Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kan je eisen van een hond dat hij kinderen als meerdere ziet

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

*Linda* schreef:
Carmen schreef:
*Linda* schreef:
Carmen schreef:Zo zei iemand mij eens dat ik Ramon niet moest corrigeren bij de honden dat was slecht voor zijn positie :smile:
Ik heb weleens zowel hond als kind tegelijk gecorrigeerd omdat ze vervelend waren tegelijk bij elkaar.
En Ramon laat ik nooit alleen bij de honden want hij is niet te vertrouwen.
Dit, met aansluitend het stukje van hierboven van een hond in de hoek gedreven, vind ik dus weer niet kunnen. Maar dit gebeurd hier dus niet. De kinderen hier zijn gék op de honden en zijn nooit "vervelend" naar ze. Wat ik aangaf met Juul haar gebruiksaanwijzing is dat je bijvoorbeeld haar nooit mag optillen. Dat pikt ze gewoon niet. Punt. Niets raars aan.
Haha mij ook. Gelukkig gebeurt dat ook niet. Dit voorval is anderhalf jaar geleden gebeurt.
Maar niettemin als ik boven de was ga opvouwen gaat Ramon wel mee naar boven en daar spelen, waarom risico lopen? Dat vind ik meer onverantwoord.

Wat vind je niet kunnen wat ik doe of wat Ramon doet? Wat Ramon doet vind ik ook niet kunnen daarom ben ik er ook altijd bij, hond beschermen tegen kind en andersom. Maar zelfs als je erbij bent en er even met de rug naartoe staat kan er wat gebeuren.
Maar meestal zijn er geen problemen hier, dit zijn wel incidenten uit de 4 jaar dat Ramon bestaat, maar wat ik al zei, ik vertrouw hem niet volledig
Wat Ramon doet. Het lijkt me eerlijk gezegd heel erg als je zo je dagelijks leven door moet brengen, de hond beschermen tegen kind en andersom....
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Eline* schreef: Een hond is geen mens en denkt niet in terecht of onterecht. Het recht hebben om te corrigeren zal hij naar eigen inzicht interpreteren..en dat heb ik liever niet.
Ze voelen anders wel haarfijn aan wat eerlijik is en wat niet, wat ze verdiend hebben en wat niet. En bij paarden heb ik dat ook gemerkt.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

MARC_S schreef:
miekmiek schreef:een voorbeeldje dan, want ik vraag me nu wel af of ik het goed doe. Als Tommie op de bank ligt en Martijn springt ineens wild op de bank, dan zal Tommie een grom geven dat hij het te wild vind gaan. Wat ik doe is eerst Martijn waarschuwen dat hij rustiger moet doen, en vervolgens stuur ik Tommie de bank af omdat Martijn daar mag zitten. Heel erg fout?
Als je dat in 1 keer doet denk ik dat dat prima is. Ik zou zelf de hond eerst verbieden te grommen en meteen wegsturen en dan het kind bepraten dus geen standje geven. Als je Martijn kalm en makkelijk kan waarschuwen zou ik dat doen. Moet je hem streng toespreken op dat moment, dan steun je wat mij betreft Tommie want die ziet dat Martijn op zijn kop krijgt als hij naar hem gromt. Ik heb zelf liever dat honden al bij voorbaat aan de kant gaan als het kind druk is en in de buurt van de hond komt. Ze moeten zelf ook uitkijken en niet strak blijven liggen en op het moment dat het misgaat het kind waarschuwen. Grommen is waarschuwen en liever zou ik hebben dat de hond dus zelf aan de kant gaat of wegloopt.

Hier zie je dat heel duidelijk bij de honden onderling. Als Cleo in de zithoek is dan wijken Eva en Dapper meteen. Springt Cleo dus plotseling wild op de bank dan zal Eva of Dapper nooit grommen maar meteen wijken. Zo zou ik het ook graag zien bij een kind in huis. Kind springt rond, hond kan wijken naar veilige plaats (waar kind ook nooit mag komen), gevolg, kind kan doen wat hij wil zoals ook hier de ranghoogste hond en wijzelf kunnen doen wat we willen. De hond die blijft liggen erkent ergens het kind niet als meerdere in aanwezigheid van de ouders. Als hij het kind waarschuwt dan vraag ik me af of je zelf duidelijk genoeg bent dat dat niet de bedoeling is. :wink:
Jij verwoordt eigenlijk precies wat ik bedoel :wink:
Afbeelding

So Sweet :I:
iones
Zeer actief

Yep, en ik vind het allebei niks, van Marc niet en van jou niet. Jullie eisen iets van een hond wat hij niet kan bevatten: een jonger dier (want mensen zijn ook dieren) zien als meerdere.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

*Linda* schreef:
Jij geeft een kind dus de status al rang-hogere terwijl hij of zij deze in de ogen van de hond absoluut niet heeft. .
Dat is niet waar. De afhankelijke rang is iets wat zeer begrijpelijk is voor een hond. Zo zal een ranglage hond ook geen pups hard corrigeren van een alfateef, want de alfateef dekt haar pups. Dat is een heel normaal fenomeen binnen de dierenwereld. Een kind is zelfstandig niet dominant, maar met de baas erbij wel en dat snapt een hond prima..als jij maar éénduidig bent.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
truusje
Zeer actief
Contacteer:

iones schreef:Yep, en ik vind het allebei niks, van Marc niet en van jou niet. Jullie eisen iets van een hond wat hij niet kan bevatten: een jonger dier (want mensen zijn ook dieren) zien als meerdere.
Maar ik, als ranghoogste, bepaalt in mijn huis, wie hier ranghogere of ranglagere is. Die beslissing neem ik en niet mijn hond.
En ik bepaal dat mijn kind hoger in rang staat dan mijn hond.

De honden onderling regelen dat zelf natuurlijk, maar ook dan zijn er situaties waarbij ik ingrijp, omdat ik het welletjes vind.
Afbeelding

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

iones schreef:Yep, en ik vind het allebei niks, van Marc niet en van jou niet. Jullie eisen iets van een hond wat hij niet kan bevatten: een jonger dier (want mensen zijn ook dieren) zien als meerdere.
Een hond snapt dat prima en ik ben het dan ook volledig met Marc eens. Waarom denk je dat er relatief zo weinig bijtincidenten zijn tussen honden en kinderen? Overigens; als meerdere zien doet een hond niet, maar hij weet wel dat het kind de steun van de baas heeft en dat hij zich dus met gepast respect hoort te gedragen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

*Linda* schreef:
MARC_S schreef:
miekmiek schreef:een voorbeeldje dan, want ik vraag me nu wel af of ik het goed doe. Als Tommie op de bank ligt en Martijn springt ineens wild op de bank, dan zal Tommie een grom geven dat hij het te wild vind gaan. Wat ik doe is eerst Martijn waarschuwen dat hij rustiger moet doen, en vervolgens stuur ik Tommie de bank af omdat Martijn daar mag zitten. Heel erg fout?
Als je dat in 1 keer doet denk ik dat dat prima is. Ik zou zelf de hond eerst verbieden te grommen en meteen wegsturen en dan het kind bepraten dus geen standje geven. Als je Martijn kalm en makkelijk kan waarschuwen zou ik dat doen. Moet je hem streng toespreken op dat moment, dan steun je wat mij betreft Tommie want die ziet dat Martijn op zijn kop krijgt als hij naar hem gromt. Ik heb zelf liever dat honden al bij voorbaat aan de kant gaan als het kind druk is en in de buurt van de hond komt. Ze moeten zelf ook uitkijken en niet strak blijven liggen en op het moment dat het misgaat het kind waarschuwen. Grommen is waarschuwen en liever zou ik hebben dat de hond dus zelf aan de kant gaat of wegloopt.

Hier zie je dat heel duidelijk bij de honden onderling. Als Cleo in de zithoek is dan wijken Eva en Dapper meteen. Springt Cleo dus plotseling wild op de bank dan zal Eva of Dapper nooit grommen maar meteen wijken. Zo zou ik het ook graag zien bij een kind in huis. Kind springt rond, hond kan wijken naar veilige plaats (waar kind ook nooit mag komen), gevolg, kind kan doen wat hij wil zoals ook hier de ranghoogste hond en wijzelf kunnen doen wat we willen. De hond die blijft liggen erkent ergens het kind niet als meerdere in aanwezigheid van de ouders. Als hij het kind waarschuwt dan vraag ik me af of je zelf duidelijk genoeg bent dat dat niet de bedoeling is. :wink:
Jij geeft een kind dus de status al rang-hogere terwijl hij of zij deze in de ogen van de hond absoluut niet heeft. Komt bij mij in het straatje oude hond de baas laten zijn want hij is hier al zo lang. Ook al is de "nieuwe" hond potiger en geestelijk sterker. Klopt gewoon niet. Je hebt die status of je hebt die niet. Dat is niet iets wat je als eigenaar aan je honden op kunt leggen. Cleo heeft die status en die heeft ze verdient.
en dat kun je dus wel.

google even op "afhankelijke rang"

al hebben zowel ik als eline het al uitgelegd
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

*Linda* schreef: Jij geeft een kind dus de status al rang-hogere terwijl hij of zij deze in de ogen van de hond absoluut niet heeft. Komt bij mij in het straatje oude hond de baas laten zijn want hij is hier al zo lang. Ook al is de "nieuwe" hond potiger en geestelijk sterker. Klopt gewoon niet. Je hebt die status of je hebt die niet. Dat is niet iets wat je als eigenaar aan je honden op kunt leggen. Cleo heeft die status en die heeft ze verdient.
Zolang ik de baas ben en ik de regels maak denk ik dat het voor een hond geen enkel probleem is te leven naar mijn regels. Honden geef je toch ook geen vrij spel met de katten, je andere dieren en in mijn ogen dus ook niet met je kinderen. Ik bepaal dus wat kindjes wel en niet mogen en niet de honden. Kinderen kunnen helemaal geen rang verdienen want ze spreken de taal van de hond niet en zijn geestelijk niet in staat ranghoger te zijn over een volwassen hond. Er valt dus weinig te verdienen en heel veel te verliezen als je hond bepaalt wat hij wel of niet toestaat van het kind. Het zijn mijn kinderen en niet die van de hond. Ik plaats ze dus wel degelijk boven de hond zodat deze geen rangorde kwesties met de kinderen gaat uitvechten. Zou wat zijn zeg.

Als ik een hond had die constant in rangorde-conflicten zat met de kinderen dan ging deze helaas weg. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt dat de kinderen onderdanig naar de hond moeten doen om deze in de rang te bevestigen zodat ze geaccepteerd worden. Van de zotte wat mij betreft en kinderen gaan hoe dan ook steeds weer en altijd de fout in want het zijn geen honden en ze spreken geen hondentaal.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Heb je wel eens een wolf gezien met de pupjes van het alfakoppel? Die kruipen soms rond de pupjes en likken hun bek als pa en ma erbij zijn. Ze moeten wel want als ze een pup aan het gillen maken dan hebben ze met ma te maken. Later als alles geregeld is en de pups een bepaalde leeftijd hebben krijgt de roedel meer en meer vrij spel. Kinderen hebben die leeftijd pas laat. Bij sommige honden krijgen ze pas met 12-16 iets van overwicht. Pas dan zou ik kijken hoe de rangen en standen staan zonder mijn bemoeienis en met veel uitleg naar het kind van hoe en wat.

Dat heeft alles te maken met de specifieke hond en het specifieke kind. Onze pointer had geen rang en hoefde niks. Onze berner reed op mijn zus en mij en dus kreeg hij op zijn falie en waren we nooit alleen met hem. Met mijn ouders erbij was de hond poeslief met ons en had hij een engelengeduld. Hij wist dat hij niets moest flikken. :neenee:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

MARC_S schreef:
Heb je wel eens een wolf gezien met de pupjes van het alfakoppel? Die kruipen soms rond de pupjes en likken hun bek als pa en ma erbij zijn. Ze moeten wel want als ze een pup aan het gillen maken dan hebben ze met ma te maken. Later als alles geregeld is en de pups een bepaalde leeftijd hebben krijgt de roedel meer en meer vrij spel. Kinderen hebben die leeftijd pas laat. Bij sommige honden krijgen ze pas met 12-16 iets van overwicht. Pas dan zou ik kijken hoe de rangen en standen staan zonder mijn bemoeienis en met veel uitleg naar het kind van hoe en wat.

Dat heeft alles te maken met de specifieke hond en het specifieke kind. Onze pointer had geen rang en hoefde niks. Onze berner reed op mijn zus en mij en dus kreeg hij op zijn falie en waren we nooit alleen met hem. Met mijn ouders erbij was de hond poeslief met ons en had hij een engelengeduld. Hij wist dat hij niets moest flikken. :neenee:
Daar zeg je denk ik iets heel belangrijks.
Want als pa en ma er niet zijn zullen de zaken toch anders liggen?
Dat lijkt me een van de redenen waarom een jong kind nooit alleen moet zijn met de hond.

Wat een duidelijk signaal heeft die Berner laten zien Marc !!
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

MARC_S schreef:
*Linda* schreef: Jij geeft een kind dus de status al rang-hogere terwijl hij of zij deze in de ogen van de hond absoluut niet heeft. Komt bij mij in het straatje oude hond de baas laten zijn want hij is hier al zo lang. Ook al is de "nieuwe" hond potiger en geestelijk sterker. Klopt gewoon niet. Je hebt die status of je hebt die niet. Dat is niet iets wat je als eigenaar aan je honden op kunt leggen. Cleo heeft die status en die heeft ze verdient.
Zolang ik de baas ben en ik de regels maak denk ik dat het voor een hond geen enkel probleem is te leven naar mijn regels. Honden geef je toch ook geen vrij spel met de katten, je andere dieren en in mijn ogen dus ook niet met je kinderen. Ik bepaal dus wat kindjes wel en niet mogen en niet de honden. Kinderen kunnen helemaal geen rang verdienen want ze spreken de taal van de hond niet en zijn geestelijk niet in staat ranghoger te zijn over een volwassen hond. Er valt dus weinig te verdienen en heel veel te verliezen als je hond bepaalt wat hij wel of niet toestaat van het kind. Het zijn mijn kinderen en niet die van de hond. Ik plaats ze dus wel degelijk boven de hond zodat deze geen rangorde kwesties met de kinderen gaat uitvechten. Zou wat zijn zeg.

Als ik een hond had die constant in rangorde-conflicten zat met de kinderen dan ging deze helaas weg. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt dat de kinderen onderdanig naar de hond moeten doen om deze in de rang te bevestigen zodat ze geaccepteerd worden. Van de zotte wat mij betreft en kinderen gaan hoe dan ook steeds weer en altijd de fout in want het zijn geen honden en ze spreken geen hondentaal.
Ik zeg niet dat de kinderen onderdanig naar de honden moeten doen. De honden én de kinderen hebben te luisteren naar mij. De kinderen mogen echter mopperen als hen iets niet aanstaat en dat mogen de honden ook. En ik heb het niet over wat een hond wel of niet toestaat van een kind, ik heb het over wel of niet ongenoegen mogen uiten. Ik vind dat iets heel anders dan een hond die daadwerkelijk corrigeert naar een kind. Sun moppert ook wel eens tegen Juul maar een correctie is dat toch echt niet. Dat doet alleen Juul bij Sun en niet andersom.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

MARC_S schreef:
Zolang ik de baas ben en ik de regels maak denk ik dat het voor een hond geen enkel probleem is te leven naar mijn regels. Honden geef je toch ook geen vrij spel met de katten, je andere dieren en in mijn ogen dus ook niet met je kinderen.
Dat is gewoon makkelijk praten. Kun jij een volwassen reu in huis nemen met Dapper onder het mom "hij heeft maar te luisteren"? Nee dus. Heeft niets met vrij spel te maken maar alles met leefbaarheid voor beide partijen.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Interessante discussie :ok:
Ook veel stof tot nadenken bij mij. Met mijn teefjes heb ik sowieso geen rangordeprobleem. Nooit gehad trouwens. Met Cody dus wel en ik ben nog steeds op mijn quivive als hij en zoon Nick (nu 10) in één ruimte zijn.
Anderhalf jaar geleden is het dus mis gegaan. Nick en ik zouden weggaan, ik was mijn handtas vergeten en loop dus even snel naar binnen terwijl Cody en Nick in de tuin waren. In die halve minuut dat ze alleen waren, hoor ik ineens een vreselijk gegil en toen ik naar buiten rende, zag ik Nick huilend en gillend op de grond liggen en zijn arm vol bloed. Mee naar binnen genomen, proberen het bloed af te vegen om te kijken hoe ernstig de schade was en die bleek dus aanzienlijk te zijn.
Cody had hem vol óver de arm ter hoogte van de elleboog en er zaten rondom behoorlijke gaten. Schone theedoek erover heen gegooid en richting huisarts.
Pas bij de huisarts werd het gegil minder en kon ik het verhaal eruit krijgen. Nou ja, niet het hele verhaal, alleen 'dat hij Cody had gepest' (100.000x gewaarschuwd :jank: !).
Mijn eerste reactie 'hond eruit!', maar toen ik wat gekalmeerd was, vond ik dat niet eerlijk t.o.v. Cody. Het heeft me alleen doen beseffen dat ik nóg voorzichtiger moet zijn. Al is zijn gedrag stukken minder fel sinds hij gecastreerd is (Cody dan, niet Nick :mrgreen: ).
Al met al heeft het Nick zijn zomer behoorlijk verpest omdat hij bijna 6 weken met z'n arm in verband/mitella moest lopen en niet kon zwemmen :wink: .
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

massam schreef:
*Linda* schreef:
MARC_S schreef:

Jij geeft een kind dus de status al rang-hogere terwijl hij of zij deze in de ogen van de hond absoluut niet heeft. Komt bij mij in het straatje oude hond de baas laten zijn want hij is hier al zo lang. Ook al is de "nieuwe" hond potiger en geestelijk sterker. Klopt gewoon niet. Je hebt die status of je hebt die niet. Dat is niet iets wat je als eigenaar aan je honden op kunt leggen. Cleo heeft die status en die heeft ze verdient.
en dat kun je dus wel.

google even op "afhankelijke rang"

al hebben zowel ik als eline het al uitgelegd
Ik weet hoe het zit, alleen dan krijg je dus, zoals ook al aangegeven door anderen, de situatie dat als je erbij bent, alles koek en ei is en zodra je je hielen licht, er geniepig van alles wordt gedaan. Daar pas ik voor. Natuurlijk mogen de honden bepaalde dingen niet bij de kinderen en dat wéten ze hoor en nee, dat doen ze ook niet even snel als ik of mijn vriend de was ophangen of whatever.
laeken
Zeer actief

*Linda* schreef:
MARC_S schreef:
Zolang ik de baas ben en ik de regels maak denk ik dat het voor een hond geen enkel probleem is te leven naar mijn regels. Honden geef je toch ook geen vrij spel met de katten, je andere dieren en in mijn ogen dus ook niet met je kinderen.
Dat is gewoon makkelijk praten. Kun jij een volwassen reu in huis nemen met Dapper onder het mom "hij heeft maar te luisteren"? Nee dus. Heeft niets met vrij spel te maken maar alles met leefbaarheid voor beide partijen.
Jawel, dat kan dus wel. Dapper kan los met Eline en Nelson wandelen op de zandvlakte als hij maar onder controle staat en weet dat hij niks moet flikken. Daarvoor moet hij dus wel onder appel staan en even toegankelijk zijn zodat hij weet wat hij wel en niet kan doen. Buiten op straat met onverwachte situaties kan dat niet. Zien wij de hond eerst dan kan hij er ook vlak langs lopen of kan hij zelfs besnuffeld worden zolang hij onder appel staat.

Als ik in huis Cleo verbied op Eva te brommen en zich te gedragen dan zal ze dat dus ook doen. Vraag me niet wat ze doet als ik mijn kont keer. Wij kunnen wel degelijk gedrag eisen zonder dat de honden doen wat ze willen. We kunnen zelfs de ratten laten lopen op de honden als we ze streng toespreken dat ze niks moeten flikken. Dat terwijl ze ratten doden als die loslopen en we niet zouden opletten :ok:

Daarnaast hebben we het over normale honden. Een hond als Dapper die reuen aanvalt is sowieso iets anders als een hond die met je kind moet wonen. Ik neem aan dat niemand een hond constant moet laten weten niet het kind aan te vallen want wat doet die hond in hemelsnaam bij dat kind? Zolang de hond geen echt agressief gedrag naar het kind toont meer dan grommen en happen in bepaalde situaties dan is dat makkelijk te beheersen door de hond rondom dat fenomeen ranglager te zetten en te laten weten wat je van hem verwacht.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

ranetje schreef: Wat een duidelijk signaal heeft die Berner laten zien Marc !!
Yep, hij ging altijd op ons rijden, ons omklemmen en op de grond duwen. In de tuin spelen zonder toezicht bij die hond was dus geen optie voor mijn ouders. Als ik ging rennen dan rende hij me standaard omver als mijn pa er niet was. De hond gaf duidelijk aan geen enkel respect voor ons te hebben als individu en ranghoger te zijn. Hij was wel vrij van enige agressie naar ons natuurlijk. Hij heeft mijn zus een keer gillend over het grind 100 meter meegesleurd omdat die de riem niet los wilde laten. :N: :smile: Zij was niks voor hem als hij iets wilde doen.

Met mijn pa erbij dus niet. Dan moest hij zich gedeisd houden en rijden ed strafte hij streng af. Dan werd de hond bij zijn kladden gepakt en van ons afgetrokken en weggebruld. No bullshit! Dat wist die hond en daarom was hij extreem zacht en geduldig met ons onder toezicht. Dat was bij hem met alles zo. De andere dieren idem. Andere honden ook. Hem moest verteld worden wat en wie hij moest accepteren en daarin kon hij geen vrij spel hebben gezien zijn zeer dominante en eigenwijze aard. :ok: Toch was het een gouden hond.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Eline* schreef:
Een hond snapt dat prima en ik ben het dan ook volledig met Marc eens. Waarom denk je dat er relatief zo weinig bijtincidenten zijn tussen honden en kinderen? Overigens; als meerdere zien doet een hond niet, maar hij weet wel dat het kind de steun van de baas heeft en dat hij zich dus met gepast respect hoort te gedragen.
Zo zie ik het ook.Ik denk overigens niet dat je van een hond zomaar iets kunt eisen, eerder aanleren, in dit geval door voorbeeldgedrag.
Ik heb nooit in hoeven grijpen tussen hond en kinderen dus ik heb geen negatieve ervaring hiermee.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik vind dat iedereen moet kunnen mee discusseren maar het lijkt mij dat als je geen kinderen heb, dus niet de ervaring heb van 24/7 kind en hond in 1 huis dat het moeilijk mee praten is in deze discussie. Je kan namelijk niet 24 uur pd zowel kind als hond in de gaten houden of aanwezig zijn. Nogmaals ik praat niet over echte ukkies.
Dat zou inhouden dat als jij gaat plassen, je aan je kind moet vragen de kamer te verlaten en pas terug mag komen als je klaar bent.
Op het moment dat 1 van mijn honden moet waarschuwen houd in dat het kind fout zit en als ik in zo een situatie de hond ga corrigeren dat de hond op een gegeven moment als dit te vaak gebeurd, ook het respect naar jou als roedelleider verliest. Een hond kan zich schikken maar wel tot een bepaalde hoogte (die afhangt van de hond zelf). Dat worden honden dat zodra ze de kans krijgen uit te halen (en dan is het niet meer corrigeren) op het moment dat kind en hond alleen zijn want het kind zorgt ervoor dat de roedelleider hem afbrand elke keer weer.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
*Linda*
Zeer actief

chrico schreef:Ik vind dat iedereen moet kunnen mee discusseren maar het lijkt mij dat als je geen kinderen heb, dus niet de ervaring heb van 24/7 kind en hond in 1 huis dat het moeilijk mee praten is in deze discussie. Je kan namelijk niet 24 uur pd zowel kind als hond in de gaten houden of aanwezig zijn. Nogmaals ik praat niet over echte ukkies.
Dat zou inhouden dat als jij gaat plassen, je aan je kind moet vragen de kamer te verlaten en pas terug mag komen als je klaar bent.
Op het moment dat 1 van mijn honden moet waarschuwen houd in dat het kind fout zit en als ik in zo een situatie de hond ga corrigeren dat de hond op een gegeven moment als dit te vaak gebeurd, ook het respect naar jou als roedelleider verliest. Een hond kan zich schikken maar wel tot een bepaalde hoogte (die afhangt van de hond zelf). Dat worden honden dat zodra ze de kans krijgen uit te halen (en dan is het niet meer corrigeren) op het moment dat kind en hond alleen zijn want het kind zorgt ervoor dat de roedelleider hem afbrand elke keer weer.
Juist.
*Linda*
Zeer actief

MARC_S schreef:
*Linda* schreef:
MARC_S schreef:
Jawel, dat kan dus wel. Dapper kan los met Eline en Nelson wandelen op de zandvlakte als hij maar onder controle staat en weet dat hij niks moet flikken. Daarvoor moet hij dus wel onder appel staan en even toegankelijk zijn zodat hij weet wat hij wel en niet kan doen. Buiten op straat met onverwachte situaties kan dat niet. Zien wij de hond eerst dan kan hij er ook vlak langs lopen of kan hij zelfs besnuffeld worden zolang hij onder appel staat.

Als ik in huis Cleo verbied op Eva te brommen en zich te gedragen dan zal ze dat dus ook doen. Vraag me niet wat ze doet als ik mijn kont keer. Wij kunnen wel degelijk gedrag eisen zonder dat de honden doen wat ze willen. We kunnen zelfs de ratten laten lopen op de honden als we ze streng toespreken dat ze niks moeten flikken. Dat terwijl ze ratten doden als die loslopen en we niet zouden opletten :ok:
En dat laatste is nu precies wat ik bedoel. Zodra jij je kont keert is het gedaan met de rust. Ik streef naar een situatie die voor beide partijen een stuk aantrekkelijker is om in te leven, wat inhoudt dat als ik naar de wc ga, de honden en kinderen gewoon in één ruimte kunnen blijven omdat er geen onderliggende frustraties aanwezig zijn die dan even mooi vergeldt kunnen worden.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

MARC_S schreef:Als ik in huis Cleo verbied op Eva te brommen en zich te gedragen dan zal ze dat dus ook doen. Vraag me niet wat ze doet als ik mijn kont keer. Wij kunnen wel degelijk gedrag eisen zonder dat de honden doen wat ze willen. We kunnen zelfs de ratten laten lopen op de honden als we ze streng toespreken dat ze niks moeten flikken. Dat terwijl ze ratten doden als die loslopen en we niet zouden opletten :ok:

Daarnaast hebben we het over normale honden. Een hond als Dapper die reuen aanvalt is sowieso iets anders als een hond die met je kind moet wonen. Ik neem aan dat niemand een hond constant moet laten weten niet het kind aan te vallen want wat doet die hond in hemelsnaam bij dat kind? Zolang de hond geen echt agressief gedrag naar het kind toont meer dan grommen en happen in bepaalde situaties dan is dat makkelijk te beheersen door de hond rondom dat fenomeen ranglager te zetten en te laten weten wat je van hem verwacht.
Je kunt dat toch alleen maar verwachten zo lang je er bij bent?
Het zou de hond er niet van hoeven weerhouden als je er niet bij bent toch?

Uit nieuwschierigheid:
Is het een voorbeeld? Of verbied je Cleo echt om te brommen op Eva?
En zo ja, heb je daar een speciale reden voor?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

ik denk dat het sterk van het karakter kind en karakter hond afhangt in welke mate ze dingen van elkaar pikken.
zeker is denk ik wel dat jonge mensenkinderen lager dan de hond staan. baby`s zullen bij sommige honden nog wel soort van puppykrediet hebben. later gaat een kind misschien in de box als de moeder even naar het toilet moet ofzo. dus dan zal er niet zo snel een conflict tussen kind en hond zijn.
als het kind ouder wordt, zul je regels voor het kind hebben. ook met betrekking tot de hond.

heb je een hond die continu wil laten zien aan je kind dat hij ranghoger is, lijkt me dit een heel enge situatie. er zijn ook honden die het kind uitzichzelf al uit de weg gaan, of gewoon tegen het kind doen.

een hond die zich dus continu wil laten gelden tegen het kind, wat dus tot problemen lijdt als je even weg bent, zou ik overwegen te herplaatsen. ik zeg dit kinderloos. dus ik zou niet weten wat ik zou doen. het lijkt me een erg moeilijke situatie.

ook lijkt me het zo, dat ook kinderen tot de roedel behoren, en ze niet snel agressief zullen doen. wel eens een grom, maar echt bijten daar moet een kind wel wat voor gedaan hebben. ik blijf het een heel eng idee vinden, jonge kinderen alleen met de hond.
truusje
Zeer actief
Contacteer:

Nu heb ik cockers die hier geboren zijn of als pup hier zijn komen wonen die meteen tussen de kinderen zaten en zitten. Beide partijen zijn helemaal aan elkaar gewend.
Het is natuurlijk heel wat anders als je een herplaatser in huis neemt, die mss helemaal nog niet aan kinderen is gewend. Lijkt mij geen makkelijke opgave. Maar ook dan zou ik geen correcties van de hond tolereren.

Onlangs waren de teven loops, dan liggen de dames regelmatig in de clinch. Ik laat ze begaan, maar als ik het zat ben of ze worden te fel [ jaja ook cockertjes :mrgreen: ] dan kom ik er tussen en dan is het afgelopen met de flauwekul.

Honden en hele kleine kinderen is heavy, vond ik en nam idd het kind of de honden mee naar de wc. Daarbij was de bench soms handig en ook de box bood wel eens uitkomt. Nu de kinderen groter zijn gaat het eigenlijk veel gemakkelijker, ben niet bang, als ik ze even alleen laat dat er correcties gaan plaatsvinden, van beide kanten niet.
Afbeelding

laeken
Zeer actief

chrico schreef:Ik vind dat iedereen moet kunnen mee discusseren maar het lijkt mij dat als je geen kinderen heb, dus niet de ervaring heb van 24/7 kind en hond in 1 huis dat het moeilijk mee praten is in deze discussie. Je kan namelijk niet 24 uur pd zowel kind als hond in de gaten houden of aanwezig zijn. Nogmaals ik praat niet over echte ukkies.
Hangt erg van het hondje af. Hondje van vrienden van mij beet twee keer kindje in het gezicht dat bij zijn bezit kwam. Zijn bezit kan alles zijn. Van bank tot gevonden slakkenhuis. Correcte correcties? Moet kindje maar niet bij de bank komen?
Hangt dus nogal van de hond af.

Verder denk ik niet dat mijn honden mijn redenen voor correcties afwegen op redelijkheid en daarna een beslissing gaan nemen op mijn wel of niet leiderwaardig zijn. Ze nemen het zoals het gaat denk ik zelf.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

ranetje schreef:
MARC_S schreef:Als ik in huis Cleo verbied op Eva te brommen en zich te gedragen dan zal ze dat dus ook doen. Vraag me niet wat ze doet als ik mijn kont keer. Wij kunnen wel degelijk gedrag eisen zonder dat de honden doen wat ze willen. We kunnen zelfs de ratten laten lopen op de honden als we ze streng toespreken dat ze niks moeten flikken. Dat terwijl ze ratten doden als die loslopen en we niet zouden opletten :ok:

Je kunt dat toch alleen maar verwachten zo lang je er bij bent?
Het zou de hond er niet van hoeven weerhouden als je er niet bij bent toch?

Uit nieuwschierigheid:
Is het een voorbeeld? Of verbied je Cleo echt om te brommen op Eva?
En zo ja, heb je daar een speciale reden voor?
Die hond ging ons ook omver rennen en op ons rijden als er niemand bij was. Kleine kinderen moet je dus niet alleen laten met de meeste honden :mrgreen: Onze pointer wel, daar mochten wij rustig bij in de mand kruipen als mijn moeder in de tuin zat. Dat beest beet nog geen gat in een pakje boter als je het tegen de tanden zou drukken. Liefste ziel van de wereld was dat.

Uiteraard geen verbod op grommen hier. :wink: Hier moeten ze alles zelf uitzoeken omdat we ze samen los ook alleen laten. Tussen de honden moet mijn aan of afwezigheid dus geen rol van betekenis spelen.
Afbeelding
iones
Zeer actief

truusje schreef: Maar ik, als ranghoogste, bepaalt in mijn huis, wie hier ranghogere of ranglagere is. Die beslissing neem ik en niet mijn hond.
En ik bepaal dat mijn kind hoger in rang staat dan mijn hond.

De honden onderling regelen dat zelf natuurlijk, maar ook dan zijn er situaties waarbij ik ingrijp, omdat ik het welletjes vind.
Dat kun je niet bepalen want zo werkt het nu eenmaal niet. Denk je nu werkelijk dat je de natuurwetten kunt veranderen omdat je een mens bent? Als jij niet in de buurt bent, is jouw kind niet hoger in rang dan de hond. Dat krijg je je hond nooit aan het verstand.
Eline* schreef: Een hond snapt dat prima en ik ben het dan ook volledig met Marc eens. Waarom denk je dat er relatief zo weinig bijtincidenten zijn tussen honden en kinderen? Overigens; als meerdere zien doet een hond niet, maar hij weet wel dat het kind de steun van de baas heeft en dat hij zich dus met gepast respect hoort te gedragen.
Ook in de afwezigheid van de ouder/alfa?

MARC_S schreef: Honden geef je toch ook geen vrij spel met de katten, je andere dieren en in mijn ogen dus ook niet met je kinderen. .
Maar een garantie heb je niet. De kans is kleiner overigens dat het andere huisdier ofwel kat de hond iets flikt dan dat een kind dat doet. En kinderen weten wel vaker dat iets niet mag maar dan doen ze het tóch achter je rug om. En dan mag de hond zich dus niet verdedigen, de hond moet alles pikken omdat jij vindt dat hij lager in rang staat? Lekker eerlijk! WAnt kijk, daar ging het verhaal om:
Dat het kind gebeten wordt door de hond in je afwezigheid en het kind wijst de hond aan als schuldige. De hond zou het kind willen aanwijzigen als schuldige, maar hij kan dat niet, en als hij het al zou kunnen, werd het niet gehoord
chrico schreef:Ik vind dat iedereen moet kunnen mee discusseren maar het lijkt mij dat als je geen kinderen heb, dus niet de ervaring heb van 24/7 kind en hond in 1 huis dat het moeilijk mee praten is in deze discussie.
Ik ben overigens verder wel eens met wat je zegt hoor, maar dat had je misschien wel gemerkt. MAar vind je dat ik dan dat ik er ook niet over mee kan praten omdat ik geen kinderen heb? Ik weet hoe kinderen kunnen zijn, ik ben zelf een kind geweest. En ik ken honden. Ik weet ook nog hoe mijn moeder daarmee om ging, met hond en kind.
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

ik vind het wel interessant om te lezen. Waarschijnlijk omdat ik nu Martijn bijna drie is wat vaker tegen deze situatie aanloop.

Ik vind het overigens wel moeilijk. Tommie is een schat van een hond, ik kan met hem lezen en schrijven. Maar hij is wel een ongecastreerde terriërreu in doen en laten. Niet dat we daar last van ondervinden, want het is een goedsul eerste klas. Maar zo nu en dan een grom; dat doet ie wel. Nou vind ik dat ik dat ook nog moet nuanceren, ik vind het meer een chagrijnige brom van 'moet dat nou' in plaats van een 'hou op of ik grijp je' brom. Hij zou er ook eerder voor kiezen om weg te gaan dan te bijten. Maar dat grommetje; that's tommie. :19: En ik ken hem, ik zeg dat hij moet wegwezen en stuur hem naar zijn plaats op de gang. Opgelost. Ik denk niet dat ik dat grommen ga verbieden, het voelt niet juist om dat te doen. Ik denk dat ik hem dan alleen maar meer op 'scherp' zou zetten, omdat hij dan ook niet meer zeker is van wat ik wel of niet goed vind.

God, doe mij Miah dan maar. :mrgreen: Die muts is zo ontzettend makkelijk met m'n kinderen, die heeft echt nog nooit of te never gegromt, ook al ligt alles bovenop haar. Prachtig vind ze dat.
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

overigens moet ik wel zeggen, als één van mijn honden bijt is het einde verhaal voor ze. Wiens schuld het ook is. Ik heb een gezin en mijn kinderen gaan voor. Ook al is het de schuld van het kind, op dat moment vind ik het niet meer verantwoord om ze samen in huis te houden.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

MARC_S schreef:
Hangt erg van het hondje af. Hondje van vrienden van mij beet twee keer kindje in het gezicht dat bij zijn bezit kwam. Zijn bezit kan alles zijn. Van bank tot gevonden slakkenhuis. Correcte correcties? Moet kindje maar niet bij de bank komen?
Hangt dus nogal van de hond af.

Verder denk ik niet dat mijn honden mijn redenen voor correcties afwegen op redelijkheid en daarna een beslissing gaan nemen op mijn wel of niet leiderwaardig zijn. Ze nemen het zoals het gaat denk ik zelf.
In deze discussie gaat het over verder normale honden zonder drang tot. Dus geen honden met een complex of weet ik het welk gedrag erbij bedacht word.
Als ik dit hoor dan denk ik, die vriend weet niet waar hij mee bezig is door zijn kind hieraan bloot te stellen. Zou hetzelfde zijn om een kind bij een voerbak te plaatsen bij een hond met voernijd.

Prima als je dat zo denkt en als het zo werkt bij jou :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”