Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik in dit hoekje *whaaa*

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

MARC_S schreef:Jeetje he, ik ontmoedig haar helemaal niet. Ze vraagt iets en ik denk schijnbaar iets anders dan andere mensen. Ze vraagt toch of ze haar gaan aannemen? Wat wij denken? Nou ik denk dit omdat ik zelf al 3 keer 0 op mijn request heb gekregen omdat er geen plaats was. Misschien is daar wel plaats en vinden ze het niet erg dat de hond niet aan de toelatingseisen voldoet. De mail is gestuurd en dan weet ze toch vanzelf of ze haar aannemen? :roll: Valt weinig aan te ontmoedigen.

Ik zal voortaan nog beter uitzoeken welk antwoord ik moet geven hier voordat ik iets verkeerds zeg! :roll:
Ik had geen probleem met je antwoord hoor :wink: Vind het fijner om ook te weten dat het antwoord nee zou kunnen zijn, dan alleen maar positieve antwoorden te krijgen, en dat het toch nee is.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Jacksel schreef:
MARC_S schreef:Jeetje he, ik ontmoedig haar helemaal niet. Ze vraagt iets en ik denk schijnbaar iets anders dan andere mensen. Ze vraagt toch of ze haar gaan aannemen? Wat wij denken? Nou ik denk dit omdat ik zelf al 3 keer 0 op mijn request heb gekregen omdat er geen plaats was. Misschien is daar wel plaats en vinden ze het niet erg dat de hond niet aan de toelatingseisen voldoet. De mail is gestuurd en dan weet ze toch vanzelf of ze haar aannemen? :roll: Valt weinig aan te ontmoedigen.

Ik zal voortaan nog beter uitzoeken welk antwoord ik moet geven hier voordat ik iets verkeerds zeg! :roll:
Ik had geen probleem met je antwoord hoor :wink: Vind het fijner om ook te weten dat het antwoord nee zou kunnen zijn, dan alleen maar positieve antwoorden te krijgen, en dat het toch nee is.
Gelukkig. Soms wordt hier een beetje overtrokken gereageerd als het niet alleen beamend is. Alsof ik zou willen dat je niet aangenomen wordt wat natuurlijk niet het geval is. :wink: Ik begrijp van de KNPV-mensen dat je grote kans hebt dat je wel aangenomen wordt wat natuurlijk hartstikke leuk is. Waar ik keek was IPO met doel wedstrijden en papiertjes. Dat is dus schijnbaar duidelijk anders want daar moet je door de ballotage en wordt je hond maanden bekeken als je mag komen voordat ze zeker weten dat ze eraan beginnen en je officieel lid wordt. Omdat ik las dat ze daar IPO deden oa ging ik er vanuit dat het daar hetzelfde werkt. Schijnbaar niet dus dan zal je jezelf wel moeten bewijzen door inzet en vorderingen :ok:

Ik ben nog steeds benieuwd wat het antwoord wordt. Ik ga in ieder geval zelf binnenkort voor het eerst met Eva iets soortgelijks doen alleen dus niet van de KNPV maar de NRHB. Na een paar maanden proeftrainen kijken ze of het haalbaar is voor de hond/geleider. :wink:
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Ze zijn gelukkig juist niet een wedstrijdgerichte club :)
Wij zijn een relatief kleine club waar gezelligheid, saamhorigheid en sportiviteit erg belangrijk zijn. In principe is iedereen bij ons welkom, en wij steken veel tijd en energie in het opleiden van zowel hond als begeleider. Voorwaarde is wel, dat de leden zelf ook 100% gemotiveerd zijn en bereid zijn thuis te trainen en twee keer per week aanwezig te zijn op de trainingen. Iedereen traint bij ons op zijn eigen niveau en doet examen wanneer hij of zij daar klaar voor is.

Sommige van onze leden gaan, na het behalen van hun IPO3 diploma, deelnemen aan wedstrijden. Dit wordt door ons ondersteund en gestimuleerd, maar het is geen verplichting. Er zijn ook leden die het gewoon leuk vinden om hun certificaten te behalen en lekker met hun hond bezig te zijn. Ook daarvoor is voldoende ruimte binnen onze club. Twee maal per jaar (meestal in het voor- en najaar) worden de examens afgenomen door keurmeesters van de Raad van Beheer op kynologisch gebied of door keurmeesters van de KNPV. Voor deelname aan deze examens dien je lid te zijn van de betreffende overkoepelende bond/vereniging en in het bezit te zijn van een Rashondenlogboek of (indien uw hond geen stamboom heeft) een zogenaamd Werkhondenboekje.
Afbeelding
Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Freggel16 »

MARC_S schreef:Jeetje he, ik ontmoedig haar helemaal niet. Ze vraagt iets en ik denk schijnbaar iets anders dan andere mensen. Ze vraagt toch of ze haar gaan aannemen? Wat wij denken? Nou ik denk dit omdat ik zelf al 3 keer 0 op mijn request heb gekregen omdat er geen plaats was.
Vond het ook helemaal niet ontmoedigend. Jij hebt andere ervaringen dan andere mensen.

Ik ben zelf lid van 2 clubs, en volg wel eens gasttrainingen bij een 3de club, en bij alle 3 de clubs is het beleid verschillend.

De ene club is heel gezellig en recreatief. Wil je gewoon lekker trainen met je hond, geen probleem. Word ongeveer 2x per jaar een wedstrijd georganiseerd.
De andere 2 clubs zijn prestatie gerichter.

Heb ook al gehoord dat bij sommige NBG clubs er geen rottweilers worden toegelaten, daar die toch niet kunnen tippen aan een herder. Prima, heb ik geen problemen mee :mrgreen:

Veel plezier Jacksel! Ik hoop dat je mee mag gaan trainen :ok:
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

Fabulous van hapschaarhove 20-03-2006
Diego Van de Wilde Havana 07-05-2007
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Neem het toch niet zo zwaar op. Ik vond persoonlijk jouw reactie redelijk ontmoedigend, zo kwam het in ieder geval op mij over. De andere racties, zoals die van Janinca, zijn gewoon gebaseerd op andere ervaringen. Ik zie hier niemand zeggen dat het gemakkelijk is of dat ze zeker wel aangenomen zal worden.

Ik heb ook niet gezegd dat ze haar zeker gaan aannemen, want dat moeten ze daar zelf beslissen. Maar bij de club waar ik dit specifieke programma train, zijn ook een paar honden waarvan het nog maar de vraag is of ze ooit opgaan voor het certificaat. Dat wil nog niet zeggen dat de geleiders dan niet heel serieus en met heel veel inzet kunnen trainen. Het is aan de club om te bepalen of ze honden willen begeleiden waar het onwaarschijnlijk van is dat ze op bepaalde termijn naar een keuring kunnen gaan. Wie weet wordt het reglement in de toekomst nog wel veranderd t.a.v. de schofthoogte.
laeken
Zeer actief

Gos schreef: Neem het toch niet zo zwaar op. Ik vond persoonlijk jouw reactie redelijk ontmoedigend, zo kwam het in ieder geval op mij over.
Zullen we het laten zitten? Het was niet ontmoedigend bedoeld en ik vond het vervelend dat het zo duidelijk vertaald werd naar ontmoedigend en dat dat ook meteen vermeld moest worden zodat het niemand ontging. Was voor mij ook weer een reactie op dat mijn stukje onzin was volgens Inge. Ook een vertaling die ik niet prettig vind. Jacksel zag het niet zo en ik bedoelde het niet zo. :ok:

Het is gewoon mijn ervaring en die deelde ik even om te laten weten dat het niet altijd zo makkelijk is om ergens tussen te komen. Beter goed beslagen ten ijs lijkt mij :wink:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

MARC_S schreef: Zullen we het laten zitten? Het was niet ontmoedigend bedoeld en ik vond het vervelend dat het zo duidelijk vertaald werd naar ontmoedigend en dat dat ook meteen vermeld moest worden zodat het niemand ontging. Was voor mij ook weer een reactie op dat mijn stukje onzin was volgens Inge. Ook een vertaling die ik niet prettig vind. Jacksel zag het niet zo en ik bedoelde het niet zo. :ok:
Mijn reactie was bedoeld voor Jacksel en was geen reactie op het stukje van Inge, dat maak je er zelf van.

M.i. gaat het er hier niet om wat jij wel of niet prettig vindt, maar om Jacksel van relevante informatie te voorzien. Ik lees hier van geen enkele KNPV-er dat er geen probleem zal zijn bij de toelating, er kwam slechts nuancering gebaseerd op andere ervaringen met dit specifieke programma. Als dat al niet meer mag :denken: Vandaar ook de vermelding van de spaniel Jansen, die toch zeker niet voldoet aan het verwachte profiel van een KNPV-zoekhond.

Verder blijft het bij KNPV-clubs altijd maar de vraag of je ergens mag trainen, maar dat geldt ook voor het traditionele PH1 programma bijvoorbeeld. Het zijn geen commerciele instellingen waar je je kunt inschrijven, elke club mag dat zelf bepalen en bepaalt zelf wat voor "proeftijd" er is.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Gos schreef:

Neem het toch niet zo zwaar op. Ik vond persoonlijk jouw reactie redelijk ontmoedigend, zo kwam het in ieder geval op mij over. De andere racties, zoals die van Janinca, zijn gewoon gebaseerd op andere ervaringen. Ik zie hier niemand zeggen dat het gemakkelijk is of dat ze zeker wel aangenomen zal worden.

Ik heb ook niet gezegd dat ze haar zeker gaan aannemen, want dat moeten ze daar zelf beslissen. Maar bij de club waar ik dit specifieke programma train, zijn ook een paar honden waarvan het nog maar de vraag is of ze ooit opgaan voor het certificaat. Dat wil nog niet zeggen dat de geleiders dan niet heel serieus en met heel veel inzet kunnen trainen. Het is aan de club om te bepalen of ze honden willen begeleiden waar het onwaarschijnlijk van is dat ze op bepaalde termijn naar een keuring kunnen gaan. Wie weet wordt het reglement in de toekomst nog wel veranderd t.a.v. de schofthoogte.
ik ken het Haartje persoonlijk en ik weet dat ze er ook bij de IPO niet zo wedstrijdgericht zijn... je ziet ze ook niet op wedstrijden, niet als deelnemer maar ook niet als toeschouwer...dus ik verwacht daar eigenlijk weinig problemen maar ik geef Marc gelijk dat er bij heel veel IPO verenigingen wel zo wordt gedacht... als er met een hond niets te bereiken is (geen wedstrijden, examens etc.) dan hoef je er niet te komen. :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief

:wink:
Laatst gewijzigd door laeken op 15 sep 2008 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

malinois schreef:maar ik geef Marc gelijk dat er bij heel veel IPO verenigingen wel zo wordt gedacht... als er met een hond niets te bereiken is (geen wedstrijden, examens etc.) dan hoef je er niet te komen. :19:
Dat is ook wat ik altijd gezien heb hoor.
Heel veel IPO verenigingen willen gewoon leden die iets kunnen bereiken, zit dat er niet in dan wordt je vriendelijk doch dringend verzocht maar gewoon naar een normale hondenschool te gaan.
Overigens snap ik dat ook prima, er gaat zoveel werk in zitten, 2 a 3x in de week intensief bezig zijn, dan is het wel zo leuk als die combinatie in ieder geval diploma's kan halen.
Alleen dat maanden observeren wat Marc zegt herken ik niet. Vaak zie je binnen no time of een combinatie geschikt is of niet. EVen de hond 'plagen' en je weet wat voor vlees je in de kuip hebt e.d.

Op mijn oude club kwamen regelmatig mensen die het wel 'grappig' vonden maar totaal niet realiseerde wat er bij kwam kijken. Was je soms 2 maanden druk met ze in de weer en dan was het toch wel erg vroeg op zondagmorgen hoor of door de weeks direct weggaan als ze klaar waren. Daar zit je als club gewoon niet op te wachten.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
malinois schreef:maar ik geef Marc gelijk dat er bij heel veel IPO verenigingen wel zo wordt gedacht... als er met een hond niets te bereiken is (geen wedstrijden, examens etc.) dan hoef je er niet te komen. :19:
Dat is ook wat ik altijd gezien heb hoor.
Heel veel IPO verenigingen willen gewoon leden die iets kunnen bereiken, zit dat er niet in dan wordt je vriendelijk doch dringend verzocht maar gewoon naar een normale hondenschool te gaan.
Overigens snap ik dat ook prima, er gaat zoveel werk in zitten, 2 a 3x in de week intensief bezig zijn, dan is het wel zo leuk als die combinatie in ieder geval diploma's kan halen.
Alleen dat maanden observeren wat Marc zegt herken ik niet. Vaak zie je binnen no time of een combinatie geschikt is of niet. EVen de hond 'plagen' en je weet wat voor vlees je in de kuip hebt e.d.

Op mijn oude club kwamen regelmatig mensen die het wel 'grappig' vonden maar totaal niet realiseerde wat er bij kwam kijken. Was je soms 2 maanden druk met ze in de weer en dan was het toch wel erg vroeg op zondagmorgen hoor of door de weeks direct weggaan als ze klaar waren. Daar zit je als club gewoon niet op te wachten.
ik vind het ook niet meer dan normaal hoor, train nu ook bij een wedstrijdgerichte vereniging, daar kies je voor, dat weet je vantevoren... ze zijn heel intensief met de honden bezig en verwachten dit ook van de geleider. Dan kun je de kostbare tijd beter besteden aan honden die wat kunnen bereiken. Er zijn er overigens ook een aantal die recreatief trainen... ook prima niets mis mee... Het Haartje is hier dus ook een voorbeeld van. Als je een recreatieve vereniging zoekt, moet je kijken naar de wedstrijden, waar trainen die deelnemers... daar moet je dan niet gaan kijken, want over het algemeen zie je geen deelnemers van recreatieve vereingingen, zeker niet bij grote wedstrijden.

Je kunt het wel snel zien, maar ik ken niet anders dan een proeftijd van 6 maanden... je komt kijken, dan train je eerst een maandje als gast mee... vind je het nog leuk dan gaat je proeftijd van 6 maanden in...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Het is afgewezen omdat zij de hoogte en breedtesprong niet zien zitten met mijn mini... En dat is nodig om puinspeuren te kunnen gaan doen... Dus helaas...
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Wat ontzettend jammer. Ik hoop dat je iets anders leuks kunt vinden wat je kunt gaan doen (en als de schofthoogte-eis verandert, melden we het hier meteen).
magnum
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 x-mechelse herders

Ongelezen bericht door magnum »

Dat is echt heel jammer, hoop dat je nog wat anders vind wat je zou kunnen doen met jamey.
Afbeelding
Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Freggel16 »

Jammer dat het niet door gaat. Hopenlijk vind je iets geschikt!!

Gewoon speuren, lijkt je dat niet iets?
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

Fabulous van hapschaarhove 20-03-2006
Diego Van de Wilde Havana 07-05-2007
laeken
Zeer actief

Was wel een beetje te verwachten (in mijn ogen dan) maar toch erg jammer. :wink: Niet geschoten is altijd mis toch? :ok:
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Freggel16 schreef:Jammer dat het niet door gaat. Hopenlijk vind je iets geschikt!!

Gewoon speuren, lijkt je dat niet iets?
Minder leuk dan puinspeuren, maar ik heb inderdaad ook al een mailtje gestuurd naar een hondenschool hier die gewoon speuren in het programma heeft zitten...
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Jammer! Als de eisen voor het springen veranderen (wat niet ondenkbaar is aangezien alle rassen in principe het programma mogen trainen) melden we het wel, dan zou je het wellicht toch kunnen doen. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Ik zit te twijfelen om nog een keertje aan te dringen, dat Jamey het eens mag proberen met die sprong enzo... Aan de andere kant vermoed ik dat ik haar niet door het hele strakke appèl ga krijgen... Of alleen met hangen en wurgen... Ze kan wel volgen, ze kan wel vooruit gestuurd, enz. Maar dat is niet wat ze leuk vindt... Ze wil werken, actief bezig zijn. En oefeningetjes uitvoeren valt daar niet zo onder volgens haar. Volgwerk wel, vindt ze leuk en kan ze ook goed (al zeg ik het zelf), maar vooruit sturen is een keer om mij een plezier te doen. De tweede keer omdat het moet, en daarna bekijk ik het maar :N: :mrgreen:

Daarom ben ik ook niet verder gegaan met G&G terwijl ze op zich het programma wel beheerste... Het 'stom opvolgen van oefeningetjes' bevalt haar niet zo... (Deels) zelfstandig werken, samen met mij, is wat ze wil... Vandaar ook speuren...
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

En ja, ik ben nu bezig om de afwijzing voor mezelf te verzachten :wink:
Afbeelding
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Jacksel schreef:En ja, ik ben nu bezig om de afwijzing voor mezelf te verzachten :wink:
Zit er geen reddingshondengroep in de buurt bij je? Dan zou je het daar kunnen proberen.
Afbeelding
Groetjes Marja
estelle

malinois schreef:Je kunt het wel snel zien, maar ik ken niet anders dan een proeftijd van 6 maanden... je komt kijken, dan train je eerst een maandje als gast mee... vind je het nog leuk dan gaat je proeftijd van 6 maanden in...
Ja ik ken ook wel de ballotage lijst hoor (was bij de clubs waar ik getraind heb altijd 3 maanden).
Maar een beetje club ziet toch wel vrij snel of een combinatie geschikt is of niet.
Daarna moet de persoon natuurlijk nog bij de club passen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
malinois schreef:Je kunt het wel snel zien, maar ik ken niet anders dan een proeftijd van 6 maanden... je komt kijken, dan train je eerst een maandje als gast mee... vind je het nog leuk dan gaat je proeftijd van 6 maanden in...
Ja ik ken ook wel de ballotage lijst hoor (was bij de clubs waar ik getraind heb altijd 3 maanden).
Maar een beetje club ziet toch wel vrij snel of een combinatie geschikt is of niet.
precies... en de combi hond-geleider moet kloppen :wink: en natuurlijk de instructeur. Bij ons lopen er 4 maar allemaal met een eigen manier van trainen
Afbeelding
estelle

malinois schreef:
estelle schreef:
precies... en de combi hond-geleider moet kloppen :wink: en natuurlijk de instructeur. Bij ons lopen er 4 maar allemaal met een eigen manier van trainen
uhm, ja dat is wel handig. haha.
Dat schort er dus tussen mij en Hera, ik ben echt te soft en niet altijd concequent waardoor ze echt een dikke middelvinger uitsteekt tijdens trainen.
Mijn trainer kon zo alle diploma's halen bij dr, dan haalt ze het niet in haar hoofd om te klieren. En dat komt dan alleen vanwege zijn uitstraling en manier van lopen en doen. Was echt altijd bizar om te zien.

maar we dwalen errug af. :wink:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Jacksel schreef:En ja, ik ben nu bezig om de afwijzing voor mezelf te verzachten :wink:
Hoever ben jij bereid te rijden voor je trainingen?
En hoeveel moeite wil je in de training stoppen?

Er zijn reddingshonden groepen die zich puur op de praktijk richten itt het KNPV reddingshonden programma gaat het hierbij dus niet om sport/punten/en verplichte oefeningen. Eén van de verenigingen die goed bekend staat is RHWW (zie: http://www.reddingshonden.nl) dit is enigszins in jouw richting. RHWW wordt regelmatig gevraagd voor het echte werk de laatste inzet was op 6 juli 2008.
Je zou hier kunnen informeren.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Ennath schreef:

Er zijn reddingshonden groepen die zich puur op de praktijk richten itt het KNPV reddingshonden programma gaat het hierbij dus niet om sport/punten/en verplichte oefeningen. Eén van de verenigingen die goed bekend staat is RHWW (zie: http://www.reddingshonden.nl) dit is enigszins in jouw richting. RHWW wordt regelmatig gevraagd voor het echte werk de laatste inzet was op 6 juli 2008.
Ik heb een mail gestuurd (gister) naar een reddingshondenvereniging in Zeist (NRHB, afkorting dankzij Marc eerder hier in het topic gevonden)... Dat is wel een beetje mijn uiterste wat haalbaar is...
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Jacksel schreef:
Ennath schreef:

Ik heb een mail gestuurd (gister) naar een reddingshondenvereniging in Zeist (NRHB, afkorting dankzij Marc eerder hier in het topic gevonden)... Dat is wel een beetje mijn uiterste wat haalbaar is...
Daar trainen ze vrijwel hetzelfde soort speuren. Ook puin, ook appel, ook de ladders en tunnels etc. Lijkt mij dus superleuk en ik hoop voor je dat ze daar wel plaats hebben. Waarom ga je niet meteen met Yore beginnen? Dan schrijf je Yore in en dan wordt op basis van zijn ras en kenmerken besloten of het wel of niet kan. Dan kan Jamey later instromen als je met yore al op weg bent. Ik denk nl dat Yore meer kans maakt als de aangemelde hond. Train jij eenmaal dan zal het weinig problemen geven als je Jamey ook gaat trainen bij dezelfde club :ok:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

MARC_S schreef:
Jacksel schreef:
Ennath schreef:

Daar trainen ze vrijwel hetzelfde soort speuren. Ook puin, ook appel, ook de ladders en tunnels etc. Lijkt mij dus superleuk en ik hoop voor je dat ze daar wel plaats hebben. Waarom ga je niet meteen met Yore beginnen? Dan schrijf je Yore in en dan wordt op basis van zijn ras en kenmerken besloten of het wel of niet kan. Dan kan Jamey later instromen als je met yore al op weg bent. Ik denk nl dat Yore meer kans maakt als de aangemelde hond. Train jij eenmaal dan zal het weinig problemen geven als je Jamey ook gaat trainen bij dezelfde club :ok:
Nou; ik heb vier jaar praktijk werk gedaan en dat was echt anders dan (de beschrijving van) het KNPV programma. Al is het maar omdat je geen appèl loopt. Dat moet je individueel ergens anders lopen, en wordt niet meegenomen als testonderdeel. Ook heb ik nooit ergens een plank/ladder/hoogte/breedtesprong als toestel gezien, wel had je in de praktijk hindernissen die je moest passeren tijdens het veldwerk (muurtje/ sloot in de weg etc).
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Ennath schreef:
MARC_S schreef:
Jacksel schreef:
Ennath schreef: Hoever ben jij bereid te rijden voor je trainingen?

Nou; ik heb vier jaar praktijk werk gedaan en dat was echt anders dan (de beschrijving van) het KNPV programma. Al is het maar omdat je geen appèl loopt. Dat moet je individueel ergens anders lopen, en wordt niet meegenomen als testonderdeel. Ook heb ik nooit ergens een plank/ladder/hoogte/breedtesprong als toestel gezien, wel had je in de praktijk hindernissen die je moest passeren tijdens het veldwerk (muurtje/ sloot in de weg etc).
Bij de NRHB zit wel degelijk apèl, en hindernissen, het lijkt inderdaad een beetje op het programma bij de KNPV. Voordat het basiscertificaat bestond, waren beide programma's bij de NRHB en de KNPV nagenoeg identiek. Verder kan je ook bij de NRHB verder gaan in vlakterevieren, puinrevieren en speuren. Op ongeveer dezelfde wijze als ook bij de KNPV.
Ik train nu KNPV basiscertificaat maar heb voorheen met mijn andere hond bij een reddingshondengroep getraind van de NRHB.
Afbeelding
Groetjes Marja
Gos
Zeer actief

Ennath schreef: Nou; ik heb vier jaar praktijk werk gedaan en dat was echt anders dan (de beschrijving van) het KNPV programma. Al is het maar omdat je geen appèl loopt. Dat moet je individueel ergens anders lopen, en wordt niet meegenomen als testonderdeel. Ook heb ik nooit ergens een plank/ladder/hoogte/breedtesprong als toestel gezien, wel had je in de praktijk hindernissen die je moest passeren tijdens het veldwerk (muurtje/ sloot in de weg etc).
Ik geloof je meteen. Ik heb wel begrepen dat deze toestellen in het Basiscertificaat gezien worden op een voorbereiding op het "echte" werk wat in de daaropvolgende onderdelen aan bod gaat komen. Bijvoorbeeld de pijp/tunnel, bij een hoger nivo puinzoeken ligt er een slachtoffer echt verborgen en moet de hond er naartoe kruipen. De trap/plank met afloopschot is weer een voorbereiding op het voorzichtig naar boven en beneden gaan wat je later bij het puin nodig hebt i.v.m. gevaarlijke ondergrond. Je moet het dus zien puur als voorbereiding voor latere stappen.

Het appelgedeelte zit in principe ook zo in elkaar. Bij alle revieronderdelen (voorwerpen lokaliseren, vlakte revieren, puin revieren) moet je je hond een bepaalde richting uit kunnen sturen. Dat wordt dan vereenvoudigd door de hond naar een pion te sturen, maar ik denk dat je de oefeningen wel zo moet zien. Net als het insluiten bij het volgen: je hond moet niet schrikken of van slag raken als je je door een groep mensen heen moet bewegen. Het optillen en overgeven is ook zo'n voorbereidende oefening. Het lopen over onaangename materialen is een voorbereiding op het betreden van puin.

Wat puinzoeken betreft weet ik het niet, maar wat betreft de andere zoekprogramma's gaan er geregeld KNPV- Zoekhonden afgerichte honden naar bijvoorbeeld de politie om daar als zoek/speurhond te gaan werken.
Laatst gewijzigd door Gos op 16 sep 2008 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”