen krachtig de hele vecht (in de breedte :mrgreen: ) over, vindt ze geweldig, wij ook, want is goed voor haar arthrose.
Onbevreesd is ze ook niet, extreem bang voor onweer, vuurwerk, schoten etc.
Dit laatste was ze nooit tot haar 2e levensjaar, maar Bob was het wel..en toen ze dit gedrag van Bob zag, heeft ze dit helaas overgenomen. Het heerlijke sociale gedrag van Bob naar andere mensen helaas niet.
Er zit ook een goede kant aan hoor, met visite hebben wij geen last dat Nebla zich opdringt, ze gaat gewoon liggen, begroet visite na een half uur, door ze uit de verte op te nemen en mss even op af te lopen en te ruiken, maar aanhalen ho maar.
Bob kroop het liefst direct bij iedereen op schoot :wink:
Bob was een rastypische berner, Nebla gedeeltelijk :mrgreen:

Rascha een mechelse herder;
waaks, dominant, fel en werklustig. Goed te porren voor balspelletjes en apporteren in het water.
Rascha is qua gedrag helemaal mechel, behalve dat hij echt 2 kanten heeft, maar dit is onze eerste herder, mss kunnen meer herder-eigenaren dit beamen; in huis en bij ons; een schoothondje, hij kruipt het liefst in je, maar tijdens het uitlaten..aaien? ja daag, daar heb ik geen tijd voor! Ik wil en moet iets doen!
Ook is hij absoluut niet dominant naar andere honden, in de eerste plaats negeert hij alle honden, maar dat komt mss ook omdat hij politiehond is geweest. Wanneer ze hem wel gaan uitdagen (bv.op hem willen rijden, hij is gecastreerd en elke intacte reu hier in de buurt denkt dat hij een teef is..) tot het extreme snauwt hij een keer goed van ze af, maar vechten of bijten heeft hij nog nooit gedaan.
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nora: Heeft totaaaaal geen interesse voor wat er om haar heen gebeurt. En dat terwijl Labradors bekend staan als super-enthousiast. Ze begroet mensen rustig en laat ze daarna ook met rust.

Nilo: Tollers staan er om bekend dat ze best vocaal zijn. Nilo blaft echter nooit. Niet als er iemand aan belt of ineens binnen zou komen. Heel af en toe kan hij gaan piepen uit enthousiasme maar dat is zelden.
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

Engelse bullen worden nog steeds vaak omschreven als rustige, luie honden die zelden blaffen . ..Nou dan kennen ze onze simba nog niet....van pup af aan is hij zeer nadrukkelijk aanwezig,altijd in voor een spelletje en verre van rustig..

Bella bewaakt het huis door flink te blaffen tegen elke voorbij ganger en als ze voor in de tuin zitten jagen ze mensen met andere honden regelmatig de stuipen op het lijf want dan blaffen er 2...
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Tsuki voldoet eigenlijk wel aan alle eigenschappen van de Japanner.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

bij lola kan ik niet echt iets totaal ontypisch bedenken

sam daarentegen is wel waaks, niet heel verdraagzaam met kinderen enzo terwijl dat wel in de standaard staat
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Het staat niet in de rasstandaard, maar veel Kooikers zijn niet heel makkelijk met andere honden. Bram is wel vrij makkelijk.

Hij is daarnaast zelfverzekerder en zelfstandiger dan veel van z'n rasgenoten. Als Bram bijv. iets verdachts ziet, zal hij eerder aanvallen dan vluchten. En dan geen aanval uit angst.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Gollum apporteert niet :19: Er zit echt geen werklust in, als de stok/ dummy/ bal/ plastic fles te ver in het water ligt vind Gol dat ik hem zelf maar moet gaan halen. Afgeven doet ze ook wanneer het haar uitkomt, vaak laat ze het te apporteren onderwerp onderweg ergens vallen omdat er ergens een lekker luchtje is wat nader besnuffeld moet worden :roll: :mrgreen:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Pasha (aus. Kelpie) is lui...... Als ze echt wil kan er ontzettend veel werklust in zitten, maar meestal is ze lui! :mrgreen:

Binnen dan!
Laatst gewijzigd door nathalie op 11 aug 2008 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Brigitte30
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso

Ongelezen bericht door Brigitte30 »

Een bullmastiff die apporteert, is rasontypisch. Ja, 1 of 2 keer, en dan krijg je de spreekwoordelijke middelvinger.

Roxy daarentegen blijft apporteren, en dan nog bij voorkeur uit het water.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

De vriendelijkheid naar iedereen. Ze horen eenkennig te zijn maar je word zowat aangerand :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Brigitte30 schreef:Een bullmastiff die apporteert, is rasontypisch. Ja, 1 of 2 keer, en dan krijg je de spreekwoordelijke middelvinger.

Roxy daarentegen blijft apporteren, en dan nog bij voorkeur uit het water.
:smile: ruilen? Ga ik wel jachttraining met Roxy doen :smile:
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

de basenjis: en dan jenson, thirza en kalusha: >> terughoudend tegenover vreemden....nou ehhh meestal niet hoor :mrgreen:

daarbij horen basenjis een hekel te hebben aan water en zwemmen, nou jenson vind het heerlijk om te zwemmen :cheer: en ze gaan allemaal het water in als er op meerkoetjes te jagen valt :wink:

de galgo: barakah: terughoudend t.o.v. vreemden....ammehula dus he! dat geldt ook voor de podencos ibicenco Cy en Smitthy, die 3 vinden bijna iedereen leuk en iedereen word begroet met een lik en knuffeldood en poten in ogen/ maag etc hahahaha keurmeesters op shows krijgen ook regelmatig een kusje van ze haha ik moet er wel bij zeggen dat ze op shows iets gedeisder zijn ivm de drukte en alle honden daar.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Dazwa84

Ongelezen bericht door Dazwa84 »

Belle is voor een Franse bulldog zeer waaks en normaal gesproken blaffen ze niet zo heul veul, maar daar trekt Belle zich niks van aan :mrgreen:

Verder voldoet ze prima aan de omschrijvingen. Gek met kinderen (soms té druk), dominant naar andere honden, sociaal met iedereen en helemaal gek op spelen en stoeien.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Osa : Liet niet veel toe van kinderen, en veel buitdrift :N:

Ben : Prooigedrag richting dieren etc. En het asociale richting andere honden.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Billy is weliswaar een kruising golden (volgens de opvang destijds moeder golden, vader onbekend) maar uiterlijk lijkt 'ie best 'echt'. Alleen... qua gedrag niet helemaal. :mrgreen: Hij is beschermend, waaks en wantrouwig naar vreemden.
Dat leidt nog al eens naar onbegrip: "Ja maar, een Golden is toch altijd lief (aardig, braaf, een goedsul etc. etc.). En dat is 'ie ook allemaal maar vooral toch voor 'eigen'. :wink:

Sil is te 'onherleidbaar' om rastypische eigenschappen te zien of juist niet te zien. Maar zoals de meeste echte bastaarden is ze vrij gemiddeld in alles.
Afbeelding
Ineke

Ongelezen bericht door Ineke »

Sóley is een stuk onzekerder dan eigenlijk zou 'moeten', maar verder is ze behoorlijk rastypisch in haar gedrag :mrgreen: .
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Jantje is behoorlijk rastypisch, misschien dat hij zich op 5 jarige leeftijd wat volwassener zou moeten gedragen maar dat eeuwige pubergedrag zit in zn genen en daar heb ik hem ook op uitgekozen.

Gina is een ander verhaal. Gina is angstig, heeft wel een will to please (meestal), maar absoluut geen will to work.
Ze kan zich totaal afsluiten voor de wereld om zich heen, gaat heel erg haar eigen gang met een totale desinteresse voor alles en iedereen.
Ik denk alleen niet dat dit aangeboren is, ik kan namelijk een heleboel van dit gedrag herleiden naar de eerste 10 maanden van haar leven.
Alleen dat niet willen werken zit denk ik wel in haar aard. Maar met wat meer positieve stimulans in die eerste 10 maanden had dat toch een stuk beter kunnen zijn, al had het nooit een super werkwillige duitse herder geworden. Althans dat denk ik.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Anne
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Anne »

M@ri@nne schreef:Een Greyhound is volgens de beschrijving afstandelijk naar vreemden.
Tico denkt daarintegen dat iedereen op aarde is om hem te aaien. :roll:
Afstandelijk naar vreemden? Ik ben nog maar 2x een Greyhound tegengekomen die afstandelijk is naar vreemden (terwijl ik er toch heel wat ken ;) )

Gunda is qua karakter 100% Greyhound, vriendelijk naar mens & dier, rustig..

Tibbie is volgens mij ook wel een echte Tibetaan, niet druk maar wel de hele tijd 'bezig'. Ze is ook erg waaks, en de tibetanen hier in de buurt zijn dat ook allemaal :N:

Spriet is eigenlijk té aanhankelijk aan 1 persoon voor een greyhound. Gunda vindt ons allemaal even leuk, maar Spriet moet (bijna) niks van mijn moeder en mij weten, maar zodra mijn vader uit het zicht verdwijnt is ze al aan het piepen wanneer hij terug komt :N:
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002-2015), Tibbie (2000-2015) en Gunda (1996-2009)
Afbeelding
Trippell
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trippell »

Ze kan loslopen, maar ik vind dat zélf geen atypische eigenschap, aangezien het gewoon veel werk heeft gekost en we het slim hebben moeten aanpakken, veel malamute-eigenaars doen gewoon de moeite niet.

Verder is ze hélemaal rastypisch.
Afbeelding
"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
matthijs
Actief

Ongelezen bericht door matthijs »

Molly is enorm waaks en als het aan haar ligt blaft ze de hele dag door, dit hebben we terug kunnen trainen tot aanslaan als er mensen aan de deur staan, dit mag ze van ons. Dit is het enige dat niet volgens de standaart is.

Noa is 10 weken en daarmee te jong om iets van te zeggen, wel is ze erg zelfverzekerd, dit is volgens de standaart maar de meeste pups zijn dit wel denk ik.
ana

Ongelezen bericht door ana »

chrico schreef:De vriendelijkheid naar iedereen. Ze horen eenkennig te zijn maar je word zowat aangerand :mrgreen:
:mrgreen: :mrgreen:

leuk om alle antwoorden te lezen !
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Bowie is té terughoudend naar vreemde mensen en moet helemaal níets van kinderen weten. Bowie is geen grote kindervriend :wink: Ze is ook best blafferig maar in vergelijking met Fien valt het allemaal weer reuze mee :mrgreen: Verder komt het wel redelijk overeen met de rasbeschrijving.

Fien past prima in de beschrijving, ik kan tot zover niet iets verzinnen wat niet past in de omschrijving. Al is de ene eigenschap wel meer uitgesproken dan de ander :wink:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

MARC_S schreef:Eva de Laekense is eigenlijk heel erg rastypisch. Ik zou zo geen eigenschap kunnen noemen waarin ze erg buiten de in de standaard beschreven karaktereigenschappen valt :wink:

De Belgische herder is een waakzame en actieve hond, bruisend van vitaliteit en altijd bereid om tot actie over te gaan. Aan zijn aangeboren geschiktheid als bewaker van de kudden paart hij de kostbare goede eigenschappen van de allerbeste waakhond voor huis en erf. Hij is, zonder de minste aarzeling, de hardnekkige en vurige verdediger van zijn meester. Hij verenigt in zich alle vereiste kwaliteiten om een herders-, waak-, verdedigings- en diensthond te zijn. Zijn levendig en alert temperament en zijn zelfverzekerd karakter, zonder ook maar enige vrees of agressiviteit, moeten blijken uit de houding van zijn lichaam en de fiere en opmerkzame uitdrukking van zijn fonkelende ogen. Tijdens het keuren zal met rekening houden met een ‘rustig’ en ‘onverschrokken’ karakter.

Wat ik echt enorm lachen vind is dat er vaak gezegd wordt dat een Laekense neigt naar cirkels door het hoedinstinct. Vandaag zag je dat weer. Zet je 5 laekense in een weitje en er wordt allemaal in rondjes gedraaft. Ze gaan echt allemaal draven en allemaal in circelvormige bewegingen. Of spelen en interactie maar vooral heel veel samen en om elkaar heen draven in cirkels. Eva doet vrolijk mee. :smile: Dat is echt genetisch want onze andere honden doen dat totaaaaal niet. :mrgreen:
Noeska voldoet qua karakter aan dezelfde eisen en heeft ook echt dat cirkelende. Ze is echter alleen waaks als dat echt nodig is (bij overvliegende luchtballonnen, katten en agressieve honden :pffff: ), verder mag iedereen wel van haar het erf op komen (van ons ook, bewaken doet ze maar op hte kistje en op de pakwerker als de situatie er naar is). En ook DA-onderzoek etc. laat ze heel rustig over zich heenkomen.

Het enige wat wel genoemd wordt als typisch en wat Noeska vreemd is, is de gereserveerdheid naar vreemden :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”