Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bram en motivatie

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Bram en motivatie

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Zoals wel bekend, is motivatie de belangrijkste kwestie bij Bram en hondensport. Is hij gemotiveerd, dan loopt hij hartstikke goed agility. Is hij afgeleid, dan gaat het bagger. Bij GG heb ik het nu goed in de hand, maar bij agility blijft het de kop op steken.

Nou heb ik me er wel bij neergelegd dat Bram zo is en ik ben dus ook niet heel teleurgesteld als het mis gaat. Maar ik wil natuurlijk wel zo vaak mogelijk een gemotiveerde Bram hebben.

Gisteren tijdens de wedstrijd liep hij een prachtig eerste parcours. Hij was snel en attent. Alles lukt op zo'n moment. Maar het tweede parcours merkte ik al tijdens de warming up dat hij anders was. Hij was veel aan het snuffelen, om zich heen aan het kijken e.d. Ik probeerde wel z'n aandacht te krijgen met wat oefeningen en dat lukte gedeeltelijk.

Toen ik hem bij de start had neergezet, zag ik het al aan z'n kop. Hij keek een beetje naar links in plaats van naar mij. Maar wat moet ik nou op zo'n moment? Ik heb 'go' gezegd en hij ging als een slak van start, z'n aandacht was bij iets langs de kant. Ben doorgegaan en na een keer 'BRAM!!' kwam hij halverwege toch nog op dreef en was hij ineens weer geconcentreerd. Was dit niet gebeurd, dan was ik gestopt. Ik wil hem namelijk niet belonen voor dat gedrag.

Het derde parcours heb ik de warming up wat anders gedaan. Ik heb wat gelopen, wat oefeningetjes gedaan en ben toen gaan zitten. Hij moest naast me liggen en mocht niet snuffelen. In ruil daarvoor kreeg hij lekkers. Terwijl dit al het derde parcours was en het voor Bram eigenlijk te warm was, liep hij toch nog zeer behoorlijk. Niet met de drive van het eerste parcours, maar ik was erg tevreden. Zal die warming up nou het verschil gemaakt hebben denken jullie? Ik ben erg zoekende wat nou de beste aanpak is. Vooral als ik dus merk dat hij afgeleid is.

Lang verhaal he. Ik ben benieuwd naar jullie mening over hoe ik het zou moeten aanpakken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

Zoals ik het lees zou ik zeggen doe een korte warming up direkt voor de start en gelijk vanuit de oefeningetjes doorgaan het parcours op naar de start. En tussen de parcoursen verder helemaal niets, gewoon wachten. Heel erg saai, vooral voor Bram maar dat maakt het lopen van een parcours wel ineens weer veeeel leuker. Zo te lezen vindt Bram het veld en alles er omheen ook reuze interessant en komt hij daar ook ruimschoots aan zijn trekken en dan is het: o ja, ik moet ook nog springen, ok dan, ook wel aardig :wink:. Hij wordt door het parcours niet meer voldoende geprikkeld in vergelijking met wat hij er omheen heeft gezien en geroken.
Dit zou ik de eerst volgende wedstrijd eens doen wanneer het mijn hond zou zijn, maar misschien heb je dit al eens geprobeerd en is het voor jullie niet de goede manier. In ieder geval succes met de motivering!
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

ga dit boek eens lezen Linda :ok:
HO4784

When Pigs Fly!
Training success with impossible Dogs
Jane Killion

Taal:
Engels

Uitvoering:
2007-USA-paperback-b/w photos

Aantal pagina's:
192

Do you have an impossible dog? Does your dog come when called, heel properly when you go for a walk, and sit quietly when you ask him to? If your answer is a resounding “No!” then you may think you have an impossible dog, a “Pigs Fly” dog, one you may think can never be trained. But think again! Most kinds of dogs that people have trouble training (typically Hounds, Terriers, some Northern Breeds) actually have many characteristics that make them quite trainable — they are smart, they are good problem solvers, and they have strong drives to get what they want.

If this describes your dog, then it’s time to start working with your dog’s nature, not against it. The key to training success with these dogs is to figure out what they find rewarding and then use those rewards to get the behavior you want. You’ll be amazed at what your “bad” dog will do when you know how he thinks and what turns him on!
Jan
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Kaiou schreef:Zoals ik het lees zou ik zeggen doe een korte warming up direkt voor de start en gelijk vanuit de oefeningetjes doorgaan het parcours op naar de start. En tussen de parcoursen verder helemaal niets, gewoon wachten. Heel erg saai, vooral voor Bram maar dat maakt het lopen van een parcours wel ineens weer veeeel leuker. Zo te lezen vindt Bram het veld en alles er omheen ook reuze interessant en komt hij daar ook ruimschoots aan zijn trekken en dan is het: o ja, ik moet ook nog springen, ok dan, ook wel aardig :wink:. Hij wordt door het parcours niet meer voldoende geprikkeld in vergelijking met wat hij er omheen heeft gezien en geroken.
Dit zou ik de eerst volgende wedstrijd eens doen wanneer het mijn hond zou zijn, maar misschien heb je dit al eens geprobeerd en is het voor jullie niet de goede manier. In ieder geval succes met de motivering!
Tussen de parcoursen doe ik - muv korte wandelingen om te plassen - al niks :wink: De eerste wedstrijden was hij vreselijk onrustig tussentijds, maar inmiddels neemt hij wel z'n rust. Ik sluit hem in de tent op en dan gaat hij liggen slapen, volkomen kalm. Dus dat is inderdaad al een enorme vooruitgang. En de warming up begin ik ongeveer zes honden van tevoren, paar rondjes lopen en dan wat oefeningen. Ik zou liever pas een hond van tevoren echt richting start gaan, maar drie honden van tevoren willen ze toch zeker wel dat je in de buurt van de start bent.

Edit. Toevoeging: en dan sta ik dus inderdaad tussen de kluwen honden en baasjes. Errug veel afleiding voor Bram. Vandaar dat ik het derde parcours ben gaan zitten. Om heel direct aandacht te claimen.
Laatst gewijzigd door Zoek stok! op 10 aug 2008 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

janinca2002 schreef:ga dit boek eens lezen Linda :ok:
Ga ik doen :ok:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Grappig dat je zegt dat zitten naast Bram en aandacht vragen iets leek te helpen. De laatste wedstrijd heb ik dat bij het laatste rondje ook bij Celtic gedaan en ook bij hem leek het wel te helpen. Hij had meer aandacht voor mij en het parcours.
Bij Celtic is ook het probleem dat hij te afgeleid is bij de start omdat het daar te druk is voor hem.
Ik lees aandachtig mee in dit topic en het boek hou ik ook in gedachten!
Jorda
Actief

motiveren

Ongelezen bericht door Jorda »

Volgens mij hebben wij daar weleens over gesproken en ik heb het er gisteren nog met vrienden over gehad omdat hun hond soms ook moeilijk te motiveren is. Ik ben van mening dat je hem even helemaal niet meer moet motiveren. Hij weet dondersgoed waar hij voor komt. Dus uit de tent halen even snel rondje rennen (warming up), iets heeeeel lekkers laten zien en zonder het te geven in je zak stoppen en naar de start gaan. Pas als hij gelopen heeft krijgt hij het. Bram weet nu dat hij beloond wordt voor eigenlijk helemaal geen speciale dingen. Waarom zou hij dan nog hard lopen? Hij heeft zijn beloning al lang gehad.......... Ik zou dat eens proberen.

Groetjes van Jorda.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Re: motiveren

Jorda schreef:Volgens mij hebben wij daar weleens over gesproken en ik heb het er gisteren nog met vrienden over gehad omdat hun hond soms ook moeilijk te motiveren is. Ik ben van mening dat je hem even helemaal niet meer moet motiveren. Hij weet dondersgoed waar hij voor komt. Dus uit de tent halen even snel rondje rennen (warming up), iets heeeeel lekkers laten zien en zonder het te geven in je zak stoppen en naar de start gaan. Pas als hij gelopen heeft krijgt hij het. Bram weet nu dat hij beloond wordt voor eigenlijk helemaal geen speciale dingen. Waarom zou hij dan nog hard lopen? Hij heeft zijn beloning al lang gehad.......... Ik zou dat eens proberen.

Groetjes van Jorda.
Ik snap de redenatie, maar ik ben zo bang dat ik dan totaal geen contact met hem heb. Dat hij als we staan te wachten alleen maar staat te snuffelen en naar honden toe wil. En dat hij als we gaan starten daarmee doorgaat. Kan ik ook een midden vinden? Dat ik wel ga zitten en hij moet gaan liggen. Maar dat hij maar een paar hele kleine stukjes lekkers krijgt om z'n aandacht bij mij te houden en erna pas een grote beloning? Of zie je daar niks in?

Het lastige van Bram is dat hij als hij afgeleid is hij die prikkel belangrijker vindt dan welke beloning dan ook. Bij GG ben ik het afgeleide gedrag gaan corrigeren en dan direct weer belonen als hij aandacht voor mij heeft. Dat werkt als een tierelier, maar bij agility lukt me dat op de een of andere manier niet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Zoek stok! schreef:Bij GG ben ik het afgeleide gedrag gaan corrigeren en dan direct weer belonen als hij aandacht voor mij heeft. Dat werkt als een tierelier, maar bij agility lukt me dat op de een of andere manier niet.
Waarschijnlijk omdat bij GG geen zelfstandigheid van de hond wordt gevraagd en bij behendigheid wel. GG is duidelijker voor de hond wat dat betreft. Bij behendigheid wordt er vaak en snel gewisseld tussen appél en zelfstandigheid. Net als bij jachttraining.
Niet elke hond kan daar goed mee omgaan en het is niet uniek dat de hond dan even "vlucht" in afleiding om de druk te verlichten.
Persoonlijk vind ik, maar dat kan ik verkeerd interpreteren, dat je erg veel van Bram af laat hangen en veel voor hem denkt :wink:
Het zijn geen verzoeken die je hem doet, het zijn opdrachten. Daarmee wil ik beslist niet suggereren dat je een harde aanpak moet hanteren :N:
Ik wil er alleen mee zeggen dat hij aan jou of aan hemzelf twijfelt vanwege hem moverende redenen, anders zou hij geen druk ervaren.
Zou het zo kunnen zijn dat je opstelling naar Bram toe op het veld nogal verschilt van de manier waarop je je doorgaans naar hem opstelt?
Dat hij bijvoorbeeld (omdat het een heel brave hond is :mrgreen: ) weinig of veel minder sturing krijgt in z'n vrije tijd?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Zoek stok!
Zeer actief

Jaap* schreef:
Zoek stok! schreef:Bij GG ben ik het afgeleide gedrag gaan corrigeren en dan direct weer belonen als hij aandacht voor mij heeft. Dat werkt als een tierelier, maar bij agility lukt me dat op de een of andere manier niet.
Waarschijnlijk omdat bij GG geen zelfstandigheid van de hond wordt gevraagd en bij behendigheid wel. GG is duidelijker voor de hond wat dat betreft. Bij behendigheid wordt er vaak en snel gewisseld tussen appél en zelfstandigheid. Net als bij jachttraining.
Niet elke hond kan daar goed mee omgaan en het is niet uniek dat de hond dan even "vlucht" in afleiding om de druk te verlichten.
Persoonlijk vind ik, maar dat kan ik verkeerd interpreteren, dat je erg veel van Bram af laat hangen en veel voor hem denkt :wink:
Het zijn geen verzoeken die je hem doet, het zijn opdrachten. Daarmee wil ik beslist niet suggereren dat je een harde aanpak moet hanteren :N:
Ik wil er alleen mee zeggen dat hij aan jou of aan hemzelf twijfelt vanwege hem moverende redenen, anders zou hij geen druk ervaren.
Zou het zo kunnen zijn dat je opstelling naar Bram toe op het veld nogal verschilt van de manier waarop je je doorgaans naar hem opstelt?
Dat hij bijvoorbeeld (omdat het een heel brave hond is :mrgreen: ) weinig of veel minder sturing krijgt in z'n vrije tijd?
Ja klopt, bij GG is de controle veel directer en dus is het makkelijker voor mij. Als hij afgeleid is bij agility doet hij het allemaal wel, maar dan zonder drive. En die drive heb je nou juist nodig om een beetje een aardige tijd neer te zetten.

Bram heeft inderdaad in het dagelijks leven niet heel veel sturing nodig. Zo nu en dan moeten we even opnieuw afspraken maken :mrgreen: , maar over het algemeen kan ik hem behoorlijk loslaten. Ik doe wel oefeningen tijdens het wandelen. Juist om op aandacht te trainen. En we trainen natuurlijk elke dag wel even iets, of het nou GG is of wat agility. Denk je dat ik hem te vrij laat?

Ik bedacht me gisteren ook dat ik het tweede parcours gisteren waarschijnlijk anders was. Dat parcours was namelijk waar het om draaide. En hoe vaak ik ook tegen mezelf zeg dat het gewoon een spelletje is, ik ervaar wel degelijk druk. Zou hij daar juist op kunnen reageren met afgeleid gedrag of ben ik nou te veel aan het doordenken?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Zoek stok! schreef:Ik bedacht me gisteren ook dat ik het tweede parcours gisteren waarschijnlijk anders was. Dat parcours was namelijk waar het om draaide. En hoe vaak ik ook tegen mezelf zeg dat het gewoon een spelletje is, ik ervaar wel degelijk druk. Zou hij daar juist op kunnen reageren met afgeleid gedrag of ben ik nou te veel aan het doordenken?
Volgens mij denk je niet te veel door.
Als jij anders doet dan anders is een hond ook anders :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

ranetje schreef:
Zoek stok! schreef:Ik bedacht me gisteren ook dat ik het tweede parcours gisteren waarschijnlijk anders was. Dat parcours was namelijk waar het om draaide. En hoe vaak ik ook tegen mezelf zeg dat het gewoon een spelletje is, ik ervaar wel degelijk druk. Zou hij daar juist op kunnen reageren met afgeleid gedrag of ben ik nou te veel aan het doordenken?
Volgens mij denk je niet te veel door.
Als jij anders doet dan anders is een hond ook anders :mrgreen:
Waarschijnlijk komt die druk toch op een of andere manier bij Bram over. Je bent op dat moment anders dan anders. En ik ken het hoor, het is hardstikke leuk om een foutloos en snel parcours te lopen. Maar waarom leg je jezelf die druk op? Het is toch ook gewoon een leuk spelletje :wink: . Voor mij en mijn vorige hond Joris was elk parcours weer een feest en ik zag altijd wel hoe we eindigden. Vast parcours was altijd een drama, raakvlakken waren hopeloos, maar een lol dat we gehad hebben! Probeer zelf weer het gewone, vrije plezier weer terug te vinden, zonder die druk van dat Utje (ik denk dat het daarom gaat). Kan jou dat nou schelen :wink: , je doet toch behendigheid voor je plezier. Natuurlijk is het leuker voor jou wanneer alles super gaat, maar dat zou voor Bram niets uit moeten maken. Het moet natuurlijk ook geen moeten worden, daar is Bram waarschijnlijk ook geen hond voor. Wanneer jij vrij en onbevangen iets leuks gaat doen (in dit geval een parcoursje lopen) gaat Bram er, als het even meezit, ook weer meer de lol er van inzien. Probeer zeker te lopen, niet twijfelen voor de start van zal Bram dit of zal Bram dat, geef duidelijke aanwijzingen, geef hem geen lekkers voor de start, maar laat hem wel duidelijk zien dat je het bij je hebt. En na elk gelopen parcours, goed of slecht, natuurlijk helemaal uit je dak en super belonen!
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik zou niet te veel van te voren voeren en niet allerlei oefeningetjes doen.
Gewoon even warmlopen en wat sprintjes trekken, waarmee je de aandacht wel op jouw vestigt.
Vervolgens zou ik hem voor de start niet laten zitten en gelijk met hem van start gaan.
Ook zou ik vooral gemotiveerde stukken duidelijk met stem belonen en oppassen met aanmoedigen als hij afgeleid of ongemotiveerd is.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

marye schreef:Ik zou niet te veel van te voren voeren en niet allerlei oefeningetjes doen.
Gewoon even warmlopen en wat sprintjes trekken, waarmee je de aandacht wel op jouw vestigt.
Vervolgens zou ik hem voor de start niet laten zitten en gelijk met hem van start gaan.
Ook zou ik vooral gemotiveerde stukken duidelijk met stem belonen en oppassen met aanmoedigen als hij afgeleid of ongemotiveerd is.
Ja, dat gelijk starten ga ik inderdaad doen als het parcours daar een beetje geschikt voor is. Ik wacht gewoon tot het seintje dat ik mag starten en dan kom ik aanlopen, jut hem een beetje op en terwijl we bezig zijn start ik. Niet meer dat lang laten zitten. Alhoewel dat dus geen enkel probleem is als hij wel gemotiveerd is he. Eigenlijk maakt het geen klap uit wat ik doe van tevoren als hij er zin in heeft.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
marye schreef:Ik zou niet te veel van te voren voeren en niet allerlei oefeningetjes doen.
Ja, dat gelijk starten ga ik inderdaad doen als het parcours daar een beetje geschikt voor is. Ik wacht gewoon tot het seintje dat ik mag starten en dan kom ik aanlopen, jut hem een beetje op en terwijl we bezig zijn start ik. Niet meer dat lang laten zitten. Alhoewel dat dus geen enkel probleem is als hij wel gemotiveerd is he. Eigenlijk maakt het geen klap uit wat ik doe van tevoren als hij er zin in heeft.
Vaak heeft hij wel de meeste moeite met starten.
Als hij moet zitten heeft hij alle tijd om afgeleid te zijn of te worden :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

marye schreef: Vaak heeft hij wel de meeste moeite met starten.
Ja klopt, hij is niet zo van de vliegende starten :mrgreen: Ik ga daar ook meer op trainen. Had ik al een keer gedaan voor mezelf en dat werkte best goed. Maar daarna eigenlijk een beetje vergeten. Aandachtspunt voor de trainingen samen met de tunnels :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
marye schreef: Vaak heeft hij wel de meeste moeite met starten.
Ja klopt, hij is niet zo van de vliegende starten :mrgreen: Ik ga daar ook meer op trainen. Had ik al een keer gedaan voor mezelf en dat werkte best goed. Maar daarna eigenlijk een beetje vergeten. Aandachtspunt voor de trainingen samen met de tunnels :wink:
Gewoon lekker op trainen inderdaad :wink:
En als hij lekker vlot is gestart, dan zal hij waarschijnlijk ook beter geconcenteerd blijven tijdens de rest van het parcours :ok:
Afbeelding
Jorda
Actief

klein

Ongelezen bericht door Jorda »

Wat je vaak ziet bij de "kleine" hondjes: Meenemen op/onder je arm en op de grond zetten (soms bijna gooien, hahahaha) en gelijk rennen. Dan hebben ze geen eens tijd om te denken, alleen maar gaan!

Groetjes van Jorda.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

of vantevoren toch de aandachts oefeningetjes of gekkigheid
als ik appel ga lopen is hij gemotiveerder als ik vantevoren speels met bal of bijtrol aan de gang ga..
vandaag was ik er niet helemaal bij en hup de auto uit en veld op... trage hond dus, na de oefeningen (onderwijl ook bal/bijtrol beloning) maar na alle oefenigen ging ik pas dollen, en de gekke oefeningen doen die niet bij het appel horen maar die we gewoon samen oefenen in onze "vrije tijd" :mrgreen: resulteerde in een vreselijk rappe hond die heel snel overal op reageerde..had ik dat gedaan voor ik aan het appel begon...
denk dat je moet kijken wat voor bram werkt, maar samen bezig zijn om de aandacht al te hebben is denk wel van toepassing op Bram
als Finn op een veld gaat snuffen of overal behalve op mij allert is dan pfff.. dan weet ik al dat ik verkeerd het veld ben opgegaan en dat ik zelf hard moet werken voor zijn aandacht en inzet in de oefeningen..
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lonneke »

ik heb toby ook altijd onder mijn arm anders is meneer al weg voordat ik klaar ben voor te starten. :N:
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
Afbeelding
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
Zoek stok!
Zeer actief

Re: klein

Jorda schreef:Wat je vaak ziet bij de "kleine" hondjes: Meenemen op/onder je arm en op de grond zetten (soms bijna gooien, hahahaha) en gelijk rennen. Dan hebben ze geen eens tijd om te denken, alleen maar gaan!

Groetjes van Jorda.
Als ik hem lang optil, is hij in ieder geval zo nijdig dat hij snel weg zal sprinten :smile:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Ik heb het er ook nog even met Birgit over gehad, mijn GG trainster. Zij zegt dat Bram 'negeren' voor de wedstrijd precies is wat meneer wil. Hij kan dan lekker lanterfanten, naar hondjes kijken etc. Zij denkt dat de methode van laten liggen in ruil voor zo nu en dan lekkers een goede is. En dan vlak van tevoren even gek doen zodat hij actief is. En direct na de wedstrijd belonen met iets heel lekkers, maar dat deed ik al.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Wat ik doe als er storm oid aankomt en Gaia is een stuiterbal die niet op mij let is het volgende. Ik ga oefeningen doen waarvan ik weet dat ze succes hebben en op een heel rap tempo. Als die reeks uitgevoerd is gooi ik een balletje en breng dat balletje naar mijn bovenlijf. Op dat moment is de aandacht van mij.

Weet niet of je iets eraan hebt, maar dat is wat ik doe.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”