Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Slipketting vs. prikband

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
estelle schreef:
renee-uk schreef:
estelle schreef: Ik daarna ook hoor, gelukkig.
Heb het geluk gehad bij mijn laatste club een trainer te hebben gevonden die enorm veel kennis in huis had en die ook zonder straffen problemen op wist te lossen en ook heel goed begreep hoe de clicker in elkaar steekt. :ok:
Zie je nou, ze zijn er wel :ok:

Waarschijnlijk heb ik dan het geluk gehad dat ik nooit bij zo een rotte club terecht gekomen ben.
Er werd heus wel gecorrigeerd, maar er werd nooit een hond in elkaar getimmerd.
Ik geloof daar ook helemaal niet in, want waarom zou zo een hond nog voor jou willen werken dan?
Dan geloof je het niet.
Ik heb honden met het bloed rond de bek van het veld af zien gaan.
En ja ook toen het bloed rond zn bek stond bleef de hond attent en bereidt te werken voor zn baas.
Wat denk je dat er met die hond gebeurd als hij niet werkwillig blijft tov zijn baas? Dan krijgt hij nogmaals schoenmaat 43 in zn ribben....

Ach ik hou het weer voor gezien.
En vooral blivjen doen alsof het allemaal zo lief en schattig er aan toe gaat. :ok:
mijn honden gaan ook weleens met bloed van het veld af, met bijten in de mouw (tong zat ertussen) op het blok (te hard stellen van het blok) etc.
Je zult me nooit horen dat er nergens iets gebeurd, excessen zijn er altijd, maar ik geloof inderdaad niet in die mate die jij noemt... ik ben zelf al bij 3 verenigingen lid geweest... daarnaast nog bij ontelbaar verenigingen wezen gasttrainen.. je kunt me niet wijsmaken dat ik dan net bij de verkeerde verenigingen ben geweest... of het moet vooral bij de VDH voorkomen... daar kom ik nooit, maar ja, daar mag je ook niet met TT en prikker trainen (officieel dan) :wink:
dat is ook de indruk die ik dan nu dus begin te krijgen....
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jaap* schreef:
malinois schreef:
Jaap* schreef: Verder weet ik het niet, gaan mensen met een mechelaarpup en africhtings aspiraties naar Martin Gaus? :mrgreen:
nee maar daar was ik ook niet met mn volwassen hond of mn huishondje naar toe gegaan :mrgreen:
Nounee, ik ook niet, maar je snapt vast wel wat ik bedoel, je zit gewoon snel in een circuit. En dat wordt je comfortzone :wink:
Ik vind het flauw om te moeten zeggen, maar op een steenworp afstand zit een hondenschool waar de honden geen brood van lusten (ik kan ze hier bij wijze van spreken horen gillen en schreeuwen), en daar komen practisch alleen mensen met jonge honden die de africhting in willen.
En daar is het niet leuk om toeschouwer te zijn :(:
wat is dat voor school dan? EG ofzo? Waarom trainen die mensen niet gewoon bij een africhtingsvereniging dan als ze er toch in willen?
Het is een algemene hondenschool, mét "puppyklasjes" aan de slip. Het is onderdeel van een hondensportvereniging met een bestuur dat nogal actief is in de africhting
ik ben als niet-africhter begonnen bij een kc, ik wist al heel snel dat dit niet mijn type trainen was idd... als ik mijn hond niet mag straffen als hij naar mij gromt en een uur met een worst op het veld moet staan om te ruilen waar de hond geen seconde oog voor heeft, dan heb ik het idd. al heel snel gezien :wink:

Mijn eerste vereniging gaf zelf puppycursus en EG dus op de africhtingsverenigngen voor alle rassen overigens... maar zaten er leuke hondjes bij konden die direct doorstromen naar de IPO indien ze daar behoefte aan hadden...
Ik vond de manier van cursusgeven wat beter dan de gemiddelde kc, want bij mijn toenmalige vereniging werd er heel veel op aandacht hond - baas gelet... en dat is bij de gemiddelde andere hondenschool ver te zoeken.. daar mogen hondjes met alles en iedereen spelen etc. dat wil ik niet... dat mogen ze buiten het veld maar niet op het veld. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:Waarom geloof je die negatieve berichten uit de eerste hand wel en de positieve berichten hier, ook uit de eerste hand, niet?
Dat komt bij mij over als bevooroordeeld en alleen horen wat je wil horen.

Ik vroeg me dat gisteravond ook al af, maar was te moe om nog verder te discussieren.
ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Gaia schreef:Hoe deed je het dan met Pakwerk? Volgens mij kom je dan niet ver met je clicker.
ik clicker nog steeds tijdens pakwerk :19: is gewoon hetzelfde, maar haar beloning daar is dan dat ze mag gaan bijten :19:

dus kijken of lossen, of wachten of netjes rond het verstek lopen = click = pak de stinkerd maar :19:
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Gaia schreef:
Jaap* schreef:
malinois schreef:wat is dat voor school dan? EG ofzo? Waarom trainen die mensen niet gewoon bij een africhtingsvereniging dan als ze er toch in willen?
Het is een algemene hondenschool, mét "puppyklasjes" aan de slip. Het is onderdeel van een hondensportvereniging met een bestuur dat nogal actief is in de africhting
Ik kom letterlijk net van een Martin Gausschool vandaan waar zonder verdere begeleiding U-leads en Gentleleaders werden aanbevolen voor honden die trekken. De cursus verder was heel erg goed, maar vervolgens zag ik dus wel een x aantal puppedingen met zo'n U-lead lopen zonder dat de baas er echt aangewerkt te hebben.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is, het ligt aan de mensen, niet aan de richting waarin ze bezig zijn.
:neenee: Geen gentleleaders... Nee, de Follow Me. Die moest er een paar jaar geleden ook al op bij mijn jonge hond. Follow Me erop of het had geen zin om door te gaan. Dat onding kroop op op de neus van mijn hond en sneed in zijn ogen, heb ik dus geweigerd. En inderdaad, geen enkele begeleiding, en de hond krijgt nul tijd om eraan te wennen.

Jaren later heb ik voor het eerst een Gentle Leader gebruikt, maatje te groot, en om zijn gewone halsband heen vastgemaakt. Het zit los om zijn neus, er snijd niets in zijn ogen, ik kan hem goed houden. Maar de Follow Me? Onding is nog steeds op hun site te koop.

En het klopt, het ligt aan de mensen. Zelfs binnen een positieve trainingsrichting kun je te hard voor een hond zijn. Ik zie nog de ellendige blik van die ene stafford die zo'n ding opgeknald kreeg...
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

malinois schreef:
estelle schreef:
renee-uk schreef:
estelle schreef: Ik daarna ook hoor, gelukkig.
Heb het geluk gehad bij mijn laatste club een trainer te hebben gevonden die enorm veel kennis in huis had en die ook zonder straffen problemen op wist te lossen en ook heel goed begreep hoe de clicker in elkaar steekt. :ok:
Zie je nou, ze zijn er wel :ok:

Waarschijnlijk heb ik dan het geluk gehad dat ik nooit bij zo een rotte club terecht gekomen ben.
Er werd heus wel gecorrigeerd, maar er werd nooit een hond in elkaar getimmerd.
Ik geloof daar ook helemaal niet in, want waarom zou zo een hond nog voor jou willen werken dan?
Dan geloof je het niet.
Ik heb honden met het bloed rond de bek van het veld af zien gaan.
En ja ook toen het bloed rond zn bek stond bleef de hond attent en bereidt te werken voor zn baas.
Wat denk je dat er met die hond gebeurd als hij niet werkwillig blijft tov zijn baas? Dan krijgt hij nogmaals schoenmaat 43 in zn ribben....

Ach ik hou het weer voor gezien.
En vooral blivjen doen alsof het allemaal zo lief en schattig er aan toe gaat. :ok:
mijn honden gaan ook weleens met bloed van het veld af, met bijten in de mouw (tong zat ertussen) op het blok (te hard stellen van het blok) etc.
Je zult me nooit horen dat er nergens iets gebeurd, excessen zijn er altijd, maar ik geloof inderdaad niet in die mate die jij noemt... ik ben zelf al bij 3 verenigingen lid geweest... daarnaast nog bij ontelbaar verenigingen wezen gasttrainen.. je kunt me niet wijsmaken dat ik dan net bij de verkeerde verenigingen ben geweest... of het moet vooral bij de VDH voorkomen... daar kom ik nooit, maar ja, daar mag je ook niet met TT en prikker trainen (officieel dan) :wink:
Allemachtig zeg.
Ik ben nog net niet zo dom om niet te kunnen zien waarom een hond met bloed in de bek van het veld af komt hoor.
Als je had gelezen dan had je kunnen zien dat het hier dus niet om een tandje door de lip ging of een blokje apporteren. :roll:

Ik krijg meer het idee dat jullie normaal vinden wat ik dierenmishandeling noem.
En nee niet alleen VDH, ben ook bij een knpv club geweest en dat vond ik nog erger dan wat ik bij de VDH zie.
Zoals honden aan hun oren letterlijk de lucht in hijsen en heen en weer schudden, een jonge hond die niet goed zoekt kruipend het veld over schoppen en schreeuwen 'ZOEKEN!! Klootzak!! Schiet je nu op!!'. Ja beestje uiteindelijk verkocht want voldeed niet.
Een vrouw die tegen mij zegt dat ik wel mn hond moet durven schoppen en slaan op zijn tijd anders hoefde ik geen lid te worden.
Banden met spijkers erin geslagen etc etc.

Maar ja uiteraard ben ik weer net bij de verkeerde vereniging wezen kijken.
Toch typisch, traint ook een bekende keurmeester binnen de knpv.

En VDH verenigingen en geen TT en prikkers gebruiken? laat me niet lachen zeg.
maart
Zeer actief

Ik heb de toestanden die estelle beschrijft persoonlijk ook gezien. En ik ben er rotsvast van overtuigd dat ze nu daadwerkelijk ook nog steeds gebeuren.
zelf ben ik na een 'training' ook nog een hond gaan verzorgen, die gewoon weer zo met bloedende poten de kennel werd ingedropt... (want ja, hond blafte te dicht tegen de pakwerker aan, en toen legden ze maar een plank met (roeste) spijkers voor de pakwerker zijn voeten..)

Maar estelle, het KAN ook wel degelijk anders... Ik heb me ook een jaar suf gezocht naar een club die me lag, die met dezelfde ideeen op en van het plein stappen...

waarom zou ik niet meer het plezier van het sporten mogen beleven, of mijn hond moeten stilleggen omdat die rotte appels van beulen het fijner vinden om honden als materie te beschouwen?

in alle (top)sporten ga je uitersten zien, in alle sporten gaan er dingen gebeuren die het daglicht niet mogen zien... Maar moeten we daarom maar allemaal stoppen? of iedereen over dezelfde kam scheren? 'jij doet die sport, dus jij slaat vast en zeker je hond om de zoveel tijd eens ineen?' :19:
we zijn niet allemaal beulen... en niet iedereen gaat zijn hond buiten gooien omdat hij niet aan de voorwaarden voldoet
estelle

maart schreef:.Maar estelle, het KAN ook wel degelijk anders... Ik heb me ook een jaar suf gezocht naar een club die me lag, die met dezelfde ideeen op en van het plein stappen...

waarom zou ik niet meer het plezier van het sporten mogen beleven, of mijn hond moeten stilleggen omdat die rotte appels van beulen het fijner vinden om honden als materie te beschouwen?
Dat zeg ik toch ook niet?
Ik geef hierboven ergens toch voor de zoveelste keer al aan dat ik ook wel snap dat er andere africhters zijn? Dat ik zelf een africhter ben geweest?

Ik kan er alleen niet tegen als er gedaan wordt alsof het allemaal wel meevalt.
Als er gedaan wordt alsof ik een of andere debiel ben die niet weet wat ze gezien heeft, die het verschil niet ziet tussen een hond die bloed vanwege lip bijten of vanwege geweld van zn eigenaar.
maart
Zeer actief

estelle schreef:
maart schreef:.Maar estelle, het KAN ook wel degelijk anders... Ik heb me ook een jaar suf gezocht naar een club die me lag, die met dezelfde ideeen op en van het plein stappen...

Ik geef hierboven ergens toch voor de zoveelste keer al aan dat ik ook wel snap dat er andere africhters zijn? Dat ik zelf een africhter ben geweest?

Als er gedaan wordt alsof ik een of andere debiel ben die niet weet wat ze gezien heeft, die het verschil niet ziet tussen een hond die bloed vanwege lip bijten of vanwege geweld van zn eigenaar.
nee, dat begrijp ik, heb je idd al gezegd ook.
Maar voor mij persoonlijk valt het gebruik van tt op de wijze die ik gebruik, dan vind ik dat meevallen ja :19: ik vind het een faire correctie voor de hond. er komt geen geweld aan te pas, en de hond ziet er fysiek én psychisch niet van af.

ja, ook in het gebruik van tt heb je extremen, heb ik zelf ook al gezien. 'af af af af af af' roepen terwijl de tt op volle bak continu stroom zat te steken in de hond. Nee, dat vind ik niet mee vallen en valt onder de noemer mishandeling.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Jaap* schreef:
christo schreef:
Jaap* schreef:Toch zijn er erg veel jachthonden die juist niet parforce maar wél succesvol worden getraind, veel op afstand werken en minstens zoveel "last" hebben van hun driften :19:
Ik heb de indruk dat er binnen de jachthoek momenteel snel zaken veranderen, en meer "oudgedienden" bereidt zijn om te onderkennen dat dat minstens zo goed werkt.
Vanavond eens even bij een KNJV groep gekeken en ik was aangenaam verrast moet ik zeggen. Daar werd leuk getraind.
Het feit dat steeds meer "burgers" meetrainen draagt daar aan bij heb ik het idee.
Laten we wel wezen, zo zachtjes ging het er vroeger met het gewone gehoorzaamheidstrainen er ook niet aan toe. Met mensen die zo'n losse slipketting in de hand houden en die naar hun hond toegooien 'want als hij dit hoort is dit al voldoende'. Dat is gelukkig ook aan het veranderen. Misschien is dat ook wat je merkt, dat mensen die hun jonge hond zonder correcties op gehoorzaamheid hebben getraind, bij het africhten niet zo snel bereid zijn om met corrigeren te beginnen.
Nah, een slipketting als fisher-discs gebruiken mag van mij hoor :wink:
Verder weet ik het niet, gaan mensen met een mechelaarpup en africhtings aspiraties naar Martin Gaus? :mrgreen:
Veel mensen met een viszla, lab, golden etc zie ik wel veel op een klikkerachtige cursus.
Ik vind het flauw om te moeten zeggen, maar op een steenworp afstand zit een hondenschool waar de honden geen brood van lusten (ik kan ze hier bij wijze van spreken horen gillen en schreeuwen), en daar komen practisch alleen mensen met jonge honden die de africhting in willen.
En daar is het niet leuk om toeschouwer te zijn :(:
Met africhting doel ik hier op het africhten van een jachthond, dus inhakend op wat jij zelf beschrijft. Maar voor wat betreft het gooien van de slipketting, dat werd gedaan zodat het hetzelfde geluid maakt als wanneer de hond met de slip een correctie krijgt. Niet echt hetzelfde als fisher disks.

De persoon die me dat voordeed vond dat prima werken, maar ging voor haar nieuwe pup toch overstag naar de clickermethode. En zelf heb ik me op mijn hielen omgedraaid zodra de hondenverening waar ik een puppycursus volgde mijn pup een slipketting om wilde doen. Enigszins met dank aan Gaus wordt de slip nu toch wel gezien als wat ouderwets, vooral als het enkel gaat om je hond wat basiscommando's aan te leren.
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chiki »

Africhten is het vinden van een balans tussen belonen op de 1e plaats en corrigeren op de 2e. Voorop staat dat de aanleerfase altijd positief is.

Dingen die ik hier hoor over roestige spijkers en een volle bak TT om afliggen aan te leren, dat soort geleiders zijn in mijn ogen geen africhters! Denk ook echt dat het hier in deze gevallen excessen betreft. Ik ben van mening dat corrigeren niet erg is, zolang het maar eerlijk en duidelijk is naar de hond toe en dat merk je snel genoeg in de resultaten.

En wat betreft TT en prikkergebruik binnen de VDH: officieel zijn dit inderdaad verboden middelen, maar de VDH is nu immers graag roomser dan de paus, hun belangen liggen helemaal niet bij de africhters....
maart
Zeer actief

Chiki schreef:Africhten is het vinden van een balans tussen belonen op de 1e plaats en corrigeren op de 2e. Voorop staat dat de aanleerfase altijd positief is.

Dingen die ik hier hoor over roestige spijkers en een volle bak TT om afliggen aan te leren, dat soort geleiders zijn in mijn ogen geen africhters! Denk ook echt dat het hier in deze gevallen excessen betreft. Ik ben van mening dat corrigeren niet erg is, zolang het maar eerlijk en duidelijk is naar de hond toe en dat merk je snel genoeg in de resultaten.

En wat betreft TT en prikkergebruik binnen de VDH: officieel zijn dit inderdaad verboden middelen, maar de VDH is nu immers graag roomser dan de paus, hun belangen liggen helemaal niet bij de africhters....
in jouw ogen zijn ze dat niet, maar ze behoren allemaal tot het 'africhtingswereldje' en voor vele buitenstaanders is iedereen van dat wereldje dus zo.
En zelfs al zit je in dat wereldje, je komt ze tegen. Zoals estelle dus al meermaals aangehaald heeft
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:Allemachtig zeg.
Ik ben nog net niet zo dom om niet te kunnen zien waarom een hond met bloed in de bek van het veld af komt hoor.
Als je had gelezen dan had je kunnen zien dat het hier dus niet om een tandje door de lip ging of een blokje apporteren. :roll:

Ik krijg meer het idee dat jullie normaal vinden wat ik dierenmishandeling noem.
En nee niet alleen VDH, ben ook bij een knpv club geweest en dat vond ik nog erger dan wat ik bij de VDH zie.
Zoals honden aan hun oren letterlijk de lucht in hijsen en heen en weer schudden, een jonge hond die niet goed zoekt kruipend het veld over schoppen en schreeuwen 'ZOEKEN!! Klootzak!! Schiet je nu op!!'. Ja beestje uiteindelijk verkocht want voldeed niet.
Een vrouw die tegen mij zegt dat ik wel mn hond moet durven schoppen en slaan op zijn tijd anders hoefde ik geen lid te worden.
Banden met spijkers erin geslagen etc etc.

Toch typisch, traint ook een bekende keurmeester binnen de knpv.

En VDH verenigingen en geen TT en prikkers gebruiken? laat me niet lachen zeg.
ik ben bij 3 knpv verenigingen wezen kijken, en heb gelukkig nergens die dingen gezien die jij noemt... uberhaupt geen dingen die ik niet door de beugel vind kunnen en nogmaals natuurlijk gebeuren ze ... maar dat wil nog niet zeggen dat het overal zo gebeurd... Verder weet ik het niet omdat ik verder alleen bij de IPO kijk en dan bij NBG verenigingen.
VDH mocht ik niet gasttrainen want mijn hond had een TT en een prikband om :19: ik zeg alleen wat mijn ervaring is...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:

je hoort mij niet zeggen dat het niet gebeurd, dat heb ik nu al zo vaak gezegd alleen ben ik het al die jaren op zoveel verenigingen GELUKKIG nog nooit tegengekomen, is het dan een VDH iets? Dat vraag ik me dus af...
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

malinois schreef:
estelle schreef:

je hoort mij niet zeggen dat het niet gebeurd, dat heb ik nu al zo vaak gezegd alleen ben ik het al die jaren op zoveel verenigingen GELUKKIG nog nooit tegengekomen, is het dan een VDH iets? Dat vraag ik me dus af...
Niet in zn algemeenheid want mijn drie clubjes waren alle drie VDH clubjes, waar wel met prikker en TT getraind werd indien nodig.
Heb nooit geweten dat dat niet mag van hogerhand :denken:

Maar die rare dingen die hier genoemd worden heb ik er nooit zien gebeuren.

En verder kan ik me in dit citaat van Chiki helemaal vinden:
Africhten is het vinden van een balans tussen belonen op de 1e plaats en corrigeren op de 2e. Voorop staat dat de aanleerfase altijd positief is.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Chiki
Zeer actief

De VDH schaart tt en prikkers onder verbodenmiddelen, maar weet ook wel beter. Verenigingen waarmee hier niet getraint mag worden zijn vaak de clubs waar veel kynologisch gefokte honden trainen (niet lullig bedoeld, maar is gewoon de praktijk) als je wilt gasttrainen bij een africhtingsclub zul je nooit geweigerd worden om tt of een prikker.
Dat is nu eenmaal het probleem binnen de vdh, verschillende belangen binnen 1 club (show en africhting) werkt niet, steeds meer africhters maken hierom ook de keuze over te stappen naar de nbg (maar das een andere discussie :wink: .

Excessen komen niet alleen of meer in de vdh voor, de voorbeelden die Estelle aandraagt ben ik in ieder geval nooit tegengekomen, is pech van de samenloop van omstandigheden vrees ik, helaas en jammer. Daarmee zeg ik niet dat ze niet gebeuren! Maar mijn ervaring is juist dat men meer en meer kijkt naar het wezen hond en daar probeert het beste uit te halen op de makkelijkste manier en die manier is het inspelen op het oppertunisme van de hond, dit wordt ook meer en meer uitgedragen (oa dmv cursussen en masterclasses). Ik vind dit ook zeer positieve ontwikkeling, men is er op hoger niveau echt wel achter dat slaan, schoppen en rammen geen vrolijk werkende hond oplevert. Daarmee sluit ook ik mijn ogen niet, ik weet (vnl van horen zeggen en veel minder van zien) dat er nog steeds ouderwetse methodes worden toegepast, maar ook dat deze methodes steeds meer en meer gezien worden als achterhaald, daar ben ik blij om, en ik blijf ook daarom ook proberen om dat beeld te laten zien aan diegene die alleen de ouderwetse africhter kent....
estelle

Chiki schreef:De VDH schaart tt en prikkers onder verbodenmiddelen, maar weet ook wel beter. Verenigingen waarmee hier niet getraint mag worden zijn vaak de clubs waar veel kynologisch gefokte honden trainen (niet lullig bedoeld, maar is gewoon de praktijk) als je wilt gasttrainen bij een africhtingsclub zul je nooit geweigerd worden om tt of een prikker.
Dat is nu eenmaal het probleem binnen de vdh, verschillende belangen binnen 1 club (show en africhting) werkt niet, steeds meer africhters maken hierom ook de keuze over te stappen naar de nbg (maar das een andere discussie :wink: .

..
Precies. Vaak ben je bij de kyno verenigingen niet welkom met prikker maar bij een africhtingsclub draagt 90% een prikker bi jde VDH.
renee-uk
Zeer actief

estelle schreef:
Chiki schreef:De VDH schaart tt en prikkers onder verbodenmiddelen, maar weet ook wel beter. Verenigingen waarmee hier niet getraint mag worden zijn vaak de clubs waar veel kynologisch gefokte honden trainen (niet lullig bedoeld, maar is gewoon de praktijk) als je wilt gasttrainen bij een africhtingsclub zul je nooit geweigerd worden om tt of een prikker.

..
Precies. Vaak ben je bij de kyno verenigingen niet welkom met prikker maar bij een africhtingsclub draagt 90% een prikker bi jde VDH.
Mijn laatste club was een kyno club, waar allebei gebruikt werden indien nodig.
Er werd ook heel erg serieus getraind en er werd uit de honden gehaald wat erin zat.
We hebben meer dan eens op examens een compliment gehad van de keurmeester vanwege het niveau van de honden.

Dus ook hier weer, niet alles is zoals het lijkt..... :mrgreen:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

.
Wat zijn kynologisch gefokte honden? :denken:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Chiki
Zeer actief

ranetje schreef:
.
Binnen de duitse herders is er een duidelijke scheidingslijn tussen de op schoonheid gefokte (kynologisch) honden en de op karakter gefokte (werklijnen) honden. Er zit in deze twee lijnen een wezenlijk verschil, zo ook bij de belangen van de eigenaren (showen of werken). Dit maakt e.e.a. in duitse herderland er niet eenvoudiger op om het heel kort door de bocht te zeggen :wink: .
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Chiki schreef:
ranetje schreef:
.
Binnen de duitse herders is er een duidelijke scheidingslijn tussen de op schoonheid gefokte (kynologisch) honden en de op karakter gefokte (werklijnen) honden. Er zit in deze twee lijnen een wezenlijk verschil, zo ook bij de belangen van de eigenaren (showen of werken). Dit maakt e.e.a. in duitse herderland er niet eenvoudiger op om het heel kort door de bocht te zeggen :wink: .
Ah dank je :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Angel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Angel »

Chiki schreef:
yep helemaal gelijk igor was ook een kynologische gefokte hond.. en ik heb er dus toch gewoon BHN mee getraind en je zag het verschil wel met duitsers die getraind waren voor de werklijn..
in igor zat minder drift zeg maar als in de werklijn gefokte duitsers..
ondanks dat vond hij het errug leuk om te doen en ik ook
groetjes Angel en een poot van Boes
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

renee-uk schreef:
janinca2002 schreef: Hieronder een stukje van mijn verslag

De training voor het appelgedeelte vind individueel plaats zonder groepsgewijze instructie. De geleider werkt met zijn hond een oefening af en een 2e geleider observeert en helpt en geeft eventueel aanwijzingen of commentaar. Er zijn twee instructeurs aanwezig voor de algemene supervisie. Deze helpen als er problemen zijn. In de aanleerfase wordt er gewerkt met positieve bekrachtiging. Vanaf de beheersfase wordt er gewerkt met een combinatie van positieve en negatieve bekrachtiging. Op het veld trainen ongeveer 5 à 6 geleiders met hun honden tegelijkertijd.
De training duurt voor het appelgedeelte ongeveer 20 minuten per keer en drie per week. Er worden verschillende oefeningen tegelijkertijd uitgevoerd. Hierdoor zijn voor de honden veel afleidend prikkels aanwezig, dit kan soms voor afleiding zorgen. Het einddoel voor examens/wedstrijden is een vrolijke vlot werkende hond. Oefeningen worden daarom veelal met de honden in hogere drift uitgevoerd. Hiervoor wordt gebruikt gemaakt van een bal aan een touw. Hiermee wordt de drift opgewekt en is tevens de beloning bij een goed uitgevoerde oefening.
De training van gevolgde combinatie bestond uit de oefeningen: aandacht, volgen, zit uit volg, af uit volg, voorkomen met zit en aan de voet komen. De combinatie was bezig met de beheersfase van de verschillende oefeningen. De hulpen in de vorm van bal en stembeloning waren nog niet afgebouwd. Als signaal voor een goed uitgevoerde oefening werd de clicker gebruikt en dan als beloning de bal..Als de oefening niet goed werd uitgevoerd werd de hond de beloning onthouden( negatieve correctie) of gecorrigeerd door middel van een lijn correctie( negatieve bekrachtiging).Problemen deden zich voor bij de oefening volgen, wegkijken, voorkomen, niet recht voor zitten en bij de oefening voet komen, schuin naast de geleider zitten.
Heel duidelijk en herkenbaar.
Zo werd bij ons ook getraind, min de clicker en samen met een instructeur in plaats van een andere geleider.
bij ons wordt ook zo getraind, en de voorzitter en commisaris africhting gaan naar een clicker demo binnenkort met hun jonge honden, ik ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken en of ze het wat vinden, bij ons werkt eigenlijk niemand met de clicker, wel met de balletjes bijtrolletjes ed maar wellicht wordt de de clicker ook geintroduceerd? we wachten af..
al vind ik wel dat je als je ermee wilt gaan trainen je ook wel moet weten hoe en als er verder niemand is die met de clicker bekend is... :denken:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

ranetje schreef:
Chiki schreef:
ranetje schreef:
.
Ah dank je :ok:
haha toch blijft het een rare term, veel gebruikt in de duitse herder wereld idd, kynoloog en werk lijn... ik werd er door een fokster eens op gewezen toen ik de termen gebruikte...
Kynoloog betekend leer van de hond of hondenliefhebber, in de "duitse herderwereld" bedoelt men er showlijn mee.. wie ooit die term bedacht heeft eigenlijk :mrgreen:
renee-uk
Zeer actief

Angel2 schreef:
Chiki schreef:
yep helemaal gelijk igor was ook een kynologische gefokte hond.. en ik heb er dus toch gewoon BHN mee getraind en je zag het verschil wel met duitsers die getraind waren voor de werklijn..
in igor zat minder drift zeg maar als in de werklijn gefokte duitsers..
ondanks dat vond hij het errug leuk om te doen en ik ook
In mijn Jantje zit zeker niet minder drift dan in menig werkhond, daarom kreeg ik ook regelmatig aanbiedingen van africhters. Maar ergens in zijn lijn zit ook een stukje combi fok.
Pa en ma hadden allebei III, waren dus niet net als Gina dr ouders niet verder gekomen dan de I die nodig is om te mogen keur-fokken.

*typo
Afbeelding

Angel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Angel »

renee-uk schreef:
In mijn Jantje zit zeker niet minder drift dan in menig werkhond, daarom kreeg ik ook regelmatig aanbiedingen van africhters. Maar ergens in zijn lijn zit ook een stukje combi fok.
Pa en ma hadden allebei III, waren dus niet net als Gina dr ouders niet verder gekomen dan de I die nodig is om te mogen keur-fokken.

*typo
zeg ook niet dat in alle kyno honden minder drift zitten er zijn uitzonderingen :wink:
groetjes Angel en een poot van Boes
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Door de band genomen heb je wel gelijk hoor :wink:
Afbeelding

Dyenga
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dobermann
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dyenga »

estelle schreef: En nee niet alleen VDH, ben ook bij een knpv club geweest en dat vond ik nog erger dan wat ik bij de VDH zie.
Kun je aangeven bij hoeveel africhtingsclubs je bent gaan kijken?

De kans is natuurlijk heel groot dat je juist bij de verkeerde vereniging bent gaan kijken.....Want wanneer jij je oordeel mede baseert op het bezoek aan 1 KNPV vereniging dan kan ik stellen dat je referentiekader niet representatief te noemen valt.

Neemt niet weg dat jij mag vinden wat je wilt. Neemt ook niet weg dat er nog steeds beulen rondlopen. Maar ik ben er inmiddels achter dat er binnen de africhtingswereld tendensen te zien zijn die positief zijn. En het leuke is dat mijn referentiekader op dit gebied vele malen groter is dan die van jouw..... :mrgreen:
estelle

Dyenga schreef:
estelle schreef: En nee niet alleen VDH, ben ook bij een knpv club geweest en dat vond ik nog erger dan wat ik bij de VDH zie.
Kun je aangeven bij hoeveel africhtingsclubs je bent gaan kijken?

De kans is natuurlijk heel groot dat je juist bij de verkeerde vereniging bent gaan kijken.....Want wanneer jij je oordeel mede baseert op het bezoek aan 1 KNPV vereniging dan kan ik stellen dat je referentiekader niet representatief te noemen valt.

Neemt niet weg dat jij mag vinden wat je wilt. Neemt ook niet weg dat er nog steeds beulen rondlopen. Maar ik ben er inmiddels achter dat er binnen de africhtingswereld tendensen te zien zijn die positief zijn. En het leuke is dat mijn referentiekader op dit gebied vele malen groter is dan die van jouw..... :mrgreen:
Goh toch knap dat jij zo kunt zeggen dat mijn referentiekader kleiner is als die van jou.
En nee ik heb geeen behoefte om jou uit te gaan leggen waar en waneer ik ergens ben wezen kijken.
Neem van mij maar aan dat ik meer dan genoeg mensen ken in de africhting en op meer dan genoeg verenigingen ben geweest en daarnaast meer dan genoeg verhalen hoor over hoe het er op andere verenigingen aan toe gaat.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:en daarnaast meer dan genoeg verhalen hoor over hoe het er op andere verenigingen aan toe gaat.
ja die opgeblazen verhaaltjes ken ik ook, alleen dat daar 90% niets van klopt weet ik ook :wink: Ik kijk altijd eerst zelf... voor ik daarover oordeel...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”