Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Eerste voer voor puppies
Moderator: moderatorteam
-
Dartel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Eerste voer voor puppies
Hoe oud zijn de puppen als ze hun eerste voer buiten de moedermelk krijgen? En waar beginnen jullie dan mee?
Eerst met pap, geweekte brokjes of gelijk met Rodi/Smuldier? Mijn pups (schapendoezen) zijn nu 2 weken, en het reutje begon gisteren aan de Smuldier van zijn moeder. Ik had eigenlijk nog een week willen wachten met aanbieden van vlees, maar begin nu toch te twijfelen.
Eerst met pap, geweekte brokjes of gelijk met Rodi/Smuldier? Mijn pups (schapendoezen) zijn nu 2 weken, en het reutje begon gisteren aan de Smuldier van zijn moeder. Ik had eigenlijk nog een week willen wachten met aanbieden van vlees, maar begin nu toch te twijfelen.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
- miekemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): teckel
- Contacteer:
- doutzen
- Actief
- Mijn ras(sen): teckels
- Contacteer:
-
goud
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Josee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): weimaraners
- Contacteer:
Wij doen hetzelfde!!doutzen schreef:hier het zelfde soms bestel ik wel eens puppy vlees van smuldier is net iets fijnermiekemuis schreef:ik begin altijd met 3wekn maar bij een grootnest kun je natuurlijk ook eerder beginnen hier krijgen ze smuldier kompleet en ze doen het er prachtig op
Meteen vlees, vaak wel puppymaling. De eerste 3 dagen ff 10 sec in de magnetron om de kou eraf te halen en daarna op kamertemp!
Nooit problemen gehad!!
(vriendin van mij geeft vaak pap in het begin maar heeft vaker last van diarree dan ik , ik geef nooit pap)
- miekemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): teckel
- Contacteer:
-
Josee
- Zeer actief
- Contacteer:
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Het blijft een klein beetje 'zonde' dat je het voer verwarmt.Josee schreef:10 sec is ook niet door en door verwarmen, maar net ff de kou eraf....miekemuis schreef:ik geef ook nooit pap maar ik doe het vlees ook niet in de magnetron ze hebben mij ooit verteld dat dit niet goed is puppymaling ken ik niet de teckeltjes eten het zo
En puur de eerste 2 a 3 dagen
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
-
Josee
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat doe ik nu ook, bij pups en volwassen honden.Scooby schreef:Het blijft een klein beetje 'zonde' dat je het voer verwarmt.Josee schreef:10 sec is ook niet door en door verwarmen, maar net ff de kou eraf....miekemuis schreef:ik geef ook nooit pap maar ik doe het vlees ook niet in de magnetron ze hebben mij ooit verteld dat dit niet goed is puppymaling ken ik niet de teckeltjes eten het zo
En puur de eerste 2 a 3 dagenJe zou het ook op kamertemperatuur kunnen laten komen, voordat je het geeft, dan is de kou er toch ook voldoende af? (Is zowiezo beter met vers vlees, niet alleen voor pups.)
vraag me af wat er zonde aan is....
Het komt er niet gekookt uit hoor,Ik heb het over nog geen 10 sec op 600 Watt en met dat warme weer leg ik het liever niet te lang op het aanrecht
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Door opwarming zet je het verteringsproces al iets in gang en maak je dus al vitaminen en mineralen kapot. Ik vind dat zonde van het verse vlees.Josee schreef:Dat doe ik nu ook, bij pups en volwassen honden.Scooby schreef:Het blijft een klein beetje 'zonde' dat je het voer verwarmt.Josee schreef:10 sec is ook niet door en door verwarmen, maar net ff de kou eraf....miekemuis schreef:ik geef ook nooit pap maar ik doe het vlees ook niet in de magnetron ze hebben mij ooit verteld dat dit niet goed is puppymaling ken ik niet de teckeltjes eten het zo
En puur de eerste 2 a 3 dagenJe zou het ook op kamertemperatuur kunnen laten komen, voordat je het geeft, dan is de kou er toch ook voldoende af? (Is zowiezo beter met vers vlees, niet alleen voor pups.)
Het komt er niet gekookt uit hoor,Ik heb het over nog geen 10 sec op 600 Watt en met dat warme weer leg ik het liever niet te lang op het aanrecht
Honden kunnen zelfs bedorven vlees eten zonder er iets van te krijgen, dus over een uurtje op het aanrecht zou ik me zeker niet druk maken!
Groetjes, Karen
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
hier heb ik met 3 weken voor de lol een bord puppymaling KVV erneer gezet. met het idee dat als het niet zou gaan ik alsnog aan de pap zou gaan met het volk...
was niet meer nodig...
was niet meer nodig...
puppyvleesjes!!!!
da wil ik nie!
hmm het blijft staan... toch maar even proeven...
godsamme da's lekker! kom jongens!!
smaksmak! superdepuper!!!
traag volk! mama helpt wel ff!

-
Josee
- Zeer actief
- Contacteer:
Ok, maar heb het wel over het allereerste voer wat de pups krijgen hé.Scooby schreef: Door opwarming zet je het verteringsproces al iets in gang en maak je dus al vitaminen en mineralen kapot. Ik vind dat zonde van het verse vlees.![]()
Honden kunnen zelfs bedorven vlees eten zonder er iets van te krijgen, dus over een uurtje op het aanrecht zou ik me zeker niet druk maken!
Dus niet over volgroeide honden.
Het gaat mij erom dat het vlees de 1e twee keer dat ze het proeven niet koud is, want dan nemen ze het veel makkelijker in de mond nl.
De derde dag hoef je het echt niet meer in de magnetron te doen want eenmaal geproefd worden ze wild als ze het ruiken
En met zo'n jonge pup van 2,5 a 3 weken ben ik gewoon voorzichtiger dan als ze wat ouder zijn.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik kan me voorstellen dat je met zulke jonge puppen liever wat voorzichtiger bent, maar omdat je schreef dat je het zowel bij de pups als bij de volwassen honden zo deed, dacht ik: wat zonde!Josee schreef:Ok, maar heb het wel over het allereerste voer wat de pups krijgen hé.Scooby schreef: Door opwarming zet je het verteringsproces al iets in gang en maak je dus al vitaminen en mineralen kapot. Ik vind dat zonde van het verse vlees.![]()
Het gaat mij erom dat het vlees de 1e twee keer dat ze het proeven niet koud is, want dan nemen ze het veel makkelijker in de mond nl.
De derde dag hoef je het echt niet meer in de magnetron te doen want eenmaal geproefd worden ze wild als ze het ruiken![]()
En met zo'n jonge pup van 2,5 a 3 weken ben ik gewoon voorzichtiger dan als ze wat ouder zijn.
Groetjes, Karen
-
Josee
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat heb ik nergens geschreven hoor Karen!!Scooby schreef:Ik kan me voorstellen dat je met zulke jonge puppen liever wat voorzichtiger bent, maar omdat je schreef dat je het zowel bij de pups als bij de volwassen honden zo deed, dacht ik: wat zonde!Josee schreef:Ok, maar heb het wel over het allereerste voer wat de pups krijgen hé.Scooby schreef: Door opwarming zet je het verteringsproces al iets in gang en maak je dus al vitaminen en mineralen kapot. Ik vind dat zonde van het verse vlees.![]()
De derde dag hoef je het echt niet meer in de magnetron te doen want eenmaal geproefd worden ze wild als ze het ruiken![]()
Dit wel': 'De eerste 3 dagen ff 10 sec in de magnetron om de kou eraf te halen en daarna op kamertemp! '
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Euh..., hier staat het toch:Josee schreef:Dat heb ik nergens geschreven hoor Karen!!Scooby schreef:Ik kan me voorstellen dat je met zulke jonge puppen liever wat voorzichtiger bent, maar omdat je schreef dat je het zowel bij de pups als bij de volwassen honden zo deed, dacht ik: wat zonde!![]()
Dit wel': 'De eerste 3 dagen ff 10 sec in de magnetron om de kou eraf te halen en daarna op kamertemp! '
Josee schreef:Dat doe ik nu ook, bij pups en volwassen honden.Scooby schreef:Het blijft een klein beetje 'zonde' dat je het voer verwarmt.Je zou het ook op kamertemperatuur kunnen laten komen, voordat je het geeft, dan is de kou er toch ook voldoende af? (Is zowiezo beter met vers vlees, niet alleen voor pups.)
Groetjes, Karen
-
Josee
- Zeer actief
- Contacteer:
je interpreteer me verkeerd.
Het topic gaat over eerste voer puppies.
Daarom heb ik gezegd dat ik dat voer de eerste 3 dagen in de magnetron deed om de kou eraf te halen.
Ik heb het niet over volwassen honden gehad (omdat het topic over jonge puppen ging).
2e Quote:
HIer geef je in het algemeen aan dat het zonde is om het te verwarmen en ik het ook op kamertemp zou kunnen laten komen en dan voeren.
Ik antwoord daarop :' Dat doe ik nu ook, bij pups en volwassen honden'.
Dus het op kamertemp geven.
Daarmee bedoel ik dus dat ik niks in de magnetron doe, behalve de eerste 3 dagen van de pupbijvoeding met 2,5 a 3 weken.
Heb ik dus ook nergens gezegd dat ik het voer van mijn volwassen honden in de magnetron stop.
Dan kan ik net zo goed brok geven als ik het ga 'koken/verwarmen'. Over de geur maar niet te praten
Het topic gaat over eerste voer puppies.
Daarom heb ik gezegd dat ik dat voer de eerste 3 dagen in de magnetron deed om de kou eraf te halen.
Ik heb het niet over volwassen honden gehad (omdat het topic over jonge puppen ging).
2e Quote:
HIer geef je in het algemeen aan dat het zonde is om het te verwarmen en ik het ook op kamertemp zou kunnen laten komen en dan voeren.
Ik antwoord daarop :' Dat doe ik nu ook, bij pups en volwassen honden'.
Dus het op kamertemp geven.
Daarmee bedoel ik dus dat ik niks in de magnetron doe, behalve de eerste 3 dagen van de pupbijvoeding met 2,5 a 3 weken.
Heb ik dus ook nergens gezegd dat ik het voer van mijn volwassen honden in de magnetron stop.
Dan kan ik net zo goed brok geven als ik het ga 'koken/verwarmen'. Over de geur maar niet te praten
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
En dan wel 'kong ijsjes' geven? Jamey krijgt gerust half bevroren vlees, Yore heeft het ook al een keer niet helemaal ontdooid. Geen van beiden heeft er last van, zeker met de warmte nietScooby schreef:Het blijft een klein beetje 'zonde' dat je het voer verwarmt.Josee schreef:10 sec is ook niet door en door verwarmen, maar net ff de kou eraf....miekemuis schreef:ik geef ook nooit pap maar ik doe het vlees ook niet in de magnetron ze hebben mij ooit verteld dat dit niet goed is puppymaling ken ik niet de teckeltjes eten het zo

You'll be in my heart... Always...
-
Josee
- Zeer actief
- Contacteer:
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Sorry, dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen!Josee schreef: Daarmee bedoel ik dus dat ik niks in de magnetron doe, behalve de eerste 3 dagen van de pupbijvoeding met 2,5 a 3 weken.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Nu heb jij ook geen rassen waarvan bekend is dat zij snel reageren op de maag.Jacksel schreef:Jamey krijgt gerust half bevroren vlees, Yore heeft het ook al een keer niet helemaal ontdooid. Geen van beiden heeft er last van, zeker met de warmte niet
Groetjes, Karen
- little action
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- Esther80
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Wij hadden een erg groot nest en ondanks dat mams ze alle 12 prima kon voeden, ben ik toch vroeg gestart met de bijvoeding. Ze waren er trouwens ook aan toe.
Ze kregen met 2,5 week hun 1e prakje. De 1e dag was dat pap met 1/4 KVV van Smuldier, de 2e dag was dat half om half, de 3e dag 1/4 pap en de rest KVV en daarna alleen KVV (dus geen pap meer) en geweekte brokjes. Toen de tanden er goed door waren kregen ze 2 x KVV en 2x brokjes (Cavom puppybrok) per dag. Zo konden de nieuwe eigenaren kiezen of ze ze op vlees wilden houden of over wilden gaan op de brok.
Groetjes,
Esther en Co.
Ze kregen met 2,5 week hun 1e prakje. De 1e dag was dat pap met 1/4 KVV van Smuldier, de 2e dag was dat half om half, de 3e dag 1/4 pap en de rest KVV en daarna alleen KVV (dus geen pap meer) en geweekte brokjes. Toen de tanden er goed door waren kregen ze 2 x KVV en 2x brokjes (Cavom puppybrok) per dag. Zo konden de nieuwe eigenaren kiezen of ze ze op vlees wilden houden of over wilden gaan op de brok.
Groetjes,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Kunnen nieuwe eigenaren zelf niet kiezen als je geen brok geeft danEsther80 schreef:Wij hadden een erg groot nest en ondanks dat mams ze alle 12 prima kon voeden, ben ik toch vroeg gestart met de bijvoeding. Ze waren er trouwens ook aan toe.
Groetjes,
Esther en Co.
-
tineke
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
start hier rond de 3 wk (probeer daarboven bij voorkeur) met wat gemalen vlees
heb nu gemalen pens in de vriezer liggen, maar kan net zo makkelijk tartaar, gehakt oid zijn....maar niet extra fijn of zo...
dat krijgen ze 1 a 2 dagen en daarna ga ik over op stukjes vlees, dus oa kopvlees afgeknipt op stukken waar ze hun best voor moeten doen (dus die ze niet zomaar weg krijgen) en kipkarkas/kippenekken etc...de eerste dagen / tijd kluiven ze het alleen maar af, daarna (rond de 4,5 a 5 wk) zie je dat ze t ook echt weg krijgen en kapot krijgen....dan ga ik ook andere botsoorten toevoegen....
heb nu gemalen pens in de vriezer liggen, maar kan net zo makkelijk tartaar, gehakt oid zijn....maar niet extra fijn of zo...
dat krijgen ze 1 a 2 dagen en daarna ga ik over op stukjes vlees, dus oa kopvlees afgeknipt op stukken waar ze hun best voor moeten doen (dus die ze niet zomaar weg krijgen) en kipkarkas/kippenekken etc...de eerste dagen / tijd kluiven ze het alleen maar af, daarna (rond de 4,5 a 5 wk) zie je dat ze t ook echt weg krijgen en kapot krijgen....dan ga ik ook andere botsoorten toevoegen....
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Vers vlees deed ik in mijn eerste en tweede nestje ook al, terwijl ik toen nog 'aan de brok was'. Althans mijn honden
Nu voor het komende nest is dit uiteraard niet anders. Het tweede nestje heeft ook wel eens kippepootjes gehad (die kleintjes) maar stiekem vind ik botten toch wel eng bij pups. Ik weet niet hoe het bij andere rassen is, maar Cairns zijn toch wel heel erg gulzig, moet er gewoon niet aan denken dat er iets mis gaat met een jonge pup. Grotere botten die gewoon niet naar binnen kunnen is misschien wel een uitkomst, had ik nog niet aan gedacht.
Nu voor het komende nest is dit uiteraard niet anders. Het tweede nestje heeft ook wel eens kippepootjes gehad (die kleintjes) maar stiekem vind ik botten toch wel eng bij pups. Ik weet niet hoe het bij andere rassen is, maar Cairns zijn toch wel heel erg gulzig, moet er gewoon niet aan denken dat er iets mis gaat met een jonge pup. Grotere botten die gewoon niet naar binnen kunnen is misschien wel een uitkomst, had ik nog niet aan gedacht.

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
-
Dartel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik heb de pups gelijk op Rodi lam/rijst gezet. Dat ging prima. Dat is al wat fijner dan smuldier. Dus niet eerst op pap, wat ik voorheen altijd deed. De moeder heeft ze gezoogd tot ongeveer 9 weken, steeds een beetje minder. Verder hebben ze smuldier, puppybrokken en rodi gegeten. En later dan nog wat extraatjes als een stukje brood, een stukje fruit, hardgekookt ei of wat yoghurt. De pups hebben geen enkele dag dunnere ontlasting gehad, ook niet rond de wormenkuren. En het zijn prima eters.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.