Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe is een Kelpie in het dagelijks leven?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Hoe is een Kelpie in het dagelijks leven?

Ongelezen bericht door fleurie »

Vind dit wel leuke hondjes, ga ze steeds leuker vinden eigenlijk, hoe is het karakter? Zijn ze net zo veeleisend als een border collie? En blaffen ze veel? Hoe zijn ze met andere honden? Ik weet dat het een werkras is, maar hoeveel heeft een "werkras" nodig, geeft een Kelpie problemen als je eens een dag alleen een wandeling maakt en dus niet echt traint?
AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnnSophie »

Bij ons op school traint er een working kelpie. Maar van kelpie fokkers heb ik al gehoord dat vooral het uiterlijk veel verschilt, maar het karakter niet zozeer...

De kelpie op onze hondenschool dus... Daar doen ze obedience, agility en schapendrijven mee en vrij intensief. Het is een vrij explosieve hond en heeft echt wel een baas nodig die bereid is om er elke dag weer werk in te steken of ze worden gek OF ze maken hun baasje gek. :wink:
Ik word er zelf al helemaal hyper van als ik hem nog maar bezig zie. Hij heeft alles in de gaten, als we binnen trainen dan kijkt hij door alle ramen die nog boven ons hoofd uitkomen om te zien of er iets is. Hij houdt de lucht in de gaten voor rariteiten, bv een overvliegend vliegtuig of een luchtballon, of zo'n witte streep van een vliegtuig, vogels.
Op dat gebied is hij snel afgeleid, maar als baasje appel vraagt dan kan hij dat ook uiteraard. Geeft het baasje echter een vrij dan gaat hij rondkijken en rondzien, rond het baasje cirkelen en alles in de gaten houden. Een echt herder dus...

De kelpie is anders wel ongelooflijk lief naar mensen en dat laat hij graag zien met een extreme knuffel en likbui, soms is hij daar nogal bruut in. Naar andere honden is hij oké, al kan er soms wel macho gedrag ontstaan. De kelpie waar ik over spreek is een ongecastreerde reu. Andere honden moeten er niet aan denken om op hem te gaan rijden want dan komt er zeker een conflict als het blijft aanhouden. Maar in principe gaat hij goed met andere honden.

Ik vermoed wel dat ze tevreden zijn met eens een dag niet trainen en enkel een stevige wandeling. Hoe de hond zich thuis gedraagt weet ik niet. Ik weet dat ze bv op 1 dag schapendrijven EN daarna nog obedience hebben gedaan... Maar bij obedience toen toonde hij toch wel een iets of wat vermoeide indruk. Maar de baasjes zijn er ook heel intensief mee bezig.
workingdog
Actief

Re: Hoe is een Kelpie in het dagelijks leven?

Ongelezen bericht door workingdog »

fleurie schreef:Vind dit wel leuke hondjes, ga ze steeds leuker vinden eigenlijk, hoe is het karakter? Zijn ze net zo veeleisend als een border collie? En blaffen ze veel? Hoe zijn ze met andere honden? Ik weet dat het een werkras is, maar hoeveel heeft een "werkras" nodig, geeft een Kelpie problemen als je eens een dag alleen een wandeling maakt en dus niet echt traint?
ik heb dr hier 1 lopen ((een working kelpie))en das echt een vreselijk actief bewegelijk en ook vreselijk irritante hond tot dat je het voor een kudde schapen zet
naast die ene kelpie heb ik nog 8 terriers en dat gaat heel goed maar een nadeel is is dat een kelpie toch een vrij harde hond is en ze dr niet voor terug dijnzen op ook een knauw te geven als een andere hond niet in de meute blijft lopen
verder struikel je dr zo ongeveer 10.000 keer per dag over kunnen ze aardig vocaal zijn en hebben konstand werk nodig
ik vin dat je voor hun eerst een stel schapen of koeien moet regelen voordat je aan dat ras begint
fleurie
Zeer actief

Dit klinkt niet echt positief, ik heb ook een fokker gemaild en op diverse websites gekeken, daar krijg ik toch een iets ander beeld voorgeschoteld, moeilijk dus, wat is nu waar, of scheelt het uit wat voor lijn het hondje komt? Heb je bij dit ras ook al een groot verschil in werk en show honden?
workingdog
Actief

das ook niet zo vreemt ook , die hopen dat je een pup gaat kopen ent liefst bij hun , maar volgens mn vriendin die de eigenaar is van die working kelpie hierzo zit dr nog al een verschril in en das ook niet meer dan normaal ook je hebt een werkhond of huis/show hond , het verschil is dat waar de ene stopt kan de ander nog door en door ,,,en door
**yo**
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door **yo** »

Ik heb twee "show"kelpies en toch wel een heel ander beeld van de kelpie dan workingdog. Ik denk dat er wel degelijk verschil zit tussen de twee.
Misschien moet je een verschillende fokkers opzoeken en de honden meemaken. De fokkers zijn echt niet zo dat ze je persee een pup aan willen smeren. heb je al op www.ikelpie.com gekeken? in oktober/ november wordt weer het een ander georganiseerd, dus zou je ook kunnen kijken.
groetjes Yolanda
Afbeelding
www.houthoeve.nl
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik heb er ook eentje en die is in huis heel erg rustig. Ik hoef er ook echt niet elke dag intensief mee bezig te zijn. Ze heeft gewoon een heel goed aanpassingsvermogen. Buiten kan ze overigens helemaal los gaan! Leuk om te zien, ze is ook heel sociaal.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

**yo** schreef:Ik heb twee "show"kelpies en toch wel een heel ander beeld van de kelpie dan workingdog. Ik denk dat er wel degelijk verschil zit tussen de twee.
Misschien moet je een verschillende fokkers opzoeken en de honden meemaken. De fokkers zijn echt niet zo dat ze je persee een pup aan willen smeren. heb je al op www.ikelpie.com gekeken? in oktober/ november wordt weer het een ander georganiseerd, dus zou je ook kunnen kijken.
Misschien handiger om contact op te nemen met de echte Rasvereniging ipv degene die zich afgewend hebben???
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
**yo**
Vaste gebruiker
Contacteer:

Danielle schreef:
**yo** schreef:Ik heb twee "show"kelpies en toch wel een heel ander beeld van de kelpie dan workingdog. Ik denk dat er wel degelijk verschil zit tussen de twee.
Misschien handiger om contact op te nemen met de echte Rasvereniging ipv degene die zich afgewend hebben???
O bestaat dat???
Doe eens een linkje dan.
groetjes Yolanda
Afbeelding
www.houthoeve.nl
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
**yo**
Vaste gebruiker
Contacteer:

:ok:
groetjes Yolanda
Afbeelding
www.houthoeve.nl
AnnSophie
Zeer actief
Contacteer:

Hier komt de working kelpie vandaan die ik ken. Tof hondje (zoals in mijn vorige post)
http://www.ulurukelpiekennel.nl/
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Bij uluru ben ik ook geweest om een kijkje te nemen naar de workings. die zijn zowel FCI als AWKC geregistreerd. Mooie hondjes en heb iemand geweten die 2 workings van die kelpie bij het schapendrijven had en de honden zelf vonden er niks aan. Daarmee was deze kennel ook afgeschreven.
Mijn working komt uit england en beide ouders zijn werkend op een schapenboerderij.
Ze leert vlug maar is heel onstuimig en wild.
Wil constant bezig gehouden worden en vraagt veel aandacht.
Wanneer ik een drukke week op het werk heb en amper iets doe of frisbee met haar is het een gefrustreerde energiebom, wanneer ik een hele dag thuis ben hangt ze rond me en gaat veel mee en is het wel een rustig hondje savonds.
Ik volg geen gehoorzaamheid met haar omdat het haar snel verveelt, maar doet nu dogfrisbee en wanneer ze eindelijk 12 maand is begint het echte werk. Ze gaat flyballen en behendigen en intensief getraind worden voor dogfrisbee.
Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

**yo** schreef:
Danielle schreef:
O bestaat dat???
Doe eens een linkje dan.
Je hebt zelf twee kelpies en je weet niet eens dat er een echte rasvereniging is :denken:
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
workingdog
Actief

Daphne schreef:
Je hebt zelf twee kelpies en je weet niet eens dat er een echte rasvereniging is :denken:
ach niet iedereen is daar in geintreseerd
**yo**
Vaste gebruiker
Contacteer:

Daphne schreef:
**yo** schreef:
Danielle schreef:
O bestaat dat???
Doe eens een linkje dan.
Is het erg belangrijk voor je , om te weten of ik wel of geen rasvereniging ken??
groetjes Yolanda
Afbeelding
www.houthoeve.nl
Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

**yo** schreef:
Daphne schreef:
**yo** schreef:
Danielle schreef: Misschien handiger om contact op te nemen met de echte Rasvereniging ipv degene die zich afgewend hebben???
O bestaat dat???
Doe eens een linkje dan.
Is het erg belangrijk voor je , om te weten of ik wel of geen rasvereniging ken??
Nee, schrijf ik dat dan ergens?

Ik ben er alleen verbaasd over dat je zelf twee Kelpies hebt en dat je dan niet eens weet, dat schrijf je namelijk zelf, dat er ook gewoon een echte rasvereniging is.
Het lijkt mij toch dat als je op zoek gaat naar een rashond dat je dan weet welke verenigingen er zijn en dat je dan gaat kijken wat de verschillen zijn en wat dan aansluit bij jouw denkbeelden.

En voor de rest is het niet zo belangrijk voor me.
Ik heb nog een leven buiten dit forum en Kelpies
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
workingdog
Actief

maar mischien zocht ze gewoon een goed stuk gereedschap en daarvoor heb je echt geen verreneging nodig denk ik
AnnSophie
Zeer actief
Contacteer:

loony schreef:Bij uluru ben ik ook geweest om een kijkje te nemen naar de workings. die zijn zowel FCI als AWKC geregistreerd. Mooie hondjes en heb iemand geweten die 2 workings van die kelpie bij het schapendrijven had en de honden zelf vonden er niks aan. Daarmee was deze kennel ook afgeschreven.
Ik kan je vertellen dat deze hond wel gaat schapendrijven en dat gaat goed, verder is hij ook heel uitbundig en een echte energiebom zoals je omschrijft. Ik weet dat dit geen hond is voor mij :mrgreen: veel te energiek en te explosief.
Deze hond wordt wel voor obedience getraind en daar hebben ze werk mee maar nu begint hij al een beetje controleerbaar te worden.
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

buiten hier, af, zit en blijf leer ik haar enkel trucs voor de frisbee. Als ze maar met die poten van de grond mogen vind ze het geweldig. dit beloofd wanneer ze een jaar is en de echte training begint. Nu nog 5 maand te gaan
fleurie
Zeer actief

Bedankt, heb een aardig beeld kunnen vormen, over het algemeen toch best een heftig hondje dus.
Dinah
Zeer actief
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dinah »

Hoi,

Wij hebben ook een kelpie en het is een heerlijke hond. Het is een onzeker hondje en daar hebben wij in het begin wel moeite mee gehad om het gedrag echt te doorgronden.

Mijn vriend doet obedience en behendigheid met haar. De behendigheid gaat razendsnel en dit vind ze ook echt een uitje. Het preciezie werk vind ze moeilijk want ze is liever aan het rennen. Qua lichaamsbeweging valt het mij reuze mee. Ik probeer eerder te trainen dan te wandelen en je kunt zien dat ze dat echt tevreden zijn. In huis is ze niet vervelend, ze komt wel eens met een speeltje bij je maar dan gaat onze jongste cavalier lekker met haar spelen.

Het blaffen kan irritant worden en ik heb haar nu aangeleerd dat wij oke of dank je wel op een neutrale toon zeggen dat het dan afgelopen is met het blaffen.

Nou moet ik wel zeggen dat onze kelpie "redelijk" gemakkelijk is. Niet sloperig en snel tevreden maar er zijn natuurlijk ook wel andere voorbeelden uit haar nest. Wij hebben bewust gekozen voor een niet te zekere hond want ze moet hier leven met 4 cavaliers en we krijgen ook wel regelmatig logee honden dus daar moet ze ook tegen kunnen.

Ze leren snel maar dus ook snel ongewenst gedrag en daarom is goede begeleiding wel nodig.

Ik hoop dat hier ook wat aan hebt.

Groetjes van Esther
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”