Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Losloopgebied, rekening houden met?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Geer schreef:In de regel vind ik dat honden in een losloopgebied mogen lopen, aangelijnd of niet aangelijnd, als ze binnen de marges van normale hondencommunicatie kunnen opereren.
Ik kan je verhaal helemaal volgen hoor :ok:

Maar even over bovenstaande; dan krijg je de discussie over wat dan de marges van normale hondencommunicatie zijn, want daar verschillen de meningen nogal over schat ik zo in. :wink:

En ik ben het ook met Jaap eens dat losloopgebieden voor veel honden gebieden zijn om roestige hondentaal op te poetsen of uberhaupt eens te ervaren.

Die moeten m.i. dat in alle redelijkheid en veiligheid kunnen doen. De uitzondering moet niet zijn regel aan de meerderheid op willen leggen :19:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

malinois schreef:...als je weet dat je hond totaal niet luisterd moet je hem niet los laten is mijn mening.
Dat is weer heeel iets anders :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:maar als je weet dat je hond totaal niet luisterd moet je hem niet los laten is mijn mening.
Dat is weer een ander uiterste :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jaap* schreef: Die mensen hebben andere honden waarbij ze dat niet nodig vinden misschien.
dat moeten ze hem niet los laten als je je hond niet onder controle hebt :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
malinois schreef:maar als je weet dat je hond totaal niet luisterd moet je hem niet los laten is mijn mening.
als ik met mn fifi in een losloopgebied loop en ik merk dat hij niet terugkomt als ik hem roep en wegloopt naar andere honden gaat ie vast... zoiets bedoel ik ermee... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:
Jaap* schreef: Die mensen hebben andere honden waarbij ze dat niet nodig vinden misschien.
Maar Malinois, kom op, je weet toch ook... je hebt controle en je hebt controle :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:Die moeten m.i. dat in alle redelijkheid en veiligheid kunnen doen. De uitzondering moet niet zijn regel aan de meerderheid op willen leggen :19:
elke hond heeft het recht om daar los te lopen maar elke eigenaar heeft de verplichting om zn hond onder controle te houden... :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
malinois schreef:
Maar Malinois, kom op, je weet toch ook... je hebt controle en je hebt controle :19:
hier is hier... dat is het enige wat hij hoeft te doen... :19: Je hoort mij niet zeggen dat hij strak moet volgen met zn kop omhoog...
Laatst gewijzigd door malinois op 30 aug 2008 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

malinois schreef:
Ik denk dat jij een iets ander concept met betrekking tot "onder controle" voor ogen hebt dan het gros van de hondeneigenaren.
Felix laat jullie wel met rust zonder dat ik mij daar hoef te bemoeien, geen zorgen. Dat hebben jou honden hem dan allang duidelijk gemaakt :wink:
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Het gaat voor een groot gedeelte ook om het gedrag van de baas. Ik vind het prima als een sociale hond die niet (geheel) onder appel staat losloopt. Maar ik verwacht WEL dat de baas van die hond WEET dat zijn hond niet onder appel staat en daar rekening mee houdt. Door, als hij ziet dat zijn hond blijft dralen bij een hond die daar niet van gediend is, op een drafje aan te komen hollen om zijn hond mee te nemen. Als ik ergens een schurfthekel aan heb dan is het aan die bazen die denken dat IK zijn hond wel zal terugsturen...of zal straffen. Van die bazen die gewoon doorlopen. 'T is niet mijn hond, dus dat doe ik niet.

Ted bijvoorbeeld, die gaat achter paarden aan. Loop ik vlakbij paardenpaden dan lijn ik haar aan. Zie ik een paard aankomen idem. Dan mag het nog zo'n losloopgebied zijn; ik weet van Ted dat ze dat doet. Soms komen we echter plots toch een paard tegen...dan hol ik achter haar aan met een stokje om haar af te leiden, om de ruiter zo snel mogelijk te verlossen van mijn blaffend hoopje hond. 'Appel' hoeft voor mij niet te zijn dat honden aan de voet mee kunnen lopen, wel moeten ze zo in zicht blijven dat je als baas kunt zien wat jouw hond doet zodat je kunt ingrijpen als dat nodig is.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
malinois schreef:
Ik denk dat jij een iets ander concept met betrekking tot "onder controle" voor ogen hebt dan het gros van de hondeneigenaren.
Felix laat jullie wel met rust zonder dat ik mij daar hoef te bemoeien, geen zorgen. Dat hebben jou honden hem dan allang duidelijk gemaakt :wink:
maar Felix dendert ook niet over mijn honden heen denk ik... en ik heb het over dat type honden... (voornl. labjes over het algemeen). Honden die loslopen en op 10 meter blijven staan heb ik totaal geen moeite...
Afbeelding
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

als iedereen zijn eigen hond bij houd is er niks aan de hand
sinds wanneer moeten alle hondjes lief en leuk met elkaar spelen
mijn hond luisterd perfect
en mag van mij dan ook loslopen

als mijn bullmastiff (goedzak eerste klas) naar een andere hond zou afstormen en zou gebeten worden is dat MIJN fout
ik heb dan mijn hond niet onder controle dus moet hij aangelijnd zijn

en frenk ik reageerde ook op jouw vervolg
jij zegt daar als een hond niet los KAN lopen mag hij niet los
Mijn hond kan los
dus gaat hij ook los
alleen wij hebben een verschillende defenitie van wat los KAN is

Een hond kan naar mijn mening los als hij luisterd
en ik heb dat geoefend op een groot omheind terrein en met hele lange lijnen
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:
Frenk schreef:
als ik met mn fifi in een losloopgebied loop en ik merk dat hij niet terugkomt als ik hem roep en wegloopt naar andere honden gaat ie vast... zoiets bedoel ik ermee... :wink:
Waarom moet het niet-luisterende voorbeeld nou weer een "fifi" zijn? :denken:

Nou goed...

Ja, dat snap ik ook wel. Maar zo werkt het niet in de realiteit. Honden zijn ook pubers (tenminste de mijne :N: ) die hun grenzen opzoeken. Daarnaast leert hij er heel veel van om wel "de confrontatie" (kennismaking) met vreemde honden aan te kunnen gaan. Hoe moet hij anders verstandig leren communiceren? Nogmaals, met honden die er "geen zin an" hebben en die hem weggrauwen heb ik nul komma nul problemen. Maar ik zou wel een levensgroot probleem hebben met een hond die de mijne kapotbijt omdat 'ie kennis komt maken in een losloopgebied. :19:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Iedereen mag net zolang zijn normen ventileren of proberen die op te dringen aan een ander, maar ik heb niet de indruk dat jarenlang er over discusieren er toe heeft geleid dat er iets is verandert :19:
Het is net als in het verkeer, die ander heeft het altijd gedaan.
Leer er maar mee te leven.
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Eigenlijk denk ik dat wij een hele gezellige wandeling zouden hebben met z'n allen. Zonder onvertogen woorden en zonder gaten. De honden en de bazen waar het hier om gaat, zowel van de denderaars als de bijterts...ik vermoed zomaar dat die wel wat beters te doen hebben dan op een vrije vrijdagavond over hondjes te keuvelen op een internetforum :wink:
Jaap*
Zeer actief

malinois schreef:... en ik heb het over dat type honden...
Die kom je nu tegen, en die kom je over 10 jaar nog steeds tegen.
Niks aan te doen :19:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
malinois schreef:
Frenk schreef:
Waarom moet het niet-luisterende voorbeeld nou weer een "fifi" zijn? :denken:

Nou goed...

Ja, dat snap ik ook wel. Maar zo werkt het niet in de realiteit. Honden zijn ook pubers (tenminste de mijne :N: ) die hun grenzen opzoeken. Daarnaast leert hij er heel veel van om wel "de confrontatie" (kennismaking) met vreemde honden aan te kunnen gaan. Hoe moet hij anders verstandig leren communiceren? Nogmaals, met honden die er "geen zin an" hebben en die hem weggrauwen heb ik nul komma nul problemen. Maar ik zou wel een levensgroot probleem hebben met een hond die de mijne kapotbijt omdat 'ie kennis komt maken in een losloopgebied. :19:

omdat het beestje een naam moet hebben... oke, tarzan dan...

Honden mogen in mijn ogen hun grenzen opzoeken voor zover ik als baas dat toelaat... dus ik beslis ook of ze naar een andere hond mogen gaan of niet. Er zijn genoeg andere honden om wat van te leren dan die ene...
Voor wat betreft pubers daar geloof ik niet in, een hond kent geen puberteit in mijn ogen maar goed, dat is een andere discussie... :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:Iedereen mag net zolang zijn normen ventileren of proberen die op te dringen aan een ander, maar ik heb niet de indruk dat jarenlang er over discusieren er toe heeft geleid dat er iets is verandert :19:
dan moeten die anderen er ook maar mee moeten leren leven dat hun hondjes een bepaald risico kunnen lopen denk ik dan maar... en nogmaals de mijne zullen echt niet killen of verscheuren... maar die zijn er wel, en ook in losloopgebieden.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
malinois schreef:... en ik heb het over dat type honden...
Die kom je nu tegen, en die kom je over 10 jaar nog steeds tegen.
Niks aan te doen :19:
of ze zijn de verkeerde tegengekomen :wink: maar ik snap wat je bedoeld en daar is ook niks aan te doen die mensen moeten zelf tot inkeer komen
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

malinois schreef:dan moeten die anderen er ook maar mee moeten leren leven dat hun hondjes een bepaald risico kunnen lopen denk ik dan maar...
Precies, daar moet je je ook bij neerleggen. Struisvogelen is eigenlijk nooit handig immers :wink:
Frenk
Zeer actief

pammetje schreef:als iedereen zijn eigen hond bij houd is er niks aan de hand
Pam, echt... Nee, niet alle honden hoeven lief en leuk te spelen :roll: En ij vind dat je met jouw hond daar mag los mag lopen en ik vind dat een risico wat IK niet zou durven nemen. Alleen loopt jouw hond los in een losloopgebied. Dat is al heel iets anders dan het voorbeeld van TS, of niet soms?
als mijn bullmastiff (goedzak eerste klas) naar een andere hond zou afstormen en zou gebeten worden is dat MIJN fout
Nee. Honden horen elkaar niet "zomaar" te bijten. Daar zitten allerlei natuurlijke remmingen op. Als een hond die niet heeft, dan zou IK het risico niet nemen om met die hond in een losloopgebied te gaan lopen.
Mijn hond kan los
dus gaat hij ook los
Dat ging helemaal niet over JOUW hond. Volgens mij zou je niet alles zo op jezelf moeten betrekken :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:nogmaals de mijne zullen echt niet killen of verscheuren... maar die zijn er wel, en ook in losloopgebieden.
Weet je dat ik dat een heel beangstigend idee vind? :N:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Jaap* schreef:Iedereen mag net zolang zijn normen ventileren of proberen die op te dringen aan een ander, maar ik heb niet de indruk dat jarenlang er over discusieren er toe heeft geleid dat er iets is verandert :19:
Ik denk dat er wel wat kan veranderen. Tenminste, door hier te lezen kan ik me beter inleven in iemand met een hele kleine hond of iemand met een hond die niet sociaal is, bijvoorbeeld.
En als ik dan in een losloopgebied zo'n kleine (missschien bange) hond tegenkom of een niet-zo-sociale aangelijnde dan denk ik even terug wat eigenaren hebben geschreven en houd ik er eerder, bijna als vanzelf rekening mee.

Als dat voor mij zo geldt zal dat wellicht voor een ander ook zo zijn. (Of ik ben een naieve wereldverbeteraar, dan kan ook... :wink: ).
Afbeelding
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

Frenk schreef:
pammetje schreef:als iedereen zijn eigen hond bij houd is er niks aan de hand
Pam, echt... Nee, niet alle honden hoeven lief en leuk te spelen :roll: En ij vind dat je met jouw hond daar mag los mag lopen en ik vind dat een risico wat IK niet zou durven nemen. Alleen loopt jouw hond los in een losloopgebied. Dat is al heel iets anders dan het voorbeeld van TS, of niet soms?
Nee. Honden horen elkaar niet "zomaar" te bijten. Daar zitten allerlei natuurlijke remmingen op. Als een hond die niet heeft, dan zou IK het risico niet nemen om met die hond in een losloopgebied te gaan lopen.
Mijn hond kan los
dus gaat hij ook los
Dat ging helemaal niet over JOUW hond. Volgens mij zou je niet alles zo op jezelf moeten betrekken :wink:
beste frenk
zal het je ff uitleggen
ik geloof dat dit topic al zover is dat het er gewoon om gaat dat het ene gedeelte vind dat een hond die niet met andere kan nooit in een losloopgebied mag komen
het andere gedeelte vind dat dat een je een hond onder controle moet hebben voordat je hem loslaat

ik reageer hierop met mijn eigen ervaringen en bevindingen
ja dan heb ik het idd over mijn hond
en TS had het ook over losloopgebieden
want anders vind ik de titel van het topic wel heel raar

Wat jij zomaar bijten vind
is voor mij iets heel anders
heb je nooit gehoord dat reuen niet altijd lief en leuk met elkaar zijn
en dat er een machts strijd kan komen daarvan
dat is heel natuurlijk gedrag

onee die discussie hebben we al gevoerd
en zullen wij ook nooit uitkomen

hoop maar dat je mij nooit treft in een losloopgebied
want ik lijn de mijne dan aan
en oooooooo wat ben ik dan toch een slecht oplettende eigenaar
want ik mag niet in een losloopgebied
Maar raar zeg
mijn hond gaat nooit uit zichzelf op andere honden af
en nog lijn ik hem dan aan als ik een andere hond aan zie komen
en andere mensen mogen wel hun honden op mij af laten stormen

ik hoop toch echt dat die cursus voor alle hondeneigenaren door gaat
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
malinois schreef:nogmaals de mijne zullen echt niet killen of verscheuren... maar die zijn er wel, en ook in losloopgebieden.
Weet je dat ik dat een heel beangstigend idee vind? :N:
ik niet, ik vind het veel beangstigender om te zien hoe weinig sommige honden luisteren met een snelweg naast het losloopbos....
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:
Ik denk dat er wel wat kan veranderen. Tenminste, door hier te lezen kan ik me beter inleven in iemand met een hele kleine hond of iemand met een hond die niet sociaal is, bijvoorbeeld.
En als ik dan in een losloopgebied zo'n kleine (missschien bange) hond tegenkom of een niet-zo-sociale aangelijnde dan denk ik even terug wat eigenaren hebben geschreven en houd ik er eerder, bijna als vanzelf rekening mee.

Als dat voor mij zo geldt zal dat wellicht voor een ander ook zo zijn. (Of ik ben een naieve wereldverbeteraar, dan kan ook... :wink: ).
dat is zeker zo... maar die andere 98% leest hier niet en/of wil het niet proberen te snappen... :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Rami schreef:(Of ik ben een naieve wereldverbeteraar, dan kan ook... :wink: ).
Neuh :wink:
Natuurlijk steekt er wel eens iemand iets van op, maar het zijn druppels op een gloeiende plaat denk ik.
Persoonlijk zou ik er nooit voor kiezen om, met een hond die op wat voor manier dan ook niet goed om kan gaan met loslopende honden, naar een losloopgebied te gaan. Want wie doe ik daar een plezier mee?
Met zo'n hond ga ik liever op een gecontroleerde manier naar andere honden toe :wink:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

malinois schreef: dat is zeker zo... maar die andere 98% leest hier niet en/of wil het niet proberen te snappen... :wink:
Nou ja, je moet ergens beginnen en wie het kleine niet eert en zo... :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
Rami schreef:(Of ik ben een naieve wereldverbeteraar, dan kan ook... :wink: ).
Neuh :wink:
Natuurlijk steekt er wel eens iemand iets van op, maar het zijn druppels op een gloeiende plaat denk ik.
Persoonlijk zou ik er nooit voor kiezen om, met een hond die op wat voor manier dan ook niet goed om kan gaan met loslopende honden, naar een losloopgebied te gaan. Want wie doe ik daar een plezier mee?
Met zo'n hond ga ik liever op een gecontroleerde manier naar andere honden toe :wink:
waar wil je die hond dan ze dagelijkse beweging geven? Ik heb dus een hond die totaal niks noppes nada van een andere hond wil weten... zal er nooit zelf naar toe gaan maar ze moeten ook niet bij hem komen... hij loopt hier altijd los... moet er niet aandenken hem nooit los te kunnen laten... en waarom ook niet? Hij luisterd perfect :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:
malinois schreef: dat is zeker zo... maar die andere 98% leest hier niet en/of wil het niet proberen te snappen... :wink:
Nou ja, je moet ergens beginnen en wie het kleine niet eert en zo... :wink:
daar heb je helemaal gelijk in :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”