Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Losloopgebied, rekening houden met?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Jaap* schreef:
Rami schreef:(Of ik ben een naieve wereldverbeteraar, dan kan ook... :wink: ).
Neuh :wink:
Natuurlijk steekt er wel eens iemand iets van op, maar het zijn druppels op een gloeiende plaat denk ik.
Persoonlijk zou ik er nooit voor kiezen om, met een hond die op wat voor manier dan ook niet goed om kan gaan met loslopende honden, naar een losloopgebied te gaan. Want wie doe ik daar een plezier mee?
Met zo'n hond ga ik liever op een gecontroleerde manier naar andere honden toe :wink:
Ja, dat is ook zo. Ik ben eigenlijk sowieso meer van de gecontroleerde manier. Maar dat is iets wat ik in een lolsoopgebied, op drukke tijden, blijkbaar niet kan verwachten. :wink:
Mijn honden kunnen met de ene hond wel en met de andere hond niet (hoewel er nooit gewonden vallen), dus ik ben idd van de gecontroleerde kennismakingen. En misschien ben ik ook wel te voorzichtig en voel ik me te verantwoordelijk voor andermans hond.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

malinois schreef:
Jaap* schreef:
Natuurlijk steekt er wel eens iemand iets van op, maar het zijn druppels op een gloeiende plaat denk ik.
Persoonlijk zou ik er nooit voor kiezen om, met een hond die op wat voor manier dan ook niet goed om kan gaan met loslopende honden, naar een losloopgebied te gaan. Want wie doe ik daar een plezier mee?
Met zo'n hond ga ik liever op een gecontroleerde manier naar andere honden toe :wink:
waar wil je die hond dan ze dagelijkse beweging geven? Ik heb dus een hond die totaal niks noppes nada van een andere hond wil weten... zal er nooit zelf naar toe gaan maar ze moeten ook niet bij hem komen... hij loopt hier altijd los... moet er niet aandenken hem nooit los te kunnen laten... en waarom ook niet? Hij luisterd perfect :19:
Dat moet je zelf weten, jij hebt hem aangeschaft :19:
D'r zijn genoeg mensen met een hond die nooit los kan omdat hij er dan vandoor gaat. Die gaan fietsen ofzo.
Waarom wil je met een hond die daar niks aan vind nou juist naar een LOSloopgebied?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

Met zo'n hond zou ik ergens anders los gaan lopen bedoel ik.
Rami
Zeer actief

malinois schreef:
waar wil je die hond dan ze dagelijkse beweging geven? Ik heb dus een hond die totaal niks noppes nada van een andere hond wil weten... zal er nooit zelf naar toe gaan maar ze moeten ook niet bij hem komen... hij loopt hier altijd los... moet er niet aandenken hem nooit los te kunnen laten... en waarom ook niet? Hij luisterd perfect :19:
Maar als je niet in losloopgebieden wilt lopen, houdt dat toch niet per se in dat je hond nooit meer los kan, toch?
Ik loop in mijn buurt langs een rivier, in een stuk polder, langs vismeertjes, op een braakliggend terrein. Allemaal geen officiële losloopgebieden maar ik laat mijn honden er wel los. Niemand heeft daar last van.
De mensen die ik tegenkom (met hond) zijn zich ook bewust van het feit dat er eigenlijk niet los gelopen mag worden, dus iedereen houdt (nou ja, op een enkeling) rekening met elkaar.
Gewoon even kijken wat een ander doet, aanlijnen, onder appèl zetten, een ander pad kiezen. Even overleggen op een afstandje ("reu of teef", "moet ik even aanlijnen?" etc.).
(Ik val in herhalingen geloof ik, maar ik vind het echt heel opvallend hoe 'goed' het kan gaan op terreinen waar het niet wemelt van de honden en bazen... :wink: ).
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jaap* schreef:
malinois schreef:
Jaap* schreef:
Dat moet je zelf weten, jij hebt hem aangeschaft :19:
D'r zijn genoeg mensen met een hond die nooit los kan omdat hij er dan vandoor gaat. Die gaan fietsen ofzo.
Waarom wil je met een hond die daar niks aan vind nou juist naar een LOSloopgebied?
omdat hij daar heerlijk kan lopen zonder een andere hond tegen te komen... natuurlijk ga ik niet naar een gebied waar alles hutjemutje loopt, ik wil zelf ook rustig kunnen lopen zonder elke keer mn hond bij me te moeten roepen... maar wil hij los zal dat wel ergens moeten waar dat mag... dus losloopgebied. Fietsen kan ik niet met mn knieen en vind de hond ook geen zak aan trouwens... en als ik een pup koop weet ik niet dat hij later niet met andere honden kan natuurlijk, dat is bull.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:
malinois schreef:
Maar als je niet in losloopgebieden wilt lopen, houdt dat toch niet per se in dat je hond nooit meer los kan, toch?
Ik loop in mijn buurt langs een rivier, in een stuk polder, langs vismeertjes, op een braakliggend terrein. Allemaal geen officiële losloopgebieden maar ik laat mijn honden er wel los. Niemand heeft daar last van.
De mensen die ik tegenkom (met hond) zijn zich ook bewust van het feit dat er eigenlijk niet los gelopen mag worden, dus iedereen houdt (nou ja, op een enkeling) rekening met elkaar.
Gewoon even kijken wat een ander doet, aanlijnen, onder appèl zetten, een ander pad kiezen. Even overleggen op een afstandje ("reu of teef", "moet ik even aanlijnen?" etc.).
(Ik val in herhalingen geloof ik, maar ik vind het echt heel opvallend hoe 'goed' het kan gaan op terreinen waar het niet wemelt van de honden en bazen... :wink: ).
eerlijk zou ik niet weten waar ik ze hier los zou moeten laten lopen idd. De milieupolitie rijdt af en aan om te bekeuren waar ze niet los mogen. Dat doe ik dus alleen met een loopse teef, dan loop ik dat risico wel een weekje of wat...
En ik loop hier al 8 jaar zolang ik er woon en heb op een paar mutsen na nergens geen last van gehad :wink: dat waren dan mensen die ook geen sec. van plan waren hun niet luisterende hond bij me weg te halen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ana schreef:
Wat ik bedoel te zeggen is, dat als je een hond hebt, die zonder waarschuwing meteen uitvalt als een andere hond naar hem/haar toekomt om kennis te maken of te spelen, je in mijn opinie niet met die hond op het strand of in een losloop gebied moet gaan lopen. Die dus niet met snauwen, blaffen, weg proberen te lopen, of voor de andere hond duidelijke signalen aangeeft dat hij/zij er geen zin in heeft, maar meteen aanvalt. Ik vind het totaal geen probleem om mijn hond bij me te roepen, als iemand me dat zou vragen, maar het is een simpel feit, dat ze gewoon nog niet goed genoeg naar me luistert om dat altijd voor elkaar te krijgen. Met een hond aan de riem kun je over de hele wereld lopen, met een hond los, zijn er een zeer beperkt aantal plekken, waar dat veilig kan (voornamelijk natuurlijk vanwege het verkeer). Ik vind dat die plekken veilig moeten blijven, en dat daar in beginsel geen honden moeten lopen, die jouw hond aanvallen.
Wat een 'losloopgebied' betreft ben ik het met je eens, dat heb ik al eerder gezegd.
Mij zie je daar niet omdat het 1 voor mijn hond frustrerend is al die andere honden te zien rennen en zelf vast te zitten en ik daar 2. zelf dan ook niet lekker loop met een gefrustreerd hondje en voortdurend op de uitkijk of er niet een op haar af komt.
Dat gebeurt in een losloop gebied en dat mag in een losloopgebied, dus ik heb daar niks te zoeken met mijn hondagressieve hondje en ik zoek daar ook niks.

Maar ook mijn hond loopt graag op het strand, ook mijn hond houdt van pootjebaden in de zee en diepe kuilen graven, ook al gebeurt dat aan een lange lijn (die ook kort kan).
En om nou maar even van jou tussen neus en lippen door te horen dat je het strand ook al tot verboden gebied verklaart omdat jouw niet luisterende pupje daar op aangelijnde honden af kan komen lopen vind ik toch wel erg ver gaan.

Ik ben ten alle tijden bereid rekening te houden met andere honden en hun eigenaren. Mijn hond komt niet los juist om die andere honden te beschermen, maar dat wil niet zeggen dat ik haar alleen in mn tuin of op straat mag uitlaten. Het blijft wel een hond hoor, met hondse behoeftes.

Als jij nou zorgt dat jouw pup op het strand niet naar aangelijnde honden toegaat, heb je geen enkel probleem met honden die aan die lijn zitten.
En aangezien dr genoeg losloopgebieden in Nederland zijn waar ze dat kan leren, vind ik jóuw pup lang niet zo sneu als míjn overal tot de lange lijn verdoemde hond.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Moos schreef:
blondie schreef:
ana schreef:@malinois: Maar dan moet je mij eens vertellen, wat ik dan zou moeten doen ? Mijn hond is jong en luistert niet voldoende goed om haar al dan niet naar honden toe gaan in de hand te hebben (en er zijn ongetwijfeld een hoop mensen met honden, die ook niet helemaal geweldig luisteren als ze mogen rennen en spelen). Natuurlijk is ze meteen verdwenen als ze een snauw krijgt maar dan nog, is ze wel naar jouw of iemand anders' honden toegegaan. Moet ik haar dan niet loslaten ? Ik vind persoonlijk van wel. En natuurlijk, als jij je honden los laat, dan moet je naar een losloopgebied, maar als mensen hun hond aan de riem houden, dan kun je toch net zo goed ergens anders gaan lopen om dit soort problemen te voorkomen ? Nogmaals, ik vind dat ik mijn hond los moet kunnen laten, ook al luistert ze nog niet helemaal goed, en ik let wel op wat ze doet en ook op andere hondeigenaren, maar als iemand honden bij zich heeft, die meteen aanvallen, dan vind ik dat niet OK.
Ik ben dan niet Malinois
maar ik draai het om, ik vind dat ik met een hond die WEL goed luisterd ook in losloopgebieden mag lopen
ook al vind hij het niet echt jippie om contacten te maken met andere honden (hij heeft blijkbaar genoeg aan mij.. :19: )
het word soms de omgekeerde wereld, losloopgebieden voor honden die niet goed luisteren en honden aan de lijn uitlaten door de straten die wel goed luisteren en bij de baas blijven indien gewenst?
Maar al die volwassen honden die goed luisteren hebben dat moeten leren als pup zijnde. Als je je pup niet los kan doen in losloopgebied om hem te leren loslopen waar moet je het dan doen?

En daarnaast kunnen we denk ik heeel lang door blijven gaan over hoe het er vaak niet helemaal 'correct' aan toe gaat in losloopgebieden qua opletten op je hond en qua luisteren. Maar dat is nou eenmaal zo, en dat is niet alleen een probleem voor de 'agressieve hond', maar ook voor de ' bange hond' voor de 'geblesseerde hond' voor de 'loopse hond' voor de 'mini mini hond' etc etc.
Maar hoe je het ook went of keert in losloopgebieden gaan er honden op jouw hond(en) afkomen, en daar zullen we het mee moeten doen, of je het daar mee eens bent of niet :wink:
zo zie ik het ook hoor ik kijk niet alleen in mijn eigen straatje
als ik op een rustig tijdstip loop en ik zie een doldwaas puppie, dan neem ik mijn voorzorg gewoon omdat ik niet zeker weet hoe hij reageert.dus dann heb ik hem liever bij me aan de lijn, puppie kan dan best naderen en ik heb wat meer controle, het lijkt zo ik schrijf soms dat ik met een boeman loop, maar dat is niet zo ik ben wat te beschermend, weet ik dat hij honderd procent niet corrigeerd of geiirriteerd raakt dan zou ik er geen problemen mee hebben om niet te mengen in hondcontacten
en alle honden moeten leren in sociaal contact en in leren luisteren naar de baas
als ik dan zeg dat ik daarop anticipeer als ik in een losloopgebied loop door bijvoorbeeld even aan te lijnen uit voorzorg, dan moet dat toch kunnen, net als dat een hond daar loopt die nog pup is of die bananen in zijn oren heeft?
Dan wil ik niet horen dat je met een hond die niet graag contact heeft met vreemde honden dat ik dan niet hem los zou mogen hebben, dat vind ik dus persoonlijk onzin.
het komt er bij mij op neer geven en nemen, ik calculeer de bazen in.. letten ze op de honden of niet, de honden, zijn het puppies, reuen of teven komen ze buurten of niet en daar anticipeer ik op
dan ga ik niet niet naar strand, waar ik het merendeel van het jaar loop door weer en wind, en dan zie je weinig mensen met honden hoe raar ook..
Ana, mijn hond geeft in zijn houding al aan het niet leuk te vinden benaderd te worden door een vreemde hond.. maar velen lijken dat niet te zien :denken:
ana

Ongelezen bericht door ana »

renee-uk schreef:
ana schreef:
Wat ik bedoel te zeggen is, dat als je een hond hebt, die zonder waarschuwing meteen uitvalt als een andere hond naar hem/haar toekomt om kennis te maken of te spelen, je in mijn opinie niet met die hond op het strand of in een losloop gebied moet gaan lopen. Die dus niet met snauwen, blaffen, weg proberen te lopen, of voor de andere hond duidelijke signalen aangeeft dat hij/zij er geen zin in heeft, maar meteen aanvalt. Ik vind het totaal geen probleem om mijn hond bij me te roepen, als iemand me dat zou vragen, maar het is een simpel feit, dat ze gewoon nog niet goed genoeg naar me luistert om dat altijd voor elkaar te krijgen. Met een hond aan de riem kun je over de hele wereld lopen, met een hond los, zijn er een zeer beperkt aantal plekken, waar dat veilig kan (voornamelijk natuurlijk vanwege het verkeer). Ik vind dat die plekken veilig moeten blijven, en dat daar in beginsel geen honden moeten lopen, die jouw hond aanvallen.
Wat een 'losloopgebied' betreft ben ik het met je eens, dat heb ik al eerder gezegd.
Mij zie je daar niet omdat het 1 voor mijn hond frustrerend is al die andere honden te zien rennen en zelf vast te zitten en ik daar 2. zelf dan ook niet lekker loop met een gefrustreerd hondje en voortdurend op de uitkijk of er niet een op haar af komt.
Dat gebeurt in een losloop gebied en dat mag in een losloopgebied, dus ik heb daar niks te zoeken met mijn hondagressieve hondje en ik zoek daar ook niks.

Maar ook mijn hond loopt graag op het strand, ook mijn hond houdt van pootjebaden in de zee en diepe kuilen graven, ook al gebeurt dat aan een lange lijn (die ook kort kan).
En om nou maar even van jou tussen neus en lippen door te horen dat je het strand ook al tot verboden gebied verklaart omdat jouw niet luisterende pupje daar op aangelijnde honden af kan komen lopen vind ik toch wel erg ver gaan.

Ik ben ten alle tijden bereid rekening te houden met andere honden en hun eigenaren. Mijn hond komt niet los juist om die andere honden te beschermen, maar dat wil niet zeggen dat ik haar alleen in mn tuin of op straat mag uitlaten. Het blijft wel een hond hoor, met hondse behoeftes.

Als jij nou zorgt dat jouw pup op het strand niet naar aangelijnde honden toegaat, heb je geen enkel probleem met honden die aan die lijn zitten.
En aangezien dr genoeg losloopgebieden in Nederland zijn waar ze dat kan leren, vind ik jóuw pup lang niet zo sneu als míjn overal tot de lange lijn verdoemde hond.
Sorry, tussen neus en lippen is het echt niet bedoeld, zo cru ben ik niet en ook niet zo egoistisch. Maar zoals jouw hond dol is op het strand, is die van mij dat ook EN vind ik het tot nu toe de enige plek waar ze echt veilig is m.b.t. verkeer. Ze mag los in het park, maar daar scheuren ook brommers in de rondte en dat vind ik totaal niet ontspannen lopen. Mijn pup stuitert niet, gaat meestal liggen tot een andere hond bij haar komt, kijkt de kat uit de boom en is meteen verdwenen als ze een grom of snauw krijgt, dus in die zin zal jouw hond er niet veel last van hebben denk ik, maar ik heb haar niet 100% onder appel en kan haar dus niet altijd goed bij me houden als ik iemand zie met een hond aan de riem. Als jouw hond op het strand aan het spelen is en als hij mijn hond aan ziet komen, meteen, zonder waarschuwing mijn hond grijpt, inclusief vastbijten, dan vind ik, dat jouw hond daar niet zou moeten lopen. Maar ik denk, dat in 99% van de gevallen deze scenario's zich helemaal niet voordoen, omdat beide kanten niet zo extreem zijn. Mijn hond stuitert nergens naar toe (maar gaat wel kijken of er gespeeld kan worden) en jouw hond (of die van iemand anders) zal een teken geven geen zin te hebben. En ik wil niemand zomaar verdoemen naar de achtertuin of een blokje door de buurt, maar ik wil ook niet dat mijn hond kapot gebeten wordt.
Jaap*
Zeer actief

malinois schreef:omdat hij daar heerlijk kan lopen zonder een andere hond tegen te komen... natuurlijk ga ik niet naar een gebied waar alles hutjemutje loopt, ik wil zelf ook rustig kunnen lopen zonder elke keer mn hond bij me te moeten roepen... maar wil hij los zal dat wel ergens moeten waar dat mag... dus losloopgebied. Fietsen kan ik niet met mn knieen en vind de hond ook geen zak aan trouwens... en als ik een pup koop weet ik niet dat hij later niet met andere honden kan natuurlijk, dat is bull.
In een losloopgebied gaan lopen omdat je daar geen andere hond tegenkomt? :denken:
Kijk, wat ik bedoel is dat het jouw hond is. Natuurlijk weet je dat allemal niet van tevoren als je hem aanschaft, maar ik wil maar aangeven dat het een heilloze weg is om van een ander een oplossing te verwachten voor een issue van jouw hond.
Dat is gewoon niet realistisch :wink:
En ik denk dat, als je het voor de sport de moeite waard vind om elke week het halve land door te rijden, het ook wel moet lukken om een plekje te vinden waar een hond even los kan zonder dat je met kromme tenen in je schoenen loopt :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
malinois schreef:omdat hij daar heerlijk kan lopen zonder een andere hond tegen te komen... natuurlijk ga ik niet naar een gebied waar alles hutjemutje loopt, ik wil zelf ook rustig kunnen lopen zonder elke keer mn hond bij me te moeten roepen... maar wil hij los zal dat wel ergens moeten waar dat mag... dus losloopgebied. Fietsen kan ik niet met mn knieen en vind de hond ook geen zak aan trouwens... en als ik een pup koop weet ik niet dat hij later niet met andere honden kan natuurlijk, dat is bull.
In een losloopgebied gaan lopen omdat je daar geen andere hond tegenkomt? :denken:
Kijk, wat ik bedoel is dat het jouw hond is. Natuurlijk weet je dat allemal niet van tevoren als je hem aanschaft, maar ik wil maar aangeven dat het een heilloze weg is om van een ander een oplossing te verwachten voor een issue van jouw hond.
Dat is gewoon niet realistisch :wink:
En ik denk dat, als je het voor de sport de moeite waard vind om elke week het halve land door te rijden, het ook wel moet lukken om een plekje te vinden waar een hond even los kan zonder dat je met kromme tenen in je schoenen loopt :wink:
maar dat loop ik niet, dat zeg ik steeds... ik kom amper een hond tegen...
En ik moet ook terug naar mn werk, ik kan geen 3 uur gaan rijden om mn honden uit te laten natuurlijk... :19: ze zien me aankomen...

die drukke zijn hier ook, daar kom ik niet... ik loop gewoon ergens waar ik met mn auto nog een heel stuk het bos in kan... en dan in groepjes van 2 of 3 met de hondjes kan gaan lopen.... :ok:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

malinois schreef:maar dat loop ik niet, dat zeg ik steeds... ik kom amper een hond tegen...
Maar waarom reageer je dan steeds alsof je je zo enorm persoonlijk aangesproken voelt? :19:

Het gaat dan toch helemaal niet over hoe jij het doet, maar hoe het bij een ander gaat? :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
malinois schreef:maar dat loop ik niet, dat zeg ik steeds... ik kom amper een hond tegen...
Maar waarom reageer je dan steeds alsof je je zo enorm persoonlijk aangesproken voelt? :19:

Het gaat dan toch helemaal niet over hoe jij het doet, maar hoe het bij een ander gaat? :wink:
het is ook een losloopgebied, volgens mij heb ik al tig keer geroepen dat je mij nooit in een druk gebied zult zien want dan kan ik toch niet rustig lopen zonder contant lastig gevallen worden door andermans honden? Ik hou niet van dat gemuts en samen lopen etc. Laat mij maar lekker alleen lopen maar dat kan alleen maar met loslopende honden in een losloopgebied.... :19:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Nou, dan is er toch geen probleem :19: :mrgreen:
JIJ houdt er niet van om andere mensen tegen te komen, dat kan toch gewoon zo zijn? Zonder er de immer hyperdrukke labjes bij te moeten halen?
Want dan komt het op mij namelijk over alsof je vind dat die er iets aan kunnen doen dat jij liever geen anderen tegenkomt.
Dat bedoelde ik met de vergelijking met het verkeer. Een ander rijdt altijd in de weg, je vind zelf eigenlijk nooit dat je in de weg rijdt. (Ik niet tenminste :mrgreen: )
Kortom, hoe erg je je best ook doet, je doet het in de ogen van een ander nooit goed in een losloopgebied. Dat is mijn ervaring.
renee-uk
Zeer actief

ana schreef: Sorry, tussen neus en lippen is het echt niet bedoeld, zo cru ben ik niet en ook niet zo egoistisch. Maar zoals jouw hond dol is op het strand, is die van mij dat ook EN vind ik het tot nu toe de enige plek waar ze echt veilig is m.b.t. verkeer. Ze mag los in het park, maar daar scheuren ook brommers in de rondte en dat vind ik totaal niet ontspannen lopen. Mijn pup stuitert niet, gaat meestal liggen tot een andere hond bij haar komt, kijkt de kat uit de boom en is meteen verdwenen als ze een grom of snauw krijgt, dus in die zin zal jouw hond er niet veel last van hebben denk ik, maar ik heb haar niet 100% onder appel en kan haar dus niet altijd goed bij me houden als ik iemand zie met een hond aan de riem. Als jouw hond op het strand aan het spelen is en als hij mijn hond aan ziet komen, meteen, zonder waarschuwing mijn hond grijpt, inclusief vastbijten, dan vind ik, dat jouw hond daar niet zou moeten lopen. Maar ik denk, dat in 99% van de gevallen deze scenario's zich helemaal niet voordoen, omdat beide kanten niet zo extreem zijn. Mijn hond stuitert nergens naar toe (maar gaat wel kijken of er gespeeld kan worden) en jouw hond (of die van iemand anders) zal een teken geven geen zin te hebben. En ik wil niemand zomaar verdoemen naar de achtertuin of een blokje door de buurt, maar ik wil ook niet dat mijn hond kapot gebeten wordt.

Dat had ik allemaal al begrepen en daar reageerde ik ook op.
Mijn inzicht mbt strand is niet veranderd en ik vind nog steeds dat iedereen het recht heeft daar te komen, ook met een aangelijnde hondonvriendelijke hond.

Je kunt moeilijk de hondonvriendelijke honden aansprakelijk gaan stellen voor de brommers die door het park crossen en ze daarom maar de toegang tot in dit geval het strand ontzeggen.

Dus heel eerlijk gezegd vind ik jouw ideeën wel egoistisch en bijzonder cru. Alles moet wijken voor jouw niet luisterende pup, wat in mijn ogen de omgedraaide wereld is. En daar ben ik het in het geheel niet mee eens.

Misschien zou je haar op het strand ook een lange lijn om kunnen doen, die je achter haar aan laat slepen zodat je, als ze de benen neemt haar toch te pakken krijgt?
Dr zijn echt meer wegen die naar Rome leiden.

Voor de goede orde, mijn hond zal jouw pup niks doen. Ze is bijzonder lief voor puppies, maar daar gaat het me niet om. Het is meer de houding in zn algemeenheid waar ik tegen ageer en dat kan ik het beste illustreren door mijn eigen hond als voorbeeld te nemen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

In een losloopgebied, of het nou een bos, strand of de hei is of wat dan ook, mogen honden loslopen in de veronderstelling dat ze niet opgevreten worden door honden die daar niet mee om kunnen gaan. Dat is niet de omgekeerde wereld, dat is de realiteit.

En als iemand een hond heeft die daar niet tegen kan en die aangelijnd moet lopen in de omgeving van andere honden, om welke reden dan ook, dan moet die persoon losloopgebieden mijden. Er zijn veel meer aanlijngebieden dan losloopgebieden. :19:

Heb je een hond die niet van drukte en andere honden gediend is, maar die wel los kan, dan zorg je maar dat je de drukte mijd.

De uitzondering moet zich aanpassen :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

renee-uk schreef:
Mijn inzicht mbt strand is niet veranderd en ik vind nog steeds dat iedereen het recht heeft daar te komen, ook met een aangelijnde hondonvriendelijke hond.

Je kunt moeilijk de hondonvriendelijke honden aansprakelijk gaan stellen voor de brommers die door het park crossen en ze daarom maar de toegang tot in dit geval het strand ontzeggen.

Dus heel eerlijk gezegd vind ik jouw ideeën wel egoistisch en bijzonder cru. Alles moet wijken voor jouw niet luisterende pup, wat in mijn ogen de omgedraaide wereld is. En daar ben ik het in het geheel niet mee eens.

Misschien zou je haar op het strand ook een lange lijn om kunnen doen, die je achter haar aan laat slepen zodat je, als ze de benen neemt haar toch te pakken krijgt?

Voor de goede orde, mijn hond zal jouw pup niks doen. Ze is bijzonder lief voor puppies, maar daar gaat het me niet om. Het is meer de houding in zn algemeenheid waar ik tegen ageer en dat kan ik het beste illustreren door mijn eigen hond als voorbeeld te nemen.
Tja, ik denk dat iedereen spreekt vanuit zijn eigen situatie. :wink:
Ana vindt dat ze gewoon op het strand moet kunnen lopen met haar (nog) niet luisterende jonge hond en iemand met een aangelijnde, niet zo sociale hond vindt dat hij/zij evenveel 'recht' heeft.
En daar gaat het - mi - fout. Het idee dat je ergens recht op hebt. Dat maakt dat je (je in het algemeen) tekort gedaan voelt als je niet op het strand of op een andere losloopplek terecht zou kunnen.
Terwijl, als het baasje van de met de nog-niet-zo-goed -luisterende-hond zowel als het baasje van de de aangelijnde-niet-zo-sociale hond zijn of haar verstand gebruikt en een beetje oplet en rekening met elkaar houdt is er in negen van de tien gevallen niets aan de hand.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Frenk schreef:In een losloopgebied, of het nou een bos, strand of de hei is of wat dan ook, mogen honden loslopen in de veronderstelling dat ze niet opgevreten worden door honden die daar niet mee om kunnen gaan. Dat is niet de omgekeerde wereld, dat is de realiteit.

En als iemand een hond heeft die daar niet tegen kan en die aangelijnd moet lopen in de omgeving van andere honden, om welke reden dan ook, dan moet die persoon losloopgebieden mijden. Er zijn veel meer aanlijngebieden dan losloopgebieden. :19:

Heb je een hond die niet van drukte en andere honden gediend is, maar die wel los kan, dan zorg je maar dat je de drukte mijd.

Vind ik eigenlijk ook. Al moet ik zeggen dat ik niet te beroerd ben om m'n hond even bij me te houden of aan te lijnen totdat ze voorbij zijn. Dat doe ik zowiezo bij aangelijnde honden, ik moet zeggen dat ik bij loslopende honden er inderdaad vanuit ga dat het geen kwaad kan en Gol dr gang kan laten gaan.
Verder let ik erg op lichaamstaal van de bazen en honden, ik zie inmiddels snel genoeg wanneer ik Gol even aan de lijn moet doen en anders vraag ik het even. Ze is me net even te vaak gebeten om geen rekening te houden..
ana

Ongelezen bericht door ana »

renee-uk schreef:
ana schreef: Sorry, tussen neus en lippen is het echt niet bedoeld, zo cru ben ik niet en ook niet zo egoistisch. Maar zoals jouw hond dol is op het strand, is die van mij dat ook EN vind ik het tot nu toe de enige plek waar ze echt veilig is m.b.t. verkeer. Ze mag los in het park, maar daar scheuren ook brommers in de rondte en dat vind ik totaal niet ontspannen lopen. Mijn pup stuitert niet, gaat meestal liggen tot een andere hond bij haar komt, kijkt de kat uit de boom en is meteen verdwenen als ze een grom of snauw krijgt, dus in die zin zal jouw hond er niet veel last van hebben denk ik, maar ik heb haar niet 100% onder appel en kan haar dus niet altijd goed bij me houden als ik iemand zie met een hond aan de riem. Als jouw hond op het strand aan het spelen is en als hij mijn hond aan ziet komen, meteen, zonder waarschuwing mijn hond grijpt, inclusief vastbijten, dan vind ik, dat jouw hond daar niet zou moeten lopen. Maar ik denk, dat in 99% van de gevallen deze scenario's zich helemaal niet voordoen, omdat beide kanten niet zo extreem zijn. Mijn hond stuitert nergens naar toe (maar gaat wel kijken of er gespeeld kan worden) en jouw hond (of die van iemand anders) zal een teken geven geen zin te hebben. En ik wil niemand zomaar verdoemen naar de achtertuin of een blokje door de buurt, maar ik wil ook niet dat mijn hond kapot gebeten wordt.

OK, nu vind ik het een beetje stom worden. Helemaal niet alles moet wijken voor mijn 'niet luisterende pup'. En de zin die ik rood gemaakt heb; hier zie ik helemaal geen logica in. Hoezo een hond toegang tot het strand ontzeggen omdat er brommers door het park crossen ? 1+1 = 3.
Mijn pup luistert wel, maar tot op bepaalde hoogte. Vooral als er andere honden in het spel zijn, en helemaal als er gespeeld wordt, luistert ze een stuk minder goed. Vorige week heb ik met de eigenaren van een pit een kwartier staan kijken naar onze door dolle heen spelende honden. Ze luisterden allebei niet meer, omdat ze veel te leuk aan het spelen waren. Nou, dat zij dan zo. Mijn hond zal waarschijnlijk nooit zo goed onder appel staan als bijv. malinois haar honden. Van mij mag iedereen met alle soort honden overal komen, maar als je van te voren weet dat er ongelukken gaan komen, dan zie ik dat niet zitten, kun je je daar niets bij voorstellen ? Als jij (om jou dan als voorbeeld te nemen, maar dat kan ieder ander zijn) kunt voorkomen dat jouw hond mijn hond grijpt, geen enkel probleem. Ik wil mijn hond niet aan een lange lijn hebben, ik wil dat ze net zo hard kan rennen als ze wil en alle kanten op, bij wijze van spreken. Als iemand mij roept of ik mijn hond bij me kan houden, dan zal ik dat ook zeker doen en als ze niet komt als ik haar roep, dan ga ik er achteraan. Ik wil absoluut rekening houden met een ander, maar verwacht dat die ander ook begrip voor mij heeft.

edit: spelfout
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:In een losloopgebied, of het nou een bos, strand of de hei is of wat dan ook, mogen honden loslopen in de veronderstelling dat ze niet opgevreten worden door honden die daar niet mee om kunnen gaan. Dat is niet de omgekeerde wereld, dat is de realiteit.

en ik blijf erbij een hond die niet luisterd hoort niet los... en dan heb ik het niet over een incident wat altijd kan gebeuren maar wat altijd gebeurd en dat zie ik heel regelmatig gebeuren, niet 1 x maar heel vaak... en nee, ik loop daar niet met mijn honden maar sta er heel vaak naar te kijken van een afstandje...
je hoort je hond onder controle te hebben.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Ik ga even algemeen reageren.

Ik heb al eerder gezegd dat ik niet in 'losloopgebieden' kom met mijn aangelijnde hondagressieve hond.
Als iemand wil weten waarom niet moet die maar even in mijn voorgaande posts kijken.

Toen werd het strand als voorbeeld genomen waarvan gezegd werd dat ook daar mensen met hondagressieve honden weg moesten blijven.
Ook als die aangelijnd bleven omdat in dit geval de pup van degene die dit postte nog niet zo opgevoed was dat ze wegbleef bij andere honden.
Begrijpelijk, maar daarom nog niet redelijk in mijn ogen.

Nu lees ik dat inmiddels alles: bos, hei en strand ook valt onder de noemer losloopgebied en dat gaat me een beetje te ver, lijkt me ook niet juist en niet haalbaar.
Want ook hondagressieve hondjes, die netjes aan de lijn gehouden worden en waarvan de eigenaar voorkomt dat ze kwaad kunnen hebben recht op wat recreatie.
Dat je daarmee wegblijft uit officiele losloopgebieden vind ik persoonlijk niet meer dan logisch, dat je er niet meer mee in bos, hei of op het strand 'mag' komen gaat me veel te ver.

Ik vind nog steeds niet dat je een ander aansprakelijk mag stellen voor het niet luisteren van jouw eigen hond net zo goed als ik niet vind dat een ander aansprakelijk is voor het feit dat iemand een hondonvriendelijke hond heeft en daardoor heel wat minder ontspannen loopt dan iemand met een hond die wel met andere honden kan.

Ik neem mijn maatregelen zodat andermans honden veilig zijn voor die van mij maar te stellen dat ik verantwoordelijk ben voor de niet luisterende hond van iemand anders vind ik niet terecht.

En hoewel dit in de ik vorm is geschreven, bedoel ik wat ik zeg ook voor andere hondonvriendelijke honden eigenaren die ervoor zorgen dat hun honden geen overlast geven.
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:Ik ga even algemeen reageren.

Ik heb al eerder gezegd dat ik niet in 'losloopgebieden' kom met mijn aangelijnde hondagressieve hond.
Als iemand wil weten waarom niet moet die maar even in mijn voorgaande posts kijken.

Toen werd het strand als voorbeeld genomen waarvan gezegd werd dat ook daar mensen met hondagressieve honden weg moesten blijven.
Ook als die aangelijnd bleven omdat in dit geval de pup van degene die dit postte nog niet zo opgevoed was dat ze wegbleef bij andere honden.
Begrijpelijk, maar daarom nog niet redelijk in mijn ogen.

Nu lees ik dat inmiddels alles: bos, hei en strand ook valt onder de noemer losloopgebied en dat gaat me een beetje te ver, lijkt me ook niet juist en niet haalbaar.
Want ook hondagressieve hondjes, die netjes aan de lijn gehouden worden en waarvan de eigenaar voorkomt dat ze kwaad kunnen hebben recht op wat recreatie.
Dat je daarmee wegblijft uit officiele losloopgebieden vind ik persoonlijk niet meer dan logisch, dat je er niet meer mee in bos, hei of op het strand 'mag' komen gaat me veel te ver.

Ik vind nog steeds niet dat je een ander aansprakelijk mag stellen voor het niet luisteren van jouw eigen hond net zo goed als ik niet vind dat een ander aansprakelijk is voor het feit dat iemand een hondonvriendelijke hond heeft en daardoor heel wat minder ontspannen loopt dan iemand met een hond die wel met andere honden kan.

Ik neem mijn maatregelen zodat andermans honden veilig zijn voor die van mij maar te stellen dat ik verantwoordelijk ben voor de niet luisterende hond van iemand anders vind ik niet terecht.

En hoewel dit in de ik vorm is geschreven, bedoel ik wat ik zeg ook voor andere hondonvriendelijke honden eigenaren die ervoor zorgen dat hun honden geen overlast geven.
juistem... dat bedoel ik dus ook...
straks kunnen deze honden helemaal nergens meer los want dat recht is alleen weggelegd voor honden die niet zo heel goed kunnen luisteren.... :19:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

psies en dat lijkt me toch echt de omgekeerde wereld :19:
Afbeelding

Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

malinois schreef:

en ik blijf erbij een hond die niet luisterd hoort niet los... en dan heb ik het niet over een incident wat altijd kan gebeuren maar wat altijd gebeurd en dat zie ik heel regelmatig gebeuren, niet 1 x maar heel vaak... en nee, ik loop daar niet met mijn honden maar sta er heel vaak naar te kijken van een afstandje...
Als je hond niet zo goed luistert en hij doet verder niks mag hij van mij in het losloopgebied.....een hond die niet met andere kan hoort daar mijn inziens niet thuis :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pepie schreef:
malinois schreef:

Als je hond niet zo goed luistert en hij doet verder niks mag hij van mij in het losloopgebied.....een hond die niet met andere kan hoort daar mijn inziens niet thuis :wink:
en ik vind dit dus niet... zolang die eigenaar zijn hond wel onder controle vind ik deze meer recht hebben daar te lopen dan iemand die zn hond niet onder controle heeft....
en nogmaals voordat er misverstanden ontstaan... dit geld niet voor een keer niet luisteren...dat gebeurd bij elke hond, maar zo goed als altijd bananen in de oren hebben.

Het bos waar ik regelmatig loop, ligt aan de snelweg, dus ik vind het nogal wat als je je hond daar los durft te laten maar je weet dat hij niet zo goed luistererd.... :roll:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

malinois schreef:en ik vind dit dus niet... zolang die eigenaar zijn hond wel onder controle vind ik deze meer recht hebben daar te lopen dan iemand die zn hond niet onder controle heeft....
Recht recht, dat lees ik zo vaak. Er is toch ook zoiets als de dagelijkse praktijk? Van mij mag iedereen overal lopen, recht of geen recht. Maar in de Soesterduinen gaan lopen in het weekend met een hondagressieve hond is vragen om bijtincidenten.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

malinois schreef:
Pepie schreef:
malinois schreef:

en ik vind dit dus niet... zolang die eigenaar zijn hond wel onder controle vind ik deze meer recht hebben daar te lopen dan iemand die zn hond niet onder controle heeft....
en nogmaals voordat er misverstanden ontstaan... dit geld niet voor een keer niet luisteren...dat gebeurd bij elke hond, maar zo goed als altijd bananen in de oren hebben.

Het bos waar ik regelmatig loop, ligt aan de snelweg, dus ik vind het nogal wat als je je hond daar los durft te laten maar je weet dat hij niet zo goed luistererd.... :roll:
Ik vind het ook nogal wat dat ik maar moet hopen dat jij hem terug kan roepen....... :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

malinois schreef:dat zie ik heel regelmatig gebeuren, niet 1 x maar heel vaak... en nee, ik loop daar niet met mijn honden maar sta er heel vaak naar te kijken van een afstandje...
Je komt bij de verkeerde losloopgebieden schijnbaar :mrgreen: :wink:
Ik heb je al eerder proberen uit te leggen dat het appél wat jij nastreeft niet ieders doel is. Daar kun je van alles van vinden, maar zo is het nu eenmaal.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Pepie schreef: Ik vind het ook nogal wat dat ik maar moet hopen dat jij hem terug kan roepen....... :wink:
Ik heb soms de indruk dat gedaan wordt of alleen de hiep hoi ik wil spelen honden niet onder appel staan. Dat is niet mijn ervaring. De 'ik ga honden opjagen' herders en 'ik wil ruzie met reuen' Ridgebacks (voorbeelden) staan net zo goed niet onder appel als de hiep hoi Labradors. Ik maak me daar geen enkele illusies over.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:en ik vind dit dus niet... zolang die eigenaar zijn hond wel onder controle vind ik deze meer recht hebben daar te lopen dan iemand die zn hond niet onder controle heeft....
Recht recht, dat lees ik zo vaak. Er is toch ook zoiets als de dagelijkse praktijk? Van mij mag iedereen overal lopen, recht of geen recht. Maar in de Soesterduinen gaan lopen in het weekend met een hondagressieve hond is vragen om bijtincidenten.
dat zeg ik toch ook steeds :wink: En Rennee UK ook
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”