Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik in dit hoekje *whaaa*

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ik in dit hoekje *whaaa*

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik heb gisteravond een mailtje gestuurd aan de africhtingsclub hier ('t Haartje), aangezien zij ook reddingshondenwerk doen (KNPV als ik de site goed begrepen heb, ze doen verder pakwerk e.d. via IPO programma volgens mij, daarom weet ik het niet zo zeker of ik het goed begrepen heb).

Ik wil dan gaan voor vlakte- en/of puinspeuren (dat laatste heeft mijn stiekeme voorkeur, omdat ik denk dat Jamey dat het leukste vindt). Lijkt me namelijk erg leuk voor Jamey, ik denk dat zij dit soort werk geweldig vindt... Alleen staat er duidelijk dat ze dan eerst het basiscertificaat zou moeten hebben. Niet erg haalbaar voor Jamey, gezien de eisen (meter hoog springen, anderhalve meter breed springen :N: ) :mrgreen:

Ik heb dit dus uitgelegd, gevraagd of er toch iets kan, met nadruk dat ik er vanuit ga dat we toch geen examens of wat dan ook mogen lopen, aangezien Jamey natuurlijk én geen 'aangewezen' werkhond is én geen stamboom heeft...

Wat denken jullie, maak ik ook maar een ietsiebeetje kans dat ze ons daar gaan laten trainen?
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Stamboom maakt niks uit, denk ik, maar je kan het altijd proberen.

Als ze aan puinzoeken doen, en je denkt dat jeremy dat kan : Ga ervoor en woon eens een proefles bij :ok:

Als hier in de buurt een Speurclub was, had ik met Beike aan speuren gedaan, vind hij geweldig :ok:
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

doggy schreef:Stamboom maakt niks uit, denk ik, maar je kan het altijd proberen.

Als ze aan puinzoeken doen, en je denkt dat jeremy dat kan : Ga ervoor en woon eens een proefles bij :ok:

Als hier in de buurt een Speurclub was, had ik met Beike aan speuren gedaan, vind hij geweldig :ok:
Dit is dus niet een normaal een speurclubje, maar volgens de KNPV regels... Daarom denk ik dat er een probleem kan zijn... KNPV zijn meestal herders, rotweilers, dobers en dergelijken... Jamey is een minikruisinkje... Vandaar dat ik twijfel :wink:
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Ik ben wel bang dat je niet binnen het toelatingsbeleid valt. Maar dan zouo je toch nog verder kunnen kijken of er andere verenigingen zijn die iets met speuren/zoeken doen.
Een meisje waar ik mee MSN heeft vroeger wel eens met de Corgi gespeurd.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Ik heb ook maar een gewone hondenschool met speurcursus aangeschreven. Jammer genoeg geeft mijn KC geen speurcursussen... Puinspeuren en echt mensen zoeken lijkt me veel leuker, maar als dat niet kan is gewoon speuren een goede 2e optie. Denk dat Jamey dat ook wel erg leuk gaat vinden... Eigenlijk naar aanleiding van de terriërdag waar ik ben geweest, waar ze zonder wat voor training dan ook eventjes in een keer de goede 'bewoonde' bouw aan wist te geven...
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Basiscertificaat staat open voor alle rassen.
Het springen zal inderdaad een probleem zijn,maar als je daar je punten verliest wil dat niet zeggen dat je geen certificaat kan halen volgens mij.
Ik ben met Biène nu ook begonnen met trainen voor het basiscertificaat, Jan (Bayca) traint het ook, Ellen (Gos) ook.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Inge schreef:Basiscertificaat staat open voor alle rassen.
Het springen zal inderdaad een probleem zijn,maar als je daar je punten verliest wil dat niet zeggen dat je geen certificaat kan halen volgens mij.
Ik ben met Biène nu ook begonnen met trainen voor het basiscertificaat, Jan (Bayca) traint het ook, Ellen (Gos) ook.
Haha maar zal een IPO vereniging (met dus het speuren van KNPV gok ik dan?) een Jamey accepteren?
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Jacksel schreef:
Inge schreef:Basiscertificaat staat open voor alle rassen.
Haha maar zal een IPO vereniging (met dus het speuren van KNPV gok ik dan?) een Jamey accepteren?
Het KNPV zoeken heeft niets te maken met IPO, dus waarom niet?
Ze zullen het waarschijnlijk ook op verschillende tijdstippen trainen. :wink:

Is Jamey een hondje wat graag zoekt en apporteert?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
magnum
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 x-mechelse herders

Ongelezen bericht door magnum »

Inderdaad voor je met het puinzoeken kan beginnen moet er idem eerst een basiscerti op zitten.

Maar waarom zou je met jamey het basis niet kunnen proberen om te doen, er loopt ook een cocker spaniel rond die voor dit cert bezig is.

En als de club leuk reageerd kan je misschien wel gewoon voor de lol mee doen aan het puinzoeken. Maar dat is natuurlijk aan de club of ze dan tijd en energie aan je willen uit spanderen.

En ja kan ook altijd eens komen kijken op oefendagen van het basiscert.
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

magnum schreef:Inderdaad voor je met het puinzoeken kan beginnen moet er idem eerst een basiscerti op zitten.

Maar waarom zou je met jamey het basis niet kunnen proberen om te doen, er loopt ook een cocker spaniel rond die voor dit cert bezig is.

En als de club leuk reageerd kan je misschien wel gewoon voor de lol mee doen aan het puinzoeken. Maar dat is natuurlijk aan de club of ze dan tijd en energie aan je willen uit spanderen.

En ja kan ook altijd eens komen kijken op oefendagen van het basiscert.
Kijk dat biedt weer perspectieven voor jamey!
Ik zal duimen voor je dat je mag meetrainen.
magnum
Zeer actief

ik hoop ook dat je het zou kunnen gaan trainen want het is een heel leuk en afwisselend certificaat.

En puin lijkt mij ook schitterend als ik het basiscert op Magnum heb zitten, omdat te gaan doen. Maar dan moet die jojo wel eerst wat rustiger gaan worden hihihihi Hij wil alles veelste graag.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Ik ben eens aan het kijken, maar Jamey beheerst al aardig wat van dat basiscertificaat... Al het volgwerk enzo zou ze al moeten kunnen, met wat herhalings-drillen... Die meter-sprong gaat 'm niet worden, gewoon omdat ik niet wil dat ze dat doet (ze zou het nog proberen ook als het aan haar ligt)

Trap en plank kan ze al (alleen hupst zij de trap op en het mag niet met sprongen, maar haar pootjes zijn niet lang genoeg pom te 'lopen' :denken: )

Het speur en sorteerwerk moet nog volledig erin getraind worden ;)
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Het programma is nog steeds in ontwikkeling, dus het zou best kunnen dat er in de toekomst aanpassingen gedaan worden qua sprongwerk voor de kleinere hondjes (bv. hoogte en breedte van de sprong).
Groetjes Inge
Afbeelding

Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Even voor mezelf en mensen die meelezen die dit ook leuk lijkt ;) op een rijtje, met wat Jamey beheerst de letter vet gemaakt:

Afdeling 1
A. Het aangelijnd volgen met tempowisselingen
B. Het onaangelijnd volgen met omcommanderen en afleiding door middel van twee keer schieten (ze kent omcommanderen niet)
C. Het onaangelijnd volgen door een bewegende groep, pratende mensen
D. Het blijven liggen tijdens de volgoefeningen van een andere hond (kunnen wel, doen is in sommige gevallen hierbij wat anders :P)
E. Het laten liggen van de hond (nog nooit geprobeerd, maar moet er makkelijk in te trainen zijn)
F. Het vooruit sturen gevolg door het bij zich roepen van de hond (moet even flink herhalen en afstand opbouwen, maar ze beheerst het vooruit sturen wel)
G. Het optillen, het overgeven en het weer in ontvangst nemen van de hond (Ik denk dat ik hiermee een voordeel heb met Jamey ;) )

Afdeling 2
A. De vrije sprong over de hindernis (wil ik niet dat ze probeert, als ze het al zou kunnen)
B. De breedte sprong
C. Lopen op een open trap
D. Lopen over een plank
E. De kruipoefening (werkelijk geen idee of ze die zal doen, ik gok dat het met even aanleren moet lukken, afhankelijk in hoeverre het op de 'tunnel' van behendigheid lijkt)
F. Lopen over onaangename materialen
G. Het weigeren van gevonden voedsel (euhm... hoe lekker is dat voedsel? :P )
H. Het opzoeken en apporteren van voorwerpen (Kent ze nog niet, maar ze kan wel apporteren (als het maar geen balletje is))

Afdeling 3
A. Het opzoeken en verwijzen van een wapen en een breekwerktuig
B. Het opzoeken en lokaliseren van een persoon
C. Het uitwerken van een spoor
D. Het sorteren van voorwerpen
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Het lijkt me een zeer interessante opleiding om met de hond te doen.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk persoonlijk dat je geen kans maakt. Ik zeg niet dat dat terecht is maar dat denk ik dus. Ik moest maanden op proef voor IPO en ga nu waarschijnlijk trainen met Eva bij een reddingshonden vereniging omdat ik nog steeds geen IPO met haar durf te doen. Zij doen wedstrijden en willen dat de hond op goed niveau komt, echt gek op de bal is en alle oefeningen kan doen/leren. Ik ga daar een paar maanden tot een jaar op proef trainen en dan wordt gekeken of het haalbaar is met de hond en geleider. Het is heel erg veel trainen en mensen moeten enorm veel energie in je steken. Ze willen dus wel dat het echt haalbaar is. Ik denk dus zelf dat je weinig kans maakt gezien je aan bijna geen van de kriteria voldoet en die clubs graag willen dat je uiteindelijk wel de normen gaat halen.

Zal zeker verschillen per club dus je kan het proberen. :wink:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Ik denk persoonlijk dat je geen kans maakt. Ik zeg niet dat dat terecht is maar dat denk ik dus. Ik moest maanden op proef voor IPO en ga nu waarschijnlijk trainen met Eva bij een reddingshonden vereniging omdat ik nog steeds geen IPO met haar durf te doen. Zij doen wedstrijden en willen dat de hond op goed niveau komt, echt gek op de bal is en alle oefeningen kan doen/leren. Ik ga daar een paar maanden tot een jaar op proef trainen en dan wordt gekeken of het haalbaar is met de hond en geleider. Het is heel erg veel trainen en mensen moeten enorm veel energie in je steken. Ze willen dus wel dat het echt haalbaar is. Ik denk dus zelf dat je weinig kans maakt gezien je aan bijna geen van de kriteria voldoet en die clubs graag willen dat je uiteindelijk wel de normen gaat halen.

Onzin aangezien er geen eisen qua ras en hoogte van de hond zijn bij het basiscertificaat.
Inzet wordt er wel verwacht maar dat lijkt me logisch.
Groetjes Inge
Afbeelding

magnum
Zeer actief

Inge daar ben ik het mee eens, er zijn idem geen regels voor ras, en/of hoogte van de hond.

en inzet enz.... dat moet je hebben bij wat voor hondensport je ook doet.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Inge schreef:
MARC_S schreef:Ik denk persoonlijk dat je geen kans maakt. Ik zeg niet dat dat terecht is maar dat denk ik dus. Ik moest maanden op proef voor IPO en ga nu waarschijnlijk trainen met Eva bij een reddingshonden vereniging omdat ik nog steeds geen IPO met haar durf te doen. Zij doen wedstrijden en willen dat de hond op goed niveau komt, echt gek op de bal is en alle oefeningen kan doen/leren. Ik ga daar een paar maanden tot een jaar op proef trainen en dan wordt gekeken of het haalbaar is met de hond en geleider. Het is heel erg veel trainen en mensen moeten enorm veel energie in je steken. Ze willen dus wel dat het echt haalbaar is. Ik denk dus zelf dat je weinig kans maakt gezien je aan bijna geen van de kriteria voldoet en die clubs graag willen dat je uiteindelijk wel de normen gaat halen.

Onzin aangezien er geen eisen qua ras en hoogte van de hond zijn bij het basiscertificaat.
Laten we de reactie afwachten en dan oordelen ok?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

magnum schreef:Inge daar ben ik het mee eens, er zijn idem geen regels voor ras, en/of hoogte van de hond.

en inzet enz.... dat moet je hebben bij wat voor hondensport je ook doet.
En ze moeten genoeg trainers hebben en zin hebben en plaats hebben. :wink:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Inge schreef:

Prima hoor, maar volgens mij ben ik niet degene die oordeelt, maar jij. :denken: Jij beweert bij voorbaat al dat ze geen kans maakt.

Ze hoeft niet aan "kriteria" te voldoen aangezien die er niet zijn. Wat je nodig hebt is een hond die graag zoekt en apporteert en een heleboel inzet. Trainen kost veel tijd, je helpt elkaar ook mee. Dat betekent dus wel dat er inzet verwacht wordt, dus bv. slachtoffer liggen voor de gevorderden die al met het vlakterevieren of puinzoeken bezig zijn. Met een uurtje trainen in de week ben je er dus niet.

Bij de verenigingen die ik ken binnen de africhting begin je als aspirant-lid en krijg je een proeftijd van bv. 3 maanden of een half jaar. Daarna wordt door de leden besloten of je lid kan/mag worden. Ze willen mensen die binnen de groep passen, die inzet tonen (ook buiten reguliere trainingstijden, bv. helpen het terrein op orde te houden) en liefst een hond hebben die het programma aankan, maar als ze die hond nu (nog) niet hebben wil dat niet zeggen dat je geen lid kan worden. Wat niet is kan namelijk nog komen. :wink:

Bij een wedstrijdgerichte club zal men inderdaad vrijwel alleen maar honden willen die op nivo zullen kunnen presteren, waar het in ieder geval in zit, maar aangezien het basiscertificaat geen wedstrijdonderdeel is lijkt me dat nu niet van toepassing. :19:
Het basiscertificaat is een praktijkgericht programma wat door honden van allerlei rassen en groottes getraind kan worden. Het is een programma wat in opkomst is binnen de KNPV.
Het kan wel een voorwaarde zijn dat je eerst lid zal moeten worden van de KNPV. Of dat hier ook geldt weet ik niet, aangezien hier alleen het zoekhondenprogramma van de KNPV wordt getraind, de andere programma's die ze beoefenen zijn IPO-onderdelen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Inge
Zeer actief
Contacteer:

Waar wil je trouwens reddingshonden gaan trainen Marc?
Ik wilde dat destijds met Marouck ook, maar hier in de buurt kon het nergens getraind worden, dichtsbijzijnde toen was Zaltbommel. :boos:
Groetjes Inge
Afbeelding

Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

even vraagje, waarom niet springen?

Maar goed, ik denk dat als je niet voor het cert gaat tsja, sommige clubs hebben daar echt problemen mee. Ik weet niet hoe het 't Haartje hier tegen overstaat. :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Inge schreef:
MARC_S schreef:
Inge schreef:

Prima hoor, maar volgens mij ben ik niet degene die oordeelt, maar jij. :denken: Jij beweert bij voorbaat al dat ze geen kans maakt.

Ze hoeft niet aan "kriteria" te voldoen aangezien die er niet zijn. Wat je nodig hebt is een hond die graag zoekt en apporteert en een heleboel inzet. Trainen kost veel tijd, je helpt elkaar ook mee. Dat betekent dus wel dat er inzet verwacht wordt, dus bv. slachtoffer liggen voor de gevorderden die al met het vlakterevieren of puinzoeken bezig zijn. Met een uurtje trainen in de week ben je er dus niet.

Bij de verenigingen die ik ken binnen de africhting begin je als aspirant-lid en krijg je een proeftijd van bv. 3 maanden of een half jaar. Daarna wordt door de leden besloten of je lid kan/mag worden. Ze willen mensen die binnen de groep passen, die inzet tonen (ook buiten reguliere trainingstijden, bv. helpen het terrein op orde te houden) en liefst een hond hebben die het programma aankan, maar als ze die hond nu (nog) niet hebben wil dat niet zeggen dat je geen lid kan worden. Wat niet is kan namelijk nog komen. :wink:

Bij een wedstrijdgerichte club zal men inderdaad vrijwel alleen maar honden willen die op nivo zullen kunnen presteren, waar het in ieder geval in zit, maar aangezien het basiscertificaat geen wedstrijdonderdeel is lijkt me dat nu niet van toepassing. :19:
Het basiscertificaat is een praktijkgericht programma wat door honden van allerlei rassen en groottes getraind kan worden. Het is een programma wat in opkomst is binnen de KNPV.
Het kan wel een voorwaarde zijn dat je eerst lid zal moeten worden van de KNPV. Of dat hier ook geldt weet ik niet, aangezien hier alleen het zoekhondenprogramma van de KNPV wordt getraind, de andere programma's die ze beoefenen zijn IPO-onderdelen.
Ik bedoelde oordelen als in onzin. :wink: Ik zeg niet dat ze geen kans maakt, helemaal niet. Ik denk dat alleen als je al niet voor het certificaat gaat. Ze laten dan liever leden trainen die dat wel doen omdat ze er enorm veel werk aan hebben. Denk ik :mrgreen: Maargoed, misschien ook niet. Mijn ervaring is dat er allerlei eisen werden gesteld maar dat zijn wel clubs geweest die wedstrijden liepen met de honden en gericht waren op het behalen van de papiertjes. Ik weet niet hoe dat hier zit maar zelf verwachtte ik niet anders. :wink:

Die club waar ik binnenkort met Eva ga kijken pb ik je even.
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

De mensen van het haartje hebben zich altjid ingezet ook voor de kleine honden!er zijn met de KNPV hele vergaderingen erover geweest.na afloop van een vergadering kwamen de mensen van de KNPV buiten en toen ging er net een schipperke over de klimschutting, zonder probelemen, einde discussie
Jan
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

janinca2002 schreef:De mensen van het haartje hebben zich altjid ingezet ook voor de kleine honden!er zijn met de KNPV hele vergaderingen erover geweest.na afloop van een vergadering kwamen de mensen van de KNPV buiten en toen ging er net een schipperke over de klimschutting, zonder probelemen, einde discussie
Hahaha...wat zullen die KNPV-ers op hun neus gekeken hebben :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik denk dat je gewoon met 't Haartje contact moet opnemen en je niet moet laten ontmoedigen door Marc. Als jij serieus wilt trainen (en niet een beetje alleen voor de gezelligheid, maar zoals anderen al gezegd hebben, ook je inzetten bij de oefeningen van anderen), tijd wilt investeren op de training en daarbuiten, dan zijn er best mogelijkheden. De breedtesprong is veel kleiner dan de "standaard" KNPV breedtesprong en over die standaard heb ik ook kleine hondjes zien springen. Als de hond graag apporteert en wil werken, zijn er best mogelijkheden, maar dat hangt ook heel erg van je eigen instelling af.

De spaniel waar eerder over gesproken werd, heet trouwens Jansen en heeft een eigen weblog http://speurneusjansen.web-log.nl/ Ik train op dezelfde club als deze speurneus en hij doet echt niet onder voor veel herders, integendeel, aan sommig werk van Jansen kunnen veel herders nog een puntje zuigen. Hij heeft een andere stijl van werken en andere voordelen/problemen, maar hij doet het heel goed. Je zult wel vreemde gezichten tegenkomen, maar dat doe je toch al als je binnen de KNPV voor dat programma traint :wink: En verder zijn niet alle honden hetzelfde, dus qua trainen moet je je toch altijd al aanpassen aan het karakter/eigenschappen van de hond, dat is alleen maar een uitdaging. Jansen had bijvoorbeeld ook heel veel moeite met de hoogtesprong, maar na veel trainen is hij er dit weekend helemaal correct overheen gegaan!

Bij 't Haartje traint trouwens Liliane Kok, die je terug kunt vinden in m'n topic over het KNPV NK Zoekhonden van vorig weekend waar ze derde werd http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=147121. Ze heeft een eigen website http://www.vomhohenmoorland.nl/, misschien kun je eens contact met haar opnemen.
Laatst gewijzigd door Gos op 14 sep 2008 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Ik ken ook iemand van t haartje (Rien Peters), daar liep ik vaak mee te klooien met Jamey, die heeft zelfs Jamey geprobeerd op te jutten en te laten bijten op een oude mouw :mrgreen: Mevrouw wilde alleen jammer genoeg niet happen. Anders had hij ons daar al geïntroduceerd :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Gaia schreef:even vraagje, waarom niet springen?

Maar goed, ik denk dat als je niet voor het cert gaat tsja, sommige clubs hebben daar echt problemen mee. Ik weet niet hoe het 't Haartje hier tegen overstaat. :wink:
Jamey is maar 30 cm groot. Een sprong van een meter vind ik dus erg heftig voor haar. Ik denk dat het wel zou 'mogen' ook van de DA, ik mocht immers ook nog af en toe eens een behendigheidsparcoursje lopen, af en toe (gewoon niet te vaak doen dus) een sprong van een meter zou dus ook moeten kunnen... De hoogte haalt ze - denk ik - makkelijk...

Ik krijg er echt steeds meer zin in...
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Jeetje he, ik ontmoedig haar helemaal niet. Ze vraagt iets en ik denk schijnbaar iets anders dan andere mensen. Ze vraagt toch of ze haar gaan aannemen? Wat wij denken? Nou ik denk dit omdat ik zelf al 3 keer 0 op mijn request heb gekregen omdat er geen plaats was. Misschien is daar wel plaats en vinden ze het niet erg dat de hond niet aan de toelatingseisen voldoet. De mail is gestuurd en dan weet ze toch vanzelf of ze haar aannemen? :roll: Valt weinig aan te ontmoedigen.

Ik zal voortaan nog beter uitzoeken welk antwoord ik moet geven hier voordat ik iets verkeerds zeg! :roll:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”