Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
" Pedigree dogs exposed" 19aug2008 BBC 1 22:00
Moderator: moderatorteam
- kobus08
- Zeer actief
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
ik snap niets van fokken en bloedlijnen, zap net pas in op het programma
wat ik wel eens hoor is dat men terug wil fokken naar lijnen van voorouders van wat ik er van begrijp
Voor de fokkers hoe zit dat nu precies?
Bijvoorbeeld evt Teef heeft een bepaalde overgrootopa die goed vererft
zij heeft ook meerdere nesten gehad en men kiest voor een dochter van haar te laten dekken door een reu die ook diezelfde overgrootpapa of opa heeft..
is dat verkeerd of breng je dan de bloedlijn juist terug? Ik snap het nl nooit zo goed.. het moge duidelijk zijn dat ik deze vraag serieus als leek stel..en graag hoor wat de achterliggende gedachte is om bepaalde bloedlijnen te kiezen om mee te fokken/ het ras te verbeteren.
wat ik wel eens hoor is dat men terug wil fokken naar lijnen van voorouders van wat ik er van begrijp
Voor de fokkers hoe zit dat nu precies?
Bijvoorbeeld evt Teef heeft een bepaalde overgrootopa die goed vererft
zij heeft ook meerdere nesten gehad en men kiest voor een dochter van haar te laten dekken door een reu die ook diezelfde overgrootpapa of opa heeft..
is dat verkeerd of breng je dan de bloedlijn juist terug? Ik snap het nl nooit zo goed.. het moge duidelijk zijn dat ik deze vraag serieus als leek stel..en graag hoor wat de achterliggende gedachte is om bepaalde bloedlijnen te kiezen om mee te fokken/ het ras te verbeteren.
-
bulletjebe
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bullmastiff
- Contacteer:
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
- starfleet
- Erelid
Dat kan toch niet anders met een terugfokprogrammaJacksel schreef:Ik heb het inderdaad gemist... Jammer...
Ben wel erg benieuwd. Ik ben Yore zijn lijnen gaan napluizen en kom echt heel vaak (wel heel ver weg, maar toch) dezelfde naam/namen tegen... Maar vooral 1 naam (en dus de nakomelingen)... :N:
Helaas lees ik het topic nu pas en heb ik het programma gemist. Helemaal erg omdat ik toen naar echt een heel onbenullig programma zat te kijken en te beroerd was om de zapper te zoeken. Hopelijk komt het snel op de belg.
Anne
-
Gos
- Zeer actief
Wat ik erg triest vond, was het winnen op shows van een aantal honden met bekende genetische afwijkingen (en de hoeveelheid nakomelingen die ermee gefokt werden). Ik schrok ook van het hele gezondheidsverhaal van de mopshonden en de relatie tussen de gewenste dubbele staartkrul en een behoorlijke afwijking in de ruggegraat.
Eerlijk gezegd zou ik nu wel graag wat goed achtergrondmateriaal willen lezen.
- Frenk
- Zeer actief
Wat ik goed vond was dat nu echt duidelijk werd gemaakt dat schoonheid door vele 'top'fokkers vele malen belangrijker gevonden wordt dan gezondheid of karakterGos schreef:Wat ik erg triest vond, was het winnen op shows van een aantal honden met bekende genetische afwijkingen (en de hoeveelheid nakomelingen die ermee gefokt werden). Ik schrok ook van het hele gezondheidsverhaal van de mopshonden en de relatie tussen de gewenste dubbele staartkrul en een behoorlijke afwijking in de ruggegraat.
Ik vond het een heel interessant programma, maar ik vraag me af of het iets gaat uitmaken

-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Opname is gelukt.Wil de hond schreef:Ik hoop dat je dit allemaal lukt, ben erg benieuwd en zou het graag zien.Ik zal een poging doen om het programma digitaal op te nemen.
Je kunt, áls het lukt, de film toch ook gewoon op één of andere film-site uploaden?
Programma wordt nu ge-edited (Het halve BBC nieuws staat er ook op).
Daarna kijken we even hoe we het zo eenvoudig mogelijk ter beschikking kunnen stellen. Uploaden naar You Tube of zo kan niet (te groot) een torrent gebruiken willen we niet (dit is een bedrijfsnetwerk) dus nog even nadenken.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
In de Telegraaf van vanochtend stond er een heel verhaal over dezelfde wantoestanden in Nederland:
'De hondenfokkerij in Nederland is een regelrecht drama waarbij het in belangrijke mate gaat om de eer en de centen en niet om de gezondheid van de honden.
Dat is de conclusie van Genetic Counseling Services (GCS), een expertisecentrum voor het fokken en houden van gezelschapsdieren naar aanleiding van een Brits onderzoek van de BBC over misstanden in de hondenfokkerij. Daaruit blijkt dat veel honden puur op uiterlijk worden gefokt, waardoor een groot aantal last krijgt van genetische ziektes.
Kreupel
De Dierenbescherming bevestigt dat er sprake is van dezelfde misstanden in Nederland en pleit voor strengere regels voor hondenfokkers. "Het is hier zelfs mogelijk om met een kreupele, dove en blinde hond te fokken", zegt woordvoerder Erwin Virginia.
Het is een grensoverschrijdend probleem, aldus geneticus Ed J. Gubbels, verbonden aan GCS. In Nederland worden per jaar ongeveer 45.000 rashonden gefokt met een totale waarde van 32 miljoen euro. Uit onderzoek van Gubbels blijkt dat veertig procent hiervan kampt met erfelijke problemen. Een schrijnend voorbeeld is de erfelijke ziekte waarbij de schedel van de hond te klein is voor de hersens. "Bij het ras Cavalier King Charles heeft een op de acht deze aandoening. Uiteindelijk komen deze diertjes schreeuwend en kermend aan hun einde", zegt de geneticus.
Volgens Gubbels heeft een kleine harde kern het voor het zeggen in de hondenfokkerij. "Minder dan acht procent fokt meer dan de helft van alle rashonden. De rest van vaak goed bedoelende hondeneigenaren richt zich op deze kleine groep. Met alle problemen van dien." Dat de hondenfokkers in Nederland te weinig aandacht hebben voor de gezondheid van de honden wordt bevestigd door Erwin Virginia van de Dierenbescherming.
Volgens hem moeten er strengere regels komen. "Er zijn wel regels voor hondenfokkers, maar dat zijn regels die eisen stellen aan de omstandigheden waaronder gefokt wordt, zoals de grootte van de hokken." Op dit moment is het ministerie van Landbouw volgens Virginia bezig met een project dat een certificaat voor hondenfokkers verplicht stelt. Nederland telt ongeveer 1,7 miljoen honden, waarvan tussen de 8- en 900.000 rashonden. '
Dit is de link: http://www.telegraaf.nl/binnenland/1728 ... html?p=7,1
'De hondenfokkerij in Nederland is een regelrecht drama waarbij het in belangrijke mate gaat om de eer en de centen en niet om de gezondheid van de honden.
Dat is de conclusie van Genetic Counseling Services (GCS), een expertisecentrum voor het fokken en houden van gezelschapsdieren naar aanleiding van een Brits onderzoek van de BBC over misstanden in de hondenfokkerij. Daaruit blijkt dat veel honden puur op uiterlijk worden gefokt, waardoor een groot aantal last krijgt van genetische ziektes.
Kreupel
De Dierenbescherming bevestigt dat er sprake is van dezelfde misstanden in Nederland en pleit voor strengere regels voor hondenfokkers. "Het is hier zelfs mogelijk om met een kreupele, dove en blinde hond te fokken", zegt woordvoerder Erwin Virginia.
Het is een grensoverschrijdend probleem, aldus geneticus Ed J. Gubbels, verbonden aan GCS. In Nederland worden per jaar ongeveer 45.000 rashonden gefokt met een totale waarde van 32 miljoen euro. Uit onderzoek van Gubbels blijkt dat veertig procent hiervan kampt met erfelijke problemen. Een schrijnend voorbeeld is de erfelijke ziekte waarbij de schedel van de hond te klein is voor de hersens. "Bij het ras Cavalier King Charles heeft een op de acht deze aandoening. Uiteindelijk komen deze diertjes schreeuwend en kermend aan hun einde", zegt de geneticus.
Volgens Gubbels heeft een kleine harde kern het voor het zeggen in de hondenfokkerij. "Minder dan acht procent fokt meer dan de helft van alle rashonden. De rest van vaak goed bedoelende hondeneigenaren richt zich op deze kleine groep. Met alle problemen van dien." Dat de hondenfokkers in Nederland te weinig aandacht hebben voor de gezondheid van de honden wordt bevestigd door Erwin Virginia van de Dierenbescherming.
Volgens hem moeten er strengere regels komen. "Er zijn wel regels voor hondenfokkers, maar dat zijn regels die eisen stellen aan de omstandigheden waaronder gefokt wordt, zoals de grootte van de hokken." Op dit moment is het ministerie van Landbouw volgens Virginia bezig met een project dat een certificaat voor hondenfokkers verplicht stelt. Nederland telt ongeveer 1,7 miljoen honden, waarvan tussen de 8- en 900.000 rashonden. '
Dit is de link: http://www.telegraaf.nl/binnenland/1728 ... html?p=7,1

- MonaToetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Het is triest , maar een keurmeester kan niet altijd aan de buitenkant zien of een hond iets mankeert. En daarbij wordt er op een show naar het exterieur gekeken en niet naar de gezondheid...Gos schreef:Wat ik erg triest vond, was het winnen op shows van een aantal honden met bekende genetische afwijkingen (en de hoeveelheid nakomelingen die ermee gefokt werden). Ik schrok ook van het hele gezondheidsverhaal van de mopshonden en de relatie tussen de gewenste dubbele staartkrul en een behoorlijke afwijking in de ruggegraat.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
-
Gos
- Zeer actief
Dat is denk ik net het probleem. Want blijkbaar is het alleen dat showresultaat (in deze engelse gevallen) wat bepaalt of er gefokt wordt met een hond. Heb je ook gehoord wat er door de kennel club gezegd werd over het verplichten van bepaalde gezondheidstesten? Dat ze dat niet willen, omdat het fokkers zou wegjagen. Met als consequentie dat nu fokkers gestimuleerd worden om onder de vlag van de kennel club door te fokken met honden met nou niet bepaald lichte afwijkingen...... Maar blijkbaar is een vlekje verkeerd of een net niet perfecte oorstand belangrijker dan de gezondheid. Eerde is er hier op hte forum gediscussieerd over bijvoorbeeld werk vs showlijnen en werd er gezegd dat het om het totaalplaatje ging en niet enkel het exterieur. Waarom dan niet honden uitsluiten van het winnen van shows als ze niet aan bepaalde gezondheidscriteria voldoen?MonaToetje schreef:Het is triest , maar een keurmeester kan niet altijd aan de buitenkant zien of een hond iets mankeert. En daarbij wordt er op een show naar het exterieur gekeken en niet naar de gezondheid...Gos schreef:Wat ik erg triest vond, was het winnen op shows van een aantal honden met bekende genetische afwijkingen (en de hoeveelheid nakomelingen die ermee gefokt werden). Ik schrok ook van het hele gezondheidsverhaal van de mopshonden en de relatie tussen de gewenste dubbele staartkrul en een behoorlijke afwijking in de ruggegraat.
-
nicolioo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano
Een tijdje geleden heeft (geloof ik) de Bracco club een vergadering opgezet met als doel dat keurmeesters en fokkers en mensen die werken met de bracco met elkaar in discussie gaan omdat ook bij de bracco de honden er steeds verschillender uit gaan zien dan wat men in Italie graag ziet. Er kwamen helaas geen keurmeesters heb ik gehoord, jammer maar helaas.
Ik vind ook hier in Nederland dat in het showwereldje regelmatig vergeten wordt dat de hond gezond moet zijn. Veel mensen zeggen te showen om dat er met de hond gefokt gaat worden mits de uitslagen van de show goed genoeg zijn. Ik vind bijvoorbeeld de werkhondenklasse al een beetje in de richting gaan waar we heen moeten, niet alleen uiterlijk maar ook prestaties op werkgebied van de hond en gezondheid tellen mee, dan pas heb je echt een winner naar mijn idee.
Ik vond het echt shockerend die vrouw met haar cavelier die had gewonnen waarvan bekend was dat de hond die hersenafwijking had, ik geloof dat de hond 34 keer gedekt had en waarvan 26 keer naa de diagnose??????????? Omgerekend is dat toch minimaal 34 keer 500 euries is 17.000 euries?????? En dan nog beweren dat het niet om het geld gaat? Dit is gewoon een geweldig inkomen voor deze dierenbeulin van de ergste soort, hoe kan ze, echt dit soort mensen mogen vvan mij echt vreselijk hoge straffen krijgen. Bijvoorbeeld assistent van de dierenarts als er een geval van hersenafwijking binnenkomt die niet meer te redden is, laat haar maar eens zien wat ze aanricht echt walgelijk!!
Mijn eigen dierearts vertelde me laatst dat hij een enorme lap vel had weggehaald bij een bassethound vanwie de vacht over de grond sleepte omdat hij zoveel "garnituur" had. Dit kwam te sprake omdat ik een grapje maakte over Ben z'n vel wat eigenlijk ook te los is naar mijn smaak en dat hij wel een face-lift kon gebruiken.
Hij adviseerde mij toen eigenlijk een kruising te nemen maar dat dat niet zo goed voor zijn eigen portomonai was (zit wel wat in natuurlijk)
Ik vind ook hier in Nederland dat in het showwereldje regelmatig vergeten wordt dat de hond gezond moet zijn. Veel mensen zeggen te showen om dat er met de hond gefokt gaat worden mits de uitslagen van de show goed genoeg zijn. Ik vind bijvoorbeeld de werkhondenklasse al een beetje in de richting gaan waar we heen moeten, niet alleen uiterlijk maar ook prestaties op werkgebied van de hond en gezondheid tellen mee, dan pas heb je echt een winner naar mijn idee.
Ik vond het echt shockerend die vrouw met haar cavelier die had gewonnen waarvan bekend was dat de hond die hersenafwijking had, ik geloof dat de hond 34 keer gedekt had en waarvan 26 keer naa de diagnose??????????? Omgerekend is dat toch minimaal 34 keer 500 euries is 17.000 euries?????? En dan nog beweren dat het niet om het geld gaat? Dit is gewoon een geweldig inkomen voor deze dierenbeulin van de ergste soort, hoe kan ze, echt dit soort mensen mogen vvan mij echt vreselijk hoge straffen krijgen. Bijvoorbeeld assistent van de dierenarts als er een geval van hersenafwijking binnenkomt die niet meer te redden is, laat haar maar eens zien wat ze aanricht echt walgelijk!!
Mijn eigen dierearts vertelde me laatst dat hij een enorme lap vel had weggehaald bij een bassethound vanwie de vacht over de grond sleepte omdat hij zoveel "garnituur" had. Dit kwam te sprake omdat ik een grapje maakte over Ben z'n vel wat eigenlijk ook te los is naar mijn smaak en dat hij wel een face-lift kon gebruiken.
Hij adviseerde mij toen eigenlijk een kruising te nemen maar dat dat niet zo goed voor zijn eigen portomonai was (zit wel wat in natuurlijk)
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
En dat kun je toch prima ondervangen door bijvoorbeeld een gezondheidsverklaring van onafhankelijke artsen te eisen bij inschrijving bij shows. Dan wordt de gezondheid van elk dier vooraf gecontroleerd en het exterieur pas op de show zelf.... (of ben ik nu te naïef?Gos schreef:Dat is denk ik net het probleem. Want blijkbaar is het alleen dat showresultaat (in deze engelse gevallen) wat bepaalt of er gefokt wordt met een hond. Heb je ook gehoord wat er door de kennel club gezegd werd over het verplichten van bepaalde gezondheidstesten? Dat ze dat niet willen, omdat het fokkers zou wegjagen. Met als consequentie dat nu fokkers gestimuleerd worden om onder de vlag van de kennel club door te fokken met honden met nou niet bepaald lichte afwijkingen...... Maar blijkbaar is een vlekje verkeerd of een net niet perfecte oorstand belangrijker dan de gezondheid. Eerde is er hier op hte forum gediscussieerd over bijvoorbeeld werk vs showlijnen en werd er gezegd dat het om het totaalplaatje ging en niet enkel het exterieur. Waarom dan niet honden uitsluiten van het winnen van shows als ze niet aan bepaalde gezondheidscriteria voldoen?MonaToetje schreef:Het is triest , maar een keurmeester kan niet altijd aan de buitenkant zien of een hond iets mankeert. En daarbij wordt er op een show naar het exterieur gekeken en niet naar de gezondheid...Gos schreef:Wat ik erg triest vond, was het winnen op shows van een aantal honden met bekende genetische afwijkingen (en de hoeveelheid nakomelingen die ermee gefokt werden). Ik schrok ook van het hele gezondheidsverhaal van de mopshonden en de relatie tussen de gewenste dubbele staartkrul en een behoorlijke afwijking in de ruggegraat.
Maar een probleem blijft het: er wordt heel veel geklaagd over broodfokkers die zieke honden fokken en bij wie het alleen maar om geld draait. Maar nu wordt hetzelfde beweerd over 'officiële' fokkers. Bij wie moet de nietsvermoedende pupkoper dan terecht? Zeker als je niet bekend bent met alle ins en outs van het 'wereldje' (en laten we wel zijn: dat is 90% van de hondenbezitter niet!)
En zeg dan niet bij het asiel, als het je niet uitmaakt welk ras, is het asiel prima. Maar heel veel mensen willen toch een hond met een bepaald karakter/uiterlijk en kiezen dus voor een bepaald ras.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Die 10.000 honden zijn toch ook ontstaan uit hele sterke inteelt ?Nanna schreef:De Mops in de UK, daar waren ongeveer 10.000 exemplaren van, maar genetisch was het te vergelijken met maar 50 individuen.
Genetisch materiaal dat 50 jaar geleden voorhanden was had zich inmiddels verkleind naar maar 10% bij heel veel rashonden.
Een kenner op dat gebied vertelde dat we helemaal niets hoeven te doen.
De honden raken op den duur zó ingeteeld dat ze vanzelf onvruchtbaar worden en zo helpt het hele probleem zichzelf uiteindelijk uit de wereld.
Lijkt me niet dat ze het ras zijn begonnen met kweetniethoeveel hondjes.
- Frenk
- Zeer actief
Nanna schreef:Ik wist helemaal niet dat de ridge van de Ridgeback eigenlijk een soort van verkapte spina bifida is....stond ik wel van te kijken.
En honden zónder ridge heben nooit een dermoïd sinus.
Maar ja, die eigenwijze fokkers (wat een naar wijf was dat zeg) vonden tóch die open rug met bijbehorende problemen beter te pruimen dan een hond zonder ridge die gezond is....pups zonder ridge werden afgemaakt bij een DA verderop die dat wel wilde doen.
Niet-te-geloven.
Oooeeehhhhh dat mensIk wilde wel door de tv klimmen om 'r een mep te verkopen met haar uitgestreken smoel over hoe "lastig het wel niet was dat die stomme nieuwerwetse DA's haar foute (maar uiteindelijk gezondere) pupjes zonder ridge niet in wilde laten slapen". Wat een heks!
En dan die orthopeed die met grote ogen naar die kreupele duitse herders stond te kijken en vond dat het wel een kruising tussen een kikker en een hond leek. Als je ze voort zag strompelen met die hyenaruggen kon ik niet anders dan hem gelijk geven.
Die Cavalier die BIS werd op de KCM van de Cavalierclub spande de kroon. De keurmeester wísten dat hij die hersenafwijking had en toch laten winnen. Want ja, hij was de mooiste...En natuurlijk had ie ondertussen ook al over de 30 nesten bij elkaar geneukt.
Jaen het was natuurlijk volkomen "out of order" van die cameraploeg om er tijdens de show over te beginnen....

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat open stamboek enzo ben ik wel met je eens. Dat is straks ook wel weer op te lossen door er een ander ras door te kruisen ;o)Nanna schreef:
Heel veel rassen zijn ontstaan in een tijd dat er geen gesloten stamboeken bestonden. Je had dus wel een bepaald type maar dat was nog geen ras zoals wij dat kennen.
En vroeger werd er natuurlijk heel veel meer alleen maar naar werkcapaciteiten gekeken. De honden die daarin uitstekend voldeden, dáármee werd gefokt. Wat niet goed genoeg was werd doodgemaakt of anderzins afgevoerd. Er was dus sowieso een veel bredere keuzemogelijkheid door het niet bestaan van gesloten stamboeken en er werd alleen maar gefokt met gezonde honden die hun taak uit konden voeren.
Maar de werkcapaciteiten van de Mopshond ?
Ik denk niet dat daar veel naar is gekeken.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
- Frenk
- Zeer actief
Ik kon daar niet naar kijken (en Frenk trouwens ook niet :N:)Nanna schreef:Waar mijn hart het meeste bij brak? Bij die arme Boxer die bonkend met zijn kop in de keuken lag (epilepsie) en daar hártverscheurend bij gilde....
Dat geschreeuw, dat ging me door merg en been...
Maar ik heb sowieso die hele aflevering vol walging zitten kijken naar de parade van volstrekt gewetenloze kynologische hotemetoten. En allemaal met dezelfde kortzichtige k*t argumenten....
Overigens was die Pekinees op dat ice-pack ook om te

- Frenk
- Zeer actief
- Frenk
- Zeer actief
Dat is precies wat Nanna zegt. Die 10.000 hondjes zijn het product van zeer zware inteelt.sirene schreef:Die 10.000 honden zijn toch ook ontstaan uit hele sterke inteelt ?Nanna schreef:De Mops in de UK, daar waren ongeveer 10.000 exemplaren van, maar genetisch was het te vergelijken met maar 50 individuen.
Genetisch materiaal dat 50 jaar geleden voorhanden was had zich inmiddels verkleind naar maar 10% bij heel veel rashonden.
De honden raken op den duur zó ingeteeld dat ze vanzelf onvruchtbaar worden en zo helpt het hele probleem zichzelf uiteindelijk uit de wereld.
Ander ras: vader op dochter of zoon op moeder ging hem te ver, maar in opa op kleindochter zag de man van de Borderterriers (en het grote opperhoofd van de KC in Engeland) geen bezwaar hoor. :N:

-
bulletjebe
- Zeer actief
- Contacteer:
Un-focking-believable, wat een uitzending moet dat geweest zijn. Ik ben benieuwd naar de nasleep hiervan, als die er al komt.Nanna schreef:Ik wist helemaal niet dat de ridge van de Ridgeback eigenlijk een soort van verkapte spina bifida is....stond ik wel van te kijken.
En honden zónder ridge heben nooit een dermoïd sinus.
Maar ja, die eigenwijze fokkers (wat een naar wijf was dat zeg) vonden tóch die open rug met bijbehorende problemen beter te pruimen dan een hond zonder ridge die gezond is....pups zonder ridge werden afgemaakt bij een DA verderop die dat wel wilde doen.
Niet-te-geloven.
En dan die orthopeed die met grote ogen naar die kreupele duitse herders stond te kijken en vond dat het wel een kruising tussen een kikker en een hond leek. Als je ze voort zag strompelen met die hyenaruggen kon ik niet anders dan hem gelijk geven.
Die Cavalier die BIS werd op de KCM van de Cavalierclub spande de kroon. De keurmeester wísten dat hij die hersenafwijking had en toch laten winnen. Want ja, hij was de mooiste...En natuurlijk had ie ondertussen ook al over de 30 nesten bij elkaar geneukt.
Het zou zo moeten zijn dat de kennelclubs en/of de rasverenigingen zich dit gingen aantrekken, maar ik weet inmiddels wel beter denk ik.
-
bulletjebe
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe vaak komt het niet voor dat de mensen gekeurd worden ipv de honden? Of de hond heeft wat gewonnen en dan op de volgende show doet die keurmeester dat ook maar om niet als 'niet kenner' bekend te worden en zo kan een hond ook ver komen als ze elkaar niet durven afvallen.Nanna schreef:Die ene man was stómverbaasd dat zo'n treurig creatuur de BIS-Crufts kon winnen.Frenk schreef:
Overigens was die Pekinees op dat ice-pack ook om te
Danny was trouwens al geopereerd aan zijn zachte verhemelte (dat sloot zijn luchtwegen af en werd dus verwijderd).
Ik begrijp ook wèrkelijk niet dat zo'n monstertje kan winnen.
Triest dat wel
-
bulletjebe
- Zeer actief
- Contacteer:
Echt waar he? Ze houden het gewoon in stand natuurlijk *zucht*Nanna schreef:Welnee. Die ene vent zei dat als ze de regels zouden veranderen zowat alle leden buiten de kennelclub om zouden gaan fokken.bulletjebe schreef:
Het zou zo moeten zijn dat de kennelclubs en/of de rasverenigingen zich dit gingen aantrekken, maar ik weet inmiddels wel beter denk ik.![]()
DUS veranderen ze de regels niet.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar voor een keurmeester dus niet.Frenk schreef:De hersenafwijking was algemeen bekend bij de hotemetoten van de vereniging.sirene schreef:Was die hersenafwijking aan die Cavalier te zien ?
Voor zulke dingen zullen de regels moeten veranderen.
Een keurmeester mag geen dingen laten meespelen die hij weet. Hij kiest op dat moment de mooiste hond. Of die hond thuis een wrak is maakt niet uit. Zelfs niet als de km dit weet. Hij mag alleen het uiterlijk en gangwerk van dat moment beoordelen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
En dat zou voldoende moeten zijn om de hond uit te sluiten van de fok (op zijn minst!!) en misschien ook van de shows (?) door de rasvereniging.Frenk schreef:De hersenafwijking was algemeen bekend bij de hotemetoten van de vereniging.sirene schreef:Was die hersenafwijking aan die Cavalier te zien ?
Dat laatste (uitsluiten van de shows) is naar mijn gevoel wel beter, maar het hangt er ook van af hoe je een show beschouwt.
Oorspronkelijk zeker bedoeld om te selecteren voor de fok (volgens mij het voornaamste bestaansrecht van een show), maar nu meer een wedstrijd op zich wie de mooiste hond heeft en wie het beste zijn hond kan showen.
Wat ik heb gezien van de uitzending maakt me niet vrolijk, maar hardleerse fokkers heb je overal hoor
Ik heb ook wel van een fokker gehoord die een hond met epilepsie vreselijk vond, maar er van overtuigd was dat het géén erfelijke vorm kon zijn. "Want zij zorgde dat haar honden waar ze mee fokte gezond waren"
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is helemaal niet wat Nanna zei. Lees mijn en haar reactie nog maar eens.Frenk schreef:Dat is precies wat Nanna zegt. Die 10.000 hondjes zijn het product van zeer zware inteelt.sirene schreef:Die 10.000 honden zijn toch ook ontstaan uit hele sterke inteelt ?Nanna schreef:De Mops in de UK, daar waren ongeveer 10.000 exemplaren van, maar genetisch was het te vergelijken met maar 50 individuen.
Ander ras: vader op dochter of zoon op moeder ging hem te ver, maar in opa op kleindochter zag de man van de Borderterriers (en het grote opperhoofd van de KC in Engeland) geen bezwaar hoor. :N:
Overigens is het overmatige gebruik van populaire dekreuen volgens mij veel meer de oorzaak van alle problemen dan de lijn-en inteelt combinaties.
- Frenk
- Zeer actief