Nou ik denk dat we het hier over eens zijn, want bij ons gaan de nieuwe honden eerst een lekker twee maanden spelen. Alles mag en niets moet.Martijn schreef:Ik had het niet over dwingen. Ik had het over je hond sturen naar wat jij wil, zonder dwang, maar met verleiding.Gaia schreef: Dat is niet helemaal waar. Als ik een hond dwing om te laten doen wat ik wil, kan ik mijn lol op met sorteren.
Als ik mijn hond niet verleid naar het juiste gedrag dan kan ik nog lang dingen aanleren hoor. Dan doet ze het dus niet.
[quote=""martijn"]
Dat hoeft ook niet.Het is heel makkelijk om mijn hond om me vinger heen te winden en haar lekker obsessief te zijn. Kan ik ook heel veel mee klopt, maar het is niet leuk om een hond in huis te hebben die je 24 uur per dag aanstaart.
Ik vind dat zelf trouwens niet zo erg maar de obsessie zit als het goed is op de activiteit die een tijd en een plaats heeft. Niet op jou.[/quote]
Daar kom je achter met een hond die zo laag in d'r driften staat.

Deze hond doet het puur en alleen omdat ze het leuk vind mij te behagen. Niet meer en niet minder. Dat heb ik allang door en dat wordt nog heel moeilijk om dit goed om te kunnen buigen.
Mijn hond draakt omdat ze heel erg reageert op mijn stemmingen. Als ik me ook maar een beetje misselijk voel gaat zij uitproberen. Kijken hoever ze dit kan doorduwen. Dan ga ik dus eerst kijken of ik het positief op kan lossen. Ik heb zelfs een Martin Gaus cursus gevolgt om te kijken of ik er iets me kon. Helaas, mijn hond reageert er niet op zoals ik hoopte. Tsja vervelend, kijken of een andere methode kan vinden die eventueel bij me zou kunnen passen.
Blijven zoeken naar de mogelijkheden toch?
Dat ze dan gewoon op d'r flikker krijgtMartijn schreef:Geen eufemistisch gedoe alsjeblieft.Tsja is dan jammer, maar dan gaat de clicker echt even op de zijlijn.
Wat betekent dat? De klikker op zijlijn?

Zeg dat dan.
Je bent je er misschien niet bewust van maar het is juist die melange van eufemisme, humor en de neiging naar corrigeren die veel mensen enorm tegen de borst stuit.
Ik ben niet sec tegen correcties maar maak er alsjeblieft geen grapppig onderonsje van want dan begint er een sadistische toon te ontstaan.[/quote]
Zoals je zelf al zegt was dat voor mij totaal niet de bedoeling.
Ik weet precies wat je bedoeld. Heb een halfjaar bij zo'n club gezeten, omdat ik gewoon nog niet beter wist (niet met deze hond overigens). Na een halfjaar was ik het zo spuugzat dat ik daar weg ben gegaan. Het was gewoon niet mijn club en niet mijn manier van trainen. Brr, als ik er nog aan terug denk zeg. Maar dat wil niet zeggen dat de complete KNPV het, hetzelfde doet. Of de hele IPO organisatie.Martijn schreef: Niet dat jij het zo voelt hoor. Dat weet ik heel zeker.
Maar er zijn er ook zat die het wel zo voelen.
Die voor een opvoeding via correcties kiezen omdat ze een hond genomen hebben om hem te kunnen corrigeren. Dat vinden ze lekker. Zo lekker dat ze er met liefde drie avonden in de week eens flink voor gaan.
Niet om de hond of om de gezelligheid maar om er af en toe eens flink op te mogen klappen.
Dat zijn die mensen die met een misselijkmakend glimlachje zeggen dat "ze de hond een hand hebben gegeven" en dat je dan ziet dat dat hun week goed heeft gemaakt.
De sport zou er goed aan doen zich met enthousiasme van dergelijke figuren te distancïeren en zeker niet hun maniertjes over te nemen.