Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Duitse Herder, een goede keuze?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Evikes
nieuw lid
Contacteer:

Duitse Herder, een goede keuze?

Ongelezen bericht door Evikes »

Mijn ouders en ik zijn van plan ons een hond te kopen.
Hierover hebben we eerst goed nagedachten natuurlijk.
Nu we eindelijk het besluit hebben genomen een hond te kopen, heb ik een vraagje voor jullie want ik heb nog niet zoveel verstand van honden.

Wij dachten aan een Duitse Herder.

Ik leg jullie even onze situatie uit:

Eerst en vooral willen we een hond als gezelschap. Een grote hond. Waar je kan mee spelen en allerlei dingen leren, mee naar de hondenschool gaan, wandelen, joggen :wink: ,... Een hond die heel actief kan zijn , en zeer leergierig. Met discipline.
Teveneens een goede en trouwe vriend die houdt van een knuffel, een zacht woordje... Veel liefde en affectie dus.
We hebben thuis paarden. Ons terrein daarvoor ligt achter onze tuin en is zo'n 60are groot. Hier zou de hond ook dagelijks kunnen op spelen en vooral ook waken. Het moet dus (zeer belangrijk) ook een goede waakhond zijn.
Onze buren hebben een klein hondje, een vlinderhondje, dus misschien best een hond die geen problemen maakt van een ander hondje aan de andere kant van de draad...

Kort samengevat zou onze hond actief, leergierig, lief, makkelijk in omgang, groot en waakzaam moeten zijn.

We dachten aan een Duitse Herder. (teveneens is dit ook mijn vader zijn lievelingsras)

Wat denken jullie van de keuze van deze hond, in onze situatie?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Prima keuze als je de hond even de tijd geeft goed op te groeien en dus niet meteen gaat belasten met veel beweging ed. Duitse herders kunnen heel goed leren met eigen dieren om te gaan. Koop er een van een goede fokker en neem de pup met 7,5 week naar huis en laat hem langzaam en voorzichtig aan de dieren wennen.

Met dat buurhondje komt het wel goed met een pup. Alleen ook heel veel meenemen naar drukke plaatsen omdat een DH die echt op het erf zit wel heel erg waaks kan worden. Dus de postbode, bezoek ed moet je wel goed aanleren anders kan er niemand meer op het erg komen. Ze waken echt fanatiek nl als ze een erf hebben en iets te bewaken :ok:

Let zeer goed op waar je hem koopt en dat hij uit gecontroleerde stabiele ouders komt. Niet zomaar ergens halen want dan kan je een angsthaas hebben en die zijn te fel als waakhond. Je wil een stabiele goede hond die goed sociaal is opgevoed bij de fokker. :ok:

Bedenk ook nu of je echt wil werken, sporten bij een club dus. Dan koop je een werkhond. Wil je een gezellige lieve en waakse hond die graag werkt maar niet perse MOET werken dan neem je er een uit combinatiefok of showlijn. Een oudduitser als je niet van aflopende ruggen houdt. Ik zou zelf voor stokhaar gaan bij een hond die veel buiten is. Langhaar is heet en geeft klitten als je pech hebt en de hond veel wol heeft. Blijft ook vel rommel in hangen.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

MARC_S schreef:Een oudduitser als je niet van aflopende ruggen houdt.
Ook gewone duitse herders kunnen een rechte rug hebben hoor. :wink:
Alleen moet je dan vaak wel een werklijn duitser kiezen en dan moet je je wel realiseren dat je een hond in huis kan halen die erg veel driften heeft en waar je veel mee moet ondernemen.
Maar ik denk dat een hond bij jullie wel aardig wat geestelijke stimulans krijgt.
Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Sinds vorige week vrijdag hebben mijn vriend en ik ook een Oudduitse herder en het bevalt ons echt prima.
Bij ons is het echter de bedoeling dat het een huishond wordt en daar hebben wij bij zijn ouders ook op gelet. Die zijn beiden allemansvriendjes. :mrgreen: Als het de bedoeling is dat hij veel buiten op het terrein is, zou ik inderdaad eerder voor een gewone DH gaan. De lange vacht van een Oudduitser lijkt mij minder geschikt.
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

MARC_S schreef:
Let zeer goed op waar je hem koopt en dat hij uit gecontroleerde stabiele ouders komt. Niet zomaar ergens halen want dan kan je een angsthaas hebben en die zijn te fel als waakhond. Je wil een stabiele goede hond die goed sociaal is opgevoed bij de fokker. :ok:
heel goed :ok: Ik heb dus een bange poeperd die gigantisch waaks is, alleen ook zo onbetrouwbaar. De andere is "waaks", die slaat echt alleen aan als er iemand komt, maar is gek op vreemde mensen :ok:

Verder echt goed opletten waar je hem koopt, er zit nog wel eens problemen in bepaalde lijnen
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Een Duitse Herder kan prima, zo te lezen. Wat mijn voorgangers ook al aangaven, let heel goed op wáár je de hond vandaan haalt :wink:

Zijn er nog andere rassen waar jullie over aan het denken zijn?
Evikes
nieuw lid
Contacteer:

Bedankt voor de reacties allemaal!

We dachten nog aan een golden revriever ook of een berner sennen.

We vinden de duitse herder voor ons beter geschikt.
Ook vinden we hem het leukste qua uitstraling, karakter, etc... (persoonlijke smaak natuurlijk)

We zijn via de VVDH bij een kweker terrecht gekomen die een iets oudere pup heeft (ongeveer een jaar oud).
We zoeken nl. een hond die al wat kent qua commando's, volledig in orde is, etc. ...

Dus, gezocht gezocht gezocht en via de VVDH eentje gevonden.

We gaan er deze week naar gaan kijken.

De moeder is een "Vom Haus Santo".

Kennen jullie deze lijn?

edit: omdat er mij vele mensen waarschuwen dat ik een goede kweker zoek, en zeker voor een oudere pup/hond ben ik via het VVDH gegaan
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

De kennel vom Haus Santo fokt honden uit de showlijnen, dus niet het type met de rechte rug. Maar de jonge hond kan natuurlijk wel een rechtere rug hebben dan de gemiddelde showhond.
Ik zou zeggen: ga kijken of de hond je bevalt en vraag eventueel of hij is onderzocht op HD. Er worden vaak al op de leeftijd van ca 6 maanden voorlopige foto's gemaakt om te kijken of de hond mogelijk HD heeft. Is niet 100 % betrouwbaar, maar de echt slechte heupen worden dan al uitgeselecteerd.

Weet je de vader ook?
Of is het de reu van 1jaar die op de site van kennel vom Haus Santo staat?
laeken
Zeer actief

Is het deze hond?

Afbeelding

Dan lijkt me het een prima hond, voorgerontgend dus die uitslagen zijn verkrijgbaar, goede ouders, werklustig en actief en een bijzonder mooie uitstraling op de hond. Ik denk dat hij als showhond niet zo denderend scoort ivm zijn vale kleur en wolfachtige uitstraling. Maargoed, maakt hem niet minder prachtig en perfect geschikt als het klikt.

Ben jaloers! :ok:
Afbeelding
Evikes
nieuw lid
Contacteer:

het is idd die hond.
Ik vind het super spannend, maandag gaan kijken...
Heb met de mensen gebeld ook, en leken echt eerlijke mensen die al via telefoon heel veel info gaven.

Ivm de rechte rug, ik vind persoonllijk een aflopende rug even mooi.

Welke scans moeten er eigenlijk zeker gemaakt zijn van een 1jarige hond?
En wat is HD?

(ik ben nog niet zo'n hondenkenner)
laeken
Zeer actief

Evikes schreef:het is idd die hond.
Ik vind het super spannend, maandag gaan kijken...
Heb met de mensen gebeld ook, en leken echt eerlijke mensen die al via telefoon heel veel info gaven.

Ivm de rechte rug, ik vind persoonllijk een aflopende rug even mooi.

Welke scans moeten er eigenlijk zeker gemaakt zijn van een 1jarige hond?
En wat is HD?

(ik ben nog niet zo'n hondenkenner)
HD is heupdysplasie. Ernstige aandoening waardoor honden veel pijn krijgen met lopen. Daarop zal hij ook gefotografeerd zijn. HD-A en HD-B zijn wel ok wat mij betreft, zelf zou ik niet hoger willen maar ik denk dat er genoeg C honden goed lopen.
Of ze hebben de aansluiting bekeken, norbergwaarde. Daarvan ken ik de spreiding niet waarbinnen goed en minder liggen.

ED is hetzelfde maar dan voor de ellebogen. Of hij daarop gerontgend is weet ik niet maar het zou wel handig zijn.

Kijk gewoon buiten die uitslagen naar hoe de hond loopt en of hij lief en aardig is. Kijk bij een herder vooral naar hoe hij tegen de baas is. Sommige herders vinden iedereen lief, veel zijn leuker met de eigen baas. Dat worden jullie dus hoe hij nu tegen de baas doet zegt veel meer dan hoe hij tegen jullie zal doen als wildvreemden :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”