Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat zouden jullie doen? *Update* (pag.3)

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Ineke

Wat zouden jullie doen? *Update* (pag.3)

Ongelezen bericht door Ineke »

Ik zit een beetje met een dilemma en zou graag serieuze, niet-lullige reacties op dit topic willen :wink: .

Sóley mag volgens het fokreglement gedekt worden vanaf 23 maanden.
Hier wil ik me graag aan houden uiteraard.
Ze wordt 23 maanden op 13 september en is vorig jaar in oktober loops geweest.
Dat was de 1e en enige keer :roll: .
Nu begint haar 'dingetje' (hoe zeg je 't anders? :mrgreen: ) te groeien.
De vorige keer dat ze loops was, heeft het toen nog vrij lang geduurd voor ze ging bloeden en ook dat bloeden duurde erg lang.
Maar ja, dat was de eerste keer.
Dus stel nou, STEL, dat ze loops wordt. Nu.
De 13e is op een zaterdag, stel dat ze in die week dekrijp is.
Of de week ervoor.
Wat zouden jullie doen? Laten dekken of wachten (waarschijnlijk dus weer een jaar)?
Alles is geregeld verder, de onderzoeken zijn gedaan en de afspraken met de dekreu-eigenaar zijn rond.
Nogmaals, graag serieuze reacties.
Laatst gewijzigd door Ineke op 21 aug 2008 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

is dit fokregelement opgesteld door jullie club?
zo ja, dan zou ik je verhaal voorleggen aan het bestuur, of eventuele fokadvies commissie.
Vooral als er bijna een jaar tussen de loopsheden zit (is dit normaal bij dit ras?)
succes
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hayley84 »

die ene maand ... ik zou het doen
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik zou het ook doen! Ik weet niet of je dan eventueel geen beroep meer mag doen op pupbemiddeling oid (heb je die nodig??), maar ik zou het risico nemen. Bij de Raad letten ze er toch niet op :19: (jammer genoeg letten die niet echt goed op..)

De regels zijn er niet voor niks natuurlijk, maar een maand op 23 maanden? Ik vind het maar een lullig verschil.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Ineke

Hamilton schreef:is dit fokregelement opgesteld door jullie club?
zo ja, dan zou ik je verhaal voorleggen aan het bestuur, of eventuele fokadvies commissie.
Vooral als er bijna een jaar tussen de loopsheden zit (is dit normaal bij dit ras?)
succes
Ja, is opgesteld door de IJHN.
Ik neem sowieso contact met Sóleys fokster op als dit door gaat zetten.
(Die zit ook in de fokadviescommissie.)
Een jaar tussen de loopsheden is redelijk normaal, het komt vaker voor.
Daar maak ik me ook niet al te druk om, ik wil het gewoon graag volgens de regels doen :ok: .
Ineke

nathalietjuh schreef:Ik zou het ook doen! Ik weet niet of je dan eventueel geen beroep meer mag doen op pupbemiddeling oid (heb je die nodig??), maar ik zou het risico nemen. Bij de Raad letten ze er toch niet op :19: (jammer genoeg letten die niet echt goed op..)

De regels zijn er niet voor niks natuurlijk, maar een maand op 23 maanden? Ik vind het maar een lullig verschil.
Van die pupbemiddeling zou ik dan moeten vragen idd.
In principe heb ik die niet heel hard nodig, maar je weet maar nooit hoeveel pups eruit komen :wink: .
Maar Sóleys fokster verwijst ook wel mensen door naar mij denk ik.
Ik ben er zelf wel helemaal klaar voor en zou het erg jammer vinden dat
het op zo'n regeltje allemaal een jaar uitgesteld zou moeten worden.
En Sóley kan het ook aan, dat weet ik zeker.
Ineke

Hayley84 schreef:die ene maand ... ik zou het doen
Thanx, ik zit er nogal mee in m'n maag.
Dit soort reacties geven me een beetje hoop dat ik toch niet te soepel denk :wink: .
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Ineke schreef:
nathalietjuh schreef:Ik zou het ook doen! Ik weet niet of je dan eventueel geen beroep meer mag doen op pupbemiddeling oid (heb je die nodig??), maar ik zou het risico nemen. Bij de Raad letten ze er toch niet op :19: (jammer genoeg letten die niet echt goed op..)

In principe heb ik die niet heel hard nodig, maar je weet maar nooit hoeveel pups eruit komen :wink: .
Zoiets zou ik toch wel zeker willen weten eigenlijk :wink:
Afbeelding
Ineke

nathalietjuh schreef:
Ineke schreef:

Oké, ik formuleer 't weer 'ns verkeerd :mrgreen: .
WEET ik :wink: .
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Als de hond verder aan alle 'eisen' voldoet (shows, gezondheid, onderzoeken, gedragtesten, whatever) zou ik me voor een maand te vroeg niet zo druk maken. Ik zou het WEL idd overleggen met de fokster en idd mogelijk 'consequenties' voor de pupbemiddeling.

Jammer genoeg moet je je misschien ook afvragen hoe collega fokkers hiertegenover staan; krijg je niet de hele fokwereld over je heen? Dat hoef je je niet aan te trekken, maar kan behoorlijk negatief uitpakken als je pech hebt, zeker als beginnende fokker.

Overigens... als het bijv. met 20 ipv 23 maanden zover zou zijn zou ik het NIET doen.... maar, dat is een persoonlijke keuze....

Suzanne
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Ineke schreef:
nathalietjuh schreef:
Ineke schreef:

Oke! :ok:
Afbeelding
Ineke

Suzanne123 schreef:Als de hond verder aan alle 'eisen' voldoet (shows, gezondheid, onderzoeken, gedragtesten, whatever) zou ik me voor een maand te vroeg niet zo druk maken. Ik zou het WEL idd overleggen met de fokster en idd mogelijk 'consequenties' voor de pupbemiddeling.

Jammer genoeg moet je je misschien ook afvragen hoe collega fokkers hiertegenover staan; krijg je niet de hele fokwereld over je heen? Dat hoef je je niet aan te trekken, maar kan behoorlijk negatief uitpakken als je pech hebt, zeker als beginnende fokker.

Overigens... als het bijv. met 20 ipv 23 maanden zover zou zijn zou ik het NIET doen.... maar, dat is een persoonlijke keuze....
Suzanne
Dan had ik het ook niet gedaan, dat vind ik te veel verschil.
Voor die eventuele 'aanvaringen' met fokkers ben ik dus ook wat huiverig.
Ik heb net een fokster gemaild waar ik vrij regelmatig contact mee heb.
Gewoon om haar mening te vragen, ze draait ook al een tijdje mee en kent iedereen.
Sóleys fokster zal ik dus binnenkort waarschijnlijk even bellen.
Ik hoop stiekem dat ze precies 'op tijd' loops wordt en dat ik me helemaal niet druk hoef te maken.
Maar ja... :roll:
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Ineke schreef:
nathalietjuh schreef:
Ineke schreef:

Je zegt dat je het volgens de regels wilt doen. De fokker van je hond zit in de fokadviescommissie, mag ze dan wel doorsturen als je het niet volgens de regels doet?
Voor je hond maakt het niet uit of je nu net voor of net na die 23 maanden dekt. Maar als je zelf zegt dat je het volgens de verenigingsregels wilt doen moet je daar navragen wat de sanctie is en dan voor jezelf beslissen hoe belangrijk je dat vind.
Ineke

kitty schreef:
Ineke schreef:
nathalietjuh schreef:
Ineke schreef: Van die pupbemiddeling zou ik dan moeten vragen idd.
Je zegt dat je het volgens de regels wilt doen. De fokker van je hond zit in de fokadviescommissie, mag ze dan wel doorsturen als je het niet volgens de regels doet?
Voor je hond maakt het niet uit of je nu net voor of net na die 23 maanden dekt. Maar als je zelf zegt dat je het volgens de verenigingsregels wilt doen moet je daar navragen wat de sanctie is en dan voor jezelf beslissen hoe belangrijk je dat vind.
En dat probeer ik nu dus uit te vissen :ok: .
Ik doe verder alles volgens de regels uiteraard.
Probeer er nu achter te komen hoe zwaar deze regel tilt.
Maar jullie mening stel ik ook erg op prijs (even afgezien van de vereniging).
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

ik denk dat het handiger is als je bij de rasvereniging gaat informeren wat eventuele mogelijkheden zijn om dispensatie te krijgen .
Niet gaan lopen vissen, maar gewoon duidelijk vragen. Hebben die mensen geen telefoon?
Wat zijn de consequenties als je die regels overtreedt.
Dan kan je altijd nog je eigen plan trekken .
Ineke

Gemiddeld krijgen ze zo'n 4-6 pups, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Laatst was er inderdaad een nest met 9 reuen :N: !
Met die mogelijkheid moet je rekening houden natuurlijk, ook al is het
niet waarschijnlijk dat het gebeurt.
Ik zal er morgen achteraan bellen, wil eigenlijk graag weten waar ik aan toe ben.
Ik wil beslist niet iedereen tegen me in 't harnas jagen, zit ik ECHT niet op te wachten!
Zo groot is het 'wereldje' van ons ras nu ook weer niet en ik wil geen scheve gezichten.
De mail van de bevriende fokster afwachten en morgen Sóleys fokster bellen, dat ga ik doen.
En als 't nodig is eventueel nog meer mensen.
Thanx voor de reacties, jullie houden me scherp! :ok:
Ineke

Martijn schreef:Ik zou het niet doen.
Er zit meer voldoening in wachten en je aan de regels houden.

Ik zou lekker een jaar wachten en in de tussentijd een andere pup nemen om het leed te verzachten. :mrgreen:

Daarnaast vind ik 23 maanden en de tweede loopsheid gevoelsmatig gezien te jong.
Fysiek niet hoor, maar als het mijn eigen hond is vind ik het te jong.
:N: Manlief ziet me aankomen! :smile: :mrgreen:

Tot voor kort vond ik Sóley ook nog wat puppig, maar eigenlijk is ze de laatste tijd aardig volwassen geworden.
Ik denk dat ze het aankan, ook al is het nog maar de 2e loopsheid.
Bij een andere hond was het de 3e of 4e geweest :19: .
Naja, ik wacht de reacties vanuit de vereniging af.
zeta-jones
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 9
Contacteer:

Ongelezen bericht door zeta-jones »

Over die ene maand zou ik me ook niet zo heel erg druk maken...bij ons ras ligt dat weer net even anders...het fokreglement van onze RV stelt dat een teef gedekt mag worden vanaf 20 maanden...nu vind ik dát al erg jong en als er dan een maand inzit en ze dus 19 maanden is, is dat weer een ander verhaal dan 22 of 23 maanden...
Caely was 22 maanden toen ze gedekt werd. Op zich kon dat prima, het was haar derde loopsheid. Op dit moment zou ik nog een half jaar langer gewacht hebben, ook omdat we maar twee nesten met een teef fokken en Caely keurig elke 6 maanden loops wordt. Jessie is de volgende die een nestje zal krijgen. Zij was in maart 2007 voor het eerst loops en daarna pas weer 11 maanden later in februari dit jaar. Ze was toen 22 maanden, dus ik had haar mogen laten dekken. We hebben echter besloten nog een loopsheid te wachten en haar lekker nog wat tijd te gunnen. Ja, we lopen het risico dat het weer 11 maanden duurt voor ze loops wordt, maar dat maakt ons niets uit.
Ik zeg niet dat er iets mis mee is als je een hond van 22 maanden laat dekken. Ik zou het zelf niet meer zo gauw doen, maar dat is puur gevoelsmatig...als je RV moeilijk gaat doen, dan zou ik lekker nog een jaartje wachten en me aan de regels houden. Ik snap dat het begint te kriebelen en dat je er enorm naar uitkijkt. Het is dan ook volledig jouw beslissing. Ik ben wel benieuwd hoe de RV er tegenover staat, zeker als je het netjes aanvraagt wat zeker een teken is van goede wil :ok:

Heb je al (veel) aanvragen voor pups dan?
Afbeelding
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Ook niet al te onzeker zijn als je gaat fokken, je gaat hoe dan ook een wereld in waarvan je wellicht nog gaat schrikken. Ik zou alleen met mijn eigen fokker overleggen en niet overal een bevestiging gaan proberen te krijgen.
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Ineke schreef:Ik zit een beetje met een dilemma en zou graag serieuze, niet-lullige reacties op dit topic willen :wink: .

Sóley mag volgens het fokreglement gedekt worden vanaf 23 maanden.
Hier wil ik me graag aan houden uiteraard.
Ze wordt 23 maanden op 13 september en is vorig jaar in oktober loops geweest.
Dat was de 1e en enige keer :roll: .
Nu begint haar 'dingetje' (hoe zeg je 't anders? :mrgreen: ) te groeien.
De vorige keer dat ze loops was, heeft het toen nog vrij lang geduurd voor ze ging bloeden en ook dat bloeden duurde erg lang.
Maar ja, dat was de eerste keer.
Dus stel nou, STEL, dat ze loops wordt. Nu.
De 13e is op een zaterdag, stel dat ze in die week dekrijp is.
Of de week ervoor.
Wat zouden jullie doen? Laten dekken of wachten (waarschijnlijk dus weer een jaar)?
Alles is geregeld verder, de onderzoeken zijn gedaan en de afspraken met de dekreu-eigenaar zijn rond.
Nogmaals, graag serieuze reacties.
Vulva :roll:

Wat de rest betreft, fokbeleid is fokbeleid, je houd je eraan of niet en zoniet dan draag je daar zelf de consequenties van.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

wat is eigenlijk het probleem om deze loopsheid over te slaan? wat is eigenlijk het probleem om een jaar te wachten?
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Ik zou wachten en me gewoon aan de regels houden :wink:
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

Ik vraag me inderdaad ook af waarom je niet een jaar zou kunnen wachten?
Ik vind zelf 23 maanden nog wel erg jong.
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Esther80
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther80 »

Ik zou even afwachten wat de fokcommissie erover zegt.

Bij ons moet de teef ten tijde van de geboorte van de pups 24 maanden oud zijn, ze mogen dus met 22 maanden gedekt worden. Persoonlijk vind ik het te jong dus ik wacht lekker.

Je moet je eigen gevoel volgen! Een jaar wachten is lang, maar je teef zal wel een tikkie stabieler zijn. En het is pas de 2e loopsheid, mijn voorkeur gaat uit naar minimaal de 3e.

Onze Vai was 3,5 toen ze voor het eerst gedekt werd en eind dit jaar komt het 2e (en laatste) nest, ze is dan 5 geweest. Ik had het bij haar niet vroeger moeten doen.

Groetjes,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

Afbeelding
Ineke

Heej mensen bedankt voor de reacties!
Vandaag heb ik contact opgenomen met verschilende fokkers.
Ik wacht tot het vloeien door gaat zetten en bel dan (als 't nodig is) het bestuur.
De reden waarom ik liever heb dat Sóley nu gedekt word, ook al is ze
nog jong, is dat we het risico lopen dat ze de loopsheid volgend jaar
overslaat (ze zou niet de 1e zijn) en dan is ze dus al 4 bij haar 1e dekking.
Een andere reden is dat de oogonderzoeken van zowel reu als teef opnieuw moeten.
Op zich geen probleem, maar liever niet natuurlijk.
En ja, ik verheug me er gewoon verschrikkelijk op :wink: .
Ook omdat we zelf een teef willen aanhouden.
Ik heb een wachtlijst, de aanvragen voor een pup druppelen binnen.

Het probleem dat ik heb als ik tegen de regels in ga, is

-geen bemiddeling
-geen dek/geboortebericht in 't clubblad
-geen officiele aansluiting als fokker bij de vereniging
-scheve gezichten

Je begrijpt, daar heb ik geen trek in.
Daarom probeer ik, indien nodig, vrijstelling te krijgen bij het bestuur.
Voorlopig is het nog even afwachten, Sóley vloeit nog niet.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik zou het zelf denk ik gewoon niet doen. Onder de 2 jaar vind ik nog best jong voor een teef om voor het eerst gedekt te worden, 3 jaar vind ik mooier zelf. Dan zijn ze écht volwassen, ook geestelijk.
Ook voor mogelijke pupbemiddeling lijkt het me prettig om met de rasvereniging achter je te fokken. Dit wordt je eerste nest toch? Heb je al reserveringen, behalve je eigen teefje?
Het is een niet veel voorkomend ras wat niet algemeen bekend is bij de gemiddelde hondenkoper, en ook niet een hond die voor iedereen geschikt zal zijn lijkt me. De spoeling wordt dikker als je je pups ook via de rasvereniging kunt aanbieden en dat kan een groot voordeel zijn, zeker voor een beginnende fokker.

Tsja, en dat je de gezondheidsonderzoeken anders opnieuw moet laten doen (oogonderzoek denk ik?) dat is gewoon "beroepsrisico", dat moet je ook doen als je haar nu wel zou laten dekken en de dekking zou niet tot een dracht leiden.
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Kan je niet gewoon dispensatie aanvragen voor deze regel? Staat daar niks over in jullie fokreglement?

Soley is nog niet loops, als dat eerdaags gebeurd dan is ze 23,5 maand op het moment van dekken.
Gewoon op voorhand schriftelijk dispensatie aanvragen aan de fokcommissie of het bestuur voor artikel .... van het fr. Ook vragen om een schriftelijk antwoord op jouw schrijven.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Ineke

LongFields schreef:Ik zou het zelf denk ik gewoon niet doen. Onder de 2 jaar vind ik nog best jong voor een teef om voor het eerst gedekt te worden, 3 jaar vind ik mooier zelf. Dan zijn ze écht volwassen, ook geestelijk.
Ook voor mogelijke pupbemiddeling lijkt het me prettig om met de rasvereniging achter je te fokken. Dit wordt je eerste nest toch? Heb je al reserveringen, behalve je eigen teefje?
Het is een niet veel voorkomend ras wat niet algemeen bekend is bij de gemiddelde hondenkoper, en ook niet een hond die voor iedereen geschikt zal zijn lijkt me. De spoeling wordt dikker als je je pups ook via de rasvereniging kunt aanbieden en dat kan een groot voordeel zijn, zeker voor een beginnende fokker.

Tsja, en dat je de gezondheidsonderzoeken anders opnieuw moet laten doen (oogonderzoek denk ik?) dat is gewoon "beroepsrisico", dat moet je ook doen als je haar nu wel zou laten dekken en de dekking zou niet tot een dracht leiden.
Ja dat bedoelde ik met 'n wachtlijst, reserveringen :wink: .
Je hebt natuurlijk gelijk, daarom sta ik ook zo in dubio.
Ik zou zó graag willen dat dít nou wel 'ns goed zou gaan. :jank:
Maar ik wil me ook graag aan de regels houden, ik fok er niet zomaar op los.
Oogonderzoek opnieuw is op zich ook geen probleem, is zo gepiept, maar toch...
Liever niet. Snappie? Dan is namelijk deze keer voor niks geweest. :19:
En natuurlijk is dat 't risico van 't vak, maar als ze leeg zou blijven na een
dekking is dat weer een ander verhaal...

Nou ja goed, ik hou jullie op de hoogte uiteraard! :ok:
Ineke

Wilma schreef:Kan je niet gewoon dispensatie aanvragen voor deze regel? Staat daar niks over in jullie fokreglement?

Soley is nog niet loops, als dat eerdaags gebeurd dan is ze 23,5 maand op het moment van dekken.
Gewoon op voorhand schriftelijk dispensatie aanvragen aan de fokcommissie of het bestuur voor artikel .... van het fr. Ook vragen om een schriftelijk antwoord op jouw schrijven.
Dat ga ik dus proberen als het doorzet.
Maar ze is dan 22,5 maand, da's juist 't probleem.
Is het verstandiger om het schriftelijk aan te vragen dan telefonisch?
Of misschien beide?
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ineke schreef:
Ja dat bedoelde ik met 'n wachtlijst, reserveringen :wink: .
Ik zag pas na het plaatsen van mijn reactie dat je het over een wachtlijst had gehad in je vorige berichtje, heb ik overheen gelezen denk ik.
Maar hoeveel heb je er concreet al dan?
Ineke schreef: Oogonderzoek opnieuw is op zich ook geen probleem, is zo gepiept, maar toch...
Liever niet. Snappie? Dan is namelijk deze keer voor niks geweest. :19:
Waarom voor niets? Je weet nu toch zelf dat ze vrij is bevonden van erfelijke oogafwijkingen op dit moment? Dat is toch altijd waardevol om te weten?

Dispensatie aanvragen bij de fok-adviescommissie kun je natuurlijk zowiezo doen. Misschien geven ze die gewoon en kun je toch gebruik maken van je rasvereniging voor pupbemiddeling etc.
Als je die niet krijgt zou ik het zelf gewoon niet gaan gokken nu. Er is nog tijd genoeg lijkt me.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”