Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Slaan

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik vind slaan geen teken van onmacht. En daarin verschillen wij dus van mening.

Paarden slaan ook wel eens naar elkaar. Is dat dan ook onmacht? En honden bijten wel eens naar elkaa onderling als ze in een roedel zitten. Is dat onmacht? En de boodschap komt echt wel over zo hoor! TEnminste, dat is mijn ervaring.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Edit...

Gisreren was ik in het park en ik zag in de verte een "vijand" van Beike aan komen lopen ( keurig aangelijnd).

Beike was los.

Ik zag dat en riep Beike op mijn beurt, keurig bij me, waarop hij voor kwam en ik hem even aan-lijnde.

Met aandachts-oefeningen was alles opgelost en hoefde ik niet te slaan, zoals "misschien" andere mensen wel zouden doen.

Ik kreeg namelijk na de tijd het advies, van iemand met 2 honden, die er ook bij stond, om Beike een tik op zijn snuit te geven...

Ik zei: Nee, waarom??

Nou.. dan is dat duidelijk...

Ik zei: als je het met je stem niet afkunt en de oefeningen werken ook niet, en dan gaan slaan... dat is gewoon zwak en dat doe ik niet.

Daarop liepen ze verontwaardigt weg en ik voelde me trots.......

Ik ben blijkbaar één van de weinigen die mijn hond niet slaat hier op de buurt.
doggy

iones schreef:Ik vind slaan geen teken van onmacht. En daarin verschillen wij dus van mening.

Paarden slaan ook wel eens naar elkaar. Is dat dan ook onmacht? En honden bijten wel eens naar elkaa onderling als ze in een roedel zitten. Is dat onmacht? En de boodschap komt echt wel over zo hoor! TEnminste, dat is mijn ervaring.
Dat is iets anders.

Dat is gedrag naar soortgenoten onderling.
Daar is de communicatie vaak wel duidelijk.
En in een roedel ook.
iones
Zeer actief

doggy schreef: Dat is iets anders.

En in een roedel ook.
Mijn honden zien ons als roedel. En ook hier is de communicatie onderling duidelijk.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
doggy

iones schreef:
doggy schreef: Dat is iets anders.

En in een roedel ook.
Mijn honden zien ons als roedel. En ook hier is de communicatie onderling duidelijk.
Denk eens na.....

In een echte roedel, gebeurt dat ook niet door slaan...

:wink:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Agressie of geweld, gevoed door gevoelens van onmacht zijn niet voorbehouden aan mensen, sterker nog, veel dieren acteren op basis van onmacht.
Agressie of geweld rationaliseren en goedpraten is wél typisch menselijk. Maar aangezien je dat worst zal zijn hou ik mij d'r verder wel even buiten :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
doggy

Jaap* schreef: Maar aangezien je dat worst zal zijn hou ik mij d'r verder wel even buiten :mrgreen:

Ik ook...

Ik maak hier geen woorden meer aan vuil..

Slaan is verkeerd en daar blijf ik bij.
iones
Zeer actief

doggy schreef: Denk eens na.....

In een echte roedel, gebeurt dat ook niet door slaan...

:wink:
Nee, die bijten elkaar. MAar ik zei eerder al dat dit technisch erg moeilijk ligt.

Slaan is goed! Slaan is gezond! Slaan is fun! En daar blijf ik bij! :mrgreen:
Nee, nu zit ik puur te jennen.... flauw gezeik ook allemaal.
doggy

iones schreef:
Nee, maar je slaat je hond wel eens in de 3 jaar??? :denken:
Jaap*
Zeer actief

Ik kan het niet laten :N:
Ik snap best wel dat er "wel eens" een pets wordt uitgedeeld, het gaat mij er alleen even om dat sommige mensen dat als een soort educatieve handeling zien. Terwijl je op zo'n moment net zo goed een ballon kunt laten knappen om het gedrag te stoppen. Het is de schrik die het hem doet.
Je hond gaat je er verder niet serieuzer door nemen. Juist omdat het aangeeft dat je de controle kwijt bent. Dus. :wink:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Jaap* schreef:Ik kan het niet laten :N:
Ik snap best wel dat er "wel eens" een pets wordt uitgedeeld, het gaat mij er alleen even om dat sommige mensen dat als een soort educatieve handeling zien. Terwijl je op zo'n moment net zo goed een ballon kunt laten knappen om het gedrag te stoppen. Het is de schrik die het hem doet.
Je hond gaat je er verder niet serieuzer door nemen. Juist omdat het aangeeft dat je de controle kwijt bent. Dus. :wink:
Ben het er helemaal mee eens behalve met het dikgedrukte want waarom heeft Jantje me na zn enige knal voor zn kop nooit meer zo hard gebeten dan terwijl hij wel oversprong gedrag bleef vertonen?
Volgens mij heeft ie die correctie, want dat was het toch op dat moment ook al kwam die volkomen uit een reflex, echt wel als zodanig opgevat.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Hoe vreselijk het ook klinkt, maar Julia krijgt van mij wel eens een pets op haar kop met het handvat van de flex.

Als ik een andere hond tegenkom en Romeo kijkt naar die hond, vindt Julia het nodig om Romeo aan te vallen.
Ze corrigeert hem dan, maar ze stopt niet. (doet ze overigens niet altijd hoor)
Wat ik ook doe, ze gaat maar door en Romeo vindt dat helemaal niet leuk.
Zodra ik een pets op haar kop geef met de flex (handvat) dan stopt ze.
Ze is er verder niet enorm van onder de indruk ofzo, ook nooit bang van de flex, ook niet bang van mij, schrikt nooit als ik naar iemand zwaai met de flex in mijn hand etc etc.

Dit is de enige manier om haar te laten stoppen, en liever doe ik het niet, want ik hou er niet van om een hond te slaan.
Ze is op zo'n moment gewoon even helemaal in haar eigen wereld, en hoort of ziet niets om haar heen.
Ze ziet me niet eens aankomen als ik haar een pets geef.
Terwijl ik vlakbij haar sta.

Als iemand andere tips heeft hoor ik het graag, want ik zou het veel liever op een andere manier willen doen.
Maar ze hoort me gewoon niet meer, wat ik ook doe of zeg.
Zelfs een koekje ruikt, ziet, hoort ze niet, gewoon helemaal niets.

Dus ja, het is enigszins onmacht, omdat iets anders niet wil helpen.
Pijn doe ik haar er niet mee hoor, het is niet zo dat ik met volle kracht op haar kop mep, dat zou ik niet doen!

Ik heb het trouwens eens persoonlijk aan Martin Gaus gevraagd wat ik eraan kon doen om dit gedrag te stoppen. (ik heb hem ontmoet)
Volgens hem was dat onmogelijk, en daar geloof ik niets van!
Hij had gewoon geen zin om wat moeite te doen mij uitleg te geven.
:zweep:
iones
Zeer actief

GEloof me, mijn honden nemen me echt wel serieus, ondanks dat ze verwend zijn. Ze mogen veel, weinig dingen die ze niet mogen. Maar elkaar bijten mogen ze dus niet.

Een ballon knallen bij Bobbes is een hele slechte optie. DAn is slaan beter. Van slaan schrikt ze maar ze is dan niet half zo van slag als van luide knallen. Door haar ben ik vuurwerk gaan haten.

Ik dring steeds aan bij mijn vriend om haar mee te nemen op jacht. Dat ze het onaangename (luide knallen) gaat associeren met het aangename, en dat ze luide knallen dus niet meer als iets negatiefs ziet.

Overigens, het is ook geen handige optie, een balon. Die moet je dan altijd bij de hand hebben..... Dan ben je altijd te laat en timing is zo ontzettend belangrijk i.v.m duidelijkheid.
doggy schreef:
iones schreef:
Nee, maar je slaat je hond wel eens in de 3 jaar??? :denken:
Ja, eens in de drie jaar wil ik me een keer lekker laten gaan. :roll:
Tevreden zo?
Jaap*
Zeer actief

renee-uk schreef:
Ben het er helemaal mee eens behalve met het dikgedrukte want waarom heeft Jantje me na zn enige knal voor zn kop nooit meer zo hard gebeten dan terwijl hij wel oversprong gedrag bleef vertonen?
Volgens mij heeft ie die correctie, want dat was het toch op dat moment ook al kwam die volkomen uit een reflex, echt wel als zodanig opgevat.
Naar mijn mening omdat het vermijden van bepaald geisoleerd gedrag vanwege de herinnering aan een correctie best wel kan werken op zich.
Voor hetzelfde geld werkt het averechts maar dat terzijde.
Maar het zou pas écht gewerkt hebben als het oversprong gedrag zich daarna ook niet meer zou openbaren.
Na die dreun wilde Jantje misschien best nog wel bijten, maar hij deed het maar niet.
En dat is iets anders dan wanneer Jantje geen intentie tot bijten meer zou hebben.
En dat is de clou :wink:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Jaap* schreef:
renee-uk schreef:
Naar mijn mening omdat het vermijden van bepaald geisoleerd gedrag vanwege de herinnering aan een correctie best wel kan werken op zich.
Voor hetzelfde geld werkt het averechts maar dat terzijde.
Maar het zou pas écht gewerkt hebben als het oversprong gedrag zich daarna ook niet meer zou openbaren.
Na die dreun wilde Jantje misschien best nog wel bijten, maar hij deed het maar niet.
En dat is iets anders dan wanneer Jantje geen intentie tot bijten meer zou hebben.
En dat is de clou :wink:
Nee Jantje bleef wel bijten, alleen niet meer zo godsgruwelijk hard. Hij kon dat na die pets blijkbaar toch wel doseren.

Maar ik ben nog steeds niet voor slaan hoor, hij is nu 5 jaar oud en dat was zn enige klap, dus al met al valt het nog wel mee denk ik :wink:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik snap je prima hoor, en ben het ook met je eens, wil niet zeggen dat dus een pets ook direct helemaal fout of slecht is, ik deel ook wel eens een pets uit, niet dat ik daarbij denk dat ik opvoedkundig ohzo goed bezig ben, neuh, dat gebeurt gewoon, reactie of eerste ingeving, wat dan ook...

soms helpt het wel ( waar ik dus niet mee wil zeggen dat iets anders niet had kunnen helpen hoor)

je hebt slaan en slaan :wink:

doet me denken aan een voorval, tijden terug, toemalige vriendin van mij was bij me op bezoek met haar hond, ik had toen 1 kat, hond was daar zeer vervelend tegen, meermale verzocht om haar hond te corrigeren, deed ze niet, uiteindelijk stond hond naast mij toen ze uitviel en ik heb haar een tik op haar flank gegeven, deels ook uit een reflex, ik laat mijn kat niet grijpen... poeh... hondje ging liggen en heeft niet meer naar de kat omgekeken, vriendin daarintegen? die gooide haar bord nasi uit der handen en eiste dat ik excuses aan haar hond ging maken :mrgreen: toedeledokie, ze konden mooi samen direct naar huis :wink:
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Ik zou mijn honden nóóit op de kop slaan, echt nooit, dat vind ik zo fout.
Ze krijgen hier wel een pets op de kont als ze tegen de poes blaffen.
De poes komt altijd door het keukenraam naar binnen om te eten, zijn bord staat op het aanrecht. En dan is het soms leuk om woest tegen de keukenkastjes aan te springen en tegen de poes te blaffen.
Dan krijgen ze een pets op hun kont en een "Ben je nou gek ! "

Toen Francien hier terugkwam was ze enorm kopschuw. Als je je hand uitstak dook ze in elkaar :cry:
Later hoorde ik van haar oude baasje dat ze regelmatig een mep met de krant kreeg op haar kop als ze iets fout deed.
Het heeft heel lang geduurd voor ze niet meer bang was als je met je hand in de buurt van haar kop kwam.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik vind slaan en schoppen vreselijk, helemaal als dat tegen dieren gebruikt word.`
Ik word helemaal giftig als iemand dat bij mijn hond zou doen :devil: Dan ben ik in staat om hetzelfde terug te doen bij die persoon..
Gollum is heel gevoelig op de stem, als ze iets stouts doet is een ferme brul voldoende om haar weer in het gareel te krijgen. Als ze een commando niet opvolgt wacht ik gewoon net zolang tot ze het wel doet (werkt het beste als ze aan de lijn zit :mrgreen: ) en met muiten helpt negeren heel goed. M'n ex en ik hebben wel eens heel overdreven met onze rug richting Gollum gestaan in het bos omdat ze niet hier wilde komen en rondjes om ons heen aan het rennen was met een stok :smile:
Dat begon haar op een gegeven moment (na een minuut of 5 :M: ) toch te vervelen en kwam netjes naast ons zitten :cheer:
iones
Zeer actief

yamie schreef:
ik snap je prima hoor, en ben het ook met je eens, wil niet zeggen dat dus een pets ook direct helemaal fout of slecht is, ik deel ook wel eens een pets uit, niet dat ik daarbij denk dat ik opvoedkundig ohzo goed bezig ben, neuh, dat gebeurt gewoon, reactie of eerste ingeving, wat dan ook...

soms helpt het wel ( waar ik dus niet mee wil zeggen dat iets anders niet had kunnen helpen hoor)

je hebt slaan en slaan :wink:

doet me denken aan een voorval, tijden terug, toemalige vriendin van mij was bij me op bezoek met haar hond, ik had toen 1 kat, hond was daar zeer vervelend tegen, meermale verzocht om haar hond te corrigeren, deed ze niet, uiteindelijk stond hond naast mij toen ze uitviel en ik heb haar een tik op haar flank gegeven, deels ook uit een reflex, ik laat mijn kat niet grijpen... poeh... hondje ging liggen en heeft niet meer naar de kat omgekeken, vriendin daarintegen? die gooide haar bord nasi uit der handen en eiste dat ik excuses aan haar hond ging maken :mrgreen: toedeledokie, ze konden mooi samen direct naar huis :wink:
Als die vriendin van jou ooit kinderen krijgt... dat kan nog wat worden...
tanja1987
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): labrador retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door tanja1987 »

bailey van mij krijgt ook wel eens een tik voor zijn billen maar dat is dan voor de schrik,en ik doe het nooit omdat ik mezelf niet kan beheersen meer opvoedend,hij is nog steeds de vrolijkheid zelve en ben er van overtuigd dat hij er niet slechter op word.
hoe mensen hun hond opvoeden moeten ze zelf weten anders is niet altijd beter of slechter
Ozzfest
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ozzfest »

Hier pas nog iemand gezien die waarschijnlijk niet door had dat hij niet alleen was om 12 uur in de avond, liep namenlijk letter zijn Rottweiler in elkaar te beuken, geen tikje maar echt beuken.
Dat beest deed niet eens wat, behalve sjokkend meelopen.

Hij hield op toen ik vroeg of hij zijn kids ook zo behandelde als deze niet netjes naast hem liepen :19:
En of ik mijn mond maar dicht wou houden omdat hij dat anders bij mij ging doen, nou hij moet nog steeds komen.
Dat ieder zn eigen manier heeft van een hond opvoeden/corrigeren begrijp ik wel, maar dit gewoon niet.
kobus08
Zeer actief

Ongelezen bericht door kobus08 »

Veel ervaring met honden heb ik (nog) niet, Kobus is mijn eerste hond.

Ik heb wel veel ervaring met paarden en bezit er ook zelf 2. Mijn fjord heb ik echt nog nooit hoeven slaan, zelfs rijden met zweep is niet nodig.
Mijn shet daarintegen was wel echt ontieglijk vervelend de eerste 2 jaar van zijn leven, maar zelfs hem heb ik nooit geslagen. Hij heeft me 1 keer gebeten en als reactie daarop beet ik hem keihard in z'n neusvleugel. Was niet echt lekker maar het hielp wel heel goed. Onlangs wilde hij weer in m'n kont bijten toen ik hem uit de wei wilde halen maar toen werd hij gecorrigeerd door mijn fjord :mrgreen:.
Als ik echt boos op ze ben hoef ik alleen maar m'n stem op te zetten en ze zijn zo mak als een lammetje.

Ik heb trouwens wel genoeg ellende gezien bij paarden en gefrustreerde ruiters maar als ik daar over ga uitwijdde dan wordt het wel een heel erg lang bericht. Ik volsta al als ik zeg dat er genoeg paardenleed is waar niemand wat van merkt en vooral geestelijk veel schade toebrengt aan het paard. :boos:

Maar weer even on-topic: Ik sla mijn hond ook niet. Pak hem wel af en toe bij zijn nek vel en heb hem 1 keer in z'n oor gebeten toen hij iets te fanatiek werd met spelen.

Mijn mening is is dat slaan nooit nodig is, respect van een dier is nu eenmaal niet af te dwingen maar moet je verdienen. Dit verdien je door consequent te zijn, duidelijk te zijn en vooral door positief gedrag te belonen. Ook moet je weten waarom het dier het gedrag vertoont, met andere woorden de taal van het dier goed (leren) begrijpen.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Vreemd dat sommige mensen denken dat er niets is tussen een snoepje of een tik.
Ik heb Buffy nooit geslagen en ik zie het ook niet snel gebeuren. Mijn kinderen heb ik vroeger uit onmacht wel eens ooit een tik gegeven en daar heb ik al spijt genoeg van. Gelukkig toch wel iets geleerd in het leven en slaan is nooit nodig.

Ik schrik er best wel van als ik lees hoeveel mensen het blijkbaar in hun repertoire hebben een tik te geven. Pup een tik geven omdat je de tafel niet hebt opgeruimd :N:

Ik begrijp wel dat er een verschil is tussen dat rare een hond slaan dat bedoeld wordt in het openingsdeel, maar regelmatig een tik gebruiken om de hond te laten luisteren of tot hem door te dringen is ook niet nodig. Een beetje creatiever en er is vast wel wat anders te verzinnen. Dat je een keer per ongeluk een tik geeft, uit onmacht is geen schande, maar het wordt anders als je jezelf gaat rechtvaardigen en die tik opneemt in je repertoire. Jezelf ook nog wijsmaakt dat je hond dat nodig heeft. Geen enkele hond heeft een tik nodig, je schiet zelf tekort.

Anne
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Paulala schreef:Hoe vreselijk het ook klinkt, maar Julia krijgt van mij wel eens een pets op haar kop met het handvat van de flex.

Als ik een andere hond tegenkom en Romeo kijkt naar die hond, vindt Julia het nodig om Romeo aan te vallen.
Ze corrigeert hem dan, maar ze stopt niet. (doet ze overigens niet altijd hoor)
Wat ik ook doe, ze gaat maar door en Romeo vindt dat helemaal niet leuk.
.
Kun je dan niet eerder ingrijpen. Zij heeft hem niet te corrigeren voor zoiets als jij dat niet wil. Als ze eenmaal in haar correctie zit en doorgaat, kan ik me voorstellen dat ze lastig te bereiken is. Inmiddels heeft ze dan blijkbaar geleerd dat die pets op haar kop het teken is dat ze moet stoppen van jou.

Ik ken je honden verder niet en heb geen ervaring met dit soort gedrag, maar in zijn algemeenheid neemt ze jou niet serieus bij je andere pogingen en als je met dat handvat komt wel. Waarschijnlijk heeft ze op een gegeven moment begrepen dat het je dan menens is. Jij vertrouwt inmiddels op je handvat en niet meer op de rest.

Dat gedrag is beslist wel om te buigen, alleen weet ik niet precies hoe je dat moet aanpakken. In ieder geval in een vroeger stadium ingrijpen denk ik, als ze beter te bereiken is. Waarom niet een apart onderwerp erover aanmaken, dan krijg je eerder antwoord en van meer mensen die er "verstand" van hebben hier.

Anne
Mojuan
Zeer actief

Bij het eerder ingrijpen zit hem nu juist het hele probleem.
Ik zie het niet aankomen wanneer ze dit wel of niet gaat doen.
De ene keer doet ze het wel, de andere keer niet.
Het is gewoon zeer onvoorspelbaar gedrag voor mij, ik let altijd heel goed op haar en Romeo (hun houding).
Maar heb tot nu toe nog steeds niet kunnen vinden wanneer ze nu precies getriggert wordt om dit gedrag te vertonen.
Ook heb ik opgelet op de andere hond die voorbij komt of het daar aan zou kunnen liggen, maar ook daarbij is het gedrag heel erg verschillend.

Ik vind het erg rot, het enige dat helpt behalve die tik, is doorlopen en vriendelijk tegen haar praten : 'kom maar meisje, loop door, niets aan de hand, gewoon meelopen'
Dan stopt ze vrij snel.
Maar die optie heb ik niet altijd, soms moet ik aan de kant even wachten en dan gaat het meestal mis.
Het is net of ze haar frustratie op dat moment niet kwijt kan omdat ze stil moet blijven staan en dat dan op Romeo botviert omdat hij het dichtst in de buurt is.

Ik heb er nml nog eens heel goed over nagedacht, en ze is bang voor andere honden.
Vooral aan de lijn kan ze een echte bitch zijn, los is er meestal niets aan het handje.
Als ik doorloop, dan heeft ze alle ruimte, omdat ze aan de flex zit, maar als ik haar kort moet houden omdat ik even aan de kant moet wachten, dan doet ze het.
Dus eigenlijk is het overspronggedrag dat ze op Romeo afreageert.

Alleen ik weet niet hoe ik dit kan voorkomen als ik dus eens moet wachten met een korte lijn. :19:
Voor mij dus best frustrerend, en voor de honden ook absoluut niet leuk.

Stemcorrectie helpt niet, ruk aan de lijn helpt niet, niets helpt.
Ze is dan echt volledig in razernij, maar ze bijt nooit echt.
Negeren is dus ook geen optie, omdat ze echt niet stopt, pas als ik doorloop komt ze tot rust.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Paulala schreef:Bij het eerder ingrijpen zit hem nu juist het hele probleem.
Ik zie het niet aankomen wanneer ze dit wel of niet gaat doen.
De ene keer doet ze het wel, de andere keer niet.
Het is gewoon zeer onvoorspelbaar gedrag voor mij, ik let altijd heel goed op haar en Romeo (hun houding).
Maar heb tot nu toe nog steeds niet kunnen vinden wanneer ze nu precies getriggert wordt om dit gedrag te vertonen.
Ook heb ik opgelet op de andere hond die voorbij komt of het daar aan zou kunnen liggen, maar ook daarbij is het gedrag heel erg verschillend.

Ik vind het erg rot, het enige dat helpt behalve die tik, is doorlopen en vriendelijk tegen haar praten : 'kom maar meisje, loop door, niets aan de hand, gewoon meelopen'
Dan stopt ze vrij snel.
Maar die optie heb ik niet altijd, soms moet ik aan de kant even wachten en dan gaat het meestal mis.
Het is net of ze haar frustratie op dat moment niet kwijt kan omdat ze stil moet blijven staan en dat dan op Romeo botviert omdat hij het dichtst in de buurt is.

Ik heb er nml nog eens heel goed over nagedacht, en ze is bang voor andere honden.
Vooral aan de lijn kan ze een echte bitch zijn, los is er meestal niets aan het handje.
Als ik doorloop, dan heeft ze alle ruimte, omdat ze aan de flex zit, maar als ik haar kort moet houden omdat ik even aan de kant moet wachten, dan doet ze het.
Dus eigenlijk is het overspronggedrag dat ze op Romeo afreageert.

Alleen ik weet niet hoe ik dit kan voorkomen als ik dus eens moet wachten met een korte lijn. :19:
Voor mij dus best frustrerend, en voor de honden ook absoluut niet leuk.

Stemcorrectie helpt niet, ruk aan de lijn helpt niet, niets helpt.
Ze is dan echt volledig in razernij, maar ze bijt nooit echt.
Negeren is dus ook geen optie, omdat ze echt niet stopt, pas als ik doorloop komt ze tot rust.
heb je ze ook beiden aan 1 kant? zo ja misschien julia leren rechts van je te gaan lopen, dan is romeo links en zij rechts van jou in geval van wanneer het kan escaleren niet in haar directe nabijheid, en kun jij links en rechts kijken hoe beide partijen reageren en daarop inspelen
wellicht is een commando rechts al dan wel voldoende om haar allert op jou te houden ipv afreageren op romeo..?
kleine edit, je kunt niet zien aan haar wanneer ze dit gedrag vertoond, wellicht heeft romeo met de ene reu meer problemen dan met een ander en reageert ze op romeo's houding en tekens.
Mojuan
Zeer actief

Ik heb haar eigenlijk altijd links van me, en Romeo rechts, maar dit helpt dus niet, want ze schiet met volle kracht achter of voor mijn benen langs en gaat dan achterlijk tekeer.
Ze kan dus altijd net bij Romeo, ik ben niet zo breed!

En idd, ze reageert meestal op Romeo's houding, maar niet altijd.
In de meeste gevallen komt het omdat ze ziet dat Romeo een andere hond niet moet.
Maar daarmee heb ik het probleem nog niet opgelost.
Romeo negeert altijd netjes, maar Julia 'ziet' aan zijn lichaamstaal echt wel dat hij een hond niet moet.
Ik wil niet dat zij hem corrigeert.

Maar het heeft ook met haar angst voor andere honden te maken.
Als Romeo er niet bij is, en ik hou haar kort, dan reageert ze het dus af op de voorbij lopende hond.
En gaat ze vreselijk tekeer.
Het is dus een combi van factoren, aan de ene kant haar angst voor andere honden die ze uit als ik haar kort hou, aan de andere kant de correctie die zij Romeo geeft.

Het lijkt wel of ze er zelf helemaal van in de war raakt en daarom niet meer van ophouden weet.
Een tik op haar kop zorgt ervoor dat ze even weer met alle vier de poten op de grond staat en het lijkt dan ook wel of ze plotseling beseft dat ik er ook nog ben en ik het zelf wel regel.

Maar ik zou het zo graag voorkomen ipv het te stoppen.
Liever zie ik dus dat ze dit gedrag niet meer laat zien.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

kan je niet met beide apart lopen dan
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

twinkeltje schreef:kan je niet met beide apart lopen dan
Liever niet, ten eerste heb ik daar geen tijd voor.
Ten tweede kan Julia heel erg slecht alleen thuis zijn zonder Romeo (gebeurt dus ook zelden)
Ten derde komt het niet zo heel vaak voor dat het een mega groot probleem vormt, maar vervelend is het wel.

Een enkele keer neem ik beide honden apart mee, maar alleen op de dagen dat ik vrij ben.
Dan moet ik eerst een heel eind met Julia gaan lopen en spelen buiten, zodat ze haar energie goed kwijt is, anders jankt ze de hele boel bij elkaar.

Ik ga het de honden echt niet aandoen om 's morgens uit bed als ze allebei nodig moeten er één alleen thuis te laten die dan moet wachten.
Hetzelfde als ik uit mijn werk kom, dan moeten ze allebei nodig, het zou wel heel rot zijn voor de hond die dan moet wachten om te kunnen plassen.

Verder zijn er overigens totaal geen problemen buiten.
Ze zijn altijd braaf, en ik vind het veel te gezellig met beide hondjes buiten, de honden zelf ook trouwens.
iones
Zeer actief

Ozzfest schreef:Hier pas nog iemand gezien die waarschijnlijk niet door had dat hij niet alleen was om 12 uur in de avond, liep namenlijk letter zijn Rottweiler in elkaar te beuken, geen tikje maar echt beuken.
Dat beest deed niet eens wat, behalve sjokkend meelopen.
.
WAt een walgelijk ziek persoon! Ik hoop dat hij een keer een groepje tegen komt die dat bij hem doen! :evil:
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”