Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wanneer weet je dat je moet starten met vaste voeding?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

wanneer weet je dat je moet starten met vaste voeding?

Ongelezen bericht door maart »

wellicht een heel stomme vraag :N: Maar wanneer kan ik de eerste keer proberen om ze vast voedsel voor te schotelen?
De pups worden woensdag 3 weken, maar ze zitten nu al een dag of 2 redelijk veel in elkaar te 'happen'.

Ze worden volledig op vers gespeend, voor de eerste dagen heb ik carnibest, degomeat, gemalen pens, zalmmengeling enz voorzien.

Maar wanneer kan ik dat de eerste keer proberen? Nu lijkt het me nog veel te vroeg, ik dacht aan komend weekend? :19:

Of kan ik vb nu al proberen wat duck (ev in combinatie met melk) slobberspul geven? want die pups lopen precies constant elkaar op te eten.

Kunnen ze dit al aan? of is het echt nog veel te vroeg?
Er zit ook een reutje bij dat wat achterkomt in groei, niet veel, maar het valt wel op dat hij wat kleiner is. Tis een levendig kereltje, daar niet van, maar voor hem zou wat extra's mss niet slecht zijn.

Of de andere wat extra's geven, zodat die rapper voldaan gaan zijn met zuigen.

Of zeg ik nu heel stomme dingen? :N:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Smeer eens wat op je vinger en kijk wat ze er van vinden? Of haal 2 tartaartjes en biedt ze 1 voor 1 een soepballetje aan uit de hand. Ze vertellen het je snel genoeg;-) Met pap zou ik niet aan de gang gaan, geeft maar een smeerboel.
maart
Zeer actief

eum, wat is een tartaartje? :N: :19: (belg hé :mrgreen: )

gehakt ofzo? Kan dan dus in feite ook gewoon Duck nemen?
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

hmm, Duitse biefstuk? Steak Tartare? Da's hetzelfde geloof ik. Eigenlijk geen idee waarom 'iedere fokker' met tartaar (dus fijngemalen runderlap/biefstuk) begint om na een paar dagen op brok over te stappen..... Kijk maar wat ze van Duck vinden ja. Pupje op schoot, vinger prut ervoor, eventueel beetje in het bekje smeren en kijken naar de reactie. Vinden ze het gruwelijk dan nog een dagje wachten. Vreten ze je vingers ook op, ga dan maar een bakje vullen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

je hebt gezien dat ze hier met 3 wk ook alleen nog maar wat likten, terwijl ze idd al flink naar elkaar aan het happen waren en de vorige nesten hier er wel al aan toe waren op 3 wk,
dit spul niet, uiteindelijk pas met 4 wk begonnen...
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Rosita Compagner schreef: Eigenlijk geen idee waarom 'iedere fokker' met tartaar (dus fijngemalen runderlap/biefstuk) begint om na een paar dagen op brok over te stappen.....
Dat doet 'iedere fokker' omdat tartaar lichtverteerbaar is en erg goed wordt verdragen in die jonge babymaagjes.
Je begint nou eenmaal bij baby's niet meteen met stamppot, maar leert zo'n maagje rustig hoe het iets anders dan melk moet verteren.
Daarom dus.

En daarom geef je een pupje van drie weken dus geen kippennekken, maar tartaar ;)

En daarna KAN je op brok overstappen, maar het hoeft natuurlijk niet ;)
Je kan ook gewoon vers voeren :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik begin altijd met 3 weken, dan begin ik met rijstebloempap met geitenmelk en evt wat puppymelk erbij
als dat ze bevalt dan doe ik er na een dag of 2 wat KVV voor puppies doorheen en zo bouw ik dat op, binnen een week eten ze KVV doen ze het daar goed op dan wissel ik het na een week of anderhalve week af met wat BARF en dat bouw ik uit.
deze methode bevalt mij erg goed.

edit: ik heb nooit echt tartaar gebruikt , wel kleine bolletjes gehakt als ik standfotos wilde hebben maar al als ze een week of 4 zijn kost je dat je vingers :N:
ik heb overigens ook nooit puppies met darmpjes of maagjes gehad die van slag waren, door de manier waarop ik ze afspeen en aan BARF laat wennen.

ik moet erbij zeggen dat mijn rassen al met 2 weken volop in de benen zijn, soms rennen ze al door de kist voor hun oogjes open zijn... :N:
vooral de podencos , die zijn nogvlotter dan de basenjis, ik weet niet of dat uitmaakt met afspenen hoor, maar ik denk ik zeg het er maar even bij.
Laatst gewijzigd door Podenji op 22 sep 2008 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Naar wat ik tot nu toe op versvoedingsfora heb gelezen beginnen de meeste fokkers idd met een week of 3 vlees aan te bieden. Eerst gemalen, maar al vrij vlot zie je mini hondjes met kippenekken door het nest scheuren :mrgreen: :ok:
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Ik gaf ze tartaar in puppiemelkpap toen ze drie weken oud waren, daarnaast dronken ze ook nog bij moeder natuurlijk.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Ik gaf ze met 18 dagen voor het eerst een klein beetje puppie energique. Met dag 17 begon 1 van de teefjes met mama mee te eten dus ben ik het maar gaan aanbieden. Sommige puppen aten gelijk andere hebben er even over gedaan. Zo gaf ik iedere dag een keertje meer. Ze worden hier woensdag 4 weken en eten nu zo'n 5 keer per dag een beetje kvv. Rodi, energique of runner. Vandaag gaf ik ze wat bambix met puppie melk maar dat hoeven ze echt niet. Ze willen mama of vlees :wink:
Margo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Margo »

Met een groot nest begin ik met 3 weken met bijvoeren met een wat kleiner nest begin ik als ze rond de 4 weken zijn met bijvoeren. Een en ander is ook afhankelijk van de groei van de pups. Soms zie ik dat ze wat minder hard groeien rond die tijd, vanaf dan ga ik bijvoeren. Ik begin altijd met KVV energique. Pap komt er bij mij niet aan te pas.
Groetjes van Margo
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Rosita Compagner schreef: Eigenlijk geen idee waarom 'iedere fokker' met tartaar (dus fijngemalen runderlap/biefstuk) begint om na een paar dagen op brok over te stappen.....
Dat doet 'iedere fokker' omdat tartaar lichtverteerbaar is en erg goed wordt verdragen in die jonge babymaagjes.
Je begint nou eenmaal bij baby's niet meteen met stamppot, maar leert zo'n maagje rustig hoe het iets anders dan melk moet verteren.
Daarom dus.

En daarom geef je een pupje van drie weken dus geen kippennekken, maar tartaar ;)

En daarna KAN je op brok overstappen, maar het hoeft natuurlijk niet ;)
Je kan ook gewoon vers voeren :mrgreen:
Ja, da's gewoon uit de tijd dat we nog geen blenders of KVV hadden zeker. Ik heb mijn pups ook gewoon KVV voorgezet met het idee dat het wel een beetje lijkt op wat de moeder opgeeft voor ze. De keren dat de moeder dat deed trouwens kregen ze heel wat grovere stukken te verwerken ;-)
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

hier met 3 weken meestal , want dan begonnen de teven hun eigen eten op te geven voor de pupjes , die er op aan vielen als een stel wilden :kotz:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

en Maart, er al uit???
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door goud »

Ik begin met ongv. 3 weken met magere kwark of griesmeel pap. Ik geef nooit rauw vlees. Wel Pedigree puppevlees vermengd met geweekt brood.
Verder puppen brokjes, fijne pens ook gemengd en enerqiue voor pup. En ook eigenlijk nooit pupjes met darmklachten.
Maggie
Maggie
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik wist het ook niet (ja ergens met 3 of 4 weken kan dat stond in de boeken) dus toen ze 3 weken waren voor de gein wat fijngemalen kvv erneer gezet. ze hadden nog nooit iets anders gehad en de spullen voor de pup had ik in huis. maar na eventjes snuffelen vielen de monstertjes aan dus die zijn van moedermelk met 3 weken meteen op kvv gegaan
Afbeelding
maart
Zeer actief

crutz schreef:en Maart, er al uit???
Ik dacht dat ik nog Duck in de vriezer had, maar niet dus :N: Straks ga ik er ff om.

gisteren heb ik ze wel een schoteltje pup melk aangeboden, om eens te zien hoe ze al reageren (en die poedermelk staat daar anders toch maar te staan :19: ) en ze vlogen er op als een bende wolven :eek:

Dus vermoedelijk hebben ze wel nood aan iets extra's, zal het straks eens bekijken met duck, en dan van het weekend beginnen met carnibest en degomeat.
maart
Zeer actief

ik kreeg dit effect daarnet:

Afbeelding

dus 2. conclusies:

1. Meer eten
2. Groter bord

:mrgreen:
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Hier een bierplataeu met geweekte brokken en brinta op 3 weken en stillekesaan overachakelen van rinta naar gemalen vlees
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

:mrgreen: Het blijkt dus een kwestie van bord neerzetten :smile: hap-slik-weg! :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”