Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

speuren

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

speuren

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb een domme vraag: is het mogelijk om met collies speurwerk te doen? En zo ja, hoe leer je het hen aan? Kyra is bijv. gek op haar bal, maar raakt gemiddeld 2 ballen per week kwijt. Ik moet altijd heel goed opletten waar ik de bal gooi, want zij kan ze nooit terugvinden :19: .
En Cody heb ik op de plaats getraind met riem en snack, maar heel vaak liep/loopt hij vreselijk te snuffelen om het snackje terug te vinden. Nou weet ik niet of het ligt aan een gebrek aan reukvermogen of aan een gebrek aan hersencellen, maar als het mogelijk is om dit te verbeteren hoe pak ik het dan aan?

Ik heb eens rondgevraagd in het colliewereldje maar niemand die ik kende heeft dit met zijn/haar hond gedaan. Bij onze kc is er een hele leuke cursus, Sport & Spel, die bestaat uit een stukje behendigheid, apporteren en jacht. En ik zou het graag met Cody eens willen proberen.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Denk dat zoiets ook gewoon in de hond zelf moet zitten.
Ghaya kon als de beste ballen terug vinden, die bleef zoeken tot ze dr bal terug had en ze vond hem ook altijd terug hoe moeilijk ook. Zelfs in diepe plassen viste ze hem op.

Hera echter, die vindt zo'n bal vrijwel niet meer. Helemaal niet als ze ook nog eens niet heeft gezien waar de bal ongeveer is neergekomen. Ze zoekt even een paar tellen maar ze loopt dan meer als een kip zonder kop rond te rennen dan dat ze daadwerkelijk aan het zoeken is.
Ghaya liep echt systematisch het gebied af waar de bal zou moeten liggen, diep met dr neus op de grond, in opperste concentratie.
Hera komt na 10 minuten terug met de blik 'vrouwtje, bal kwijt, hebbie nog een nieuwe voor me?' of ze gaat de bal van Kimba afpakken.

Ik denk dat je ze er niet echt op kan trainen. Ze moeten zelf de drive hebben om perse die bal terug te willen hebben.
Ghaya kreeg voor het wandelen gaan een bal en die bal was DE bal voor haar, als ze dan haar bal kwijt was dan moest ze echt geen andere bal ofzo...die spoog ze dan gewoon uit. Ze moest en zou dan de bal terugkrijgen/vinden die ze bij dr had.
Hera pakt elke bal die ze toe gegooid krijgt, maakt dr niks uit.

Speuren kun je natuurlijk wel gewoon met voorwerpjes doen maar dan gewoon een spoor lopen.
Er staat hier wel ergens een topic waarin iemand vroeg hoe je dat aan moest leren, daar kun je wel even naar zoeken.
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Ja, ik vraag me ook af hoe ik het mijn honden het beste aan kan leren.....
We zitten nu met onze pup op puppy-cursus. Ze geven er ook speuren. Dat lijkt me ook leuk om te gaan doen. Er werd ons verteld dat we konden beginnen met brokjes te verstoppen en dan het commando "zoek"geven. Dat is wel wat voor onze pup, want die is verslaafd aan eten...... :smile: Ik ga dat topic over speuren eens opzoeken.
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
~Suzanne~
Zeer actief

Re: speuren

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

lieke schreef:Ik heb een domme vraag: is het mogelijk om met collies speurwerk te doen? En zo ja, hoe leer je het hen aan? Kyra is bijv. gek op haar bal, maar raakt gemiddeld 2 ballen per week kwijt. Ik moet altijd heel goed opletten waar ik de bal gooi, want zij kan ze nooit terugvinden :19: .
En Cody heb ik op de plaats getraind met riem en snack, maar heel vaak liep/loopt hij vreselijk te snuffelen om het snackje terug te vinden. Nou weet ik niet of het ligt aan een gebrek aan reukvermogen of aan een gebrek aan hersencellen, maar als het mogelijk is om dit te verbeteren hoe pak ik het dan aan?

Ik heb eens rondgevraagd in het colliewereldje maar niemand die ik kende heeft dit met zijn/haar hond gedaan. Bij onze kc is er een hele leuke cursus, Sport & Spel, die bestaat uit een stukje behendigheid, apporteren en jacht. En ik zou het graag met Cody eens willen proberen.
Hihi, hou me vooral op de hoogte ! ;-)
Ik denk zondermeer dat het mogelijk moet zijn om het te trainen, maar dan moet de hond eerst snappen dat jij graag wilt dat hij zijn bal (whatver) vind. Dus, eerst achter een stoel verstoppen dat hij het ziet (eh.. neerleggen dus, niet verstoppen), prijzen als hij het terugbrengt (clicker kan uitkomst bieden), dan verder / moeilijker verstoppen?

Enne... die cursus... sport en spel?! Gewoon doen! Kijk maar hoe het uitpakt. Dat zou althans mijn idee zijn ;-)

Suzanne
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Re: speuren

Ongelezen bericht door Ennath »

Suzanne123 schreef:
lieke schreef:Ik heb een domme vraag: is het mogelijk om met collies speurwerk te doen? En zo ja, hoe leer je het hen aan? Kyra is bijv. gek op haar bal, maar raakt gemiddeld 2 ballen per week kwijt. Ik moet altijd heel goed opletten waar ik de bal gooi, want zij kan ze nooit terugvinden :19: .

Hihi, hou me vooral op de hoogte ! ;-)
Ik denk zondermeer dat het mogelijk moet zijn om het te trainen, maar dan moet de hond eerst snappen dat jij graag wilt dat hij zijn bal (whatver) vind. Dus, eerst achter een stoel verstoppen dat hij het ziet (eh.. neerleggen dus, niet verstoppen), prijzen als hij het terugbrengt (clicker kan uitkomst bieden), dan verder / moeilijker verstoppen?

Enne... die cursus... sport en spel?! Gewoon doen! Kijk maar hoe het uitpakt. Dat zou althans mijn idee zijn ;-)

Suzanne

Dan leer je hem zoeken, geen speuren.
Ook heel leuk en ja kan er een hoop mee doen maar het is niet hetzelfde als speuren.

Maar ja, je kan ook een collie leren zoeken of speuren.
zie bijvoorbeeld: http://www.speurhondentrainingcenter.nl

Ik ga met Eva binnenkort met een speurcursus beginnen bij
http://www.dehoeksesprong.nl

Dit is een cursus die vergelijkbaar is met NBG speuren.
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sky »

Waarom niet :19: ik doe opleiding speurhond met mijn bordercollie ze doet het volgens de trainer op mijn ipo club beter dan de herders die het al jaren doen (ze is een maand bezig) speurd al over asvalt, kort en langgras en grindpad e.d...
Ze zoekt geen ballen trouwens haha houd ze niet van maar een spoor loopt ze bijna perfect uit, het eten vaak pans aan het einde laat ze liggen en als ze de kans krijgt loopt ze het spoor dan weer terug uit.
Ze is zo spoorvast dat als de trainen hier een brokje op het spoor gooit (alles was door kraaien opgegeten) nog geen meter voor haar ze het geen eens doorheeft en gewoon door zoekt dan plotseling een koekje voor haar neus vindt.

Gewoon doen als je hond het leuk vindt super bezichtheid !!!
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Bedankt voor de tips :ok: .
Ik ga eens kijken hoe ik Cody speuren kan aanleren. En Sky: bordercollies zijn veel werkwilliger en een stuk slimmer dan schotse herdershonden (en Cody is daarbij nog de domste collie die ik ooit heb gehad :mrgreen: ). Dus de vergelijking gaat helaas niet helemaal op :wink: .
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”