Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vooruit sturen bij IPO
Moderator: moderatorteam
- Gaia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xPuli
- Aantal honden: 1
vooruit sturen bij IPO
Ik heb een vraag, bij de knpv moet de hond vooruit gestuurd worden naar een pion. Daar moet hij gaan liggen en vervolgens weer terug geroepen worden. De pion wordt dus een herkennings punt voor de hond om in 1 rechte lijn daarnaar toe te vliegen.
Nu IPO de hond wordt gewoon vooruit gestuurd zonder pion, zonder enig herkennings punt. Hoe leren jullie dit aan?
Op dit filmpje is het te zien op 2:08:
Nu IPO de hond wordt gewoon vooruit gestuurd zonder pion, zonder enig herkennings punt. Hoe leren jullie dit aan?
Op dit filmpje is het te zien op 2:08:
Laatst gewijzigd door Gaia op 28 aug 2008 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik weet niet hoe het bij IPO gaat, maar in de jacht wordt er bijvoorbeeld een wit paaltje gebruikt en wordt de hond gericht met een uitgestoken hand.
Het paaltje wordt afgebouwd tot het punt waarop de hond begrijpt dat de hand de richting aangeeft en blijft doorlopen tot hij een stop- of zoekfluitje krijgt.
Je eigen houding, de stand van je voeten en in welke mate de hond daar evenwijdig aan zit is overigens het belangrijkste.
Ik zie zat honden die in aanvang scheef naast zitten en dus een perfecte vooruit lopen maar daar wel voor worden gecorrigeerd omdat de baas denkt dat de hond afwijkt
Het paaltje wordt afgebouwd tot het punt waarop de hond begrijpt dat de hand de richting aangeeft en blijft doorlopen tot hij een stop- of zoekfluitje krijgt.
Je eigen houding, de stand van je voeten en in welke mate de hond daar evenwijdig aan zit is overigens het belangrijkste.
Ik zie zat honden die in aanvang scheef naast zitten en dus een perfecte vooruit lopen maar daar wel voor worden gecorrigeerd omdat de baas denkt dat de hond afwijkt

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Gaia
- Zeer actief
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
Met Jan heb ik het aangeleerd met zn bal.
Ik gaf mijn trainer heel zichtbaar voor Jan de bal en hij legde die overdreven duidelijk op de plaats waar Jan naartoe moest.
Ik had Jan aan de riem en gaf hem het commando zo gauw de bal er lag.
Hij ging als een speer maar het probleem was dat ie ging zoeken naar zn bal als die in het gras lag.
Mijn trainer heeft toen een soort tentharing verbouwd, die in het gras gestoken en de bal daar zichtbaar aan opgehangen en het probleem was opgelost.
We hebben eerst het vooruit aangeleerd en toen dat er goed inzat pas het afgaan op die plek.
Ik gaf mijn trainer heel zichtbaar voor Jan de bal en hij legde die overdreven duidelijk op de plaats waar Jan naartoe moest.
Ik had Jan aan de riem en gaf hem het commando zo gauw de bal er lag.
Hij ging als een speer maar het probleem was dat ie ging zoeken naar zn bal als die in het gras lag.
Mijn trainer heeft toen een soort tentharing verbouwd, die in het gras gestoken en de bal daar zichtbaar aan opgehangen en het probleem was opgelost.
We hebben eerst het vooruit aangeleerd en toen dat er goed inzat pas het afgaan op die plek.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Inderdaad begin je met een herkenningspunt. Paaltje, tegel waarop de beloning ligt etc. Eerst op korte afstand, dan afstand steeds verder opbouwen.
Bij ons stond er ook een goal
omdat Harry destijds op het hoogste nivo wedstrijden liep en die doorgaans op voetbalvelden zijn (NK, WK etc)
Ik ben met Biène nu ook bezig met het vooruitsturen(ivm basiscertificaat wat ik met haar wil gaan doen). Heb het nu een keer of 6 gedaan en ze gaat al als een speer op volle afstand en gaat al bijna uit zichzelf liggen.
Bij ons stond er ook een goal

Ik ben met Biène nu ook bezig met het vooruitsturen(ivm basiscertificaat wat ik met haar wil gaan doen). Heb het nu een keer of 6 gedaan en ze gaat al als een speer op volle afstand en gaat al bijna uit zichzelf liggen.

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- PatF
- Vaste gebruiker
Je kunt ook een spoortje in een rechte lijn maken en vervolgens je hond aan een lange lijn op het spoortje aan het zoeken zetten. Op de door jouw gewenste afstand geef je de hond het commando om te gaan liggen. Vervolgens uitbundig belonen.
Als dit goed gaat, bouw je uit met een grotere afstand, totdat je het onaangelijnd kunt doen. Ik heb deze methode gebruikt om de hond bij het voorwerp-revieren bij het voorwerp af te leggen, om meer rust in de oefening te krijgen.
Als dit goed gaat, bouw je uit met een grotere afstand, totdat je het onaangelijnd kunt doen. Ik heb deze methode gebruikt om de hond bij het voorwerp-revieren bij het voorwerp af te leggen, om meer rust in de oefening te krijgen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
ja, en dan heb je een hond die tijdens het speuren gaat liggenPatF schreef:Je kunt ook een spoortje in een rechte lijn maken en vervolgens je hond aan een lange lijn op het spoortje aan het zoeken zetten. Op de door jouw gewenste afstand geef je de hond het commando om te gaan liggen. Vervolgens uitbundig belonen.

ik heb met Ds een pakwerker in de struiken gezet, ze ging vooruit, al meteen vanaf de overkant van het terrein

bij Floyd heb ik de vooruit al aan zijn 3-4 maanden geleerd. Bijtkussentje gelegd, en zo vooruit gestuurd.
De vooruit leer ik wel in alle richtingen aan, zodat ik zeker ben dat ze he commando begrijpen. En niet gewoon in één richting lopen tot ze einde terrein komen.
De 'af' leer ik nooit in combinatie met het vooruit lopen, zodat ze nooit uit eigen beweging gaan gaan liggen.
Vreselijke oefening.
Heb er nog nachtmerries van met Hera.
Die kreeg ik gewoon niet vooruit gestuurd.
Allerlei manieren geprobeerd.
Zolang ze zag dat ik iemand met haar bal vooruit stuurde en ze dus wist dat die bal daar lag ging ze perfect vooruit en ook af.
Maar dat afbouwen van het niet zien dat er iets neergelegd wordt wilde dus niet.
Zolang ze niet zag dat er iemand naar voren liep ging ze ook niet vooruit.
Uiteindelijk ging ze dan wel op een vreselijke manier vooruit. Het halve veld heen en weer overrennend terwijl ik maar 'Vooooooooooooruit 'bleef schreeuwen. Ja zo kwam ze er ook wel alleen vinden ze dat op een examen dna weer niet goed genoeg.....gek he.
Heb er nog nachtmerries van met Hera.
Zolang ze zag dat ik iemand met haar bal vooruit stuurde en ze dus wist dat die bal daar lag ging ze perfect vooruit en ook af.
Maar dat afbouwen van het niet zien dat er iets neergelegd wordt wilde dus niet.
Uiteindelijk ging ze dan wel op een vreselijke manier vooruit. Het halve veld heen en weer overrennend terwijl ik maar 'Vooooooooooooruit 'bleef schreeuwen. Ja zo kwam ze er ook wel alleen vinden ze dat op een examen dna weer niet goed genoeg.....gek he.

- Gaia
- Zeer actief
Ja heel raarestelle schreef:Vreselijke oefening.
Heb er nog nachtmerries van met Hera.![]()
Gaia gaat overigens bijna perfect vooruit. Ben het nu aan het afbouwen met de bal.

- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Ik herken het dat vooruitsturen een vreselijke oefening was. Met Bente trainde ik nog op de 'ouderwetse' manier en zolang zij zeker wist dat er voer was ging ze vooruit, anders niet.
Met Lumi heb ik de Alley-Oop, een perfect hulpmiddel om de hond vooruit te sturen
.
Alley-oop

En zoals gezegd, steeds verder vooruit het hulpmiddel zetten. Op een gegeven moment weet de hond wat je bedoeld en gaat hij vooruit, totdat jij een ander commando geeft.
Met Lumi heb ik de Alley-Oop, een perfect hulpmiddel om de hond vooruit te sturen

Alley-oop

En zoals gezegd, steeds verder vooruit het hulpmiddel zetten. Op een gegeven moment weet de hond wat je bedoeld en gaat hij vooruit, totdat jij een ander commando geeft.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik heb eens gezien hoe vooruit met een voerbakje met één brokje erin werd getraind. Na een paar keer werd het voerbakje weggelaten en op een picknickbankje een eind verderop weggezet.
De eerstvolgende hond stond na het "vooooooruit" commando binnen 2 seconden bovenop de picknickbank
De eerstvolgende hond stond na het "vooooooruit" commando binnen 2 seconden bovenop de picknickbank
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
- renee-uk
- Zeer actief
hahaha ik zie het voor me, prachtig Estelleestelle schreef:Vreselijke oefening.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Ik heb wat voor lul gestaan met die hond tijdens examens.renee-uk schreef:hahaha ik zie het voor me, prachtig Estelleestelle schreef:Vreselijke oefening.

En dan ook die kop tijdens het vooruit sturen, steeds omkijkend 'zo goed vrouwtje?' 'nog verder vrouwtje?' 'jezus vrouwtje, ben ik er nu al?' en ik maar schreeuwen. :N:
Ja dat is dus wel leuk maar haal ik zo'n ding dan weg dan krijg ik mn hond ook niet vooruit.Renske schreef:Ik herken het dat vooruitsturen een vreselijke oefening was. Met Bente trainde ik nog op de 'ouderwetse' manier en zolang zij zeker wist dat er voer was ging ze vooruit, anders niet.
Met Lumi heb ik de Alley-Oop, een perfect hulpmiddel om de hond vooruit te sturen.
Alley-oop
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
bij de IPO, met een balletje... eerst op 1 metertje en steeds verder weg... uiteindelijk afwisselen dan weer wel bal dan weer geen bal.... 
Eerst grote voetbal, daarna fel geel balletje en daarna een balletje die je niet ziet van afstand..

Eerst grote voetbal, daarna fel geel balletje en daarna een balletje die je niet ziet van afstand..

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
toen ik IPO deed, de bal-methode.
Later een hond die ik (gedeeltelijk) PH1 getraind had, vooruit sturen op de tas geleerd. Tas, voor het terugkeren met voorwerp bewaken, wordt aangeleerd met comm. "d'r op". Heb haar dus op de tas vooruitgestuurd met "vooruit" en dr op als hulpcomm ipv met een bal.
Later een hond die ik (gedeeltelijk) PH1 getraind had, vooruit sturen op de tas geleerd. Tas, voor het terugkeren met voorwerp bewaken, wordt aangeleerd met comm. "d'r op". Heb haar dus op de tas vooruitgestuurd met "vooruit" en dr op als hulpcomm ipv met een bal.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
- renee-uk
- Zeer actief
Ik kan dr niks aan doen, zit hier keihard te lachen, ik zie het helemaal voor me....estelle schreef:Ik heb wat voor lul gestaan met die hond tijdens examens.renee-uk schreef:hahaha ik zie het voor me, prachtig Estelleestelle schreef:Vreselijke oefening.
Uiteindelijk ging ze dan wel op een vreselijke manier vooruit. Het halve veld heen en weer overrennend terwijl ik maar 'Vooooooooooooruit 'bleef schreeuwen. Ja zo kwam ze er ook wel alleen vinden ze dat op een examen dna weer niet goed genoeg.....gek he.![]()
En dan ook die kop tijdens het vooruit sturen, steeds omkijkend 'zo goed vrouwtje?' 'nog verder vrouwtje?' 'jezus vrouwtje, ben ik er nu al?' en ik maar schreeuwen. :N:

-
- Zeer actief
- renee-uk
- Zeer actief
Dan heb je dus de kans dat je hond naar de bal gaat zoeken. Is niet zo fijn als ie dat ook bij een examen gaat doenponne schreef:Balletje *op* pion leggen, later pion weghalen en alleen bal in gras leggen.

Als je het zo wil aanleren zou ik de bal weghalen en de pion laten staan.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
de mijne kijkt wel waar de bal kan liggen maar gaat wel direct af... dan krijg je hooguit de opmerking zou iets sneller af kunnen kost misschien een half puntje... dat neem ik dan wel op de koop toe...renee-uk schreef:Dan heb je dus de kans dat je hond naar de bal gaat zoeken. Is niet zo fijn als ie dat ook bij een examen gaat doenponne schreef:Balletje *op* pion leggen, later pion weghalen en alleen bal in gras leggen.
Als je het zo wil aanleren zou ik de bal weghalen en de pion laten staan.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- renee-uk
- Zeer actief
Met de bal in het gras bleef Jan zoeken, met de bal al dan niet aan de omgebouwde tentharing niet.
Als ie er niet hing was ie er niet volgens Jan en hoefde hij ook niet te zoeken.
Denk dat het ook hier zo is als met alles, hondjes reageren allemaal anders en er is niet echt 1 specifieke manier die de beste is.
Als ie er niet hing was ie er niet volgens Jan en hoefde hij ook niet te zoeken.
Denk dat het ook hier zo is als met alles, hondjes reageren allemaal anders en er is niet echt 1 specifieke manier die de beste is.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
oke maar dan ging hij dus wel? Dan is het geen probleem natuurlijk, hier zou hij dus echt niet gaan als hij de bal dan niet zou zien... nu weet hij het niet en gaat dus maar op de gok...renee-uk schreef:Met de bal in het gras bleef Jan zoeken, met de bal al dan niet aan de omgebouwde tentharing niet.
En dit is inmiddels de 3e hond waarmee ik het op deze manier doe en ben er nog steeds heel tevreden over

- renee-uk
- Zeer actief
Ja hij ging wel, het gaan was nooit een probleem, het af gaan wel met de bal in het gras, als die er lag ging hij zoeken, als die er niet lag ging hij ook zoeken en met de bal aan die haring deed ie dat niet. Kwartje viel daarbij denk ik want: geen bal aan de haring dan is ie er niet en hoef ik er ook niet naar te zoeken.malinois schreef:oke maar dan ging hij dus wel? Dan is het geen probleem natuurlijk, hier zou hij dus echt niet gaan als hij de bal dan niet zou zien... nu weet hij het niet en gaat dus maar op de gok...renee-uk schreef:Met de bal in het gras bleef Jan zoeken, met de bal al dan niet aan de omgebouwde tentharing niet.
En dit is inmiddels de 3e hond waarmee ik het op deze manier doe en ben er nog steeds heel tevreden over

-
- Zeer actief
Ik heb een groen, klein, langwerpig tupperware bakje genomen en daar allemaal gaatjes in gemaakt.
In het bakje stukjes biefstuk gedaan en dan gewoon in het vak, op het gras, gelegd. Bakje was niet meer zichtbaar, biefstuk nog wel ruikbaar.
Bij VOOR....stond ie al in het vak. UIT hoefde ik niet meer te roepen en bij AF, lag hij al....en nee.....wij oefenen dit natuurlijk niet in de buurt van 'n pickniktafel.
Zo...had ik eindelijk een goed doel gevonden voor dat domme tupperware bakje! Zelfs Barca kreeg het niet stuk of open.
Barca is een 17 maanden jonge Briard die vaksturen nu heel leuk vindt.
In het bakje stukjes biefstuk gedaan en dan gewoon in het vak, op het gras, gelegd. Bakje was niet meer zichtbaar, biefstuk nog wel ruikbaar.
Bij VOOR....stond ie al in het vak. UIT hoefde ik niet meer te roepen en bij AF, lag hij al....en nee.....wij oefenen dit natuurlijk niet in de buurt van 'n pickniktafel.
Zo...had ik eindelijk een goed doel gevonden voor dat domme tupperware bakje! Zelfs Barca kreeg het niet stuk of open.
Barca is een 17 maanden jonge Briard die vaksturen nu heel leuk vindt.