Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eerste voer voor puppies

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Eerste voer voor puppies

Ongelezen bericht door Dartel »

Hoe oud zijn de puppen als ze hun eerste voer buiten de moedermelk krijgen? En waar beginnen jullie dan mee?
Eerst met pap, geweekte brokjes of gelijk met Rodi/Smuldier? Mijn pups (schapendoezen) zijn nu 2 weken, en het reutje begon gisteren aan de Smuldier van zijn moeder. Ik had eigenlijk nog een week willen wachten met aanbieden van vlees, maar begin nu toch te twijfelen.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
miekemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door miekemuis »

ik begin altijd met 3wekn maar bij een grootnest kun je natuurlijk ook eerder beginnen hier krijgen ze smuldier kompleet en ze doen het er prachtig op
doutzen
Actief
Mijn ras(sen): teckels
Contacteer:

Ongelezen bericht door doutzen »

miekemuis schreef:ik begin altijd met 3wekn maar bij een grootnest kun je natuurlijk ook eerder beginnen hier krijgen ze smuldier kompleet en ze doen het er prachtig op
hier het zelfde soms bestel ik wel eens puppy vlees van smuldier is net iets fijner
Afbeelding

leven en laten leven
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door goud »

Ik begin al heel vroeg met kwark en rijstepap. Dan volgt de rest. Geweekt bruinbrood met vlees, fijngesneden pens. En de puppy brokjes. Ik geef veel variatie, en mijn ervaring is dat ze later vaak een sterke maag hebben.

Maggie
Maggie
Josee
Zeer actief
Mijn ras(sen): weimaraners
Contacteer:

Ongelezen bericht door Josee »

doutzen schreef:
miekemuis schreef:ik begin altijd met 3wekn maar bij een grootnest kun je natuurlijk ook eerder beginnen hier krijgen ze smuldier kompleet en ze doen het er prachtig op
hier het zelfde soms bestel ik wel eens puppy vlees van smuldier is net iets fijner
Wij doen hetzelfde!!
Meteen vlees, vaak wel puppymaling. De eerste 3 dagen ff 10 sec in de magnetron om de kou eraf te halen en daarna op kamertemp!
Nooit problemen gehad!!
(vriendin van mij geeft vaak pap in het begin maar heeft vaker last van diarree dan ik , ik geef nooit pap)
miekemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door miekemuis »

ik geef ook nooit pap maar ik doe het vlees ook niet in de magnetron ze hebben mij ooit verteld dat dit niet goed is puppymaling ken ik niet de teckeltjes eten het zo
Josee
Zeer actief
Contacteer:

miekemuis schreef:ik geef ook nooit pap maar ik doe het vlees ook niet in de magnetron ze hebben mij ooit verteld dat dit niet goed is puppymaling ken ik niet de teckeltjes eten het zo
10 sec is ook niet door en door verwarmen, maar net ff de kou eraf....
En puur de eerste 2 a 3 dagen
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Josee schreef:
miekemuis schreef:ik geef ook nooit pap maar ik doe het vlees ook niet in de magnetron ze hebben mij ooit verteld dat dit niet goed is puppymaling ken ik niet de teckeltjes eten het zo
Het blijft een klein beetje 'zonde' dat je het voer verwarmt. :wink: Je zou het ook op kamertemperatuur kunnen laten komen, voordat je het geeft, dan is de kou er toch ook voldoende af? (Is zowiezo beter met vers vlees, niet alleen voor pups.)
Josee
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Josee schreef:
Het blijft een klein beetje 'zonde' dat je het voer verwarmt. :wink: Je zou het ook op kamertemperatuur kunnen laten komen, voordat je het geeft, dan is de kou er toch ook voldoende af? (Is zowiezo beter met vers vlees, niet alleen voor pups.)
Dat doe ik nu ook, bij pups en volwassen honden.
vraag me af wat er zonde aan is.... :denken:
Het komt er niet gekookt uit hoor,Ik heb het over nog geen 10 sec op 600 Watt en met dat warme weer leg ik het liever niet te lang op het aanrecht
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Josee schreef:
Scooby schreef:
Josee schreef:
Het komt er niet gekookt uit hoor,Ik heb het over nog geen 10 sec op 600 Watt en met dat warme weer leg ik het liever niet te lang op het aanrecht
Door opwarming zet je het verteringsproces al iets in gang en maak je dus al vitaminen en mineralen kapot. Ik vind dat zonde van het verse vlees. :wink:
Honden kunnen zelfs bedorven vlees eten zonder er iets van te krijgen, dus over een uurtje op het aanrecht zou ik me zeker niet druk maken! :wink:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

hier heb ik met 3 weken voor de lol een bord puppymaling KVV erneer gezet. met het idee dat als het niet zou gaan ik alsnog aan de pap zou gaan met het volk...

was niet meer nodig...
puppyvleesjes!!!!

da wil ik nie!
Afbeelding

hmm het blijft staan... toch maar even proeven...
Afbeelding

godsamme da's lekker! kom jongens!!
Afbeelding

smaksmak! superdepuper!!!
Afbeelding

traag volk! mama helpt wel ff!
Afbeelding
Afbeelding
Josee
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef: Door opwarming zet je het verteringsproces al iets in gang en maak je dus al vitaminen en mineralen kapot. Ik vind dat zonde van het verse vlees. :wink:
Honden kunnen zelfs bedorven vlees eten zonder er iets van te krijgen, dus over een uurtje op het aanrecht zou ik me zeker niet druk maken! :wink:
Ok, maar heb het wel over het allereerste voer wat de pups krijgen hé.
Dus niet over volgroeide honden.
Het gaat mij erom dat het vlees de 1e twee keer dat ze het proeven niet koud is, want dan nemen ze het veel makkelijker in de mond nl.
De derde dag hoef je het echt niet meer in de magnetron te doen want eenmaal geproefd worden ze wild als ze het ruiken :mrgreen:
En met zo'n jonge pup van 2,5 a 3 weken ben ik gewoon voorzichtiger dan als ze wat ouder zijn. :wink:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Josee schreef:
Scooby schreef: Door opwarming zet je het verteringsproces al iets in gang en maak je dus al vitaminen en mineralen kapot. Ik vind dat zonde van het verse vlees. :wink:
Het gaat mij erom dat het vlees de 1e twee keer dat ze het proeven niet koud is, want dan nemen ze het veel makkelijker in de mond nl.
De derde dag hoef je het echt niet meer in de magnetron te doen want eenmaal geproefd worden ze wild als ze het ruiken :mrgreen:
En met zo'n jonge pup van 2,5 a 3 weken ben ik gewoon voorzichtiger dan als ze wat ouder zijn. :wink:
Ik kan me voorstellen dat je met zulke jonge puppen liever wat voorzichtiger bent, maar omdat je schreef dat je het zowel bij de pups als bij de volwassen honden zo deed, dacht ik: wat zonde! :wink:
Josee
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Josee schreef:
Ik kan me voorstellen dat je met zulke jonge puppen liever wat voorzichtiger bent, maar omdat je schreef dat je het zowel bij de pups als bij de volwassen honden zo deed, dacht ik: wat zonde! :wink:
Dat heb ik nergens geschreven hoor Karen!! :denken:
Dit wel': 'De eerste 3 dagen ff 10 sec in de magnetron om de kou eraf te halen en daarna op kamertemp! '
:wink:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Josee schreef:
Scooby schreef:Ik kan me voorstellen dat je met zulke jonge puppen liever wat voorzichtiger bent, maar omdat je schreef dat je het zowel bij de pups als bij de volwassen honden zo deed, dacht ik: wat zonde! :wink:
Dat heb ik nergens geschreven hoor Karen!! :denken:
Dit wel': 'De eerste 3 dagen ff 10 sec in de magnetron om de kou eraf te halen en daarna op kamertemp! '
:wink:
Euh..., hier staat het toch:
Josee schreef:
Scooby schreef:Het blijft een klein beetje 'zonde' dat je het voer verwarmt. :wink: Je zou het ook op kamertemperatuur kunnen laten komen, voordat je het geeft, dan is de kou er toch ook voldoende af? (Is zowiezo beter met vers vlees, niet alleen voor pups.)
Josee
Zeer actief
Contacteer:

je interpreteer me verkeerd.
Het topic gaat over eerste voer puppies.
Daarom heb ik gezegd dat ik dat voer de eerste 3 dagen in de magnetron deed om de kou eraf te halen.
Ik heb het niet over volwassen honden gehad (omdat het topic over jonge puppen ging).

2e Quote:
HIer geef je in het algemeen aan dat het zonde is om het te verwarmen en ik het ook op kamertemp zou kunnen laten komen en dan voeren.
Ik antwoord daarop :' Dat doe ik nu ook, bij pups en volwassen honden'.
Dus het op kamertemp geven.

Daarmee bedoel ik dus dat ik niks in de magnetron doe, behalve de eerste 3 dagen van de pupbijvoeding met 2,5 a 3 weken.
Heb ik dus ook nergens gezegd dat ik het voer van mijn volwassen honden in de magnetron stop.
Dan kan ik net zo goed brok geven als ik het ga 'koken/verwarmen'. Over de geur maar niet te praten :mrgreen:
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Scooby schreef:
Josee schreef:
En dan wel 'kong ijsjes' geven? Jamey krijgt gerust half bevroren vlees, Yore heeft het ook al een keer niet helemaal ontdooid. Geen van beiden heeft er last van, zeker met de warmte niet :wink:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Josee
Zeer actief
Contacteer:

Nou, nu dan echt de laatste poging om duidelijk te maken dat ik het heb over de allereerste keer vlees voeren aan pupjes van 3 weken oud. :roll: verder wordt er hier nx geen vlees verwarmd en hebben mijn honden geen last vd maag door koud vlees of door iets anders :wink:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Josee schreef: Daarmee bedoel ik dus dat ik niks in de magnetron doe, behalve de eerste 3 dagen van de pupbijvoeding met 2,5 a 3 weken.
Heb ik dus ook nergens gezegd dat ik het voer van mijn volwassen honden in de magnetron stop.
Dan kan ik net zo goed brok geven als ik het ga 'koken/verwarmen'. Over de geur maar niet te praten :mrgreen:
Sorry, dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen! :wink:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Jacksel schreef:Jamey krijgt gerust half bevroren vlees, Yore heeft het ook al een keer niet helemaal ontdooid. Geen van beiden heeft er last van, zeker met de warmte niet :wink:
Nu heb jij ook geen rassen waarvan bekend is dat zij snel reageren op de maag.
little action
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door little action »

Ik begin altijd met 2.5 a 3 weken
met 1 x balletje tartaar (ong soepballetje)
Tweede dag 2 x balletjes tartaar
derde dag 3 x balletjes tartaar
Ik deed dit met bouviers,Norwichterriers,Amerikaanse cockers
Nooit geen problemen gehad
Groetjes little action
Esther80
Zeer actief
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther80 »

Wij hadden een erg groot nest en ondanks dat mams ze alle 12 prima kon voeden, ben ik toch vroeg gestart met de bijvoeding. Ze waren er trouwens ook aan toe.

Ze kregen met 2,5 week hun 1e prakje. De 1e dag was dat pap met 1/4 KVV van Smuldier, de 2e dag was dat half om half, de 3e dag 1/4 pap en de rest KVV en daarna alleen KVV (dus geen pap meer) en geweekte brokjes. Toen de tanden er goed door waren kregen ze 2 x KVV en 2x brokjes (Cavom puppybrok) per dag. Zo konden de nieuwe eigenaren kiezen of ze ze op vlees wilden houden of over wilden gaan op de brok.

Groetjes,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Esther80 schreef:Wij hadden een erg groot nest en ondanks dat mams ze alle 12 prima kon voeden, ben ik toch vroeg gestart met de bijvoeding. Ze waren er trouwens ook aan toe.

Ze kregen met 2,5 week hun 1e prakje. De 1e dag was dat pap met 1/4 KVV van Smuldier, de 2e dag was dat half om half, de 3e dag 1/4 pap en de rest KVV en daarna alleen KVV (dus geen pap meer) en geweekte brokjes. Toen de tanden er goed door waren kregen ze 2 x KVV en 2x brokjes (Cavom puppybrok) per dag. Zo konden de nieuwe eigenaren kiezen of ze ze op vlees wilden houden of over wilden gaan op de brok.

Groetjes,
Esther en Co.
Kunnen nieuwe eigenaren zelf niet kiezen als je geen brok geeft dan :mrgreen:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ik geef de pupjes ook vers vanaf zo'n 3 weken maar toen deed mams het echt nog liever zelf.
Nu ,ruim 5weken ,gaat er wel kvv in maar worden ze nog steeds door mamma ook regelmatig gespeend die overigens lekker meebarft met de andere honden.
Poepjes zien er goed uit ze groeien als kool
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

start hier rond de 3 wk (probeer daarboven bij voorkeur) met wat gemalen vlees
heb nu gemalen pens in de vriezer liggen, maar kan net zo makkelijk tartaar, gehakt oid zijn....maar niet extra fijn of zo...

dat krijgen ze 1 a 2 dagen en daarna ga ik over op stukjes vlees, dus oa kopvlees afgeknipt op stukken waar ze hun best voor moeten doen (dus die ze niet zomaar weg krijgen) en kipkarkas/kippenekken etc...de eerste dagen / tijd kluiven ze het alleen maar af, daarna (rond de 4,5 a 5 wk) zie je dat ze t ook echt weg krijgen en kapot krijgen....dan ga ik ook andere botsoorten toevoegen....
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Vers vlees deed ik in mijn eerste en tweede nestje ook al, terwijl ik toen nog 'aan de brok was'. Althans mijn honden :mrgreen:

Nu voor het komende nest is dit uiteraard niet anders. Het tweede nestje heeft ook wel eens kippepootjes gehad (die kleintjes) maar stiekem vind ik botten toch wel eng bij pups. Ik weet niet hoe het bij andere rassen is, maar Cairns zijn toch wel heel erg gulzig, moet er gewoon niet aan denken dat er iets mis gaat met een jonge pup. Grotere botten die gewoon niet naar binnen kunnen is misschien wel een uitkomst, had ik nog niet aan gedacht.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Ik heb de pups gelijk op Rodi lam/rijst gezet. Dat ging prima. Dat is al wat fijner dan smuldier. Dus niet eerst op pap, wat ik voorheen altijd deed. De moeder heeft ze gezoogd tot ongeveer 9 weken, steeds een beetje minder. Verder hebben ze smuldier, puppybrokken en rodi gegeten. En later dan nog wat extraatjes als een stukje brood, een stukje fruit, hardgekookt ei of wat yoghurt. De pups hebben geen enkele dag dunnere ontlasting gehad, ook niet rond de wormenkuren. En het zijn prima eters.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”