die prikkers zijn standaard bot hoor....de geslepen varianten hebben mensen zelf gedaan...Wilma+Barca schreef: Ik pak die ketting van haar hond en wat bleek...alle prikkers waren plat geslagen!!
Haar hond had het echt niet meer nodig en ze was niet van plan om een andere ketting of band te kopen, was te duur en deze vond ze mooi genoeg staan. Daarnaast vond ze de reactie's van andere mensen wel leuk "zo vooroordelend he", zei ze nog. Ze had in haar schuur de prikkers zelf platgeslagen toen ze zeker wist dat het beslist niet meer nodig was.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Slipketting vs. prikband
Moderator: moderatorteam
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Even uit het topic over Pointer.
Voor mij geeft zo'n topic nou precies aan waar mijn bezwaar tegen hulpmiddelen als de prikband ligt. Mensen komen trainen met hun eerste herder en hopsakee prikband om. Waarom nou niet eerst eens gaan trainen zonder hulpmiddelen, gewoon de hond onder appel krijgen, dat moet toch zonder prikband kunnen. En als je ervaring hebt en weet wat je doet, kun je altijd nog een prikband gaan inzetten. Maar het standaard ombinden van zo'n ding als je op een club komt, dat gaat er bij niet in.Inge schreef:Oneensukkie schreef:Uhm... mag ik mijn mening geven.(misschien even off-topic) Maare, een prikband (even als de slipketting) vind ik zeer hond-onvriendelijk en heeft op de lange termijn weinig effect.
![]()
Het is niet per definitie een hond-onvriendelijk hulpmiddel, maar daar zijn hier voldoende discussies over te vinden.

Linda, Izzie en Bram
- Panna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun
Martijn schreef:Honden hebben geen prikbanden nodig.
Sommige eigenaren hebben prikbanden nodig.
En dat geeft exact aan waar het mis gaat.
Mensen hebben een vaststaand beeld van hoe hun hond m o e t zijn en als de hond niet aan dat beeld voldoet dan m o e t daar iets fysieks aan gedaan worden.
Als je eerst naar jezelf kijkt en analyseert wat je zelf doet dan zijn er altijd meer mogelijkheden dan alleen maar een slipketting, alleen maar een klikker of alleen maar je zakken vol koek.
Een hond die niet normaal aan de riem kan lopen heeft of op dat moment helemaal geen interesse in jou of weet dat dat de enige manier is om iets van jou gedaan te krijgen. Of allebei.
Daar heb je invloed op. Je kunt de motivatie voor het gedrag dat je hond vertoont achterhalen en dan heb je direct de echte oplossing.
Maar het gedrag domweg de kop indrukken door middel van pijnprikkels als hij zich niet heel gedeisd houdt dat zou ik echt bewaren tot na je hebt geprobeerd te begrijpen waarom je hond iets doet.
Voor mij geldt in ieder geval dat de rol als gerespecteerde, gelukkige huishond belangrijker is dan die van onder alle omstandigheden brave riemloper met het strafmiddel alvast om de nek. Ik zou daar geen voldoening uit halen.
In mijn te verwaarlozing ervaring is er iets beduidend mis in het leven van een hond die echt niet normaal aan een riem kan leren lopen.
Zo ingewikkeld is dat namelijk niet dus waarom lukt het dan niet?
Heb je zelf een idee?

- Moos
- Zeer actief
Gek he, dat zo'n hond dan stil blijft zitten omdat hij een zooi prikkers in zijn nek wil vermijdenWilma+Barca schreef:Ik kon het werkelijk niet geloven maar haar tornadogevalletje bleef netjes naast haar en ging uit zichzelf zitten terwijl die van compleet overenthousist en als een gek aan het trekken was.

Als ik lees dat jouw hond in de 'puberleeftijd' is, is hij dus nog erg jong?Constant moest ik het commando 'Zit' geven, Gentle Leader was af en hij had een normale halsband. Ondertussen gaf ik best wel wat rukken aan zijn riem.
Ik denk dat je van een enthousiaste jonge hond gewoon bepaalde dingen ook niet kan verwachten. Als ik met Vera naast een andere hond ga staan gaat ze ook niet zomaar rustig naast me zitten hoor. Maar ik ben dan zo'n softie die er dan koekies in gaat stoppen om te belonen als ze wel rustig is.
En ik zal de eerste zijn om toe te geven dat, nee Vera geen moeilijke type hond is. Maar ze is wel druk en onstuimig in bepaalde omstandigheden, en ik verwacht ook helemaal niet dat ze dat niet is nu.
En ik vraag me af of het daar niet vaak fout gaat, teveel willen van een hond, de hond teveel en te snel helemaal 'aangepast' willen hebben en daarvoor dan dingen als een prikband in gaan zetten.
Ik schrik er namelijk best van dat mensen een prikband gaan overwegen om hun puberhond netjes mee te laten lopen rustig te laten zitten als ze staan te praten...

Moos, reageer nou eens vriendelijk. Als je goed leest waren er helemaal geen prikkers toen ik haar hond zag zitten, die had ze allang plat geslagen. Dus, haar hond zat NIET stil omdat hij een zooi prikkers in zijn nek wilde vermijden.Gek he, dat zo'n hond dan stil blijft zitten omdat hij een zooi prikkers in zijn nek wil vermijden
@Zoek Stok,
Voor mij geeft zo'n topic nou precies aan waar mijn bezwaar tegen hulpmiddelen als de prikband ligt. Mensen komen trainen met hun eerste herder en hopsakee prikband om.
Ook niet waar! Waar haal je het vandaan dat mensen, met een eerste herder, meteen een prikband omdoen? Vooral het woordje mensen....geeft toch een algemeen beeld. Ik heb een eerste herder, ik train en ik ben een mens. Nog steeds geen prikband. Ben in conclaaf, meer niet. Dus nu niet typen dat ik het in overweging neem en die prikband alsnog zal aanschaffen.
Moeilijk hoor, om met personen te discusseren die niet goed lezen of alle mensen met hun eerste herder over een kam scheren.
- Moos
- Zeer actief
Het is hem toch echt zo aangeleerd. Anders heeft zo'n prikband ook geen nut lijkt me. Honden die met een anti-blafband 'getraind' zijn bijvoorbeeld hoeven dat ding vaak op een gegeven moment alleen nog maar om zonder dat hij werkt.Wilma+Barca schreef:
Moos, reageer nou eens vriendelijk. Als je goed leest waren er helemaal geen prikkers toen ik haar hond zag zitten, die had ze allang plat geslagen. Dus, haar hond zat NIET stil omdat hij een zooi prikkers in zijn nek wilde vermijden.
Ik lees prima, en interpreteer dat dan ook nog eens
Moeilijk hoor, om met personen te discusseren die niet goed lezen.

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Nou, ik wordt er eerlijk gezegt ook een beetje gallisch van. Van die verhalen over prikbanden die geen pijn doen en tt's op de laagste stand.Wilma+Barca schreef:Moos, reageer nou eens vriendelijk. Als je goed leest waren er helemaal geen prikkers toen ik haar hond zag zitten, die had ze allang plat geslagen.
Waarom heb je die rommel dan?
Het is verdorie soms net alsof het dragen van correctiemiddelen de grootst denkbare beloning voor een hond is. Ik heb liever dat mensen beestjes gewoon bij hun naam noemen. Correctiemiddelen hebben als doel een pijnprikkel te genereren. Punt uit.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Moos
- Zeer actief
Jaap* schreef:Nou, ik wordt er eerlijk gezegt ook een beetje gallisch van. Van die verhalen over prikbanden die geen pijn doen en tt's op de laagste stand.Wilma+Barca schreef:Moos, reageer nou eens vriendelijk. Als je goed leest waren er helemaal geen prikkers toen ik haar hond zag zitten, die had ze allang plat geslagen.
Waarom heb je die rommel dan?
Het is verdorie soms net alsof het dragen van correctiemiddelen de grootst denkbare beloning voor een hond is. Ik heb liever dat mensen beestjes gewoon bij hun naam noemen. Correctiemiddelen hebben als doel een pijnprikkel te genereren. Punt uit.
Dank u

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... highlight=Wilma+Barca schreef: Ook niet waar! Waar haal je het vandaan dat mensen, met een eerste herder, meteen een prikband omdoen?
Als je nou eerst even leest waar ik op reageer en niet anderen ervan beschuldigt niet te lezen

Linda, Izzie en Bram
- Jaap*
- Zeer actief
Volgens mij is de bedoeling van een "prikband" trouwens ook dat het nekbijten ermee wordt gesimuleerd door de scharnierende pennen. Het is volgens mij niet persé de bedoeling dat de pennen prikken.
Hoewel ik ook wel eens prikbanden zie die lijken op een gewone leren halsband met beslag. Alleen, als je hem omdraait blijkt het beslag aan de binnenkant dan te bestaan uit lange geslepen pennen (zo te koop)
Hoewel ik ook wel eens prikbanden zie die lijken op een gewone leren halsband met beslag. Alleen, als je hem omdraait blijkt het beslag aan de binnenkant dan te bestaan uit lange geslepen pennen (zo te koop)

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Horen die pennen dan aan de binnenkant?Jaap* schreef:Volgens mij is de bedoeling van een "prikband" trouwens ook dat het nekbijten ermee wordt gesimuleerd door de scharnierende pennen. Het is volgens mij niet persé de bedoeling dat de pennen prikken.

Ik dacht dat dat van die halsbanden waren die Berghonden dragen (met de pennen naar buiten dus) om ze te beschermen tegen aanvallen van wolven als ze de kudde bewaken.
Die banden worden voor de show ook nog wel eens omgedaan op de show ........................... dacht ik

- Jaap*
- Zeer actief
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Jaap*
- Zeer actief
In bepaalde delen van de hondenwereld schijnen tt's en prikbanden normaal te zijn. Als je als "nieuweling" in zo'n wereld terecht komt, dan neem je zoiets vaak over, want iedereen loopt ermee. Dus dan zal het wel werken.
Doe mij maar een hond die iets minder luistert, maar wel zijn ei kwijt kan. Perfect gedresseerde mensen bestaan ook niet (zelfs je partner niet als je die hebt), dus waarom verwacht men dat wel van de hond?
Mijn hond kan overigens prima naast lopen, maar soms is het minder prima. Ook geen probleem. Zelfs het in de smerigste baggersloten springen is geen probleem, ik vind het eigenlijk wel leuk. Een hond hoort zich als een hond te kunnen gedragen. Natuurlijk wel binnen bepaalde grenzen, maar perfectie verwacht ik niet. En straffen (want het is een negatieve pijncorrectie) door middel van prikbanden of tt's is voor mij uit den boze.
Doe mij maar een hond die iets minder luistert, maar wel zijn ei kwijt kan. Perfect gedresseerde mensen bestaan ook niet (zelfs je partner niet als je die hebt), dus waarom verwacht men dat wel van de hond?
Mijn hond kan overigens prima naast lopen, maar soms is het minder prima. Ook geen probleem. Zelfs het in de smerigste baggersloten springen is geen probleem, ik vind het eigenlijk wel leuk. Een hond hoort zich als een hond te kunnen gedragen. Natuurlijk wel binnen bepaalde grenzen, maar perfectie verwacht ik niet. En straffen (want het is een negatieve pijncorrectie) door middel van prikbanden of tt's is voor mij uit den boze.
- Jaap*
- Zeer actief
Het is mij ook een raadsel waarom mensen, na honderden jaren leergeld te hebben betaald, nog steeds denken dat 100% gehoorzaamheid haalbaar is.
En waarom er soms zulke offers worden gerechtvaardigd om die, bewezen zinloze, weg te kunnen bewandelen.
Het zegt meer over de mens dan over de hond denk ik.
En waarom er soms zulke offers worden gerechtvaardigd om die, bewezen zinloze, weg te kunnen bewandelen.
Mee eens. Waarom zou een hond ook 100% gehoorzaam moeten zijn? Dat ben je zelf ook niet. En zeg nu zelf, een beetje ondeugendheid op zijn tijd heeft juist zijn charme.Jaap* schreef:Het is mij ook een raadsel waarom mensen, na honderden jaren leergeld te hebben betaald, nog steeds denken dat 100% gehoorzaamheid haalbaar is.

- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
- Jaap*
- Zeer actief
Dat is weer iets andersMuk schreef:En zeg nu zelf, een beetje ondeugendheid op zijn tijd heeft juist zijn charme.

Ik snap gewoon niet waarom de lat bij sommige "spelletjes" zo hoog wordt gelegt dat het gebruik van correctiemiddelen bijna standaard is.
Pas dan het spelletje aan, als het leuk moet blijven.
Hoe leuk vind een kind van 2 het om een paar keer in de week de hele avond Yahtzee te spelen. Die snapt er geen zak van en zet het op een lopen of op een krijsen.
Ja, met een tt krijg je de koter wel zover dat hij blijft zitten, maar kan hij daardoor later ook goed hoofdrekenen?
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
bij mij ook niet...maart schreef:prikband om het volgen aan te leren?![]()
![]()
volgen leer je niet door te corrigeren. Of dat nu een mechel, BC of chihuahua is![]()
hond blijft achter, fijn, we trekken hem ff met de prikker een meter vooruit???![]()
![]()
![]()
kan er dus bij mij niet in.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat heb ik ook nog nooit meegemaakt... ik kies zelf het moment uit waarbij ik denk dat ik een ander hulpmiddel nodig heb dan een leren band....Zoek stok! schreef:Even uit het topic over Pointer.Voor mij geeft zo'n topic nou precies aan waar mijn bezwaar tegen hulpmiddelen als de prikband ligt. Mensen komen trainen met hun eerste herder en hopsakee prikband om. Waarom nou niet eerst eens gaan trainen zonder hulpmiddelen, gewoon de hond onder appel krijgen, dat moet toch zonder prikband kunnen. En als je ervaring hebt en weet wat je doet, kun je altijd nog een prikband gaan inzetten. Maar het standaard ombinden van zo'n ding als je op een club komt, dat gaat er bij niet in.Inge schreef:Oneensukkie schreef:Uhm... mag ik mijn mening geven.(misschien even off-topic) Maare, een prikband (even als de slipketting) vind ik zeer hond-onvriendelijk en heeft op de lange termijn weinig effect.
![]()
Het is niet per definitie een hond-onvriendelijk hulpmiddel, maar daar zijn hier voldoende discussies over te vinden.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Is ook zo. Maar ook voor "spelletjes" leg ik de lat niet hoog. Maar ik kijk wel eens bij herdertrainingen waar de lat wel hoog ligt. En dat gaat gelukkig allemaal zonder die strafcorrectiemiddelen. Veel mooier en (voor mij ook) diervriendelijker om te zien.Jaap* schreef:Dat is weer iets andersMuk schreef:En zeg nu zelf, een beetje ondeugendheid op zijn tijd heeft juist zijn charme.![]()
![]()
Ik snap gewoon niet waarom de lat bij sommige "spelletjes" zo hoog wordt gelegt dat het gebruik van correctiemiddelen bijna standaard is.
Pas dan het spelletje aan, als het leuk moet blijven.
Hoe leuk vind een kind van 2 het om een paar keer in de week de hele avond Yahtzee te spelen. Die snapt er geen zak van en zet het op een lopen of op een krijsen.
Ja, met een tt krijg je de koter wel zover dat hij blijft zitten, maar kan hij daardoor later ook goed hoofdrekenen?
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
er staan niet voor niets standen op een TT inderdaad... sommige zijn voor een nare prikkel, zet je hem hoger heb je een echte correctie... beide zul je voor een ander doel moeten gebruiken, dat kun je bijv. niet omdraaien... een prikkeltje kun je gebruiken bij een onderdeel waarbij een hond niet al te hoog in drift staat.. die hoef je niet te doen bij een hond die niet wil lossen...Jaap* schreef:Nou, ik wordt er eerlijk gezegt ook een beetje gallisch van. Van die verhalen over prikbanden die geen pijn doen en tt's op de laagste stand.Wilma+Barca schreef:Moos, reageer nou eens vriendelijk. Als je goed leest waren er helemaal geen prikkers toen ik haar hond zag zitten, die had ze allang plat geslagen.
Waarom heb je die rommel dan?Het is verdorie soms net alsof het dragen van correctiemiddelen de grootst denkbare beloning voor een hond is. Ik heb liever dat mensen beestjes gewoon bij hun naam noemen. Correctiemiddelen hebben als doel een pijnprikkel te genereren. Punt uit.
Andersom werkt het natuurlijk ook niet....
Beloning krijgen ze daarnaast door een balletje, een voertje, of door de mouw....

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
je doet net of mijn honden hun ei niet kwijt kunnen... dat kunnen ze prima maar op het veld moeten ze wel luisteren...Muk schreef:In bepaalde delen van de hondenwereld schijnen tt's en prikbanden normaal te zijn. Als je als "nieuweling" in zo'n wereld terecht komt, dan neem je zoiets vaak over, want iedereen loopt ermee. Dus dan zal het wel werken.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
fijn voor de pakwerker ook denk je niet? Weet je hoe het voelt als een hond niet lost... hoe fijn gevoel het is voor je armen... of hoe fijn het is als een hond ergens anders bijt dan in de mouw... want ook dat kan best gebeuren in bepaalde opwinding...Muk schreef:Mee eens. Waarom zou een hond ook 100% gehoorzaam moeten zijn? Dat ben je zelf ook niet. En zeg nu zelf, een beetje ondeugendheid op zijn tijd heeft juist zijn charme.Jaap* schreef:Het is mij ook een raadsel waarom mensen, na honderden jaren leergeld te hebben betaald, nog steeds denken dat 100% gehoorzaamheid haalbaar is.
Mijn hond stelt ook rustig zonder mouw heb ik vorige week gezien... niet fijn voor een pakwerker hoor kan ik je vertellen... 't is dat mn trainer en de pakwerker hem zagen komen en doorhadden wat zn intentie was.

- Jaap*
- Zeer actief
Het gaat mij om het waarom Mal.
Waarom moet een hond zo hoog in het bloed worden gejaagd dat je een stroomstoot nodig hebt om hem te laten lossen. Wat hangt daar vanaf.
En is dat een rechtvaardiging voor die manier van aanpak.
Niet beginnen over dat het nu eenmaal zo is, en over als je mee wilt draaien op hoog niveau. Want daar gaat het mij niet om.
Het gaat mij erom waarom het gerechtigt is om je hond te pijnigen omdat jij zonodig mee wilt draaien op hoog niveau.
Waarom moet een hond zo hoog in het bloed worden gejaagd dat je een stroomstoot nodig hebt om hem te laten lossen. Wat hangt daar vanaf.
Niet beginnen over dat het nu eenmaal zo is, en over als je mee wilt draaien op hoog niveau. Want daar gaat het mij niet om.
Het gaat mij erom waarom het gerechtigt is om je hond te pijnigen omdat jij zonodig mee wilt draaien op hoog niveau.
Dat bedoel ik ook. Voor mij geldt, liever wat minder hoog niveau dan iets hoger met dit soort correctiemiddelen.Jaap* schreef:Het gaat mij om het waarom Mal.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
omdat je daar idd. voor gekozen hebt...Jaap* schreef:Het gaat mij om het waarom Mal.
Mijn hond mag gestraft worden als hij een pakwerker ergens anders bijt dan wat de bedoeling is idd. Mits hij weet wat de bedoeling is. Straf ik hem fysiek dan maak je hem alleen maar gekker... Ik hoef mijn hond overigens niet een correctie te geven om hem te laten lossen dat doet hij prima uit zichzelf... maar mn oudste dober heeft het idd. weleens nodig gehad... en daar hoef je hem helemaal niet voor in drift te zetten... dat hebben ze al ruim voldoende...

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ook op minder niveau (ik loop niet eens wedstrijden) heb je dit zo af en toe nodig....Muk schreef:Dat bedoel ik ook. Voor mij geldt, liever wat minder hoog niveau dan iets hoger met dit soort correctiemiddelen.Jaap* schreef:Het gaat mij om het waarom Mal.

- Jaap*
- Zeer actief
Dat vind ik geen rechtvaardiging.malinois schreef:omdat je daar idd. voor gekozen hebt...Jaap* schreef:Het gaat mij om het waarom Mal.