Martijn schreef:Gaia schreef:Mijn hond heeft namelijk echt maling aan de positieve training als zij wilt draken.
Dat is exact waarom de africhjting altijd zal blijven hangen aan ouderwets geleuter met pijnprikkels.
Omdat de basisgedacht is dat je een hond moet dwingen om te doen wat jij zegt in plaats van de hond zodanig te sturen dat hij wil wat jij wil dat hij wil.
Dat is niet helemaal waar. Als ik een hond dwing om te laten doen wat ik wil, kan ik mijn lol op met sorteren. Mijn hond is een slecht gefokte Duitse Herder. Zodra ik er maar een beetje teveel druk opzet doet ze geen zak meer. Laat staan dat ik haar hard kan corrigeren. Ik heb die fout 1 keer gemaakt toen ze ongeveer een jaar was en heb vervolgens twee maanden compleet stil gelegen. Een hond die je dwingt vertrouwd je niet blind. De mijne doet dat dus wel.
Anders gezegt ik ken iemand in de KNPV die gebruikt zijn TT als een clicker (wat ik er van vind, tsja laten we rustig zeggen dat het niet mijn manier is) Iedere keer komt hij weer op de keuring en ik heb hem nog nooit een diploma zien mee nemen.
Ik gebruik geen TT en zal proberen het zoveel mogelijk te vermijden. Mocht het ooit zo ver zijn dat ik hem écht nodig heb, zal ik niet degene zijn die de afstandsbediening vast houd, maar iemand die professioneel is.
Martijn schreef:
Het is zo makkelijk om een hond zo om je vinger te winden en obsessief te laten zijn. Daar kun je echt enorm veel mee.
Maar nee, we gaan er voor het gemak maar vanuit dat alles wat niet het direct uitvoeren van je bevel verzet is.
Vraag je dan eerst eens af of het verzet is. Heb je je hond uberhaupt al geleerd wat het is wat jij wil zien en als hij het niet doet waarom dan niet?
Het is heel makkelijk om mijn hond om me vinger heen te winden en haar lekker obsessief te zijn. Kan ik ook heel veel mee klopt, maar het is niet leuk om een hond in huis te hebben die je 24 uur per dag aanstaart. Dan wordt het minder lollig. Ik kies voor een zelfstandigere hond dan dat. Een hond die ook nog eens met andere honden wil spelen en beter nog die ook nog eens d'r eigen ding gaat doen. Echter ik heb een balans kunnen vinden tussen baasgerichtheid en zelfstandigheid. Als ik aandacht vraag dan heb ik dat 9 van de 10 keer. Heb ik dat niet, dan zal ik het altijd eerst bij mezelf zoeken en naar een positieve manier om het op te lossen. Dan maar wat langer, maar ben nu ondertussen al een 4 maanden bezig met het ijzerapport. Dwing ik haar doet ze het niet. Dus vanavond gaat er gewoon Fred en Ed smeerkaas op de ijzeren buis. Kijken wat dat doet.
Martijn schreef:
Tsja is dan jammer, maar dan gaat de clicker echt even op de zijlijn.
Geen eufemistisch gedoe alsjeblieft.
Wat betekent dat? De klikker op zijlijn?
Dat ze dan gewoon op d'r flikker krijgt
-edit- even als kanttekening hierbij natuurlijk dat ik er 100% zeker van weet dat ze het commando weet en ook let op oversprong gedrag en of stress signalen bij het geven van het commando.