Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Je sterke en zwakke punten als hondeneigenaar

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Zwakke punten: Ik vind ontzettend veel goed en ben helemaal niet streng, wel consequent overigens. Vegas kan een aardig potje bij me breken en ik wordt maar zelden echt boos en dan moet hij het echt heel bont maken. Gelukkig is dat geen probleem bij Vegas, we passen heel goed bij elkaar :ok: Ik hoef me niet anders voor te doen dan ik eigenlijk ben. Bij een andere hond had dat misschien wel gemoeten.

Sterkte punten: Ik voel Vegas heel goed aan, ik weet bijna altijd precies hoe hij ergens op gaat reageren. En ik heb een tomeloze inzet en geduld op medisch gebied. Vegas heeft veel zorg nodig en dat moet je ook maar net liggen. Mij ligt dat gelukkig prima dus wat dat betreft is het heel goed dat ik Vegas heb gekozen en dat hij niet bij iemand terecht is gekomen die daar moeite mee zou hebben.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Zwak: ik moet snel lachen om ondeugende dingen die Frenk doet, terwijl dat natuurlijk op dat moment opvoedkundig helemaal niet verantwoord is :N: Verder kan ik ongeduldig reageren op geblaf, gepiep of gedoe. En als je dan eigenlijk bezig was met 'negeren', dan is reageren nou uitgerekend niet de bedoeling :roll: :mrgreen: Verder is Frenk verwend qua eten, omdat ik het leuk vind om hem te zien aanvallen op een stuk vuile pens of iets anders. Bijgevolg ontwikkeld meneer echter wel een exquise smaak :pffff: :mrgreen: Daarnaast merk ik dat Frenk het "alle ogen gericht op Kwatta" gedoe dat vanwege zijn operatie/revalidatie aan de hand is erg leuk vindt. Ik probeer hem wel met regelmaat alleen te laten, zodat hij niet teveel aan ons hangt. Maar ja, hij is natuurlijk wel de enige hond in huis en hij "is ziek", dus soms ben ik wel bang dat hij aan die aandacht gewend raakt :mrgreen:

Sterk: ik heb natuurlijk overwicht. Ik ben consequent en ik heb gevoel voor opvoeden. Verder heb ik Frenk snel leren 'lezen'. En we verstaan elkaar ook goed, want ik heb zelden tot nooit een communicatieprobleem met hem. (misschien meer zijn verdienste :idea:) Daarnaast ben ik in z'n algemeenheid zeer leergierig. En dat is voor ons allebei goed :ok:
Afbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

sterk punt: redelijk natuurlijk overwicht, voel de honden goed aan en weet wat hen triggert tot het vertonen van bepaald gedrag. Een klein beetje probleemhond zal ik ook niet snel uit de weg gaan. Ze mogen hun eigenaardigheden hebben en ik verwacht ook niet de wereld van ze.

zwak punt: ongeduldig en eigenlijk mogen de honden veel te veel. Maar goed, ik vind het best meevallen en daar gaat het om. :pffff:

edit: typo
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

sterk punt, we genieten van elkaar, we weten wat we aan elkaar hebben,
heb een natuurlijk overwicht, en ben met de honden redelijk relaxed.
zwakke punten, ik ben eigenlijk gewoon te makkelijk :N: (vind bijna alles wel goed.)
en heel soms vergeet ik de optel som te maken :19: en dan verrassen ze me :devil: ( terwijl dat niet nodig is :neenee: )
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

Zwak punt: Ik heb niet de lichamelijke mogelijkheden een hond echt de beweging te geven die ik hem/haar graag zou geven. Het blijft hier vaak beperkt tot (naast de uitlaatrondjes) een half uurtje prutsen/trainen/oefenen/balgooien/genieten van elkaar op het veld vlak bij huis. En dan in huis nog wat oefeningetjes en spelletjes. Wandelingen van een uur of meer in het bos zit er lichamelijk niet in. En training als IPO wat ik helemaal fantastisch zou vinden al helemaal niet.

Sterk punt: Ik accepteer een hond zoals hij/zij is, met de bijbehorende (ras)eigenschappen. Ik probeer met een hond te werken vanuit die mogelijkheden.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Hm, ik zie heel veel zwakke eigenschappen die ik ook heb.
Ben ongeduldig, heb niet zoveel overwicht en ben soms ook te streng, waardoor de honden soms wat in de war raken omdat het niet geheel consequent was.
Goede punten heb ik ook: ik ken mijn honden en kan goed inschatten waar dingen goed of fout gaan. En ik ben heel zorgzaam, er zal hen nooit iets ontberen, al moet ik er zelf alles voor laten.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Mijn sterke punt is dat ik echt met Buffy kan praten.
Zwakke punt is dat ik mijn onzekerheid en angst w.b. bijvoorbeeld vervelende honden overdraag.

Anne
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Sterke punt: ik heb een grote mate van verantwoording voor mijn honden, ik ben consequent, en kan dingen die niet goed gaan op mezelf betrekken dus niet d ehond de schuld geven.

zwakke punt: ben soms ongeduldig en pas me teveel aan aan de honden.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Sterkte punten: graag bezig zijn met haar, veel aandacht voor haar, ik zoek veel uit om haar leven comfortabeler te maken en ze weet wat ze wel en niet mag.

Zwakke punten: soms wat inconsequent en ik heb een neiging tot overanalyseren wat vooral tot waanzin van mijzelf kan drijven :mrgreen:
Ik vind haar ook te snel zielig waardoor ze veel voor elkaar krijgt.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Re: Je sterke en zwakke punten als hondeneigenaar

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

saffie schreef:Ik kan gewoon alleen maar boos overkomen als ik het ook echt ben.
Toch kun je dit wel leren hoor! Ik had eerder ook dat ik heel lang niks zei en dan ineens van boosheid uit m'n vel knapte. Totaal ineffectief en oneerlijk voor een hond. Nu kan ik - met hulp van een trainer - ook 'boos' doen terwijl ik niet boos ben. Heel gecontroleerd en effectief.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

M'n sterkte punt is dat ik heel consequent ben met het spul. Ze mogen veel, kunnen ver gaan.
Maar er is een grens, en die weten ze... ze weten ook dat ze daar maar beter niet overheen kunnen gaan. :wink:

M'n zwakke punt is dat ik ook niet altijd in heb om te wandelen. Ik doe het absoluut wel, ze verdienen het. Daarom zal ik ook nooit een ras kiezen wat úren en úren beweging nodig heeft.
Daartegen wél een ras wat consequentie nodig heeft, dat ligt me meer.
Plus dat ik me regelmatig schuldig voel als ik te lang weg moet.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Mijn sterke punt: eindeloos geduld en een goede feeling en band met (mijn) honden. Ik hou van wandelen, mits het niet stortregent, en trek lekker met ze erop uit.

Mijn zwakke punt: trainen ben ik niet zo consequent in, ik 'tuttel' wat af (al weet ik niet of dat nu een zwak punt is), ik vind snel iets zielig en wat ik duidelijk een zwak punt vind is dat ik soms de fantasie mis om dingen op te lossen. Dan ligt het erg voor de hand, maar zie ik dat stomweg niet omdat ik vermoedelijk het probleem te complex zie. Dat is ook het nadeel van teveel nadenken, want doe ik het instinctief dan is het eigenlijk altijd wel goed.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Zoek stok! schreef:
saffie schreef:Ik kan gewoon alleen maar boos overkomen als ik het ook echt ben.
Toch kun je dit wel leren hoor! Ik had eerder ook dat ik heel lang niks zei en dan ineens van boosheid uit m'n vel knapte. Totaal ineffectief en oneerlijk voor een hond. Nu kan ik - met hulp van een trainer - ook 'boos' doen terwijl ik niet boos ben. Heel gecontroleerd en effectief.
Owh dat lijkt mij ook wel wat. Op zich ben ik helemaal niet ontevreden met hoe Saffie zich nu gedraagd en hoe ze luistert, juist omdat ik met trainen zoveel met haar kan en er weinig dingen zijn die ze belangrijker vind dan ik met mijn clickertje. Maar het ongewenste gedrag dat ik er niet uit krijg (zoals tekeer gaan naar andere honden) heeft naar mijn idee gewoon te maken met dat ik niet goed streng kan zijn.

Ik ga eens even kijken of ik wat kan regelen, ik wilde toch nog een cursus erbij doen met Saffie.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

slechte eigenschappen: als ik een boze stem op zet is mijn woordenschat nogal beperkt. ik godverrrdegodver er dan even op los. dan luistert Buster wel, maar de mensen om me heen kijken dan heel beduusd en afwijzend.
ook kan ik geiiriteert raken door gedrag waarvan hij weet dat het niet mag maar dan toch doet. met name met loslopen. dan zit ik soms me zelf in de weg.
moeilijk is het wanneer het gewone roepen geen effect heeft en ik boos moet worden. boze stem werkt goed, maar dat vind ik geen beloning waard. waardoor op dat moment het uitlaat rondje toch minder leuk is.

goede eigenschappen: in de meeste gevallen geduldig. heel duidelijk naar de hond. consequent. wat niet mag mag nooit. wat wel mag mag altijd.
heb plezier in het trainen.
mon doesie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoezen
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door mon doesie »

zwak ;Niet consequent.
sterk;altijd bezig met mijn honden.(6x)

:wink:
en de groetjes van:
Arena,Bali,Bonni,Chakira
Danique,Mila en Monique
http://www.roxroros.com

uit het oog maar niet uit ons hart...Aila.
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Sterke kant: ik offer eigenlijk veel (te veel volgens sommige) op voor de honden, om ook hun dag helemaal leuk te maken. En we vertrouwen elkaar volledig.

Zwakke kant, ik praat veel goed van met name Dingo's ondeugende praktijken :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:
om goed met honden om te gaan moet je gewoon goed kunnen toneelspelen en liegen :mrgreen: .
En dát is moeilijk :boos: Maar ik begin er nu wel redelijk in te worden maar ik kan niet zeggen dat het makkelijk is :mrgreen:
Daisy@
Zeer actief

Heb nog een slechte....
Ik vind het vreselijk moeilijk om de zorg voor m'n honden over te laten aan anderen. Denk dat ik het zelf alleen maar het beste kan :wink:

Ik weet dat het niet zo is hoor. Van t'weekend is m'n zwager een avond en nacht geweest, (wij gingen s'avonds weg en zouden heel laat thuis komen) en dan loopt alles op rolletjes, geen problemen.

Positief is weer dat ik toch wel regelmatig van mensen te horen krijg, die mij en m'n honden goed kennen, dat ik een hele fijne band met ze heb. Dat het ook echt honden zijn die bij me passen. En dat is toch wel leuk om te horen. Ik voel het ook zo gelukkig!
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

zwakste punt: ik ben nogal een softie (met honden ) waardoor ik de neiging heb dingen te lang op hun beloop te laten, totdat de irriatiegrens overschreden is en ik het opeens nodig vind even duidelijke grenzen te stellen. Oftewel, ik ben niet consequent genoeg.

Sterkste punt: ik ken mijn zwakste punt :wink:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Daisy@ schreef:Heb nog een slechte....
Ik vind het vreselijk moeilijk om de zorg voor m'n honden over te laten aan anderen. Denk dat ik het zelf alleen maar het beste kan :wink:
Oh...dat heb ik ook. :mrgreen: Als mijn ouders de honden uitlaten omdat ik lang moet werken bel ik vrijwel altijd op of het wel goed gegaan is en of ze alles gedaan hebben. Terwijl ik wéét dat het altijd goed gaat (ja...zelfs met Biène :mrgreen: )
Maar ik moet het weten, anders loop ik te malen op mijn werk :roll:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Inge O schreef:
Tamara. schreef:
Inge O schreef:
Zoek stok! schreef: Toch kun je dit wel leren hoor! Ik had eerder ook dat ik heel lang niks zei en dan ineens van boosheid uit m'n vel knapte. Totaal ineffectief en oneerlijk voor een hond. Nu kan ik - met hulp van een trainer - ook 'boos' doen terwijl ik niet boos ben. Heel gecontroleerd en effectief.
om goed met honden om te gaan moet je gewoon goed kunnen toneelspelen en liegen :mrgreen: .
En dát is moeilijk :boos: Maar ik begin er nu wel redelijk in te worden maar ik kan niet zeggen dat het makkelijk is :mrgreen:
pies of keek :pffff: :mrgreen: .
Ik zie het als een losse manier van omgaan met je honden waarin je toch je doel bereikt :mrgreen:
Ik zie het niet zo als zwakke en sterke eigenschappen, de tokkies en wij leven in vrede en gezelligheid met elkaar waarbij over en weer soms de nodige comedie wordt gemaakt om het nagestreefde doel te bereiken :wink:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Frenk schreef:Zwak: ik moet snel lachen om ondeugende dingen die Frenk doet, terwijl dat natuurlijk op dat moment opvoedkundig helemaal niet verantwoord is :N: Verder kan ik ongeduldig reageren op geblaf, gepiep of gedoe. En als je dan eigenlijk bezig was met 'negeren', dan is reageren nou uitgerekend niet de bedoeling :roll: :mrgreen: Verder is Frenk verwend qua eten, omdat ik het leuk vind om hem te zien aanvallen op een stuk vuile pens of iets anders. Bijgevolg ontwikkeld meneer echter wel een exquise smaak :pffff: :mrgreen: Daarnaast merk ik dat Frenk het "alle ogen gericht op Kwatta" gedoe dat vanwege zijn operatie/revalidatie aan de hand is erg leuk vindt. Ik probeer hem wel met regelmaat alleen te laten, zodat hij niet teveel aan ons hangt. Maar ja, hij is natuurlijk wel de enige hond in huis en hij "is ziek", dus soms ben ik wel bang dat hij aan die aandacht gewend raakt :mrgreen:
Dit is *zo* herkenbaar. :mrgreen: Toen Jack destijds eenmaal uitgerevalideerd was is hij ook echt een soort late puberteit ingeschoten want strontverwend. :roll:

En nog steeds hoor, mijn zwakte is dat ik veel te veel door de vingers zie omdat het grappig of schattig of stoer is of omdat het zo geweldig is dat het stel ondanks hun verleden zover heeft kunnen komen. Ze walsen soms compleet over me heen, maar omdat ze het zo lief en leuk brengen kan ik er nauwelijks kwaad om worden. Ik klooi eigenlijk gewoon maar wat aan met mijn honden, en het is goed dat ik *deze* honden heb, want met een feller of steviger ras werd ik compleet ondergesneeuwd.

Mijn sterkte is dat ik meestal wel snap waar gedrag vandaan komt, en me redelijk kan verplaatsen in de hond. Ik kan ook met de meeste honden goed overweg, en dat is niet alleen vanwege de koekies. :mrgreen: Vooral met bange of wat onzekere hondjes kan ik heel snel een band hebben (mede dankzij het stel), en als er dan zo'n angsthaasje aan de overkant van de straat al als een gek staat te kwispelen en aan de lijn te rukken omdat hij ons ziet is dat echt geweldig. :mrgreen:

Ik denk dat je je sterke en zwakke punten ook goed moet onderzien en gebruiken. Ik moet echt geen hele stoere dominante hond in huis halen, dat wordt een complete ramp. Maar bij een volgende hond krijg ik angst en onzekerheid er wel weer grotendeels uit. Daar ben ik gewoon beter in dan in serieus opvoeden en trainen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Inge schreef:
Oh...dat heb ik ook. :mrgreen: Als mijn ouders de honden uitlaten omdat ik lang moet werken bel ik vrijwel altijd op of het wel goed gegaan is en of ze alles gedaan hebben. Terwijl ik wéét dat het altijd goed gaat (ja...zelfs met Biène :mrgreen: )
Heel herkenbaar, terwijl ik weet dat het volstrekt onnodig is. :mrgreen:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Zwak punt: te voorzichtig. Ik geef ze te weinig kans te bewijzen dat ze iets wel kunnen. Bijvoorbeeld met alleen laten van Eva ben ik veel te voorzichtig. Ook Cleo loslaten vind ik heel moeilijk. Eva met vreemde honden laten omgaan vind ik ook eng. Bang dat ze net toevallig een teringlijer tegenkomt die alles gaat verpesten.
Wat dat betreft vult Martijn me goed aan en neemt hij die dingen een beetje over. Hij gaat met haar naar hondenplaatsen en wandelen in vreemde bossen ed.
Trainen als in oefeningetjes aanleren doe ik niet snel. Dus vandaar dat ik wil speuren, dan moet ik wel. Ik wil liever dat ze meedraaien en verder leer ik ze niks.

Sterk punt: Consequent zijn gaat bij mij als vanzelf want ik negeer irritant gedrag. Verder zijn de honden gek op mij omdat ik een engelengeduld heb met ze. Ze luisteren dus heel erg goed en ik hoef ze nooit streng of zelfs fysiek aan te pakken. Ze weten dat als iets moet van mij het gewoon gebeurd, hoe dan ook. :ok:
Afbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Mijn sterke kant is dat ik vaak heel erg om ze moet lachen en van heel veel dingen de lol wel inzie in plaats van bijzonder consequent en streng te zijn.

Mijn zwakke punt is dat ik vaak vaak heel erg om ze moet lachen en van heel veel dingen de lol wel inzie in plaats van bijzonder consequent en streng te zijn.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Geer schreef:Mijn sterke kant is dat ik vaak heel erg om ze moet lachen en van heel veel dingen de lol wel inzie in plaats van bijzonder consequent en streng te zijn.

Mijn zwakke punt is dat ik vaak vaak heel erg om ze moet lachen en van heel veel dingen de lol wel inzie in plaats van bijzonder consequent en streng te zijn.
Als je daar een tussenweg in kunt vinden denk ik dat het allemaal wel goed komt :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Daisy@
Zeer actief

Joy C schreef:
Inge schreef:
Heel herkenbaar, terwijl ik weet dat het volstrekt onnodig is. :mrgreen:
Vind het wel eens erg van mezelf hoor. :mrgreen:
Maar zelf ken je het spul door en door hé. Je weet precies wat ze doen en niet doen. En daar weet je mee om te gaan. De kleine dingen, zoals Daisy een paar keer extra in de tuin om te plassen anders kan ze het niet op houden... en ga zo maar door.
Vorig jaar 2 nachten weg geweest met de motor. Zwager in huis voor de honden. Alles ging hartstikke super. Maar ik hing toch regelmatig aan de telefoon hoe het ging. :wink:

En natuuuuurlijk ging het prima. :ok:
Er zijn er ook maar een paar die ik met de honden vertrouw, en die zijn op één had te tellen.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

MARC_S schreef:Eva met vreemde honden laten omgaan vind ik ook eng. Bang dat ze net toevallig een teringlijer tegenkomt die alles gaat verpesten.
Oh ja, dat is ook wel herkenbaar. Alleen omdat ik in mijn eentje ben heb ik daar gedwongen aan moeten werken :mrgreen:
Toen Moos zieker werd kwam ik met hem en Saar bijna alleen nog maar in 1 heel klein losloopgebiedje waar ik alle honden kende. Ik durfde niet meer in mijn eentje met die twee (kleine) hondjes grotere losloopgebieden in waar ik vreemde honden tegen kon komen. Er was net iets te vaak iets gebeurt, en met zieke Moos en niet heel dappere Saar kwam ik gestressder terug van de wandeling dan dat ik eraan begonnen was :mrgreen:
Alleen samen met andere mensen en hun hond(en) durfde ik het wel. Of heel vroeg in de ochtend zodat je toch zelden iemand, of een hond, tegen kwam.

Toen Vera kwam ben ik de eerste tijd ook alleen maar naar dat ene losloopgebiedje geweest. Dan wist ik iig vrij zeker dat ik heel gecontroleerd haar in contact kon brengen met vreemde honden (ik kende ze immers vrijwel allemaal, en wist dus ook wie leuk met pups was en wie niet).
Ik ben nog steeds heel blij dat toen al bleek dat Vera een enorm sociaalvaardig hondje was/is, wat zeker heeft geholpen om mij net even dat extra beetje vertrouwen te geven om lekker in grote losloopgebieden te gaan lopen. Toen ze een maand of 3-4 was ben ik dat dus ook gaan doen.
Nu lopen we bijna alleen nog maar in grote losloopgebieden waar ik onbekende honden tegenkom, en ja, er is weleens iets gebeurt....maar gelukkig kan Vera geestelijk wel tegen een klein stootje, en aangezien ik de honden in mijn eentje heb spreek ik mezelf dan een streng toe en ga de volgende dag gewoon weer :mrgreen: :wink:
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Zwak: ik vind eigenlijk alles wel goed.

Sterk: ik heb een natuurlijk over(ge :mrgreen: )wicht, waardoor de hond wel luistert als ik iets van hem vraag. Hij vertrouwt mij volledig, en ik ben nooit kwaad, hoef nooit te schreeuwen of zo.
Door mijn houding heb ik bijvoorbeeld Eebje vrij snel van haar angst (en agressie) voor (tegenover) grote honden heen gekregen, zonder trainingsprogramma's of ingewikkelde toestanden. Gewoon door zelf rustig en normaal te blijven doen en met m'n stem te werken.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik altijd makkelijke honden heb gehad die van goede wil waren. Maar dat is dan ook weer een sterk punt :mrgreen: ik weet waar m'n beperkingen liggen: grote, moeilijke honden liggen me niet :19:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Mijn sterke punten zijn dat ik het geduld heb om op een fijne positieve manier iets aangeleerd te krijgen. Of dat nou oefeningetjes zijn of het afleren van ongewenst gedrag. Dat is met name voor Whooper wel prettig en je ziet steeds meer resultaat. :mrgreen:
Ik voel ze goed aan en weet bijna altijd hoe hun gemoedstoestand is, wat ze uit gaan vreten enz. Natuurlijk overwicht heb ik absoluut wel.
Nog een sterk punt is dat ik niet snel meer in paniek raak bij de Retrieverstreken van mijn honden. Het voordeel daarvan is dat ik het sneller krijg afgeleerd, doordat mijn reactie geen effect meer heeft om dat negatieve gedrag door te zetten.

Mijn zwakke punten zijn dat ik vaak te perfectionistisch wil zijn en teveel mijn lieve 'domme' Whoop met Stanley vergelijk.
Nog een zwak punt: accepteren dat Whoop van mij inwendig een superslimme Retriever is, die voor de dooie dood niet 'dom' is, maar gewoon eigenzinnig en het liefst zijn eigen ding doet. Ondanks dat ik denk consequent te zijn, misschien toch de neiging dat juist niet te zijn in bepaalde situaties.

Ik ben erg tevreden met mijn roedeltje zo. We hebben veel lol en plezier en kunnen lezen en schrijven met elkaar.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”