Zowel Shyva (Conie z Hvozdecké kotliny)als Torak (Cézar z Hvozdecké kotliny)
hebben beide HD-A.
Een resultaat waar ik heel blij mee ben.

Moderator: moderatorteam

Ik moet zeggen dat ik mij ook blijf verbazen dat met die punten de RvB nog steeds HD A geeft. Bij onze eerste Golden kreeg hij om zijn lagere Norbergwaard dus HD B. Hond was ruim 3 en gevraagd voor een dekking (uiteindelijk niet doorgegaan, maar voor training was het handig om te weten). Volgens mij had hij destijds wel voldoende aansluiting.Thelma schreef:maar ben je echt blij met de uitslag van Conie.??
wel HD A maar ...onvoldoende aansluiting en een norgberg van 28..??
Ik zou daar niet heel erg blij mee zijn....

http://www.canecorsonancy.nl/hd.htmHayley84 schreef:wat houd dat in dan?Thelma schreef:maar ben je echt blij met de uitslag van Conie.??
nog nooit van gehoord namelijk

BA is een botafwijking.Duvel schreef:is BA ernstiger dan de Norbergwaarde??
Ik ben wel blij met de uitslag van beide honden,Thelma schreef:maar ben je echt blij met de uitslag van Conie.??
maar de norbergwaarde hebben ze in Duitsland bijv. niet... wat doe je dan met zo'n hond? ik vind die norbergwaarde daarom niet zo heel belangrijk...Duvel schreef:feit blijft dat botafwijking op 't oog beoordeeld wordt en de Norgbergwaarde gemeten wordt... Wat is dan de 'waarde' van BA? Wat de een ziet, ziet de ander niet.
En idd, wat al eerder aangegeven wordt is HD slechts voor klein deel erfelijk, grootste factor is millieu.

Nee, er wordt gekeken naar artrose.Duvel schreef:wordt een HD foto dan ook beoordeeld op (beginnende) aanwezigheid van reuma??? Of bedoel je dat deze eventuele (beginnende) aanwezigheid van reuma meespeelt in de beoordeling van de BA?
ik vind het belangrijk om te zien of ik kan sporten met mn hond (en eventueel om te fokken) maar daar heb ik geen getalletjes voor nodig, een prima van een goede da zegt mij net zoveel... ik doe het alleen officieel omdat het in 1 x kan, maar anders had ik het ook gewoon niet officieel laten doen. Ik rontgen nooit voor... ik laat gewoon op 14 maanden officieel rontgenen...goed of niet goed...ik laat het beoordelen.Duvel schreef:als je 't zo bekijkt IS de hele HD procedure niet zo belangrijk![]()
Wordt tijd dat de Raad v. Beheer Penn-Hippen gaat erkennen.

precies... ik denk dat je zelfs nog wel een andere norbergwaarde kan krijgen door met of zonder roesje te rontgenen...Marjoleine schreef:Die Norbergwaarde wordt gemeten aan de hand van een foto.
Dat is geen feitelijkheid dus, maar een meting aan de hand van wat zichtbaar is.
Als die hond iets schuift of kantelt, een fractie maar, kan de Norbergwaarde anders zijn.
Dat is dus net zo goed op het oog beoordelen in feite.

de NBW wordt in het buitenland (Dld België en zo) wel berekend en gebruikt voor de uitslag, maar idd niet aan de eigenaar gecommuniceerd....malinois schreef:maar de norbergwaarde hebben ze in Duitsland bijv. niet... wat doe je dan met zo'n hond? ik vind die norbergwaarde daarom niet zo heel belangrijk...Duvel schreef:feit blijft dat botafwijking op 't oog beoordeeld wordt en de Norgbergwaarde gemeten wordt... Wat is dan de 'waarde' van BA? Wat de een ziet, ziet de ander niet.
En idd, wat al eerder aangegeven wordt is HD slechts voor klein deel erfelijk, grootste factor is millieu.
Klopt, en dat geldt ook voor de rest, BA en aansluiting. Volgens mij is Nederland het enige land dat die dingen vrijgeeft.crutz schreef:de NBW wordt in het buitenland (Dld België en zo) wel berekend en gebruikt voor de uitslag, maar idd niet aan de eigenaar gecommuniceerd....
alleen dan heeft malinois dus wel een puntje, bij buitenlandse ouders weet je dus niet wat voor NBW etc er bij de uitslag hoort....Marjoleine schreef:Klopt, en dat geldt ook voor de rest, BA en aansluiting. Volgens mij is Nederland het enige land dat die dingen vrijgeeft.crutz schreef:de NBW wordt in het buitenland (Dld België en zo) wel berekend en gebruikt voor de uitslag, maar idd niet aan de eigenaar gecommuniceerd....
In andere landen krijgen de eigenaren het niet te horen, maar de gegevens worden wel bekeken/berekend en gebruikt voor de uitslag.
Ja, dat klopt.crutz schreef:alleen dan heeft malinois dus wel een puntje, bij buitenlandse ouders weet je dus niet wat voor NBW etc er bij de uitslag hoort....
HD is altijd 100% erfelijk....en komt er door mileufactoren (eerder) uit....Duvel schreef: En idd, wat al eerder aangegeven wordt is HD slechts voor klein deel erfelijk, grootste factor is millieu.
precies... A is daar ook A ook als er een lage NBW bij zit net als hier... dus dan kun je je hier wel enorm druk maken om die NBW maar dit is het enige land waarvan je het weetcrutz schreef:alleen dan heeft malinois dus wel een puntje, bij buitenlandse ouders weet je dus niet wat voor NBW etc er bij de uitslag hoort....Marjoleine schreef:Klopt, en dat geldt ook voor de rest, BA en aansluiting. Volgens mij is Nederland het enige land dat die dingen vrijgeeft.crutz schreef:de NBW wordt in het buitenland (Dld België en zo) wel berekend en gebruikt voor de uitslag, maar idd niet aan de eigenaar gecommuniceerd....
In andere landen krijgen de eigenaren het niet te horen, maar de gegevens worden wel bekeken/berekend en gebruikt voor de uitslag.