Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

" Pedigree dogs exposed" 19aug2008 BBC 1 22:00

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

sirene schreef:
Frenk schreef:
sirene schreef:Was die hersenafwijking aan die Cavalier te zien ?
De hersenafwijking was algemeen bekend bij de hotemetoten van de vereniging.
Maar voor een keurmeester dus niet.
Voor zulke dingen zullen de regels moeten veranderen.
Een keurmeester mag geen dingen laten meespelen die hij weet. Hij kiest op dat moment de mooiste hond. Of die hond thuis een wrak is maakt niet uit. Zelfs niet als de km dit weet. Hij mag alleen het uiterlijk en gangwerk van dat moment beoordelen.
Kom op.... De KM's wisten het ook. Net als in Nederland de KM's alle ins en outs weten bij hun rassen. Zeker van de 'top'fokkers
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

sirene schreef:
Frenk schreef:
sirene schreef:
Nanna schreef:De Mops in de UK, daar waren ongeveer 10.000 exemplaren van, maar genetisch was het te vergelijken met maar 50 individuen.
Genetisch materiaal dat 50 jaar geleden voorhanden was had zich inmiddels verkleind naar maar 10% bij heel veel rashonden.
Een kenner op dat gebied vertelde dat we helemaal niets hoeven te doen.
De honden raken op den duur zó ingeteeld dat ze vanzelf onvruchtbaar worden en zo helpt het hele probleem zichzelf uiteindelijk uit de wereld. :19:
Die 10.000 honden zijn toch ook ontstaan uit hele sterke inteelt ?
Lijkt me niet dat ze het ras zijn begonnen met kweetniethoeveel hondjes.
Dat is precies wat Nanna zegt. Die 10.000 hondjes zijn het product van zeer zware inteelt.

Ander ras: vader op dochter of zoon op moeder ging hem te ver, maar in opa op kleindochter zag de man van de Borderterriers (en het grote opperhoofd van de KC in Engeland) geen bezwaar hoor. :N: :kotz:
Dat is helemaal niet wat Nanna zei. Lees mijn en haar reactie nog maar eens.
Overigens is het overmatige gebruik van populaire dekreuen volgens mij veel meer de oorzaak van alle problemen dan de lijn-en inteelt combinaties.
Nanna schreef:De Mops in de UK, daar waren ongeveer 10.000 exemplaren van, maar genetisch was het te vergelijken met maar 50 individuen.
De enige manier om dat voor elkaar te krijgen is door stamboeken te sluiten en in te telen lijkt me (als je dat zo noemt? :N:) Of snap ik het nu helemaal verkeerd :denken:

Verder is elke vorm van inteelt, of dat nou door populaire dekreuen of door lijncombinaties te gebruiken komt natuurlijk uiteindelijk de dood in de pot :19:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Frenk schreef:
sirene schreef:
Frenk schreef:
sirene schreef:Was die hersenafwijking aan die Cavalier te zien ?
De hersenafwijking was algemeen bekend bij de hotemetoten van de vereniging.
Maar voor een keurmeester dus niet.
Voor zulke dingen zullen de regels moeten veranderen.
Een keurmeester mag geen dingen laten meespelen die hij weet. Hij kiest op dat moment de mooiste hond. Of die hond thuis een wrak is maakt niet uit. Zelfs niet als de km dit weet. Hij mag alleen het uiterlijk en gangwerk van dat moment beoordelen.
Kom op.... De KM's wisten het ook. Net als in Nederland de KM's alle ins en outs weten bij hun rassen. Zeker van de 'top'fokkers
Lees nou! Een KM mag dit niet mee laten spelen!
Hij MOET de hond beoordelen op zijn exterieur en zijn gangwerk. Hij mag niet laten meespelen wat hij van de hond weet.
Het is dus zaak dat er andere regels zouden moeten komen zodat deze honden vooraf worden uitgesloten van deelname.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Frenk
Zeer actief

ranetje schreef:En dat zou voldoende moeten zijn om de hond uit te sluiten van de fok (op zijn minst!!) en misschien ook van de shows (?) door de rasvereniging.
Dat laatste (uitsluiten van de shows) is naar mijn gevoel wel beter, maar het hangt er ook van af hoe je een show beschouwt.
Oorspronkelijk zeker bedoeld om te selecteren voor de fok (volgens mij het voornaamste bestaansrecht van een show), maar nu meer een wedstrijd op zich wie de mooiste hond heeft en wie het beste zijn hond kan showen.
Wat ik heb gezien van de uitzending maakt me niet vrolijk, maar hardleerse fokkers heb je overal hoor :wink:
Ik heb ook wel van een fokker gehoord die een hond met epilepsie vreselijk vond, maar er van overtuigd was dat het géén erfelijke vorm kon zijn. "Want zij zorgde dat haar honden waar ze mee fokte gezond waren" :19:
Ik zou zeggen dat shows bedoeld moeten zijn om te bepalen welke honden de beste rasvertegenwoordigers is. (Dat je daarnaast ook wedstrijden 'handling' lijkt me niet bezwaarlijk. Da's dan gewoon een soort 'showbehendigheid' voor baasjes :mrgreen:) Dat die 'beste rasvertegenwoordigers' ook populair zijn in de fok, dat is te verwachten :19: Daar lijkt me een uitgelezen verantwoordelijkheid liggen voor een RV om afspraken over te maken. Een teef mag een X aantal nesten en een reu ook, zoiets :denken:

De basisvraag is natuurlijk wat een hond een goede vertegenwoordiger van een ras maakt en wie dat bepaalt :19: Eigenlijk moeten fysieke capaciteiten, karakter én uiterlijk alledrie daarin meewegen toch?
Afbeelding
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Gos schreef:
MonaToetje schreef:
Gos schreef:Wat ik erg triest vond, was het winnen op shows van een aantal honden met bekende genetische afwijkingen (en de hoeveelheid nakomelingen die ermee gefokt werden). Ik schrok ook van het hele gezondheidsverhaal van de mopshonden en de relatie tussen de gewenste dubbele staartkrul en een behoorlijke afwijking in de ruggegraat.

Eerlijk gezegd zou ik nu wel graag wat goed achtergrondmateriaal willen lezen.
Het is triest , maar een keurmeester kan niet altijd aan de buitenkant zien of een hond iets mankeert. En daarbij wordt er op een show naar het exterieur gekeken en niet naar de gezondheid...
Dat is denk ik net het probleem. Want blijkbaar is het alleen dat showresultaat (in deze engelse gevallen) wat bepaalt of er gefokt wordt met een hond. Heb je ook gehoord wat er door de kennel club gezegd werd over het verplichten van bepaalde gezondheidstesten? Dat ze dat niet willen, omdat het fokkers zou wegjagen. Met als consequentie dat nu fokkers gestimuleerd worden om onder de vlag van de kennel club door te fokken met honden met nou niet bepaald lichte afwijkingen...... Maar blijkbaar is een vlekje verkeerd of een net niet perfecte oorstand belangrijker dan de gezondheid. Eerde is er hier op hte forum gediscussieerd over bijvoorbeeld werk vs showlijnen en werd er gezegd dat het om het totaalplaatje ging en niet enkel het exterieur. Waarom dan niet honden uitsluiten van het winnen van shows als ze niet aan bepaalde gezondheidscriteria voldoen?
Maar als fokker kies je er uiteindelijk toch zelf voor of je die topreu met afwijkingen gebruikt??? :19:
Bij de Bostons moeten de honden waarmee gefokt wordt minimaal 2 keer een zg behaald hebben. Nou , alle reuen waarmee gefokt wordt voldoen aan die eisen. Keuze genoeg dus.... :19:
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Frenk
Zeer actief

sirene schreef:Lees nou! Een KM mag dit niet mee laten spelen!
Hij MOET de hond beoordelen op zijn exterieur en zijn gangwerk. Hij mag niet laten meespelen wat hij van de hond weet.
Het is dus zaak dat er andere regels zouden moeten komen zodat deze honden vooraf worden uitgesloten van deelname.
KM's zijn zelf vaak ook fokkers of zijn dat geweest :19: Die verwevenheid is zo groot dat ook KM's daar zelf een rol in kúnnen spelen wat mij betreft :wink: Ook zij kunnen stelling nemen en om gezondheidsverklaringen vragen bij de wedstrijden die zij keuren (ik noem maar iets uit de losse pols hoor).
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

MonaToetje schreef:Maar als fokker kies je er uiteindelijk toch zelf voor of je die topreu met afwijkingen gebruikt??? :19:
Bij de Bostons moeten de honden waarmee gefokt wordt minimaal 2 keer een zg behaald hebben. Nou , alle reuen waarmee gefokt wordt voldoen aan die eisen. Keuze genoeg dus.... :19:
Blijkbaar is een middelmatige (want 2x zg), maar gezonde reu niet te verkiezen boven een BIS reu met een genetisch defect...

Oh wacht even.... :denken: Dat hangt natuurlijk van je doel af :idea:

:roll: eikels met hun meesmuilerige gel*l over "het ras verbeteren".
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Dat over die Ridgebacks schrok ik behoorlijk van. En dan vooral die vrouw die een Ridgeback zonder ridge geen Ridgeback vind, ookal is die ridge verbonden aan een hele hoop gezondheidsproblemen :evil:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Frenk schreef:
MonaToetje schreef:Maar als fokker kies je er uiteindelijk toch zelf voor of je die topreu met afwijkingen gebruikt??? :19:
Blijkbaar is een middelmatige (want 2x zg), maar gezonde reu niet te verkiezen boven een BIS reu met een genetisch defect...

Oh wacht even.... :denken: Dat hangt natuurlijk van je doel af :idea:

:roll: eikels met hun meesmuilerige gel*l over "het ras verbeteren".
Ik zou het wat anders verwoorden maar nu ben ik het een keer met je eens Frenk :wink:

Het intens trieste is voor mij
- dat er blijkbaar genoeg fokkers van dit soort rassen zijn die die scrupules niet hebben en rustig 20 nesten trekken van een als superieur uiterlijk beoordeeld exemplaar met een aangetoond zwaar genetisch defect
- dat deze kennelclub geen enkel verplichte gezondheidskeuring wil invoeren omdat anders iedereen zou weglopen, maar er aan de andere kant niets tastbaars aan doen om te voorkomen dat dit soort exemplaren nakomelingen verwekken met alle goedkeuring van hun organisatie
-dat zo'n kennelclub zichzelf wel profileert als "DE" plaats om te gaan zoeken als je als kandidaat-pupkoper interesse hebt in een ras.....

Ik wil hier helemaal niet suggereren dat alle fokkers in alle rassen dit soort gewetenloze of gewoon domme praktijken bedrijven, maar het komt zeer zeker over de hele linie wel voor, onder auspicien van zo'n vereniging. En dat is gewoon heel treurig voor mensen die wel echt om het ras geven. Ik zou de voorkeur geven aan honden met een minder vlekkeloos uiterlijk (zolang de functionaliteit niet te leiden heeft natuurlijk) boven een perfect uiterlijk maar met een vette kans op het enorme leed voor baas en hond van bijvoorbeeld een hoog percentage epilepsie in een lijn. Hoe kun je dan de voorkeur geven aan uiterlijke details (en dan heb ik het niet over slecht gangwerk e.d).

Ik hield het ook niet droog bij die boxer trouwens.
Gos
Zeer actief

Maeve schreef:Dat over die Ridgebacks schrok ik behoorlijk van. En dan vooral die vrouw die een Ridgeback zonder ridge geen Ridgeback vind, ookal is die ridge verbonden aan een hele hoop gezondheidsproblemen :evil:
Sterker nog, het ontbreken van een ridge was een genetisch defect volgens haar.

Dat mensen selecteren op bijzondere kenmerken in een exterieur vind ik niet meer dan begrijpelijk. Dat je dat tot standaard maakt, snap ik ook nog. Maar dat je dat wilt blijven handhaven als je er achter komt dat dat gezondheidsproblemen met zich mee brengt en het niet ter discussie wilt stellen, maar wel de mond vol hebt over rasverbetering, ja daar zakt m'n broek van af.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Maeve schreef:Dat over die Ridgebacks schrok ik behoorlijk van. En dan vooral die vrouw die een Ridgeback zonder ridge geen Ridgeback vind, ookal is die ridge verbonden aan een hele hoop gezondheidsproblemen :evil:
Ik heb het programma niet gezien maar bovenstaand is triest , heel triest..
Het gebeurt, dat weet ik ook wel..
Wat mij betreft mogen ze die ridge afschaffen als zijnde een raskenmerk. :ok: (let wel, mijn mening :wink: , ik stoot hier wellicht veel rr-liefhebbers voor het hoofd), vooral gezien in het kader van gezondheid, en ook vanwege het feit dat er nog steeds ridgeloze pups worden afgemaakt. :roll: , alsof ze nooít zijn voorgekomen, nooit bestaan hebben, ik vind dat niet kunnen.
Het komt nog steeds voor blijkbaar volgens die docu..
Voor zo ver ik weet, en gelezen heb is er bij een ridgeloze RR nog nooit een DS vastgesteld. :19:

Ik weet en wist nl wel dat de ridge gevorm word meteen vanaf bevruchting in het ectoderm, en als dat niet goed *sluit* zeg maar(weet het niet even anders uit te drukken) dan ontstaat er een Ds.
Op onderstaande link is daar meer over te lezen en vast beter uitgelegd dan ik kan. :wink:

http://www.belgianridgeback.com/shtml/n ... h/ds.shtml

Er is veel *mis* in de hondenfokkerij wat ik begrijp uit de reactie's op de docu.
Ik vind het ook jammmer dat er op shows enkel naar uiterlijk word gekeken, veelal. :wink:
Uiterlijk zegt niks over het karakter en de eventuele gezondheid van de hond, en daar moet met verantwoorde fok ook rekening gehouden worden.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Gos
Zeer actief

wendy71 schreef: Wat mij betreft mogen ze die ridge afschaffen als zijnde een raskenmerk. :ok: (let wel, mijn mening :wink: , ik stoot hier wellicht veel rr-liefhebbers voor het hoofd), vooral gezien in het kader van gezondheid, en ook vanwege het feit dat er nog steeds ridgeloze pups worden afgemaakt. :roll: , alsof ze nooít zijn voorgekomen, nooit bestaan hebben, ik vind dat niet kunnen.
Het komt nog steeds voor blijkbaar volgens die docu..
Voor zo ver ik weet, en gelezen heb is er bij een ridgeloze RR nog nooit een DS vastgesteld. :19:
Sterker nog, tot vlak na het maken van de docu stond er letterlijk in de rasstandaard dat ridgeloze pups na geboorte direct dienden te worden afgemaakt (en die man van de knenel club maar doen alsof hij daardoor geschokt was, terwijl zij zelf alle rasstandaards moeten accepteren).
wendy71 schreef: Uiterlijk zegt niks over het karakter en de eventuele gezondheid van de hond, en daar moet met verantwoorde fok ook rekening gehouden worden.
Ik denk dat uiterlijke kenmerken niks zeggen over de gezondheid van de hond. Er zijn er wel die een relatie hebben met gezondheid (in de bouw). Bepaalde uiterlijke kenmerken hebben wel een relatie met functionaliteit. Maar een heleboel ook niet, of hebben zelfs een negatieve invloed erop. De historische basset foto's bijvoorbeeld, of de mops of de engelse bulldog laten alleen zien hoe kwalijk het kan zijn als uiterlijkheden tot overdrijving leiden en dan tot ideaalbeelden verheven worden die voor mij meer nachtmerries zijn. (die pekingees, om te janken, het diertje kon amper lopen)
wen
Zeer actief

Ongelezen bericht door wen »

Heb gister dus ook gekenen en was echt geschokt.. niet te geloven is gewoon broodfok en heeft niks met dierenliefde of rasbehoud te maken.

En tsja er wordt gefokt wat de keurmeester hoog plaatst en laat je
nou net keurmeester worden als je je in de fok bewezen hebt en in hun straatje past.

Walgelijk gewoon die Cavaliertjes met te kleine hersenpan voor hun hersentjes,
om overlevingskans te hebben moeten ze een stuk schedel weghalen en dan is het nog de vraag of ze het overleven.
En met dragers van deze aandoening wordt gewoon gefokt omdat het type zo goed is :kotz:
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben het helemaal met je eens Ellen(toch?).
Kei zielig voor die pups, echt..
Soms worden er ook honden met ridgefouten afgemaakt(in welk land dan ook) vreselijk. :evil:

Ik bedoel maar, mijn Lolaatje is ook niet volgens de standaart, haar ridge is niet goed(4 kroontjes ipv 2) en ik moet er toch niet aan denken dat mijn fokker zo harteloos was geweest haar af te laten maken. :N:
Verdorie, het zijn óók honden maar ik heb begrepen dat sommige fokkers de *schande* niet willen van ridgelozen of ridgefoutjes.., dus hop afmaken *die handel* en net doen of ze nooit bestaan hebben/ in je nest gezeten hebben. :evil:
Ik mag hopen dat zulke praktijken uitzonderingen zijn, maar dat ze er zijn, wist ik helaas al.

Ik vind dit al met al wel weer een *wake up* call naar de diverse rasverenigingen in welk land dan ook vertegenwoordigd.
Ik hoop dat ze er iets mee kunnen en desnoods invloed kunnen uitoefenen die ten goede komt aan het ras, de RR in dit geval.

Verdorie, ik wil die docu zien. :boos: :wink:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

wendy71 schreef:Ik ben het helemaal met je eens Ellen(toch?).
Soms worden er ook honden met ridgefouten afgemaakt(in welk land dan ook) vreselijk. :evil:

Ik bedoel maar, mijn Lolaatje is ook niet volgens de standaart, haar ridge is niet goed(4 kroontjes ipv 2) en ik moet er toch niet aan denken dat mijn fokker zo harteloos was geweest haar af te laten maken. :N:
Verdorie, het zijn óók honden maar ik heb begrepen dat sommige fokkers de *schande* niet willen van ridgelozen of ridgefoutjes.., dus hop afmaken *die handel* en net doen of ze nooit bestaan hebben/ in je nest gezeten hebben. :evil:
Ik mag hopen dat zulke praktijken uitzonderingen zijn, maar dat ze er zijn, wist ik helaas al.

Ik vind dit al met al wel weer een *wake up* call naar de diverse rasverenigingen in welk land dan ook vertegenwoordigd.
Ik hoop dat ze er iets mee kunnen en desnoods invloed kunnen uitoefenen die ten goede komt aan het ras, de RR in dit geval.

Even een praktische vraag: worden pups in Nederland (zoals rr's) die niet voldoen aan de rasstandaard ook gedood? En is er überhaupt een da te vinden die zich daarvoor leent???
Ik heb heel wat da's 'versleten' (goeie én slechte) maar ik schat zo in dat geen van hen gezonde pups liet inslapen.
Of vergis ik me nu?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

lieke schreef:Even een praktische vraag: worden pups in Nederland (zoals rr's) die niet voldoen aan de rasstandaard ook gedood? En is er überhaupt een da te vinden die zich daarvoor leent???
Ik heb heel wat da's 'versleten' (goeie én slechte) maar ik schat zo in dat geen van hen gezonde pups liet inslapen.
Of vergis ik me nu?
DA's durf ik niet te zeggen, maar ik ken wel fokkers die het soms gewoon zelf deden :19: :N: :eek:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Frenk schreef:
lieke schreef:Even een praktische vraag: worden pups in Nederland (zoals rr's) die niet voldoen aan de rasstandaard ook gedood? En is er überhaupt een da te vinden die zich daarvoor leent???
Of vergis ik me nu?
DA's durf ik niet te zeggen, maar ik ken wel fokkers die het soms gewoon zelf deden :19: :N: :eek:
Ach getver... :kotz:
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

is er ergens een herhaling terug te zien ervan?
wen
Zeer actief

Jahoor gebeurt hier ook gewoon.. net zoals met witte boxers of DD met een foute kleur.. noem maar op.
We hadden vroeger in een nestje een stabij met een tankleurig .. en toen de tatoeëerster langs kwam
zei ze dood leuk dat een echte fokker die had afgemaakt.
Afbeelding
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb het programma helaas niet kunnen kijken.

Is er iemand die het opgenomen heeft???
(met dank aan Desi)
Frenk
Zeer actief

lieke schreef:
Frenk schreef:
Of vergis ik me nu?
En natuurlijk de exemplaren die uiterlijk wel voldoen, maar intern (fysiek of karakter) een rommeltje zijn is geen enkel probleem :19:

Ik ken trouwens ook heel betrokken en oprechte fokkers hoor :ok: Er zit alleen kaf tussen het koren en helaas heeft het kaf vaak wel invloed :19:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Frenk schreef:
Of vergis ik me nu?
Bij de DD werden "miskleuren" algemeen gedood.
De DA die ik vroeger voor mijn paard had heeft heel wat pups van een bekende Zeeuwse DD in moeten laten slapen omdat het een verkeerde kleur was.
Waarom deed hij dat?
Anders werden ze verzopen.
Hij was aangenaam verrast toen wij een grijstijger DD hadden rondlopen, en toen ik aangaf dat het afmaken niet langer een club verplichting was, zei hij dat hij onmiddellijk met het inslapen van miskleuren zou stoppen.
Het was een pak van zijn hart.

Saillant detail is dat de Zeeuwse DD fokker zich inmiddels actief inzet voor de grijstijger en streeft naar erkenning van deze kleur.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

MonaToetje schreef:Ik heb het programma helaas niet kunnen kijken.

Ja, we zijn het momenteel aan het klaar maken zodat we het ter beschikking kunnen stellen als download oid.
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:
wendy71 schreef:Ik ben het helemaal met je eens Ellen(toch?).

Even een praktische vraag: worden pups in Nederland (zoals rr's) die niet voldoen aan de rasstandaard ook gedood? En is er überhaupt een da te vinden die zich daarvoor leent???
Of vergis ik me nu?
Het gros zal het niet doen.., het word hier in NL ook niet gezegd via de RR club, dat je de ridgelozen moet afmaken.
Maar er zullen *fokkers* tussen zitten die het wellicht wél doen..

Ik weet het écht niet..(mijn fokker doet en deed het iig niet :wink: )
Maar ik heb niet de illusie dat Nederland hierin een uitzondering is.. :19: (wat betreft de *foute* pups afmaken, alhoewel ik wel denk dat dat eerder uitzondering dan regel is. :wink: )
Ik zou wel mijn vraagtekens zetten bij een fokker die al járen fokt bv en nooít geen een ridgeloze of een met ridgefoutjes heeft.
Dat lijkt me erg sterk eerlijk gezegd.
Webborn(bonnie) zit hier ook op het hf af en toe weet daar meer van.
Zij heeft geloof ik ook een duidelijke mening wat betreft de relatie tussen de ridge en eventuele sinussen.
En die is er, dat denk ik ook.
Het tegendeel is nl tot nu toe niet bewezen, volgens mij. :wink:
Afbeelding
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

Ik heb het gemist, grrrr. Maar zo te lezen was het wel erg wat er uitgezonden werd. Maar je ziet het toch overal, dat alleen de goedscorende reuen gebruikt worden als dekreu. Bij de Chihuahua ook. Terwijl de fokkers die de reu gebruiken weten dat hij erfelijke gebreken heeft. En dan heb ik het niet alleen over een onder/overbeet of een lichte PL. Maar ook serieuze aandoeningen. En toch maar de poot stijf houden en die reu gebruiken. Om wat moois te krijgen. Doe mij dan maar een gezonde reu die 4e wordt.
xx Marr en Keeff
Afbeelding
wen
Zeer actief

lieke schreef:
Frenk schreef:
Of vergis ik me nu?
Dierenartsen doen er zelf net zo hard aan mee
Ken een dierenarts die tot paar jaar geleden nog coupeerde, zijn argument was als ik het niet doe doen ze het zelf
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:
MonaToetje schreef:Ik heb het programma helaas niet kunnen kijken.

Ja, we zijn het momenteel aan het klaar maken zodat we het ter beschikking kunnen stellen als download oid.
:ok:
Super, ennath, dank je.
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

wubjes schreef:
lieke schreef:
Frenk schreef:
Of vergis ik me nu?
Dierenartsen doen er zelf net zo hard aan mee
dat denk ik ook Wubjes.. :wink:
Kijk, ook onder de zg *gegoede* fokkers zitten lui die zwaar over de rug van hun hond gaan.
Daar is de ethiek en emphatie voor wat betreft hun honden ook ver te zoeken.
Afbeelding
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Tring schreef:Ik heb het gemist, grrrr. Maar zo te lezen was het wel erg wat er uitgezonden werd. Maar je ziet het toch overal, dat alleen de goedscorende reuen gebruikt worden als dekreu. Bij de Chihuahua ook. Terwijl de fokkers die de reu gebruiken weten dat hij erfelijke gebreken heeft. En dan heb ik het niet alleen over een onder/overbeet of een lichte PL. Maar ook serieuze aandoeningen. En toch maar de poot stijf houden en die reu gebruiken. Om wat moois te krijgen. Doe mij dan maar een gezonde reu die 4e wordt.

Ergens logisch ook :wink: Ik betaal ook liever een paar honderd Euro meer vooreen " goedscorende " dekreu dan eentje die op de shows alleen maar G`tjes en ZG`tjes haalt.
Mits het karakter en de gezondheid natuurlijk goed zijn :wink:en de stamboom vind ik ook erg belangrijk.
Het gaat om het totaalpakketje.

Maar ik ben het er mee eens dat een dekreu met allerlei defecten ( zoals die Cavalier ) niet op de shows zouden mogen worden uitgebracht. Een fatsoenlijke fokker had zo`n hond voor de fok uitgesloten ...... :roll:
(met dank aan Desi)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

MonaToetje schreef:
Tring schreef:Ik heb het gemist, grrrr. Maar zo te lezen was het wel erg wat er uitgezonden werd. Maar je ziet het toch overal, dat alleen de goedscorende reuen gebruikt worden als dekreu. Bij de Chihuahua ook. Terwijl de fokkers die de reu gebruiken weten dat hij erfelijke gebreken heeft. En dan heb ik het niet alleen over een onder/overbeet of een lichte PL. Maar ook serieuze aandoeningen. En toch maar de poot stijf houden en die reu gebruiken. Om wat moois te krijgen. Doe mij dan maar een gezonde reu die 4e wordt.

Ergens logisch ook :wink: Ik betaal ook liever een paar honderd Euro meer vooreen " goedscorende " dekreu dan eentje die op de shows alleen maar G`tjes en ZG`tjes haalt.
Mits het karakter en de gezondheid natuurlijk goed zijn :wink:en de stamboom vind ik ook erg belangrijk.
Het gaat om het totaalpakketje.

Maar ik ben het er mee eens dat een dekreu met allerlei defecten ( zoals die Cavalier ) niet op de shows zouden mogen worden uitgebracht. Een fatsoenlijke fokker had zo`n hond voor de fok uitgesloten ...... :roll:
Precies :ok:
En anders had de rasvereniging dat al lang moeten doen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”