Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Slipketting vs. prikband

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Dobervrouw

Ongelezen bericht door Dobervrouw »

Oke is dat ook weer opgehelderd Inge :mrgreen:

Maar de conclusies zijn dus eigenlijk kort gezegd:

1) dat je met een slipketting zelf een (juiste) correctie uit hoort te voeren en dat een prikband zelf het werk doet

2) dat een slipketting minder hard aanvoelt voor een hond (over het algemeen genomen)

3) dat een slipketting gevaarlijker is ivm het strottenhoofd

4) dat je een slipketting en een prikband verder eigenlijk niet goed met elkaar kunt vergelijken als correctiemiddelen, omdat de handeling van beide middelen heel anders in elkaar steekt

Klopt dat zo'n beetje? :19:
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

MARC_S schreef:
blondie schreef:Bij een slipband correctie en de slipketting zit hoger in de nek dan kun je bij een hond het strottehoofd flink beschadigen.
Een prikband en een slip daar moet je mee corrigeren indien nodig, het is niet de bedoeling dat een hond in de pennen gaat hangen of in de slip en toch doortrekt want daar bereik je niets mee, een korte snelle ruk op het juiste moment en het commando wat je wilt bereiken, daar leert een hond van..
Wat leert hij dan precies? Volg! Gevolgd door een pijnprikkel? :denken: Wat is dan de les?
Mij lijkt het logischer dat je je hond iets afleert met zulke banden want aanleren gaat niet met straffen. :19: Dan doet de hond alleen maar onderdanig. :roll:
Ik heb en de pennenband voor te trainen, en de slip eigenlijk op strand en straat, maar geloof me of niet.. vorige keer adviseerde mijn eigen dierenarts.. om een prikband om te doen.. hij heeft nogal eens de neiging te gaan trekken, zeker als we naar strand gaan..

Dan weet je dus nu dat je methode totaal niet werkt. Je hond loopt permanent in correctiemiddelen en hij trekt als een lier :roll: Dan zou je je toch kunnen gaan afvragen of je niet beter iets anders kan proberen denk ik dan. :19:
Maar ja.. de reacties zijn natuurlijk niet van de lucht als mensen zien wat ie om de nek heeft hangen.. :wink:
Ik moet me er eigenlijk niets van aantrekken..en dat deed ik ook niet, ik weet hoe ik met me hond omga en of ie nou een slip omkrijgt of de penneband, JIPPIE we gaan naar buiten en lekker wat doen is de reactie :mrgreen:
Ik snap niet waarom je je niks van andere mensen zou willen aantrekken die met honden lopen die NIET trekken of vervelend doen en die een gewone halsband omhebben. Ik denk persoonlijk dat die mensen je nog wel het een en ander kunnen leren als ik dit zo lees.
Ik zie het zelf als de correctie die een andere hond gebruikt op verkeerd gedrag, een korte beet in de nek.

Maar daar zullen de meningen over verschillen
Heb je honden elkaar wel eens met felle nekbeten zien corrigeren?
:roll: ik ga nu effe neertikken wat ik ervoer vandeweek, reageer niet per vraag op je vragen, maar ben wel erg eh pfff, ik ben gewoon week...

Ik ben een weekend weggeweest... mijn hond raakte de slip kwijt.. tijdens wat dollen op een grasveld..
Toevallig had ik de penneband mee en die deed ik om toen ik naar een braderie moest.. hij moest gelijnd dus dan de penneband maar..
Het waren allemaal vreemde indrukken, hij moest op een pont.. en daarna was het natuurlijk helemaal leuk en druk en yippee.. maar goed daarna de drukte van een braderie in... nou na drie keer echt corrigeren, brak me weeeeige hart.. we begrepen elkaar effe niet meer.. dat heb ik wel ervaren, ik weeet dat ik geen lijnloper heb, is ie niet op getraind.. loopt ie los en geeef ik commando volg dan is er geeen probleem maar aan de lijn is t een ramp..
Een slip geeft geen pijn prikkel, de penneband wel, maar mijn hond leerde niet van de correctie op de penneband.. een auw effect was er wel.. en de blik.... :eek:
De blik deed me beseffen genoeg.. penneband bleef om maar ik heb geen "beet"meer toegepast.. een kleine tiktik in combi met me stem.. "trekken!"dat was voldoende.. we zijn de drukte uitgelopen en naar strand gegaan..

Het is hondafhankelijk welke methode je gebruikt daar ben ik nu wel achter.. de penneband heeft hij nu wel om, maar een flinke correctie daar waak ik toch wel voor, dat heeft me hond niet nodig.. hij is soms wat onstuimig, maar dan moet ik dat met me mond afdoen.. en een klein trekje tegelijkertijd.. "trekken"zeg ik dan.. en dan weet ie t wel..

En andere mensen, ja ook nu de kenners getroffen, de ene had vroeger duitse doggen gehad die standaard aan de prikband liepen, een ander had herders die door de band heen liepen.. en ik .. ik heb er een.. die eigenlijk geen penneband nodig heeft maar communicatie..

Wel weet ik dat als ik een pup ooit krijg,. dat ik lijn lopen ook zeer ga trainen!
Burnie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Burnie »

Ja trainen is bij een pup zeker effectiever dan lukraak corrigeren met een slipketting of zo'n prikband.
De slipketting is in mijn ogen een instrument dat alleen alleen zin heeft om de hond te leren volgen. Bij Bennie waren 2 correcties ermee genoeg om op te houden met trekken en te volgen. Ik heb de slip nog wel, maar gebruik hem niet, want het is niet nodig.
Een prikband is een martelwerktuig, pure dierenbeulerij en die komt er hier niet in!
Dobervrouw

Ongelezen bericht door Dobervrouw »

Burnie schreef:Ja trainen is bij een pup zeker effectiever dan lukraak corrigeren met een slipketting of zo'n prikband.
De slipketting is in mijn ogen een instrument dat alleen alleen zin heeft om de hond te leren volgen. Bij Bennie waren 2 correcties ermee genoeg om op te houden met trekken en te volgen. Ik heb de slip nog wel, maar gebruik hem niet, want het is niet nodig.
Een prikband is een martelwerktuig, pure dierenbeulerij en die komt er hier niet in!
Ik vind het dan wel weer interessant, waarom jij bijv. wel een slipketting hebt en een prikband zo verschrikkelijk vind. Kun je me dat uitleggen, want beide zijn toch corrigeermiddelen, alleen werken ze op een andere manier? Vind je de slipketting dan milder dan een prikband?

Niet als kritiek bedoelt hoor, ik wil alleen weten hoe mensen er tegen aan kijken.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Burnie schreef:Ja trainen is bij een pup zeker effectiever dan lukraak corrigeren met een slipketting of zo'n prikband.
ik vind een slipketting een martelwerktuig en gebruik daarom met trainen een prikker :19: dierenbeulerij is bij mij iets anders... als je maar weet wat je doet, dan kan een prikband zeer effectief zijn.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Burnie
Zeer actief

Dobervrouw schreef:
Ik vind het dan wel weer interessant, waarom jij bijv. wel een slipketting hebt en een prikband zo verschrikkelijk vind. Kun je me dat uitleggen, want beide zijn toch corrigeermiddelen, alleen werken ze op een andere manier? Vind je de slipketting dan milder dan een prikband?

Niet als kritiek bedoelt hoor, ik wil alleen weten hoe mensen er tegen aan kijken.
Nou, milder??? An sich niet, maar als je een slipketting goed gebruikt, geef je er een correctie mee op het juiste moment (tijdens de training) en de hond reageert. Daarna heb je de slip niet meer nodig als het goed is (en dat is het hier).
Een prikband blijft prikken, ook al doet de hond niks verkeerds. Als correctiemiddel heb je er ook al niks aan. Ik zie er gewoon de zin niet van in, that's it.
Op de hondenschool waar wij trainen, hangt er een mooi exemplaar op van een prikband met pinnen van 5 à 10 cm lang. Te koop via internet. De trainers hebben hem ophangen ter afschrikking (van honde-eigenaren :mrgreen: ). Alles onder het motto: wij trainen hier never nooit mee en wie hem gebruikt is hier niet welkom.
Ricky
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ricky »

als je geen ruk aan de prikker geeft prikt hij ook niet
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Burnie schreef:
Dobervrouw schreef:

Nou, milder??? An sich niet, maar als je een slipketting goed gebruikt, geef je er een correctie mee op het juiste moment (tijdens de training) en de hond reageert. Daarna heb je de slip niet meer nodig als het goed is (en dat is het hier).
Een prikband blijft prikken, ook al doet de hond niks verkeerds. Als correctiemiddel heb je er ook al niks aan. Ik zie er gewoon de zin niet van in, that's it.
Op de hondenschool waar wij trainen, hangt er een mooi exemplaar op van een prikband met pinnen van 5 à 10 cm lang. Te koop via internet. De trainers hebben hem ophangen ter afschrikking (van honde-eigenaren :mrgreen: ). Alles onder het motto: wij trainen hier never nooit mee en wie hem gebruikt is hier niet welkom.
ach die foto kan ik je ook wel geven hoor, ik heb er hier genoeg hangen, alle maten en soorten voor elke hond de juiste :19: en pinnen van 10 cm die heb ik zelfs nog nooit gezien dus dat vind ik erg knap eigenlijk....waar is die voor, voor een beer ofzo :roll: Afbeelding standaard exemplaar..... normale prikker....
Even op je reactie terugkomend... ik zie het nut niet van een slipketting, waarom een hond schade toebrengen aan z'n strottehoofd (als je het niet goed doet) waarom een hond net altijd iets te laat corrigeren... want echt op tijd moet je wel heel snel zijn... als het met een prikband op een veel zachtere manier kan, geen gerop, gewoon een zacht tikje is voldoende daarnaast op 'het' moment omdat je die ruk niet hoeft te geven. Mijn prikbanden blijven niet prikken hoor als ze niks verkeerds doen, wil dan weleens weten hoe jij die prikker gebruikt als dat gebeurd. :denken: Ach ja... en dat van 'wij trainen hier nooit mee'... leuk voor ze... kan er niet wakker van liggen, zoek ik toch een school waar ik er wel welkom mee ben... gelukkig heb ik er nooit problemen mee gehad, vind het dus nogmaals veel diervriendelijker dan jouw slipketting, die heb ik alleen voor de sier om bij de hond, die gebruik ik niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Burnie schreef:
Dobervrouw schreef:

Een prikband blijft helemaal niet prikken als je hond niets verkeerd doet, hoe kom je erbij? :19:
Ik vind een prikband geen martelwerktuig. Het kan als martelwerktuig gebruikt worden ja, maar dat is dus niet hetzelfde als beweren dat het altijd een martelwerktuig is. :wink: Dan zijn slipkettingen, halti's, gentle leaders etc ook allemaal martelwerktuigen. :roll: Zelfs een halsband kan een martelwerktuig zijn.
Een prikker is een hulpmiddel. Mits goed gebruikt is daar niets mis mee.
En prikkers van 5 á 10 cm lang???? Ik heb ze niet :19: en ken ook niemand die dergelijke prikbanden gebruikt. Als ze al zouden bestaan...
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef: En prikkers van 5 á 10 cm lang???? Ik heb ze niet :19: en ken ook niemand die dergelijke prikbanden gebruikt. Als ze al zouden bestaan...
die bestaan niet :denken: dat heeft ook geen enkel nut overigens... tenminste... ik kan er niks bij bedenken... heb ze ook nog nooit gezien :19:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

malinois schreef:
Inge schreef: En prikkers van 5 á 10 cm lang???? Ik heb ze niet :19: en ken ook niemand die dergelijke prikbanden gebruikt. Als ze al zouden bestaan...
die bestaan niet :denken: dat heeft ook geen enkel nut overigens... tenminste... ik kan er niks bij bedenken... heb ze ook nog nooit gezien :19:
Natuurlijk heeft dat geen nut :mrgreen: Het puntje gaat duwen op de huid en zolang de punten er niet ingaan :eek: maakt de lengte ervan niks uit :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
malinois schreef:
Natuurlijk heeft dat geen nut :mrgreen: Het puntje gaat duwen op de huid en zolang de punten er niet ingaan :eek: maakt de lengte ervan niks uit :19:
nou met 10 cm zouden ze er bijna aan de andere kant weer uitkomen :N:
Afbeelding
Burnie
Zeer actief

Ik zal morgen als ik op de cursus ben een foto maken van die fameuze prikband en hier op het forum plaatsen. Ik wist zelf niet dat ze ze met zo'n lange pinnen maken :denken:
En idd, ook een slipketting of halti kunnen bij verkeerd of te vaak gebruik een martelwerktuig zijn. Sommigen hier werken met de prikband. Blijkbaar werkt dat goed bij oordeelkundig gebruik. Het gevaar is bij al deze middelen dat ze door idioten verkeerd gebruikt worden. Maar dat is helaas bij veel dingen zo :jank:
vedim
Actief

Ongelezen bericht door vedim »

Sinds een paar dagen gebruik ik de prikband.
en hoewel ik nooit had Gedacht dat ik het ooit "nodig" zou hebben,of uberhaupt ooit zou gebruiken.
ben ik ontzettend enthousiast met de resultaten die we ermee boeken.
Nu drie maanden zwanger en nú al gezegend met een bekkeninstabiliteit werd het hond uitlaten een absolute uitdaging.
Sinds ik zwanger ben is hij overmatig waaks op mij, geen andere hond mag naar me kijken. :roll: of dat een chihuahua is of een leonberger ...
Hij gaat zwaar uit zijn plaat en door mijn bekken klachten werd het steeds moeilijker hem te houden. geen commando drong nog tot hem door. :N: :boos:
Onder begeleiding van zijn oude trainer en zijn vorige eigenaar hebben we de prikband geintroduceert.
Want ik vind het een nogal rigoreus middel, en correct gebruik vind ik absoluut noodzakelijk. weten waar je mee bezig bent.
Als een mak lammetje loopt hij met losse lijn langs vier aangelijnde herders....
Mijn ogen rollen bijna over het trainigsveld van verbazing!!
in het park probeert hij soms nog heel even, maar hij komt er al snel op terug.
Na elk correct gepasseerde hond ( niet blaffen, en niet trekken) beloon ik hem direct met lovende woorden wat lekkers en een kriebel achter zijn oor.
hier had ik niet van durven dromen!
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Het is als met alle hulpmiddelen, bij verkeerd gebruik zijn ze een ramp, bij goed gebruik een zegen.

Ik trainde ook pakwerk met de prikker (en een tuig) omdat mijn hond het appèl bij dat pakwerk niet zo belangrijk vond en ik wel.
Heeft prima geholpen.

Normaal loopt ie op een slipketting die niet op slip staat, ook geen enkel probleem.

En bij het spelen met zn balletje is het commando 'los' meer dan genoeg, die situatie is echt niet te vergelijken met een hond die vol in zn driften staat op het trainingsveld!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
monika63
Vaste gebruiker
Contacteer:

prikband

Ongelezen bericht door monika63 »

Ook ik gebruik de prikband
Zowel met de training als ook in de stad
En alleen maar om haar te kunnen houden en te kunnen corrigeren als dat nodig is
Verder geen kale plekken of wat dan ook
In en om huis gaat de prik eraf
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.

Ongelezen bericht door sky »

Hier noooooit meer een slipketting maar gewoon een prikker waarom ..
mijn border collie loopt altijd met een plate halsband ook met trainen, tot ik VZH met haar ging doen alles perfect en ze heeft er echt plezier in maar met rechtsomkeer bleef ze achter ballen, speelgoed en eten zelfs rookworst en pens (vers en gedroogd) doet ze niet voor dus slipketting nou staart tussen haar benen en in de ankers (coriseren hoeft bij haar niet maar het ging erom net even bij de wending haar naast me te laten lopen ipv achter me), daarna ok niet meer getraint met slip.
Een paar weken later had ik de prikker voor mijn mechel bij me (niet zozeer om te trainen maar omdat ze uitvalt naar mensen en honden doordat ze tot 5 maanden niets anders heeft gezien dan haar kennel van binnen en ik dus niet het risico wil lopen dat ze een hond, kind of wie dan ook grijpt) dus prikband bij mijn border collie omgedaan (niet mee gecoriseerd dan he) ze liep perfect en nog kwispelen ook geen staart tussen haar benen en niet hoesten meer na afloop.
Heb een keer gebruikt voor 2 min. en daarna nooit meer ze heeft nu door wat de bedoeling is en loopt de wendingen perfect!!!

Asl die prikband echt zo dierenbeulerij is dan had ze echt niet zo goed hierop gereageerd hoor.
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Mag ik eens vragen wat het nu van pakwerk inhoud als je geen politie hond hebt?
Eerlijk gezegd heb ik zelf het nut er nooit van in gezien
Omdat je dit in het openbaar nooit zult gebruiken
Maar zijn daar wedstrijden in of zo?
Was daar gewoon benieuwd na
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

pablo schreef:Mag ik eens vragen wat het nu van pakwerk inhoud als je geen politie hond hebt?
Pakwek is onderdeel an verschillende hondensporten. Voor info bekijk de verschillende topics hier maar
Jan
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

sky schreef:(coriseren hoeft bij haar niet maar het ging erom net even bij de wending haar naast me te laten lopen ipv achter me), daarna ok niet meer getraint met slip(....)dus prikband bij mijn border collie omgedaan (niet mee gecoriseerd dan he) ze liep perfect en nog kwispelen ook geen staart tussen haar benen en niet hoesten meer na afloop.
Als je zo vaak zegt dat je er niet mee corrigeert, waarom hang je er dan een prikker omheen?
En waarom ben je dan verbaasd dat ze nog kwispelt?
Persoonlijk heb ik een enorme hekel aan het corrigeren op volgen als je hond zo duidelijk uit zichzelf net achter je blijft lopen. Zo'n hond geeft een signaal af waarvoor je hem de hemel in zou moeten prijzen, maar neehoor, NAAST moettie :roll:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Een prikband bij een Bordercollie :roll: Sorry dat wil er bij mij niet in. Dat zulke dingen gebruikt worden in de africhting bij honden die zo gefokt zijn dat ze blijkbaar van gekkigheid niet meer weten wat ze doen en geen enkel oog meer hebben voor hun geleider, daar kan ik inkomen. Ik moet er zelf niet aan denken om op die manier met mijn hond om te gaan en ook niet om zo'n hond te hebben die blijkbaar helemaal hoteldebotel wordt tijdens een training.

Maar bij een bordercollie vind ik dit zo'n enorm zwaktebod. Jij bent niet in staat je hond duidelijk te maken wat de bedoeling is. In plaats van dat je dan eens gaat piekeren wat je anders zou kunnen doen om hem duidelijk te maken wat jij van hem wil, neem je dan een band met pinnen. Als ze geen zeer deden, dan werkte het niet, dus kom niet aan met dat de hond het zo leuk vindt. Je hond vindt het leuk dat jij blij bent, dat hij beloond wordt, maar die band die vindt hij bepaald niet leuk. Je had hem gemakkelijk kunnen leren wat de bedoeling was als je eens naar jezelf had gekeken, jij deed iets fout, niet de hond.

Anne
malinois
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:Een prikband bij een Bordercollie :roll: Sorry dat wil er bij mij niet in. Dat zulke dingen gebruikt worden in de africhting bij honden die zo gefokt zijn dat ze blijkbaar van gekkigheid niet meer weten wat ze doen en geen enkel oog meer hebben voor hun geleider, daar kan ik inkomen. Ik moet er zelf niet aan denken om op die manier met mijn hond om te gaan en ook niet om zo'n hond te hebben die blijkbaar helemaal hoteldebotel wordt tijdens een training.
dat is zo'n foute gedachtengang :wink: net alsof alle honden met een prikker om van die ongeleide projectielen zijn... ik heb er jaren mee getraint, en ik had een hele makkelijke hond alleen net de kleine correcties kon ik niet geven met een slipketting (was steeds te laat) en ik vind een slipketting veel zieliger dan een prikker.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

pablo schreef:Mag ik eens vragen wat het nu van pakwerk inhoud als je geen politie hond hebt?
Bij de IPO heb je 3 onderdelen, speuren, gehoorzaamheid (appel) en pakwerk...
dus daar wordt het ook in gedaan, wat het nut is? Wat is het nut van flyball bijv.? Het pakwerk is een spelletje....
Afbeelding
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.

Ongelezen bericht door sky »

Ik ken mijn hond en ik weet dat dit DE manier was om haar net even over die hindernis te krijgen.
Met een slip ga ik niet corriseren omdat ik dat te hard vindt vooral voor haar.
De prikker hoefte ik niet een mee te corriseren waardoor als ze achterbleef ze gecorriseerd werd op haar nivo en niet meer dan dat (wat bij haar al heel snel te veel is) zals met een slip wel gebeurde.

Uiteindelijk heb ik nu een hond die me graag volgd en nog goed ook, wat door middel van een prikband is gekomen omdat hij op de juiste maneir is gebruikt in de zin van op haar nivo.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Alle mensen die zich afvragen waarom pakwerk gedaan wordt (en daar vaak in hun hart eigenlijk op tegen zijn) zouden eens op een kringgroep of een NBG vereniging moeten gaan kijken.
Ik denk dat er dan een wereld voor hun opengaat als ze zien hoe geweldig de honden datzelfde pakwerk vinden.
Het is namelijk ook zo dat als je hond er niks aanvindt je ook niks met die hond kunt en je dus al heel snel uitgepakwerkt bent.
Appèl kun je eventueel nog afdwingen (binnen zekere grenzen) pakwerk niet of nauwelijks.
Als een hond niet wil bijten, of daar slechts een halfslachtige poging toe doet omdat hij het niet ziet zitten, is het gewoon einde oefening.
Je kunt hem moeilijk met zn kaken op de arm van de pakwerker binden en zelfs als je dat zou doen heb je toch een probleem met lossen :wink:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

renee-uk schreef:Alle mensen die zich afvragen waarom pakwerk gedaan wordt (en daar vaak in hun hart eigenlijk op tegen zijn) zouden eens op een kringgroep of een NBG vereniging moeten gaan kijken.
Ik denk dat er dan een wereld voor hun opengaat als ze zien hoe geweldig de honden datzelfde pakwerk vinden.
Het is namelijk ook zo dat als je hond er niks aanvindt je ook niks met die hond kunt en je dus al heel snel uitgepakwerkt bent.
Appèl kun je eventueel nog afdwingen (binnen zekere grenzen) pakwerk niet of nauwelijks.
Als een hond niet wil bijten, of daar slechts een halfslachtige poging toe doet omdat hij het niet ziet zitten, is het gewoon einde oefening.
Je kunt hem moeilijk met zn kaken op de arm van de pakwerker binden en zelfs als je dat zou doen heb je toch een probleem met lossen :wink:
Daar heb je vast gelijk in :wink:

Bedenk eens dat als je niet bekend bent met het pakwerk spelletje, dat je je heel goed kunt indenken dat een hond die graag bijt en dat op de training ook mag, misschien in het dagelijkse leven ook sneller bijt?
De spelletjes als Flyball en Agility leveren wat dat betreft gevoelsmatig heel wat minder risico op, denk je niet? :wink: :mrgreen:

Ik denk trouwens dat heel veel mensen een goede "pakwerkhond" niet aan kunnen.
Ik vermoed dat ik dat zelf ook niet kan. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Hoi Allemaal,

Ik ken een hond die een wijk verderop woont. Die kreeg maanden geleden een prikband om en ik vond dat zielig! De eigenaresse vond van niet. Ze legde mijn vragen netjes uit -voor zover ik die had, ben en blijf wel vooroordelend he- maar die band bleef om. Volgens haar had haar hond het echt even nodig en met een slip kon ze niet omgaan. Ondingen beweerde ze.

Ondertussen trainde ik mij een versuffing met een Gentle Leader. Nee, geen prikband bij mijn hond ook al was het inmiddels een pittige puber geworden. Barca kan nog niet naast de fiets. Rustig naast mij lopen lukt wel, mits ik 1000de trainertjes meeneem en heel veel lieve woordjes.

Vorige week kwam ik die hond en eigenaresse weer tegen en ik kan er niks aan doen. Mij bekroop toch een onrustig gevoel, zo van een afstand.
Haar hond liep netjes naast haar terwijl ze fietste. Ze stapte af en vroeg hoe het met mij hond was. ik zei "ach, puberaal hé, dan weet je het wel". Ik kon het werkelijk niet geloven maar haar tornadogevalletje bleef netjes naast haar en ging uit zichzelf zitten terwijl die van compleet overenthousist en als een gek aan het trekken was. Constant moest ik het commando 'Zit' geven, Gentle Leader was af en hij had een normale halsband. Ondertussen gaf ik best wel wat rukken aan zijn riem.

Ze parkeerde haar fiets, hond bleef netjes naast de fiets en kwam mij helpen. Hoe ik mijn riem moest gebruiken en hoe ik hem daarmee moest corriceren. "Nooit zomaar trekken" zei ze nog. Ondertussen keek ik eens naar de halsband van haar hond. Hoe kon iemand mij nou advies geven terwijl ze zelf de simpelste oplossing ter hand nam? Zo redeneerde ik. "Simpel, nee die band is alles behalve simpel mits je weet hoe je die moet gebruiken" was haar stelling. Toch vroeg ik "maar doen die prikkers geen pijn"? Ik mocht zelf voelen en daar was ik wat huiverig voor. Ik pak die ketting van haar hond en wat bleek...alle prikkers waren plat geslagen!!

Haar hond had het echt niet meer nodig en ze was niet van plan om een andere ketting of band te kopen, was te duur en deze vond ze mooi genoeg staan. Daarnaast vond ze de reactie's van andere mensen wel leuk "zo vooroordelend he", zei ze nog. Ze had in haar schuur de prikkers zelf platgeslagen toen ze zeker wist dat het beslist niet meer nodig was. Op die manier heeft ze tig honden opgevoed en als je dit beestje voor die tijd had gezien had je niet geloofd dat het arme schaap nog op te voeden viel. Zijn hele hals was compleet gaaf en er zat geen gaatje en geen haar verlies. Volgens mijn leken verstand had ze een Mechel!

Bij ons afscheid lachtte ze nog en zei "elke band is een hulpmiddel, het ligt aan de Alfa hoe die ermee omgaat". Ik liep verder met mijn nieuwe gratis verkregen instucties en het liep al stukken beter. Ben met mijzelf in conclaaf of ik vandaag of morgen 'toevallig' langs haar huis ga lopen?

Ik wil nog meer gratis wandelinstructies en hoe ik hem in toom kan houden, ook tijdens de 'ik ben bijna een reu onder de reuenperiode'. Volgens mij ben ik met mijn ruim 35 kilo wegende hond aan een lekker kopje koffie toe van mijn 'n wijkje verderop wonende buurvrouw. :ok:
Jaap*
Zeer actief

Wilma+Barca schreef:"elke band is een hulpmiddel, het ligt aan de Alfa hoe die ermee omgaat".
Een ander kan je zo'n voorbeeld noemen van de slipketting, weer een ander kan je zo'n voorbeeld noemen van de klikker, en weer een ander kan dat met de tt of met een zak vol kaasblokjes..
Het gaat erom hoe je met de hond omgaat, succes hangt niet van een hulpmiddel af. Als dat wel zo is, is er iets mis.
Alles kan werken, je kiest een manier die bij je past of waar je goede ervaringen mee hebt, maar geen enkele hond/baas combinatie is hetzelfde. Het is niet zo dat het omhangen van een attribuut, en daar hetzelfde mee doen als je een ander hebt zien doen, dat je dan ineens instant succes hebt.
Wat jij hebt gezien is iemand die blijkbaar een goed inzicht heeft in haar hond en, gesterkt door haar vertrouwen in haar "goodluckcharm, de prikband" genoeg kalmte, doortastendheid en vertrouwen uitstraalt naar de hond. Niets meer en niets minder.
Die hond gelooft wat zij zegt of doet, waarschijnlijk omdat hij geen reden heeft om aan haar te twijfelen. Niet omdat hij een prikband omheeft :wink:
Laatst gewijzigd door Jaap* op 16 aug 2008 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

prikband om het volgen aan te leren? :denken: :19:

volgen leer je niet door te corrigeren. Of dat nu een mechel, BC of chihuahua is :19:

hond blijft achter, fijn, we trekken hem ff met de prikker een meter vooruit??? :denken: :denken: :19:

kan er dus bij mij niet in. :19:
Jaap*
Zeer actief

Ik denk wel eens dat we geen tijd, zin of lef hebben om onze hond doorlopend écht te leiden. En dat we daarom al snel grijpen naar iets waarmee we de hond kunnen laten doen wat we willen op de momenten dat het ons wél uitkomt.
Hij moet naar ons luisteren vinden we.
"Waarom zou hij", denk ik vaak. Als je er als baasje meestal de kantjes vanaf loopt.
Maar dat zijn nu juist vaak de mensen die vervallen in het misbruiken van hulpmiddelen. LUISTEREN zallie! :roll:
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”