Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eindelijk kan ik wat gas terug nemen ivm PRA bij de SWH's

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Eindelijk kan ik wat gas terug nemen ivm PRA bij de SWH's

Ongelezen bericht door idorh »

Ik ben in 2000 op dit forum begonnen over PRA bij de SWH, om dat het ontkend werd door de RV en ben er zelfs door geroyeerd. Nu heeft de Raad van Beheer een nieuwe wet dat de PRA (ECVO)uitslagen openbaar moeten zijn voor derde, dus de RV's moeten de uitslagen bekend maken als een lid of geen lid er om vraagd. Eindelijk gerechtigheid, en dank aan alle mensen die in mij vertrouwen hadden en excuus aan vele forumleden en moderators voor mijn constante gevecht en schrijven over PRA.

Op deze link http://www.saarlooswolfhonden.nl/pdf/pub_GGW_ECVO_1.pdf staan de NHSB nummers van de SWH's die van af 1998 tot en met 2008 zijn onderzocht voor erfelijke oogafwijkingen, er ontbreken nog plm 11 niet vrij gegeven honden, plus sommige uitslagen zijn niet juist, en we missen nog wat andere gespiegelde honden, maar daar is al een schrijven voor naar de RvB gegaan. Maar het is al schrikken als je het aantal lijders ziet. Ik kan alleen maar hopen dat er nu meer SWH's eigenaars hun honden laten spiegelen op aanstaande zondag AVLS dag.

Hier bij nog de namen bij de NHSB nummers. http://www.avls.nl/_main/index.php?opti ... Itemid=127

Gr Bertus.

PS. Het wordt twijfel bij uitslag is gewoon een zoethoudertje, het betekend gewoon voorlopig niet vrij, dus het beeld van PRA.

gewijzigd op 17 september 2008 10:28 door Look_a_like
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

En met deze uitslagen weet je alleen maar de lijders die nu symptonen hebben. Lijders die het nog niet ontwikkeld hebben en dragers zijn nog steeds verborgen.
Bij de Tollers hebben we sinds een paar jaar een DNA test voor PRA.
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

helaas hier een PRA geval in huis,of nee retinopatie zoals het door het oogpanel werdt beoordeeld.helaas kunnen ze nog niks met shadow's DNA wat wel is opgestuurd naar amerika.achteraf gezien heeft shadow's vader ook retinopatie wat geconstateerd werdt toen shadow al lang en breed op deze aardbodem rond liep,wordt niet erkend als erfelijk maar toch heeft shadow het nu ook :denken:

even aanvulling:shadow komt uit zweedse lijnen en is geimporteerd vanuit denemarken,helaas zien we het steeds meer dat er negatief getest wordt op PRA uit die zweedse lijnen.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dit, en de steeds groeiende openheid over perikelen binnen rasverenigingen, en de discussie die steeds duidelijker wordt over de NAK, zal er uiteindelijk voor zorgen dat er steeds meer gaat gebeuren.

Ik vind dit vooralsnog een geweldige overwinning, Bertus, van harte! Ook al heeft die felicitatie uiteraard een nare bijsmaak: het had al jaren eerder gemoeten.

Ik denk dat testen vrijwillig moet, en dat sociale druk beter werkt dan regel op regel.
Laten we hopen dat dat inderdaad blijkt.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Ik vind het geweldig dat je al die jaren bent blijven knokken om uiteindelijk dit te bereiken :ok:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Helelmaal prachtig en niet anders dan dat het zou horen, maar hoe komt de Raad van Beheer aan 'een nieuwe wet'? Daar ben ik wel benieuwd naar. Waar vind ik die wet om te kijken wat er nog meer in staat?
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Goed gedaan Bertus, je hebt heel wat bereikt voor 'jouw' ras :ok:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Addy schreef:Ik vind het geweldig dat je al die jaren bent blijven knokken om uiteindelijk dit te bereiken :ok:
Hier sluit ik me bij aan, chapeau :ok:
mon doesie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoezen

Ongelezen bericht door mon doesie »

:ok: met wat je bereikt hebt.

Bij de schapendoes verplicht pra test,als je wilt fokken.
en de groetjes van:
Arena,Bali,Bonni,Chakira
Danique,Mila en Monique
http://www.roxroros.com

uit het oog maar niet uit ons hart...Aila.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Super Bertus! Knap dat je al die jaren door bent blijven knokken. Ik hoop dat er ooit ook voor jullie een dna test mogelijk wordt.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:in de laatste hondenmanieren (of onze hond) stond net weer een uitgebreid artikel over de saarloos waarin de saarloosclub ongeveer letterlijk zei dat er zo goed als geen oogproblemen zijn bij de saarloos :roll: .
Kijk dit zijn nu feiten, de feiten zijn het staat inderdaad in hondenmanieren. En de andere feiten zijn, dat dit een lijst is van de NVSWH die ze beschikbaar moesten stellen van de Raad van Beheer. Er is nu weer een schrijven naar de RvB gegaan want de lijst v/d RV is niet compleet, want o.a. mijn eigen PRA lijder Bruno staat er niet bij.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch schrok van deze cijfers, het is ernstiger als ik gedacht had. Als ik rekend van af 1996 t/m 2008 dan zijn er plm 120 honden v/d RV gespiegeld en zijn er zeker 24 honden niet vrij gegeven. Dat is 1 op de 5 een niet vrij gegeven hond. Dit zijn keiharde feiten. En dan nog schrijven er zijn bijna geen oogproblemen.
Ik ben blij dat met veel hulp van derde zoal Wil de Hond, deze gegevens nu openbaar zijn, dus ze kunnen nu wel stoppen met leugens en leden op verkeerde been zetten.
Gr Bertus.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

t was het knokken meer dan waard bertus

petje af voor jou uithoudingsvermogen :ok: :ok:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Als ik jou/jullie was zo ik de Hondenmanieren een duidelijk schrijven sturen met een verzoek tot rectificatie van deze zeer pijnlijke onwaarheid die zij zich op de mouw hebben laten spelden.

Wedden dat Sasha Gaus daar voor open staat, of is zij geen redacteur meer van dat blad?
Maru
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Maru »

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Beste Maru,

Vindt je het heel vreemd dat ik ernstig twijfel aan de juistheid van de inhoud van die linkjes?

Dit omdat tot voor kort op diezelfde site glashard werd beweerd dat PRA binnen het bestand van de officiële RV NIET voorkwam en zoals nu blijkt uit de op die site geplaatste lijst met ECVO uitslagen er wel degelijk een fors aantal lijders en dragers binnen dat bestand bestaat.

Zelfs honden waarmee gefokt is blijken lijders te zijn.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Bertus,heel hartelijk gefeliciteerd :ok:
Inderdaad eindelijk gerechtigheid!
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Beste Maru,

Vindt je het heel vreemd dat ik ernstig twijfel aan de juistheid van de inhoud van die linkjes?

Dit omdat tot voor kort op diezelfde site glashard werd beweerd dat PRA binnen het bestand van de officiële RV NIET voorkwam en zoals nu blijkt uit de op die site geplaatste lijst met ECVO uitslagen er wel degelijk een fors aantal lijders en dragers binnen dat bestand bestaat.

Zelfs honden waarmee gefokt is blijken lijders te zijn.
Inderdaad Willy het lijstje loopt al aardig op van niet vrij gegeven honden van een RV die gebruikt zijn voor de fok. Ik heb nu ook een ECVO uitslag in mijn handen van een teef van een RV met Glaucoom (net als haar zus en broer en hun moeder) die niet in de lijst staat aangegeven. Het dwerg GEN is nu ontdekt en het bloed van onze honden wordt nu aan de lopende band onderzocht op dragerschap dwerggroei. Ze hoeven nu in de toekomst niet meer geboren te worden. Wij hebben daarom ook de AVLS opgericht om al die afwijkingen die de RV aangeven op te sporen en openlijk te behandelen en te bepraten en er wat tegen te doen. 28 september op onze AVLS dag, komt dokter Heijn gedipl ECVO arts weer van ouds spiegelen. Maar wist jij dat de populatie van een RV aan het uitsterven is, er sterven de laatste 10 jaar meer dan er geboren worden.
Gr Bertus.
Laatst gewijzigd door idorh op 18 sep 2008 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Het is juist hartstikke goed van de mensen die zich als AVLS hebben georganiseerd dat zij zich in alle openheid inzetten voor het uitbannen van de aanwezige erfelijke problemen van de SWH buiten de officiële RV, zo wordt er in elk geval een gedeelte van de totale populatie van SWH's beschermd tegen verkeerde fok-praktijken.

Een geweldig voorbeeld is het feit dat nú al het gen van dwerggroei is ontdekt en dat er heel serieus werk wordt gemaakt van het testen van alle honden én het aanpassen van het fok-programma.

Een ander mooi voorbeeld is het feit dat er serieus gewerkt wordt aan het regelmatig spiegelen van alle honden.

Zoajs jij al zegt, er hoeven nu in elk geval binnen de honden waarvoor de AVLS zich in kan zetten geen nieuwe slachtoffers van die afwijking geboren te worden.

Ik vind het vreemd hoor Bertus, waarom staan er honden níet op de lijst die nu is vrijgegeven door een RV terwijl van die honden wel officiële ECVO-uitslagen zijn, snap jij dat?

En nee, dat wist ik niet, dat het bestand van een RV aan het inkrimpen/uitsterven is, wat raar.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Bertus gefeliciteerd met deze eerste overwinning :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
kitty
Zeer actief
Contacteer:

idorh schreef:
Inge O schreef:in de laatste hondenmanieren (of onze hond) stond net weer een uitgebreid artikel over de saarloos waarin de saarloosclub ongeveer letterlijk zei dat er zo goed als geen oogproblemen zijn bij de saarloos :roll: .
Kijk dit zijn nu feiten, de feiten zijn het staat inderdaad in hondenmanieren. En de andere feiten zijn, dat dit een lijst is van de NVSWH die ze beschikbaar moesten stellen van de Raad van Beheer. Er is nu weer een schrijven naar de RvB gegaan want de lijst v/d RV is niet compleet, want o.a. mijn eigen PRA lijder Bruno staat er niet bij.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch schrok van deze cijfers, het is ernstiger als ik gedacht had. Als ik rekend van af 1996 t/m 2008 dan zijn er plm 120 honden v/d RV gespiegeld en zijn er zeker 24 honden niet vrij gegeven. Dat is 1 op de 5 een niet vrij gegeven hond. Dit zijn keiharde feiten. En dan nog schrijven er zijn bijna geen oogproblemen.
Ik ben blij dat met veel hulp van derde zoal Wil de Hond, deze gegevens nu openbaar zijn, dus ze kunnen nu wel stoppen met leugens en leden op verkeerde been zetten.
Gr Bertus.
Als 1 op de 5 honden lijder is durf ik er niet eens aan te denken hoeveel dragers er moeten zijn........
Wordt er al gewerkt aan een dna test?
idorh
Zeer actief
Contacteer:

kitty schreef:
idorh schreef:
Gr Bertus.
Als 1 op de 5 honden lijder is durf ik er niet eens aan te denken hoeveel dragers er moeten zijn........
Wordt er al gewerkt aan een dna test?
Op zijn minst 80% drager.
Nee het GEN is jammer genoeg nog niet gevonden. Toen onze Rv's SWHonden's Bruno en Tican en Katja en Onyx in 2000 niet vrij werden gegeven, hebben wij met met wie maar wilde binnen en buiten RV jaren lang bloed laten afnemen voor DNA onderzoek.
Gr Bertus.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Is het ras nog te redden van blindheid als ruim 80% drager zal zijn? Zijn er nog genoeg 'vrije' honden om door te kunnen?
Zeker als mocht blijken dat die vrije honden allemaal uit dezelfde lijn komen zal het moeilijk worden....
idorh
Zeer actief
Contacteer:

kitty schreef:Is het ras nog te redden van blindheid als ruim 80% drager zal zijn? Zijn er nog genoeg 'vrije' honden om door te kunnen?
Zeker als mocht blijken dat die vrije honden allemaal uit dezelfde lijn komen zal het moeilijk worden....

Het zal moeilijk worden.
Als ik de lijst telt die door de RV is samengesteld met alleen maar NHSB nummers, moet je maar even op deze link klikken http://www.avls.nl/_main/index.php?opti ... Itemid=127 , hier staan de namen er bij. (de honden met ..JA… er achter zijn RV honden, en Zelda Zandria Zarinsky ook) dan tel ik er 99 van de RV. Onze Solo en PRA lijder Bruno en eigen fok Shiva met nog een andere niet vrij gegeven hond met nog een paar staan niet op de lijst. en dan nog de RV lijders van 1996 1997 kom je uit op ongeveer 24 niet vrij gegeven honden op plm 109 stuks. Maar laten we maar even afwachten op de nieuwe lijst van de RvB, met de kans dat er nog meer lijders zijn.
In de lijst staat ook nog een teef T…..met vermelding PRA twijfel ( voorlopig niet vrij)die op ECVO uitslag PRA lijder is.
Gr Bertus.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
kitty schreef:Is het ras nog te redden van blindheid als ruim 80% drager zal zijn? Zijn er nog genoeg 'vrije' honden om door te kunnen?
ik zou denken dat het het eerder makkelijker zou maken als ze voornamelijk in één lijn zitten, dan haal je die eruit voor de fok en klaar is kees.

maar zo simpel zal het in de praktijk wel niet zijn.
Ze zitten werkelijk door heel hun populatie heen. Hopenlijk wordt snel het gen ontdekt.
Gr Bertus.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
ik zou denken dat het het eerder makkelijker zou maken als ze voornamelijk in één lijn zitten, dan haal je die eruit voor de fok en klaar is kees.

maar zo simpel zal het in de praktijk wel niet zijn.
Ik ben dus bang dat de honden die 'vrij' zijn van PRA, dus geen drager of lijder, waarschijnlijk allemaal van één lijn zullen zijn. De kans is dus groot dat de basis dan te klein wordt om mee door te gaan. Dragers zijn moeilijk op te sporen zonder DNA test. Als er nu zoveel lijders zijn moet het aantal dragers heel groot zijn. Ik denk dat zonder DNA test het bijna niet meer mogelijk is een 'niet drager' te fokken. Lijders en mogelijke dragers eruit gooien voor de fok is niet mogelijk binnen zo'n kleine populatie. En daarbij, wat ga je dan weer boven halen.....
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

he,he, het ging jou om openheid, die stap is nu genomen :ok:
idorh
Zeer actief
Contacteer:

De Saarlooswolfhondendag van de AVLS afgelopen zondag was een grote opkomst . Er waren plm140 bezoekers en we hadden 87 Saarlooswolfhonden. Er werden 19 honden door een ECVO arts de ogen onderzocht, 1 kwam uit de NVSWH en had PRA niet vrij en 1 van buiten de NVSWH had cataract.
Verder werd van 22 honden bloed afgenomen voor opslag in de DNA databank.
Mochten er nieuwe liefhebbers zijn voor SWH's en in contact komen met de NVSWH, hier bedoel ik mee nu heden tendagen schrijven zij hun clubblad met foto's nog vol over dwerggroei buiten de RV (bij hun zelf hebben ze geen DNA proeven gedaan terwijl er toch veel pups bij hun gestorven zijn).
Maar goed het GEN is ontdekt en worden wekelijks wolfhonden bloed testen gedaan, nu al in korte tijd plm 33 honden. Als elke fokker de hond laat testen of je moet weten dat vader en moeder van fokdier vrij zijn dan hoeven ze nooit meer geboren te worden.
Gr Bertus.
Laatst gewijzigd door idorh op 01 okt 2008 20:01, 2 keer totaal gewijzigd.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Fijn Bertus :ok:

Nu nog excuses en een erelidmaatschap vanuit de RV :wink:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
idorh
Zeer actief
Contacteer:

*Linda* schreef:Fijn Bertus :ok:

Nu nog excuses en een erelidmaatschap vanuit de RV :wink:
Laat ik het zo stellen Linda, zonder dit forum en later andere, dus met de mensen die zich achter ons geschaard hebben, hadden we dit nooit kunnen bereiken. De vlag is heel goed door andere over genomen, zelf heb ik niet de kunde om de AVLS op terichten en de AVLS dagen te organiseren.
Gr Bertus.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”