Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

" Pedigree dogs exposed" 19aug2008 BBC 1 22:00

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Nanna schreef:
Ennath schreef:
Nanna schreef:Misschien een gouden idee om het begrip hondenshow te herdefiniëren ;-)
Dus bijvoorbeeld wat hoogtevarieteiten instellen en wat haarvarieteiten, om te beginnen.
Ieder mag fokken wat hij wil. Je mag alleen op de show komen met honden die een gezondheidscertificaat hebben. De keurmeester let héél erg op stabiel en sociaal gedrag. Verder op het feit dat er geen rariteiten gefokt worden (korte neus, rare rug). Daarna tellen gangwerk en bouw heel zwaar.
Ik deelt alvast mede alsdat ik effe mededeelt alsdat ik Collie x ierse setter gaat fokken. ;-)
Ik kom kijken.
Met een beetje mazzel krijg je dan een elegante hond die kan gehoorzamen.
En ik meld me alvast aan als keurmeester ;-)
Kijken bij jouw nest.
En ik wil jou wel eens als keurmeester bezig zien. :mrgreen:
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

het grote probleem is dat de meeste mensen ( zowel fokkers als keurmeesters ) helaas hun verantwoordelijkheid t.o.v. hun ras gezond houden zowel mentaal als lichamelijk én aan de rasstandaard voldoet, niet kennen of willen kennen.
daarom is het helaas weer noodzakelijk dat er allerlei betuttelende regeltjes moeten komen om e.e.a aan banden te leggen.

ik heb de docu gezien, en ben zo blij dat ik 3 rassen heb waarbij extremiteiten ver te zoeken zijn en waarvan het grootste deel van de fokkers uit verantwoorde fokkers bestaat die zelf wél heel goed weten wat je moet doen om het allemaal gezond en rastypisch te houden zonder in de extremen te vallen. Er zijn dan ook niet veel fokkers van mijn rassen , helaas zijn bij de basenji wel een aantal fokkers die het nog steeds niet nodig vinden om op erfelijke afwijkingen te testen terwijl al lang en breed bewezen is , doorde fokkers die wél testen, dat diverse dingen zoals PRA, Cataract, HD en Fanconi wél degelijk een rol speelt bij de basenji, maar ja zolang er van die mensen in het bestuur van de RV zitten zal er in NL ook niets verplicht worden betreft dit bij de basenji helaas :roll: en is het dus wachten tot het ook mis gaat met de basenji :jank: wat gelukkig voor een groot deel voorkomen word doordat steeds meer fokkers wél testen en hier ook open en eerlijk in zijn.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Jinx schreef:Bij mij ook enorm natte vingerwerk hoor Jan. Ik heb er heul geen verstand van, ik roep gewoon wat in me opkomt. En ook daar zitten enorm veel haken en ogen aan, omdat je idd toch uit een bepaalde genenpoel moet putten.
ik zie trouwens dat er al eens een discussie over raszuiver fokken geweest is, ga hem straks even doorlezen :mrgreen:

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... sc&start=0
Afbeelding
Qal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo & Welsh
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Qal »

Ennath schreef: Punt is een beetje dat juist in het groot, machtig, moeilijk segment er nog wel eens een kruisinkje op de wereld gezet wordt. Bewust!
In een poging om nog groter, machtiger en moeilijker te scoren dan de buurman.
Dat is nou juist mijn punt, ik wil graag voorkomen dat onder de noemer "kruisinkjes zijn veel gezonder" dit nog meer toeneemt. Het is bij sommige rassen al lastig om een stamboom exemplaar te fokken wat geestelijk stabiel en betrouwbaar is, ik hou mijn hart vast als je dan ook nog eens dwars door elkaar heen gaat kruizen. :N:
Ennath
Zeer actief

Lars schreef:
Ennath schreef: Punt is een beetje dat juist in het groot, machtig, moeilijk segment er nog wel eens een kruisinkje op de wereld gezet wordt. Bewust!
In een poging om nog groter, machtiger en moeilijker te scoren dan de buurman.
Dat is nou juist mijn punt, ik wil graag voorkomen dat onder de noemer "kruisinkjes zijn veel gezonder" dit nog meer toeneemt. Het is bij sommige rassen al lastig om een stamboom exemplaar te fokken wat geestelijk stabiel en betrouwbaar is, ik hou mijn hart vast als je dan ook nog eens dwars door elkaar heen gaat kruizen. :N:
"Kruisinkjes zijn veel gezonder" is voor dat segment geen argument hoor.
Qal
Zeer actief

Ennath schreef: "Kruisinkjes zijn veel gezonder" is voor dat segment geen argument hoor.
Maar het is wel nog een argument om de grootste bullmastiff op de grootste cane corso oid te zetten ipv netjes twee gelijke rassen te gebruiken. :wink:
Ik verzin het ook niet, een collega heeft een bullmastiff kruising waar dit een argument bij was toen ik vroeg naar de stamboom. :19:
Ennath
Zeer actief

Lars schreef:
Ennath schreef: "Kruisinkjes zijn veel gezonder" is voor dat segment geen argument hoor.
Maar het is wel nog een argument om de grootste bullmastiff op de grootste cane corso oid te zetten ipv netjes twee gelijke rassen te gebruiken. :wink:
Ik verzin het ook niet, een collega heeft een bullmastiff kruising waar dit een argument bij was toen ik vroeg naar de stamboom. :19:
Ik geloof je. Maar het grootste argument was om een nog grotere nog machtiger molosser te krijgen.
Qal
Zeer actief

Ennath schreef: Ik geloof je. Maar het grootste argument was om een nog grotere nog machtiger molosser te krijgen.
In dit geval niet eens, het moest natuurlijk wel een grote stoere hond zijn maar hij moest ook weer niet te duur zijn (alsnog heeft het beestje 450,- gekost maar goed) oh enne rashonden worden allemaal ziek en dat kost je kapitalen. :roll:

Dat was zo ongeveer de onderbouwing. :wink:
Ennath
Zeer actief

Lars schreef:
Ennath schreef: Ik geloof je. Maar het grootste argument was om een nog grotere nog machtiger molosser te krijgen.
In dit geval niet eens, het moest natuurlijk wel een grote stoere hond zijn maar hij moest ook weer niet te duur zijn (alsnog heeft het beestje 450,- gekost maar goed) oh enne rashonden worden allemaal ziek en dat kost je kapitalen. :roll:

Dat was zo ongeveer de onderbouwing. :wink:
Niet van de koper ..... van de fokker :mrgreen:
Gittje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gittje »

Lars schreef:
Gittje schreef:Ja, inderdaad. Maar veel mensen snappen dit niet :wink:
Ik snap idd niet wat dit op zou lossen. Ik vind het erg kort door de bocht en ik zie niet in waarom deze weg de enige juiste zou moeten zijn. Ook binnen de rassen is er vaak genoeg diversiteit te vinden om een populatie gezond te maken en te houden. :wink:
Ik heb niet gezegd dat dat dit de "enige juiste weg" zou zijn :wink:

Bij mij weten worden de raseigenschappen van een ras meestal vastgelegd door aan inbreeding te doen, waarop je nauw verwante dieren met de gewenste eigenschappen op elkaar zet. En het is dan niet omdat je 100 exemplaren lopen hebt, dat je genoeg genetische diversiteit hebt.

In de ophefmakende BBC-reportage werd dit overigens vermeld voor de Mops : naar schatting zijn er 10.000 mopsen in GB, maar als je op DNA zou onderzoeken, komt je maar uit op een diversiteit van 50 exemplaren.
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

Podenji schreef:het grote probleem is dat de meeste mensen ( zowel fokkers als keurmeesters ) helaas hun verantwoordelijkheid t.o.v. hun ras gezond houden zowel mentaal als lichamelijk én aan de rasstandaard voldoet, niet kennen of willen kennen. Ddaarom is het helaas weer noodzakelijk dat er allerlei betuttelende regeltjes moeten komen om e.e.a aan banden te leggen.
Gelijk heb je, en het is hem bij velen om de winst en/of het prestige te doen.

Ik ben er evenwel van overtuigd dat er nog fokkers hun gezond verstand gebruiken en oog hebben voor de gezondheid van het ras.

Kunst is natuurlijk om die eruit te halen :wink:
Qal
Zeer actief

Ennath schreef:Niet van de koper ..... van de fokker :mrgreen:
Dat snap ik maar de vraag bepaalt het aanbod en de meeste fokkers zijn te kleinschalig bezig om een markt te kunnen scheppen. :wink:
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Rosita Compagner schreef:
truusje schreef:Ik vond het ronduit vreselijk om te zien hoe sommige honden zo ontzettend moeten lijden onder de hebzucht van sommige fokkers.
En zeker bewust showen en fokken met erfelijk ziekelijk belaste honden is bijna crimineel te noemen.

Maar om nu de kynologie compleet af te kraken?
Er zullen toch best nog wel fokkers doen die het hart op de goede plek hebben zitten?
Ik denk dat er nu best veel mensen zullen zijn die zeggen...zie je nu wel, die rashonden zijn allemaal kapot gefokt, we gaan voor een leuk mixje,
Zat fokkers met het hart op de goede plek, dat geloof ik beslist. Helaas is het vaak met de kennis (over erfelijkheid en ziektes bijvoorbeeld) wat minder gesteld. De gemiddelde westiefokker én de nederlandse westieclub 'denkt' bijvoorbeeld dat al die allergische westies komen door het uitlaten op nat gras wat die domme huishondeigenaren doen...... Ja? Al minimaal 15 jaar roepen ze dat.
Zeggen ze dat omdat ze niet voldoende kennis hebben, of omdat ze hun hoofd doelbewust in het zand steken?
Zeker toch de westieclub zou beter moeten weten ......
Bijna niet meer leuk om een westie te trimmen met al die huidproblemen.
Afbeelding

So Sweet :I:
truusje
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
truusje schreef:Ik heb gisteravond ook gekeken en vond het nogal eenzijdig.
*prrrrftghkhagh*

Sorry, dat was een slok cola tegen mijn beeldscherm.

"Eenzijdig"?? Hoe is het eenzijdig als een fokker doodleuk staat te vertellen dat het lastig is een DA te vinden die haar perfect gezonde ridgeloze RR-pups af wil spuiten omdat ze de misvorming missen?

Ik ga nu even een doekje pakken om mijn beeldscherm schoon te maken.
Ik geloof dat ik je vraag niet helemaal begrijp.....

De docu in zn geheel vond ik eenzijdig.
Ik vond bv die opmerking van de voorzitter van de RSPCA over crufts en zijn mutanten erg onprofessioneel overkomen.
Afbeelding

truusje
Zeer actief
Contacteer:

MonaToetje schreef:
Frenk schreef:
truusje schreef: Mijn ervaring met de echte fanatieke showfokkers is dat ze echt ver gaan om te kunnen winnen. En keurmeesters kennen hun pappenheimers echt wel :roll:

?
Hoeveel echte fanatieke showfokkers ken jij? En wat doen zij??

Er zullen er vast zijn die over lijken gaan , maar niet elke fanatieke showfokker doet er alles voor om maar te kunnen winnen.. :19:
Sorry, maar je hebt verkeerd gequoted, dit heb ik niet gezegd :wink:
Afbeelding

Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Zoie schreef:Persoonlijk geloof ik dat raszuiverfokken uiteindelijk een dood spoor is voor alle rassen, omdat je door in - lijnteelt hoe dan ook een inperking van de genenpoel krijgt. Mag je er heel veel ziekten en kwalen eruit gefokt hebben ( in het gunstigste geval, ik heb het nu even over verantwoord fokken, en niet over wat we in het filmpje hebben gezien waarin het omgekeerde lijkt te gebeuren), wat er nog in zit, krijg je er nooit meer uit.

Ik denk dat je binnen een ras variatie moet houden, en dus noet compenseren voor inteeltverschijnselen door er af en toe wat vreemds doorheen te gooien. Dat hoeft niet zomaaar, dat kan tegenwoordig ook met kennis van zaken, dus met stamboom,foto's e.d. , en wie weet wat er in de toekomst nog allemaal mogelijk is.

Op die manier benader je meer de manier waarop rassen of liever type honden zijn ontstaan. Ik betwijfel of je straffeloos de incestvermijding die in de natuur wordt nagestreefd kunt negeren.
Je bespaart me een hoop getyp! :ok: Ja, inderdaad. En dobers worden tegenwoordig vaak maar 7-8 jaar oud, terwijl dat tien jaar terug nog 10-12 jaar was. Ik blijf hopen dat die van mij de uitzondering zijn op de regel, maar hou mijn hart vast.

OK, een Marktplaats kruising labradorxdober zou ik niet aan beginnen, :N: maar ik zie niets mis met rotweilerxdober. Er zat vroegûh al rotweiler in het ras. Dus wat is dan het probleem?
truusje
Zeer actief
Contacteer:

Het lijkt mij verstandig als de Raad haar keurmeesters eens bij haar roept en hen op het hart drukt de rasstandaarden van "hun"ras nog eens goed door tenemen. Enige controle van de keurmeesters zou m.i. niet eens zo slecht zijn.

Vervolgens exposanten verplichten gezondheidsuitslagen tegelijkertijd met het inschrijfformulier op te sturen. [ open klasse, kampioensklasse]

Verder vraag ik me af of er onderzoek gedaan is door DA, of bij DA of de afwijkingen van rashonden afkomstig zijn van rashonden van de serieuze fokker of van de vele broodfokkers.

Ik vind verder dat elke reu maar een beperkt aantal keer mag dekken gedurende zijn leven, zodat fokkers gedwongen worden om verder te kijken dan de kampioensreu.
Afbeelding

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

truusje schreef:Het lijkt mij verstandig als de Raad haar keurmeesters eens bij haar roept en hen op het hart drukt de rasstandaarden van "hun"ras nog eens goed door tenemen. Enige controle van de keurmeesters zou m.i. niet eens zo slecht zijn.

Vervolgens exposanten verplichten gezondheidsuitslagen tegelijkertijd met het inschrijfformulier op te sturen. [ open klasse, kampioensklasse]

Verder vraag ik me af of er onderzoek gedaan is door DA, of bij DA of de afwijkingen van rashonden afkomstig zijn van rashonden van de serieuze fokker of van de vele broodfokkers.

Ik vind verder dat elke reu maar een beperkt aantal keer mag dekken gedurende zijn leven, zodat fokkers gedwongen worden om verder te kijken dan de kampioensreu.
Allemaal hele goede voorstellen. :ok:

En daarnaast mag van mij, op uiterst verantwoorde wijze en alleen bij de rassen waarbij is vastgesteld (DNA onderzoek?) dat de genenpool te klein is, gecontroleerd worden geoutcrossed.

Oh en naast het (imo zeer beperkte) begrip "show" is denk ik ook de vraag wat nou het ras het ras maakt (combinatie fysieke gesteldheid, karakter en uiterlijk) aan een herdefiniering toe :wink:
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

truusje schreef:Het lijkt mij verstandig als de Raad haar keurmeesters eens bij haar roept en hen op het hart drukt de rasstandaarden van "hun"ras nog eens goed door tenemen. Enige controle van de keurmeesters zou m.i. niet eens zo slecht zijn.[/qote]

dit is ook een taak van de rasverenigingen, overigens gebeurt momenteel bij ons in de rasvereniging ( NVOW )
hoe wil je dat gaan doen bij de rassen waar van men heus wel weet dat er bepaalde dingen voorkomen maar waarbij het niet verplicht is te testen ( vanwege malfunctioneel bestuur betreffende RV )

daarom heeft de raad ook het basisreglement stambomen in het leven geroepen , daaraan moet je je houden en elke RV mag deze regels aanscherpen, maar dan liggen ze wél vast :wink:

vergeet trouwens niet dat dit een docu was over Engeland en dat de Engelse Kennelclub heel anders werkt dan de raad van beheer en dat de FCI daar ook niets mee te maken heeft.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Ennath
Zeer actief

Podenji schreef:[
daarom heeft de raad ook het basisreglement stambomen in het leven geroepen , daaraan moet je je houden en elke RV mag deze regels aanscherpen, maar dan liggen ze wél vast :wink:
Nou ik moet nog zien dat het basisreglement verschil gaat uitmaken.
Wat is de sanctie ook al weer bij het niet fokken volgens de regels?
O ja, een boete....
Goh, dat zal indruk maken. :neenee:

En fokken buiten de rasvereniging blijft gewoon mogelijk :19:
- is misschien maar goed ook gezien de kwaliteit van een aantal van de rasverenigingen-
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:
O ja, een boete....

- is misschien maar goed ook gezien de kwaliteit van een aantal van de rasverenigingen-
nogmaals, zolang mensen niet zélf hun verantwoordelijkheden snappen, kan je regels opleggen en betuttelen wat je wil, maar sla je toch altijd de plank mis :19:

en de fokkers die niet volgens het basisreglement willen fokken? die ben je als verantwoorde RV toch ook liever kwijt dan rijk?

daarbij zolang er RV zijn die ook hun verantwoordelijkheden niet snappen, schiet dat ook niet op en zo kom je weer bij mn eerste opmerking.

en het basisreglement maakt natuurlijk altijd verschil, daarbij meoten ze ergens een begin maken maar hoe dan ook :
je kan regels opleggen en meer en meer van al die betutteling, maar de mensen moeten ZELF eens na gaan denken en hun verantwoording nemen, blijkbaar is dat erg moeilijk :roll:
Ennath
Zeer actief

Podenji schreef:
Ennath schreef:
O ja, een boete....

nogmaals, zolang mensen niet zélf hun verantwoordelijkheden snappen, kan je regels opleggen en betuttelen wat je wil, maar sla je toch altijd de plank mis :19:

en de fokkers die niet volgens het basisreglement willen fokken? die ben je als verantwoorde RV toch ook liever kwijt dan rijk?

daarbij zolang er RV zijn die ook hun verantwoordelijkheden niet snappen, schiet dat ook niet op en zo kom je weer bij mn eerste opmerking.

en het basisreglement maakt natuurlijk altijd verschil, daarbij meoten ze ergens een begin maken maar hoe dan ook :
je kan regels opleggen en meer en meer van al die betutteling, maar de mensen moeten ZELF eens na gaan denken en hun verantwoording nemen, blijkbaar is dat erg moeilijk :roll:
Mensen snappen zelf hun verantwoordelijkheden niet.
Snappen niet waarom het verkeerd is om jaar na jaar de zelfde DH teef met dezelfde reu een nest te laten krijgen.
In (een deel van ) de DH werkhondenwereld is het héél normaal om van anderhalf tot soms wel tien jaar, jaarlijks een nest pups van een teef te trekken. Die mensen zullen echt niet stoppen vanwege een boete.
Hooguit als ze geen Stamboom meer kunnen krijgen. En dát zou de sanctie moeten zijn.
Maar de RvB wil zoals gewoonlijk weer zoveel mogelijk kolen en geiten sparen.
De RvB geeft de stambomen uit, de RV doet voor spek en bonen mee.
Een goede rasvereniging is leuk, maar ik denk dat er uiteindelijk meer zonder dan met RV gefokt wordt.
Dus als je de problemen aan wil pakken zal je dat via de RvB moeten doen.
Gewoon: niet voldoen aan de regels => geen stamboom.
Ennath
Zeer actief

Nanna schreef:
Ennath schreef:
Gewoon: niet voldoen aan de regels => geen stamboom.
Nou, dáár zullen ze wakker van liggen ;-)
Het overgrote merendeel van de pupkopers is totáál niet geïnteresseerd in een stamboom. Als ze korting kunnen krijgen voor een pup zonder zullen ze dat niet nalaten :roll:
Dus fokkertjelief fokt keurig volgens de regels het ene half jaar mét stamboom en het andere half jaar gaan de pups zonder stamboom weg.
Zodat de Raad denkt dat de teef kéurig maar eens per half jaar gedekt wordt.
:denken:
Ja maar die gebeurt nu ook al...
Maar inderdaad dat gevaar loop je.
Maarre, stambomen doen er wel toe hoor...
De KC kantine zit in ieder geval vol met mensen die opsnijden over hun stamboom (of afgeven op de boom van een medecursist)
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

truusje schreef:
rosita compagner schreef:
Zat fokkers met het hart op de goede plek, dat geloof ik beslist. Helaas is het vaak met de kennis (over erfelijkheid en ziektes bijvoorbeeld) wat minder gesteld. De gemiddelde westiefokker én de nederlandse westieclub 'denkt' bijvoorbeeld dat al die allergische westies komen door het uitlaten op nat gras wat die domme huishondeigenaren doen...... Ja? Al minimaal 15 jaar roepen ze dat.
Zeggen ze dat omdat ze niet voldoende kennis hebben, of omdat ze hun hoofd doelbewust in het zand steken? Zeker toch de westieclub zou beter moeten weten ......
beide mogelijke antwoorden vind ik eigenlijk te afschuwelijk om over na te denken...
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Rosita Compagner schreef:
truusje schreef:
rosita compagner schreef:
Zeggen ze dat omdat ze niet voldoende kennis hebben, of omdat ze hun hoofd doelbewust in het zand steken? Zeker toch de westieclub zou beter moeten weten ......
beide mogelijke antwoorden vind ik eigenlijk te afschuwelijk om over na te denken...
Waarschijnlijk hetzelfde als bij het Markiesje? De rasvereniging zegt, dus... Overigens eindelijk wat mensen die met mij meegaan daarin. Ik ben verbaasd...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Ennath
Zeer actief

Inge O schreef:
Ennath schreef:BBC 1.
Het is een uitzending van Panorama.

Je loopt een grote kans dat het binnen een half jaar bij de VRT uitgezonden wordt. Die hebben een contract voor de BBC Panorama uitzendingen. Het is wel mogelijk dat deze Panorama -die toch voor een specifiek publiek is- niet in de gewone VRT Panorama komt, maar op een ander moment uitgezonden wordt.

edit = ik zie nu dat het niet meer als Panorama uitzending staat. Dit was in de oorspronkelijke aankondiging wel het geval. :19:
:jank:

ik heb geen BBC :jank: .
Inmiddels heeft iemand hier de Youtube linken gepost.
Oké je moet hem in zes stukken zien.
Maar het staat er wel op
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Inge O schreef:
Ennath schreef:BBC 1.
Het is een uitzending van Panorama.

Je loopt een grote kans dat het binnen een half jaar bij de VRT uitgezonden wordt. Die hebben een contract voor de BBC Panorama uitzendingen. Het is wel mogelijk dat deze Panorama -die toch voor een specifiek publiek is- niet in de gewone VRT Panorama komt, maar op een ander moment uitgezonden wordt.

edit = ik zie nu dat het niet meer als Panorama uitzending staat. Dit was in de oorspronkelijke aankondiging wel het geval. :19:
:jank:

ik heb geen BBC :jank: .
Er staat op pagina 6 ( geloof ik ) links naar de docu op Youtube... :wink:
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Ilse78
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ilse78 »

De sinus komt wel degelijk voor bij andere rassen.

Op Boxers en de Bodeaux Dog zie je ze ook regelmatig.

( weet niet of dit al gezegd is in voorgaande pagina's, zoja, sorry )
Groetjes,
Ilse, Darell & Kani
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Nee hoor, Inge O, op pagina 1 zei ik dit al:
Rosita Compagner schreef:Wie weet gaan mensen nu eens luisteren.......

Bestaat er kans dat we op youtube kunnen kijken soms? Ook mijn schotel ontvangt geen BBC
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

Frenk schreef:
truusje schreef:Ik vond het ronduit vreselijk om te zien hoe sommige honden zo ontzettend moeten lijden onder de hebzucht van sommige fokkers.
En zeker bewust showen en fokken met erfelijk ziekelijk belaste honden is bijna crimineel te noemen.

Maar om nu de kynologie compleet af te kraken?
Er zullen toch best nog wel fokkers doen die het hart op de goede plek hebben zitten?

Ik denk dat er nu best veel mensen zullen zijn die zeggen...zie je nu wel, die rashonden zijn allemaal kapot gefokt, we gaan voor een leuk mixje,
Volgens mij gebeurde dat niet in de docu en gebeurt het al zeker niet hier. Feit is echter wel dat het gebeurt en dat er slecht tegen opgetreden (kan?) wordt (en). :19:

Mijn ervaring met de echte fanatieke showfokkers is dat ze echt ver gaan om te kunnen winnen. En keurmeesters kennen hun pappenheimers echt wel :roll:

Er zijn rassen waarbij het echt broodnodig is om nieuw bloed in te brengen of zgn "fokfouten" (ridgeless ea) toe te staan, maar hoe dat verantwoord te doen zonder teveel het ras te beschadigen?
Dat hoeft volgens mij niet. De ridgelozen (rr op het ridgegen) hebben hoogstwaarschijnlijk ook nestgenoten ( met dezelfde bloedlijnen dus) die Rr hebben. En dus dezelfde bloedverversing leveren. Wat veel meer bloedverversing opleverd is niet allemaal diezelfde kampioensreuen gebruiken. Maar ook eens een gewone reu die ook wel eens ZG's scoort ipv alleen maar U.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”