Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

We moeten telkens weer laten zien wie de baas is

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Tja, misschien steek ik mijn kop wel in het zand, maar ik heb normaal geen enkel probleem met hem :19:
Hij luistert binnen prima naar me, en dit soort dingen zijn denk een keer of 4 voorgevallen in de ruim anderhalf jaar dat ik hier woon met hem.

Het zal idd gewoon aan mijzelf liggen, dat ik verslap/mijn aandacht er niet bij heb of wat ook, dat merkt hij natuurlijk.
Maargoed, ik zie er geen groot probleem in, op dat moment hou ik vol, stuur hem weg en alles is goed :19:
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik vind deze stelling echt onzin. Er zit iets goed fout bij je als het op deze manier moet gaan.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Ik doe nooit aan krachtmetingen met Vegas. Als ik krachtmetingen aan zou moeten gaan doen heb ik het in een ander stadium al helemaal verkeerd gedaan. Ik moet wel soms weer even de puntjes op de 'i' zetten maar dat heeft er dan meer mee te maken dat Vegas wat minder luistert omdat ik dat heb laten afzwakken. Even weer wat extra trainen en dan is dat ook zo weer voorbij.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
bianca83
Zeer actief

Re: We moeten telkens weer laten zien wie de baas is

Ongelezen bericht door bianca83 »

Carmen schreef:Wat vinden jullie daarvan. Sommige eigenaren met pittige honden zeggen dat hun hond telkens probeert hogerop te komen en dat ze om de zoveel tijd een krachtmeting moeten doen om te laten zien wie de baas is.
Ik vind dit dus onzin, als je gewoon duidelijk bent heb je over het algemeen geen problemen met de hond zeker niet in die zin dat je elke maand je hond klein moet zien te krijgen. m.i. faal je dan ergens als baas, niettemin heb ik dit verhaal regelmatig gehoord.
Tja ik vind het ook onzin. Het zou heel misschien 1x kunnen gebeuren dat een hond een poging doet tot maar dat zou dan ook gelijk de laatste keer moeten zijn. Blijft dit regelmatig gebeuren dan zit er in mijn ogen iets heel erg fout.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Jinx schreef:Tja, misschien steek ik mijn kop wel in het zand, maar ik heb normaal geen enkel probleem met hem :19:
Hij luistert binnen prima naar me, en dit soort dingen zijn denk een keer of 4 voorgevallen in de ruim anderhalf jaar dat ik hier woon met hem.

Het zal idd gewoon aan mijzelf liggen, dat ik verslap/mijn aandacht er niet bij heb of wat ook, dat merkt hij natuurlijk.
Maargoed, ik zie er geen groot probleem in, op dat moment hou ik vol, stuur hem weg en alles is goed :19:
Persoonlijk vind ik dat, als duidelijk is dat een bepaald privilege schijnbaar dermate belangrijk is voor de hond dat hij je erom durft uit te dagen, je beter helemaal kunt stoppen met het verlenen van dat privilege. Dan verzeil je ook niet in een vervelende situatie en het is duidelijker (eerlijker) naar de hond toe :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Mit
Zeer actief

Jaap* schreef:
Jinx schreef:Tja, misschien steek ik mijn kop wel in het zand, maar ik heb normaal geen enkel probleem met hem :19:

Persoonlijk vind ik dat, als duidelijk is dat een bepaald privilege schijnbaar dermate belangrijk is voor de hond dat hij je erom durft uit te dagen, je beter helemaal kunt stoppen met het verlenen van dat privilege. Dan verzeil je ook niet in een vervelende situatie en het is duidelijker (eerlijker) naar de hond toe :wink:
Ik heb nergens gezegd dat hij op de bank mag toch? Dat mag hij niet en als hij het toch probeert stuur ik hem eraf. Dat gaat bijna altijd zonder morren, zo heel af en toe blijft hij uitdagend liggen. Nouja, dan blijf ik ook staan en geef ik nogmaals het commando.

Er gebeuren geen nare dingen, hij bijt me niet, hij verstijfd niet en bovendien luistert hij gewoon 99% van de tijd wel.
Het zal er ook mee te maken hebben dat wij ons voornamelijk met onze "eigen" hond bemoeien. Tsuki is gericht op mij, Quasar gericht op Lars. Ze luisteren beiden wel naar de ander, maar Tsuki heeft ook sneller bananen in haar oren als Lars roept.

Eniewees, ik zie er geen probleem in en ik heb ook geen probleem. :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Bij Moos moest ik eens in de zoveel tijd wel weer even de touwtjes wat strakker aantrekken. Alleen het enige wat gebeurde als ik dat niet deed was dat hij buiten minder goed ging komen als ik riep :wink:
Het was dan wel mijn fout dat ik was gaan verslappen natuurlijk, maar ik ben nogal een watje met mijn honden en bij Moos moest ik af en toe er weer even aan herinnerd worden dat hij toch niet helemaaaal God was :mrgreen: en dan deden wij inderdaad ook aan die 'goede gesprekken'.
Hij mocht op bed, op de bank, etc etc. en dat gaf nooit problemen. Zou het dan wel gedaan hebben dan was het overigens gedaan geweest met lekker op de bank en op bed slapen.

Ik heb nu twee van die ongelooflijk brave borsten :19: Beide dames zijn van zichzelf al heel erg onderdanig naar mij toe, zodanig dat ik eerder op moet letten dat ik mezelf niet teveel laat gelden dan andersom.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Jinx schreef:Ik heb nergens gezegd dat hij op de bank mag toch? Dat mag hij niet en als hij het toch probeert stuur ik hem eraf. Dat gaat bijna altijd zonder morren, zo heel af en toe blijft hij uitdagend liggen. Nouja, dan blijf ik ook staan en geef ik nogmaals het commando.
Ik bedoel het niet naar jou persoonlijk, maar je verhaal illustreert wel goed wat ik bedoel.

Als een hond niet op de bank mag en hij doet het toch, dan lijkt me dat probleem nummer 1. Als hij vervolgens niet alleen op de bank springt als het niet mag, maar er ook nog eens op blijft liggen als ik er aan kom, dan is dat probleem 2. Dat hij niet luistert naar het commando is 3 en dat hij gromt en zijn lip optrekt is 4.

Natuurlijk verschillen die absoluut in gradatie. Ik bedoel een hond kan best eens op de bank springen in mijn afwezigheid. Dan is er wat mij betreft niet meteen reden voor alarm. Maar een hond die niet alleen niet luistert in mijn afwezigheid, maar ook nog eens niet luistert in mijn aanwezigheid en dat ook nog eens kracht bij zet door te grommen en z'n lip op te trekken, dat zou bij mij persoonlijk wel een groot probleem zijn. Want dan zijn we dus al 3 stappen verder. :19:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Frenk schreef:
Als een hond niet op de bank mag en hij doet het toch, dan lijkt me dat probleem nummer 1. Als hij vervolgens niet alleen op de bank springt als het niet mag, maar er ook nog eens op blijft liggen als ik er aan kom, dan is dat probleem 2. Dat hij niet luistert naar het commando is 3 en dat hij gromt en zijn lip optrekt is 4.

Natuurlijk verschillen die absoluut in gradatie. Ik bedoel een hond kan best eens op de bank springen in mijn afwezigheid. Dan is er wat mij betreft niet meteen reden voor alarm. Maar een hond die niet alleen niet luistert in mijn afwezigheid, maar ook nog eens niet luistert in mijn aanwezigheid en dat ook nog eens kracht bij zet door te grommen en z'n lip op te trekken, dat zou bij mij persoonlijk wel een groot probleem zijn. Want dan zijn we dus al 3 stappen verder. :19:
Voor mij ook, heel erg :wink:

Ik denk dat bij Merit het iets anders ligt gevoelsmatig ook omdat het meer de hond van haar vriend is dan van haarzelf. :wink:
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Frenk schreef:
Jinx schreef:Ik heb nergens gezegd dat hij op de bank mag toch? Dat mag hij niet en als hij het toch probeert stuur ik hem eraf. Dat gaat bijna altijd zonder morren, zo heel af en toe blijft hij uitdagend liggen. Nouja, dan blijf ik ook staan en geef ik nogmaals het commando.
Ik bedoel het niet naar jou persoonlijk, maar je verhaal illustreert wel goed wat ik bedoel.

En ik zie dat niet als probleem eerlijk gezegd, omdat het prima gaat tussen die hond en mijzelf. Als je het zo op papier ziet staan mankeert er volgens de regeltjes misschien vanalles aan, maar in praktijk merk ik niks maar dan ook niks van een probleem :wink:

Bovendien, als er echt iets scheef zou zitten zou hij het regelmatig moeten doen lijkt me. Inmiddels is het ook al 5 maanden compleet rustig, dus ik blijf erbij: Ik heb geen probleem met hem :wink:
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Moos schreef:
Frenk schreef:

Voor mij ook, heel erg :wink:

Ik denk dat bij Merit het iets anders ligt gevoelsmatig ook omdat het meer de hond van haar vriend is dan van haarzelf. :wink:
Ook dat :wink:
Lars kan alles met hem en dat is prioriteit nummer 1. Dat hij daarnaast goed naar mij luistert is een leuke bijkomstigheid. Maar onze situatie is natuurlijk gewoon erg maf. Hij heeft een hond waar ik geen klik mee heb en ik heb een hond waar hij geen klik mee heeft.
Voor ons werkt dat goed, zoals we het nu doen. Een ander zou het moeilijk vinden misschien, voor ons is dit prima for the moment.

Als wij deze honden ooit niet meer hebben en er komt weer een hond/honden dan zullen we uiteraard samen een ras kiezen waar we allebei weg van zijn. Nu is dat niet zo en dan roei je met de riemen die je hebt. En dat werkt goed :ok:
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Ik hou er rekening mee dat er altijd iets kan gebeuren.
Hij krijgt van mij al geen cm ruimte, dus ik zie niet in wat ik meer zou kunnen doen.
En ik wil ook niet meer doen. Ik heb geen probleem met hem. Hij misschien wel met mij maar ik vind het een beetje raar om te zeggen dat ik dan straks als er iets gebeurt zou zeggen: Ja dat had ik nooooooit verwacht, zet er maar een spuit in oid :19:

Zolang ik dit niet erg vind en heus wel weet dat er iets KAN gebeuren is er toch niks aan de hand? Het is onze situatie :19:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Reini schreef:Ik doe nooit aan krachtmetingen met Vegas. Als ik krachtmetingen aan zou moeten gaan doen heb ik het in een ander stadium al helemaal verkeerd gedaan. Ik moet wel soms weer even de puntjes op de 'i' zetten maar dat heeft er dan meer mee te maken dat Vegas wat minder luistert omdat ik dat heb laten afzwakken. Even weer wat extra trainen en dan is dat ook zo weer voorbij.
Ik pik jouw stukje er even tussen uit maar ik hoor meerdere zeggen dat ze geen krachtmeting aangaan en ik vraag me af hoe men (dus niet alleen jij) gaat reageren als het er op aan komt.
Zal een voorbeeld geven:
Kito is ons heilig hondje, heel fijn dier, luisterd perfect, moet hij een keus maken tussen mij en het baasje dan kiest hij voor het baasje, het is ook echt zijn hondje.
Dit gaf nooit problemen verder.
Tot:
Manlief ligt in bed en ik volg na een tijdje. Kito blijft liggen (normaal stapt hij van bed als ik erin ga) en ik stuur hem weg maar Kito lag wel prima en schuift nog iets dichter naar de baas en gromt. Ik stuu rhem nogmaals weg maar helaas. Manlie fword wakker en wil ingrijpen en ik nee dat doe ik zelf anders blijft deze onzin.
Nogmaals een poging gewaagd hem eraf te sturen zonder succes dus ik pak hem bij kop en kont en smijt hem van bed, jaag hem naar beneden en hij mocht niet meer boven.
Daarna nooit meer problemen gehad.

Hoe gaan jullie dit dan oplossen als je geen krachtmeting aan wil gaan?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Moos
Zeer actief

chrico schreef: Ik pik jouw stukje er even tussen uit maar ik hoor meerdere zeggen dat ze geen krachtmeting aangaan en ik vraag me af hoe men (dus niet alleen jij) gaat reageren als het er op aan komt.
Zal een voorbeeld geven:
Kito is ons heilig hondje, heel fijn dier, luisterd perfect, moet hij een keus maken tussen mij en het baasje dan kiest hij voor het baasje, het is ook echt zijn hondje.
Dit gaf nooit problemen verder.
Tot:
Manlief ligt in bed en ik volg na een tijdje. Kito blijft liggen (normaal stapt hij van bed als ik erin ga) en ik stuur hem weg maar Kito lag wel prima en schuift nog iets dichter naar de baas en gromt. Ik stuu rhem nogmaals weg maar helaas. Manlie fword wakker en wil ingrijpen en ik nee dat doe ik zelf anders blijft deze onzin.
Nogmaals een poging gewaagd hem eraf te sturen zonder succes dus ik pak hem bij kop en kont en smijt hem van bed, jaag hem naar beneden en hij mocht niet meer boven.
Daarna nooit meer problemen gehad.

Hoe gaan jullie dit dan oplossen als je geen krachtmeting aan wil gaan?
Dan zou ik ook zo reageren, alleen punt is dat ik nog nooit in zo'n situatie heb gezeten met mijn honden. Zou er eentje doen als Kito deed dan is het dus ook meteen afgelopen met op bed slapen (in ieder geval de komende tijd).
Ikzelf zou als Saar of Vera naar me zouden grommen als ik het bed in wil ook even heel erg achter mijn oren krabben waar ik een aantal steken heb laten vallen.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik denk dat je het niet moet zien als een paar steken laten vallen vooral als je met zijn tweetjes bent. Kito is echt Bob zijn hond ook al doe ik er ook veel mee.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Mit
Zeer actief

Inge O schreef:
Jinx schreef:Ik hou er rekening mee dat er altijd iets kan gebeuren.
Hij krijgt van mij al geen cm ruimte, dus ik zie niet in wat ik meer zou kunnen doen.
En ik wil ook niet meer doen. Ik heb geen probleem met hem. Hij misschien wel met mij maar ik vind het een beetje raar om te zeggen dat ik dan straks als er iets gebeurt zou zeggen: Ja dat had ik nooooooit verwacht, zet er maar een spuit in oid :19:

Zolang ik dit niet erg vind en heus wel weet dat er iets KAN gebeuren is er toch niks aan de hand? Het is onze situatie :19:
ik zeg ook niet dat JIJ zo zou reageren door te zeggen dat je dat nooit had verwacht maar het is (algemeen genomen) wel een typisch voorbeeld van hoe het wel vaak gaat :wink: .
Ja snap ik. Voelde me even aangevallen, maar het is weer over :mrgreen:
Maargoed, ik zie persoonlijk geen verschil tussen Kito die op bed gromt of Quasar op de bank. Als ie gromt oid dan wordt hij ook onmiddelijk bij kop en kont gepakt.
Toen ik net in huis kwam mocht hij wel op de bank, dat hebben we daarna toch maar verboden. En ach, zoals ik al zei, het is iets wat echt sporadisch is gebeurd, dus ik maak me gewoon geen zorgen :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

chrico schreef:Ik denk dat je het niet moet zien als een paar steken laten vallen vooral als je met zijn tweetjes bent. Kito is echt Bob zijn hond ook al doe ik er ook veel mee.
Tja, nou ja, ik zou het toch een probleem vinden als mijn hond (ook al is het meer de hond van mijn partner vindt de hond zelf) me van bed af probeert te grommen als mijn partner er al in ligt.
Nu ken ik zo'n situatie helemaal niet (geen partner en geen hond die naar me gromt), maar zoals ik er nu over denk zou ik dat wel degelijk zien als ergens in de omgang een paar steken hebben laten vallen. :wink:
Afbeelding
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Josh is hier zo af en toe wel een 'lastig' portret. En dan bedoel ik dat niet in de zin van letterlijke krachtmetingen ofzo :mrgreen:

Maar dan wil hij nog wel eens lekker de middelvinger opsteken. Zo is hij dan plotseling vergeten wat bepaalde commando's betekenen, staat meneer heerlijk op tafel te dansen om te kijken of er nog wat kruimeltjes liggen en dat soort gekke fratsen wat hij anders niet gauw zou uithalen.
Maar dan trekken we de touwtjes even weer aan en gaat alles weer super, totdat we hem weer teveel hebben 'los' gelaten en dan begint het circus weer van voor af aan :mrgreen:
Maar het zijn wel leuke fratsen en ik moet ook dan regelmatig om hem lachen als hij weer eens de dondersteen uit hangt.Hoort er toch een beetje bij dat clown-gedoe :mrgreen:
Groetjes,
Wendy
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik zou me heel erge zorgen maken als een van mijn honden het is zijn kop zou halen naar me te grommen :denken: , en daarna is de beurt aan hun om zich zorgen te maken.
maar goed het is nog nooit gebeurd, in het verleden, en :idea: ik zie het ook niet gebeuren :wink:
maar ik zeg niet nooit :19:
Mit
Zeer actief

Moos schreef:
chrico schreef:Ik denk dat je het niet moet zien als een paar steken laten vallen vooral als je met zijn tweetjes bent. Kito is echt Bob zijn hond ook al doe ik er ook veel mee.
Tja, nou ja, ik zou het toch een probleem vinden als mijn hond (ook al is het meer de hond van mijn partner vindt de hond zelf) me van bed af probeert te grommen als mijn partner er al in ligt.
Nu ken ik zo'n situatie helemaal niet (geen partner en geen hond die naar me gromt), maar zoals ik er nu over denk zou ik dat wel degelijk zien als ergens in de omgang een paar steken hebben laten vallen. :wink:
Het scheelt enorm van wie de hond daadwerkelijk is he? En dan kan je nog zoveel doen met een hond, er is dan toch iets tussen de daadwerkelijke baas en hond.
Ik geef Quasar eten, speel met hem, knuffel met hem e.d. en toch is Lars DE baas voor hem. Andersom is het hetzelfde met Tsuki.

En het geinige is ook nog dat Quasar meer mag van Lars dan van mij. Lars komt er sneller mee weg de teugels iets losser te laten. Ik denk dat ik van nature gewoon geen overwicht heb :19:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Jinx schreef:
Moos schreef:
Het scheelt enorm van wie de hond daadwerkelijk is he? En dan kan je nog zoveel doen met een hond, er is dan toch iets tussen de daadwerkelijke baas en hond.
Oke, dan bekijk ik het van de andere kant. Stel dat de hond echt puur de hond van je partner is. Dan vind ik dat die partner dus steken heeft laten vallen als diezelfde hond de andere partner niet meer in bed wil laten.
Maar mijn manier zou het al niet zijn. Een hond dan zodanig meer van de partner laten zijn dat dit soort dingen (kunnen) gebeuren :wink:
(ervanuit gaande dat de honden gekomen zijn toen je al samen was).

Overigens is dat niet als kritiek bedoelt ofzo hoor, zoals ik al schreef moest ik met Moos soms ook weer even 'een goed gesprek hebben'.
Maar ik zou me ook afvragen welke steken ik heb laten vallen als ik bijvoorbeeld ziek op bed zou liggen met de honden en mijn moeder zouden ze van bed af gaan grommen als ze langs kwam.
Laatst gewijzigd door Moos op 16 sep 2008 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Jinx schreef: Het scheelt enorm van wie de hond daadwerkelijk is he? En dan kan je nog zoveel doen met een hond, er is dan toch iets tussen de daadwerkelijke baas en hond.
Ik geef Quasar eten, speel met hem, knuffel met hem e.d. en toch is Lars DE baas voor hem. Andersom is het hetzelfde met Tsuki.

En het geinige is ook nog dat Quasar meer mag van Lars dan van mij. Lars komt er sneller mee weg de teugels iets losser te laten. Ik denk dat ik van nature gewoon geen overwicht heb :19:
Dit komt me bekend voor. De dames hier hebben niet zo'n sterke voorkeur met naar wie ze luisteren. Maar Josh neemt mijn man dus echt niet serieus.... :pffff:
Albert kan echt van alles met hem doen. Maar als het er op aan komt luistert hij niet naar Albert. Maar dat komt denk ik zelf ook omdat Albert eigenlijk weinig tot bijna niet thuis is, hij is baggeraar en is dus meestal maar 2 dagen per week thuis. Voor Josh is dit dus niet genoeg om in aanzien te stijgen ofzo.
Groetjes,
Wendy
Mit
Zeer actief

maitestar schreef:
Jinx schreef: Het scheelt enorm van wie de hond daadwerkelijk is he? En dan kan je nog zoveel doen met een hond, er is dan toch iets tussen de daadwerkelijke baas en hond.

Dit komt me bekend voor. De dames hier hebben niet zo'n sterke voorkeur met naar wie ze luisteren. Maar Josh neemt mijn man dus echt niet serieus.... :pffff:
Albert kan echt van alles met hem doen. Maar als het er op aan komt luistert hij niet naar Albert. Maar dat komt denk ik zelf ook omdat Albert eigenlijk weinig tot bijna niet thuis is, hij is baggeraar en is dus meestal maar 2 dagen per week thuis. Voor Josh is dit dus niet genoeg om in aanzien te stijgen ofzo.
Quasar luistert binnen wel naar me, ook als het erop aankomt (uiteindelijk :mrgreen: ).
De honden zijn in principe wel van ons beiden, we doen namelijk binnen allebei dezelfde dingen met ze. Alleen buiten laten we elk alleen de "eigen" hond uit. Lars doet Tsuki nog weleens maar ik Quasar nooit. Omdat hij binnen wel goed luistert wil ik niet dat hij buiten een loopje kan nemen en dat eventueel weer effect heeft op gedrag binnen.
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Nanna schreef: Voor Merit is het wat anders omdat de hond in de huiskamer leeft maar ik zou tóch zeker maken dat hij niet meer op de bank zou springen. Leg er iets neer dat lawaai maakt als hij op de bank stapt, of in ieder geval iets waar hij een hekel aan heeft. Zorg dat de situatie dat hij op de bank ligt in ieder geval niet kan ontstaan. Dan hoef jij ook niet te corrigeren en hoeft hij ook geen lip op te trekken. :ok:
Er liggen tegenwoordig klapstoelen op de bank :wink:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik lees steeds dat grommen zo'n probleem is, maar ik ben het daar niet helemaal mee eens.
Grommen is een communicatiemiddel van de hond en ik vind best dat een hond op een bepaald moment iets kenbaar mag maken dmv grommen.

Natuurlijk heb ik het dan niet over een levensgevaarlijke grom, lip optrekken of bijten (voor alle duidelijkheid).

Zo was ik laatst Kaya voorpoot aan het afdrogen en een grom... blijkbaar deed dit zeer. Ik stopte meteen en probeerde het een paar seconde later wat zachter. Met de andere poten overigens niks aan de hand.
Hiermee maakte ze kenbaar dat ik het te wild deed of dat het pijn deed.
Nou graag :19:

Ik vind het dus wel heel afhankelijk van de situatie waarin een hond gromt, maar ik zal niet zeggen dat mijn hond nooit naar mij mag grommen of dat we dan een groot probleem hebben.

Kaya gaat ook direct van de bank af als ik eraan kom, maar kan dit ook soms wat mopperend grommend doen. Ik hoef overigens niks te zeggen of te doen, want ze gaat uit zichzelf eraf. Ze vind het alleen blijkbaar toch niet leuk en moppert gromt dan af en toe wat.
Zie ik ook totaal geen kwaad in.

Puchu gromt nooit, alhoewel hij juist ontzettend vocaal is. Hij 'jammert' meer hele verhalen (haha is soms erg grappig).

Verbied je een hond het grommen, dan ontneem je hem een middel om te communiceren en met een beetje pech wordt in de toekomst het grommen overgeslagen.
Nogmaals, ik heb het niet erover als je hond te pas en te onpas naar je gromt :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Frenk
Zeer actief

Caro. schreef:Verbied je een hond het grommen, dan ontneem je hem een middel om te communiceren en met een beetje pech wordt in de toekomst het grommen overgeslagen.
Volgens mij deed niemand dat in deze discussie :19:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Caro. schreef:
Zo was ik laatst Kaya voorpoot aan het afdrogen en een grom... blijkbaar deed dit zeer. Ik stopte meteen en probeerde het een paar seconde later wat zachter. Met de andere poten overigens niks aan de hand.

[knip]

Kaya gaat ook direct van de bank af als ik eraan kom, maar kan dit ook soms wat mopperend grommend doen. Ik hoef overigens niks te zeggen of te doen, want ze gaat uit zichzelf eraf. Ze vind het alleen blijkbaar toch niet leuk en moppert gromt dan af en toe wat.
Ja maar een grom uit pijn of een beetje mopperend brommen is toch iets heel anders dan een hond die ligt te grommen omdat je van hen niet op de bank/op bed mag?
Tenminste, vind ik van wel.
Het doel is ook heel anders. Het ene is van "auw dat doet me pijn" of "grmbl, ik lag net zo lekker maar ik ga al". Het ander is "opzouten jij baas, ik lig hier".
Ik vind daar persoonlijk nogal een behoorlijk verschil tussen zitten :wink:

En bij de "opzouten jij baas" zout de hond maar lekker zelf op, desnoods met wat flinke hulp.
Dat is dan niet zozeer verbieden te grommen, maar wel verbieden om jou als baas niet op de bank of op bed toe te laten.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Caro. schreef: Ik vind het dus wel heel afhankelijk van de situatie waarin een hond gromt, maar ik zal niet zeggen dat mijn hond nooit naar mij mag grommen of dat we dan een groot probleem hebben.
Nee natuurlijk niet. Bram zal eerder piepen dan grommen als ik hem pijn doe, maar hij gromt bijvoorbeeld wel enorm naar me in spel. Een beetje mokken kan hij ook wel als hij ergens geen zin in heeft en het toch moet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Moos schreef:
Caro. schreef:

[knip]

Ja maar een grom uit pijn of een beetje mopperend brommen is toch iets heel anders dan een hond die ligt te grommen omdat je van hen niet op de bank/op bed mag?
Tenminste, vind ik van wel.
Het doel is ook heel anders. Het ene is van "auw dat doet me pijn" of "grmbl, ik lag net zo lekker maar ik ga al". Het ander is "opzouten jij baas, ik lig hier".
Ik vind daar persoonlijk nogal een behoorlijk verschil tussen zitten :wink:

En bij de "opzouten jij baas" zout de hond maar lekker zelf op, desnoods met wat flinke hulp.
Dat is dan niet zozeer verbieden te grommen, maar wel verbieden om jou als baas niet op de bank of op bed toe te laten.
Helemaal met je eens en daarom haal ik het ook aan.
Ik las zo hier en daar tussen de regels door dat een hond nog nooit gegromd heeft en dat het eigenlijk een probleem is als een hond gromt.
Niet helemaal mee eens dus en daarom wilde ik er wat nuance inbrengen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Frenk
Zeer actief

chrico schreef:Hoe gaan jullie dit dan oplossen als je geen krachtmeting aan wil gaan?
Als dat de eerste keer is dat er zo gedaan wordt, dan reageer ik precies zo als jij. Kop en kont en huppakee. En never niet meer in de slaapkamer. Tot ziens.

Tegelijkertijd zou ik op gaan letten hoe het dagelijks verkeer eraan toe gaat en of ik daarin consequenter moet optreden bijvoorbeeld.

Overigens had ik als 'baas' ook mee staan brullen. Een hond moet niet denken dat hij bepaalt wie er naast mij mag gaan liggen. Is hij nu helemaal belatafeld! :boos:

Ik ben helemaal niet te beroerd om "een krachtmeting aan te gaan". Alleen het moet geen patroon worden. :19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”