Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
misschien een hele stomme vraag..... (jolanda arwen/doyle)
Moderator: moderatorteam
-
jidde
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: misschien een hele stomme vraag..... (jolanda arwen/doyl
Met het risico dat iedereen nu boos op me wordt...maar ik kon het niet laten. De reacties verbazen me.massam schreef:als ik een zwart en een wit staffbulletje met elkaar kruis kan ik koetjes krijgen.
is dat bij alle rassen zo?
ik heb van de week bij jolanda gestaan die ook hier op het forum zit (arwen-elsa dacht ik) de eigenaresse van arwen (witte DH) en Doyle (blauwe DH)
als die gekruist zouden worden zou je dan koetjes DH krijgen?![]()
we hebben het trouwens daar helemaal niet over gehad hoor, het is gewoon mijn eigen zieke fantasie :N:
Dit hoort m.i. bij de basiskennis genetica die een fokker hoort te hebben voordat hij begint met nestjes krijgen.
Ik waardeer het heel erg dat mensen serieuze antwoorden geven en zelfs met voorbeelden komen maar ik vraag me wel af of, wanneer een nieuw iemand die aangeeft te fokken op dit forum dezelfde vraag had gesteld, dat dan ook zo zou zijn.
Of was die meteen helemaal afgebrand ?
Het is prima dat de vraag gesteld wordt, en je hoeft echt niet alles te weten maar ik zie toch echt wel een groot verschil tussen de reacties in dit topic en die in vragen van een nieuwkomer. Zo als nu kan er dan toch ook gewoon gereageerd worden ? Gewoon antwoorden met wel een kanttekening dat het bekende stof hoort te zijn. Zelfs dat zegt nu niemand (nou ja, Noor doet dat indirect denk ik wel).
-
jidde
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
sirene schreef:Met het risico dat iedereen nu boos op me wordt...maar ik kon het niet laten. De reacties verbazen me.massam schreef:als ik een zwart en een wit staffbulletje met elkaar kruis kan ik koetjes krijgen.
is dat bij alle rassen zo?
ik heb van de week bij jolanda gestaan die ook hier op het forum zit (arwen-elsa dacht ik) de eigenaresse van arwen (witte DH) en Doyle (blauwe DH)
als die gekruist zouden worden zou je dan koetjes DH krijgen?![]()
we hebben het trouwens daar helemaal niet over gehad hoor, het is gewoon mijn eigen zieke fantasie :N:
Dit hoort m.i. bij de basiskennis genetica die een fokker hoort te hebben voordat hij begint met nestjes krijgen.
Ik waardeer het heel erg dat mensen serieuze antwoorden geven en zelfs met voorbeelden komen maar ik vraag me wel af of, wanneer een nieuw iemand die aangeeft te fokken op dit forum dezelfde vraag had gesteld, dat dan ook zo zou zijn.
Of was die meteen helemaal afgebrand ?
Het is prima dat de vraag gesteld wordt, en je hoeft echt niet alles te weten maar ik zie toch echt wel een groot verschil tussen de reacties in dit topic en die in vragen van een nieuwkomer. Zo als nu kan er dan toch ook gewoon gereageerd worden ? Gewoon antwoorden met wel een kanttekening dat het bekende stof hoort te zijn. Zelfs dat zegt nu niemand (nou ja, Noor doet dat indirect denk ik wel).
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hij heeft veel pigment inderdaad. Maar zijn pigment is een ander pigment als dat van de witte herder. Zijn pigment stopt nl abrupt en gaat over in roze. Roze is een huid zonder pigment. De pigmentvlekken zijn geen aangeboren pigment. Het is vrijwel 100% zeker zo dat jouw hondje roze geboren is. Net als de spotting op bv de dalmatier geldt dat pigment niet als basispigment. Een dalmatier kan dus doof zijn ondanks dat hij heel veel zwart heeft. Genetisch is hij nl wit met spotting.Martijn SBT schreef:
@Marc-S
Hoe zit dit nu dan want er word dus beweerd dat cheeco wel veel pigment heeft....
Oh ja hij heb alleen die zwarte vlek om zijn oog en is verder wit.
Jouw hond kan bij de geboorte dat oogje wel al gehad hebben. Dat is zijn enige echte pigment. Dat soort pigment is veroorzaakt doordat je hond een witte "deken" over zijn gekleurde ondergrond heeft die het pigment doet verdwijnen maar daar zit een gat in bij zijn oog. Die gaten zitten vrijwel altijd bij oog, oor of staartaanzet. De waarschijnlijk aangeboren vlek rond zijn oog is ook de kleur die hij vererft en eigenlijk is onder zijn witte deken. Met een hond in kleur geeft hij honden met witte aftekening.
Bij witgeboren pups hoop je altijd op gekleurde oogranden, een zwarte neus en zwarte loppen. Dat heet dan veel pigment.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, ik bedoel echt niet dat je het van alle rassen moet weten en ook echt niet de ins en outs van de kleurvererving. Maar zo zie ik dit dus niet.jidde schreef:Maar Sonja, moet je van alle andere rassen dan alle kleurvererving weten? Verder kan ik wel met je inkomen, alleen weten we nu wel zeker dat er niet mee gefokt wordt, en vaak bij nieuwkomers die deze vraag stellen menen zij het serieus
In de basis van de kleurgenetica leer je al dat er een verschil zit tussen wit (zoals bij de bullen en staffs) en wit (zoals bij witte herders en Tatra's).
En als het zo zou werken liepen er nu wel erg veel koetjes rond toch ?
En dat laatste ben ik ook wel met je eens hoor. Bij Mascha weet ik ook wel zeker dat het niet gebeurt. En iedereen stelt wel eens een vraag waarvan je zelf later denkt van "oja, dat had ik wel kunnen weten". Maar nieuwkomers vragen ook wel eens gelijkwaardige vragen en worden dan wel afgebrand.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat bedoelde ik te zeggen.yamie schreef:
ja, niet zozeer dat men alles moet weten, maar ik verbaasde me ook wat over de vraag, van een fokker, ik zal niet zeggen dat ik alle verstand heb van genetica en zeker niet ivm kleuren ( ja bij mijn eigen ras wel) maar sommige dingen zijn toch echt wel basis, het idee, dat oh we doen zwart en wit op elkaar en we krijgen koeien... mmm
En het is ook niets tegen Mascha hoor.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nou, laat me dan even uitleggen hoe het zit.
Witte herders zijn genetisch recessief geel. De kleur van een Golden of gele lab, zeg maar.
Ze hebben op de E-locus e/e, twee keer het allel e dus, een recessieve eigenschap.
Dat de neus zwart is komt doordat de honden op de B-locus B- hebben.
Is de neus lichter, dan is de B-locus waarschijnlijk B/b of zelfs b/b.
Bij labs schijnt dat dus yellow liver te heten, hoewel ik die benaming discutable vind, want ook een hond die e/e-b/b heeft kan een vrij donkere neus hebben, en een e/e-B/b kan een te lichte neus hebben, maar dit terzijde.
Een recessief gele hond kan die kleur alleen uiten doordat hij op de Klocus k/k heeft. De K-locus is verantwoordelijk voor het tot uiting kmen van donker pigment (bruin, zwart) of licht pigment(geel, tan).
Heeft de hond K-, dan kunnen alleen donkere pigmenten zich uiten, heeft de hond k/k dan kunnen de donkere pigmenten, al zijn ze in aanleg aanwezig, zich niet tonen en zie je dus alleen de kleuren van de lichte pigmenten.
Die witte hondjes met de oogvlek hebben pigment doordat ze sw/sw hebben op de S-locus, de locus die zorgt voor de verdeling van de pigmenten die aanwezig zijn.
Dat is dus iets anders, want het is geen kleur maar een patroon.
De kleur die ze tonen op de oogvlekken zijn zichtbaar doordat de honden K- hebben. Die oogvlekken zijn namelijk donker pigment.
Combineer je zo'n hond met een e/e hond (witte herder dus) dan hangt de uitkomst af van de kleuren die de e/e hond heeft op de S-locus.
Combineer je een witte herder met een blauwe, dan krijg je geen blauwe pups, tenzij de witte herder dilute draagt. Het dilute (verdunning) van de blauwe herder is namelijk recessief, dus de blauwe hond heeft d/d op de D-locus (verdunningslucus), anders zou hij de verdunning niet tonen.
Als de witte herder dus D/D heeft en de blauwe heeft d/d, dan hebben alle pups D/d en tonen ze de verdunning niet.
Hun kinderen kunnen het wel weer doorgeven.
Je mag er bij de "gewone" herders vanuit gaan dat ze K/K hebben en dus fokzuiver donker pigment hebben/tonen.
Ergo: alle pups worden zwart.
Witte herders zijn genetisch recessief geel. De kleur van een Golden of gele lab, zeg maar.
Ze hebben op de E-locus e/e, twee keer het allel e dus, een recessieve eigenschap.
Dat de neus zwart is komt doordat de honden op de B-locus B- hebben.
Is de neus lichter, dan is de B-locus waarschijnlijk B/b of zelfs b/b.
Bij labs schijnt dat dus yellow liver te heten, hoewel ik die benaming discutable vind, want ook een hond die e/e-b/b heeft kan een vrij donkere neus hebben, en een e/e-B/b kan een te lichte neus hebben, maar dit terzijde.
Een recessief gele hond kan die kleur alleen uiten doordat hij op de Klocus k/k heeft. De K-locus is verantwoordelijk voor het tot uiting kmen van donker pigment (bruin, zwart) of licht pigment(geel, tan).
Heeft de hond K-, dan kunnen alleen donkere pigmenten zich uiten, heeft de hond k/k dan kunnen de donkere pigmenten, al zijn ze in aanleg aanwezig, zich niet tonen en zie je dus alleen de kleuren van de lichte pigmenten.
Die witte hondjes met de oogvlek hebben pigment doordat ze sw/sw hebben op de S-locus, de locus die zorgt voor de verdeling van de pigmenten die aanwezig zijn.
Dat is dus iets anders, want het is geen kleur maar een patroon.
De kleur die ze tonen op de oogvlekken zijn zichtbaar doordat de honden K- hebben. Die oogvlekken zijn namelijk donker pigment.
Combineer je zo'n hond met een e/e hond (witte herder dus) dan hangt de uitkomst af van de kleuren die de e/e hond heeft op de S-locus.
Combineer je een witte herder met een blauwe, dan krijg je geen blauwe pups, tenzij de witte herder dilute draagt. Het dilute (verdunning) van de blauwe herder is namelijk recessief, dus de blauwe hond heeft d/d op de D-locus (verdunningslucus), anders zou hij de verdunning niet tonen.
Als de witte herder dus D/D heeft en de blauwe heeft d/d, dan hebben alle pups D/d en tonen ze de verdunning niet.
Hun kinderen kunnen het wel weer doorgeven.
Je mag er bij de "gewone" herders vanuit gaan dat ze K/K hebben en dus fokzuiver donker pigment hebben/tonen.
Ergo: alle pups worden zwart.
-
Martijn SBT
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier
Call me stupid, maar ik vraag toch nog even door. Kleur vererfing vind ik wel heel intressant maar ook nog een moeilijk iets.MARC_S schreef: Hij heeft veel pigment inderdaad. Maar zijn pigment is een ander pigment als dat van de witte herder. Zijn pigment stopt nl abrupt en gaat over in roze. Roze is een huid zonder pigment. De pigmentvlekken zijn geen aangeboren pigment. Het is vrijwel 100% zeker zo dat jouw hondje roze geboren is. Net als de spotting op bv de dalmatier geldt dat pigment niet als basispigment. Een dalmatier kan dus doof zijn ondanks dat hij heel veel zwart heeft. Genetisch is hij nl wit met spotting.
Jouw hond kan bij de geboorte dat oogje wel al gehad hebben. Dat is zijn enige echte pigment. Dat soort pigment is veroorzaakt doordat je hond een witte "deken" over zijn gekleurde ondergrond heeft die het pigment doet verdwijnen maar daar zit een gat in bij zijn oog. Die gaten zitten vrijwel altijd bij oog, oor of staartaanzet. De waarschijnlijk aangeboren vlek rond zijn oog is ook de kleur die hij vererft en eigenlijk is onder zijn witte deken. Met een hond in kleur geeft hij honden met witte aftekening.
Bij witgeboren pups hoop je altijd op gekleurde oogranden, een zwarte neus en zwarte loppen. Dat heet dan veel pigment.
Bij de geboorte had hij dat oogje al en gedeeltelijk zwart neusje. Maar nu heeft hij zogenaamde pigment vlekken. Onder zijn witte vacht zijn dat zwarte vlekken, maar op zijn buik en in zijn oor zijn die pigmentvlekken rood. Hoe kan dit en is er dan een mogelijkheid dat hij dit doorgeeft of is het zoals ik uit je eerdere stuk begrijp zo dat hij vooral wit met eventueel een zwarte vlek geeft.
Persoonlijk vind ik dit nog wel een moeilijke materie en mij is altijd gezegd, van vragen word je wijs.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
De "pigmentvlekken" op de huid staan genetisch volkomen los van de pigmentvlekken die zich uiten in de vacht.Martijn SBT schreef:Bij de geboorte had hij dat oogje al en gedeeltelijk zwart neusje. Maar nu heeft hij zogenaamde pigment vlekken. Onder zijn witte vacht zijn dat zwarte vlekken, maar op zijn buik en in zijn oor zijn die pigmentvlekken rood. Hoe kan dit en is er dan een mogelijkheid dat hij dit doorgeeft of is het zoals ik uit je eerdere stuk begrijp zo dat hij vooral wit met eventueel een zwarte vlek geeft.
Heb je wel eens bij een Golden op de huid gekeken? Moet je eens doen
Die hebben die vlekken ook, maar Goldens zijn recessief geel, hebben dus alleen licht pigment.
Jouw hond is extreem bont, sw/sw op de S-locus.
Op die locus hebben we vier opties:
S = eenkleurig, evt. met witte voeten, witte borstvlek, witte staartpunt.
si = irish spotted, een specifiek patroon zoals bv een border collie (witte benen en buik, witte kraag).
sp = piebald (bont), zeg maar zoals een stabij, of een Drentse patrijs.
sw = extreem bont, slechts enkele platen, vrijwel altijd op de kop, soms een enkele kleine plaat op het lichaam. Dit patroon zie je veel bij terriers, bv bull, JRT, staff.
De kleur van de vlekken hangt af van andere loci trouwens, de Slocus bepaald alleen het patroon.
Omdat de sw de onderste is in dominantie van erfelijkheid, kan je hond alleen dat patroon doorgeven aan nageslacht. Is de partner anders van patroon (sp bijvoorbeeld) dan zullen de pups dat patroon worden, of, als de partner ook sw draagt, voor een deel sw en voor een deel het andere patroon.
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik moest het even kwijt: wat een duidelijk uitleg, mag ik je eens een pb'tje sturen als ik er met mn KK2 niet uit kom?MARC_S schreef:Hij heeft veel pigment inderdaad. Maar zijn pigment is een ander pigment als dat van de witte herder. Zijn pigment stopt nl abrupt en gaat over in roze. Roze is een huid zonder pigment. De pigmentvlekken zijn geen aangeboren pigment. Het is vrijwel 100% zeker zo dat jouw hondje roze geboren is. Net als de spotting op bv de dalmatier geldt dat pigment niet als basispigment. Een dalmatier kan dus doof zijn ondanks dat hij heel veel zwart heeft. Genetisch is hij nl wit met spotting.Martijn SBT schreef:
@Marc-S
Hoe zit dit nu dan want er word dus beweerd dat cheeco wel veel pigment heeft....
Oh ja hij heb alleen die zwarte vlek om zijn oog en is verder wit.

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
En deze uitleg ook al! Fijn zeg. Marjolein als ik me niet vergis heb ik een aantal stukken over kleurvererving van jou in een zeker hondenblad gelezen (heb de ontbrekende delen besteld, zo ontzettend interessant die genetica!)Marjoleine schreef:De "pigmentvlekken" op de huid staan genetisch volkomen los van de pigmentvlekken die zich uiten in de vacht.Martijn SBT schreef:Bij de geboorte had hij dat oogje al en gedeeltelijk zwart neusje. Maar nu heeft hij zogenaamde pigment vlekken. Onder zijn witte vacht zijn dat zwarte vlekken, maar op zijn buik en in zijn oor zijn die pigmentvlekken rood. Hoe kan dit en is er dan een mogelijkheid dat hij dit doorgeeft of is het zoals ik uit je eerdere stuk begrijp zo dat hij vooral wit met eventueel een zwarte vlek geeft.
Heb je wel eens bij een Golden op de huid gekeken? Moet je eens doen
Die hebben die vlekken ook, maar Goldens zijn recessief geel, hebben dus alleen licht pigment.
Jouw hond is extreem bont, sw/sw op de S-locus.
Op die locus hebben we vier opties:
S = eenkleurig, evt. met witte voeten, witte borstvlek, witte staartpunt.
si = irish spotted, een specifiek patroon zoals bv een border collie (witte benen en buik, witte kraag).
sp = piebald (bont), zeg maar zoals een stabij, of een Drentse patrijs.
sw = extreem bont, slechts enkele platen, vrijwel altijd op de kop, soms een enkele kleine plaat op het lichaam. Dit patroon zie je veel bij terriers, bv bull, JRT, staff.
De kleur van de vlekken hangt af van andere loci trouwens, de Slocus bepaald alleen het patroon.
Omdat de sw de onderste is in dominantie van erfelijkheid, kan je hond alleen dat patroon doorgeven aan nageslacht. Is de partner anders van patroon (sp bijvoorbeeld) dan zullen de pups dat patroon worden, of, als de partner ook sw draagt, voor een deel sw en voor een deel het andere patroon.
Er werd al eerder een opmerking geplaatst over dat er zo 'anders' op deze vraag gereageerd werd, ik wil het een beetje anders insteken: wat goed dat er nu echt leuk kennis gedeeld wordt.

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Eerst een "aanvulling" over de zgn. yellow-livers bij de labrador. Deze hebben niet alleen een lichtere neus, wat ook bij de "echte"gelen voorkomt, maar ook het pigment van oogranden en lippen is bruin, net als bij de bruine labrador en de oogkleur is lichter. Bij de bruinen wordt het dus wel toegestaan, bij de gelen niet.
Vraag aan Marjoleine betreffende de witte herder. Je schrijft dat deze ee is. Maar wat zit er dan op het A-locus? Kan dat alles zijn wat bij de Duitse Herder voorkomt? En als dat zo is, zie je dat terug met paring met een blauwe? Want deze is in bezit van E.?
edit: heb deze site gevonden en mijn gedachten kloppen. Bij een (ee) witte herder is de kleur op het a-locus inderdaad verborgen aanwezig.
Vraag aan Marjoleine betreffende de witte herder. Je schrijft dat deze ee is. Maar wat zit er dan op het A-locus? Kan dat alles zijn wat bij de Duitse Herder voorkomt? En als dat zo is, zie je dat terug met paring met een blauwe? Want deze is in bezit van E.?
edit: heb deze site gevonden en mijn gedachten kloppen. Bij een (ee) witte herder is de kleur op het a-locus inderdaad verborgen aanwezig.
-
Martijn SBT
- Vaste gebruiker
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
- Aantal honden: 1
Leuk om die uitleg eens te krijgen, indirect ook over de Dogo. Quasar heeft dan veel pigment. Totaal geen zwarte plekken (1 zwart speldenknopje, that's it) maar wel eyeliner, zwarte neus en zwart verloop naar zijn bek.
Verder heeft hij wat Cheeco (toch?) heeft ook: Zwarte vlekken op zijn huid die doorschijnen vanwege de korte witte vacht.
Verdere dunbehaardere plekken zoals de binnenkant van zijn poten/buik zijn biggetjesroze.
Ik had eigenlijk alleen ietwat verstand van kleurvererving bij katten maar over Dogo's wist ik het niet zo goed
Verder heeft hij wat Cheeco (toch?) heeft ook: Zwarte vlekken op zijn huid die doorschijnen vanwege de korte witte vacht.
Verdere dunbehaardere plekken zoals de binnenkant van zijn poten/buik zijn biggetjesroze.
Ik had eigenlijk alleen ietwat verstand van kleurvererving bij katten maar over Dogo's wist ik het niet zo goed
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat was ik inderdaadMirandaH schreef:Marjolein als ik me niet vergis heb ik een aantal stukken over kleurvererving van jou in een zeker hondenblad gelezen
Fijn dat je het begrijpelijk vindt
Dat is het probleem met deze materie: voor je het weet verval je in kreten die voor de een gesneden koek zijn en voor de ander Chinees
Een e/e hond kan in principe alles hebben op de A-locus.Elmar schreef:Vraag aan Marjoleine betreffende de witte herder. Je schrijft dat deze ee is. Maar wat zit er dan op het A-locus? Kan dat alles zijn wat bij de Duitse Herder voorkomt? En als dat zo is, zie je dat terug met paring met een blauwe? Want deze is in bezit van E.?
Maar bij een witte herder mag je er vanuit gaan dat het alles kan zijn wat de niet-witte herders kunnen hebben: aw (wolfsgrauw), at (tanpoint) en a (recessief zwart) dus.
Normaal gesproken kun je aan een blauwe herder zien welk A-patroon hij heeft: dat is gewoon aanwezig, maar in verdunde vorm.
Kruis je zo'n hond met een niet-verdunde kleur, dan komt het patroon van de witte eruit inderdaad, MITS dat patroon niet recessief is ten opzichte van het patroon van de blauwe. En als de witte D/d heeft, kunnen er toch nog blauwe uitkomen trouwens
Dat zeg ik even om het makkelijk te maken... (NOT)
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
mijn kleur genetische kennis is ver onder de maat dat klopt.sirene schreef:Ja, dat bedoelde ik te zeggen.yamie schreef:
ja, niet zozeer dat men alles moet weten, maar ik verbaasde me ook wat over de vraag, van een fokker, ik zal niet zeggen dat ik alle verstand heb van genetica en zeker niet ivm kleuren ( ja bij mijn eigen ras wel) maar sommige dingen zijn toch echt wel basis, het idee, dat oh we doen zwart en wit op elkaar en we krijgen koeien... mmm
En het is ook niets tegen Mascha hoor.
dat hier geen koetjes uitkomen wist ik ook, of tenminste zou ik heel raar vinden maar verklaren kan ik het niet.kon ik niet. daarom mijn vraag.
ik ken de verschillende "witten". maar wist niet bij welk ras welk wit voorkomt. my bad.
ik moet wel zeggen dat ik erg blij ben met de antwoorden en dan vooral die van marc.
edit: en nu ik verder lees zeker ook die van marjoleine!

- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij blauwe Duitse herder ging ik dus van de compleet effen blauwe uit, dus zonder tanpoint (gezien de voorbeelden van de blauwe die ik op de foto zag en volgens mij gerefereerd werd aan een bepaalde hond). Maar gecombineerd aan een ee witte DH kun je dan zie of deze witte eventueel verborgen wolfsgrauw of tanpoint is.
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Maar kan een witte herder geen dd hebben? Aangezien je die mogelijkheid niet noemt (dan zou je witte duitse herder met lichte neus en ogen hebben gok ik)? En de blauwe bijvoorbeeld Ee. Dan zou je volgens mij witte en blauwe pups gaan krijgen?Marjoleine schreef:Ja, dat was ik inderdaadMirandaH schreef:Marjolein als ik me niet vergis heb ik een aantal stukken over kleurvererving van jou in een zeker hondenblad gelezen
Fijn dat je het begrijpelijk vindt
Dat is het probleem met deze materie: voor je het weet verval je in kreten die voor de een gesneden koek zijn en voor de ander Chinees
Een e/e hond kan in principe alles hebben op de A-locus.Elmar schreef:Vraag aan Marjoleine betreffende de witte herder. Je schrijft dat deze ee is. Maar wat zit er dan op het A-locus? Kan dat alles zijn wat bij de Duitse Herder voorkomt? En als dat zo is, zie je dat terug met paring met een blauwe? Want deze is in bezit van E.?
Maar bij een witte herder mag je er vanuit gaan dat het alles kan zijn wat de niet-witte herders kunnen hebben: aw (wolfsgrauw), at (tanpoint) en a (recessief zwart) dus.
Normaal gesproken kun je aan een blauwe herder zien welk A-patroon hij heeft: dat is gewoon aanwezig, maar in verdunde vorm.
Kruis je zo'n hond met een niet-verdunde kleur, dan komt het patroon van de witte eruit inderdaad, MITS dat patroon niet recessief is ten opzichte van het patroon van de blauwe. En als de witte D/d heeft, kunnen er toch nog blauwe uitkomen trouwens
Dat zeg ik even om het makkelijk te maken... (NOT)

You'll be in my heart... Always...
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
violgens mij zou een witte met dd een leigrijze neus en lichtere ogen hebben? Dat is dan weer niet toegestaan, maar theoretisch waarschijlijk wel mogelijk.
Dan zouden als de blauwe EE is er alleen nakomelingen komen met een blauwe kleur, al dan niet als tanpoint of effen of zelfs aw (grauw in ruime zin).
Bij een blauwe met Ee zouden er dan wel weer witten kunnen komen?
Dus inderdaad zoals jij het stelt.
Dan zouden als de blauwe EE is er alleen nakomelingen komen met een blauwe kleur, al dan niet als tanpoint of effen of zelfs aw (grauw in ruime zin).
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, klopt helemaalElmar schreef:violgens mij zou een witte met dd een leigrijze neus en lichtere ogen hebben? Dat is dan weer niet toegestaan, maar theoretisch waarschijlijk wel mogelijk.
Alleen heeft dilute over het algemeen weinig invloed op de neuskleur, dus daar kun je het niet aan zien.
-
Yuno
- Vaste gebruiker
Genetica is inderdaad een erg interessant onderwerp. De eerste basiskennis is er, maar ben nog lerende en vindt artikelen over kleurvererving dus ook interssant om te lezen. Over welke stukken en in welk hondenblad heb jij het over? Je reactie mag ook via PB.MirandaH schreef:Marjolein als ik me niet vergis heb ik een aantal stukken over kleurvererving van jou in een zeker hondenblad gelezen (heb de ontbrekende delen besteld, zo ontzettend interessant die genetica!)
Groetjes Lilian, Yuno en Dano*
-
Martijn SBT
- Vaste gebruiker
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zal eens kijken of ik dat voor elkaar kan krijgen.Marjoleine schreef:Gaaf!Elmar schreef:Ik bladerde gisteren in de eerste jaargang van de Hondenwereld uit 1946/47. Ook hierin stond een reeks artikelen over erfelijkheid. Zijn natuurljk van een geheel ander kaliber dan de huidige artikelen
Daar zou ik graag een kopie van hebben!
Zou dat kunnen?
Heb je even geduld?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
- fietsje
- Actief
- Mijn ras(sen): langhaar kaninchen en dwerg teckels
- Contacteer: