Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Behendigheid of Africhting?

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Miss_Liz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldogs
Aantal honden: 2

Behendigheid of Africhting?

Ongelezen bericht door Miss_Liz »

Graag wil ik jullie mening over wat jullie vinden over het volgende.

a.s. Zaterdag is het zover en gaan we Lizzy ophalen.
Maar nu had ik in mijn gedachten al een beetje uitgestippeld wat ik uiteindelijk met haar wil gaan doen (na de puppycursus).
Zelf dacht ik zo aan behendigheid, ik vind het enorm leuk om te doen heb het samen met Cratos een paar keer gedaan en al 1 keer met Ivo.
Maar dat trekt me toch meer dan de africhting.

Wietse is het er niet mee eens en wil graag dat ik dus ook de africhting in ga net als hij en Ivo.
Ook krijg ik veel te horen op de club dat ik anders van m'n mechel een mietje/tutje maak.
Ze moet juist hard werken.

Maar dan denk ik bij mezelf, Behendigheid is toch ook een soort van werken oke minder geweldadig maar toch.
Friendship isn't about who you have known the longest... It's about who came and never left your side.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Re: Behendigheid of Africhting?

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Miss_Liz schreef:Ook krijg ik veel te horen op de club dat ik anders van m'n mechel een mietje/tutje maak.
Het lijkt me dat een Mechelaar uit africhtingslijnen mede gefokt is op de wil tot bijten en buitdrift. Agility voorziet niet in die behoeftes. Dat het niet hard werken zou zijn, is natuurlijk onzin. Het is alleen anders werken. Of denken de dames en heren africhters werkelijk dat bijv. de NK BC's niet knalhard werken?

In de agility lopen overigens veel Mechelaars, maar ik heb zo'n vermoeden dat deze veelal niet uit pure africhtingslijnen zijn. Als je het wilt gaan doen, zou ik wel bij een serieuze club gaan, dus niet in het zaterdag-thee-klep-uurtje van de plaatselijke hondenschool :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Wat een voor ingenomenheid Linda.Ik heb zlef jarenlang behendigheid gedaan en daarna via GG in de africhting terecht gekomen. Ik ken een aantal van de MH fokkers persoonlijk, de honden komen gewoon uit africhtingslijnen. :wink:
Jan
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

janinca2002 schreef:Wat een voor ingenomenheid Linda.Ik heb zlef jarenlang behendigheid gedaan en daarna via GG in de africhting terecht gekomen. Ik ken een aantal van de MH fokkers persoonlijk, de honden komen gewoon uit africhtingslijnen. :wink:
Vooringenomenheid? Dit schrijft TS: Ook krijg ik veel te horen op de club dat ik anders van m'n mechel een mietje/tutje maak.

:pffff:

Maar klopt mijn aanname over fokken voor de africhting dan niet? Dat het bijten en buitdrift heel erg belangrijk is?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Miss_Liz
Zeer actief

Lizzy haar vader is een werker haar moeder word niks mee gedaan.
Friendship isn't about who you have known the longest... It's about who came and never left your side.
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lonneke »

Als je behendigheid wil doen dan ga je dat toch doen.

bij ons lopen er volgens mij een stuk of 2 a 3 op de club.
die lopen leuke rondjes hoor.

kies in ieder geval wel een leuke en gezellige maar ook een goede club uit. :cheer:
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
Afbeelding
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik zou gewoon doen wat ik zelf wil. Anders wordt het toch niks.
Je doet het toch niet voor een ander? Je doet het voor je hond en voor jezelf :19:
Persoonlijk zou ik mij trouwens eerst gewoon richten op het opvoeden van een pup tot een stabiele hond en mij verder nergens druk over maken.
De rest komt dan nog wel eens als de tijd daar is.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Zoek stok! schreef:
janinca2002 schreef:Wat een voor ingenomenheid Linda.Ik heb zlef jarenlang behendigheid gedaan en daarna via GG in de africhting terecht gekomen. Ik ken een aantal van de MH fokkers persoonlijk, de honden komen gewoon uit africhtingslijnen. :wink:
Vooringenomenheid? Dit schrijft TS: Ook krijg ik veel te horen op de club dat ik anders van m'n mechel een mietje/tutje maak.

:pffff:

Maar klopt mijn aanname over fokken voor de africhting dan niet? Dat het bijten en buitdrift heel erg belangrijk is?
De driften moeten zeker aanwezig zijn voor africhting.Neem als voorbeeld Cor Groen in 't Woud .Hij fokt al jaren MH. De eerste MH waar hij mee fokte kwamen bij de vader van Selena vandaan en die fokte voor de KNPV en IPO. De honden uit deze lijn zijn later ook gebruikt door Ruud Haak en die is er wereldkampioen reddingshonden mee geworden.
Jan
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als jij de africhting niet ziet zitten waarom zou je dat dan doen?
Na de puppycursus is de hond overigens nog niet voldoende uitgegroeid om behendigheid mee te lopen.
Dat kan pas als de hond een jaar is of wat ouder.

Kijk eerst gewoon eens hoe de pup zich ontwikkelt?
Maar ga niet met tegenzin een bepaalde training doen met de hond.
Dat werkt niet :wink:

En van een gedreven Mechel een mietje/tut maken moet ik nog eens zien gebeuren :mrgreen:

edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 22 sep 2008 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jorda
Actief

beiden

Ongelezen bericht door Jorda »

Als je allebei leuk vindt kun je het ook makkelijk allebei doen hoor!

Groetjes van Jorda.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Het gaat toch om leuk bezig zijn met je hond? Of je hem nu gaat trainen in de waak en verdedigingssport of je kiest voor de behendigheid, dingen samen doen en nieuwe dingen leren daar worden de meeste honden blij van..
Ik ben zelf met mijn hond behendigheid gaan doen dat was nieuw voor hem en voor mij, het spelletje africhting kende hij wel..
Kan nou niet zeggen dat het een "mietje"is omdat hij het leuk vond om de toestellen te leren, met veel overgave ging hij door de tunnel, nam hij de katteloop etc..
Gewoon zelf beslissen wat je leuk lijkt, en natuurlijk kijken of je hond het leuk vind.. wat je ook kiest..
Miss_Liz
Zeer actief

ranetje schreef:Na de puppycursus is de hond overigens nog niet voldoende uitgegroeid om behendigheid mee te lopen.

Ik kan in elk geval haar al wel door de tunnels laten gaan en over de wip laten lopen zodat ze hier en daar aan wat dingen gewend raakt..

Het is niet dat ik IPO niet zie zitten omdat ik het niet zou kunnen ofzo.
Maar meer het idee dat ik niet zo van de harde en geweldadige kant ben.
Dus eigenlijk ben ik gewoon de TUT :smile: ..
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Miss_Liz schreef:Het is niet dat ik IPO niet zie zitten omdat ik het niet zou kunnen ofzo.
Dan zit je bij de verkeerde club (kop ik hem alvast even in) :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Kijk ook eens wat je hond t leukst vind. Misschien vind de hond behendigheid `10x niks, en haalt hij/zij daar geen voldoening uit. Dan kun je altijd nog africhting gaan doen, of andersom!
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Miss_Liz
Zeer actief

Dingo schreef:Kijk ook eens wat je hond t leukst vind. Misschien vind de hond behendigheid `10x niks, en haalt hij/zij daar geen voldoening uit. Dan kun je altijd nog africhting gaan doen, of andersom!
Het zou een optie zijn ja..

@jaap: met geweldadig bedoel ik niet dat er getraint word met slaan schoppen en what-ever..
Maar meer dat Hap-grage en dat jezelf ook wat harder moet zijn.
Dat ben ik dus niet ik ben echt een muts wat dat betreft. :N:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Je moet gewoon oen wat jij leuk vindt en wat je hond leuk vindt.
En laat die hond dat zelf aangeven alsjeblieft en niet je omgeving.

Tis net als met jachthonden: daar MOET je dan jacht mee doen.
Tja, onzin.
Ik heb er niet zoveel mee, ik frut liever op de vierkante centimeter, dus ik doe liever andere dingen.
Mijn vrouw vindt het wel leuk, beetje hopsen door het bos en met dooie beesten sjouwen.
Allebei hard werken, maar van een andere orde.
En in principe allebei geschikt voor jachthonden dus.

Dat geldt dus exact zo voor andere rassen en andere sporten.
Maar een sport is alleen geschikt voor een hond als de baas het leuk vind. Anders loopt die te chagrijnen en heb je allebei geen lol.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Freggel16 »

Miss_Liz schreef:Het is niet dat ik IPO niet zie zitten omdat ik het niet zou kunnen ofzo.
Hard en geweldadig heeft niks met africhtig te maken :wink:

Ga anders eens bij een paar verschillende IPO clubs kijken. De ene club is meer recratief in gesteld, en de ander wedstrijd gericht.
De ene club is de andere niet.

Verder je door niemand laten vertellen wat je moet doen. Gewoon doen wat jij en je hond leuk vinden.
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

Fabulous van hapschaarhove 20-03-2006
Diego Van de Wilde Havana 07-05-2007
Addy

Re: Behendigheid of Africhting?

Ongelezen bericht door Addy »

Miss_Liz schreef: Wietse is het er niet mee eens en wil graag dat ik dus ook de africhting in ga net als hij en Ivo.
Ook krijg ik veel te horen op de club dat ik anders van m'n mechel een mietje/tutje maak.

Maar dan denk ik bij mezelf, Behendigheid is toch ook een soort van werken oke minder geweldadig maar toch.
Moet Wietse het er dan mee eens zijn :denken:
Ik maak zelf uit wat ik met mijn honden wel of niet doe :roll:
Wat heb je er verder mee te maken wat een club vind :19:
Ik begrijp dit niet zo goed, doe gewoon je ding met je hond wat zowel jij en de hond als leuk ervaren :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Je kan je mechel ook met buitdrift trainen in agillity. Je kan haar leren dat een mooie sprong, goed snel werk een bal oplevert of beter een heerlijk trekspelletje. Eva doet alles voor de bal en zij heeft wel degelijk buitdrift. Ze kan heel erg goed los maar soms hangt ze in de bal, zeg ik los en dan gaat ze gillen en ze zal dan hoe dan ook niet meer loslaten. Dat is wat mij betreft dus buitdrift. Ze zoekt een eeuw voor haar bal bosjes uit als die daar in is gegooid en ik train alles alleen op de bal en een spelletje daarmee. Eva lust graag koekjes maar voor de bal en zeker een apportje of trekspelletje doet ze dus een moord.

Op die manier kun je je mechel snoeihard en toch secuur trainen op de agillity.

Ik ga speuren nu, alles op motivatie van de geliefde dierbare bal. Je mag blij zijn als je de hond niet op koek hoeft te motiveren. Dus een beetje buitdrift kun je prima gebruiken in agillity denk ik.

Africhting is inderdaad niet voor mietjes. Maar niet alle honden zijn er geschikt voor. Mijn hond is er in die zin geschikt voor dat ze graag een pakwerker pakt en fel en hard op de mouw gaat. Ze is echter ook ongeschikt omdat ze geen vriendjes wordt met de pakwerker en zich echt laat opnaaien als ze geplaagd wordt. Ze wordt er dus niet rustig en lief van maar eerder opgefokt en bijterig. Vandaar dat ik op dit moment dus meer neig naar speuren en de toestellen van reddingshond :wink: Dat hd echter net zo goed agillity kunnen zijn ware het niet dat ik daar dan persoonlijk minder interesse in heb. Dat is persoonlijk. :ok:
Afbeelding
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

Miss_Liz schreef:
ranetje schreef:Na de puppycursus is de hond overigens nog niet voldoende uitgegroeid om behendigheid mee te lopen.

Ik kan in elk geval haar al wel door de tunnels laten gaan en over de wip laten lopen zodat ze hier en daar aan wat dingen gewend raakt..

Het is niet dat ik IPO niet zie zitten omdat ik het niet zou kunnen ofzo.
Ik ben ook een TUT maar doe wel IPO :mrgreen:
Kan je niet allebei doen met de hond ?
Afbeelding
Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef: Ze is echter ook ongeschikt omdat ze geen vriendjes wordt met de pakwerker en zich echt laat opnaaien als ze geplaagd wordt. Ze wordt er dus niet rustig en lief van maar eerder opgefokt en bijterig.
Waarom is een hond dan ongeschikt?
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Freggel16 schreef:
MARC_S schreef: Ze is echter ook ongeschikt omdat ze geen vriendjes wordt met de pakwerker en zich echt laat opnaaien als ze geplaagd wordt. Ze wordt er dus niet rustig en lief van maar eerder opgefokt en bijterig.
Ikzelf vind dat echter niks en dus vond ik dat gedrag niet geschikt. Zegt dus inderdaad niet dat de hond niet goed zou zijn voor IPO :wink:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Je doet toch gewoon wat je zelf het leukste vindt?
Je kunt toch niet tegen je zin in africhting gaan trainen? En al zou je dat wel doen dan verzeker ik je dat je het heel snel zat bent omdat het niet 1x in de week een uurtje trainen is.

Ik heb met mijn duitser ook jaren in de africhting gezeten, nu behendigheid omdat alles me in de africthing tegen ging staan.
Maar ik heb al wel door dat ze in de africhting geestelijk veel vermoeider werd en ik kan denk ik ook wel zeggen dat ze dat africhtingsspelletje leuker vond dan de behendigheid.
Maar misschien komt dat nog, ik zit nu in een opstapcursus waarin dus toestellen worden aangeleerd...wellicht als we straks los gaan dat het anders wordt. :wink:
Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

@ Marc_S : Dank voor de uitleg!!
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

Zoek stok!
Zeer actief

estelle schreef:Maar ik heb al wel door dat ze in de africhting geestelijk veel vermoeider werd en ik kan denk ik ook wel zeggen dat ze dat africhtingsspelletje leuker vond dan de behendigheid.
Maar misschien komt dat nog, ik zit nu in een opstapcursus waarin dus toestellen worden aangeleerd...wellicht als we straks los gaan dat het anders wordt. :wink:
Ik hoop het wel Estelle...als je tien toestellen achter elkaar gaat lopen, wordt het wel leuker dan die toestellen onder de knie krijgen hoor :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Zoek stok! schreef:
estelle schreef:Maar ik heb al wel door dat ze in de africhting geestelijk veel vermoeider werd en ik kan denk ik ook wel zeggen dat ze dat africhtingsspelletje leuker vond dan de behendigheid.
Ik hoop het wel Estelle...als je tien toestellen achter elkaar gaat lopen, wordt het wel leuker dan die toestellen onder de knie krijgen hoor :wink:
Inderdaad, als je stukken parcours gaat lopen en start met bepaalde wissels dan word het echt een stuk intensiever.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

marye schreef:
Zoek stok! schreef:
Inderdaad, als je stukken parcours gaat lopen en start met bepaalde wissels dan word het echt een stuk intensiever.
Denk ik ook wel.
We zitten nu op zo'n 3 a 4 toestellen achter elkaar.
We zijn nu bezig om te leren hoe je het slimst een parcours kan lopen, waar je het beste kunt gaan staan etc en trouwens ook die wissels,belgische wissel, blinde wissel..... Dat gaat dan al aardig op tempo en dat vind ze geweldig.
Het is ook niet dat ze het niet leuk vind hoor maar in Hera's ogen moet ze nog teveel wachten en als ze dan de koningspoedel (die verdomd hard gaat met ontzettend veel enthousiasme) over het parcours ziet vliegen is ze bijna niet te houden haha. :cheer:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Het is jouw pup en je moet dus doen wat je zelf wil.
Als dat behendigheid is is daar niets mis mee.
Het kan echter wel zo zijn dat je mechel bijtdrift en buitdrift heeft. Je zou dus kunnen overwegen om een buitrol oid te gebruiken als beloning om zo die driften ook een uitweg te geven.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

marye schreef:
Zoek stok! schreef:
Hier 1 die dus echt duidelijk liet zien het ipo program veel leuker te vinden dan behendigheid..en wij liepen het al vrij snel los... het was toch goed te zien waar hij met enthousiasme de auto uitliep.. dat was niet op het behendigheidsveld maar op het veld van de ipo
Zoek stok!
Zeer actief

blondie schreef:
Hier 1 die dus echt duidelijk liet zien het ipo program veel leuker te vinden dan behendigheid..en wij liepen het al vrij snel los... het was toch goed te zien waar hij met enthousiasme de auto uitliep.. dat was niet op het behendigheidsveld maar op het veld van de ipo
Zo heeft iedere hond z'n voorkeuren. Bram vindt bijv. speuren geen klap aan :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”