Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waarom heb je je hond laten sterelisren / castreren??
Moderator: moderatorteam
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Caja is gecastreerd om medische redenen.
De loopsheid was een trigger voor haar auto-immuunziekte.
Ze heeft daardoor tijdens haar eerste loopsheid een zware aanval van hersenvliesontsteking gehad.
Daarnaast had ze ook een zeer extreme schijndracht. Zo'n 3 maanden lang en de melk spoot er op een gegeven moment gewoon tijdens het liggen uit.
Dat waren genoeg redenen om de knoop door te hakken en haar na de 1e loopsheid te castreren.
Ze heeft daardoor tijdens haar eerste loopsheid een zware aanval van hersenvliesontsteking gehad.
Daarnaast had ze ook een zeer extreme schijndracht. Zo'n 3 maanden lang en de melk spoot er op een gegeven moment gewoon tijdens het liggen uit.
Dat waren genoeg redenen om de knoop door te hakken en haar na de 1e loopsheid te castreren.

- CKS
- Zeer actief
Je hebt dit vaker geschreven, maar ik ga je nu toch uit de droom helpen. Een hond die met spoed geopereerd moet worden aan een baarmoederontsteking is dus GEEN gezonde hond. Zo'n hond valt voor mij dus onder het kopje 'snij ik liever niet in'. Maar ja, je hebt geen keus op zo'n moment. De kans dat een hond met baarmoederontsteking overlijdt tijdens de operatie is oneindig veel groter dan de kans dat een gezonde hond overlijdt. Waarom?Jacan schreef:Ik deel de mening van MalinoisCasey schreef:baarmoederontsteking te voorkomen. En ja, ik snij veel liever in een jonge, gezonde hond dan in een oude, erg zieke hondJUIST ook in verband met het risico van de narcose.
Kees
En waarom ik ben dus een jonge hond verloren door de narcose zij werd ook maar even gesterliseerd wat overgens moest vanwege baarmoederontsteking.
- om te beginnen kun je geen voorzorgsmaatregelen nemen. Geen tijd om te testen hoe de lever en de nieren er aan toe zijn, de patient kan wel of niet nuchter zijn, niets aan te doen: onder het mes.
- de bacterie die baarmoederontsteking veroorzaakt, heeft de neiging na een paar dagen naar de nieren te verhuizen. Daar veroorzaakt deze bacterie dan nierfalen, en dat verhoogt de risicos van de narcose. Omdat er geen tijd is om de nieren van tevoren te testen kom je daar dan pas achter als het wellicht al te laat is.
Kortom, we zullen nooit weten wat er gebeurd zou zijn als jouw hond van te voren gesteriliseerd is, maar de kans was wel erg groot geweest dat ze de operatie dan wel overleefd had. Je hond is naar mijn idee waarschijnlijk dus juist dood gegaan aan de baarmoederontsteking- die gemakkelijk te vermijden was geweest.
Dat wil niet zeggen dat iedereen zijn honden preventief moet laten steriliseren- daar pleit ik helemaal niet voor. Dat is een afweging die iedereen zelf moet maken. Maar het is echt te gek voor woorden dat er net gedaan wordt of iedereen die dat wel doet, niet goed bij zijn hoofd is.
Door mij in ieder geval absoluut niet.Ik vind dat er wel heel gemakkelijk word gedacht over een narcose
Kees
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
wat heeft herplaatsen er mee te maken?blacky schreef:Ja ik wel. Ik wil net als jij het beste voor mijn honden. En of jij het er nu wel of niet mee eens bent zal me helemaal worste wezen.Marjoleine schreef:Ik geloof dat je bij de belangrijkste doodsoorzaken rasgebonden problemen vergeet?Dit zijn nl. de 2 meest voorkomende doodsoorzaken bij teven.
Vind je?Neeltje schreef:Je andere opmerking is zeer buiten proportie.
Ik vind van niet.
Ik kan ook erg goed met modder gooien hoor![]()
Heb er nu alleen geen zin in. Ik laat laika castreren op advies van meerdere dierenartsen en uitdrukkelijk werd er gesteld om dit voor de eerste loopsheid te doen. Dat jij dat niet zou doen moet je zelf weten. Hier heb ik nog nooit een hond hoeven herplaatsen. Ook hoef ik niet zo nodig te fokken.
Mijn redenen om haar wel te laten castreren heb ik duidelijk gemaakt. Jij ook waarom je het een keer wel en daarna niet hebt gedaan. Prima moet je helemaal zelf weten.
En ik zeg het nog een keer ik vind dieren iets anders als mensen. Als je niet anders een discussie aan kunt gaan dan dat over de rug van iemands kinderen te doen vind ik dat erg laag.

verder vind ik dat wel een goede vergelijking... dat beest is amper op de wereld en haar hele hormoonhuishouding wordt naar de klote geholpen, met gevolgen voor het hele lichaam zoals te lezen in de link van whg dierenartsen... juist ook hele bekwame dierenartsen!

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat zou voor mij ook een goede reden zijnmarye schreef:Caja is gecastreerd om medische redenen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
er wordt mijns inziens SOMS te makkelijk over gedacht, zeker als het gaat om de hele vroege castratie van zowel reu als teef...Casey schreef:Je hebt dit vaker geschreven, maar ik ga je nu toch uit de droom helpen. Een hond die met spoed geopereerd moet worden aan een baarmoederontsteking is dus GEEN gezonde hond. Zo'n hond valt voor mij dus onder het kopje 'snij ik liever niet in'. Maar ja, je hebt geen keus op zo'n moment. De kans dat een hond met baarmoederontsteking overlijdt tijdens de operatie is oneindig veel groter dan de kans dat een gezonde hond overlijdt. Waarom?Jacan schreef:Ik deel de mening van MalinoisCasey schreef:baarmoederontsteking te voorkomen. En ja, ik snij veel liever in een jonge, gezonde hond dan in een oude, erg zieke hondJUIST ook in verband met het risico van de narcose.
Kees
En waarom ik ben dus een jonge hond verloren door de narcose zij werd ook maar even gesterliseerd wat overgens moest vanwege baarmoederontsteking.
- om te beginnen kun je geen voorzorgsmaatregelen nemen. Geen tijd om te testen hoe de lever en de nieren er aan toe zijn, de patient kan wel of niet nuchter zijn, niets aan te doen: onder het mes.
- de bacterie die baarmoederontsteking veroorzaakt, heeft de neiging na een paar dagen naar de nieren te verhuizen. Daar veroorzaakt deze bacterie dan nierfalen, en dat verhoogt de risicos van de narcose. Omdat er geen tijd is om de nieren van tevoren te testen kom je daar dan pas achter als het wellicht al te laat is.
Kortom, we zullen nooit weten wat er gebeurd zou zijn als jouw hond van te voren gesteriliseerd is, maar de kans was wel erg groot geweest dat ze de operatie dan wel overleefd had. Je hond is naar mijn idee waarschijnlijk dus juist dood gegaan aan de baarmoederontsteking- die gemakkelijk te vermijden was geweest.
Dat wil niet zeggen dat iedereen zijn honden preventief moet laten steriliseren- daar pleit ik helemaal niet voor. Dat is een afweging die iedereen zelf moet maken. Maar het is echt te gek voor woorden dat er net gedaan wordt of iedereen die dat wel doet, niet goed bij zijn hoofd is.
Door mij in ieder geval absoluut niet.Ik vind dat er wel heel gemakkelijk word gedacht over een narcose
Kees
Er blijkt toch duidelijk dat dit veel gevolgen heeft voor de rest van het leven van de hond.

- Jacan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
- Aantal honden: 2
Ik heb ook niet gezegd dat zij gezond wasCasey schreef:Je hebt dit vaker geschreven, maar ik ga je nu toch uit de droom helpen. Een hond die met spoed geopereerd moet worden aan een baarmoederontsteking is dus GEEN gezonde hond. Zo'n hond valt voor mij dus onder het kopje 'snij ik liever niet in'. Maar ja, je hebt geen keus op zo'n moment. De kans dat een hond met baarmoederontsteking overlijdt tijdens de operatie is oneindig veel groter dan de kans dat een gezonde hond overlijdt. Waarom?Jacan schreef:Ik deel de mening van MalinoisCasey schreef:baarmoederontsteking te voorkomen. En ja, ik snij veel liever in een jonge, gezonde hond dan in een oude, erg zieke hondJUIST ook in verband met het risico van de narcose.
Kees
Kees
Maar zij is niet gestorven door de baarmoederonsteking
Zij is twee dagen na een operatie gestorven wat overgens vaker bij de collie en collieachtigen voorkomt.
En had zij van tevoren geen baarmoederontsteking gehad dan hadden we met haar gefokt.
Ik zeg ook niet dat iemand zijn hond wel laat sterliseren of casteren dan niet goed bij zijn hoofd is ik heb mijn mening daarover dat ik het niet zo snel laat doen
En als ik om me heen hoor dan word er wel heel makkelijk over narcose gedacht ik hoor vaak genoeg "Ach het steld niks voor het is maar een roesje"
Nou dat roesje alleen al kan al dodelijk zijn
Laatst gewijzigd door Jacan op 04 sep 2008 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Luna 25-11-2011 27-12-2017
Heeft het ook niet met je sport te maken dat je bang bent dat ze minder fel worden en daardoor minder presteren ?malinois schreef:hier ook, 4 intacte reuen, 1 intacte teef... het is even een paar dagen opletten, een paar dagen sommigen wat minder eten en dan is het weer voorbij... daar ga ik echt niet voor snijden in een hond.maitestar schreef:En ja, we hebben dus 2 intacte teven en 1 reu die 2x in het jaar een beetje geil in de broek is![]()
Maar hier hebben wij voor gekozen en hem dan maar te laten castreren omdat we ook nog teven hebben die loops worden doen wij dus niet aan. Dan moet je simpelweg niet kiezen voor een reu-teef combinatie.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nee dat heeft er voor mij in ieder geval totaal niets mee te maken, dan zou juist wel makkelijker zijn, geen loopse teef dus niet als laatste alles te hoeven doen, geen last/minder last met mn reuen...Addy schreef:Heeft het ook niet met je sport te maken dat je bang bent dat ze minder fel worden en daardoor minder presteren ?malinois schreef:hier ook, 4 intacte reuen, 1 intacte teef... het is even een paar dagen opletten, een paar dagen sommigen wat minder eten en dan is het weer voorbij... daar ga ik echt niet voor snijden in een hond.maitestar schreef:En ja, we hebben dus 2 intacte teven en 1 reu die 2x in het jaar een beetje geil in de broek is![]()
Maar hier hebben wij voor gekozen en hem dan maar te laten castreren omdat we ook nog teven hebben die loops worden doen wij dus niet aan. Dan moet je simpelweg niet kiezen voor een reu-teef combinatie.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
hmm zou gekund hebben heb er nog nooit op deze manier over nagedacht in ieder geval.Addy schreef:Okay, ik zou me kunnen voorstellen dat het wel een argument zou kunnen zijnmalinois schreef: nee dat heeft er voor mij in ieder geval totaal niets mee te maken, dan zou juist wel makkelijker zijn, geen loopse teef dus niet als laatste alles te hoeven doen, geen last/minder last met mn reuen...

was eigenlijk het eerste wat in me opkwammalinois schreef:hmm zou gekund hebben heb er nog nooit op deze manier over nagedacht in ieder geval.Addy schreef:Okay, ik zou me kunnen voorstellen dat het wel een argument zou kunnen zijnmalinois schreef: nee dat heeft er voor mij in ieder geval totaal niets mee te maken, dan zou juist wel makkelijker zijn, geen loopse teef dus niet als laatste alles te hoeven doen, geen last/minder last met mn reuen...

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
wat is daar nu toch 'vals' aan?Addy schreef:heel vals van je deze opmerking/vraagRosita Compagner schreef:Ik ben wel benieuwd hoe Twinkeltje denkt over deze materie. Zij is nu de meest ervaringsdeskundige van dit moment op dit forum?
Hoe dacht je er vorige week over en is die gedachte nu veranderd?
je weet dat haar hondje met spoed geopereerd is en er bijna niet meer geweest was, vind het een aparte manier om even wat in te wrijvenRosita Compagner schreef:wat is daar nu toch 'vals' aan?Addy schreef:heel vals van je deze opmerking/vraagRosita Compagner schreef:Ik ben wel benieuwd hoe Twinkeltje denkt over deze materie. Zij is nu de meest ervaringsdeskundige van dit moment op dit forum?

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Jammer dat dat op jou zo overkomt. Hopelijk ziet Twinkel dat niet zo.Addy schreef:je weet dat haar hondje met spoed geopereerd is en er bijna niet meer geweest was, vind het een aparte manier om even wat in te wrijvenRosita Compagner schreef:wat is daar nu toch 'vals' aan?Addy schreef:heel vals van je deze opmerking/vraagRosita Compagner schreef:Ik ben wel benieuwd hoe Twinkeltje denkt over deze materie. Zij is nu de meest ervaringsdeskundige van dit moment op dit forum?
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
ik vind het niet echt vals de vraag hoor en ik kan je zeggen ik ben nooit voor een operatie geweest in een gezonde hond of mensAddy schreef:heel vals van je deze opmerking/vraagRosita Compagner schreef:Ik ben wel benieuwd hoe Twinkeltje denkt over deze materie. Zij is nu de meest ervaringsdeskundige van dit moment op dit forum?
maar na wat met Ruby is gebeurd ben ik heel erg gaan denken
van het 1 op het ander moment zo ziek tot bijna dood hondje al de pijn die ze heeft gehad en heeft het geluk dat haar nieren niet aangetast zijn
zwaar vermagert nu tja ik ben wel op een twijfel spoor gezet en denk dat ik Happy ondanks haar 8 jaar zijnde ook ga laten helpen wand die gaat zo ontsteking niet redden
het was echt horor
En het grote geluk is geweest dat Ruby nog jong is, een oudere hond is zo wie zo veel kwetsbaarder.
Het blijft ieder z'n eigen keuze, maar ik vind dat je de ernst van een baarmoederontsteking en de daarmee gepaard gaande operatie niet moet onderschatten. Wat Kees schrijft, je gaat snijden in 'n ziek dier, niet wetende hoe de baarmoeder aan te treffen, hopende dat deze nog intact is en niet op springen staat zodat als de troep in de buikholte terecht komt, met grote kans op buikvliesontsteking.
Het blijft ieder z'n eigen keuze, maar ik vind dat je de ernst van een baarmoederontsteking en de daarmee gepaard gaande operatie niet moet onderschatten. Wat Kees schrijft, je gaat snijden in 'n ziek dier, niet wetende hoe de baarmoeder aan te treffen, hopende dat deze nog intact is en niet op springen staat zodat als de troep in de buikholte terecht komt, met grote kans op buikvliesontsteking.
- Ozzfest
- Zeer actief
Happy is toen ze net twee jaar was door mijn moeder waar ik toen nog woonde naar de DA gebracht en gesterilliseerd zonder medische redenen, gewoon omdat ze de loopsheidtroep niet wou
Bij Ozzy gaan zn ballen er niet af tenzij het noodzaak is.
Mag ik eerst mn vriend ko slaan want die vind het zielig een hond zonder ballen.

Bij Ozzy gaan zn ballen er niet af tenzij het noodzaak is.
Mag ik eerst mn vriend ko slaan want die vind het zielig een hond zonder ballen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Ik heb 3 van mijn 4 honden laten castreren. Kyra omdat ze acute (gesloten) baarmoederontsteking had en ben dolblij dat we op tijd zijn geweest.
Lyndie heb ik laten castreren omdat zij maanden lang ziek, apatisch en lusteloos was en weigerde te eten (en dat voor een hond voor wie eten altijd met stip op één stond
). Ze viel iedere keer gigantisch af en ik was dan weer maanden bezig om haar weer op te dikken. En daar kwam bij dat ze heel erge last van hotspots had die rond haar loopsheid in hevigheid verergerden. Ze zat dan helemaal onder etter-lekkende plekken van ca. 25cm groot :N: . Nu heeft ze weliswaar nog steeds een paar keer per jaar een hotspot, maar het zijn kleine, makkelijk genezende plekken. Aan de andere kant is haar vacht een regelrechte ramp geworden. In die zin heb ik wel (een klein beetje
) spijt van de ingreep.
Cody is een half jaar geleden onder het mes gegaan. En dat was omdat Gina, anders dan mij gemeld was, een intacte teef is en plotseling loops bleek te zijn. Nou dat was gezellig, maar niet heus. Ik heb niet echt de mogelijkheid om ze te scheiden en het gehuil, geklapperbek, trillen, etc. was vreselijk. Niet willen eten, totaal onbereikbaar zijn en de angst dat hij toch bij haar kon komen. En het lukte hem ook om door de afscheiding heen te breken en omdat ik in de weg stond, beet-ie me
.
Uit logeren was geen optie. Niet voor Gina (uiteraard!) en ook niet voor Cody omdat ik niemand ken die hem kon/wilde opvangen.
Bijkomend voordeel is dat hij nu, maanden later, veel liever en zachter en gehoorzamer is geworden.
Afgelopen zondag voor het eerst de proef op de som genomen en hem losgelaten tijdens een wandeling met collies, shelties, teckels, etc. En hij is werkelijk zóóó geweldig lief geweest! Niet één keer zelfs maar een lipje opgetrokken. Hij heeft urenlang gespeeld en gedold (zelfs met de reuen!) en hoefde niet meer aangelijnd te lopen
.
Gina wordt niet gecastreerd, mag ook niet. Een specialist heeft mij verteld dat de boel bij haar zodanig beschadigd is dat een operatie een onverantwoord risico is.
Overigens, ben ik niet voor castratie 'vanwege het gemak'. Zeker niet omdat het risico van narcoses bij collies zo groot is. Ik heb er echt heel lang over nagedacht. Aan de andere kant: maak ik er ook geen drama van als het eenmaal 'moet' (om wat voor reden dan ook
).
Lyndie heb ik laten castreren omdat zij maanden lang ziek, apatisch en lusteloos was en weigerde te eten (en dat voor een hond voor wie eten altijd met stip op één stond

Cody is een half jaar geleden onder het mes gegaan. En dat was omdat Gina, anders dan mij gemeld was, een intacte teef is en plotseling loops bleek te zijn. Nou dat was gezellig, maar niet heus. Ik heb niet echt de mogelijkheid om ze te scheiden en het gehuil, geklapperbek, trillen, etc. was vreselijk. Niet willen eten, totaal onbereikbaar zijn en de angst dat hij toch bij haar kon komen. En het lukte hem ook om door de afscheiding heen te breken en omdat ik in de weg stond, beet-ie me

Uit logeren was geen optie. Niet voor Gina (uiteraard!) en ook niet voor Cody omdat ik niemand ken die hem kon/wilde opvangen.
Bijkomend voordeel is dat hij nu, maanden later, veel liever en zachter en gehoorzamer is geworden.
Afgelopen zondag voor het eerst de proef op de som genomen en hem losgelaten tijdens een wandeling met collies, shelties, teckels, etc. En hij is werkelijk zóóó geweldig lief geweest! Niet één keer zelfs maar een lipje opgetrokken. Hij heeft urenlang gespeeld en gedold (zelfs met de reuen!) en hoefde niet meer aangelijnd te lopen

Gina wordt niet gecastreerd, mag ook niet. Een specialist heeft mij verteld dat de boel bij haar zodanig beschadigd is dat een operatie een onverantwoord risico is.
Overigens, ben ik niet voor castratie 'vanwege het gemak'. Zeker niet omdat het risico van narcoses bij collies zo groot is. Ik heb er echt heel lang over nagedacht. Aan de andere kant: maak ik er ook geen drama van als het eenmaal 'moet' (om wat voor reden dan ook

- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Ik moet er eerlijk bij zeggen dat toen Lola werd gecastreerd( op 1.3 jaar) de Da een beginnende baarmoederonsteking bij haar ontwaarde.. :N: .
Daardoor werd haar (laproscopische) castratie extra bemoeilijkt vanwege de bloedingen.( hij had dubbel zoveel tijd nodig bij haar).
En dat terwijl ik haar heb laten castreren 3 maanden na haar loopsheid, want dan zou de baarmoeder op zijn rustigst zijn.

Daardoor werd haar (laproscopische) castratie extra bemoeilijkt vanwege de bloedingen.( hij had dubbel zoveel tijd nodig bij haar).
En dat terwijl ik haar heb laten castreren 3 maanden na haar loopsheid, want dan zou de baarmoeder op zijn rustigst zijn.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
- Muis..
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Kira is gecastreerd toen ze anderhalf was. Toen ze 6 maanden was kreeg ze haar eerste loopsheid en na 3 maanden weer 1, vervolgens weer na 3 maanden een loopsheid. Dus 3x loops in nog geen 9 maanden tijd. Als ze loops was lag ze als een bang vogeltje op de bank, dus de beslissing toen genomen. De DA zei dat haar baarmoeder er raar bobbelig uitzag, dus dat was ws kanker geworden als we niks hadden gedaan.
Kali is nog intact.
Kali is nog intact.
- CKS
- Zeer actief
Hangt van de situatie af. Als je nog wilt fokken, na het laatste nestje zou ik zeggenEnnath schreef:@ Casey.
Wat vind jij een verstandige leeftijd voor sterilisatie?
En waarom?

Uiteindelijk is het een beslissing die iedereen voor zichzelf moet nemen. Net als dat het onzin is dat alle honden op 10 weken al gesteriliseerd/ gecastreerd zouden moeten worden is het ook onzin om te stellen dat je een dierenbeul bent omdat je wel besluit je hond te steriliseren (zelfs als daar geen dringende 'medische noodzaak' voor is). Qua teefjes ben ik er wel van overtuigd dat die in de meeste gevallen baat hebben bij sterilisatie (en dan liefst op niet al te late leeftijd). Voor reutjes maakt het minder uit maar dan nog hoef je je niet schuldig te voelen als je hier wel toe besluit. Maar dat is slechts mijn mening

Kees
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Ik geloof dat het goed is te wachten tot na de eerste loopsheid. In eerste instantie gevoelsmatig, maar in de praktijk is dit gevoel ook bewezen. Mijn Ponchootje was een heel wilde puber, niet luisteren, de hele wereld willen ontdekken, ze haalde echt het bloed onder mijn nagels vandaan. Toen werd ze loops, en daarna zette de verandering in. Had ze ineens aandacht voor me, ging ze beter luisteren etc. Ik geloof dat ze door die loopsheid 'volwassener' was geworden. Ik moet er niet aan denken hoe het gegaan zou zijn als ik haar voor de eerste loopsheid had laten helpen. Misschien was ze dan haar hele leven een ongehoorzame puber gebleven :N:
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Ik denk dat die invulling voor iedereen persoonlijk is. Voor mij zou de omschrijving van jou niet 'erg' genoeg zijn. Maar voor een ander misschien wel.Frenk schreef:Hoe weet je of castratie "nodig" is bij een reu? Is dat het trillen, klapperbekken en niet willen eten als ze een loopse teef ruiken?
Toen bijvoorbeeld Kyra loops was, gedroeg Cody zich zo als jij beschrijft. Irritant, maar niet onoverkomelijk (hoewel hij nog wel iets at). Toen Gina echter loops werd, was het wel 20x zo erg. En voeg daarbij nog het úrenlange huilen en joelen, totaal onbereikbaar zijn, lopen schuimbekken en vervolgens helemaal niets meer willen eten (hij is kilo's afgevallen

En als ik, als baasje, er al helemaal gestoord van werd, kun je je voorstellen hoe de buren er over dachten (aan beide zijden was ook net een baby geboren, dus die waren 'not amused') :N: .
Doorslag voor mij heeft echter het feit gegeven dat ik niet echt een erg betrouwbare afscheiding tussen die twee kon maken (Cody was er al eens door heen gebroken) en één van die twee uit logeren sturen is/was ook geen optie hier.
Zoals ik al eerder schreef: ik heb niemand die Cody 3 weken wil (vanwege zijn gebruiksaanwijzing) en Gina eigenlijk ook niet (vanwege de extra zorg). En trouwens, Gina zou ik sowieso nooit 'uitbesteden', het arme dier is veel te gericht op mij en ik zou bang zijn alles wat ik heb bereikt weer teniet te doen.
Nee, ik sta nog steeds 150% achter mijn beslissing om Cody te laten helpen. En als bijkomende bonus: ik heb nu een hond die veel socialer, liever, aanhankelijker en gehoorzamer is

Ik kan hem meenemen en hem loslaten zodat hij kan spelen, ik kan demonstraties met hem geven zonder dat hij de benen neemt, honden aanvalt, kinderen probeert te bijten...
Eigenlijk voor het eerst sinds Cody in de puberteit kwam, ben ik echt oprecht blij en tevreden met hem

- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Frenk word natuurlijk niet loops, maar hij heeft z'n poot opgetilt en is aan het markeren geslagen, volgens mij is dat zo'n zelfde moment, toch?Anna*Poncho schreef:Ik geloof dat het goed is te wachten tot na de eerste loopsheid. In eerste instantie gevoelsmatig, maar in de praktijk is dit gevoel ook bewezen. Mijn Ponchootje was een heel wilde puber, niet luisteren, de hele wereld willen ontdekken, ze haalde echt het bloed onder mijn nagels vandaan. Toen werd ze loops, en daarna zette de verandering in. Had ze ineens aandacht voor me, ging ze beter luisteren etc. Ik geloof dat ze door die loopsheid 'volwassener' was geworden. Ik moet er niet aan denken hoe het gegaan zou zijn als ik haar voor de eerste loopsheid had laten helpen. Misschien was ze dan haar hele leven een ongehoorzame puber gebleven :N:

Hij heeft z'n eerste loopse teefje een tijd geleden geroken en raakte helemaal van het padje af. Klappertanden, kwijlen, niet eten, rijen alsof de duvel 'm op de hielen zat.
Als dat van voorbijgaande aard is en gewoon bij het puberen hoort, dan is het natuurlijk prima. Maar als dat ieder keer zo gaat als er een loopse teef voorbij komt, dan vind ik het gewoon zielig worden. Ik heb dat bij de reu van mijn ouders gezien. Die veranderde ook iedere keer in een trillend hoopje.
Uiteindelijk is hij toen geholpen. Maar wat ik niet weet... Als ze eenmaal hormonaal ontwikkelt zijn, hoeveel "kwaad" kan een castratie dan aanrichten bij een reu?