Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

" Pedigree dogs exposed" 19aug2008 BBC 1 22:00

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Moniek B. schreef:
Gos schreef:Duidelijk genoeg om verschillen te zien. Neem het niet verkeerd op, maar dit hondje uit het verleden is voor mij toch veel mer hond dan de huidige.
Voor mij geldt dat ook.. dit hondje uit het verleden lijkt voor mij veel meer op een echte hond, maar.... ik zou ook dit hondje uit het verleden niet kiezen. Vind dit al veel te ver afstaan van het idee dat ik bij een hond heb. Maar; dat is persoonlijke smaak ook denk ik (en voel je niet aangevallen, want nu lijkt het net of jij 'veroordeeld' wordt voor de keuze van het ras maar dat is zeker niet mijn bedoeling!!)

Waar trek je de grens is denk ik de grote vraag en dat is in mijn visie in elk geval op het moment dat er fysieke beperkingen gaan ontstaan doordat de hond op een bepaald uiterlijk gefokt wordt. Als meer mensen die keuze zouden maken, zouden de extremen minder gefokt worden denk ik...
Maar terwijl ik dit type realiseer ik me heel goed dat het ook daarin moeilijk is om grenzen te trekken... de Flatcoated is op basis van uiterlijk in elk geval in mijn ogen nog voldoende hond die over het algemeen zonder problemen goed kan bewegen, kan ademen en zien. Maar het fokken heeft wel geleid tot heel heel veel kanker in het ras. Ook wel extreem eigenlijk :denken:
zo heeft denk ik ieder hondenras wat. De een in het uiterlijk de ander ernstige gezondheidsklachten (om het zo maar te noemen). Er zal gewoon veel moeten gebeuren om deze uitersten allemaal terug te draaien.
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Gos schreef:
Chione schreef:
Hanneke2 schreef:Goeie fokkers zouden eens iets aan marktonderzoek moeten doen en 100% moeten gaan produceren wat de consument wil in plaats van achter keurmeesters aan te jakkeren. :roll:
1 v.d problemen is juist dat 'de consument' ook die extremen wil. Geen markt, geen fok. Als er niet zoveel vraag was naar mini hondjes, extreme Bullen, platneuzen etc, werden die toch echt niet op zo'n grote schaal gefokt. Ook consumenten kijken veel te veel naar uiterlijkheden en nemen evt gezondheidsproblemen dan maar voor lief of gaan achteraf janken.
Ik kan me niet voorstellen dat 100% van de pupkopers die extremen wil. Toen die extremen er nog niet waren, werden er toch ook honden verkocht? Het blijft een keuze van de fokkers om tegemoet te komen aan die extreme wensen. Juist van fokkers aangesloten bij rasverenigingen vind ik dat je zou mogen verwachten dat ze enige afstand houden van de grillen van de consument. Doen ze dat niet, dan zijn ze in mijn ogen niets beter dan de broodfokkers waar (terecht) zo op afgegeven wordt.
100% natuurlijk nooit. Maar als ik kijk naar b.v. de Amerikaanse Bulldog, de markt schreeuwt om ( extreme ) Bully's en veel fokkers springen daarop in. Er is vrijwel geen 1 'echte' standaard Amerikaanse Bulldog fokker in Nederland te vinden. En een hoop Bully fokkers gaan steeds extremer, want dat verkoopt goed.

En ik denk sowieso dat de consument tegenwoordig steeds meer iets 'aparts' wil, de hond is veel meer een mode trend geworden.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Chione
Zeer actief

bulletjebe schreef:
Gos schreef:
Chione schreef:
Hanneke2 schreef:Goeie fokkers zouden eens iets aan marktonderzoek moeten doen en 100% moeten gaan produceren wat de consument wil in plaats van achter keurmeesters aan te jakkeren. :roll:
1 v.d problemen is juist dat 'de consument' ook die extremen wil. Geen markt, geen fok. Als er niet zoveel vraag was naar mini hondjes, extreme Bullen, platneuzen etc, werden die toch echt niet op zo'n grote schaal gefokt. Ook consumenten kijken veel te veel naar uiterlijkheden en nemen evt gezondheidsproblemen dan maar voor lief of gaan achteraf janken.
Ik kan me niet voorstellen dat 100% van de pupkopers die extremen wil. Toen die extremen er nog niet waren, werden er toch ook honden verkocht? Het blijft een keuze van de fokkers om tegemoet te komen aan die extreme wensen. Juist van fokkers aangesloten bij rasverenigingen vind ik dat je zou mogen verwachten dat ze enige afstand houden van de grillen van de consument. Doen ze dat niet, dan zijn ze in mijn ogen niets beter dan de broodfokkers waar (terecht) zo op afgegeven wordt.
Dat is natuurlijk ook zo. Maar de volgorde is andersom; het is niet eerst de wens van de pupkoper om iets extreems te willen, maar er is eerst een hond op 1 gezet die iets extreems had bijv. Daardoor denken mensen heel gauw dat dat ook de beste ís en willen ze ook zo eentje.

Dan heb je gelijk als je zegt dat fokkers niet mee moeten doen met daarop te gaan fokken, maar kennelijk is het winnen op shows en de daaraan gerelateerde pupverkoop (!) , want ja, daar draait het wel om, toch wel belangrijker. En zeg nou zelf, als je met je normale hond naar show gaat en die wordt telkens de ring uitgestuurd dan hou je op met showen. Dat heb ik al vaker zien gebeuren.
Gevolg is dan dat de extremen wel blijven komen en bij een andere keurmeester toch weer geplaatst worden omdat er dan niks anders in de ring staat. (en dan laat ik vriendjespolitiek nog buiten beschouwing)
Het blijft een moeilijke materie omdat je met persoonlijke smaak te maken hebt.

En aangesloten bij een rasvereniging zegt niets over de fokker.
Fokkers zouden hun 'smaak' wat a.d kant moeten zetten, zodra de gezondheid v.h ras in het geding is door het uiterlijk.

~
Afbeelding
~
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Chione schreef:Maar als ik kijk naar b.v. de Amerikaanse Bulldog, de markt schreeuwt om ( extreme ) Bully's en veel fokkers springen daarop in. Er is vrijwel geen 1 'echte' standaard Amerikaanse Bulldog fokker in Nederland te vinden. En een hoop Bully fokkers gaan steeds extremer, want dat verkoopt goed.
Maar daarmee diskwalificeren zulke fokkers zich dan toch als "serieuze" fokkers? Of je moet serieus opvatten als serieus bezig met je portemonnee. Waarin onderscheiden zij zich dan van boroodfokkers? En wat is dan de meerwaarde van een stamboomhond of een rasvereniging?
Moniek B. schreef:ik zou ook dit hondje uit het verleden niet kiezen. Vind dit al veel te ver afstaan van het idee dat ik bij een hond heb. Maar dat is persoonlijke smaak ook denk ik
Ik denk er hetzelfde over :wink:
Chione
Zeer actief

Gos schreef:
Chione schreef:Maar als ik kijk naar b.v. de Amerikaanse Bulldog, de markt schreeuwt om ( extreme ) Bully's en veel fokkers springen daarop in. Er is vrijwel geen 1 'echte' standaard Amerikaanse Bulldog fokker in Nederland te vinden. En een hoop Bully fokkers gaan steeds extremer, want dat verkoopt goed.
Maar daarmee diskwalificeren zulke fokkers zich dan toch als "serieuze" fokkers? Of je moet serieus opvatten als serieus bezig met je portemonnee. Waarin onderscheiden zij zich dan van boroodfokkers? En wat is dan de meerwaarde van een stamboomhond of een rasvereniging?
Even afgezien van het feit dat de AB geen erkend ras is, zie ik weinig verschil met heel veel andere honden rassen, waar honden steeds extremer gefokt worden om prijzen te winnen op shows/beter pups te kunnen verkopen etc. Men verliest het 1e belangrijke punt uit het oog, nl. de gezondheid v.d hond en praat het op allerlei manier goed en wordt nog serieus genomen ook.

~
Afbeelding
~
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Nanna schreef:
Gos schreef:
Maar daarmee diskwalificeren zulke fokkers zich dan toch als "serieuze" fokkers? Of je moet serieus opvatten als serieus bezig met je portemonnee.
Ik denk dat het meer in "bang om met pups te blijven zitten" zit.
De vraag van het publiek is naar zo breed mogelijke ambulls (waarom mag Joost weten, maar goed, het zal wel stoer zijn). DUS fokt de fokker dat.
De fokker die meer in het gematigde type zit zal met zijn pups mooi blijven kijken. Want geen vraag...
Je hoeft als fokker niet te fokken hoor? Als jij het niet eens bent met hoe de kopers willen dat de hond er uit ziet dan fok je niet.

Daarbij wil de koper alleen maar dat waarvan ze weten dat het bestaat. Als extreme bul niet die was die ze steeds op tv en in andere bladen zien staan dan weten ze niet beter.

En ja de meeste pup kopers (vooral die gene die niet verder kijken dan hun neus lang is) willen een mode hond. Iedereen loopt met een kleine chi in een tas ik ben hip dus wil dat ook. (o help hij poept en plast in huis weg dat ding) He in die reclame gebruiken ze een bul die zo leuk waggelend binnen komt op zijn korte pootjes zo'n bul wil ik ook, enz.

En met Dalmatiërs, Lassie honden, inspecteur Rex honden en Boomers gaat het allemaal precies zo. En helaas zijn er fokkers die hier aan mee doen. Niet voor de gezondheid van het ras maar voor de eigen goed gevulde portemonee.

(En er kan honderd keer in een rasstandaard wat anders staan. deze mensen willen net zo'n hondje als van de tv of film)
Afbeelding
gevni havanezers
Neeltje

Gos schreef:
Moniek B. schreef:ik zou ook dit hondje uit het verleden niet kiezen. Vind dit al veel te ver afstaan van het idee dat ik bij een hond heb. Maar dat is persoonlijke smaak ook denk ik
Ik denk er hetzelfde over :wink:
Maar ik hoef ook geen hond zoals die van jullie, die zou ik ook nooit kiezen.
Chione
Zeer actief

Nanna schreef:
Gos schreef:
Maar daarmee diskwalificeren zulke fokkers zich dan toch als "serieuze" fokkers? Of je moet serieus opvatten als serieus bezig met je portemonnee.
De vraag van het publiek is naar zo breed mogelijke ambulls (waarom mag Joost weten, maar goed, het zal wel stoer zijn). DUS fokt de fokker dat.
De fokker die meer in het gematigde type zit zal met zijn pups mooi blijven kijken. Want geen vraag...
Er is wel een publiek voor standaards, maar honden met een dergelijk uiterlijk ( evt kruizing ) worden vaak al bij bosjes verkocht op sites als MP voor, ik noem maar wat, 600,- euro. Al dan niet extreme Bully AB's al snel voor het dubbelle. Daarnaast willen sommige fokkers zich onderscheiden met hun eigen lijn met een bepaald uiterlijk bij hun honden en zijn er veel fokker's die Bully's simpelweg erg mooi vinden ( het ras is van oorsprong Standaard & Bully ). Alleen slaan sommige fokkers door in het extreme.

Als ik op fora kijk zie ik veel meer mensen die op zoek zijn naar Bully's, dan naar standaard's. Helemaal niets mis mee, tenzij het dus te extreem wordt en het ras ermee naar de klote geholpen wordt.

~
Afbeelding
~
Gos
Zeer actief

Neeltje schreef:Maar ik hoef ook geen hond zoals die van jullie, die zou ik ook nooit kiezen.
Lijkt me prima hoor :wink:
Chione schreef:Even afgezien van het feit dat de AB geen erkend ras is, zie ik weinig verschil met heel veel andere honden rassen, waar honden steeds extremer gefokt worden om prijzen te winnen op shows/beter pups te kunnen verkopen etc. Men verliest het 1e belangrijke punt uit het oog, nl. de gezondheid v.d hond en praat het op allerlei manier goed en wordt nog serieus genomen ook.
Ik bedoelde het ook niet specifiek over de AB, maar veel meer in het algemeen. Persoonlijk zou ik liever fokken omdat ik zelf een pup uit een bepaalde combinatie zou willen en dan bij wijze van spreken de rest gratis weggeven aan mensen die gezondheid e.d. wel waarderen dan naar de grillen van hondenmodebewuste pupkopers te gaan dansen.
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Gos schreef:
Neeltje schreef:Maar ik hoef ook geen hond zoals die van jullie, die zou ik ook nooit kiezen.
Mij ook, smaken verschillen nu eenmaal... :wink:
Chione schreef:Even afgezien van het feit dat de AB geen erkend ras is, zie ik weinig verschil met heel veel andere honden rassen, waar honden steeds extremer gefokt worden om prijzen te winnen op shows/beter pups te kunnen verkopen etc. Men verliest het 1e belangrijke punt uit het oog, nl. de gezondheid v.d hond en praat het op allerlei manier goed en wordt nog serieus genomen ook.
Ik denk dat de gemiddelde pupkoper dat wil, wat er op de 'markt' te koop is. En dan nog niet eens wat ze op een show zien, maar op straat bij de buren of in het park. Dan spreekt zo'n sharpei, cavalier, ridgeback of wat dan ook ze aan. Ze gaan op zoek en gaan kiezen op basis van uiterlijk. En volgens mij heeft de overgrote meerderheid van de pupkopers geen idee hoe het staat met de gezondheid van het ras en de problemen die ontstaan door een te platte snuit, een te kleine kop of de openhoogstaande haren van de ridge(zoals de BBC zegt..). En helaas zijn er ook heel veel fokkers die die pupkopers er niet van op de hoogte brengen of het bagetalliseren.

Eerlijke voorlichting aan pupkopers zou denk ik al een heleboel schelen.
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Moniek B. schreef: Ik denk dat de gemiddelde pupkoper dat wil, wat er op de 'markt' te koop is. En dan nog niet eens wat ze op een show zien, maar op straat bij de buren of in het park. Dan spreekt zo'n sharpei, cavalier, ridgeback of wat dan ook ze aan. Ze gaan op zoek en gaan kiezen op basis van uiterlijk. En volgens mij heeft de overgrote meerderheid van de pupkopers geen idee hoe het staat met de gezondheid van het ras en de problemen die ontstaan door een te platte snuit, een te kleine kop of de openhoogstaande haren van de ridge(zoals de BBC zegt..). En helaas zijn er ook heel veel fokkers die die pupkopers er niet van op de hoogte brengen of het bagetalliseren.

Eerlijke voorlichting aan pupkopers zou denk ik al een heleboel schelen.
Ik denk dat je daar een erg goed punt hebt. Er zullen vast mensen zijn die oprecht geschokt zijn als je ze dit soort verhalen verteld. En die mensen zullen hopenlijk hun zoektocht voortzetten met andere criteria.

Maar ik wil er wel aan toevoegen dat ik denk dat ook heel veel mensen het niet willen weten. Want dat wij nou zo betrokken zijn bij het welzijn van onze dieren, soms tot naar in mijn ogen extremen toe maar dat even terzijde, ik denk dat de gemiddelde mens er niet over na wil denken. Hond moet leuk, lief, schattig, gezond en vooral ook braaf zijn. En dan liefst vanaf de fokker al opgevoed en afgericht geleverd worden. En dat veel honden niet aan de verwachtingen van hun baasjes kunnen voldoen, dat blijkt wel uit de aantallen die in de asiels opduiken.

Even iets anders met betrekking tot de foto van de Franse Bulldog van x jaar geleden, mooie hond en inderdaad, dan zie je de enorme verschillen. Moet ik wel zeggen dat als ik dan kijk naar mijn oudste Cairn en ik kijk naar foto's met Cairns van begin 1900, dan lijkt zij er sprekend op. Da's dan toch wel weer extra leuk, als je al die extremen van tegenwoordig ziet.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
It's Me!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson Russell Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door It's Me! »

Je hoeft als fokker niet te fokken hoor? Als jij het niet eens bent met hoe de kopers willen dat de hond er uit ziet dan fok je niet.

Dat vindt ik nou een hele sterke!

Grtz. Jo
Grtz. Jo
Chione
Zeer actief

Gos schreef:
Ik bedoelde het ook niet specifiek over de AB, maar veel meer in het algemeen. Persoonlijk zou ik liever fokken omdat ik zelf een pup uit een bepaalde combinatie zou willen en dan bij wijze van spreken de rest gratis weggeven aan mensen die gezondheid e.d. wel waarderen dan naar de grillen van hondenmodebewuste pupkopers te gaan dansen.
Aha. :wink: Zo denk ik er ook over.

~
Afbeelding
~
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

blacky schreef:
Nanna schreef:
Gos schreef:

Daarbij wil de koper alleen maar dat waarvan ze weten dat het bestaat. Als extreme bul niet die was die ze steeds op tv en in andere bladen zien staan dan weten ze niet beter.

En ja de meeste pup kopers (vooral die gene die niet verder kijken dan hun neus lang is) willen een mode hond. Iedereen loopt met een kleine chi in een tas ik ben hip dus wil dat ook. (o help hij poept en plast in huis weg dat ding) He in die reclame gebruiken ze een bul die zo leuk waggelend binnen komt op zijn korte pootjes zo'n bul wil ik ook, enz.

En met Dalmatiërs, Lassie honden, inspecteur Rex honden en Boomers gaat het allemaal precies zo. En helaas zijn er fokkers die hier aan mee doen. Niet voor de gezondheid van het ras maar voor de eigen goed gevulde portemonee.

(En er kan honderd keer in een rasstandaard wat anders staan. deze mensen willen net zo'n hondje als van de tv of film)
Zie je wel, zo gaat het dus. De goedbedoelende fokkers moeten maar stoppen met fokken omdat een stel idioten het ras om zeep aan het helpen is.
Dat meen je toch niet dat fokkers met de meute moeten meelopen? Waarom niet voor je ras vechten en blijven zorgen voor goede exemplaren? Want die moeten straks toch ingezet worden als de modefokkers tot inkeer komen en er 'verbeterd' moet worden.
Chione
Zeer actief

bulletjebe schreef:
blacky schreef:
Nanna schreef:
Gos schreef: Maar daarmee diskwalificeren zulke fokkers zich dan toch als "serieuze" fokkers? Of je moet serieus opvatten als serieus bezig met je portemonnee.

Zie je wel, zo gaat het dus. De goedbedoelende fokkers moeten maar stoppen met fokken omdat een stel idioten het ras om zeep aan het helpen is.
Dat meen je toch niet dat fokkers met de meute moeten meelopen? Waarom niet voor je ras vechten en blijven zorgen voor goede exemplaren? Want die moeten straks toch ingezet worden als de modefokkers tot inkeer komen en er 'verbeterd' moet worden.
Waarom stoppen? Of is shows lopen een verplicht iets?

~
Afbeelding
~
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Chione schreef:
bulletjebe schreef:
blacky schreef:
Nanna schreef: Ik denk dat het meer in "bang om met pups te blijven zitten" zit.

Waarom stoppen? Of is shows lopen een verplicht iets?
Ik reageer op blacky die zegt dat je niet hoeft te fokken als je bang bent met je pups te blijven zitten; over shows heb je mij niet gehoord.
blacky
Zeer actief

Ik reageer op blacky die zegt dat je niet hoeft te fokken als je bang bent met je pups te blijven zitten; over shows heb je mij niet gehoord.
Zo bedoelde ik het ook als jij als fokker niet mee wilt doen met de mode dan doe je dat niet. Je hoeft niet te fokken je mag fokken. En als je alleen maar fokt om hondjes te kunnen verkopen en dus maar met de mode mee gaat ben je fout bezig. Er zijn altijd mensen die niet met de mode mee willen en aan deze mensen kun je best een leuk goed gefokt hondje kwijt. (misschien niet voor de €1500 die mensen voor een mode hond betalen maar voor een lager bedrag lukt het je vast)

Elke goed fokker fokt met wacht lijsten toch? Als je dan geen toekomstige pup kopers hebt is het al niet erg slim om een nest op de wereld te zetten.

Overigens denk ik dat de super kleine chi niet op show te vinden is hoor.
(maar hoelang zal dat duren?)
Afbeelding
gevni havanezers
Neeltje

blacky schreef:
Zo bedoelde ik het ook als jij als fokker niet mee wilt doen met de mode dan doe je dat niet. Je hoeft niet te fokken je mag fokken. En als je alleen maar fokt om hondjes te kunnen verkopen en dus maar met de mode mee gaat ben je fout bezig. Er zijn altijd mensen die niet met de mode mee willen en aan deze mensen kun je best een leuk goed gefokt hondje kwijt. (misschien niet voor de €1500 die mensen voor een mode hond betalen maar voor een lager bedrag lukt het je vast)

Elke goed fokker fokt met wacht lijsten toch? Als je dan geen toekomstige pup kopers hebt is het al niet erg slim om een nest op de wereld te zetten.

Maar de €1400 euro betaal je niet voor 'n modehond, maar voor een op juiste wijze gefokte hond. Daar heb ik totaal geen moeite mee om die bedragen neer te leggen. Wel voor 'n chihuahua uit de schuur.
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

blacky schreef:

Elke goede fokker fokt alleen dan om zijn eigen lijn te kunnen voortzetten, niet omdat er wachtlijsten zijn.
Afbeelding

So Sweet :I:
Chione
Zeer actief

Neeltje schreef:
blacky schreef:

Maar de €1400 euro betaal je niet voor 'n modehond, maar voor een op juiste wijze gefokte hond. Daar heb ik totaal geen moeite mee om die bedragen neer te leggen. Wel voor 'n chihuahua uit de schuur.
1500,- zou waarschijnlijk niet de prijs zijn als die rassen niet in de mode waren. Voor een op juiste wijze gefokte JR betaal je 1 derde ofzo.

~
Afbeelding
~
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Chione schreef:
Neeltje schreef:
blacky schreef:

1500,- zou waarschijnlijk niet de prijs zijn als die rassen niet in de mode waren. Voor een op juiste wijze gefokte JR betaal je 1 derde ofzo.
Idem voor een schotse herdershond. De prijs ligt tussen de € 600 en € 700.
De enkele broodfokker die collies aanbied (en dat zijn gelukkig niet veel omdat het geen moderas is), biedt collie's aan voor ca. € 450, iets goedkoper maar het scheelt per saldo niet veel.
Afbeelding
blacky
Zeer actief

Nou zie je wel. Een goed gefokte hond is niet zo duur als de meeste mensen denken (ik wist dat wel overigens) maar de meeste mensen kijken op mp en zien daar chi's zonder boom voor €1250,-- en denken dan jee dan moet een stamboom pup nog duurder zijn. Laat ik maar geen contact met een fokker op nemen.

En als je als fokker fokt om jou lijn te behouden dan ga je niet met de mode mee en doe je dus niet mee met de kromme benen, korte neusen en lange haren gekte. (ga ik dan even vanuit)
Afbeelding
gevni havanezers
Chione
Zeer actief

blacky schreef:Nou zie je wel. Een goed gefokte hond is niet zo duur als de meeste mensen denken (ik wist dat wel overigens) maar de meeste mensen kijken op mp en zien daar chi's zonder boom voor €1250,-- en denken dan jee dan moet een stamboom pup nog duurder zijn. Laat ik maar geen contact met een fokker op nemen.
Enkele Chi fokkers die goed aangeschreven staan hebben wat jaren terug hun prijzen verhoogd om zich te distantieren van broodfokkers, al dus wat zij toen zeiden. Mijn idee is dat dat eerder averechts werkt. Broodfokkers vinden die hoge prijzen van stamboomfokkers alleen maar geweldig, heb ik het idee.

Bij diverse kattenrassen waren de prijzen torenhoog, toen groepen fokkers samen de prijzen besloten te verlagen voor hun kittens, nam uiteindelijk de broodfok af. Nuja niet af, broodfokkers gingen massaal over op andere rassen waar ze meer geld aan konden verdienen.
En als je als fokker fokt om jou lijn te behouden dan ga je niet met de mode mee en doe je dus niet mee met de kromme benen, korte neusen en lange haren gekte. (ga ik dan even vanuit)
Sommige fokkers schijnen dat ook echt mooi te vinden, te vinden dat het ras zo behoort te zijn.

In de docu b.v. zei zo'n Basset fokker dood leuk dat hij nooit zo'n Basset van tig jaar terug wou fokken. Vroeger waren het vast geen 'echte' Bassets.

~
Afbeelding
~
Judy&Spike
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Judy&Spike »

Ben het volledig eens met mensen die zeggen dat er bij verschillende rassen puur op uiterlijk vertoon wordt gefokt en niet wordt gelet op gezondheidsaspecten.

Mijn Franse bulldog Spike komt bij een erkende fokker vandaan die 2 lijnen heeft..... Een showlijn en een "normale" lijn. De showlijn wordt zo laag en zo kort mogelijk gefokt en de andere lijn op gezondheidsaspecten.
Toen ik hem vertelde geen hond te willen voor shows maar puur als huishond raadde hij me de andere lijn aan en wat denk je......Spike is een grote bull die hoog op zijn poten staat en nooit of te nimmer ergens last van heeft. Geen benauwdheid, geen rug/nekklachten en ga zo maar door.

Ik krijg weleens te horen "jemig, die is veeeeeeel te groot en te hoog voor een Franse bulldog!!"

Nou en!! Die van mij is gezond!!
Gos
Zeer actief

Inge O schreef:
Judy&Spike schreef: Mijn Franse bulldog Spike komt bij een erkende fokker vandaan die 2 lijnen heeft..... Een showlijn en een "normale" lijn. De showlijn wordt zo laag en zo kort mogelijk gefokt en de andere lijn op gezondheidsaspecten.
ik weet even niet of ik dit beter of nog erger moet vinden : hij heeft dus wel de goede gezonde bulldogjes maar kiest er evengoed nog voor om daarnaast nog ziekelijke gedrochtjes te fokken :19: .
Maar zo iemand is dan wel "erkend fokker" en zou tot voorbeeld moeten dienen.... :denken:

Edit: dank je Inge O
Laatst gewijzigd door Gos op 26 aug 2008 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gos
Zeer actief

Inge O schreef:even jouw quote rechtgezet :F: . ik heb geen franse bulldogjes namelijk en heb ook niet de intentie om ze in de nabije toekomst aan te schaffen :mrgreen: .
Sorry :mrgreen: (alhoewel ik vermoed dat ook niemand dat zou geloven)
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Esther80
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther80 »

Nanna schreef:Ik wist helemaal niet dat de ridge van de Ridgeback eigenlijk een soort van verkapte spina bifida is....stond ik wel van te kijken.
En honden zónder ridge heben nooit een dermoïd sinus.
Maar ja, die eigenwijze fokkers (wat een naar wijf was dat zeg) vonden tóch die open rug met bijbehorende problemen beter te pruimen dan een hond zonder ridge die gezond is....pups zonder ridge werden afgemaakt bij een DA verderop die dat wel wilde doen.
Niet-te-geloven.
:19:
Tot op heden is niet bewezen hoe de DS (Dermoid Sinus/Spina Bifida) zicht verervt. Er schijnen toch echt Ridgebacks bekend te zijn die geen ridge hebben, maar die wel een DS hebben. Wetenschappelijk is het dus nog niet uitgezocht of een ridgeloze RR wel of geen sinus kan hebben en of doorgeven als ermee gefokt zou worden. In Duitsland is er nu een proefdekking gedaan, de teef is ridgeloos, de reu geeft geen ridgeloos. Er zouden dus alleen pups uit moeten komen met een ridge, maar de kans op een Sinus zou theoretisch kleiner moeten zijn als de studies kloppen (DNA technisch is het nog niet waterdicht op dit moment). Het schijnt zo te zijn dat een RR met een ridge die geen ridgeloos draagt meer kans heeft op het geven van een DS dan een Ridgeback met ridge die ridgeloos draagt. Maar ook daar zijn nog geen bewijzen van. Sterker nog, ik ken ook reuen en teven die zowel ridgeloos als DS gegeven hebben.

Ik vind het ook walgelijk dat Ridgebacks zonder ridge ingeslapen worden, net zoals ze dat met een DS doen, die goed operabel is. De DS hoort bij de ridge en de ridge bij de Ridgeback. Foliumzuur geven verkleint het risico op een DS al aanzienlijk. Pups met een foutje zijn bij ons niets minder waard dan een RR die correct is, ze zijn alleen niet geschikt voor de show en fok.

Groeten,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

Afbeelding
Esther80
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther80 »

lieke schreef:
wendy71 schreef:Ik ben het helemaal met je eens Ellen(toch?).
Kei zielig voor die pups, echt..
Soms worden er ook honden met ridgefouten afgemaakt(in welk land dan ook) vreselijk. :evil:

Ik bedoel maar, mijn Lolaatje is ook niet volgens de standaart, haar ridge is niet goed(4 kroontjes ipv 2) en ik moet er toch niet aan denken dat mijn fokker zo harteloos was geweest haar af te laten maken. :N:
Verdorie, het zijn óók honden maar ik heb begrepen dat sommige fokkers de *schande* niet willen van ridgelozen of ridgefoutjes.., dus hop afmaken *die handel* en net doen of ze nooit bestaan hebben/ in je nest gezeten hebben. :evil:
Ik mag hopen dat zulke praktijken uitzonderingen zijn, maar dat ze er zijn, wist ik helaas al.

Ik vind dit al met al wel weer een *wake up* call naar de diverse rasverenigingen in welk land dan ook vertegenwoordigd.
Ik hoop dat ze er iets mee kunnen en desnoods invloed kunnen uitoefenen die ten goede komt aan het ras, de RR in dit geval.

Verdorie, ik wil die docu zien. :boos: :wink:
Even een praktische vraag: worden pups in Nederland (zoals rr's) die niet voldoen aan de rasstandaard ook gedood? En is er überhaupt een da te vinden die zich daarvoor leent???
Ik heb heel wat da's 'versleten' (goeie én slechte) maar ik schat zo in dat geen van hen gezonde pups liet inslapen.
Of vergis ik me nu?
Hoi,

Helaas zijn er in Nederland ook wel fokkers/dierenartsen die hun ridgeloze Ridgebacks in laten slapen en die dit verzwijgen. Ik ben er zelf absoluut!!!! geen van. Vreselijk, ik moest er niet aan denken.

Ik heb het nest op de wereld geholpen en IK ben er verantwoordelijk voor, al zijn ze allemaal ridgeloos.

Maar let wel, het is niet gezegd dat een ridgeloze RR geen sinus kan hebben. Ook bij andere rassen zien we soms een ridge (Dalmaten) of een Sinus (Bullmastiff, Boxer, Bordeax Dog).

Groeten,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Nanna schreef:via een andere list binnengekregen...

Naar aanleiding van de film die de BBC vertoond heeft over de fokkerij in Engeland is Pedigree Pal gestopt met de sponsoring van hondenshows in Engeland. Een gevoelig verlies voor de Engelse Kennelclub.
Naar we nu hoorden, bleek dat er al op een show, die de dag na de uitzending werd opgebouwd, (met Pedigreestand en alle reclame-uitingen in de hal en aan de ringen) de medewerkers sms-jes kregen van het hoofdkantoor dat alles weer moest worden afgebroken.
Of dat in Nederland gevolgen gaat hebben voor de aanwezigheid van stands en sponsoring door voederfabikanten is nog afwachten....
een paar jaar terug zijn ze al gestopt met een hoop sponsoring, dus of dit de oorzaak ervan is, weet ik niet, misschien grijpt pedigree het als een welkom excuus aan :19:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”