Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veranderen van de beet

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Veranderen van de beet

Ongelezen bericht door sirene »

Bij naakthonden komt het zeer regelmatig voor dat de beet veranderd van schaargebit naar tang of zelfs naar onderbeet.
En niet in het eerste jaar maar juist nog daarna.
Eerst geloofde ik het niet maar ik heb het nu zelf gezien bij een aantal honden. Die hadden echt een perfect schaargebit met 1,5 jaar en hebben nu met bv 3 jaar een tanggebit of onderbeet.
Ik ken zelfs een hondje die pas met een jaar of 5 een onderbeet kreeg.

Zijn er meer rassen waarbij dit voorkomt ? Iemand een idee hoe dit kan ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik ken het van een foxhound die met een maand of 20 ineens een ondervoorbeet kreeg.
ik ken het ook van de basenjis, die moeten een nauw schaargebit hebben en een duidelijke kin, dus wat je hierdoor vaak krijgt zijn tanggebitten of lichte ondervoorbeetjes, bij 2 van mijn pups heb ik het andersom gehad dat ze een onderbeetje hadden met 6 weken en anderhalf jaar later hadden ze wél een schaargebit :19:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Beike heeft een tang-gebit maar voor zover ik weet had hij dat al bij de geboorte ( kwam ik later pas achter).

Misschien is het mede veroorzaakt door de 2 hoektanden die er te laat uitkwamen??
De blijvende tanden waren er al en de melktanden ook.
Op het laatste moment ( voordat de dierenarts ze eruit zou halen), vielen ze er beiden uit, tijdens een stoeipartij met een andere hond.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Naakthonden hebben niet altijd (of nooit?) een volledig ontwikkeld gebit, je hebt dus tussen de tanden en kiezen meer ruimte. Kan het niet zo zijn dat in de loop van de tijd de ruimte tussen de tanden en kiezen kleiner wordt doordat tanden en kiezen meer de ruimte nemen?
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Wat ik hier merk bij Frencey, zij had een heel mooi schaargebit, maar sinds ze bij ons ook bevleesde botten krijgt enzo is haar onderkaak een stuk sterker geworden. Ze heeft nog steeds wel een schaargebit, maar nu een stuk krapper...
Ze kwam bij ons toen ze 2 jaar oud was en vanaf toen is ze overgestapt op de vleesbotten. Sindsdien is haar onderkaak dus verandert.
Groetjes,
Wendy
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik heb altijd de indruk dat de onderkaak relatief langer doorgroeit. Of dat echt zo is weet ik niet, maar pups die redelijk ruimte hebben, krijgen over het algemeen een goed scharend gebit bij ons, terwijl pups met krappe gebitten vaak richting tang gaan.

Ondervoorbijters zie je zelden bij jachthonden.
Tanggebitten dus wel, en het is niet gewenst (al snap ik niet waarom, maar dit terzijde).

Veel honden die op een jaar een perfect scharend gebit hebben, krijgen na een jaar of drie, vier toch een krap scharend gebit.
Je kunt dus beter een ruim gebit hebben, dat blijft over het algemeen wel mooi scharen.
Soms staan er na een aantal jaren ook opeens twee tandjes tang (midden onder). Geen idee hoe dat kan :denken:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

Nog niet van gehoord.
Was het maar waar, dan had Shena misschien nu een goed gebit :mrgreen:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Margo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Margo »

Volgens mij ligt het niet aan het aantal kiezen en tanden (of gaten), maar inderdaad aan de groei van de onder en bovenkaak. Ik heb me wel eens laten vertellen dat die elk op een ander gen zitten (zeg ik dat nu goed?)
Groetjes van Margo
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Margo schreef:Volgens mij ligt het niet aan het aantal kiezen en tanden (of gaten), maar inderdaad aan de groei van de onder en bovenkaak. Ik heb me wel eens laten vertellen dat die elk op een ander gen zitten (zeg ik dat nu goed?)
Ja, dat heb ik inderdaad ook vaker gehoord. Zoals iemand hierboven ook al ergens schreef. De onder-en bovenkaak groeien onafhankelijk van elkaar. En de onderkaak groeit langer door.
Maar toch niet meer als ze 1,5 jaar zijn geweest ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Ik heb altijd de indruk dat de onderkaak relatief langer doorgroeit. Of dat echt zo is weet ik niet, maar pups die redelijk ruimte hebben, krijgen over het algemeen een goed scharend gebit bij ons, terwijl pups met krappe gebitten vaak richting tang gaan.

Ondervoorbijters zie je zelden bij jachthonden.
Tanggebitten dus wel, en het is niet gewenst (al snap ik niet waarom, maar dit terzijde).

Veel honden die op een jaar een perfect scharend gebit hebben, krijgen na een jaar of drie, vier toch een krap scharend gebit.
Je kunt dus beter een ruim gebit hebben, dat blijft over het algemeen wel mooi scharen.
Soms staan er na een aantal jaren ook opeens twee tandjes tang (midden onder). Geen idee hoe dat kan :denken:
Ik zie dus precies hetzelfde gebeuren hier.
Icha had toen ze hier kwam een perfect schaargebit (3 jaar oud). Later gingen twee snijtandjes tang staan. Nu zijn die 2 tandjes helemaal weggesleten. (6,5 jr)

Qhilla had een ruim schaargebit en dat is nu mooi schaar.
Echt vaag. Dat kan toch niet met groeien te maken hebben ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

maitestar schreef:Wat ik hier merk bij Frencey, zij had een heel mooi schaargebit, maar sinds ze bij ons ook bevleesde botten krijgt enzo is haar onderkaak een stuk sterker geworden. Ze heeft nog steeds wel een schaargebit, maar nu een stuk krapper...
Ze kwam bij ons toen ze 2 jaar oud was en vanaf toen is ze overgestapt op de vleesbotten. Sindsdien is haar onderkaak dus verandert.
Het kan, maar dat is hier niet de reden van het verschuiven.
Hier is van twee honden de beet verschoven en die kregen juist allebei rauw in Peru ook.
Kori kreeg brokken in Peru en die is hier overgestapt maar daar is juist niets veranderd (aan haar prachtige schaargebit ! :mrgreen: (moest ik even zeggen hoor, die is zo mooi voor een naker ;o)
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Tamara. schreef:Naakthonden hebben niet altijd (of nooit?) een volledig ontwikkeld gebit, je hebt dus tussen de tanden en kiezen meer ruimte. Kan het niet zo zijn dat in de loop van de tijd de ruimte tussen de tanden en kiezen kleiner wordt doordat tanden en kiezen meer de ruimte nemen?
Ik dacht ook dat de hoeveelheid tanden en kiezen er mee te maken hadden. De onderkaak is zowiezo wat klein en de tanden liggen vaak wat platter dan bij gewone honden. Maar nu lees ik dus dat het bij veel meer rassen voorkomt.
Ik ben echt benieuwd hoe dat komt.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Dat komt omdat bot druk nodig heeft om volledig in stand te blijven. Omdat een naakthond delen van het gebit mist is er een groot aantal plaatsen waar geen druk op het bot in de kaak zit.
Om bv een gebroken poot goed en met sterk bot te laten genezen moet een hond erop staan. Vandaar dat ze vaak voor pennen kiezen bij ingewikkelde breuken. Zou de hond geen druk op de poot zetten dan zou het bot niet sterk en dik worden. Hij moet er dus juist op staan, vandaar de pinnen en de stalen frames rondom gecompliceerde breuken die tijd kosten.

Mensen zonder tanden krijgen ook een meer en meer terugtrekkende kaak omdat de druk van de tandwortel en de tand zelf wegvalt. Daarom zie je dus vaak dat mensen met een gebit een steeds kleinere mondpartij krijgen :wink:

Bij jouw honden zal dat niet anders zijn verwacht ik en dus zal de kaak met de minste kiezen ook eerder wat kleiner worden in de loop van de tijd. Ik denk dus niet dat de overbeet bv zal ontstaan door een langer geworden bovenkaak. Eerder een verkorte onderkaak.

Hier is overigens precies het tegenovergestelde gebeurd. Eva had een overbeet en een vrij iel onderkaakje tijdens de groei en het wisselen. Toen kreeg ze enorme kiezen en hoektanden en is er botontwikkeling geweest waardoor ze nu een vrij zware onderkaak heeft en een perfect schaargebit :ok:
Afbeelding
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

O wat gek. Ik had er nog nooit van gehoord dat dat zo laat nog kan gebeuren. Bij Chihuahua's is het gebit na 8 maanden wel het blijvende gebit dacht ik. Alleen staan de tanden soms scheef (doordat de melktandjes er niet uitvallen en ze te laat getrokken worden). Keeffer is van een tanggebit naar een schaargebit gegaan, en dat vond ik eigenlijk wel zonde. Met 7 maanden had hij alles gewisselt en toen besloot dat gebit om maar een schaargebit te worden. :smile: Toen hij nog een tanggebit had had hij aan de buitenkant een vierkanter bekkie, dat vond ik net wat mooier.
xx Marr en Keeff
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik denk dat deze naakthond al heel lang geen tanden meer heeft. Gevolg, kaakbeen lost langzaam op.

Afbeelding

Hier zelfde verhaal maar dan een mens.

Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Hier zie je het weer heel goed bij Eva, net doorgewisseld. Heel kort en iel onderkaakje :N:

Afbeelding

Nu na het doorwisselen, mooie volle onderkaak die veel dikker en langer is geworden met de dikke tanden erin:

Afbeelding
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Mooi uitgelegd Marc :ok: Ik zat ook al te denken hoe het kwam want bij de BM groeit de onderkaak ook langer door maar dat het met de druk te maken had, wist ik niet.

Het lijkt me wel duidelijk nu, zeker na jouw foto's.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”