Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

" Pedigree dogs exposed" 19aug2008 BBC 1 22:00

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Tring schreef:Ik wil niemand voor het hoofd stoten hoor, maar kruizingen worden geboren uit raszuivere hondjes. Dus laten we even zeggen dat ALLE rashondjes ongezond zijn, wat denk je dat die kruizing dan zal zijn? Die krijgt ook de genen van pa en ma mee hoor. Ook de slechte. :wink:
Heb je gedeeltelijk gelijk in.
Maar het probleem van het te kleine hoofd van de Cavalier lijkt me opgelost als je deze kruist met .... een kooiker bijvoorbeeld.
En sommige problemen heb je geen last meer van als ze maar 1x voorkomen in de genen van de hond. Kruis je dan met een ras waarin het probleem zich niet voordoet dan heb je ook een gezondere hond.
Je moet er natuurlijk niet mee verder fokken, want dan heb je de probelemen weer terug.

Verder is een F1 kruising altijd gezonder als een raszuiver exemplaar.
Daarom fokken/kweken vleeskuikenboeren, legkippenboeren, vleesvarkensboeren, tomatenkwekers, maistelers etc etc voor hun productielijnen speciaal een F1 kruizing. Die wordt sneller groot en groter/zwaarder en heeft minder verzorging nodig. Ook de extensieve veeteler/mester bij ons Boshuis doet dat. Hij heeft Blonde d' aquitane koeien met een Belgisch Witte stier. Of Belgisch Blauwe koeien met een Angus stier rondlopen. Het gaat om het F1 product. Die mesten sneller en gezonder af.
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Ennath schreef:
Tring schreef:Ik wil niemand voor het hoofd stoten hoor, maar kruizingen worden geboren uit raszuivere hondjes. Dus laten we even zeggen dat ALLE rashondjes ongezond zijn, wat denk je dat die kruizing dan zal zijn? Die krijgt ook de genen van pa en ma mee hoor. Ook de slechte. :wink:
Maar het probleem van het te kleine hoofd van de Cavalier lijkt me opgelost als je deze kruist met .... een kooiker bijvoorbeeld.
Dan is het geen Cavalier meer :19:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Jinx schreef:
Ennath schreef:
Maar als je dat gecontroleerd doet, dan heeft het wel een stamboom :ok:
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Frenk schreef:
Jinx schreef:
Ennath schreef:
Dan zou je het ras opnieuw op moeten bouwen. Daar heb ik geen problemen mee. Maar mensen die zomaar zonder doordacht plan Cavaliers gaan kruisen om een groter hoofd te krijgen fokken dus geen Cavaliers meer. Begrijp me niet verkeerd, het gaat me er niet om dat een Cavalier met grotere kop geen Cavalier is maar een nest van CavalierxKooiker zijn geen Cavaliers maar kruisingen.

Dus tenzij hele volksstammen zich gaan inzetten met steun van de RV om zo het hoofdprobleem op te lossen en het ras opnieuw/gezonder terug te fokken is het geen wereld idee.
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Jinx schreef:Het zal best allemaal enig zijn hoor. Heb zelf een kruising lab/berner sennen gehad, geweldig beest.
Maar ik ben er nog steeds niet voor om die beesten dan maar bewust te gaan kruisen eigenlijk.
Je lost het probleem zo niet op, je verschuift het alleen. Als iedereen een kruising herder/boxer wil dan is die kruising dus over 15 jaar compleet kapotgemaakt en dan zijn de mopsen ineens gezond bij wijze van spreken.

Ik ben en blijf er zelf gewoon voor om een ras uit te zoeken wat relatief gezond is, de lijnen na te pluizen en deze te kopen bij een fokker die ook bewust bezig is met de gezondheid. De hond hierna zal weer een stamboomhond zijn en tegen die tijd zullen wij ook gaan kijken naast wat ons leuk lijkt, hoe het zit met gezondheid e.d. Zoals het hoort als je wat voor hond dan ook koopt lijkt me :19:
Tja, ik vind kruisingen toch veel prettiger.
Zal ook zeker voor een kruising boven een ras kiezen.
En ik zou willen dat het bewust kruizingen fokken niet zo in een verdomhoekje zat, op dit moment is het een beetje zo dat je óf een bewust gefokte hond koopt. Met stamboom maar wat mij betreft "second best"
Óf een door één of andere nitwit niet voorkomen kruising fokt en die vind ik ook "second best".
En de kruising herder x boxer kan niet kapot gemaakt worden.
Wel het herder en boxer bestand waar deze kruising vandaan moet komen.
Qal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo & Welsh
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Qal »

Ennath schreef: Verder is een F1 kruising altijd gezonder als een raszuiver exemplaar.
Daarom fokken/kweken vleeskuikenboeren, legkippenboeren, vleesvarkensboeren, tomatenkwekers, maistelers etc etc voor hun productielijnen speciaal een F1 kruizing. Die wordt sneller groot en groter/zwaarder en heeft minder verzorging nodig. Ook de extensieve veeteler/mester bij ons Boshuis doet dat. Hij heeft Blonde d' aquitane koeien met een Belgisch Witte stier. Of Belgisch Blauwe koeien met een Angus stier rondlopen. Het gaat om het F1 product. Die mesten sneller en gezonder af.
Maar je hebt het hier over slachtvee en gewassen, een huisdier is mi iets heel anders. Een ras wordt niet alleen gecreeerd op uiterlijk maar ook op karakter en gedrag. Dat wordt toch een lastig punt als je sommige rassen gaat combineren en natuurlijk kan het ook goed gaan maar het huidige rassenbestand is toch wel een redelijke leidraad om een ras te zoeken wat bij je past. Als je dat overhoop gaat gooien en het element van karakter en gedrag ondergeschikt maakt denk ik dat je net zoveel misstanden over houdt alleen dan op een ander vlak. :19:

De pest is ook dat als je nestje monsters creeert die krengen ook nog eens (veel) langer leven. :mrgreen:
Mit
Zeer actief

Ennath schreef:
Jinx schreef:Het zal best allemaal enig zijn hoor. Heb zelf een kruising lab/berner sennen gehad, geweldig beest.
Maar ik ben er nog steeds niet voor om die beesten dan maar bewust te gaan kruisen eigenlijk.
Je lost het probleem zo niet op, je verschuift het alleen. Als iedereen een kruising herder/boxer wil dan is die kruising dus over 15 jaar compleet kapotgemaakt en dan zijn de mopsen ineens gezond bij wijze van spreken.

Ik ben en blijf er zelf gewoon voor om een ras uit te zoeken wat relatief gezond is, de lijnen na te pluizen en deze te kopen bij een fokker die ook bewust bezig is met de gezondheid. De hond hierna zal weer een stamboomhond zijn en tegen die tijd zullen wij ook gaan kijken naast wat ons leuk lijkt, hoe het zit met gezondheid e.d. Zoals het hoort als je wat voor hond dan ook koopt lijkt me :19:
En ik zou willen dat het bewust kruizingen fokken niet zo in een verdomhoekje zat, op dit moment is het een beetje zo dat je óf een bewust gefokte hond koopt. Met stamboom maar wat mij betreft "second best"
Óf een door één of andere nitwit niet voorkomen kruising fokt en die vind ik ook "second best".
Als je maar lang genoeg doorfokt met die kruisingen kunnen ook die kapot gemaakt worden. Maargoed, ik vind kruisingen ook enig en ik zou er zo 1 uit het asiel halen hoor.
En iemand die het echt heel bewust doet, dus met tests en alles erbij kan ik ook niet veroordelen.

Het is meer dat het gros die kruisingen fokt dat niet zo doordacht doet :wink:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Jinx schreef:
Frenk schreef:
Jinx schreef:
Ennath schreef: Heb je gedeeltelijk gelijk in.
Dan zou je het ras opnieuw op moeten bouwen. Daar heb ik geen problemen mee. Maar mensen die zomaar zonder doordacht plan Cavaliers gaan kruisen om een groter hoofd te krijgen fokken dus geen Cavaliers meer. Begrijp me niet verkeerd, het gaat me er niet om dat een Cavalier met grotere kop geen Cavalier is maar een nest van CavalierxKooiker zijn geen Cavaliers maar kruisingen.

Dus tenzij hele volksstammen zich gaan inzetten met steun van de RV om zo het hoofdprobleem op te lossen en het ras opnieuw/gezonder terug te fokken is het geen wereld idee.
Nee natuurlijk is het dan geen Cavalier meer.
Dan is het een kruising.
Maar deze kruising heeft geen last meer van de afwijking waar de Cavalier last van heeft. Is dus niet meer ziek en zielig.
Dat het geen Cavalier is weet ik, maar de stelling was dat een kruising van een ras met problemen zelf óók die problemen heeft.
En dat is dus niet zo (voor dit probleem, voor deze kruising)
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Maar niet dezelfde genen. 1 gen voor HD en 1 gen voor PRA is helemaal niet erg, zolang je er maar niet op doorfokt. Hondje zelf is gezond namelijk.

En 'de oplossing"? Die is eenvoudig hoor, alle prijzen van puppies ruim naar beneden. Hondjes voor 100 tot 200 euro, alleen dan komen je echte liefhebbers bovendrijven.
Mit
Zeer actief

Ennath schreef:
Jinx schreef:
Frenk schreef:
Jinx schreef: Dan is het geen Cavalier meer :19:

Nee natuurlijk is het dan geen Cavalier meer.
Dan is het een kruising.
Maar deze kruising heeft geen last meer van de afwijking waar de Cavalier last van heeft. Is dus niet meer ziek en zielig.
Dat het geen Cavalier is weet ik, maar de stelling was dat een kruising van een ras met problemen zelf óók die problemen heeft.
En dat is dus niet zo (voor dit probleem, voor deze kruising)
Ik doelde meer op andere problemen idd. Het probleem met de koppies is idd opgelost met een kruising met hond met grotere kop. Maar andere genen voor afwijkingen worden alsnog doorgegeven, dus het is niet perse gezegd dat F1 kruisingen daadwerkelijk gezonder zijn. :wink:
Ik denk dat je pas vanaf F3/F4 kan gaan denken in termen van: leeft langer en blijft gezonder.
Afbeelding
Qal
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:En 'de oplossing"? Die is eenvoudig hoor, alle prijzen van puppies ruim naar beneden. Hondjes voor 100 tot 200 euro, alleen dan komen je echte liefhebbers bovendrijven.
Als de prijs naar beneden gaat kan ook de productie verhoogd worden om toch tot eenzelfde omzet te komen. :wink:
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

Stel dat je cavalier x kooiker doet, om een groter hoofd te krijgen. Dan wil je dat dat grotere hoofd in het rasblijft. Dus ga je die weer kruizen met een raszuiver exemplaar.

Je kan nooit in de F1 blijven. Dan zou je steeds cavalier x kooiker moeten doen. Maar als je die steeds kruist blijven er geen raszuivere hondjes meer over en moet je F1xF1 doen. Of je moet al raszuivere cavaliers met te kleine schedels blijven fokken én kooikers moeten blijven fokken, om steeds maar een F1 te houden. Lijkt me geen verbetering van het ras. :denken:
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

Tring schreef:Ik wil niemand voor het hoofd stoten hoor, maar kruizingen worden geboren uit raszuivere hondjes.
Je kan het ook anders stellen hé. Veel rashonden stammen af van kruisingen waarvan de mens de eigenschappen heeft willen fixeren in zogn. rasstandaards. En het is juist in het fixeren van de gewenste eigenschappen dat de genetische diversiteit afneemt.
Tring schreef:Dus laten we even zeggen dat ALLE rashondjes ongezond zijn, wat denk je dat die kruizing dan zal zijn? Die krijgt ook de genen van pa en ma mee hoor. Ook de slechte.
Deze stelling werd mij door verschillende dierenartsen absoluut niet bevestigd, wel integendeel ...

Zelf heb ik al veertig jaar honden, meestal herplaasings- of asielhonden. De meerderheid waren kruisingen. Het is voornamelijk met de rashonden dat er zich gezondheidsproblemen voordeden.
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

Ennath schreef:
Jinx schreef:Kruising uit een asiel is prima hoor. Maar dit mag toch geen startschot zijn om maar onder de mantel van: gezonder/langere levensduur gedachteloos honden op elkaar te zetten?
Gedachteloos, nee.
Maar gedachteloos met stamboom hoef ik ook niet.
Maar een bewuste kruising :lol1:
Ja, inderdaad. Maar veel mensen snappen dit niet :wink:
Mit
Zeer actief

Tring schreef:Stel dat je cavalier x kooiker doet, om een groter hoofd te krijgen. Dan wil je dat dat grotere hoofd in het rasblijft. Dus ga je die weer kruizen met een raszuiver exemplaar.

Je kan nooit in de F1 blijven. Dan zou je steeds cavalier x kooiker moeten doen. Maar als je die steeds kruist blijven er geen raszuivere hondjes meer over en moet je F1xF1 doen. Of je moet al raszuivere cavaliers met te kleine schedels blijven fokken én kooikers moeten blijven fokken, om steeds maar een F1 te houden. Lijkt me geen verbetering van het ras. :denken:
De oplossing om een ras zuiver te houden en toch langzaamaan gebreken eruit te fokken is bijvoorbeeld in het geval van de Cavalier gewoon niet de geweldige prijswinnende showhondjes met idioot kleine schedeltjes gebruiken maar de wat robuustere rasvertegenwoordigers met grotere koppies. Kruis die met elkaar, gebruik van de nesten weer de pups met de grotere koppies en met een aantal jaar heb je weer een (weliswaar kleine) populatie Cavaliertjes waarbij de schedeltjes niet meer te klein zijn. Maarja, zolang op Crufts en weet ik het waar juist de kleinkoppies bejubeld worden is dat niet te bewerkstelligen.
Afbeelding
Qal
Zeer actief

Gittje schreef:Ja, inderdaad. Maar veel mensen snappen dit niet :wink:
Ik snap idd niet wat dit op zou lossen. Ik vind het erg kort door de bocht en ik zie niet in waarom deze weg de enige juiste zou moeten zijn. Ook binnen de rassen is er vaak genoeg diversiteit te vinden om een populatie gezond te maken en te houden. :wink:
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

Jinx schreef:
Tring schreef:Stel dat je cavalier x kooiker doet, om een groter hoofd te krijgen. Dan wil je dat dat grotere hoofd in het rasblijft. Dus ga je die weer kruizen met een raszuiver exemplaar.

De oplossing om een ras zuiver te houden en toch langzaamaan gebreken eruit te fokken is bijvoorbeeld in het geval van de Cavalier gewoon niet de geweldige prijswinnende showhondjes met idioot kleine schedeltjes gebruiken maar de wat robuustere rasvertegenwoordigers met grotere koppies. Kruis die met elkaar, gebruik van de nesten weer de pups met de grotere koppies en met een aantal jaar heb je weer een (weliswaar kleine) populatie Cavaliertjes waarbij de schedeltjes niet meer te klein zijn. Maarja, zolang op Crufts en weet ik het waar juist de kleinkoppies bejubeld worden is dat niet te bewerkstelligen.
Ja, maar je moet ook weer een grote genenpoel houden. Dus het is nogal ingewikkeld. :roll: Ik had het er laatst nog over met iemand dat de Chi (heel ander ras :wink: ) ook erg is verandert in de loop der jaren. Maar zoals je zei, dat komt natuurlijk ook door de keurmeesters. Want die kiezen de hond die ze mooi vinden. Terwijl de andere honden in de ring misschien ook wel aan de rasstandaard voldoen. Want als er 4 honden een U krijgen, zijn ze allemaal een goede vertegenwoordiger van het ras. Maar ze kiezen degene die ze dan zélf mooier vinden, bij cavaliers dan de hondjes met de kleinere schedels. Als de keurmeesters de hondjes met de wat grotere schedels zouden kiezen, dan gaan de fokkers vanzelf meer van dat soort hondjes fokken omdat ze graag willen winnen op shows.
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Jinx schreef:
Ennath schreef:

Als je maar lang genoeg doorfokt met die kruisingen kunnen ook die kapot gemaakt worden. Maargoed, ik vind kruisingen ook enig en ik zou er zo 1 uit het asiel halen hoor.
En iemand die het echt heel bewust doet, dus met tests en alles erbij kan ik ook niet veroordelen.

Het is meer dat het gros die kruisingen fokt dat niet zo doordacht doet :wink:
Ik geef aan dat ik het over een F1 kruising heb.
Dat is per definitie een ras x een ras.
Zolang het ras waar je je ouderdieren uithaalt raszuiver is blijf je een F1 kruising houden.
Je mag dus niet met de F1 kruisingen verder fokken
Anders raak je alle gezondheidswinst die je behaalt met het fokken van een F1 generatie weer kwijt.
Herder x Boxer is dus gemiddeld genomen gezonder dan Herder of Boxer apart (gemiddeld genomen, maar dat betekent niet dat ieder individuele kruisingsproduct gezonder is dan ieder willekeurig individuele zuiver rasproduct).

En dat de meeste kruisingen niet zo doordacht zijn ben ik met je eens.
Dat ik ook een beetje mijn punt.
Ik heb onlangs gedroomd van Lakense x Grote Poedel, het lijkt me onwaarschijnlijk dat het gebeurt.
Maar ik meld me alvast. :lol1:
Mit
Zeer actief

Ah okee Ennath, ik dacht dat je met de F1 kruisingen verder fokken bedoelde :wink:

Verder is het idd lastig, omdat je een grote genenpoel moet houden. Maar een ras als de Cavalier is wereldwijd verspreidt en goed vertegenwoordigt. Daar zijn dus ongetwijfeld veel grootkopjes te vinden waar je mee verder kunt gaan. Het duurt jaren en jaren maar het is wel mi de beste oplossing.
En idd, de keurmeesters moeten ook aan het behouden van een ras denken. Prima dat ze de kleinkopjes en de glijbaanruggen prachtig vinden, maar mi is prioriteit nummer 1 om te zorgen dat die beesten gezond zijn en dat is niet met elkaar te rijmen.
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Lars schreef:
Ennath schreef: Verder is een F1 kruising altijd gezonder als een raszuiver exemplaar.
Maar je hebt het hier over slachtvee en gewassen, een huisdier is mi iets heel anders. Een ras wordt niet alleen gecreeerd op uiterlijk maar ook op karakter en gedrag. Dat wordt toch een lastig punt als je sommige rassen gaat combineren en natuurlijk kan het ook goed gaan maar het huidige rassenbestand is toch wel een redelijke leidraad om een ras te zoeken wat bij je past. Als je dat overhoop gaat gooien en het element van karakter en gedrag ondergeschikt maakt denk ik dat je net zoveel misstanden over houdt alleen dan op een ander vlak. :19:

De pest is ook dat als je nestje monsters creeert die krengen ook nog eens (veel) langer leven. :mrgreen:
Niet alle kruisingen zijn kruisingen die je zou willen, dat ben ik met je eens.
Wie er ooit een kruising podenco x husky verzonnen heeft :N:
(het zou heel goed moeder natuur kunnen zijn, hond kwam van een
stichting)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ennath schreef:Je mag dus niet met de F1 kruisingen verder fokken
Anders raak je alle gezondheidswinst die je behaalt met het fokken van een F1 generatie weer kwijt.
Herder x Boxer is dus gemiddeld genomen gezonder dan Herder of Boxer apart (gemiddeld genomen, maar dat betekent niet dat ieder individuele kruisingsproduct gezonder is dan ieder willekeurig individuele zuiver rasproduct).:
Daarvoor heb je dus altijd weer rashonden nodig :F:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Mit
Zeer actief

ranetje schreef:
Herder x Boxer is dus gemiddeld genomen gezonder dan Herder of Boxer apart (gemiddeld genomen, maar dat betekent niet dat ieder individuele kruisingsproduct gezonder is dan ieder willekeurig individuele zuiver rasproduct).:
Klopt idd, en om je kruising dan zo gezond mogelijk te houden is het ook zaak de 2 "ouderrassen" gezond te houden.
Boxer/herder bijvoorbeeld. Je kruising is echt niet veel beter af als papa een enorme glijbaanrug had en mama ademhalingsproblemen vanwege een te korte snuit.
Afbeelding
Qal
Zeer actief

Ennath schreef: Niet alle kruisingen zijn kruisingen die je zou willen, dat ben ik met je eens.
stichting)
Dat is mijn zorg dus een beetje, als je alleen maar kleine gezelschapshondjes op elkaar gaat zetten dan zal het wel los lopen maar ik voorzie bij de (wat) moeilijkere rassen toch wel enigzins (gedrags)problemen. :wink:
Ennath
Zeer actief

Jinx schreef:Ah okee Ennath, ik dacht dat je met de F1 kruisingen verder fokken bedoelde :wink:

Verder is het idd lastig, omdat je een grote genenpoel moet houden. Maar een ras als de Cavalier is wereldwijd verspreidt en goed vertegenwoordigt. Daar zijn dus ongetwijfeld veel grootkopjes te vinden waar je mee verder kunt gaan. Het duurt jaren en jaren maar het is wel mi de beste oplossing.
En idd, de keurmeesters moeten ook aan het behouden van een ras denken. Prima dat ze de kleinkopjes en de glijbaanruggen prachtig vinden, maar mi is prioriteit nummer 1 om te zorgen dat die beesten gezond zijn en dat is niet met elkaar te rijmen.
Als je binnen het ras het probleem wil oplossen is terugkeren op "grootkopjes" inderdaad de beste weg.
En daar zal je inderdaad de medewerking van de keurmeesters bij moeten hebben.
En van de kopers, want die moeten er van doordrongen worden dat die snoezige kleine kopjes een probleem vormen.
Dit soort problemen zal in de praktijk nog niet eenvoudig op te lossen zijn.
Ennath
Zeer actief

ranetje schreef:
:lol1: :lol1: :lol1: :lol1: :lol1: :lol1: :lol1: :lol1: :lol1: :lol1: :lol1: :lol1:
En dat heb ik wel al tig keer gezegd (sorry, geschreven)
Ennath
Zeer actief

Nanna schreef:Misschien een gouden idee om het begrip hondenshow te herdefiniëren ;-)
Dus bijvoorbeeld wat hoogtevarieteiten instellen en wat haarvarieteiten, om te beginnen.
Ieder mag fokken wat hij wil. Je mag alleen op de show komen met honden die een gezondheidscertificaat hebben. De keurmeester let héél erg op stabiel en sociaal gedrag. Verder op het feit dat er geen rariteiten gefokt worden (korte neus, rare rug). Daarna tellen gangwerk en bouw heel zwaar.
Ik deelt alvast mede alsdat ik effe mededeelt alsdat ik Collie x ierse setter gaat fokken. ;-)
Ik kom kijken.
Met een beetje mazzel krijg je dan een elegante hond die kan gehoorzamen.
Ennath
Zeer actief

Jinx schreef:
ranetje schreef:
Klopt idd, en om je kruising dan zo gezond mogelijk te houden is het ook zaak de 2 "ouderrassen" gezond te houden.
Boxer/herder bijvoorbeeld. Je kruising is echt niet veel beter af als papa een enorme glijbaanrug had en mama ademhalingsproblemen vanwege een te korte snuit.
Nou dat middelt heel aardig uit kan ik je uit ervaring vertellen.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Jinx schreef:[De oplossing om een ras zuiver te houden en toch langzaamaan gebreken eruit te fokken is bijvoorbeeld in het geval van de Cavalier gewoon niet de geweldige prijswinnende showhondjes met idioot kleine schedeltjes gebruiken maar de wat robuustere rasvertegenwoordigers met grotere koppies. Kruis die met elkaar, gebruik van de nesten weer de pups met de grotere koppies en met een aantal jaar heb je weer een (weliswaar kleine) populatie Cavaliertjes waarbij de schedeltjes niet meer te klein zijn. Maarja, zolang op Crufts en weet ik het waar juist de kleinkoppies bejubeld worden is dat niet te bewerkstelligen.
ik heb totaal geen verstand van fokken, en nauwelijks van genetica, maar ik betwijfel of dit de manier is om het probleem aan te pakken. Op een kenmerk fokken lijkt me sowieso onmogelijk omdat je de andere gaat veronachtzamen, wat weer nieuwe problemen geeft.

Persoonlijk geloof ik dat raszuiverfokken uiteindelijk een dood spoor is voor alle rassen, omdat je door in - lijnteelt hoe dan ook een inperking van de genenpoel krijgt. Mag je er heel veel ziekten en kwalen eruit gefokt hebben ( in het gunstigste geval, ik heb het nu even over verantwoord fokken, en niet over wat we in het filmpje hebben gezien waarin het omgekeerde lijkt te gebeuren), wat er nog in zit, krijg je er nooit meer uit.

Ik denk dat je binnen een ras variatie moet houden, en dus noet compenseren voor inteeltverschijnselen door er af en toe wat vreemds doorheen te gooien. Dat hoeft niet zomaaar, dat kan tegenwoordig ook met kennis van zaken, dus met stamboom,foto's e.d. , en wie weet wat er in de toekomst nog allemaal mogelijk is.

Op die manier benader je meer de manier waarop rassen of liever type honden zijn ontstaan. Ik betwijfel of je straffeloos de incestvermijding die in de natuur wordt nagestreefd kunt negeren.

Een ander probleem is dat nu honden niet meer op hun werkeigenschappen worden geselecteerd maar op uiterlijk, merkwaardig genoeg het uiterlijke kenmerken zwaar overdreven worden. Ik vond het pijnlijk om steeds die oude foto 's van prachtige rashonden te zien, vergeleken met die wangedrochten die nu voor ideaal door gaan. Daar zit misschien wel een beetje misleiding bij, maar toch geloof ik daar wel in. Op papier valt daar best wel iets op te verzinnen, maar ja, hoe krijg je de fokkers, keurmeesters en kopers zover dat ze op mooie en gezonde honden vallen :19:

Maar goed, allemaal natte vinger werk :mrgreen:
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Bij mij ook enorm natte vingerwerk hoor Jan. Ik heb er heul geen verstand van, ik roep gewoon wat in me opkomt. En ook daar zitten enorm veel haken en ogen aan, omdat je idd toch uit een bepaalde genenpoel moet putten.
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Lars schreef:
Ennath schreef: Niet alle kruisingen zijn kruisingen die je zou willen, dat ben ik met je eens.
stichting)
Dat is mijn zorg dus een beetje, als je alleen maar kleine gezelschapshondjes op elkaar gaat zetten dan zal het wel los lopen maar ik voorzie bij de (wat) moeilijkere rassen toch wel enigzins (gedrags)problemen. :wink:
Punt is een beetje dat juist in het groot, machtig, moeilijk segment er nog wel eens een kruisinkje op de wereld gezet wordt. Bewust!
In een poging om nog groter, machtiger en moeilijker te scoren dan de buurman.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”