MARC_S schreef:blondie schreef:Bij een slipband correctie en de slipketting zit hoger in de nek dan kun je bij een hond het strottehoofd flink beschadigen.
Een prikband en een slip daar moet je mee corrigeren indien nodig, het is niet de bedoeling dat een hond in de pennen gaat hangen of in de slip en toch doortrekt want daar bereik je niets mee, een korte snelle ruk op het juiste moment en het commando wat je wilt bereiken, daar leert een hond van..
Wat leert hij dan precies? Volg! Gevolgd door een pijnprikkel?

Wat is dan de les?
Mij lijkt het logischer dat je je hond iets afleert met zulke banden want aanleren gaat niet met straffen.

Dan doet de hond alleen maar onderdanig.
Ik heb en de pennenband voor te trainen, en de slip eigenlijk op strand en straat, maar geloof me of niet.. vorige keer adviseerde mijn eigen dierenarts.. om een prikband om te doen.. hij heeft nogal eens de neiging te gaan trekken, zeker als we naar strand gaan..
Dan weet je dus nu dat je methode totaal niet werkt. Je hond loopt permanent in correctiemiddelen en hij trekt als een lier

Dan zou je je toch kunnen gaan afvragen of je niet beter iets anders kan proberen denk ik dan.
Maar ja.. de reacties zijn natuurlijk niet van de lucht als mensen zien wat ie om de nek heeft hangen..
Ik moet me er eigenlijk niets van aantrekken..en dat deed ik ook niet, ik weet hoe ik met me hond omga en of ie nou een slip omkrijgt of de penneband, JIPPIE we gaan naar buiten en lekker wat doen is de reactie
Ik snap niet waarom je je niks van andere mensen zou willen aantrekken die met honden lopen die NIET trekken of vervelend doen en die een gewone halsband omhebben. Ik denk persoonlijk dat die mensen je nog wel het een en ander kunnen leren als ik dit zo lees.
Ik zie het zelf als de correctie die een andere hond gebruikt op verkeerd gedrag, een korte beet in de nek.
Maar daar zullen de meningen over verschillen
Heb je honden elkaar wel eens met felle nekbeten zien corrigeren?

ik ga nu effe neertikken wat ik ervoer vandeweek, reageer niet per vraag op je vragen, maar ben wel erg eh pfff, ik ben gewoon week...
Ik ben een weekend weggeweest... mijn hond raakte de slip kwijt.. tijdens wat dollen op een grasveld..
Toevallig had ik de penneband mee en die deed ik om toen ik naar een braderie moest.. hij moest gelijnd dus dan de penneband maar..
Het waren allemaal vreemde indrukken, hij moest op een pont.. en daarna was het natuurlijk helemaal leuk en druk en yippee.. maar goed daarna de drukte van een braderie in... nou na drie keer echt corrigeren, brak me weeeeige hart.. we begrepen elkaar effe niet meer.. dat heb ik wel ervaren, ik weeet dat ik geen lijnloper heb, is ie niet op getraind.. loopt ie los en geeef ik commando volg dan is er geeen probleem maar aan de lijn is t een ramp..
Een slip geeft geen pijn prikkel, de penneband wel, maar mijn hond leerde niet van de correctie op de penneband.. een auw effect was er wel.. en de blik....
De blik deed me beseffen genoeg.. penneband bleef om maar ik heb geen "beet"meer toegepast.. een kleine tiktik in combi met me stem.. "trekken!"dat was voldoende.. we zijn de drukte uitgelopen en naar strand gegaan..
Het is hondafhankelijk welke methode je gebruikt daar ben ik nu wel achter.. de penneband heeft hij nu wel om, maar een flinke correctie daar waak ik toch wel voor, dat heeft me hond niet nodig.. hij is soms wat onstuimig, maar dan moet ik dat met me mond afdoen.. en een klein trekje tegelijkertijd.. "trekken"zeg ik dan.. en dan weet ie t wel..
En andere mensen, ja ook nu de kenners getroffen, de ene had vroeger duitse doggen gehad die standaard aan de prikband liepen, een ander had herders die door de band heen liepen.. en ik .. ik heb er een.. die eigenlijk geen penneband nodig heeft maar communicatie..
Wel weet ik dat als ik een pup ooit krijg,. dat ik lijn lopen ook zeer ga trainen!