Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kleine Charlesjes?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

Sylvia schreef:
tura schreef: Bloedonderzoek, vertelt alleen of je hond een afwijking heeft in een heel vroeg stadium al.....zoals DCM als je pas aan de symptomen merkt dat de hond ziek is ben je vaak al heel ver in het ziekteproces....Nu kunnen ze dus dat al heel vroeg opsporen en gaan behandelen, met gevolg een langere levensduur....

Maar nog is het dan toch nog een wassen neus als fokmiddel, want je laat zeg maar je hond met 2 jaar via bloedtest onderzoeken....dan is hij vrij.....mag je hem gebruiken als dekreu of als fokteef.....echter het daarop volgende jaar kan hij het wel hebben (want vooral DCM komt vaak pas later voor) en mag je hem/haar niet meer gebruiken....maar dan heeft deze hond inmiddels alwel nazaten..... :denken:

Die test zegt namelijk niks of de hond drager is of lijder...dus eigenlijk voor het hele fokgebeuren een wassen neus.... :19:
helemaal niks doen is ook geen optie :19: En hierbij kun je het toch al vroeger ontdekken dan met een normale echo. En ook (minder relevant alleen) zijn de kosten 4/5x lager dan een hartecho.

Natuurlijk kun je kijken naar leeftijd en is dat ook belangrijk.

Vandaar de keuze voor de reu voor ons volgende nest alhoewel hij zelf 3 is (de bloedlijnen bewijzen genoeg over de leeftijd (en dan spreek ik over leeftijden tussen de 15-18 jaar!) en DCM is nog geen bekendheid van dat het ooit in die bloedlijnen heeft gespeeld). Met Felicia waarvan we ook weten dat ze in lijnen al oud(er) worden. (Overgrootvader die 15 werd, grootmoeder van 13 die nog steeds mee op jacht wil, moeder is nu 8, maar OOK nestgenoten en honden uit andere nesten die oud worden)
Klopt, maar het zegt dus in feite weinig tot niks.... :19: alleen dat de hond het ter plekke niet heeft, maar niks over de vererving...want een week later kan de hond wel hebben....wat je nu doet lijkt mij het veiligste dan, reuen uit ouders die oud zijn geworden....word wel oud zeg een Weimaraner :ok:
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

tura schreef: Klopt, maar het zegt dus in feite weinig tot niks.... :19: alleen dat de hond het ter plekke niet heeft, maar niks over de vererving...want een week later kan de hond wel hebben....wat je nu doet lijkt mij het veiligste dan, reuen uit ouders die oud zijn geworden....word wel oud zeg een Weimaraner :ok:
Daarom dat binnen onze vereniging nu de vraag heerst of we wel een DCM probleem hebben :roll:
Maar wat is oud... Veel bloedlijnen redden deze leeftijd niet!
Maar wij kiezen voor werklijnen waarbij gezondheid dus belangrijk is, en uit lijnen waarbij de honden veelal pas op latere leeftijd worden ingezet voor de fok, omdat ze zich dan pas bewezen hebben. Zo limiteer je natuurlijk ook al ziektes.
(misschien nog een leuke extra wetenswaardigheid. 2 van de nestgenoten van de vader van de reu hebben eerder dit jaar nog hun Veldwerkkampioensschap behaald, 11 jaar oud. En nog een ander een veelzijdigheidsproef)

Binnen de showlijnen zie je ze al veels te jonge honden gebruiken. Ik zie zelfs honden van 8/9 maanden die al ingezet worden voor de fok! :roll:

De bloedlijnen waar naar alle waarschijnlijk de DCM vandaan komt (welke wij niet in deze combinatie hebben) zie ik veelal toch jonger sterven 8-11 jaar. Maar ook daar is het weer dat honden jong worden gebruikt EN, daarbij ook reuen die tot in de treuren gebruikt worden voor de fokkerij.
Groetjes Sylvia
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Wat leuk Nanna. :cheer:
Baby-Charlesjes! :cheer:
Ha, ik vind het wel apart, baby's van je hond(je :N: ), maar wel errug leuk. :ok:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Maar zegt leeftijd wel wat? Nanni der mams is na mijn weten maar 8 geworden, haar zus geen idee. haar half broer is 13 geworden, maar de rest weet ik dus niet (zal ik morgen eens vragen).
Leonieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische honden
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Leonieke »

Wauw, super leuk!!!
Ben benieuwd.............
www.marengosoutfit.nl
"Exclusief voor hond en paard"
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wat leuk!
Ik heb ooit bij een IW-kennel gewerkt en die pups zijn een onsje of 8 meen ik me te herinneren. Daar zal een Deerhound ook zowat aankomen?
PupJES is een rare kreet in dit verband ;)
Inge O schreef:vandaar dat de leeftijdsbeperkingen die vanuit de FCI-reglementering gesteld worden aan leeftijd voor laatste dek van een reu uitermate dom zijn. op het dekken van een reu zou geen leeftijdsbeperking moeten staan - kan en wil hij nog met 12 jaar, laat hem dan vooral :ok: .
Is er dan ook een limiet voor reuen?? :denken:
Wat idioot.

Voor teven vind ik het al moeizaam, zeker wat de leeftijd voor een éérste nest betreft, maar voor reuen vind ik het helemaal raar. En inderdaad, heboorlijk dom.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

alm@ schreef:Wat leuk! Organiseer je een hele dekdag met doelzakspelers en mannen met korte rokjes en wiskey? :mrgreen:
Denk je dat die slome doorheeft wat ie moet doen :denken:

joh Nanna sateprikkert hem zo op de teef, hatsjikidee :smile: :smile:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Marjoleine schreef: Is er dan ook een limiet voor reuen?? :denken:
Wat idioot.
ja hoor, hier in belgië iig wel, ik dacht dat die op 9 jaar stond (maar zou het moeten nakijken) :wink: .
Belachelijk.
Dat er in verband met welzijn een grens is voor teven snap ik, maar een grens voor reuen?
Bizar.

Ik kan me niet voorstellen dat dat een FCI-regel is, die hebben zulke regels toch niet? Dan zou het internationaal gelden trouwens.
Het zou dan St.Hubertus moeten zijn en die zijn dacht ik nogal van de makkelijke soort?
Ben wel benieuwd hoe dat nou zit eigenlijk.
Ik kan er hier in de Nederlandse regels niks over vinden in elk geval.

Afbeelding

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:
Inge O schreef:vandaar dat de leeftijdsbeperkingen die vanuit de FCI-reglementering gesteld worden aan leeftijd voor laatste dek van een reu uitermate dom zijn. op het dekken van een reu zou geen leeftijdsbeperking moeten staan - kan en wil hij nog met 12 jaar, laat hem dan vooral :ok: .
Is er dan ook een limiet voor reuen?? :denken:
Wat idioot.

Voor teven vind ik het al moeizaam, zeker wat de leeftijd voor een éérste nest betreft, maar voor reuen vind ik het helemaal raar. En inderdaad, heboorlijk dom.
ja hoor, hier in belgië iig wel, ik dacht dat die op 9 jaar stond (maar zou het moeten nakijken) :wink: .
ja, maar je een kan een jaar uitstel vragen dacht ik, dat ze dus nog een jaar langer mogen dekken.
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

je stopt hem wel sateprikkers in zijn zak toch?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:dan blijft het nog stupide : wat is er mis met een reu van 14, als die nog wil/kan dekken en als de fokker het (kleine) risico wil nemen dat hij minder goed bevrucht?
Elitefokkers moeten tegen zichzelf beschermd worden? :roll:

Nee, serieus: belachelijk dus.
Ik kan er werkelijk geen zinnige reden voor bedenken.
Maar ach, dan ben je toch geen elite-fokker?

Ik ben dat alvast niet want ik heb meermalen oude(re) reuen gebruikt, een keer zelfs een van 12! :N: :mrgreen: :mrgreen:

Afbeelding

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Marjoleine schreef:
Inge O schreef:dan blijft het nog stupide : wat is er mis met een reu van 14, als die nog wil/kan dekken en als de fokker het (kleine) risico wil nemen dat hij minder goed bevrucht?
Elitefokkers moeten tegen zichzelf beschermd worden? :roll:

Nee, serieus: belachelijk dus.
Ik kan er werkelijk geen zinnige reden voor bedenken.
Maar ach, dan ben je toch geen elite-fokker?

Ik ben dat alvast niet want ik heb meermalen oude(re) reuen gebruikt, een keer zelfs een van 12! :N: :mrgreen: :mrgreen:
kiefers vader was ook 9 toen hij (nog) dekte en er zaten 8 puppies in het nest, en er is er eentje overleden, 9 in totaal dus. 9 is voor een bm ook al oud.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:nee, ik lig ook helemal niet wakker van dat elitefokkergedoe - alleen meende ik me te herinneren dat ik iets dergelijks ook had gelezen over de 'niet-elitefok'. maar misschien haal ik het gewoon door elkaar, dat krijg je met een oud brein :mrgreen: .
Ja, dat risico loop je wel met oude breinen... ;)

Serieus, ik geloof niet dat FCI zoiets in de rgels kán hebben.
Want FCI-regels gelden voor alle landen en dan lijkt een dergelijke regel me tegen de wet, gewoon omdat zulke dingen per land geregeld dienen te worden.

Rechten kunnen wel internationaal gedlen (mits niet tegen de lokale wet), maar verplichtingen lijkt me niet kunnen.
Ergo: het moet St. Hubertus zijn volgens mij.
En die hebben dacht ik alleen regels voor elite-fokkers en daarbuiten gewoon geen regels.
Of is dat niet zo?

Afbeelding

Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Inge O schreef: dan blijft het nog stupide : wat is er mis met een reu van 14, als die nog wil/kan dekken en als de fokker het (kleine) risico wil nemen dat hij minder goed bevrucht?
Hmmm, mannen boven de vijftig schijnen ook een grotere kans op kinderen met een afwijking te hebben. De vruchtbaarheid loopt ook terug.
Maar ik denk dat de beperking eigenlijk meer ingesteld is om te voorkomen dat dezelfde reu vanaf negen maanden tot aan zijn dood ingezet wordt voor alle fokproducten van een kennel. Iets wat in de broodfok nogal eens wil geschieden.
Een beetje een loze regel dus.
Een echt goede fokker werkt daar toch al niet aan mee, en in de broodfok zal ze die hele regel worst wezen. :pffff:
Ennath
Zeer actief

Mickie schreef:
Ennath schreef:Maar ik denk dat de beperking eigenlijk meer ingesteld is om te voorkomen dat dezelfde reu vanaf negen maanden tot aan zijn dood ingezet wordt voor alle fokproducten van een kennel. Iets wat in de broodfok nogal eens wil geschieden.
Een beetje een loze regel dus.
Inderdaad. Dan is een maximum aantal dekkingen een veel betere oplossing
Zou het ook zijn, dan verminder je de druk die een bepaald individu op een populatie legt.
Ennath
Zeer actief

Inge O schreef:
Ennath schreef:
Inge O schreef: dan blijft het nog stupide : wat is er mis met een reu van 14, als die nog wil/kan dekken en als de fokker het (kleine) risico wil nemen dat hij minder goed bevrucht?
Hmmm, mannen boven de vijftig schijnen ook een grotere kans op kinderen met een afwijking te hebben. De vruchtbaarheid loopt ook terug.
die afwijkingen zijn neem ik aan meestal van het soort die de vrucht minder of niet levensvatbaar maken - ik offer graag een pup op aan het fokken met genen die bewezen hebben goed oud te kunnen worden :wink:

Nou, dát durf ik niet meteen zo te zeggen, er schijnt ook een connectie met aangeboren gedragsproblemen te zijn. Maar ik heb er weliswaar een paar maal over gelezen op de wetenschapspagina's van de krant (NRC of Volkskrant) maar dat wil niet zeggen dat ik het betreffende artikel nu nog zomaar kan citeren. Ik heb het wel onthouden omdat er op dat moment om ons heen nogal wat Papa's aan een tweede jeugd met tweede vrouw met bijbehorende tweede leg bezig waren. :mrgreen:

een beperking op aantal dekkingen kunnen ze makkelijk op een andere manier controleren - die controle is overigens in het geval van broodfokkers sowieso nutteloos want die schromen er natuurlijk niet voor om gewoon te liegen over de echte vader, als hun dat zo uitkomt.

Niet alleen broodfokkers, dit geldt voor iedereen die denkt een goede reden te hebben om een andere vader te gebruiken dan de opgegeven vader. En ik ben het in de praktijk nét vaak genoeg tegengekomen om niet blind te vertrouwen op stamboom papieren.

Alle problemen zouden opgelost zijn als in het vervolg bij aanvraag een standaard DNA test gedaan zou worden. Maar als je bekijkt hoeveel mensen er al op tegen zijn om een DNA profiel van hun hond op te laten slaan (en naar de kosten van zo'n test) denk ik dat we nog zeker 50 jaar moeten wachten voordat een afstammingsbewijs via DNA standaard is. :mrgreen:

Lollig linkje die jouw punt ondersteund:
http://www.nrc.nl/wetenschap/article183 ... j_oude_man
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”