Bij de Rhodesian Ridgeback kunnen de volgende gezondheidsfouten en cosmetische fouten voorkomen.
Dermoid Sinus, Knikstaart, Overbeet of andere gebitsfouten, Missende tanden, geen ridge, 1 of meer dan 2 kronen, open gehemelte, kleurfouten, off-set buiten de standaard, etc.
Voor sommige fokkers een reden tot inslapen

. Voor mij persoonlijk niet, afhankelijk van de ernst van de afwijking en de hinder die de pup er zelf van ondervind of gaat ondervinden.
Foutloze nesten komen weinig voor.
Waar stoor ik me zelf aan:
- fokken met honden met een onvolledig gebit
- landen waarin gefokt mag worden met Ridgebacks met C-heupen
- Ridgebacks die te donker zijn van kleur en dan heb ik het niet over de rode kleur, maar bruin met zwarte haren (vreselijk!!!)
- missende harmonie in het lichaam, hoekingen moeten bij elkaar passen
- te korte lichamen
- gangwerk, we zagen op de wereldshow dat we in NL zwaar achterliggen op het gangwerk bij de Ridgebacks en dat terwijl de hoekingen in Scandinavie niet overdreven zijn. Ze zijn meer in balans.
- te rechte croupes maar ook te ronde croupes
- en net zoals Bonnie te veel lip en keelhuid
- korte opperarm, borstdiepte, te lichte ogen.
De grootte stoor ik me niet heel erg aan als het om 1 a 2 cm gaat, mits de lijn ervoor van goede maat is en de andere lijn waarmee gefokt word hondjes van een goede maat hebben (geen garantie). Maar alleen als ze bouwtechnisch goed in elkaar zitten. Ik ken ook wel nesten in NL waarin alle nakomelingen veels te groot zijn. Dit jaar nog gezien op de NKD. Liever een goed gebouwde iets te grote reu dan een kleinere met een minder goede bouw.
Tot nu toe heb ik in mijn 1e nest van 12 pups vermoedelijk 1 reu (van de 2) die te groot is geworden (1 a 2 cm gok ik). Twee teefjes zitten op 65/66 cm (66 cm is maximum voor teef) en de rest is kleiner.
Groetjes,
Esther en Co.