Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat zouden jullie doen? *Update* (pag.3)

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Ineke

Ongelezen bericht door Ineke »

LongFields schreef:
Ineke schreef:
Ja dat bedoelde ik met 'n wachtlijst, reserveringen :wink: .
Ik zag pas na het plaatsen van mijn reactie dat je het over een wachtlijst had gehad in je vorige berichtje, heb ik overheen gelezen denk ik.
Maar hoeveel heb je er concreet al dan?
Ineke schreef: Oogonderzoek opnieuw is op zich ook geen probleem, is zo gepiept, maar toch...
Liever niet. Snappie? Dan is namelijk deze keer voor niks geweest. :19:
Waarom voor niets? Je weet nu toch zelf dat ze vrij is bevonden van erfelijke oogafwijkingen op dit moment? Dat is toch altijd waardevol om te weten?

Dispensatie aanvragen bij de fok-adviescommissie kun je natuurlijk zowiezo doen. Misschien geven ze die gewoon en kun je toch gebruik maken van je rasvereniging voor pupbemiddeling etc.
Als je die niet krijgt zou ik het zelf gewoon niet gaan gokken nu. Er is nog tijd genoeg lijkt me.
Ik weet van 3 mensen sowieso zeker dat ze willen, van 2 mensen 'misschien'.
Dat laatste klinkt niet erg positief, maar bij 1 iemand (vriendin van me) ligt het aan haar situatie.
Die situatie ken ik en dus staat ze nog steeds op de lijst :wink: .
Ik verwacht overigens dat er 4 of 5 pups uit komen.
Ik moet vrijstelling vragen bij het bestuur, niet de fokadviescommissie.
Die doen daar geen uitspraken over, de bemiddeling ook niet.
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Ineke schreef:
Wilma schreef:Kan je niet gewoon dispensatie aanvragen voor deze regel? Staat daar niks over in jullie fokreglement?

Soley is nog niet loops, als dat eerdaags gebeurd dan is ze 23,5 maand op het moment van dekken.
Gewoon op voorhand schriftelijk dispensatie aanvragen aan de fokcommissie of het bestuur voor artikel .... van het fr. Ook vragen om een schriftelijk antwoord op jouw schrijven.
Dat ga ik dus proberen als het doorzet.
Maar ze is dan 22,5 maand, da's juist 't probleem.
Is het verstandiger om het schriftelijk aan te vragen dan telefonisch?
Of misschien beide?
Ik rekende met 24 maanden. Feit blijft dat je voor ongeveer 2 weken dispensatie nodig hebt. Daar rekende ik ook mee.
Dit soort zaken altijd schriftelijk doen en schriftelijk laten beantwoorden.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Ineke

Wilma schreef:
Ineke schreef:
Wilma schreef:Kan je niet gewoon dispensatie aanvragen voor deze regel? Staat daar niks over in jullie fokreglement?

Soley is nog niet loops, als dat eerdaags gebeurd dan is ze 23,5 maand op het moment van dekken.
Gewoon op voorhand schriftelijk dispensatie aanvragen aan de fokcommissie of het bestuur voor artikel .... van het fr. Ook vragen om een schriftelijk antwoord op jouw schrijven.
Dat ga ik dus proberen als het doorzet.
Maar ze is dan 22,5 maand, da's juist 't probleem.
Is het verstandiger om het schriftelijk aan te vragen dan telefonisch?
Of misschien beide?
Ik rekende met 24 maanden. Feit blijft dat je voor ongeveer 2 weken dispensatie nodig hebt. Daar rekende ik ook mee.
Dit soort zaken altijd schriftelijk doen en schriftelijk laten beantwoorden.
Okidoki thanx voor de tip! :ok:
Ik wacht sowieso eerst af of het allemaal wel nodig is natuurlijk, maar dat lijkt er wel op.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ineke schreef: Ik moet vrijstelling vragen bij het bestuur, niet de fokadviescommissie.
Ook goed, Jantje, Pietje, Klaasje... :roll:
Bij iedere rasvereniging gaat dat blijkbaar weer anders. Bij die van mij moet je dispensatie aanvragen bij de Fokkerij Toets Commissie, en in die commissie zit 1 bestuurslid die de dispensatie voorlegt aan de rest van het bestuur.
Ineke

LongFields schreef:
Ineke schreef: Ik moet vrijstelling vragen bij het bestuur, niet de fokadviescommissie.
Ook goed, Jantje, Pietje, Klaasje... :roll:
Bij iedere rasvereniging gaat dat blijkbaar weer anders. Bij die van mij moet je dispensatie aanvragen bij de Fokkerij Toets Commissie, en in die commissie zit 1 bestuurslid die de dispensatie voorlegt aan de rest van het bestuur.
:N: :N: :N:

Was geen aanval! Sorry!
Volgens de bemiddeling moet ik 't aan 't bestuur voorleggen zodra het nodig blijkt te zijn.
Die overleggen dan inderdaad met elkaar en dan hoor ik 't wel.
Maar nogmaals, eerst afwachten. Ga ze niet voor niks lastigvallen :wink: .
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Komen ze dan zodra je ze belt of een brief stuurt direct bij elkaar? Bij mijn RV wordt er normaal gesproken maar 1x per maand vergaderd over fokaanvragen. Als ik dus pas zou gaan bellen/schrijven als mijn hond loops was geworden, dan zou dat al te laat zijn.
Ineke

LongFields schreef:Komen ze dan zodra je ze belt of een brief stuurt direct bij elkaar? Bij mijn RV wordt er normaal gesproken maar 1x per maand vergaderd over fokaanvragen. Als ik dus pas zou gaan bellen/schrijven als mijn hond loops was geworden, dan zou dat al te laat zijn.
Voor zover ik heb begrepen overleggen ze dat direct, de bemiddeling heeft aangeraden het zo te doen.
Misschien is er bij ons niet genoeg aanvraag op dat gebied om er iets maandelijks van te maken.
Het is een vrij kleine vereniging natuurlijk, met maar 12 officieel aangesloten fokkers geloof ik.
En een klein bestuur.
Weet niet hoe dat bij jou is?
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Bij mij is dat wel anders, onder mijn rasvereniging vallen alle 4 de Belgische Herder-variëteiten en er zijn nogal wat fokkers (met name langhaar-fokkers) bij betrokken. Het bestuur op zich is niet heel groot (ik meen 5 of 7 personen maar het rommelt nogal vaak dus exact durf ik het niet te zeggen) maar er zijn verschillende commissies die rechtstreeks onder het bestuur vallen (werkhonden-, agility-, fokkerij-toets-, gg-commissie etc.)
We hebben een vrij grote rasvereniging dus, met flink wat leden. Dat zal in vergelijking tot de jouwe wel schelen voor wat betreft de lengte van de lijnen. :wink:
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

LongFields schreef:Komen ze dan zodra je ze belt of een brief stuurt direct bij elkaar? Bij mijn RV wordt er normaal gesproken maar 1x per maand vergaderd over fokaanvragen. Als ik dus pas zou gaan bellen/schrijven als mijn hond loops was geworden, dan zou dat al te laat zijn.
Bij onze club gaat denk ik 90% via email. Volgens mij tegenwoordig bij heel veel verenigingen. :wink:
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik zou het niet doen, maar dat heeft er meer mee te maken dat ik zelf 23 maanden te jong vindt voor een teef.

mijn ras mag met 24 maanden, maar dat vind ik ook te vroeg.

ik heb dus geen mening over die ene maand omdat ik het zowiezo erg jong vind.
Afbeelding
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

Dispensatie aanvragen om nog eerder te kunnen fokken dan de 23 maanden die ervoor staat, ik vind dat onzin, je houd je aan de reglementen of niet....fokreglementen zijn er om je als fokker je plannen om heen te bouwen zeg maar en niet andersom..... :denken: dus niet de reglementen aan gaan passen aan jouw plannen... :19:
Ineke

tura schreef:Dispensatie aanvragen om nog eerder te kunnen fokken dan de 23 maanden die ervoor staat, ik vind dat onzin, je houd je aan de reglementen of niet....fokreglementen zijn er om je als fokker je plannen om heen te bouwen zeg maar en niet andersom..... :denken: dus niet de reglementen aan gaan passen aan jouw plannen... :19:
Ik had m'n plannen er ook omheen gebouwd, maar aangezien een hond niet plant :19: ...
Ik zou het bestuur goed begrijpen als ze weigeren, maar ik vind dat proberen geen kwaad kan!
Mijn argument is dat Sóley twee weken later echt geen volwassener hond is opeens.
Dat het zo uitkomt met de loopsheid is stomme pech.
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

Winter komt ook uit een dispensatie nest. De teef is 12 dagen voor haar 24 mnd gedekt !
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Wat is het bezwaar tegen een jaar wachten?

Ik weet niet of er bij jouw ras ook een regel is hoe vaak een teef maximaal mag bevallen en dan maakt dat ene jaar extra wachten toch niet uit lijkt mij. Tenzij er geen maximum aan is verbonden.
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

Ineke schreef:
tura schreef:Dispensatie aanvragen om nog eerder te kunnen fokken dan de 23 maanden die ervoor staat, ik vind dat onzin, je houd je aan de reglementen of niet....fokreglementen zijn er om je als fokker je plannen om heen te bouwen zeg maar en niet andersom..... :denken: dus niet de reglementen aan gaan passen aan jouw plannen... :19:
Ik had m'n plannen er ook omheen gebouwd, maar aangezien een hond niet plant :19: ...
Ik zou het bestuur goed begrijpen als ze weigeren, maar ik vind dat proberen geen kwaad kan!
Mijn argument is dat Sóley twee weken later echt geen volwassener hond is opeens.
Dat heet fokken..... :19:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als je wacht totdat ze echt te vroeg loops is voor je je "probleem" aan het bestuur voorlegt, heeft het bestuur maar korte tijd om ja of nee te zeggen.
Als jij denkt dat ze nu iets te vroeg loops wordt, waarom zou je het dan nu niet voorleggen? :denken:
Dan weet je meteen waar je aan toe bent.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Ik dek een teef voor de eerste keer, het liefste bij de derde loopsheid....

Ik snap je gevoel maar regels zijn er en je kan ze overtreden. Die twee weken zou ik het gewoon doen.

Maar goed hopelijk hoeft het niet zover te komen.

gr Maria
Ineke

Martijn schreef:
Ineke schreef:

Nee. Maar je moet ergens een ondergrens stellen en nog geen twee is onder de ondergrens. Dat vind ik tenminste, en de vereniging kennelijk ook.

Daarnaast denk ik echt dat je het "Ik wil het!" gevoel een beetje los moet laten. Als ik het bij anderen zo eens aankijk dan geloof ik dat je jezelf nogal op het Pad der Teleurstellingen zet als je al te precies plant.

Teven blijven ook weleens leeg, krijgen 1 pup of gewoon helemaal nooit iets.
Het lijkt me lastig om daar mee om te gaan als je het al als ergerlijk ervaart dat je haar niet op de tweede loopsheid mag laten dekken omdat ze nog niet oud genoeg is.

Wat maakt dat jaar nu uit?
Ik probeer inderdaad dat 'ik wil het zo graag' echt uit m'n hoofd te zetten, want daar pest ik alleen mezelf maar mee.
Sóley begint al wat te vloeien en Terry (onze gecastreerde shih-mix) stond vanmorgen alweer op d'r zijkant te rijen :mrgreen: .
Dus ik vrees dat het echt 2 weken te vroeg gaat worden.
Maandag bel ik het bestuur. De reden dat ik dat niet gelijk heb gedaan, is dat ik geen idee had bij wie ik om zoiets aan moest kloppen.
Daarom heb ik eerst de mensen gebeld die ik ken en die adviseerden me om het bestuur te bellen.
Als ze maandag zeggen dat 't mooi niet doorgaat, leg ik me daar uiteraard bij neer en houdt 't op. Volgend jaar beter dan.
Maar ik vind het wel de moeite waard om er achteraan te gaan!
Dat van die ondergrens begrijp ik natuurlijk ook wel.
Ben ik het ook helemaal mee eens, een teef moet niet te vroeg gedekt worden. Logisch.
Als het meer had gescheeld, was ik er niet eens achteraan gegaan. Maar twee weken...? :19:
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Ik kan me voorstellen dat je hier van baalt en dat je het ook moeilijk vind om te beslissen wat te doen. Ik denk dat ik toch een aanvraag voor dispensatie zou doen. Die regels zijn ook maar 'geprikt', de ene hond is volwassen met 1,5 de andere pas met 2,5. Daarnaast, je legt het voor, ze zijn niet verplicht om toestemming te verlenen, dus niet geschoten is altijd mis. Mocht je geen toestemming krijgen, tja, dan moet je inderdaad voor jezelf afwegen of je bereid bent de consequenties te aanvaarden als je tegen het beleid ingaat.

Je schrijft dat je maandag het bestuur gaat bellen. Ik zou toch, ook al zijn de lijnen zo kort als je omschrijft, schriftelijk een verzoek indienen. Daarin kun je dan duidelijk de situatie omschrijven, je standpunt en je argumenten opnemen. Ik zou dat doen om te voorkomen dat er dingen verkeerd gecommuniceerd worden. Je kunt natuurlijk ter begeleiding altijd bellen, maar met dit soort belangrijke zaken zou ik geen risico willen nemen.

Ik hoop dat je je dispensatie krijgt, want een jaar moeten wachten, kan me voorstellen dat dat heel erg tegenvalt.

NB Waarom trouwens wachten tot maandag? Ik zou dat juist op een zaterdag of zo doen, maar ja, dat is persoonlijk.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 23 aug 2008 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ineke

Ik heb al overlegd met Sóleys fokster. Die durfde er geen uitspraak over te doen.
Ze verwees me door naar de bemiddeling en de bemiddeling zei dat ik 't bestuur moest vragen.
Ik ga bellen om te zeggen dat ik 't in een mail allemaal wel uitleg :mrgreen: .
Dan weten ze in ieder geval dat ze een mail kunnen verwachten. :wink:
Ik denk dat ik zelfs nu maar een mail stuur en, bij geen antwoord, maandag bel of ze 'm hebben gehad.
Misschien ook wel handig. Ja, dat doe ik! :cheer:
Ineke

Nanna schreef:Als ik het goed begrijp hangt ze tegen een loopsheid aan maar mag ze pas over twee weken gedekt worden, officieel.
Zodra ze loops is zul je evengoed nog een dag of 10/14 moeten wachten voordat ze gedekt kan worden, dus wat is nou precies het probleem :mrgreen:
Je begrijpt het dus niet goed :pffff: :mrgreen: .
Over 4 weken is de ondergrens.
De mail naar het bestuur is verstuurd, ik kan nu alleen nog maar afwachten.
In ieder geval iedereen heel erg bedankt voor de reacties en het meedenken!
Ik hou jullie op de hoogte :ok: .
Ineke

O trouwens, zou ik iemand van jullie even een pb mogen sturen met de mail die ik net heb verzonden?
Ben een nogal onzeker typje (waren jullie vast nog niet achter :mrgreen: ) en zou graag even een controle willen.
Of ik dingen vergeten ben enzo.
Alvast bedankt! :ok:
Ineke

Inge O schreef:
Nanna schreef:Als ik het goed begrijp hangt ze tegen een loopsheid aan maar mag ze pas over twee weken gedekt worden, officieel.
Zodra ze loops is zul je evengoed nog een dag of 10/14 moeten wachten voordat ze gedekt kan worden, dus wat is nou precies het probleem :mrgreen:
ze mag pas half september gedekt worden en is nu net beginnen te vloeien :wink: .
:ok:
Ineke

Ineke schreef:O trouwens, zou ik iemand van jullie even een pb mogen sturen met de mail die ik net heb verzonden?
Ben een nogal onzeker typje (waren jullie vast nog niet achter :mrgreen: ) en zou graag even een controle willen.
Of ik dingen vergeten ben enzo.
Alvast bedankt! :ok:
IS GEREGELD
Ineke

Even een updateje:

M'n vraag is voorgelegd aan het bestuur en de fokcommissie, dus niet gelijk afgewezen.
Dat stemt me wel wat positiever.
Ik dacht ook dat Sóley al wat begon te vloeien, maar het lijkt erop dat dat toch nog even op zich laat wachten.
Gelukkig! Hoe minder tijd er tussen de loopsheid en de 23 maanden zit, hoe beter!
Duimen jullie mee voor een goeie afloop? :cheer:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Hier wordt geduimd. :ok:
Ineke

LongFields schreef:Hier wordt geduimd. :ok:
Thanx, jij extra :wink: .

:cheer:
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Kwam vandaag iemand tegen met een hond (x ZWH) die pups had
gekregen op 1 jarige leeftijd. Was een ongelukje werd mij verteld.
Dus het kan altijd erger :wink:
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Ik duim zeker voor je!
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Plaats reactie