Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
GEN ontdekt bij de SWH ivm dwerg.
Moderator: moderatorteam
-
idorh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
GEN ontdekt bij de SWH ivm dwerg.
De Faculteit diergeneeskunde heeft het defecte gen wat dwerggroei veroorzaakt gevonden en de test is klaar voor gebruik !
Om geen waardevolle bloedlijnen verloren te laten gaan kan men nu een drager x vrije inzetten. Zo nu kan een RV schrappen dat er evt dwergen buiten een RV worden geboren.
Als de fokkers de fokdieren laten testen, hoeven er nooit geen dwergen meer geboren te worden.
Gr Bertus.
Om geen waardevolle bloedlijnen verloren te laten gaan kan men nu een drager x vrije inzetten. Zo nu kan een RV schrappen dat er evt dwergen buiten een RV worden geboren.
Als de fokkers de fokdieren laten testen, hoeven er nooit geen dwergen meer geboren te worden.
Gr Bertus.
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
- Maltezers
- Zeer actief
Dat was toch al bekend althans bij DH`s wel.Onze Silly had klassieke dwerggroei en dat kwam van de hypofyse.Ook de unie van Gent heeft dat beschreven ik heb de link er voor je bij gedaan.
http://www.el-minjas.com/erfelijkheid/D ... honden.htm
-
idorh
- Zeer actief
- Contacteer:
Het ging om het gen bij de Saarlooswolfhond. En het is nu ontdekt dat het hetzelfde gen is als van bij de DH.Maltezers schreef:Dat was toch al bekend althans bij DH`s wel.Onze Silly had klassieke dwerggroei en dat kwam van de hypofyse.Ook de unie van Gent heeft dat beschreven ik heb de link er voor je bij gedaan.
Gr Bertus.
-
idorh
- Zeer actief
- Contacteer:
Het komt voor bij de SWH.Elmar schreef:Komt het zoveel voor bij de SWH?
Ik weet het van een enkele DH, maar ben natuurlijk niet bekend met de SWH.
Het is wel fijn dat het nu gelokaliseerd is. Nu hoeven er geen dwergen meer geboren te worden.
Wordt het testen nu min of meer "verplicht'?
Maar meestal sterven ze voor dat het uiterlijk herkenbaar is. Bij een RV is het jarenlang op rij nesten geweest met dode pups of sterven in het nest, dus het is dan niet na te gaan of het dwergen waren.
Of een RV nu gaat testen weet ik niet!
Maar wij met de AVLS zuster vereniging proberen wel de liefhebbers zo ver te krijgen om hun fokdieren te laten testen.
Gr Bertus.
- Maltezers
- Zeer actief
Waarom gingen ze dan dood voordat de kenmerken bekend waren.Bij onze Silly was vanaf dag een voor de kenner te zien dat zij dwerg was. Alles maar dan ook alles is kleiner en dan niet in de mate van een kleiner puppy als de rest maar gewoon echt al te zien.In Duitsland bv worden deze puppy afgemaakt voordat er ook maar iemand van buitenaf bij kan komen.Dit is geen aanval op jou hoor Bertus,ik weet dat jij tot het uiterste gaat in het belang van jou ras.Ik begrijp alleen niet hoe de SWH dit alles zo lang geheim heeft kunnen houden.
- *Linda*
- Zeer actief
-
idorh
- Zeer actief
- Contacteer:
Inderdaad Linda, de populatie is te klein.*Linda* schreef:Zo krijg je, dan wel verdund, toch evengoed spreiding van dragers?Waarom worden ze niet helemaal uitgesloten? Of is de populatie daar te klein voor?
Ik weet niet waar het nu staat, maar ik heb op dit forum een tijdje terug in vogelvlucht aangegeven hoe het ras er voor staat.
Dus als je een belangrijke bloedlijn hebt die drager is, dan hoef je hem/haar niet nu niet meer noodzakelijk uit te schakelen. Maar wel paren aan een vrije.
Verder is het waar dat er dwergen zijn die een tijdje blijven leven, maar ook die sterven in het nest en in de buik van de moeder. Ze zijn niet altijd de eerste maanden herkenbaar. Jammer genoeg wordt er teveel verzwegen als een fokker of een RV erfelijke zieke honden hebben
Gr Bertus.
PS ik heb begrepen dat een RV een SWH's boek uitbrengt, ik ben benieuwd of ze nu is echt eerlijk zijn en iets schrijven waar liefhebbers wat aan hebben. Ik verneem het wel, ik ga het nu nog niet kopen want ik ben al teveel geld kwijt geraakt door jarenlange onderzoekingen PRA van mijn 4 SWH's.
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Als aanvulling op Bertus'antwoord wat betreft de dwerggroei bij de SWH kun je het ook uitbreiden naar andee aandoeningen. dit om duidelijk te maken dat het niet noodzakelijk slecht is om met dragers te fokken, mits..........*Linda* schreef:Zo krijg je, dan wel verdund, toch evengoed spreiding van dragers?Waarom worden ze niet helemaal uitgesloten? Of is de populatie daar te klein voor?
Bij de Cardigan Corgi kwam plotseling PRA voor (in Nederland, tenminste plotseling, door invoer van een nieuwe bloedlijn). Toen duidelijk werd waar het vandaan kwam stond men voor een dilemma: dragers uitsluiten is natuurlijk logisch, maar dan ook zijn ouders, broertjes en zusjes, halfbroertjes ed? Aangezien de bloedlijn zeer waardevol was, heeft men alles op alles gezet om in samenwerking met Amerika en enkele Engelse fokkers het gen te lokaliseren. Dit is gelukt en vanaf dat moment werden alle fokhonden (binnen de vereniging) onderzocht en "in kaart gebracht". Volgens de richtlijnen van de fokkerij mocht met een drager gefokt worden, mits de partner genetisch vrij was en de pups moesten voor ze naar de nieuwe eigenaar gingen getest worden. Zo was bekend welke pup genetisch vrij was, welke drager. Een nest uit 2 vrije ouders hoefde niet onderzocht te worden. Momenteel zijn de meeste fokreuen en teven genetisch vrij. Tenminste bij de "clubfokkers". Niet bij de fokkers die zomaar een nestje fokken en deze op markplaats zetten. Ze kunnen wel vrij zijn, maar daar is dus geen garantie voor.
Die zou er ook niet zijn, als op het moment van bekendmaking van het probleem alle dragers binnen de vereniging uitgesloten werden. Er was al een aantal fokkers die zich niet met de problematiek bezig hield en dus zonder pupbemiddeliing fokten, met "besmette' lijnen (en nog steeds doen).
-
idorh
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja Elly dat is doodzonde en triest terwijl het gen ontdekt is om dan te fokken zonder controle.
Normaal kan je in geen 100 jaar dragers er uit fokken, en nu met deze mogelijkheden wel. Je kan zelfs als het een zeer belangrijke bloedlijn is een lijder x vrije gebruiken. Dan heb je wel dragers maar ze worden niet blind. En dan met de bekende drager en met een vrije dmv het gen onderzoek, heb je gelijk plm de helft v/h nest vrije en een bloedlijn gered.
Bij de SWH zal het niet makkelijk worden om het gen te lokaliseren omdat er geruchten gaan, (ik heb nog geen bewijzen gezien)dat er bij een RV en er buiten spraken is van nieuw bloed. Ja en wat is dat nieuwe bloed?
Dan kunnen er misschien wel verschillende gen's in een en het zelfde ras zitten.
Gr Bertus.
Normaal kan je in geen 100 jaar dragers er uit fokken, en nu met deze mogelijkheden wel. Je kan zelfs als het een zeer belangrijke bloedlijn is een lijder x vrije gebruiken. Dan heb je wel dragers maar ze worden niet blind. En dan met de bekende drager en met een vrije dmv het gen onderzoek, heb je gelijk plm de helft v/h nest vrije en een bloedlijn gered.
Bij de SWH zal het niet makkelijk worden om het gen te lokaliseren omdat er geruchten gaan, (ik heb nog geen bewijzen gezien)dat er bij een RV en er buiten spraken is van nieuw bloed. Ja en wat is dat nieuwe bloed?
Dan kunnen er misschien wel verschillende gen's in een en het zelfde ras zitten.
Gr Bertus.
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Inderdaad zou je een bloedlijn kunnen redden middels lijder x vrij. Zou dat ook zeker doen als de lijder van bijzondere waarde qua gezondheid, karakter en uiterlijk is. Maar dan moet je de mogelijkheid van DNA-test wel hebben.idorh schreef:Ja Elly dat is doodzonde en triest terwijl het gen ontdekt is om dan te fokken zonder controle.
Gr Bertus.
De Cardiganfokkerij heeft ca 1 1/2 jaar op een laag pitje gestaan (tenminste de goede fokkerij) tot het gen gelokaliseerd was. Er werden vrijwel uitsluitend nesten gefokt buiten de RV om, zonder controle helaas.
Als er nu weer een ongecontroleerd nest op MP staat, wordt er meteen een advertentie geplaatst met informatie over PRA bij de Cardigan.
Ik hoop dat het voor de SWH ook een keer zo ver komt en het ras gered kan worden, want het is toch wel een heel bijzonder ras, dat verdient om voort te blijven bestaan.
- *Linda*
- Zeer actief
Klinkt als het Friesche paardenstamboek, ook zo'n hopeloos hypocriet zootje...Die kampen overigens ook met dwergen.idorh schreef:Inderdaad Linda, de populatie is te klein.*Linda* schreef:Zo krijg je, dan wel verdund, toch evengoed spreiding van dragers?Waarom worden ze niet helemaal uitgesloten? Of is de populatie daar te klein voor?
Ik weet niet waar het nu staat, maar ik heb op dit forum een tijdje terug in vogelvlucht aangegeven hoe het ras er voor staat.
Dus als je een belangrijke bloedlijn hebt die drager is, dan hoef je hem/haar niet nu niet meer noodzakelijk uit te schakelen. Maar wel paren aan een vrije.
Verder is het waar dat er dwergen zijn die een tijdje blijven leven, maar ook die sterven in het nest en in de buik van de moeder. Ze zijn niet altijd de eerste maanden herkenbaar. Jammer genoeg wordt er teveel verzwegen als een fokker of een RV erfelijke zieke honden hebben
Gr Bertus.
PS ik heb begrepen dat een RV een SWH's boek uitbrengt, ik ben benieuwd of ze nu is echt eerlijk zijn en iets schrijven waar liefhebbers wat aan hebben. Ik verneem het wel, ik ga het nu nog niet kopen want ik ben al teveel geld kwijt geraakt door jarenlange onderzoekingen PRA van mijn 4 SWH's.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
eigenlijk meer een vraag over de dwerggroei. Is deze dwerg groei niet de oorzaak van de kleine hondjes? Ik bedoel als er in de wolf geen dwerggroei aanwezig was hoe kun je dan uit eindelijk bij een jack russel terecht komen?
En is het dan niet iets dat niet uit tesluiten is? Bij met name de honden die het dichts bij de wolf staan?
En is het dan niet iets dat niet uit tesluiten is? Bij met name de honden die het dichts bij de wolf staan?
-
idorh
- Zeer actief
- Contacteer:
De dwerg is onvruchbaar, tenminste deze vorm die bij de SWH zit.blacky schreef:eigenlijk meer een vraag over de dwerggroei. Is deze dwerg groei niet de oorzaak van de kleine hondjes? Ik bedoel als er in de wolf geen dwerggroei aanwezig was hoe kun je dan uit eindelijk bij een jack russel terecht komen?
Dus je kan nooit met een lijder fokken.
En klein en groot is niet moeilijk om te fokken. In elk nest zit wel verschil in de grootte. Soms ook een spontane mutatie, alleen weet ik niet of die altijd vererfelijk is.
Ja is het wel zeker dat de huidige hond uit een vorm van de wolf komt. Er zijn op dit moment verschillende vormen, de poolwolf/Timber/Europese/Indische enz, allemaal verschillend in kleur beharing en grootte.
En als de kleine hond uit de huidige Europese of Timberwolf komt, dan heeft de mens daar duizende jaren de tijd voor gehad met selekteren.
Als je ziet wat de laatste 30 jaar is gefokt zoals de naaktkat of een kat met poten en lopen als een konijn of een kat met krulletjes. Dat geld ook voor de kanarie en natuurlijk de honden. Dus er zal natuurlijke selektie geweest zijn en mutaties (spontane misvormingen).
Het uitsluiten van !!! zit niet of afkomstig de wolf maar van uit de Duitseherder, en nu het gen ontdekt is kan men deze erfelijke dwerggroei uitbannen.
Gr Bertus.
- Maltezers
- Zeer actief
Dan hebben we het waarschijnlijk toch over een andere vorm van dwerggroei Bertus, want ( en ik heb natuurlijk alleen mijn eigen hond Silly als vergelijk ) met Silly had ik wel degelijk een nestje kunnen fokken. Dat wil zeggen als ik werkelijk zo dom en kortzichtig had willen zijn natuurlijk. Het was niet verantwoord geweest en had ook totaal geen toegevoegde waarde gehad voor het ras maar daar gaat het nu even niet om. Silly kon wel degelijk puppy`s krijgen en werd ook gewoon loops de eerste tijd haar cyclus was wel iets anders als bij de gemiddelde DH teef maar toch. Dit verzin ik dus niet hè, dit is door mijn dierenarts toendertijd uit gezocht.idorh schreef: De dwerg is onvruchbaar, tenminste deze vorm die bij de SWH zit.
Dus je kan nooit met een lijder fokken.
Gr Bertus.
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Fijn om te horen voor het ras dat dit ontdekt is.
Ook prettig dat het dus op één gen ligt.
Recent is het bij de kooikerhondjes bekend geworden dat er een nestje is waar drie hondjes kooikerverlamming hebben (en overleden). Dit uit een goede lijn. Of lees uit een lijn / combinatie waar je niet zou verwachten dat het uit zou komen. Iedereen is geschrokken, kooikerverlamming kan zich nu écht in ieder nestje openbaren. Terwijl het volgens mij al jaren niet meer voor kwam, alleen incidenteel bij één fokker.
Het is dan weer fijn om te horen dat er ook (Nederlandse) rassen zijn met goede ontwikkelingen! Nu nog toe laten passen door de fokkers...
Ook prettig dat het dus op één gen ligt.
Recent is het bij de kooikerhondjes bekend geworden dat er een nestje is waar drie hondjes kooikerverlamming hebben (en overleden). Dit uit een goede lijn. Of lees uit een lijn / combinatie waar je niet zou verwachten dat het uit zou komen. Iedereen is geschrokken, kooikerverlamming kan zich nu écht in ieder nestje openbaren. Terwijl het volgens mij al jaren niet meer voor kwam, alleen incidenteel bij één fokker.
Het is dan weer fijn om te horen dat er ook (Nederlandse) rassen zijn met goede ontwikkelingen! Nu nog toe laten passen door de fokkers...
- Xhrista
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Even de laatste stand en hoe vreemd het allemaal kan lopen met dragers.
Er zijn nu van ongeveer 15 honden uitslagen bekend,waaronder 3 pups.
De vader en moeder van deze pups bleken allebei Drager te zijn.Ze hadden al eerder samen een nestje gehad,met maar 2 overgebleven levende pups en paar dood.
Ook dit keer waren er pups geabsorbeerd,want op de Echo waren er meer te zien.
Heel erg maar 1 van de pups is een Dwergje.Ze zag er wel iets anders uit,maar om nu echt te zeggen duidelijk Dwerg,nee.
Moederhond is een zuster van onze Shanti die afgelopen juni 2 dode pups ter wereld heeft gebracht,verder was op de echo ook te zien dat er wat vruchten aan het absorberen waren.De betreffende dekreu bleek ook drager te zijn,wij wachten zelf nu op uitslag van Shanti.
Het mooie is wel dat we nu ook al 2 volledige nesten hebben rondlopen die officieel vrij zijn,omdat beide ouderdieren gekeurd zijn.
De honden die Drager blijken te zijn,liggen vrij ver (in hoeverre je daar over kan praten bij de SWH) van de lijn af waar al bekend was dat er Dwergen waren geboren.juist de risico honden bleken vrij te zijn.
Zo komt dus weer duidelijk naar voren dat Dragerschap heel erg moeilijk te bepalen of te gokken is.En het niet voor niks is dat genetica zeggen dat je nog beter met bewezen drager kan fokken als met een mogelijke vrije hond.
Per September komt de test ook vrij voor de Duitse Herder en ben heel erg benieuwd hoe het daar gaat verlopen.
Gr. Christa
Er zijn nu van ongeveer 15 honden uitslagen bekend,waaronder 3 pups.
De vader en moeder van deze pups bleken allebei Drager te zijn.Ze hadden al eerder samen een nestje gehad,met maar 2 overgebleven levende pups en paar dood.
Ook dit keer waren er pups geabsorbeerd,want op de Echo waren er meer te zien.
Heel erg maar 1 van de pups is een Dwergje.Ze zag er wel iets anders uit,maar om nu echt te zeggen duidelijk Dwerg,nee.
Moederhond is een zuster van onze Shanti die afgelopen juni 2 dode pups ter wereld heeft gebracht,verder was op de echo ook te zien dat er wat vruchten aan het absorberen waren.De betreffende dekreu bleek ook drager te zijn,wij wachten zelf nu op uitslag van Shanti.
Het mooie is wel dat we nu ook al 2 volledige nesten hebben rondlopen die officieel vrij zijn,omdat beide ouderdieren gekeurd zijn.
De honden die Drager blijken te zijn,liggen vrij ver (in hoeverre je daar over kan praten bij de SWH) van de lijn af waar al bekend was dat er Dwergen waren geboren.juist de risico honden bleken vrij te zijn.
Zo komt dus weer duidelijk naar voren dat Dragerschap heel erg moeilijk te bepalen of te gokken is.En het niet voor niks is dat genetica zeggen dat je nog beter met bewezen drager kan fokken als met een mogelijke vrije hond.
Per September komt de test ook vrij voor de Duitse Herder en ben heel erg benieuwd hoe het daar gaat verlopen.
Gr. Christa