Te beginnen met de Belgen.
Er volgt meer maar of dat vandaag is?
Mechelaar

Tervuerer

Laekense

Groenendaler

Moderator: moderatorteam

Ik vind het ook prachtig om te zien, en ook hoe sommige rassen echt veranderd zijn.Elmar schreef:Leuk om de voorouders weer eens te zien.
Daarom ben ik ook zo blij met mijn oude boeken. heerlijk die oude foto's te bekijken.
Dit wil niet zeggen dat ik ze altijd veel mooier vind dan de modernere honden, maar bij bepaalde rassen wel.
Misschien een leuk idee om een topic te openen met een foto van je hond en een van zijn voorouders (via stamboom gevonden) van minimaal 50 jaar geleden. Eventueel nog een foto van nog langer geleden.
Ik ga even op zoek naar plaatjes.

idd,d at vind ik ook, vind juist eerder als je de koppen van de oude lijnen afzet tegen de werklijnen dat er wel veel minder verschil in zit....Inge O schreef:ik weet niet hoe oude deze foto's exact zijn, maar begrijp niet helemaal wat je bedoelt : het type hoofd op die foto's tov. nu is toch juist een hemelsbreed verschil?Sylvia schreef:Wat mij met name opvalt met de foto's van +/- 50 jaar geleden dat er qua uiterlijk niet zo heel veel verschil zit, de hoofden zijn niet uit eenlopend.Inge O schreef:wat een supermooie groenendaelers en tervuerens zeg.
Inderdaad bedoel ik tussen de verschillende types in die tijd.crutz schreef:idd,d at vind ik ook, vind juist eerder als je de koppen van de oude lijnen afzet tegen de werklijnen dat er wel veel minder verschil in zit....Inge O schreef:ik weet niet hoe oude deze foto's exact zijn, maar begrijp niet helemaal wat je bedoelt : het type hoofd op die foto's tov. nu is toch juist een hemelsbreed verschil?Sylvia schreef:Wat mij met name opvalt met de foto's van +/- 50 jaar geleden dat er qua uiterlijk niet zo heel veel verschil zit, de hoofden zijn niet uit eenlopend.Inge O schreef:wat een supermooie groenendaelers en tervuerens zeg.
maar denk dat ze bedoeld dat er minder verschil tussen de verschillende types zat in die tijd....maar ook dat is logisch (zie ook de kortere en dus functionelere vacht bij de langharen) want toen werd er nog volop tussen de varieteiten gekruisd....

Bovenstaande foto's zijn dus ook uit Zwitserland van +/- 50 jaar geledenElmar schreef:Ik heb ca 30 jaar geleden in Zwitserland nog wat Belgen gefotografeerd. voornamelijk Groenendaelers. Zal kijken of ik de foto's nog kan vinden.

In oude Hondenwerelden staan nog wel artikelen over het terugfokken van het Markiesje. Ik weet natuurljk zo niet welke jaargangen.Jacksel schreef:Is met het Markiesje jammer genoeg niet te doen, voor zover ik weetElmar schreef:Misschien een leuk idee om een topic te openen met een foto van je hond en een van zijn voorouders (via stamboom gevonden) van minimaal 50 jaar geleden.
Wat een leuke foto zo met de schapenLongFields schreef:Ik kwam net op het internet een heel oude ansichtkaart tegen van een Groenendaeler en Laekense:
De Laekense is bijna wit lijkt wel, maar heeft een behoorlijke vacht en meer haar op de kop dan de foto's die eerder in dit topic al geplaatst zijn.

hier nog 1 hoorGos schreef:Ik moet eerlijk toegeven dat ik deze "ouderwetse" langharen veel mooier vind dan de meeste huidige. En ook herken ik in het koptype van bijvoorbeeld Bruno m'n eigen Noes wel een beetje, met een minder spitse snuit dan nu gewenst is.

Ik vind dat mensen vooral de overdrijvingen zien. Niet iedere hond op show is de kampioen van de show. Ik hoop dat de foto's het doen maar hierbij dus groenendaelers die dit jaar wonnen op de clubmatch van de NVBHcrutz schreef:Marc, de onderste groenendaler is voor huidige maatstaven volgens mij toch vrij grof gebouwd.....als ik zie wat je tegenwoordig hoofdzakelijk op shows ziet dan he....(pas in Belgie een leuke ook wat meer die kant op gebouwde groenendaler gezien, maar die had ook het commentaar gekregen dat hij te grof was....)
Ik denk dat de andere beharing wel te verklaren zal zijn.Inge O schreef:ik vind (onder andere) vooral de hoofd/halshouding en de beharing heel anders. verder vind ik zoiets niet echt een discussiepunt, maar gewoon een kwestie van smaak.
Klopt hoor, ben het helemaal met je eens daarin. Ik denk dat het trippelen te maken heeft met de korte rug in combinatie met een hellend kruis en bepaalde hoekingen in de hakken en knieen. Laekense en zeker ook Eva hebben de hakken niet onder het bekken staan maar meer naar achteren. De knieen zijn dus niet zo stijl. Zou Eva staan als een groenendaeler dan zou ze overbouwd zijn. Dat heeft dus absoluut gevolgen voor de gangen als je de hele poot onder de heup wil hebben. Ook hangt het bekken minder bij de laekense en dus kunnen de honden verder naar achter met hun poten. Bij de laekense is de rug meestal wat langer dan bij de langharen. De langharen zijn duidelijk minder divers en het zijn daar vaak de kleine dingen die het doen. Neem je de laekense en je verdiept je wat dan herken je binnen enkele maanden de honden in een oogopslag als je een goed oog hebt. Ik ken er nu wel wat en ik herken ze in een paar seconden. Laatst stond een reu onder de verkeerde naam op internet. Ik zeg tegen Martijn, dat lijkt wel Zorax. En verdomd, in de eigenschappen stond wel ZoraxInge O schreef:daarom beperkte ik me voor die opmerking ook tot de groenendael - ik had er ook nog de tervueren bij kunnen zetten, die hebben het ook. bij mechelaars of bij laekense (van wat ik hier van alle foto's van jullie en suzanne heb gezien) heb je het niet, ik ben bijna zeker dat dit ergens met de bouw moet te maken hebben.MARC_S schreef: Eva trippelt dus ook niet net zoals bijna geen enkele ruw of korthaar. Dat is wel jammer aan de langharen in mijn ogen. De gestrektheid van de gangen is eraf en dat zal die oude hond nog wel hebben![]()
oh maar zover ga ik ook niet. het is niet dat ik de nieuwe niks vind - wél dat ik de honden op deze foto's nog een stuk mooier vind.De oude hond is wat zwaarder gebouwd ook. Zeker ook mijn smaak hoor. Alleen zou ik persoonlijk niet zover gaan dat ik zei, die oude is prachtig en de nieuwe vind ik niks. In mijn ogen zouden ze zo in 1 nest kunnen zitten
voornamelijk ook weer de langharen hebben tegenwoordig zo'n kaarsrechte halshouding (ook zonder showlijntje) en daar dan die kop op waarvan de neuslijn naar beneden wijst - dat is gewoon niet mijn ding.
maar dat zie ik ook niet bij de laekense.