Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

misschien een hele stomme vraag..... (jolanda arwen/doyle)

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

misschien een hele stomme vraag..... (jolanda arwen/doyle)

Ongelezen bericht door M@scha »

als ik een zwart en een wit staffbulletje met elkaar kruis kan ik koetjes krijgen.

is dat bij alle rassen zo?

ik heb van de week bij jolanda gestaan die ook hier op het forum zit (arwen-elsa dacht ik) de eigenaresse van arwen (witte DH) en Doyle (blauwe DH)

als die gekruist zouden worden zou je dan koetjes DH krijgen? :mrgreen:

we hebben het trouwens daar helemaal niet over gehad hoor, het is gewoon mijn eigen zieke fantasie :N: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door M@scha op 21 aug 2008 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Nee denk bv aan de labrador, een blonde x een zwarte :mrgreen:
M@scha
Zeer actief

jidde schreef:Nee denk bv aan de labrador, een blonde x een zwarte :mrgreen:
geen idee wat daaruit zou komen :19:

maar het kan dus niet.

bedankt. het liet me niet meer los :mrgreen:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

massam schreef:

maar het kan dus niet.

:denken: kom op zeg mas :wink:
M@scha
Zeer actief

yamie schreef:
massam schreef:

maar het kan dus niet.

:denken: kom op zeg mas :wink:

nee ok. daar kan ik misschien wat mee. :mrgreen:

daar kan dus alles uitkomen qua aanwezige kleurtjes:
Afbeelding

en dat is dus bij die herders ook zo begrijp ik.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

massam schreef:

maar het kan dus niet.

haha, dat hangt er natuurlijk vanaf wat ze vererven. Een blonde X een zwarte kunnen ook bruine uitkomen als ze allebei bruin vererven :mrgreen:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Gollum schreef:
massam schreef:

maar het kan dus niet.

haha, dat hangt er natuurlijk vanaf wat ze vererven. Een blonde X een zwarte kunnen ook bruine uitkomen als ze allebei bruin vererven :mrgreen:
Kan blond bruin dragen dan?
Gollum
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:
Gollum schreef:
massam schreef:

maar het kan dus niet.

Kan blond bruin dragen dan?
Volgens mij wel, dat heb je een yellow liver. Dat mag niet, maar kan wel.
Maar weet het niet helemaal zeker, dus correct me if I'm wrong :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Gollum schreef:Volgens mij wel, dat heb je een yellow liver. Dat mag niet, maar kan wel.
Wat is volgens jou een yellow liver dan, genetisch gezien? :denken:
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 21 aug 2008 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gollum
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Gollum schreef:Volgens mij wel, dat heb je een yellow liver. Dat mag niet, maar kan wel.
Wat is volgens jou een yellow liver dan, genetisch gezien? :denken:
Fokkers van Labrador Retrievers kunnen met een vergelijkbaar 'kleurprobleem' te maken krijgen. Geel (ee) is een toegestane kleur en gele honden moeten het liefst een zwarte neus en oogleden bezitten (ze moeten eeB. zijn). Omdat bruin (liver, chocolate) ook een geaccepteerde kleur is kan nauwelijks worden voorkomen dat er af en toe 'yellow livers' (eebb) worden geboren. Deze honden hebben een bruine neus en bruine oogleden en verliezen hierdoor wat van de typische expressie die bij de (normale) 'yellow black' (eeB.) hoort.
Fokkers kunnen vermijden dat er yellow liver pups worden geboren door bij de gele fokdieren de DNA-test voor de allelen van het B-locus toe te passen en bij de zwarte en bruine fokhonden die voor de allelen van het B- en E-locus toe te passen. Met deze informatie kan een juiste keuze in de combinatie van ouderdieren worden gemaakt.

afkomstig van deze site.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Een witte DH is iets anders dan een witte dogo of staff bv. Wit is wit in de zin van geen pigment of wit is wit in de zin van haarkleur. De staff en de dogo zijn wit omdat ze geen pigment hebben op die plaatsen en dus in de haren. Sommige hebben wel pigment maar dat is later gekomen. Ze worden knalroze geboren en ontwikkelen later wel eens spotting, de lippen trekken zwart op en op de oogranden komt soms zwart. Verder is de huid gelijk aan een albino:

Afbeelding

In feite is dat een gen voor vlekken die geen pigment hebben. Dat vererft wel.

Een DH die wit is heeft een gepigmenteerde huid. Hij heeft dus witte haarkleur en geen vlekken of een pigmentloze huid waardoor het haar automatisch wit wordt.

Kijk, deze pups hebben een donkere huid en donkere voeten bv. Die hebben alleen wit haar.

Afbeelding

Dan heb je nog de witte herders die een soort cremello zijn. Die zijn zo verdund dat ze wit lijken maar verraden zich door beige en gele tinten in de vacht. Vaak achter de oren bv. Die honden zijn dus genetisch niet eens wit.

Afbeelding

Nog een overduidelijk niet witte hond genetisch gezien:
Afbeelding

Kruis je een witte herder met een gewone herder dan krijg je vaak lichtbruine herders met erg weinig doorkleuring in hun tan-delen. Soort mechelaarkleur op een Duitser.

Deze is als ik het goed heb Witte herder x schotse herder. Zelfde kleurenmengsel als Duits x wit.
Afbeelding
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Een vriendin van mij heeft een bruinelap pup. Bij de kennel waar zij haar pup vandaan had zat nog een nestje bij een bruinelabrador teef zaten alleen blonde pups. Fokster was daar niet zo blij mee want ze had bijna uitsluitend mensen op de lijst die een bruine pup wilden.

Of deze pups ook een bruine neus hadden weet ik niet. Zowel vader als moeder waren bruin.
Afbeelding
gevni havanezers
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Gollum schreef:Fokkers van Labrador Retrievers kunnen met een vergelijkbaar 'kleurprobleem' te maken krijgen. Geel (ee) is een toegestane kleur en gele honden moeten het liefst een zwarte neus en oogleden bezitten (ze moeten eeB. zijn). Omdat bruin (liver, chocolate) ook een geaccepteerde kleur is kan nauwelijks worden voorkomen dat er af en toe 'yellow livers' (eebb) worden geboren.
O, bedoel je dat ;)

Maar dat is toch niet verboden? Die lichtere neus is alleen maar ongewenst, maar niet verboden.

Blond is recessief geel, en dat kan zowel bruin als zwart dragen.
Maar er kan alleen zwart of bruin uit blond komen als de andere ouder bruin of zwart IS.

Want voor het uiten van geel is K- nodig, en recessief geel heeft geen K-, anders kon het niet tot uiting komen.
blacky schreef:Of deze pups ook een bruine neus hadden weet ik niet. Zowel vader als moeder waren bruin.
Maar ik weet het wel ;)
Want voor een zwarte neus is een zwart gen nodig en bruine honden hebben alleen bruine genen op de B-locus, anders waren ze niet bruin.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
M@scha
Zeer actief

dank je marc! :ok:

als ik het dus goed begrijp verdunt het dan. dus bij een wiiteXblauwe DH krijg je lichter blauw/grijs.

he jolanda, dat wil ik wel! :smile:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

massam schreef:dank je marc! :ok:

als ik het dus goed begrijp verdunt het dan. dus bij een wiiteXblauwe DH krijg je lichter blauw/grijs.

Ik weet niet wat je dan krijgt hoor. Meestal verdund een witte herder gewoon de kleur van de andere ouder die dominant is over wit. Maar of het werkelijk verdunnen is weet ik niet. Kan ook zijn dat er onder het wit gewoon geen diepgekleurde herder zit waardoor de miks slapper van kleur is. Als de witte herder echt zou verdunnen gaf hij zelf met een zwarte al een blauwe en dat is niet het geval. Misschien dat zo'n cremello achtige herder dat wel geeft, dat weet ik niet.
Ik weet ook niet of blauw x niet blauw blauw zal vererven. Laatst zei iemand me dat verdunning niet gedragen hoeft te worden dus dat zal dan wel zo zijn denk ik :wink:
Afbeelding
jidde

MARC_S schreef:

Ik weet niet wat je dan krijgt hoor. Meestal verdund een witte herder gewoon de kleur van de andere ouder die dominant is over wit. Maar of het werkelijk verdunnen is weet ik niet. Kan ook zijn dat er onder het wit gewoon geen diepgekleurde herder zit waardoor de miks slapper van kleur is. Als de witte herder echt zou verdunnen gaf hij zelf met een zwarte al een blauwe en dat is niet het geval. Misschien dat zo'n cremello achtige herder dat wel geeft, dat weet ik niet.
Ik weet ook niet of blauw x niet blauw blauw zal vererven. Laatst zei iemand me dat verdunning niet gedragen hoeft te worden dus dat zal dan wel zo zijn denk ik :wink:
Maar blauw is ook recesief toch? Je ziet een enkele keer een blauwe duitse herder
M@scha
Zeer actief

oh zo. dat is alweer lastiger dus.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Gollum schreef:Fokkers van Labrador Retrievers kunnen met een vergelijkbaar 'kleurprobleem' te maken krijgen. Geel (ee) is een toegestane kleur en gele honden moeten het liefst een zwarte neus en oogleden bezitten (ze moeten eeB. zijn). Omdat bruin (liver, chocolate) ook een geaccepteerde kleur is kan nauwelijks worden voorkomen dat er af en toe 'yellow livers' (eebb) worden geboren.
O, bedoel je dat ;)

Maar dat is toch niet verboden? Die lichtere neus is alleen maar ongewenst, maar niet verboden.

Blond is recessief geel, en dat kan zowel bruin als zwart dragen.
Maar er kan alleen zwart of bruin uit blond komen als de andere ouder bruin of zwart IS.

Want voor het uiten van geel is K- nodig, en recessief geel heeft geen K-, anders kon het niet tot uiting komen.
blacky schreef:Of deze pups ook een bruine neus hadden weet ik niet. Zowel vader als moeder waren bruin.
Maar ik weet het wel ;)
Want voor een zwarte neus is een zwart gen nodig en bruine honden hebben alleen bruine genen op de B-locus, anders waren ze niet bruin.
Yellow liver is een ongewenste kleur idd.
Ik dacht (naar wat ik op school heb geleerd) dat een recessief gen ook tot uiting kan komen wanneer beide ouderdieren vererven, daar kon je een soort sommetje van maken. Dus als beide ouderdieren het bb gen hebben dat ze pups kunnen krijgen met bbbb, uiting bruin.
Maar wat jij zegt over vererving snap ik alweer niet, dus zover reikt m'n kennis niet van vererving :mrgreen:
laeken
Zeer actief

jidde schreef:
MARC_S schreef:

Maar blauw is ook recesief toch? Je ziet een enkele keer een blauwe duitse herder
Daarom begreep ik dat ook niet helemaal. Ik begreep nl dat je uit een blauwe staff x een zwarte wel blauwe zou krijgen ondanks dat de zwarte geen blauw draagt :denken:
Afbeelding
jidde

Er is maar 1 oplossing hoe we er achter komen..... :smile:
M@scha
Zeer actief

jep! JOLANDAAAAAAAA!!! :smile:
Afbeelding
jidde

massam schreef:jep! JOLANDAAAAAAAA!!! :smile:
Ze zijn wel reu teef en alles eraan en erin? :mrgreen: Een wetenschappelijk onderzoek, dan verkoop je ze zo :smile:
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ook uit zwart bruine DH kan er een blauwe geboren worden.

Dan zijn beide ouderdieren drager van het blauwe gen.

De fokster van Kenji had 2 jaar geleden een nest van 7 puppen uit zwart bruine ouders en daar zat 1 blauwe tussen.

T hondje was grijs/bruin , en had schitterende grijzebruine ogen
Hij is wel heel erg veranderd, je ziet bijna niet dat t n blauwe is. Hij ziet eruit als een gewone zwart bruine DH, maar als t licht op t zwart valt zie je een blauwe gloed. Ook zn ogen zijn wat lichter.

De andere pups uit dat nest zijn dus gewoon zwart bruin en best donker.
In de andere 2 nesten van deze teef heeft ze geen blauwe gehad
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
M@scha
Zeer actief

jidde schreef:
massam schreef:jep! JOLANDAAAAAAAA!!! :smile:
Ze zijn wel reu teef en alles eraan en erin? :mrgreen: Een wetenschappelijk onderzoek, dan verkoop je ze zo :smile:

ze zijn reu en teef en verder weet ik het niet eigenlijk of ze allebei nog alles hebben :denken:

maar jolanda is hier lid dus die komt wel een keer langs..
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

deze dus he. links en rechts

Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief

De hond links is geen gewone witte herder want de neus en huid zijn niet gepigmenteerd. Ik denk dat dat een echte verdunner is en dat heeft die blauwe ook. Dus misschien dat er creme-kleurige en lichtblauwe uitkomen? Geen idee eigenlijk. Zal wel niet als normaal wit en normaal pigment vererven bij die twee honden. :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

ik wil best een lichtblauwe. ben benieuwd hoe dat eruit ziet!

dan moet ze wel nog een jaar of 10 wachten want er komt nu niks bij :mrgreen:
Afbeelding
Martijn SBT
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Martijn SBT »

Afbeelding

@Marc-S

Hoe zit dit nu dan want er word dus beweerd dat cheeco wel veel pigment heeft....

Oh ja hij heb alleen die zwarte vlek om zijn oog en is verder wit.

Afbeelding
Afbeelding
arwen-elza
Actief
Mijn ras(sen): duitse herders
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door arwen-elza »

ik heb alles even gelezen maar ik ben even de draad kwijtgeraakt wat nu de precieze vraag is :denken:

ik heb hier in ieder geval een link waar je veel uit kunt halen wat betreft fokken met verschillende kleuren DH.
http://www.kerstoneshepherds.net/colors/patterns.htm

Doyle zijn ouders zijn beide drager van het blauwgen. Sommige van zijn grootouders zijn daarentegen weer gekleurd, oma is goudbruin/zwart. Zijn vacht is meer antraciet/bruin maar zijn huid is niet roze maar blauwig.

Arwen is een witte duitse, zij heeft tot ongeveer haar 3e levensjaar een zwarte neus gehad, later is dit minder geworden. Zij heeft ook gekleurde DH in haar lijnen zitten.
Hier was zij ongeveer 3 jaar oud
Afbeelding

onze fokster is er niet meer :(: maar zij heeft ooit de intensie gehad om een witte duitse met de moeder van doyle te verparen.
En uit die 2 van mij kan niks komen, arwen gesteriliseerd en doyle heeft 1 balletje niet :mrgreen:
Jolanda, Daico

Elza 02-11-2003 / 25-10-2007
Arwen 12-11-2002 / 08-07-2015
Doyle 01-07-2007 / 18-09-2019
Kyra 01-07-2012 / 03-08-2021
Daico 01-07-2018 / 01-03-2022

Afbeelding
M@scha
Zeer actief

hihi de vraag was eigenlijk of arwen en doyle samen koetjes zouden krijgen. :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”