Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De Belgen in het verleden

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:
Sylvia schreef:
crutz schreef:
Inge O schreef: ik weet niet hoe oude deze foto's exact zijn, maar begrijp niet helemaal wat je bedoelt : het type hoofd op die foto's tov. nu is toch juist een hemelsbreed verschil?
idd,d at vind ik ook, vind juist eerder als je de koppen van de oude lijnen afzet tegen de werklijnen dat er wel veel minder verschil in zit....

maar denk dat ze bedoeld dat er minder verschil tussen de verschillende types zat in die tijd....maar ook dat is logisch (zie ook de kortere en dus functionelere vacht bij de langharen) want toen werd er nog volop tussen de varieteiten gekruisd....
Inderdaad bedoel ik tussen de verschillende types in die tijd. :wink:

De foto's zijn +/-50 jaar oud. (die ik in de 2e serie heb geplaatst)
bij de eerst serie staat het er bij van wanneer ze zijn :wink:
ha, zo begrijp ik het :ok: .

ik vind deze twee echt om op te vreten, zo mooi :

Afbeelding

Afbeelding
die tervueren vind ik wel behoorlijk lijken op de huidige tervueren uit mechelaarlijnen.... in ieder geval mooie honden
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Ik vind het echt enorm overdreven om te zeggen dat ouderwets type beter of echt anders zou zijn. Kijk naar deze honden. Ik heb moderne kampioenen, bv een NL kampioen 2005 tegenover de oude honden gezet. Ik vind het de verschillen zo minimaal dat het bijna nestdiversiteit kan zijn. Het zouden broers en zussen van deze ouderwetse honden kunnen zijn als je het mij vraagt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ik vind ze daar juist helemaal niet op lijken :N:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

malinois schreef: Afbeelding
Afbeelding

Nou mevrouw, dan moet U dus een brilletje aangezien de onderste hond kampioen 2005 is en echt in vrijwel niets verschilt van de ouderwetse hond :pffff: Noem eens wat er zo anders is? Ze zijn precies gelijk nl en er zijn weinig rassen waarbij zoveel decennia zo weinig hebben gedaan als bij deze 2 tervuerens :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
malinois schreef: Afbeelding
Afbeelding

Nou mevrouw, dan moet U dus een brilletje aangezien de onderste hond kampioen 2005 is en echt in vrijwel niets verschilt van de ouderwetse hond :pffff: Noem eens wat er zo anders is? Ze zijn precies gelijk nl en er zijn weinig rassen waarbij zoveel decennia zo weinig hebben gedaan als bij deze 2 tervuerens :19:
meneer Marc, ik vind bovenste foto toch meer op deze foto lijken:

Afbeelding

qua uitstraling etc. dan op die jij eronder hebt gezet :pffff: :N: :mrgreen:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

@malinois
Juist, ik ook
En ik vind deze hond wél mooi, erg mooi zelfs en die van Marc niet.
Ik zie duidelijk verschil maar ik heb er moeite mee die te benoemen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:@malinois
Juist, ik ook
En ik vind deze hond wél mooi, erg mooi zelfs en die van Marc niet.
Ik zie duidelijk verschil maar ik heb er moeite mee die te benoemen.
ja ik ook :N: daarom probeer ik het maar met foto's te laten zien :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik weet zelf wel waar het verschil zit hoor, maar ik wil het graag van jullie horen. Ik vind overigens de tweede hond in niks op de ouderwetse lijken. De showkampioen van 2005 komt op 1 punt na veel meer overeen met die hond. Op 1 punt ja, een uitstralingsbepalend punt en ik denk dat het daar in zit bij jullie. Ik ben heel benieuwd wie het ziet. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door laeken op 11 aug 2008 22:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

mannen :pffff: altijd lastig en eigenwijs..... :neenee: wij kunnen het niet benoemen schat :mrgreen:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Wat is dan het verschil tussen deze honden?

Dit is een ouderwetse:
Afbeelding

Dit moderne:

Afbeelding
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

De vacht en mn de kraag wordt tegenwoordig veel overvloediger gefokt volgens mij. En ik heb de indruk dat de honden nu meer gedrongen en iig vierkanter zijn. Bij de de Groenendaelers en de Tervueren iig.
De hoofdhouding lijkt nu wat anders te zijn (meer rechtop gedragen en de hals iets korter (bij alle variëteiten heb ik de indruk).
Bij de show Groenen en Tervueren (zijn daar ook afkortingen voor in de volksmond ?) wordt het koptype en het vierkante met de kraag soms wel heel erg overdreven vind ik. Maar dat is wat ik vaak zie op shows.

Maar dat denk ik hè, heb geen verstand van Belgen :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Wat is dan het verschil tussen deze honden?

Dit is een ouderwetse:
Afbeelding

Dit moderne:

Afbeelding
kan de kop niet zien aan de zijkant
Afbeelding
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

sirene schreef:De vacht en mn de kraag wordt tegenwoordig veel overvloediger gefokt volgens mij. En ik heb de indruk dat de honden nu meer gedrongen en iig vierkanter zijn. Bij de de Groenendaelers en de Tervueren iig.
De hoofdhouding lijkt nu wat anders te zijn (meer rechtop gedragen en de hals iets korter (bij alle variëteiten heb ik de indruk).
Bij de show Groenen en Tervueren (zijn daar ook afkortingen voor in de volksmond ?) wordt het koptype en het vierkante met de kraag soms wel heel erg overdreven vind ik. Maar dat is wat ik vaak zie op shows.

Maar dat denk ik hè, heb geen verstand van Belgen :wink:
Ben het helemaal met je eens, maar ook ik heb weinig of geen
verstand van Belgen..
laeken
Zeer actief

Ik zal het maar verklappen dan, de ouderwetse heb ik bewerkt en is gewoon een moderne in zomervacht en na een bewerking in zwart wit :mrgreen:
Het verschil zit hem vooral in de oordracht. Zet de oren naar voren en maak ze klein en driehoekig en de hond oogt modern in koptype en dus helemaal. Maak de oren wat groter en zet ze minder hoog aan en dan ziet de hond er ineens meer Duitse herderachtig uit en dus grover en minder verfijnd en hij is ouderwets type. In bouw zit weinig verschil hoor. In vacht soms meer soms minder. Er zijn genoeg moderne langharen met weinig vacht, heb ze gister nog in grote getalen gezien :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Kijk maar, deze oogt ouderwets, heeft niet het modernere oor:

Afbeelding

Ook een moderne hond maar met de meer naar voren geplaatste oren. Oogt meteen volledig als modern type ondanks dat de kopvorm vrijwel identiek is.

Afbeelding

Ouderwets?

Afbeelding
Afbeelding

Modern?

Afbeelding

Hypermodern?

Afbeelding

Netto allemaal een vrijwel identiek hoofd met allerlei oorgroottes en een steeds hogere plaatsing daarvan wat voor heel veel mensen alles bepalend is in uitstraling. :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Deels is het ook de vacht, maar niet helemaal. Deze pup heeft heel weinig vacht en het moderne oor en toont dus ook meteen niet meer als de ouderwetse honden:
Afbeelding
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik zie wel wat je bedoeld met de plaatsing van de oren maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat de kraag (en de rest van de vacht) ook heel veel doet aan de verandering in uiterlijk. En dan de hoofdhouding. Op bijna alle oude foto's is het hoofd en de hals van de hond wat naar voren gericht. De oren komen voorbij de voeten. Bij de moderne honden staan de oren (bijna) boven de voeten. De hals is opwaarts gericht als bij de poedels en lijkt ook wat korter.
Het trippelen waar Inge het over heeft kan ook door die hoofdhouding komen. Qua hoeking lijkt er tenminste niets veranderd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
laeken
Zeer actief

sirene schreef: Het trippelen waar Inge het over heeft kan ook door die hoofdhouding komen. Qua hoeking lijkt er tenminste niets veranderd.
Dat zei Martijn ook al inderdaad. Dat dat dan iets met de mate waarin ze voor konden uitkomen met de poten te maken kon hebben.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
sirene schreef: Het trippelen waar Inge het over heeft kan ook door die hoofdhouding komen. Qua hoeking lijkt er tenminste niets veranderd.
Dat zei Martijn ook al. :wink:
Nou dat ben ik met hem eens dan :wink:

Wat denk jij dat die hoofdhouding zo veranderd heeft ? En waarom ?
Is daar op geselecteerd ? Is er iets anders veranderd ?
Of vind jij niet dat die hoofdhouding veranderd is ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Per hond zie ik wel verschil in hoeking maar niet persé verschil tussen de moderne en de oude honden. Ik heb zat oude types langs zien komen met een hele steile opperarm. Dat is van alle tijden.
Gisteren was ergens een oude foto van een Groenendaeler geplaatst die er heel catchy uitzoek. Een hele mooie uitstraling en mooie verhoudingen op de foto. Maar de opperarm van die hond was ook erg steil en ik denk ook krot maar ik weet even niet meer welk topic dat was.

Die onderste hond zou naakt niet misstaan in het andere topic als vb hoe het niet moet :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Wat een leuk topic :mrgreen:
MARC_S schreef: Ik vind dat mensen vooral de overdrijvingen zien. Niet iedere hond op show is de kampioen van de show. Ik hoop dat de foto's het doen maar hierbij dus groenendaelers die dit jaar wonnen op de clubmatch van de NVBH
Ik denk dat het vooral de overdrijvingen zien, een heel menselijk trekje is :wink: Ik geef toe dat een aantal van de honden waar je foto's van geplaatst hebt, idd gelukkig niet voldoen aan de neiging naar colliehoofden, en die kan ik dus ook wel heel erg waarderen (qua kop dan he). Maar dat neemt niet weg dat je op een doorsnee show (en op straat) wel heel veel langharen ziet met dat uitgerekte hoofd. Ik denk verder dat je idee over de invloed van de oordracht op de uitstraling wel een heel eind klopt. Bij langharen is dat effect nog sterker omdat die ielepetieterige oortjes dan ook nog eens deels verstopt zitten in de franjes. Echt grote flappers zoals ze in sommige werklijnen zitten, is nu ook weer niet mijn ideaal, maar nuffige minioortjes vind ik persoonlijk niet passen bij onze boerenhonden :wink: (en opgeblazen vachten ook niet, bah)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Kreeg vandaag een hondenboekje van mijn moeder uit 1949.

Staat een heel mooi Laekens herder teefje in: Delia vh Hoogedijkje.
Rastypisch zal ze nu wel niet meer mooi zijn maar ik vond het wel een hele mooie hond.
Afbeelding
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Wat een mooie afbeelding, ik "jat" hem van je als je het niet erg vind.
Het enige wat ik echt vreemd vind aan de hond is de soort toupet tussen de ogen, dat ziet er heel onnatuurlijk uit.
Qua lijn vind ik het niet een "ouderwetse" hond om te zien, qua beharing ook niet. De kop is iets vierkanter (met name de snuit) dan de meeste Laekense die je nu ziet, maar dat is eigenlijk het enige dat me opvalt.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Wat een mooie afbeelding, ik "jat" hem van je als je het niet erg vind.
Het enige wat ik echt vreemd vind aan de hond is de soort toupet tussen de ogen, dat ziet er heel onnatuurlijk uit.
Qua lijn vind ik het niet een "ouderwetse" hond om te zien, qua beharing ook niet. De kop is iets vierkanter (met name de snuit) dan de meeste Laekense die je nu ziet, maar dat is eigenlijk het enige dat me opvalt.
Ja, ik bedoelde ook mn de kop die er anders uit ziet. De snuit lijkt korter en vierkanter. Dat toupetje ziet er heeeeeel vreemd uit :wink:
De hond lijkt me ook wat gestrekter dan de meeste Laekens van nu. Of niet ?
Ik vind haar iig een heel erg mooie hond.
Je kende de afbeelding dus niet ? Leuk!
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

sirene schreef:
LongFields schreef:Wat een mooie afbeelding, ik "jat" hem van je als je het niet erg vind.
Ja, ik bedoelde ook mn de kop die er anders uit ziet. De snuit lijkt korter en vierkanter. Dat toupetje ziet er heeeeeel vreemd uit :wink:
De hond lijkt me ook wat gestrekter dan de meeste Laekens van nu. Of niet ?
Ik vind haar iig een heel erg mooie hond.
Je kende de afbeelding dus niet ? Leuk!
Er zijn nog lijnen waar de vierkantere kop nog voorkomt trouwens. Maar ook vroeger waren er al verschillen in snuitlengte en schedelbreedte, net zoals tegenwoordig.
Ik zie qua lichaamsbouw niet echt een gestrektere hond dan de huidige Laekense. Bij de langharen zijn de meeste honden duidelijk korter dan de hond op deze foto, maar bij de Laekense zie je ze toch vaak met een ietwat langere rug. Deze hond is ook niet echt heel lang in zijn rug vind ik.
Deze afbeelding kende ik niet, ik heb haar naam of de kennelnaam ook zelden of nooit in stambomen gezien voor zover ik me kan herinneren.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Wat een mooie hond (afgezien van het toupetje dan :wink: ). Ik ben het met m'n zusje eens, en zie ook niet dat ze zo gestrekt zou zijn.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Nog een oude laekense, gescand uit een boek van toepoels uit 1933 :wink:

Afbeelding
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Kreeg vandaag een hondenboekje van mijn moeder uit 1949.

Staat een heel mooi Laekens herder teefje in: Delia vh Hoogedijkje.
Rastypisch zal ze nu wel niet meer mooi zijn maar ik vond het wel een hele mooie hond.
Afbeelding
idd. een hele mooie hond :ok: mooie kop!
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Ik heb in mijn oude boeken ook nog foo's van Belgen gevonden. Morgen bij beter licht zal ik foto's maken. met scannen vallen de boeken uit elkaar en met flits wil het niet. Morgen komen ze!
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Elmar schreef:Ik heb in mijn oude boeken ook nog foo's van Belgen gevonden. Morgen bij beter licht zal ik foto's maken. met scannen vallen de boeken uit elkaar en met flits wil het niet. Morgen komen ze!
:cheer: :cheer: :cheer:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Inge schreef:Nog een oude laekense, gescand uit een boek van toepoels uit 1933 :wink:

Afbeelding
Dank je wel, ik sla de foto op hoor. :ok:
Ik vind toch dat je er nog steeds wel heel veel van de (gemiddelde) huidige Laekense in herkent.
Deze heeft wel wat weg van Troubles bijvoorbeeld (de hopelijk toekomstige vader van Nozems pups)

Echt leuk, dat jullie nog van die oude boeken hebben.
Inge, ik heb laatst een keer een boekje cadeau gekregen in verband met een jubileum van de Hollandse Herder Vereniging. Ken jij dat boekje en heb je het? Zo niet kan ik het je eventueel wel opsturen als je dat leuk vind.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”